Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и храните
Комисия по земеделието и храните
18/01/2017
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-141, внесен от Иван Станков на 22.12.2016 г. – второ гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    Комисия по земеделието и храните


    Стенографски протокол!



    П Р О Т О К О Л
    № 75


    Днес, 18 януари 2017 г., се проведе редовно заседание на Комисията по земеделието и храните към Четиридесет и третото народно събрание.
    Заседанието бе открито в 12,00 ч. и ръководено от господин Румен Христов – председател на Комисията по земеделието и храните, при следния

    ДНЕВЕН РЕД:



    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-141, внесен от Иван Станков на 22.12.2016 г. – второ гласуване.



    Към протокола се прилага списък на присъстващите.

    * * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Имаме кворум.
    Предлагам да започнем днешното заседание на Комисията по земеделието и храните с дневен ред:
    1. Обсъждане и приемане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-141, внесен от Иван Станков на 22.12.2016 г. за второ гласуване.
    Уважаеми колеги, Вие знаете как протече предишното заседание – всички се обединихме около тези промени, които са в края на парламента. Бяха внесени някои уточнения между първо и второ четене както и два допълнителни текста. Бяхме се договорили, ако нямаме консенсус по някои от текстовете, ще помолим вносителите, включително и аз съм един от тях, да оттеглят своите предложения. Съжалявам, че в петък, когато набързо внесохме тези предложения след работната група, не можах да намеря повече народни представители – такава беше идеята, да ги подпишем всички, но само аз и госпожа Караянчева успяхме да подпишем. С госпожа Султанка Петрова говорихме, но тя бързаше и каза, че няма време и упълномощава нас, ние да внесем тези промени. Да не губи време. Започвам с доклада относно второ четене.
    „Доклад относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, № 654-01-141, внесен от народния представител проф. Иван Костадинов Станков на 22 декември 2016 г., приет на първо гласуване на 13 януари 2017 г.
    „Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
    Предложения по заглавието имаме ли? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народните представители Румен Христов и Цвета Караянчева:
    „Параграф 1 се изменя така:
    „§ 1. В чл. 37в, ал. 2, изречение 6 думите „ливади и трайни насаждения“ се заменят с „и ливади“.“
    Работната група подкрепя предложението.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
    „§ 1. В чл. 37в, ал. 2, изречение 6 думите „ливади и трайни насаждения“ се заменят с „и ливади“.“
    Имаме ли коментари? Няма.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 18, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народните представители Румен Христов и Цвета Караянчева:
    „Параграф 2 се изменя така:
    § 2. Създава се чл. 37в1:
    „Чл. 37в1. (1) Масиви за ползване на пасища, мери и ливади може да се създават по споразумение между собственици и/или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, които отговарят на условията на чл. 37и, ал. 4. Споразумението се сключва и актуализира ежегодно до 20 декември за следващата календарна година.
    (2) Лицата по ал. 1 може да подават в общинската служба по земеделие по местонахождението на пасищата, мерите и ливади заявление за участие в споразумение. В заявлението се посочват имотите, ползвани на правно основание съгласно регистрираните в общинската служба по земеделие договори и/или документи за собственост, с които собственикът и/или ползвателят желае да участва в споразумението. Заявлението се подава в срок до 31 октомври лично или чрез пълномощник по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните. Към заявлението собствениците и ползвателите прилагат декларация, че нямат задължения по ал. 11, чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7, както и задължения към държавния и общинския поземлен фонд и не са свързани лица по смисъла на Търговския закон с лица, които имат задължения по ал. 11, чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7, както и задължения към държавния и общинския поземлен фонд. Заявлението се представя и на оптичен носител при възможност.
    (3) Сключването на споразумението се ръководи от комисия за всяко землище, за което има подадени заявления по ал. 2 и декларации по чл. 37б, ал. 1. Комисията се определя в срок до 5 ноември, като се прилага съответно чл. 37в, ал. 1.
    (4) В споразумението се включват площите на пасищата, мерите и ливадите, за които няма сключени договори и не са подадени декларации по чл. 37б, ал. 1, с изключение на имотите от държавния и общинския поземлен фонд.
    (5) Споразумението е по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, като се прилагат съответно чл. 37в, ал. 2, изречение първо, второ и трето.
    (6) За изготвяне на споразумението комисията по ал. 3 в срок до 10 ноември предоставя на лицата по ал. 1:
    1. данни за регистрираните в общинската служба по земеделие за ползване пасища, мери и ливади по договори и/или документи за собственост, заявени или декларирани за:
    а) ползване в реалните им граници;
    б) участие в споразумение;
    2. актуална справка по ал. 8;
    3. информация за наличие на задължения по ал. 10;
    4. размера на средното годишно рентно плащане за землището.
    (7) Споразумението се изготвя при спазване на условията по чл. 37и, ал. 4. Лице по ал. 1, на което е разпределена площ по-голяма от определената в чл. 37и, ал. 4, прилага към споразумението декларация за имотите, които ще заяви за подпомагане по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители.
    (8) Комисията извършва проверка за спазване на условията по чл. 37и, ал. 4 въз основа на изготвена и предоставена от БАБХ официална справка за всички регистрирани към 20 октомври на текущата година в Интегрираната информационна система на БАБХ:
    1. животновъдни обекти;
    2. собственици или ползватели на регистрирани животновъдни обекти;
    3. пасищни селскостопански животни в животновъдните обекти.
    (9) Комисията изготвя доклад до директора на областната дирекция "Земеделие", който съдържа данни за площите по ал. 4, за техните собственици и дължимото рентно плащане, данни за площите по ал. 6, т. 1 и данни за декларациите по ал. 7. Към доклада се прилага и споразумението за ползване. Въз основа на доклада и когато споразумението отговаря на изискванията на ал. 7 директорът на областна дирекция "Земеделие" в срок до 20 декември издава заповед по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните.
    (10) Заповедта по ал. 9 се обявява в срок до 30 декември, като се прилагат съответно чл. 37в, ал. 5 и 6.
    (11) Лице по ал. 1, на което със заповедта по ал. 9 са определени площите по ал. 4, внася по сметка за чужди средства на съответната областна дирекция "Земеделие" сума в размер на средното годишно рентно плащане за землището в едномесечен срок от публикуване на заповедта, като съответно се прилага чл. 37в, ал. 7.
    (12) Заповедта по ал. 9 се смята за правно основание по смисъла на Закона за подпомагане на земеделските производители, а в частта за площите по ал. 4 се смята за правно основание, при условие че е извършено плащане за тях.“
    Работната група подкрепя по принцип предложението.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
    „§ 2. Създава се нов чл. 37ж:
    „Чл. 37ж. (1) Масиви за ползване на пасища, мери и ливади може да се създават по споразумение между собственици и/или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Споразумението се одобрява ежегодно до 30 декември за следващата календарна година.
    (2) Лицата по ал. 1, които отговарят на условията по чл. 37и, ал. 4 може до 31 октомври да подадат в общинската служба по земеделие по местонахождение на пасищата, мерите и ливадите заявление по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, за участие в споразумение. Заявлението се подава лично или чрез пълномощник и при възможност се представя и на оптичен носител.
    (3) В заявлението се посочват имотите, ползвани по договори, регистрирани в общинската служба по земеделие и/или документи за собственост, с които лицето по ал. 1 желае да участва в споразумението. Към заявлението лицата прилагат декларация, че нямат задължения по ал. 12, чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7, както и задължения към държавния и общинския поземлен фонд и не са свързани лица по смисъла на Търговския закон с лица, които имат задължения по ал. 12, чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7, както и задължения към държавния и общинския поземлен фонд.
    (4) Изготвянето на споразумението се ръководи от комисия за всяко землище, за което има подадени заявления по ал. 2 и декларации по чл. 37б, ал. 1. Директорът на съответната областна дирекция „Земеделие“ до 5 ноември назначава комисия, чиито състав се определя по реда на чл. 37в, ал. 1.
    (5) Площта на имоти с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади, за които няма сключени договори и не са подадени декларации по чл. 37б, ал. 1, с изключение на имотите от държавния и общинския поземлен фонд, се разпределя със споразумението между лицата по ал. 1.
    (6) Споразумението се изготвя до 10 декември по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, като чл. 37в, ал. 2, изречения първо, второ и трето се прилагат съответно.
    (7) За изготвянето на споразумението комисията по ал. 4 до 10 ноември предоставя на лицата по ал. 1:
    1. данни за регистрираните в общинската служба по земеделие договори за ползване и/или документи за собственост на пасища, мери и ливади, заявени или декларирани за:
    а) ползване в реалните им граници;
    б) участие в споразумение;
    2. актуална справка по ал. 9;
    3. данни за задължения по ал. 12, чл. 34, ал. 6, чл. 37в, ал. 7;
    4. размера на средното годишно рентно плащане за землището.
    (8) Лице по ал. 1, на което е разпределена площ по-голяма от определената в чл. 37и, ал. 4, прилага към споразумението декларация за имотите, които ще заяви за подпомагане по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители. Декларацията е по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните.
    (9) Комисията извършва проверка дали лицата по ал. 1 отговарят на условията по чл. 37и, ал. 4 въз основа на изготвена и предоставена от БАБХ официална справка за всички регистрирани до 20 октомври на текущата година в Интегрираната информационна система на БАБХ:
    1. животновъдни обекти;
    2. собственици или ползватели на регистрирани животновъдни обекти;
    3. пасищни селскостопански животни в животновъдните обекти.
    (10) Комисията до 20 декември изготвя доклад до директора на съответната областна дирекция "Земеделие", който съдържа данни за площите по ал. 5, техните собственици, дължимото рентно плащане, площите по ал. 7, т. 1, както и данни дали са налице условията по чл. 37и, ал. 4. Към доклада се прилагат споразумението и декларациите по ал. 8.
    (11) Въз основа на доклада по ал. 10 директорът на съответната областна дирекция "Земеделие" до 30 декември издава заповед по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, за одобряване на споразумението и разпределението на масивите за ползване. Заповедта се обявява незабавно, като чл. 37в, ал. 5 и 6 се прилагат съответно.
    (12) Лице по ал. 1, на което със заповедта по ал. 11 са определени площи по ал. 5, внася по сметка за чужди средства на съответната областна дирекция "Земеделие" сума в размер на средното годишно рентно плащане за землището в едномесечен срок от публикуване на заповедта, като чл. 37в, ал. 7 се прилага съответно.“
    Искам да кажа няколко думи. Тези неща бяха съгласувани с нашите референти, с представители на Министерството на земеделието и храните, изобщо работната група, която трябваше между първо и второ четене да промени някои от текстовете, да направи редакции, е свършила тази работа. Ние сме ги внесли като предложения за второ гласуване. Ако имате забележки и предложения, заповядайте, ако не, ще го подложа на гласуване.
    Професор Станков? Нямате.
    Който е съгласен § 2 да бъде подкрепен в редакцията на работната група, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма, тъй като двама колеги са излезли.
    Предложение на народния представител Мария Белова:
    „Създава се нов § 3:
    „§ 3. В § 2в, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи накрая думите „и конете“ се заличават.“
    Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
    Това е текста, който касае конете, най-общо казано и понеже има спорове проф. Станков искаше да каже няколко думи.
    Заповядайте, професоре. Ние направихме един консилиум преди това, но специалиста по животновъдство проф. Станков ще каже неговото мнение.
    ИВАН СТАНКОВ: Аз моля госпожа Белова да оттегли това предложение, защото то наистина разбуни духовете. Смятам, че постигнахме консенсус, разбрахме се, приехме, че референтите ще подпомогнат изглаждането на текстовете. Това нещо е направено. Нека да не дразним повече хората. Аз моля госпожа Белова да оттегли това предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте, госпожо Белова.
    МАРИЯ БЕЛОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми проф. Станков! Целта ми не е била да разбуня духовете. Както знаете ние в Комисията по земеделието и храните много често сме коментирали промените, които направихме в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи касаещ магаретата, мулетата. Всички знаем за злоупотребите, знаем че към момента има и констатирани злоупотреби с конете. Единствената ми цел е била да прецизираме текста така, че наистина този закон да работи изцяло в помощ на добросъвестните животновъди. След като има несъгласие от страна на останалите колеги в Комисията по земеделието и храните оттеглям предложението, което съм направила.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, госпожо Белова. При това положение няма да го подлагам на гласуване. Наистина търсим консенсус в края на 43 Народно събрание.
    Колеги от асоциацията, няма да Ви даваме думата, предполагам че това Ви удовлетворява.
    „Преходни и заключителни разпоредби“.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението на закона.
    Има ли предложения? Не виждам.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народния представител Мария Белова:
    „Досегашните § 3 и § 4 от ПЗР стават съответно § 4 и § 5.“
    Работната група подкрепя/не подкрепя предложението.
    Предложението на госпожа Белова е свързано с предишното и няма да го коментираме. Отпада.
    Предложение на народните представители Румен Христов и Цвета Караянчева:
    „Параграф 3 става съответно § 4 и се изменя така:
    „§ 4. За календарната 2016 г. сроковете по чл. 37в се удължават с три месеца.“
    Работната група подкрепя по принцип предложението.
    Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
    „§ 3. Масиви за ползване на пасища, мери и ливади за 2017 г. може да се създадат при условията и по реда на чл. 37ж, като се прилагат следните срокове:
    1. по ал. 2 – до 17 февруари 2017 г.;
    2. по ал. 4 – до 24 февруари 2017 г.;
    3. по ал. 6 – до 17 март 2017 г.;
    4. по ал. 7 – до 2 март 2017 г.;
    5. по ал. 10 – до 30 март 2017 г.;
    6. по ал. 11 – до 7 април 2017 г.“
    Това е, което беше коментирано на предишното заседание дали ще успее администрацията на Министерството на земеделието и храните да спази. Дали са абсолютно коректно графиците като дати за 2017 г.
    Има ли предложения за нова редакция?
    Има ново предложение от страна на референтите:
    „§ 3. За споразуменията за ползване на пасища, мери и ливади за календарната 2017 г. сроковете по чл. 37ж се удължават с 4 месеца.“ Тогава отпада изброяването. Благодаря Ви.
    Колеги, приемаме ли това предложение на референтите, което е по-компактно и по-разумно?
    ИВАН СТАНКОВ: Много добро.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Много добро. Благодаря Ви.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народните представители Румен Христов и Цвета Караянчева:
    „Създава се нов § 3:
    „§ 3. В Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 58 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 79 и 153 от 1998 г., бр. 12, 26, 86 и 113 от 1999 г., бр. 24 от 2000 г., бр. 34 и 41 от 2001 г., бр. 46 и 96 от 2002 г., бр. 18 от 2004 г., бр. 14 и 105 от 2005 г., бр. 18, 30, 34, 59, 80, 96 и 108 от 2006 г., бр. 13, 53 и 59 от 2007 г., бр. 16, 36, 43 и 100 от 2008 г., бр. 12, 32, 82 и 85 от 2009 г., бр. 59 от 2010 г., бр. 8 от 2011 г., бр. 38 от 2012 г., бр. 15, 66, 101 и 109 от 2013 г., бр. 40 и 98 от 2014 г., бр. 12, 61 и 95 от 2015 г., бр. 45, 58 и 61 от 2016 г.) в чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 5 думите „и чл. 37в, ал. 4 или 10“ се заменят с думите „чл. 37в, ал. 4 или 10 и чл. 37в1, ал. 9.“
    2. В ал. 2, т. 4 след думите „или 12“ се добавя „и чл. 37в1, ал. 9“.
    3. В ал. 4 думите „37в, ал. 7“ се заменят с „чл. 37в, ал. 7 и чл. 37в1, ал. 11.“
    Работната група подкрепя по принцип предложението.
    Работната група предлага да се създаде нов § 4:
    „§ 4. В Закона за подпомагане на земеделските производители (обн., ДВ, бр. 58 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 79 и 153 от 1998 г., бр. 12, 26, 86 и 113 от 1999 г., бр. 24 от 2000 г., бр. 34 и 41 от 2001 г., бр. 46 и 96 от 2002 г., бр. 18 от 2004 г., бр. 14 и 105 от 2005 г., бр. 18, 30, 34, 59, 80, 96 и 108 от 2006 г., бр. 13, 53 и 59 от 2007 г., бр. 16, 36, 43 и 100 от 2008 г., бр. 12, 32, 82 и 85 от 2009 г., бр. 59 от 2010 г., бр. 8 от 2011 г., бр. 38 от 2012 г., бр. 15, 66, 101 и 109 от 2013 г., бр. 40 и 98 от 2014 г., бр. 12, 61 и 95 от 2015 г., бр. 45, 58 и 61 от 2016 г.) в чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 5 думите „и чл. 37в, ал. 4 или 10“ се заменят с „чл. 37в, ал. 4 или 10 и чл. 37ж, ал. 11.“
    2. В ал. 2, т. 4 след думите „или 12“ се добавя „и чл. 37ж, ал. 11“.
    3. В ал. 4 думите „37в, ал. 7“ се заменят с „чл. 37в, ал. 7 и чл. 37ж, ал. 12.“
    Предлагам да гласуваме тези необходими промени, които по никакъв начин не касаят смисъла, а уточняват начина, по който ще работим за в бъдеще.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Предложение на народния представител Мария Белова:
    „Създава се нов § 4:
    „§ 4. В Закона за арендата в земеделието (обн., ДВ, бр. 82 от 1996 г.; изм., бр. 35 и 113 от 1999 г., бр. 99 от 2002 г., бр. 13 от 2007 г., бр. 36 и 43 от 2008 г., бр. 14 от 2015 г. и бр. 61 от 2016 г.) в чл. 3 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 изречение трето се заличава.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Договорът за аренда може да бъде сключен от съсобственик на земеделска земя, ако същият притежава повече от половината от съсобствения имот – предмет на договора или ако е упълномощен от съсобствениците, притежаващи общо със съсобственика, сключващ договора, повече от половината от съсобствения имот с пълномощно с нотариална заверка на подпис и съдържание. В тези случаи отношенията между съсобствениците се уреждат съгласно чл. 30, ал. 3 от Закона за собствеността.“, което касае Закона за арендата.
    Впрочем това предложение беше внесено от БСП ЛБ и по-скоро от проф. Бъчварова преди известно време. Не получи подкрепа, но днес се внася отново и аз смятам, че е разумно. Говорил съм с проф. Бъчварова и се надявам да получим подкрепа от тях.
    Имате раздадена редакция. Тя е отделно от общия доклад. Знаете за какво става дума – за така наречените „повече от 50 на сто“. Чели ли сте го? Чели сте го.
    Предлагам редакцията, която е внесена от референтите и касае изменението в Закона за арендата в земеделието, внесен от народния представител Мария Белова… (Реплики.)
    Заповядайте.
    ТАНЯ ДЪБНИШКА: Здравейте и от мен. Само ако можем да изчетем последното предложение какво е на този текст. (Реплики.)
    Нашата позиция е такава, че следва да търсим някакъв баланс по отношение на възможността за сключване на договори с идеални части. В тази връзка намираме за балансиран вариант, в който 51% от собствениците да могат да сключват договори за аренда до пет години. (Реплики.) Да, да не важи ограничението за тях за договори за аренда, които са петгодишни.
    Лошите практики, които се посочват, да могат да бъдат пресечени, а в същото време ползвателите да могат да сключват договори за аренда за пет години. (Реплики.)
    Позитивно е по отношение на ползването и на управлението, планиране на инвестиции за бранша. Въпреки краткото време, което успяхме да се съгласуваме помежду си, едно такова крайно рестриктивно предложение би било крачка назад спрямо действията, които до момента са предприемани в усъвършенстване на нормативната уредба към комасираното ползване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Заповядайте – Национална асоциация на зърнопроизводителите.
    АСЯ ГОЧЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ние от Националната асоциация на зърнопроизводителите към момента не можем да изразим официална позиция по въпроса, тъй като имаме доста голямо разделение и разминаване в мненията на колегите, но така или иначе призоваваме Комисията по земеделието и храните да не разглежда това предложение, то да се оттегли, защото е необходима много по-широка дискусия с неправителствения сектор и повече време, за да се проведе такъв дебат. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Професор Бъчварова, Вие го внасяхте това предложение. Искате ли да вземете отношение?
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Благодаря, господин председател.
    Госпожо министър! Това предложение, което е предложено от колежката, ние го подкрепяме. Още повече, че няколко пъти се опитвахме това предложение да го обосновем и в пленарната зала да бъде разгледан Закон за арендата.
    За какво става въпрос? В Закона за собствеността, който е водещ и е рамката с разпореждането със собствеността, пише че 50% от собствениците трябва да са съгласни, за да имате каквито и да било разпоредителни сделки. Това автоматично трябва да се прехвърли и при Закона за арендата обаче то не се случва. Така се получава, че един собственик, без да уведоми даже и без другите съсобственици да знаят, може да се разпорежда със земята на всички останали. Според нас това не е в защита на собствеността и на тези, които действително са собственици. Просто искаме да го запишем в Закона за арендата, когато се сключват арендните договори да се знае, че над 50% от съсобствениците са уведомени, съгласни са и ще си получат след това заплащанията за земята, която притежават. Това е нашето категорично мнение и ми се струва, че даже сме закъснели, но практиката показа наистина много проблеми при сключването на договорите. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, проф. Бъчварова.
    Други народни представители?
    Аз ще се присъединя към казаното от проф. Бъчварова. Впрочем Вие знаете, че имахме една среща с Асоциацията на индустриалния капитал в България, където господин Велев постави няколко въпроса. Единият от въпросите беше този – много остро го поставиха, защото има много големи злоупотреби от страна на арендатори спрямо собственици, заедно с част от собствениците. Да не говорим, че големи финансови и други структури изкупуват по 5, по 10% от дяловете и после сключват договори. Злоупотребите са големи наистина.
    Това, което каза проф. Бъчварова, е абсолютно вярно – ние принасяме част от текста в Закона за арендата да се регламентират нещата. Мисля че варианта, който беше предложен първоначално, с редакцията, разбира се, от референтите е по-добрия вариант.
    Госпожо министър, искате ли да кажете няколко думи? Заповядайте.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: И аз благодаря, господин председател, за дадената дума. Благодаря и на всички народни представители от всички групи, че се съгласихме, постигнахме всички консенсус да приемем тези поправки с пълно единодушие. И за конете можеше да има много варианти, но сме накрая, наистина е добре всички да сме обединени около това.
    Аз по принцип подкрепям казаното от проф. Бъчварова и смятам, че това е правилното и дори тази мярка е закъсняла. Напълно разбирам мотивите и напълно мога каквото тя каза, аз да го повторя напълно убедена в това.
    Въпросът е, че ние сме в края на този мандат и тук браншовите организации изразиха безпокойство по повод реакцията при тях. Аз ще подкрепя това решение, което се вземе с пълен консенсус, но специално към проф. Бъчварова искам да се обърна – Вие точно влизахте и не чухте първото изказване на Таня Дъбнишка, която предложи от името на Асоциацията на земеделските производител в България, тъй като на практика НАЗ имат различна становища в отделните региони и нямат единно мнение по въпроса, промяната която се предлага в Закона за арендата, да важи за тези договори, които се сключват за срок от 5 години повече или ако договорът за аренда се сключва за пет години, какъвто е минималния срок, да остане сегашния режим, който е – и миноритарен съсобственик на имота да може да арендова договор за пет години, но ако той е за 5 години и един месец, да се иска 51% от собствеността.
    Искам само да напомня, че в момента другата форма на ползване на земята са договорите за наем. Какъв е правния режим на договора за наем? Това искам да го кажа най-вече за браншовите организации, за да разберат, че няма нищо толкова фатално в тази промяна. Съгласно Закона за задълженията и договорите или общото законодателство в момента договори за наем се сключват с максимален срок 10 години, като тези, които са със срок до 3 години включително на практика предвид условието устно да се проверява съгласието на 51% от съсобствениците, те се сключват и с миноритарен собственик. Това какво означава? Че и към момента земеделските производители имат възможност по реда на сключването на договор за наем, а не на аренда на практика, когато той е до три години включително, да се сключи от миноритарен собственик на имота.
    В дългосрочен план аз смятам независимо от трудността, предвид огромния интерес в земеделието, предвид навлизането на много и спекулативни финанси в сектора най-защитеното за земеделската общност решение, е да имаме минимум 51% от съсобствениците съгласие за разпореждане за управление. Това е безспорно. Иначе на практика финансовия капитал генерира доходността си от земеделското производство, респективно от земеделските производител, тоест намаля Вашата доходност. В тази посока би следвало да се прецизира по-нататък законодателството.
    Тази промяна днес я правим предвид, първо, служебното правителство и липсата на парламент няколко месеца, което предстои. От там насетне очаквания труден формат. Аз за съжаление, както и проф. Бъчварова каза, аз го подкрепям, съжалявам, че по-рано не се прие тази поправка, скоростта на този процес се увеличава и всеки, който е в сектора, го знае. Ние, ако не се гласува тази поправка сега, това означава предвид вероятността чак есента да заработи парламента, че следващата стопанска година земеделските производители ще я посрещнат с оборот почиващ на сегашното законодателство, което в крайна сметка злоупотребите по този текст се увеличават.
    На времето – през 2012 т., тази поправка беше направена с цел да улесним документооборота. Искам само да кажа обаче, че от 2012 г. до сега процесите по администриране на земеползването се промениха. В 2012 г., когато беше направена тази поправка с цел да облекчи администрирането, тогава не действаше изобщо чл. 37в за споразуменията за ползване и на практика това тогава имаше значение.
    След въвеждането през 2015 г. за първи път на правното основание и заработването на текста за споразуменията на практика този текст вече се използва за недотам справедливо разпределение на земеползването, да го кажа по-конкретно.
    В този смисъл ние от политическите сили трябва да получим консенсус и аз се обръщам към проф. Бъчварова, към проф. Станков, към Патриотичния фронт – какво да приемем като решение? Това, което Асоциацията на земеделиските производители в България предлага, след 5 години да важи това условие или да гласуваме първоначално предложения текст. Моето лично мнение предвид непроведената най-вече разяснителна кампания за самите земеделци не бих искала да създаваме някакво усещане, че не е достатъчно справедливо и бих подкрепила по-консенсусния вариант, който Таня Дъбнишка предложи, но това зависи от депутатите и най-вече от нашето решение, че ще приемем текст такъв, какъвто всички тук имаме съгласие, всички политически групи.
    Професор Бъчварова, основно от Вас може би зависи в какъв вариант ще приемем текста.
    СВЕТЛА БЪЧВАРОВА: Аз приемам варианта, който сега е предложен. Говорим за договори, които ще се сключват. Пет години – това означава, че ще заобикаля закона, това е ясно, всички ще бъдат петгодишни. Така или иначе това са за договори, които се сключват оттук нататък и всеки да направи усилието да сключи тези договори така, както е Закона за собствеността. За мен няма никаква логика в законодателството да слагаме някакви степени.
    Поддържам този текст, смятам че той е справедливия и той отговаря на останалото законодателство.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря, проф. Бъчварова.
    Румен Желев, заповядайте.
    РУМЕН ЖЕЛЕВ: И аз подкрепям текста по начина, по който е предложен от колежката Белова, защото считам, че няма нищо по-логично от това.
    Искам да Ви прочета чл. 32, ал. 1 от Закона за собствеността:
    „Чл. 32. Общата вещ се използва и управлява съгласно решението на съсобствениците, притежаващи повече от половината от общата вещ.
    Ако не може да се образува мнозинство или ако решението на мнозинството е вредно за общата вещ, районният съд, по искане на който и да е от съсобствениците, решава въпроса, взема необходимите мерки и ако е нужно, назначава управител на общата вещ“.
    Как с 15-20% ще сключваш договор, независимо 2-3 или така нататък години, това са подробности? Всички знаем, че този, който притежава контролния пакет акции, има думата. Това е логичното нещо и аз подкрепям точно по този начин да остане текста. Или ако е собственик на повече от 50%, или ако има подкрепата на съсобственици, които общо заедно имат повече от 50%. Това е легитимното. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Ние коментираме сега двата варианта. Имаше предложение от Националната асоциация на зърнопроизводителите, което аз не приемам, защото ние отваряме Кутията на Пандора, започваме дебата и някои недобросъвестни, защото има и такива арендатори, финансови структури и наематели, ще се възползват очаквайки промените в закона и ще сключат едни договори с миноритарни собственици, така че след като сме казали „А“ да кажем и „Б“, да приключи въпроса.
    Има ли и други мнения или да подлагам на гласуване двата варианта?
    Заповядайте.
    ТАНЯ ДЪБНИШКА: Благодаря, че ми давате думата.
    Според мен би било добре да подходим към ситуацията, в която работи бизнеса и изобщо собствеността като такава по отношение на земеделските земи. Съсобственост с 18 и с 20 наследника общо взето към другата собственост, която е в държавата, може би най-много се случва при земеделските земи. И с времето това нещо продължава да се увеличава като проблем, като прогресия ще се увеличават самите наследници. Много по-сложно става и за самия бизнес.
    Искам да Ви дам един абсолютно практичен пример на нашите земеделски производители и какви са нашите мотиви. За да събера примерно аз 51% съсобственици, за да мога да сключа договор да ползвам земята за петте години, трябва да ги събера от три континента. Да не са от три континента, от един континент, от четири държави членки. Те трябва да направят пълномощно, да търсят консулството, за да направят пълномощно, да го изпращат. Това е един процес, който става абсурден. Изключително скъп. Това нещо бизнеса няма как да го ползва и да работи, защото то не е с темпа на бизнеса. Сядаш, договаряш, разбираш се, сключваш си сделката, планираш си цялото стопанство. Ако може да се поставите в нашите обувки и да видите, че това става изключително по-сложно за нас.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Данев.
    ДОБРИН ДАНЕВ: Благодаря, господин председател.
    Госпожо министър! Аз искам да подкрепя колегите, които до момента казаха какво подкрепят като текст – предложенията на колежката Белова. В същото време много внимателно слушах министъра, който каза, че този проблем може да бъде решен чрез договор за наем до три години и подписването тогава с миноритарен дял на собствениците, така че производителите могат да минат на този вариант и да си решат проблема с многото собственици, за които казват в момента.
    Аз предлагам да прекратим дебатите и да гласуваме направеното предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Петров.
    ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, господин председател.
    Искам само да вметна едно мое мнение, може и да не е правилно, но там, където няма 51%, парцела остава като бяло петно, а за бяло петно ние сме решили какво да правим.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Благодаря.
    Подлагам на Вашето внимание предложения текст от нашите референти, който е пред Вас, коригиран е, не е това, което е в доклада, който касае по-радикалния вариант, около който се обединихме всички, включително и проф. Бъчварова, която го беше внасяла.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    На бранша – ако нещо нещата куцат, ще има и друг парламент. Този парламент не е последен. Не се изживяваме с мисълта, че ние правим всичко и …
    ТАНЯ ДЪБНИШКА: Без да Ви прекъсвам, само да Ви кажа, че бранша точно това не иска – резки завои, смяна на правилата, не съвсем комуникирани, просто не очаквам позитивни реакции, особено на края.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Още един параграф.
    ИВА МИТЕВА: Във връзка с приетото сега предложение в Закона за арендата, искам да обърна само внимание, че текста действащия за договорите за аренда се изменя. Какво правим с тези договори, които са сключени до момента на влизане в сила на закона? Преуреждаме ли ги по новия ред или изрично в преходна разпоредба да уредим, че за тези договори, които са сключени, тази разпоредба не се прилага. Това е редно и смятам, че е логичното, но Вие трябва да кажете искате ли такава разпоредба. (Реплики.)
    Така е, но по принцип за старите договори, ако не го кажем, може да се тълкува и по-скоро така ще го тълкуват, че ще ги преуреждат. Затова обръщам внимание, че е хубаво, когато казваме „по действащия ред“ изрично да го уредим в закона.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Според мен, но все пак не мога да споря с правни референти, ако се приеме само този текст, той действа от датата на приемането му оттук насетне. Ако има обратно действие или воля на законодателя да се въведе, тогава трябва да кажем със заварените случаи какво става, а по този начин, ако нищо не кажем, заварените случаи остават така, както са.
    ИВА МИТЕВА: Заварените случаи ще бъдат по новия ред, гарантирам Ви, че така що тълкуват. Тъй като нормата е изменяща и тъй като ал. 5 я отменяме, защото тя е вързана с ал. 4 за противопоставянето на третите лица, трябва да уредим какво става със старите договори изрично. (Реплики.) Да, хубаво е да кажем ал. 4 и ал. 5, която отменяме на чл.3 изрично да ги изпишем в една преходна разпоредба, за договорите сключени до влизането в сила на закона, за да е ясно и да няма спорове.
    МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Договорите се изпълняват така, както са сключени.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Това към ал. 5 ли?
    ИВА МИТЕВА: Не, това ще бъде преходна разпоредба в законопроекта отзад.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Кажете го текста, за да го гласуваме и ще го отбележите в доклада.
    ИВА МИТЕВА: Те ще бъдат ал. 4 на чл. 3 действащата, когато договора за аренда е сключен до влизането в сила на закона и продължава както е ал. 4 и ал. 5 ще я препишем, която отменяме сега, отново изрично в преходната разпоредба, че договора за аренда не може да се противопоставя на арендатор, включен съсобственик, който е бил вписан по-рано. Просто стария режим да си остане по действащия ред.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Съгласни ли сме с този текст?
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    ИВА МИТЕВА: И още нещо. Тъй като в § 1 заличихме трайните насаждения, а те в момента по чл. 37в са изключени от споразумението между собствениците и ползвателите по 37в, значи за да могат те да ползват за стопанската 2016, 2017 г. да очакват тези хора, тъй като сроковете вече са изтекли, е хубаво също в преходна разпоредба – текста Ви е раздаден, не знам защо някой депутат трябваше да го разпознае евентуално, изрично да се предвиди какво става с трайните насаждения за тази стопанска година и като се дадат различни срокове, тъй като просто по 37в те са изтекли вече.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ РУМЕН ХРИСТОВ: Господин Петров, госпожа Петрова? Припознавате ли го, патриотите? Да, или не?
    Има за припознаване текст, който е предложение на Министерството на земеделието и храните, да се създаде нов параграф. Имате го.
    Румен Желев и Румен Христов го припознават. Имате ли нещо против текста? Пред Вас е.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    И последния параграф, който е пред Вас.
    Работната група подкрепя текста на вносителя за § 4, който става § 5, а това е откога влиза в сила закона – от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 16, против и въздържали се – няма.
    Благодаря Ви, колеги. Закривам заседанието.

    (Закрито в 12,40 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    /Румен Христов/


    СТЕНОГРАФ:
    /Мария Янева/
    Форма за търсене
    Ключова дума