Комисия по труда, социалната и демографската политика
03/12/2014 първо гласуване
Д О К Л А Д
Вх. № 453-08-2 от 04.12.2014 г.
по Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 01.12.2014 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на свое извънредно заседание, проведено на 3 декември 2014 г., разгледа и обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 01.12.2014 г.
На заседанието присъстваха: Лазар Лазаров – за министър на труда и социалната политика, Гълъб Донев – заместник-министър на труда и социалната политика, Николай Николов - съветник на министъра на труда и социалната политика; Ивайло Иванов - изпълнителен директор на Агенцията за социално подпомагане; Асен Ангелов - изпълнителен директор на Агенцията по заетостта; Бисер Петков – управител на Националния осигурителен институт, Весела Караиванова – подуправител на Националния осигурителен институт, експерти от различните държавни институции, представители на социалните партньори.
Законопроектът бе представен от г-н Владислав Горанов, министър на финансите.
С Бюджет 2015 се цели балансирано разпределение на публичните ресурси и използването им като ефективен инструмент за устойчив икономически растеж, насърчаване на инвестициите, запазване на заетостта и осигуряване на ефективна социална закрила на уязвимите слоеве в обществото.
Социалната политика и мерките за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване са един от основните приоритети на правителството в средносрочен план, който ще продължи да се реализира чрез подкрепа за децата и семейството, хора в неравностойно положение, възрастните хора, домакинствата, както и бизнеса.
През 2015 г. общите разходи в социалният сектор възлизат на 11 307,0 млн. лв. или 13.7% от БВП, като са с най-голям дял в публичния сектор, съответно достигат 35.5% от тях.
Планираният общ разход за пенсии за 2015 г. (без пощенски такси и ДДС) е в размер на 8 373,7 млн. лв., като за пощенски такси и ДДС са заложени 41,5 млн. лв.
По отношение на социалното осигуряване през 2015 г. се предвижда запазване на размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и участието на държавата в осигуряването за фонд „Пенсии” чрез трансфер на нивата от 2014 г.
Бюджет 2015 определя максимален осигурителен доход за всички осигурени лица в размер на 2600 лв., като се предвижда този доход да бъде запазен до 2017 г. включително.
От 1 януари 2015 г. се предвижда изравняване на минималния осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводителите с минималния осигурителен доход на останалите самоосигуряващи се лица – от 240 лв. на 420 лева.
В актуализираната средносрочна бюджетна програма (СБП) е предвидено увеличаване на размера на минималната работна заплата на два пъти през 2015 г., съответно от 1 януари – 360 лв. и от 1 юли – 380 лв. Следващото увеличение на размера на минималната работна заплата се предвижда да стане от 1 януари 2016 г. – 420 лв. и от 1 януари 2017 г. – 460 лв.
Пенсионната политика за 2015 г. предвижда продължаване действието на т.нар. „швейцарско правило” за осъвременяването на пенсиите е от 1 юли 2015 г. 1,9%. От 2015 г. изискуемата пенсионна възраст и необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия се увеличават с по 4 месеца за всяка година за периода 2015-2017 година.
Общите разходи, предвидени за Министерство на труда и социалната политика за 2015 г. са в размер на 1 101,38 млн. лв. Бюджетът е завишен спрямо 2014 г. с 39,8 млн. лв., като разходите за текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата се увеличават от 959,5 млн. лв. на 998,5 млн. лв.
Ръстът от близо 4 % ще обезпечи изпълнението на политиките на министерството, адаптирани към действащото законодателство. Предвидено е ограничаване на разходите за персонал, без делегираните бюджети с 10 на сто в бюджетната сфера, свързано с преглед на административните структури и тяхното оптимизиране, което е отразено в проекта на бюджет на МТСП, като са намалени разходите за персонал от 83,9 млн. лв. на 75,55 млн. лв. или с 8,4 млн. лева. През 2015 г. е предвидено увеличение на разходите за текуща издръжка в структурите на МТСП с 9,0 млн. лв. Предвиденото увеличение значително компенсира трайния недостиг на средства през годините.
В областта на политиката по заетостта се очаква предвижданият за 2015 г. икономически растеж от 0,8 % да доведе до намаляване на безработицата до 11,7 %, като активната политика на пазара на труда приоритетно се насочва към безработни лица от неравнопоставените групи. Планираните средства за тази политика са в размер на 97, 1 млн., като от планираните 73 млн. лв. лв. за активна политика на пазара на труда 19 млн. лв. са предназначени за продължаване на заетостта на наетите през 2014 г., а за нова заетост отстават 54 млн. лв. С тези средстава могат да бъдат наети около 19 хил. и обучени около 8 хил. безработни лица.
Предвидените средства за политиката в областта на трудовите отношения са в размер на 11,6 млн. лв. и са на равнището на средствата по бюджета за 2014 г.
Предвидените средства в областта на социалната закрила и равните възможности са в размер на 177,1 млн. лв. Предвижда се през следващата година за 253 186 лица и семейства да бъде осигурена целева социална защита за отопление.
Ще бъде обезпечено предоставянето на услугата „Социални трапезарии“ за 13 252 лица за 147 работни дни.
Предвидените средства за политиката за хората с увреждания са в размер на 193,8 млн. и са с 12,3 млн. лв. повече в сравнение със средствата по бюджета за 2014 г., като ръстът на средствата се дължи на увеличението на броя на лицата с увреждания от 508 000 на 523 000 души, което води респективно до увеличение на броя отпусканите месечни добавки.
Предвидените средства за политиката за социално включване са в размер на 612,5 млн. лв. и са с 19,0 млн. лв. повече в сравнение със средствата по бюджета за 2014 г.
Предвидени са средства в размер на над 17,0 млн.лв. за реализирането на услугата за лична помощ на хора с увреждания и осигуряване на заетост и доходи на лични асистенти, с които да се осигури финансирането на услугата до стартирането на схемите по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ за новия програмен период.
През 2015 г. ще се увеличават местата в социалните услуги, предоставяни в общността, за сметка на намаление на тези в специализираните институции. Приетите през 2014 г. стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели и през 2015 г. ще са съобразени с размерите на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините според основните допускания за бюджетната прогноза за периода 2015-2017 г. Така ще се гарантира устойчивост на всички разкрити социални услуги по проекти, реализирани по оперативните програми. през 2015 г. е предвидено финансиране за около 1 100 социални услуги, държавно делегирани дейности, които ще обхванат 33 222 потребители. В допълнение, предвижда се финансиране и за 498 нови места в социалните услуги.
Общият размер на предвидените средства е 189,8 млн. лева. Увеличението на финансирането спрямо 2014 г. е в размер на 3 % за стандартите за специализирани институции и 4 % за социалните услуги в общността.
В последвалата дискусия представителите на коалиция БСП Лява България заявиха, че няма да подкрепят Законопроекта за държавния бюджет за 2015 г. Те считат, че предлаганият бюджет е пасивен, антисоциален и натоварва финансово и данъчно най-слабите слоеве на обществото. Считат, че в него няма политика за повишаване на доходите, което ще доведе до намаляване на потреблението. Те посочват, че предвижданите средства за активна политика на пазара на труда са крайно недостатъчни.
Представителите на ДПС не подкрепят бюджета с мотив, че бюджетът за 2015 г. е нереалистичен и поражда няколко риска, сред които неизпълнение на приходната част, заплаха от надвишаване на предвижданото равнище на безработица поради липса на средства.
Представителите на организациите на работодателите изказаха подкрепа за Бюджет 2015, мотивирайки се със запазването на данъчните ставки, балансираната преразпределителна роля на бюджета, намаления бюджетен дефицит, 10 процентното намаляване на разходите за администрация. Бяха изказани опасения за отрицателно въздействие върху икономическия разтеж от увеличението на максималния осигурителен доход и размера на МРЗ, които биха допринесли за ограничаване на достъпа до пазара на труда.
Представителите на КНСБ изказаха обратно становище и изразиха категорично несъгласие с предлаганото увеличение на възрастта и стажа за пенсиониране.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 12 гласа, „Против” – 7 гласа и „Въздържал се” – 0 гласа,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерски съвет на 03.12.2014 г. със становището на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д-Р ХАСАН АДЕМОВ