Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
27/05/2015 първо гласуване

    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.
    Комисията по труда, социалната и демографската политика, на свое редовно заседание, проведено на 27 май 2015 г., разгледа Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.
    На заседанието присъстваха г-н Константин Пенчев – омбудсман на Република България, г-жа Роза Георгиева – началник на кабинета на омбудсмана, представители на неправителствени организации.
    Докладът представи г-н Константин Пенчев – омбудсман на Република България, който изтъкна, че съгласно чл. 22 от Закона за омбудсмана на Република България докладът съдържа информация за:
    • постъпилите жалби и сигнали, по които проверките на омбудсмана са приключили;
    • случаите, когато намесата му е имала резултат;
    • случаите, когато намесата му е останала без резултат, и причините за това;
    • направените предложения и препоръки и кои от тях са били взети предвид.
    Докладът разглежда зачитането правата на човека и основните свободи и ефективността на действащото законодателство в тази област.
    В материята от обхвата на компетенции на Комисията по труда, социалната и демографската политика попада дейността от Глава Първа за защита правата на хората с увреждания, Глава Втора за защита правата на детето и на неговия най-добър интерес и Глава Седма за защитата на социалните права на гражданите.
    В Глава Първа на доклада се подчертава, че хората с увреждания, като най-уязвима група в обществото, продължават да са във фокуса на внимание на омбудсмана и през 2014 г. Констатирана е липса на напредък в спазването и реализирането на правата на хората с увреждания чрез управленски решения и нови политики. Някои от предприетите реформи дори са затруднили живота на тази група граждани. Пример за това е промяната в организацията и дейността на териториалните експертни лекарски комисии, както и нормативна промяна, довела до ограничения при отпускане на целева интеграционна добавка за рехабилитационни услуги.
    През 2014 г. са приключени проверките по 104 жалби, с преобладаващ брой на оплакванията на хора с увреждания за затруднен достъп до социални услуги и лична мобилност. По 27 от жалбите е констатирано нарушение и в голямата част по направените препоръки са предприети съответните действия.
    През 2014 г. се наблюдава намаление на броя на жалбите от хора с увреждания спрямо последните три години, през които броят на тези жалби се е запазвал приблизително постоянен. За сравнение през 2013 г. са постъпили 152 жалби с оплаквания за нарушени права.
    Проверките по изпълнението на националните и общински програми за асистентски услуги, услуги в специализирани институции и социално подпомагане, ненавременно изплащане на месечните добавки за социална интеграция, сочат редица затруднения за бенефициентите, породени от несъвършенства в поднормативната уредба. Омбудсманът отбелязва, че независимо от дадените предписания към отговорните институции, в много от случаите все още няма работещи решения.
    Въз основа на подадените жалби и от общото наблюдение на омбудсмана върху работата на държавната и местните администрации в доклада е направен извод, че за да се създадат възможности за реализация на гражданите с увреждания е необходимо разширяване на програмите по отношение на кръга на правоимащите и достигане до хората от повече общини. Продължава да съществува проблемът с недостатъчния капацитет на специализираните институции, липса на устойчивост при предлагане на услугите, недобри материални условия, лоша организация на дейността.
    Докладът препоръчва да се намерят механизми за облекчаване като цяло на процедурата за кандидатстване и отпускане на средства за изработване и/или покупка на помощни средства, като акцент се постави върху последващия контрол от страна на компетентните институции.
    Докладът подчертава необходимостта от нови управленски решения относно:
    - гарантиране устойчивостта на социалните услуги чрез осигуряване на повече ресурси за разширяване на обхвата им;
    - реорганизиране на социалното подпомагане с цел облекчаване на процеса на отпускане на помощите;
    - изграждане на институционална рамка за прилагане на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания и да се ратифицира Факултативния протокол към Конвенцията.
    В Глава Втора се посочва необходимостта от повече реални действия за защитата на правата на детето и на неговия най-добър интерес. По случай 25 години от приемането на Конвенцията на ООН за правата на детето през 2014 г. е направена оценка и анализ на поетите от държавата ангажименти за нейното изпълнение. В доклада се изтъква, че през изминалите 25 години е направена промяна в законодателството в сферата на защита правата на децата, с които е променена изцяло философията на услугите за деца. Подчертава се отчетената през 2014 г. повишена чувствителност на обществото по отношение защитата правата на децата.
    През 2014 г. броят на жалбите, свързани с права на децата, разгледани от омбудсмана, е 132, като в 24 случая са констатирани нарушения на органите за закрила.
    Докладът със загриженост сочи липсата на достатъчни и адекватни мерки за премахване на пречките за получаване на качествени и подходящи за децата с увреждания помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, както и улесняване на социалната им рехабилитация.
    Глава Седма разглежда защитата на социалните права на гражданите.
    През 2014 г. се запазва тенденцията за най-голям брой жалби и сигнали за нарушени социални права. Постъпили са 589 жалби и сигнали, в които не се включват такива за нарушени права на деца, младежи и хора с увреждания. Отчетено е запазване на тенденцията за най-много оплаквания в областта на трудовите права и достъп до заетост, чиито относителен дял е 37 %, следвани от тези за право на пенсия – 27 %. Броят на приключените проверки през 2014 г. е по 638 жалби и сигнали.
    Въз основа на постъпилите жалби в областта на труда, социалното осигуряване и социалната подкрепа, докладът сочи необходимост от допълнителни законови мерки за:
    - създаване на предимство за удовлетворяване вземанията на работниците и служителите за възнаграждения и обезщетения пред всички останали кредитори;
    - създаване на възможност работниците и служителите да искат откриване на производство по несъстоятелност на работодател, когато той не плаща безспорно изискуеми работни възнаграждения;
    - издаване на принудителни административни мерки от страна на контролните органи по спазване на трудовото законодателство по искане на работника и служителя за допуснати спрямо него нарушения от страна на работодателя;
    - установяване на защита при полагане на труд и/или ползване на отпуск от специфични групи работници и служители;
    - подобряване на предоставяните услуги от службите по заетостта и предоставящите социална подкрепа;
    - промяна на пенсионното законодателство, съобразени с нарастване продължителността на живота;
    - разширяване на механизмите за подпомагане на семействата с деца.

    Омбудсманът предлага да се обсъди целесъобразността от законови промени в Кодекса за социално осигуряване с цел разширяване обхвата на разпоредбата на чл. 104, ал. 3 и включване на категорията професионални водолази.
    Повдигнати бяха следните въпроси: уреждане статута на безработни лица, получаващи обезщетение за безработица, в изборни комисии; уеднаквяване статута на държавните служители с този на работещите по трудово правоотношение по отношение на установената от Конституцията на Република България особена закрила на майчинството; създаване на законова възможност за получаване на социални помощи по настоящ адрес; осигуряване на грижи за хора с ментални увреждания, напускащи лечебните заведения в случай, когато няма кой да се грижи за тях и други.

    В последвалата дискусия се акцентира върху традиционно доброто сътрудничество между Комисията по труда, социалната и демографската политика, Министерството по труда и социалната политика и омбудсмана, които винаги намират общ език за решаване на проблемите на гражданите. Обсъди се предложението за участващите в изборните комисии и законосъобразността за уреждане на статута им в изборното законодателство.
    След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 15 гласа, „Против” и „Въздържали се” няма,

    Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г., № 539-02-2, внесен от Омбудсмана на Република България на 31.03.2015 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума