Комисия по труда, социалната и демографската политика
10/06/2015 първо гласуване
Д О К Л А Д
за първо гласуване на Законопроект за допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 554-01-96, внесен от Михаил Райков Миков и група народни представители на 21.05.2015 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика, на свое редовно заседание, проведено на 10 юни 2015 г., разгледа Законопроект за допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 554-01-96, внесен от Михаил Миков и група народни представители на 21.05.2015 г.
На заседанието присъстваха: г-н Гълъб Донев, заместник-министър на труда и социалната политика и г-жа Лариса Тодорова, държавен експерт в дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд” в Министерството на труда и социалната политика.
Законопроектът беше представен от народния представител Георги Гьоков от ПГ „БСП лява България”. Според вносителите, с предлаганите промени се цели усъвършенстване на данъчното законодателство чрез въвеждане на елементи на социална справедливост и диференциране на данъчната тежест. Законопроектът предвижда физическите лица, които получават облагаеми доходи от трудови правоотношения в размер до минималната работна заплата включително, да ползват данъчно облекчение – възстановяване на авансово платения през годината данък. Предвижданото облекчение може да се ползва при условие, че независимо от необлагаемите доходи на едно лице, получените от него през годината облагаеми доходи са само от трудови правоотношения и годишната данъчна основа за доходите на лицето не надвишава сбора от месечните минимални работни заплати за страната за годината – 4 444 лв.
При формирането на размера на годишната данъчна основа в облагаемия доход на лицето не се включва допълнителното месечно възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит. Условията за ползване на данъчното облекчение следва да се декларират в годишната данъчна декларация, а сумата на авансово платения данък ще се възстановява на лицето по посочена от него банкова сметка в едномесечен срок от подаване на декларацията или ще се приспада от дължими от него суми по данъчни задължения. В облагаемия доход от трудови правоотношения няма да се включват лихвите върху доходи от трудови правоотношения.
Очаква се въвеждането на данъчно облекчение за лицата с най-ниски трудови доходи да засегне над 300 000 работещи лица като им осигури допълнителен разполагаем доход в размер на 444 лв. за 2015 г. Предлага се законът да влезе в сила от 1 януари 2015 г.
Министерството на труда и социалната политика принципно подкрепя идеята за предприемане на мерки, включително законодателни, за повишаване на доходите на най-ниско платените лица, работещи по трудови правоотношения. Въпреки това, Министерството не подкрепя законопроекта като счита, че с предложения нов чл. 22б се създава предпоставка за неравнопоставеност между лицата, тъй като две лица могат да получават еднакво основно трудово възнаграждение в размер на минималната работна заплата, но за едното лице това възнаграждение да е определено за пълната законоустановена продължителност на работното време, а за другото – за непълно работно време.
С изключването на допълнителното месечно възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит, се нарушават основните принципи при заплащането и облагането на доходите, и се създават допълнителни условия за неравнопоставеност между работещите лица като работници и служители с различен по размер общ месечен доход ще ползват данъчно облекчение, предназначено за лица с ниски доходи от труд. Няма да е възможно да се направи преценка за лицата, които имат действителен месечен доход в размер до минималната работна заплата и по този начин лицата, които не получават допълнително трудово възнаграждение биха могли да се окажат в по-неблагоприятно положение.
Министерство на финансите не подкрепя законопроекта с основен мотив, че предложеното данъчно облекчение по своята същност представлява необлагаем минимум само за доходите от трудови правоотношения, което е несъвместимо с основните принципи на пропорционално данъчно облагане и не е съобразено с принципите на ефективната данъчна система за равнопоставеност, справедливост и неутралност. С така предложеното данъчно облекчение, не само не се постига социална справедливост, но ще се създаде неравнопоставеност и дискриминация по отношение на доходите, които не са доходи от трудови правоотношения, както и по отношение на лицата, които получават само доходи от трудови правоотношения.
В сравнение с отменената разпоредба на чл. 22б от ЗЗДФЛ (в сила до 31 декември 2014 г.) се разширява обхвата на правоимащите лица и така се увеличава риска от неправомерно ползване на данъчното облекчение. С предложените условия се създават предпоставки за укриване на реалните доходи и деклариране на доходи в по-малък размер с цел ползване на данъчното облекчение, създава се и възможност за използване на различни схеми от некоректни работодатели за отклонение от данъчно облагане.
Фиксираният общ размер от 4 444 лв. на месечните минимални работни заплати за страната не отчита обстоятелството, че размерът на минималната работна заплата е променлива величина, което ще създаде необходимост от промени в разпоредбата при промени в размера на минималната работна заплата. Според разчетите на Министерството на финансите данъчният разход по предложеното облекчение се оценява в размер на 120 млн. лв., а загубата за държавния бюджет ще възлезе на 220 млн. лв.
По време на дискусията беше отбелязано, че законопроектът има важна социална функция в подкрепа на лицата с ниски доходи и предвиденото данъчно облекчение ще има значителен ефект преди всичко за хората, живеещи в малките населени места. Подчертано бе, че законопроекти от такъв характер следва да се разглеждат преди приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година. В отговор беше изтъкнато, че предложените мерки ще възлязат на около 130 млн. лв., които са предвидени като разход в проектобюджета за 2016 г. и няма да окажат въздействие върху държавния бюджет за 2015 г.
След приключване на обсъждането и гласуване с резултати: „За” – 8 гласа, „Против” – 3 гласа и „Въздържал се” – 4 гласа,
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, № 554-01-96, внесен от Михаил Райков Миков и група народни представители на 21.05.2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ