Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
15/11/2016
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г. – първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по земеделието и храните


    Стенографски протокол!



    П Р О Т О К О Л
    № 70


    Днес, 15 ноември 2016 г., се проведе заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
    Заседанието бе открито в 12,10 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните, при следния


    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г. – първо гласуване.

    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум. Предлагам да започнем днешното заседание с точка единствена, а именно:
    Обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г. за първо гласуване.
    Предлагам да дадем думата на Министерството на финансите да докладва макрорамката за Бюджет 2017 година, след което министър Танева като представител на Министерския съвет и вносител на бюджета ще ни запознае с Проектобюджета за 2017 г., касаещ отрасъл „Земеделие“.
    Заповядайте.
    ИВЕЛИНА ЙОРГОВА: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители!
    Основните приоритети на Бюджет 2017 са:
    - подобряване на качеството на образованието;
    - подобряване на функционирането на системата на здравеопазването;
    - поддържане на модерни и боеспособни въоръжени сили;
    - Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.
    Основен приоритет на провежданата фискална политика в средносрочен план остава стремежът за запазване на стабилността на публичните финанси и се изразява в следване на вече определените цели за продължаване на фискалната консолидация.
    Очакванията за реалния растеж на брутния вътрешен продукт са през 2017 г. да достигне 2,5 % и да се запази на относително стабилни нива от 2,7 % през 2018 и 2019 г. Вътрешното търсене ще бъде водещо за растежа, както по линия на потреблението, така и на инвестициите. Брутният вътрешен продукт се очаква да възлезе през 2017 г. на 92 395 млн. лв., като през 2016 г. е 88 874 млн. лв.
    Очаква се средногодишната инфлация през 2017 г. да бъде 1,5 %, а в периода 2018 – 2019 г. инфлацията да се ускори до нива от 1,6 % и 1,8 %.
    Продължава низходящ тренд в нивото на безработицата и понижение до 7,3 % през 2017 г. при очаквано ниво от 8,1 % за 2016 г. Ускоряването на икономическата активност през 2018 г. и 2019 г. би имало положителен ефект върху заетостта и очакваното ниво на безработица е съответно 6,8 % и 6,5 % за 2019 г. Предвидено е увеличение на минималната работна заплата от 420 лв. през 2016 г. на 460 лв. през 2017 г.
    В настоящата прогноза се запазват целите за дефицита по консолидираната фискална програма за 2017 г. в размер на 1,4% от брутния вътрешен продукт. Планираният дефицит по консолидираната фискална програма за 2018 г. и 2019 г. е съответно на нива от 1,0 % от брутния вътрешен продукт и 0,5 % от брутния вътрешен продукт. Дефицитът на начислена основа на сектор „Държавно управление“ за 2017 г. се очаква да бъде 0,7 % от брутния вътрешен продукт.
    Провежданата данъчна политика през периода 2017-2019 г. е насочена към повишаване на бюджетните приходи и намаляване на дела на сенчестата икономика. Следва се политика на запазване на ниските нива на данъчно облагане при преките данъци и прехвърляне на данъчната тежест от преките към косвените данъци, като се очаква положителен ефект от засилените действия при администриране на приходите. Основните промени в данъчната политика включват поетапно увеличаване на акцизната ставка на цигарите и времеви график за достигане на минималните нива на облагане, въвеждане на данъчно облекчение за извършени безкасови плащания, както и ограничаване на размера на плащанията в брой.
    По отношение на социално и здравноосигурителната политика през 2017 г. се предвижда запазване на размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и здравно осигуряване, като за 2017 и 2018 г. се повишава размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на ДОО с по един процентен пункт, като целта е да се намали недостигът от средства по бюджета на ДОО и субсидирането му от държавния бюджет.
    Въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране за периода 2017-2019 г., съотношението държавен дълг към прогнозния брутния вътрешен продукт се очаква да бъде около 25% към края на периода, което се обуславя от подобрената бюджетна позиция на страната, като за 2017 г. не се предвижда емитиране на нов външен дълг.
    Приходите, помощите и даренията по консолидираната фискална програма за 2017 г. възлизат на 35439.6 млн. лв., при очакван ръст през 2017 г. спрямо очакваното изпълнение на приходите за 2016 г., в резултат на мерките за повишаване на събираемостта на данъчните приходи и промените в социално-осигурителната политика.
    Разходите по консолидираната фискална програма за 2017 г. са в размер на 36769.6 млн. лв. Общо разходите и вноската в бюджета на Европейския съюз като дял от брутния вътрешен продукт за 2017 г. са 39.8%, като за периода 2017-2019 г. се предвижда намаление до 38.2% от брутния вътрешен продукт през 2019 г. Запазват се очакванията за намаляване на разходите по националния бюджет чрез оптимизиране на разходите на бюджетните организации и повишаването на ефективността на публичните разходи в отделните сектори и засилване на техния принос за повишаване на икономическия растеж.
    Минималният размер на фискалния резерв към 31.12.2017 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2016 г. в размер на 4,5 млрд. лв.
    Разходите по основните функции на консолидираната фискална програма за 2017 г. като процент от брутния вътрешен продукт се разпределят както следва:
    - социално осигуряване, подпомагане и грижи – 35,3% от брутния вътрешен продукт;
    - икономически дейности и услуги – 16,5% от брутния вътрешен продукт;
    - здравеопазване – 12,0% от брутния вътрешен продукт;
    - отбрана и сигурност – 11,9% от брутния вътрешен продукт;
    - образование – 9,6% от брутния вътрешен продукт;
    - жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда – 6,8% от брутния вътрешен продукт;
    - общи държавни служби – 6,2% от брутния вътрешен продукт;
    - почивно дело, култура, религиозни дейности – 1,8% от брутния вътрешен продукт.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря Ви, госпожо Йоргова. Бяхте достатъчно изчерпателна.
    Предложението ми за по-нататъшната дискусия в Комисията по земеделието и храните е министър Танева да ни каже няколко думи, за да може да се получи дебат по отношение на това, което се предлага от Министерския съвет, респективно от Министерството на земеделието и храните.
    Заповядайте, госпожо министър.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Добър ден и от мен.
    Здравейте. Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Искам да кажа няколко думи, може би и да отговоря предварително, в аванс на въпроси, които ще ми зададете.
    За разходната рамка. Тя е в размер на 205 544,9 хил. лв. Вероятно Ви прави впечатление, че тя е по-ниска от миналогодишната. Веднага искам да уточня, че това се дължи на промените, които Вие гласувахте в Народното събрание и професионалните гимназии и училища по селско стопанство преминаха към общините. В този смисъл тази политика, съответно и разходите за нея отпаднаха от бюджета на Министерството на земеделието и храните.
    Във всички останали политики провеждани в Министерството на земеделието и храните на практика се запазва бюджетната рамка от миналата година.
    Може би трябва да започна с това, че през 2016 г. увеличихме доходите на служителите в Българска агенция по безопасност на храните и областните дирекции по земеделие, където бяха най-ниски заплатите. Имахме увеличение на разходите за персонал. В настоящия бюджет за 2017 г., следвайки политиките, които започнахме ние отново предложихме това увеличение на разходите за персонал, което да се вземе от издръжката. Бе неуважено.
    В хода на междуведомственото съгласуване 3 млн. лв. увеличение. Разбира се, бихме били доволни да получим цялата искана сума за увеличение доходите на персонала, тъй като текучеството в тези служби е голямо. Това са службите, които работят със земеделската общност, производители, преработватели и натоварването е най-голямо. Въпреки че не получихме цялата искана сума и тези 3 млн. лв. ще позволят увеличение като това то ще бъде също в тези служби.
    Също така искам да вметна, че както миналата година, така и тази година разходите за противоградова защита или ракетите отново не са разчетени по бюджет на Министерството на земеделието и храните, каквато е практиката от последните години, а се осигуряват от бюджета на Междуведомствената комисия за предотвратяване на бедствия и аварии.
    Тази година бяха обезпечени тези разходи, стои неудовлетворено само едно искане за ракети, които на практика са употребени предвид на силния интензитет от градушки тази година и очаква плащане. Да, по-добре би било те да се разчитат направо по бюджета на Министерството на земеделието и храните, но и начинът по който са предложени досега модела функционира.
    Искам да подчертая по отношение на противоградовата защита, че без извънредни трансфери, които са неосигурени или целеви средства в рамките на капиталовите разходи по Бюджет 2016 г. ние успяхме да стартираме изграждането на предприятието за противоградова защита върху цялата територия на страната, на земеделските площи и към момента на практика вървят първите пуснати процедури за нови площадки следващата година и за изграждането на радарната система.
    По бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2017 г. са разчетени същите капиталови разходи, които на практика ще ни позволят доизграждането на това предприятие, при добро управление на финансите и на бюджета на Министерството на земеделието и храните.
    По отношение на подкрепата на земеделския сектор, което на практика е най-интересната част от бюджета за земеделската общност, средствата, които са предвидени, са съгласно миналогодишните разчети, предвид намаляването на таваните на националната преходна помощ за животни, тя е намаляваща и ресурса, който ще се освободи от това, тъй като ние за животните ги даваме в максималния им размер, очевидно ще съществува допълнителен ресурс за подкрепа по различни държавни помощи, но тук е и господин Румен Порожанов – директора на фонда, който може да бъде много по-обстоятелствен в тази посока.
    Предвид изложението, което направих, искам да заявя, че Министерството на земеделието и храните подкрепя внесения Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г.
    В заключение бих могла, в тази сложна политическа обстановка, да отправя едно пожелание към Комисията по земеделието и храните, разбира се, зависи от парламента, ще се радваме, ако можем да финализираме Закона за Селскостопанска академия, който ще даде много добро развитие и друг принцип на функциониране на системата, по което сме съгласни всички.
    С Министерството на финансите имаме комуникация по отношение на промените в бюджета, които биха се наложили при приемането на закона.
    Уважаеми колеги, важно е да сме отговорни и аз се надявам, че поне този законопроект от всички, които са в процедура, имаме консенсус, да бъдем отговорни и да бъде приет, така че от догодина да стартира и новия начин на функциониране на Селскостопанска академия. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, уважаема госпожо министър.
    Колеги, пристъпваме към дискусия.
    Желаещи?
    Заповядайте, господин Андонов.
    ГЕОРГИ АНДОНОВ:Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, господин заместник-министър, господин Порожанов, уважаеми колеги! Аз като народен представител ще подкрепя бюджета и в частта свързана с Министерството на земеделието и храните.
    Искам да направя едно изказване по отношение на предвидените пари за увеличение на разходите свързани с възнаграждение на служителите в Министерството на земеделието и храните. Не можах да разбера, госпожо министър, колко е исканата сума за увеличение на това перо към Министерството на финансите. Искам да изкажа позиция, че Министерството на земеделието и храните направи всичко възможно, съвместно с комисията, в рамките на тези две години да оптимизира цялостната дейност на областните служби в частност, знаем за преструктурирането на Агенцията по зърното, знаем за преструктурирането на КТИ. Това е една политика, която трябва да се стимулира. Знаем, че заплатите на служителите в Министерството на земеделието и храните в тези дирекции са на не особено добро ниво. Аз мисля, че може да се помисли между първо и второ четене по някакъв начин наистина да се завишат разходите по отношение на тази част, свързана с дейността на Министерството на земеделието и храните. По другите части госпожа Танева беше обстоятелствена. Мисля че сектора приема така предложения проект и затова аз мисля, че ще получи подкрепата на цялата комисия и на нашата парламентарна група. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Колеги, становища?
    Управляващото мнозинство, заповядайте.
    Впрочем една забележка – опозицията ще приеме бюджета Ви, доколкото виждам. Хубаво е да бъдете по-активни.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря.
    Уважаеми господин председател, госпожо министър, уважаеми колеги! Аз искам да започна с това, че Бюджет 2017 г. повтаря доста от грешките, които Министерството на земеделието и храните следва да е отчело през 2016 г. от гледна точка най-вече на средните работни заплати и заплащането на труда. Има три структури в Министерството на земеделието и храните, които са недофинансирани системно и непрекъснато се налага особено в края на годината техните разходите да се покриват и бюджетите да се коригират, за да могат съответно тези извънредни, според министерството, но те са съвсем логични задължения да бъдат покрити, особено към персонала. Говорим за Напоителни системи, Борба с градушките, защото Борба с градушките не са само ракетите, които получават финансиране, там са и заплатите, и говорим за Селскостопанска академия.
    Направих си труда по политиките, които Вие предлагате за следващите три години, да видя какво се получава например със средните работни заплати. Средните работни заплати по политики се движат от 2300-2400 лв., това е средна работна заплата, 1800-1900 лв. На другия полюс е Селскостопанска академия с 586 лв. работна заплата, средно. На другия полюс е Борба с градушките и Напоителни системи, които предполагам, че са доказали нееднократно, че 15 милиона не са достатъчни за превантивни дейности, необходим е по-голям ресурс, за да се изпълнява тази дейност, но така или иначе това не е отразено в бюджета.
    Тази небалансираност създава впечатлението за дейности и политики, които са приоритетни и те са облечени по подходящ начин с издръжки и капиталови работни заплати и една група, която винаги е на дъното и която винаги едва ли не трябва да се моли, за да й се обърне внимание за проблемите, които има там. Средната работна заплата се увеличава. Това означава, че в Селскостопанска академия от 1988 човека, 1000 ще са на минималната работна заплата, включително и тези, които са заети в науката.
    Знам, че ако кажем, че трябва да увеличаваме трансферите, Министерството на финансите ще е много скептично към такова предложение, но все пак може да се помисли да се увеличат приходите на Министерството на земеделието и храните, за да може да покрие наистина този дефицит, който се получава и това усещане за неравнопоставеност за най-голямо съжаление. Не ми се ще и през следващите години това нещо да се случва, тъй като тригодишната прогноза точно това залага. Тези приходи могат да бъдат от различни източници. През изминалата година ние увеличихме, няколко пъти променяхме закони, в които санкциите, глобите и така нататък бяха завишени в пъти повече, но това не е отразено като допълнителен приход на Министерството на земеделието и храните в бюджета.
    Нашето предложение между първо и второ четене ще бъде насочено към това да търсим възможности за увеличаване на собствените приходи на Министерството на земеделието и храните, за да се покрие този дефицит, особено в работните заплати. Изчисленията показват, че между 15 и 20 милиона е необходимо да бъде по-висок бюджета в частта „Заплащане на труда“. Може би и други сектори са по-зле.
    Колеги, ако видите наистина това, което ни е предоставено от Министерството на земеделието и храните, не мога да си представя как анализи и прогнози средна работна заплата 1812 лв., администрацията 2300 лв., хидромелиорации – 770 лв. Доста са сериозни нещата и ми се ще, съвсем добронамерено го казвам, между първо и второ четене да се намери необходимото политическо решение, за да не се получават тези дисбаланси.
    Отделно капиталовите – 7 милиона, не знам какво точно ще се случи със 7 милиона и как ще се разпределят. Вие имате амбициозна програма, като се започне с Борба с градушките, но и другите сектори имат нужда от капиталови, които са в повечето случаи неотложни.
    Ако може един въпрос: колко пъти е коригиран бюджета на Министерството на земеделието и храните през тази година с извънредни разходи, които са гласувани за Българска агенция по безопасност на храните и други? (Реплика от министър Танева.) Само един път. Не е коригиран? За дерматита само. Останах с впечатление, че имаше и покриване на разходите на Българска агенция по безопасност на храните, но свързани с екарисажи. Така или иначе имам усещането, че при решение на Министерския съвет имаше корекции, които бяха в посока за покриване на неотложни нужди в някакъв момент.
    Ние ще се въздържим от подкрепа на този бюджет, но се надявам между първо и второ четене наистина да погледнем в посока да коригираме бюджета, за да може да се решат някои от въпросите, които са належащи. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, проф. Бъчварова.
    Заповядайте, министър Танева.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Благодаря, господин председател.
    Искам все пак да отговоря на някои от бележките на проф. Бъчварова.
    Първо, да започна с това, че безспорно ние също бихме искали да имаме допълнителни средства за увеличение на заплати. Няма кой да не го иска това и да не го подкрепя, но изхождаме първо от възможностите като цяло на републиканския бюджет.
    Второ, възможностите, които сме постигнали за средства в увеличение, да се увеличат доходите наистина на структурни звена, където са с най-ниски звена, с най-голямо натоварване, със стратегическо значение и реформиране. Затова по отношение на Селскостопанска академия Вие сте абсолютно права в бележката, но затова помолих независимо от политическата ситуация ние да приключим с приемането на законопроекта и Селскостопанска академия да тръгне по един път, по който от самата дейност и привлекателност за бизнеса тези структури ще могат да увеличат доходите си.
    Трето, както миналата година, така и тази година Министерството на земеделието и храните е единственото министерство, в което има разчетени средства, макар и от издръжката на увеличение на доходите и съгласно нашия план ние ще го направим за втори пореден път. Пак повтарям, с реформирани структури.
    Четвърто, по отношение на Напоителни системи. Техните доходи и разходи за персонал не са планирани в бюджета. Това е акционерно дружество с държавно участие и зависи от дейността на предприятието. Съгласно Закона за водите са бюджетирани разходите за ОПВВ в размер на 15 милиона лева и съгласно него тези разходи, когато са разходени повече, се компенсират от следващия бюджет.
    Разбира се, ако има мнозинство за повече разходи за ОПВВ и има такава възможност, защо да не се подкрепи, но и в рамките на този бюджет при добро управление всичко е възможно.
    По отношение на капиталовите. Уверявам Ви, проф. Бъчварова, тези две години в мандат като министър, бюджетираните разходи за капиталови разходи са напълно достатъчни и няма никакъв драматизъм в техния размер. Нещо повече, извън обичайните нужди в рамките на тези разходи ние стартирахме изграждането на Национално предприятие за противоградова защита. За пръв път от години насам бяха направени и най-неотложни разходи в структурата на Българска агенция по безопасност на храните по регионални дирекции, така и в областни дирекции по земеделие.
    Следващо, встъпвайки в мандат като цяло системата по отношение на задължения я заварихме с близо 20 милиона лева. Две години по-късно в рамките на същите бюджети на практика ние не само, че нямаме задължение извън тези, които са спорни или съдебни, но в рамките на тези средства ние сме се оправили за текущи разходи и за увеличение на доходите и идва стартиране на изграждането на Национално предприятие за противоградова защита. Да, заплатите там са съгласно законови промени, които готвим. Надяваме се те да бъдат приети и тази система да стане държавно предприятие и да функционира на самоиздръжка така, както е навсякъде по света.
    В този смисъл смятам, че бюджета абсолютно и напълно може да удовлетвори обичайната издръжка каквато има и не само това – тя дава възможност наистина да довършим и предприятието. В момента от целия план за Националното предприятие за противоградова защита, половината от сумата за изграждането са стартирали процедури с осигурен бюджет, така че в рамките на същите средства това ще е напълно достатъчно да се завърши следващата година, разбира се, ако има воля за това. Надявам се това да продължи.
    Това имах да кажа като бележка. Надявам се законопроектите, по които има консенсус, да бъдат приети, за да може да се даде и път на развитие на науката, която е полезна в бизнеса и ще доведе до по-добро заплащане.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо министър.
    Други колеги народни представители?
    Заповядайте, проф. Станков.
    ИВАН СТАНКОВ: Благодаря, уважаеми господин председател.
    Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги! Аз идвам от заседание на Изпълнителния съвет на Политическа партия АБВ и след много обстоятелствено обсъждане имаше „за“ подкрепа на бюджета, имаше „против“, надделя становището ние да не подкрепим бюджета.
    Лично аз няма да гласувам против, а ще гласувам въздържал се. Съображенията за това са, че общия бюджет е недостатъчно добре балансиран, че прекалено много средства отиват за отбрана, че науката пак е подценена с 0,2%, което означава, че Селскостопанска академия, това което каза проф. Бъчварова и това, което всички очакват, пак няма да се получи. Това е едното съображение.
    Другото, което е – правителството е в оставка. Обсъждахме и това – варианти, един служебен кабинет, втори служебен кабинет, дали средствата ще се изразходват целесъобразно. Надделя едно такова становище, че е по-добре новия Министерски съвет да си приеме бюджета, а през това време да се работи по стария.
    Това са нашите съображения и няма начин, аз трябва да се съобразя с тях. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, уважаеми проф. Станков.
    Други народни представители? Аз ще кажа само няколко думи и ще бъда кратък, тъй като времето ни притиска, колегите имат ангажименти.
    Така представен бюджета на Министерството на земеделието и храните и изобщо републиканския бюджет ще бъде подкрепен от Реформаторския блок, но при условие, че между първо и второ четене не завалят популистки предложения, както се очертава да се случи. Макрорамката гарантира приоритети, които за нас са приемливи, една финансова стабилност. Тя дава един добър бюджет по отношение на дефицита и на приходната част за следващата година и затова ние смятаме, че добрия вариант на този етап е да подкрепим бюджета. Но при драстични промени между първо и второ гласуване както вече има направени заявки по отношение на пенсиите и така нататък, категоричната позиция на Реформаторския блок макар и с малко народни представители е, че той няма да бъде подкрепен и ще останем на варианта, който каза преди малко проф. Станков – 1/12 от бюджета на 2016 г.
    Няма да се впускам в подробности и искам само да кажа, че прочетох много внимателно становищата на КНСБ и Подкрепа. Да, действително тези три сектора, за които говори проф. Бъчварова са хронично недофинансирани през годините, но аз многократно съм казвал, че те са и най-малко реформираните и може би от тази гледна точка не получаваме ефекта, който очакваме.
    Добре е между първо и второ четене да привлечем нещо допълнително за отрасъла, защото ние винаги сме били добронамерени, работили сме много колегиално по отношение на отрасъл „Земеделие“, но ако всеки започне по този начин да казва: „Дайте и на този сектор още малко“, де факто това, което е предложено от Министерския съвет и от министерствата, ще бъде драстично променено, което означава, че няма да получи нашата подкрепа.
    Госпожо Василева, заповядайте.
    СВЕТЛА ВАСИЛЕВА: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми дами и господа народни представители! Аз няма да започна с тези искания, с които всички Вие сте се запознали, а с това, че за първи път от осем години този екип на Министерството на земеделието и храните успя да прехвърли от разходната рамка в разходи за персонал 5 милиона. След осем години най-после тези специалисти, за които и Вие говорихте и изпълняват контролни функции, и тяхната заплата макар и след увеличението на един инспектор в Българска агенция по безопасност на храните е 700 лв., действително получиха увеличение от 5 до 15%. Не само Българска агенция по безопасност на храните, не само ОДЗ-та и Изпълнителна агенция „Борба с градушките“ получиха макар и минимално увеличение на работните заплати. Няма как да сме черногледи и няма как да не кажем това, защото осем години тези хора търпяха, защото непрекъснато обяснявахме, че е икономическа криза, че бюджета няма възможност, но сега трябва да стигнем до това, което ще бъде в следващата година.
    Аз Ви моля между първо и второ четене да приемете това, което предлага Министерството на земеделието и храните, отново да прехвърли в разходи за персонал не 3 милиона, предложих 10, но Министерството на земеделието и храните предлага 7,5 милиона. С тях действително ще може да се повишат пак до 15%. Е, някои ще получат 5, други 10, други 15, но все пак ще продължим тази политика, която започна този министерски екип.
    Ние не може да бъдем черногледи и да не отчетем това, което е започнато. Страшно ще бъдем разочаровани, ако някой друг се върне отново на нулата.
    Ние бяхме прави на 1 ноември, защото тези хора много трудно излизат на протест. Интелигентният човек протестира по друг начин, който много често остава неразбран от сменящите се правителства, но те търпяха много и не мога още веднъж да не кажа, че ние непрекъснато говорим – „Дайте да се обновява, да има млади учени“. Ами, как да живее този асистент с 495 лв., след 5 или 10% увеличение, което пак беше благодарение на този бюджет? Е, по-нататък да не казвам: главен асистент – 505, доцент – 680, професор – 785, всичко това след увеличението, което се направи едва в тази година.
    Вижте, независимо от това дали закона ще се приеме, или няма да се приеме на Селскостопанска академия финансовата му обезпеченост е същата каквато е в 2016 г.
    Години наред ние виждаме, че непрекъснато покриваме този недостиг в края на годината. Вярно е, че миналата година имаше актуализация на бюджета, тази година няма, но Министерството на земеделието и храните трябва от своите резерви да покрие този недостиг на Селскостопанска академия, който вече сигурно надхвърля 3 милиона. В следващата година дали ще има такова разбиране на министерския екип?
    Аз бих искала да продължи тази последователна политика, макар и много минимална, за увеличение на доходите, защото ние по този начин гоним нашите висококвалифицирани специалисти. Няма значение в коя структура работят. Не може да продължаваме да изравняваме специалисти, агрономи, земеделски техници, лаборанти с минималната работна заплата.
    Както подчерта и госпожа Бъчварова, 50% в Селскостопанска академия са на минимална работна заплата. Не мислете, че са много високи заплатите и в Изпълнителна агенция „Борба с градушките“. Там за сметка на числеността се съгласяват с минималните работни заплати.
    Обръщам се още веднъж към Вас – много Ви моля, нека да прехвърлят, имайте политическата воля, разбирането, не 3, нека да бъдат 5, 7,5 милиона в разходи за персонал, за да можем да излезем с открито лице пред тези хора, които действително са специалисти. Ние не говорим тук за нискоквалифицирана работна ръка. Завършвам с това, да продължи тази последователна политика.
    Когато Вие дойдохте, ни разказахте много неща за едни договори за обществена поръчка. Сега защо не ги представите на обществеността? Говоря за договори за обществени поръчки в „Напоителни системи“, в Българска агенция по безопасност на храните. Защо не ги покажем на обществеността - какви договори се сключват и откъде можем да намерим допълнителни резерви за дейността на тези структури? Това е моята молба.
    Разликата за минималната работна заплата се покрива от Министерството на финансите, но това никак не ни радва, че отново ще бъдат изравнени нискоквалифицирана работна ръка с висококвалифицирана. Благодаря Ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо Василева.
    Други народни представители? Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г., с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и 2.
    Който е съгласен да го подкрепи, моля да гласува.
    За – няма, против – няма, въздържали се – 15.
    Подлагам на гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г. със становището на Министерския съвет по чл. 1 и 2 от съответния законопроект.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 9, против – няма, въздържали се – 6.
    С това Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г. в Комисията по земеделието и храните е приет.
    Благодаря Ви, колеги.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 13,00 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Румен Христов/


    СТЕНОГРАФ:
    /Мария Янева/
    Форма за търсене
    Ключова дума