Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
28/01/2015 първо гласуване

    Д О К Л А Д


    по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 454-01-45, внесен от н. п. Янаки Стоилов и група народни представител на 18.11.2014 г.
    Комисията по труда, социалната и демографската политика на свое редовно заседание, проведено на 28 януари 2015 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 454-01-45, внесен от н. п. Янаки Стоилов и група народни представители на 18.11.2014 г.

    На заседанието присъстваха: Лазар Лазаров – заместник-министър на труда и социалната политика, Инна Ведър – началник на отдел „Координация и взаимодействие“ в Главна дирекция „Социално подпомагане“ в Агенцията за социално подпомагане, Диана Филева – главен юрисконсулт в дирекция „Административно и правно обслужване” в Министерство на земеделието и храните, от Изпълнителната агенция по горите Тони Кръстев – изпълнителен директор и Красимир Калинов – заместник изпълнителен директор, експерти от различните държавни институции, представители на социалните партньори и неправитествени организации.

    Законопроектът бе представен от н. п. Георги Гьоков.

    Според вносителите целта на законопроекта е да се създадат предпоставки за оптимизиране на управлението на горите и отстраняване на редица недостатъци, появили се в хода на прилагането му.

    Вносителите изтъкват, че предлаганите промени няма да окажат пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет.

    В сферата на компетенции на Комисията по труда, социалната и демографската политика попада предложения § 4 за изменение на чл. 111, ал. 5 от Закона за горите. Вносителите считат, че така ще се гарантира получаване на дърва за огрев от социално нуждаещите се, чрез определяне на техния обхват от компетентните служби. Предлага се дирекциите “Социално подпомагане” да изготвят списъци на физическите лица, които имат право да закупуват дървесина от горските територии, вместо до сега действащата разпоредба, според която списъците се изготвят от кметовете на общините или от директора на съответното териториално поделение на държавното предприятие или учебно-опитно горско стопанство, в зависимост от собствеността на горската територия.

    Предлага се контролът по изпълнение на правата на физическите лица от списъците да се извършва от кметовете на общините или на населените места за горските територии – общинска собственост, директорите на териториалните поделения на държавните предприятия, или на учебно-опитните горски стопанства за горските територии – държавна собственост.

    Министерството на земеделието и горите счита, че така предложеното изменение на чл. 111, ал. 5 от Закона за горите е в противоречие с разпоредбите на ал. 2, т. 2 и 3 на чл. 111, съгласно които всички граждани с постоянно местожителство в съответната община имат право да закупят стояща дървесина, а не само определена група социално слаби граждани. Подчертано е, че продажбата на стояща дървесина на физически лица за собствени нужди не е енергийно подпомагане на социално слаби лица. Продажбата включва и добив на закупена дървесина от ползвателите. С предлаганото изменение ще се ограничи обхватът на правоимащите и ще възпрепятства лица, отговарящи на изискванията за получаване на еднократна социална помощ за отопление поради нисък социален статус или влошено здравословно състояние, сами да използват закупената стояща дървесина.

    Министерството на труда и социалната политика не подкрепя законопроекта и счита за нецелесъобразно направеното предложение за въвеждане на други критерии и изисквания, които не са съобразени със законово регламентираните и утвърдени принципи в социалното подпомагане. Подчертава се, че предложението ще доведе до ангажиране на значителни допълнителни финансови и човешки ресурси в социалната сфера, което ще има силен негативен социален, икономически и финансов ефект и ще наруши основен принцип в социалното подпомагане – равнопоставеността. Още повече, че се вменяват допълнителни функции на Агенцията за социално подпомагане без осигурен допълнителен финансов и административен ресурс.

    В последвалата дискусия се изразиха становища за запазване на съществуващия режим на чл. 111 от Закона за горите. Приемането на предложението от законопроекта не би допринесло за подобряване положението на рисковите групи, които биха били правоимащи, като те няма да могат да осъществяват дейността по усвояване на стоящата дървесина със собствен труд и за това ще трябва да се организират допълнителни дейности и хора за добиването на дървесината.

    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 3 гласа, „Против” – 1 глас и „Въздържал се” – 11 гласа,

    Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 454-01-45, внесен от н. п. Янаки Стоилов и група народни представители на 18.11.2014 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума