Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
10/06/2015 първо гласуване

    Д О К Л А Д

    по Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2014 г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2014 г. и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2014 г., № 520-00-26, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2015 г.
    Комисията по труда, социалната и демографската политика, на свое редовно заседание, проведено на 10 юни 2015 г., разгледа и обсъди Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2014 г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2014 г. и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 20142 г., № 520-00-26, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2015 г.
    Комисията за финансов надзор на заседанието бе представлявана от г-н Ангел Джалъзов, заместник-председател и експерти. В заседанието участваха експерти от държавните институции, представители на социалните партньори и неправителствени организации.
    Отчетите бяха представени от г-н Ангел Джалъзов, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление Осигурителен надзор”. Г-н Джалъзов подчерта, че отчетите са разработени в съответствие с разпоредбите на чл. 29 от Закона за Комисията за финансов надзор.
    Годишният отчет отразява цялостната дейност на Комисията през 2014 г. за усъвършенстване и развитие на надзорната и контролна дейност на небанковия финансов сектор в България, с цел въвеждане в българското законодателство на изискванията на европейското законодателство за уреждане на възникнали проблеми при неговото прилагане.
    В Комисията по труда, социалната и демографската политика акцент бе поставен върху дейността на Комисията за финансов надзор по отношение на пенсионно-осигурителния пазар.
    През отчетната 2014 г. период не са констатирани основания за отнемане на издадени пенсионни лицензии от КФН, не са постъпвали искания за преобразуване на пенсионноосигурителните дружества и/или фондове за допълнително пенсионно осигуряване, както и за доброволно прекратяване на действащите дружества. Издадена е лицензия на основание чл. 122 от Кодекса за социално осигуряване за извършване на дейност по допълнително пенсионно осигуряване на новоучредено пенсионноосигурително дружество, с което броят им става 10, а броят на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване се запазва непроменен в сравнение с края на 2013 г. От 29 пенсионни фонда 9 са универсални, 9 професионални, 9 доброволни и 2 доброволни пенсионни фонда по професионални схеми. Това се дължи на обстоятелството, че пазарът на този вид финансови услуги е достигнал сравнително висока степен на пазарна концентрация.
    През 2014 г. Заместник-председателят на КФН, ръководещ управление „Осигурителен надзор”, е постановил: 22 решения за одобрение на заявени от съответни дружества изменения и допълнения в правилниците на пенсионните фондове; 9 решения за одобрение на изменени и допълнени Правила за оценка на активите и пасивите на пенсионноосигурителните дружестваи на управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване; 1 решение, с което се дава разрешение за увеличаване и 1 решение за отказ даване на разрешение за увеличаване на прякото акционерно участие на съответните заявители. Издадени са също: 8 решения за определяне на минималната доходност от управлението на активите на фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване и 1 решение за утвърждаване на технически лихвен процент и биометрични таблици за смъртност, които се прилагат при изчисляване на пенсионните резерви към 31.12.2014 г. от пенсионносигурителните дружества, които управляват универсален пенсионен фонд и/или фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване.
    През 2014 г. не са постъпвали нотификации от чуждестранни институции за осигуряване по професионални схеми, възнамеряващи да извършват дейност на територията на Република България, както и нотификации за български такива, възнамеряващи да извършват дейност на територията на други държави членки на Европейския съюз.
    На базата на ежедневно получаваните от пенсионноосигурителните дружества и от банките-попечители справки за дейността на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, през отчетната година са извършени 6 972 ежедневни проверки на получената информация относно законосъобразността на сключваните сделки с активите на пенсионните фондове и спазването на регламентираните в Кодекса за социално осигуряване количествени ограничения.
    Извършени са 112 проверки на представените периодично месечни, тримесечни и годишни финансови отчети и справки за дейността на деветте лицензирани пенсионноосигурителни дружества и 336 проверки на отчетите и справките за дейността на управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване.
    Направени са 13 проверки на място за спазване на разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване и подзаконовите нормативни актове, свързани с неговото прилагане, като в констативните протоколи от проверките са дадени общо 119 препоръки за подобряване на дейността и защита интересите на осигурените лица. При банките-попечители не са установени нарушения на прилагане на нормативните актове по допълнително пенсионно осигуряване.
    През 2014 г. са съставени 125 акта за установяване на административни нарушения на разпоредби на Кодекса за социално осигуряване и са издадени 122 наказателни постановления, с които са наложени глоби и имуществени санкции в общ размер на 1 009 000 лв. От тях 820 хил. лв. са по наложени имуществени санкции на пенсиоонноосигурителните дружества, а 189 хил. лв. са по наложени глоби на физически лица, представляващи пенсионноосигурителни дружества. Приложени са 15 принудителни административни мерки спрямо пенсиоонносигурителните дружества.
    През отчетната година се запазва тенденцията за увеличаване броя на съставените актове за установяване на административни нарушения при дейността на допълнителното пенсионно осигуряване за нарушени разпоредби на Кодекса за социално осигуряване и на поднормативните актове по неговото прилагане. От общо 125-те такива актове най-многобройни са нарушенията, свързани с неполагане грижата на добрия търговец при управление на средствата на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване и нарушаване на забраната пенсионносигурителните дружества да предоставят заеми от името и за сметка на управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване.
    Разпределението на жалбите на осигурителния пазар по предмет на дейност сочи най-голям дял на тези, които се отнасят до искане за прекратяване на процедура по прехвърляне на натрупаните средства по индивидуални партиди на потребителите. Към края на 2014 г. вероятността пенсионноосигурителното дружество да приложи неправомерни практики е била 31 %. Рискът от прекратяване на процедура по прехвърляне на натрупани средства без съгласие на осигуреното лице спада през годината, като достига до 5 %, спрямо вероятността, оценена през 2013 г. на 31 %.
    През 2014 г. ефектът на разглеждане на жалбите от институциите е 28.8 % спрямо 22.0 % през 2013 г.
    През отчетния период активите на небанковия финансов сектор нарастват с 12.1 % и в края на годината достигат 19.2 млрд. лв., за което най-голям принос от 0.8 % имат активите на пенсионните фондове. Най-големият институционален инвеститор сред небанковия финансов сектор и през 2014 г. са фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, като относителният дял на активите им в структурата на финансовото посредничество продължава да се разширява и в края на годината възлиза на 7.8 %. Това се дължи основно на постъпленията от осигурителни вноски и на положителния резултат от инвестирането на средствата, натрупани по индивидуалните партиди. Най-голям дял от осигурените лица е концентриран в универсалните пенсионни фондове (79.74 %).
    И през 2014 г. се запазва тенденцията от предходната година за нарастване на нетните активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, които към края на 2014 г. достигат 8 164.5 млн. лв. Това се дължи на увеличения брой осигурени лица, които в края на годината са 4 291 099, както и на положителния резултат от инвестиране на средствата по индивидуалните партиди от пенсионноосигурителните дружества. Темпът на увеличение на нетните активи се различава по видове фондове, като най-значителен е при доброволен пенсионен фонд по професионални схеми – 23.5 %.
    При балансовите активи на пенсионноосигурителните дружества продължава тенденцията на нарастване и в края на годината те достигат 257.8 млн. лв., което е увеличение от 11.2 % спрямо предходната година. Подобна е тенденцията и при общия нетен финансов резултат, чието увеличение спрямо 2013 г. е 9.9 %. Запазва се високото равнище на капиталова адекватност, но поради значителното й намаляване при две от дружествата, средната стойност от 297.1% е намаление спрямо равнището на показателя от 316.4 % за 2013 г. Средната непретеглена стойност на степента на покритие на регистрирания капитал за 2014 г. е 205.3 % спрямо 192.2 % през 2013 г.
    Отчетената рентабилност на собствения капитал от 15.8 % бележи повишение с 3.0 пр. п. спрямо 2013 г., което е резултат от увеличаването на рентабилността на всички дружества, с изключение на едно.
    Средната стойност на показателя за ефективност на дейността на пенсионноосигурителните дружества през 2014 г. е 128.3 %, което е увеличение от 3.5 пр. п. спрямо показателя през 2013 г.
    Средната непретеглена стойност на показателя разходи за дейността на 100 лв. активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване бележи намаление с 0.19 лв., като в края на 2014 г. възлиза на 1.75 лв. спрямо 1.94 лв. в края на 2013 г.
    През отчетния период осъщественият надзор върху дейността на пенсионните осигурителни дружества показва, че не са установени отклонения от нормативните изисквания относно размера на задължителните такси, удържани от фондовете за допълнително пенсионно осигуряване в полза на пенсионноосигурителните дружества.
    В последвалата дискусия беше обсъдено предвиденото 40 процентно намаление на таксите за управление на пенсионните фондове в рамките на 7 последователни години, която редукция предвид запазването на размера на вноската до 5% в предложената от правителството пенсионна реформа, ще е съответно по 10% на година, тоест – равномерна редукция. Бе обсъдено актуалното състояние на проекта за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, което Комисията за финансов надзор е подготвила. От Комисията за финансов надзор информираха, че преди месец проектът е изпратен на всички заинтересовани страни. Очакванията са за постигане на консенсус по предложенията при общественото му обсъждане, за което се изисква време.
    Председателят на Комисията по труда, социалната и демографската политика изиска проектът да бъде предоставен на вниманието и на членовете на комисията.
    Народният представител Корнелия Нинова, председател на Временната комисия за проучване на финансовото състояние на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях универсални и професионални пенсионни фондове и прилагането на регулаторната рамка информира, че законопроектите на тази нарочна комисия до края на настоящата седмица ще бъдат внесени в деловодството на Народното събрание.
    След приключване на обсъждането Комисията по труда, социалната и демографската политика с консенсус прие следното становище:
    Предлага на Народното събрание да приеме Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2014 г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2014 г. и Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2014 г., № 520-00-26, внесен от Комисията за финансов надзор на 29.05.2015 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума