Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
23/06/2015 второ гласуване

    Д О К Л А Д

    Относно: oбщ законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 502-01-38, внесен от Министерския съвет на 22.05.2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 554-01-24, внесен от Петър Георгиев Кънев и група народни представители на 06.02.2015 г.
    ОБЩ ПРОЕКТ!
    Второ гласуване


    З А К О Н
    за изменение и допълнение на Кодекса на труда

    (обн., ДВ, бр. 26 и 27 от 1986 г.; изм. и доп., бр. 6 от 1988 г., бр. 21, 30 и 94 от 1990 г., бр. 27, 32 и 104 от 1991 г., бр. 23, 26, 88 и 100 от 1992 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 69 от 1995 г.; изм., бр. 87 от 1995 г., бр. 2, 12 и 28 от 1996 г., бр. 124 от 1997 г., бр. 22 от 1998 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 1998 г. - бр. 52 от 1998 г.; изм., бр. 56, 83, 108 и 133 от 1998 г., бр. 51, 67 и 110 от 1999 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 1, 105 и 120 от 2002 г., бр. 18, 86 и 95 от 2003 г., бр. 52 от 2004 г., бр. 19, 27, 46, 76, 83 и 105 от 2005 г., бр. 24, 30, 48, 57, 68, 75, 102 и 105 от 2006 г., бр. 40, 46, 59, 64 и 104 от 2007 г., бр. 43, 94, 108 и 109 от 2008 г., бр. 35, 41 и 103 от 2009 г., бр. 15, 46, 58 и 77 от 2010 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 2010 г. - бр. 91 от 2010 г.; изм., бр. 100 и 101 от 2010 г., бр. 18, 33, 61 и 82 от 2011 г., бр. 7, 15, 20 и 38 от 2012 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2012 г. - бр. 49 от 2012 г.; изм., бр. 77 и 82 от 2012 г., бр. 15 и 104 от 2013 г. и бр. 1, 27 и 61 от 2014 г.)

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 3 се създават ал. 3 и 4:
    „(3) По въпроси в обхвата на ал. 1 могат да се сключват споразумения между представителните организации на работниците и служителите и работодателите за приемане на нормативни актове, когато:
    1. споразумението е сключено по тяхно искане след преценка на държавата;
    2. държавата е предложила сключване на споразумението.
    (4) Изпълнението на споразуменията по ал. 3 се осъществява от държавата.“
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    Предложение от народните представители Георги Гьоков, Кирчо Карагьозов, Корнелия Нинова, Жельо Бойчев и Атанас Мерджанов

    Създава се параграф 1а:
    „§ 1а. В чл. 3а се създава ал. 6:
    „(6) Дейността на Националния съвет за тристранно сътрудничество се осигурява от Секретариат в състав секретар и технически секретар – служители в администрацията на Министерски съвет, и двама съветници, определени от представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.“
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Георги Гьоков, Кирчо Карагьозов, Корнелия Нинова, Жельо Бойчев и Атанас Мерджанов

    Създават се параграф 1б:
    „§1б. Създава се чл. 3ж:
    „чл. 3ж (1) Държавата насърчава и подпомага двустранното сътрудничество между синдикални и работодателски организации на всички равнища на тяхната дейност по въпросите и по начина, уредени в чл. 2.
    (2) Представителните синдикални и работодателски организации полагат усилия за развитие и усъвършенстване на двустранния диалог на всички равнища на тяхната дейност, насочени към:
    1. укрепване на взаимното доверие;
    2. взаимно зачитане на интересите;
    3. утвърждаване на колективното трудово договаряне;
    4. развитие на взаимното сътрудничество и постигане на взаимно приемливи решения по пътя на диалога и споразуменията;
    5. повишаване информираността на работниците и служителите относно техните права и задължения;
    6. активизиране на работниците и служителите за по-висок принос в трудовия процес;
    7. развитие и утвърждаване на корпоративната социална отговорност.“
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 2. В чл. 62 , ал. 3 думата „тридневен” се заменя със „седемдневен”.

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Параграф 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 2 да бъде отхвърлен.

    § 3. Създава се чл. 114а:
    „Трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа
    Чл. 114а. (1) Трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа може да се сключва между работник и регистриран земеделски стопанин за работа за един ден, като това време не се признава за трудов стаж.
    (2) С един работник може да се сключват трудови договори общо за не повече от 90 работни дни в една календарна година.
    (3) Трудовият договор по ал. 1 може да се сключва за професии, неизискващи специална квалификация в основна икономическа дейност „Растениевъдство“ – само за прибиране на реколтата от плодове, зеленчуци и розов цвят.
    (4) Трудовият договор по ал. 1 съдържа данни за страните, място на работа, наименование на длъжността, размер на трудовото възнаграждение, дата на изпълнение на работата, продължителност, начало и край на работния ден. Продължителността на работното време е равна на пълната законоустановена продължителност.
    (5) Трудовото възнаграждение се изплаща лично на работника срещу разписка в края на работния ден.
    (6) При сключване и при прекратяване на трудовия договор не се прилагат чл. 62, ал. 3 и 4, чл. 127, ал. 1, т. 4 и чл. 128а, ал. 3.
    (7) Условията и редът за предоставяне, регистриране и отчитане на трудовите договори пред инспекцията по труда се определят с наредба на министъра на труда и социалната политика, съгласувана с управителя на Националния осигурителен институт и с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. С наредбата се утвърждава и образец на трудов договор по ал. 1.
    (8) Работниците, които полагат труд по ал. 1, се осигуряват при условия и по ред, установени в Кодекса за социално осигуряване и в Закона за здравното осигуряване.“

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    В § 3, относно чл. 114а, се правят следните изменения:

    1. В ал. 2 думата „работни“се заличава.
    2. В ал. 3 думите „само за прибиране на реколтата от плодове, зеленчуци и розов цвят“ се заменят с „само за обработка на насажденията и прибиране на реколтата от плодове, зеленчуци, розов цвят и лавандула“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народния представител Румен Христов

    В § 3, относно чл. 114а, ал.3 да се измени така:
    „(3) Трудов договор може да се сключва за професии, неизискващи специална квалификация в основни икономически дейности „Растениевъдство“ и „Животновъдство“.“
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народния представител Димитър Байрактаров, направено по реда на чл. 80, ал.4, т.2 от ПОДНС

    В § 3, относно чл. 114а, ал.1 думите „не се признава“ се заменят със „се признава“.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 3, който става § 2:
    § 2. Създава се чл. 114а:
    „Трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа
    Чл. 114а. (1) Трудов договор за краткотрайна сезонна селскостопанска работа може да се сключва между работник и регистриран земеделски стопанин за работа за един ден, като това време не се признава за трудов стаж.
    (2) С един работник може да се сключват трудови договори общо за не повече от 90 дни в една календарна година.
    (3) Трудовият договор по ал. 1 може да се сключва за професии, неизискващи специална квалификация, в основна икономическа дейност „Растениевъдство“ – само за обработка на насажденията и прибиране на реколтата от плодове, зеленчуци, розов цвят и лавандула.
    (4) Трудовият договор по ал. 1 съдържа данни за страните, място на работа, наименование на длъжността, размер на трудовото възнаграждение, дата на изпълнение на работата, продължителност, начало и край на работния ден. Продължителността на работното време е равна на пълната законоустановена продължителност.
    (5) Трудовото възнаграждение се изплаща лично на работника срещу разписка в края на работния ден.
    (6) При сключване и при прекратяване на трудовия договор по ал. 1 не се прилагат чл. 62, ал. 3 и 4, чл. 127, ал. 1, т. 4 и чл. 128а, ал. 3.
    (7) Условията и редът за предоставяне, регистриране и отчитане на трудовите договори пред инспекцията по труда се определят с наредба на министъра на труда и социалната политика, съгласувана с управителя на Националния осигурителен институт и с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. С наредбата се утвърждава и образец на трудов договор по ал. 1.
    (8) Работниците, които полагат труд по ал. 1, се осигуряват при условия и по ред, установени в Кодекса за социално осигуряване и в Закона за здравното осигуряване.“

    § 4. Създава се чл. 128б:
    „Задължение на работодателя да води трудово досие на работника или служителя
    Чл. 128б. (1) Работодателят е длъжен да води трудово досие на всеки работник или служител.
    (2) Трудовото досие на работника или служителя се създава при постъпване на работа и в него се съхраняват документите във връзка с възникването, съществуването и прекратяването на трудовото правоотношение.
    (3) Работникът или служителят има право да получава заверени копия от съхраняваните документи по реда на чл. 128а.“

    Предложение от народния представител Руслан Тошев, направено по реда на чл. 80, ал.4, т.2 от ПОДНС

    В § 4, относно чл. 128б, ал.2 след думата „съществуването“ се добавя „изменението“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 4, който става § 3:
    § 3. Създава се чл. 128б:
    „Задължение на работодателя да води трудово досие на работника или служителя
    Чл. 128б. (1) Работодателят е длъжен да води трудово досие на всеки работник или служител.
    (2) Трудовото досие на работника или служителя се създава при постъпване на работа и в него се съхраняват документите във връзка с възникването, съществуването, изменението и прекратяването на трудовото правоотношение.
    (3) Работникът или служителят има право да получава заверени копия от съхраняваните документи по реда на чл. 128а.“

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Създава се нов § 5:
    „§ 5. В чл. 136а, ал. 1 изречение второ се заличава.“
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 5. В чл. 139 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    „(3) В случаите по ал. 2 извън времето на задължителното присъствие работникът или служителят може да отработва неотработеното дневно работно време в следващия или в други дни от същата работна седмица. Начинът на отчитането на работното време се урежда с правилника за вътрешния трудов ред на предприятието.“
    2.Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 4.

    Предложение от народните представители Димитър Танев, Настимир Ананиев, Найден Зеленогорски, Димитър Делчев и Бойка Маринска

    Създава се нов §5а със следното съдържание:
    „В чл. 140, ал. 2 думата: „непълнолетни“ се заличава, а след думата „служители“ се поставя запетая и се добавят думите: „ненавършили 16-годишна възраст“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 5:
    § 5. В чл. 140, ал. 2 думата „непълнолетни“ се заличава, а след думата „служители“ се добавя „ненавършили 16-годишна възраст“.

    § 6. В чл. 161 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Времето на неплатен служебен или творчески отпуск по ал. 1 се зачита за трудов стаж.“
    2. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6 .

    § 7. В чл. 164 ал. 1 се изменя така:
    „(1) След използване на отпуска поради бременност, раждане или осиновяване, ако детето не е настанено в детско заведение, работничката или служителката има право на допълнителен отпуск за отглеждане на дете до навършване на 2-годишната му възраст.“
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.

    § 8. Член 165 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

    Предложение от народния представител Хасан Адемов, направено по реда на чл. 80, ал.4, т.2 от ПОДНС

    В чл. 167а, ал.1 след думата „и чл. 165, ал. 1“ се заличават“.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 9:
    § 9. В чл. 167а, ал.1 думите „и чл. 165, ал. 1“ се заличават.

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Създава се нов §9:
    „§9. В чл. 172 след думите „наведнъж или на части“ се поставя точка и останалият текст се заличава.“.

    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 10:
    §10. В чл. 172 след думите „наведнъж или на части“ се поставя точка и текстът до края се заличава.

    § 9. В чл. 173 се правят следните изменения:
    1. Алинеи 1 и 3 се отменят.
    2. В ал. 7 т. 3 се отменя.
    3. Алинеи 8 и 9 се отменят.

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    В §9, чл. 173 се изменя така:
    „Ред за ползване
    Чл. 173. (1) Платеният годишен отпуск се ползва от работника или служителя с писмено разрешение от работодателя.
    (2) На работниците и служителите, които изповядват вероизповедание, различно от източноправославното, работодателят е длъжен да разрешава по техен избор ползване на част от годишния платен отпуск или неплатен по чл. 160, ал. 1 за дните на съответните религиозни празници, но не повече от броя на дните за източноправославните религиозни празници по чл. 154.
    (3) Дните за религиозните празници на вероизповеданията, различни от източноправославното, се определят от Министерския съвет по предложение на официалното ръководство на съответното вероизповедание.
    (4) Работодателят има право да предостави платения годишен отпуск на работника или служителя и без негово съгласие по време на престой повече от 5 работни дни, при ползване на отпуска едновременно от всички работници и служители, както и в случаите, когато работникът или служителят след покана от работодателя не е поискал отпуска си до края на календарната година, за която се полага.
    (5) Работникът или служителят използва платения си годишен отпуск до края на календарната година, за която се отнася. Работодателят е длъжен да разреши платения годишен отпуск на работника или служителя до края на съответната календарна година освен ако ползването му е отложено по реда на чл. 176. В този случай на работника или служителя се осигурява ползване на не по-малко от половината от полагащия му се за календарната година платен годишен отпуск.“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Георги Гьоков, Кирчо Карагьозов, Корнелия Нинова, Жельо Бойчев и Атанас Мерджанов

    В § 9 се правят следните промени:
    1. създава се нова т. 3:
    „т.3. Алинея 8 се изменя така:
    Работодателят е длъжен да разреши ползването на платения годишен отпуск на работника или служителя да края на календарната година, освен ако ползването му е отложено по реда на чл. 176.“
    2. т. 3 става т. 4 със следното съдържание:
    „т. 4. Алинея 9 се отменя.“
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за § 9, който става § 11:
    § 11. Член 173 се изменя така:
    „Ред за ползване
    Чл. 173. (1) Платеният годишен отпуск се ползва от работника или служителя с писмено разрешение от работодателя.
    (2) На работниците и служителите, които изповядват вероизповедание, различно от източноправославното, работодателят е длъжен да разрешава по техен избор ползване на част от годишния платен отпуск или неплатен отпуск по чл. 160, ал. 1 за дните на съответните религиозни празници, но не повече от броя на дните за източноправославните религиозни празници по чл. 154.
    (3) Дните за религиозните празници на вероизповеданията, различни от източноправославното, се определят от Министерския съвет по предложение на официалното ръководство на съответното вероизповедание.
    (4) Работодателят има право да предостави платения годишен отпуск на работника или служителя и без негово съгласие по време на престой повече от 5 работни дни, при ползване на отпуска едновременно от всички работници и служители, както и в случаите, когато работникът или служителят след покана от работодателя не е поискал отпуска си до края на календарната година, за която се полага.
    (5) Работникът или служителят използва платения си годишен отпуск до края на календарната година, за която се отнася. Работодателят е длъжен да разреши платения годишен отпуск на работника или служителя до края на съответната календарна година, освен ако ползването му е отложено по реда на чл. 176. В този случай на работника или служителя се осигурява ползване на не по-малко от половината от полагащия му се за календарната година платен годишен отпуск.“

    Предложение от народния представител Хасан Адемов

    Създава се § 9а:
    „§ 9а. В чл. 174 думите „ ал.7 на предходния член“ се заменят с „чл. 173, ал.4“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 12:
    § 12. В чл. 174 думите „ал. 7 на предходния член“ се заменят с „чл. 173, ал. 4“.

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Създава се нов § 10:
    „§ 10. Член 176 се изменя така:
    Отлагане на ползването
    Чл. 176. (1) Ползването на платения годишен отпуск може да се отложи за следващата календарна година:
    1. от работодателя - поради важни производствени причини при условието на чл. 173, ал. 5, изречение трето;
    2. от работника или служителя - когато ползва друг вид отпуск или по негово искане със съгласието на работодателя.
    (2) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от шест месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.
    (3) Когато работодателят не е разрешил ползването на отпуска в случаите и в сроковете по ал. 2, работникът или служителят има право сам да определи времето на ползването му, като уведоми за това работодателя писмено поне две седмици предварително“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народния представител Хасан Адемов

    Създава се § 9б:
    § 9б. В чл. 176 се създава ал.5:
    „(5) Неизползваният размер на платения годишен отпуск може да се използва от работника или служителя до прекратяване на трудовото правоотношение с този работодател.“
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Георги Гьоков, Кирчо Карагьозов, Корнелия Нинова, Жельо Бойчев и Атанас Мерджанов

    Създава се параграф 9а:
    „§ 9а. В чл. 176 се създава ал. 5:
    „(5) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му до края на следващата календарна година.“
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 13:
    § 13. Член 176 се изменя така:
    „Отлагане на ползването
    Чл. 176. (1) Ползването на платения годишен отпуск може да се отложи за следващата календарна година от:
    1. работодателя - поради важни производствени причини при условието на чл. 173, ал. 5, изречение трето;
    2. работника или служителя - когато ползва друг вид отпуск или по негово искане със съгласието на работодателя.
    (2) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.
    (3) Когато работодателят не е разрешил ползването на отпуска в случаите и в сроковете по ал. 2, работникът или служителят има право сам да определи времето на ползването му, като уведоми за това писмено работодателя най-малко 14 дни предварително.
    (4) Неизползваният размер на платения годишен отпуск може да се ползва от работника или служителя до прекратяване на трудовото правоотношение с този работодател.“

    Предложение от народния представител Хасан Адемов
    Създава се § 9в:
    § 9в. Член 176а се отменя.“
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 14:
    §14. Член 176а се отменя.

    § 10. В чл. 192, ал. 1 думата „лице“ се заменя с „длъжностно лице с ръководни функции“.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 15.

    Предложение от н.п. Хасан Адемов
    Създава се § 10а:
    „§10а. В чл. 224 думите „правото за който не е погасено по давност“ се заличават“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 16:
    §16. В чл. 224, ал. 1 думите „правото за който не е погасено по давност“ се заличават.



    § 11. В чл. 230 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1, изречение първо думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.
    2. В ал. 3, изречение първо думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.
    3. В ал. 4 думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.

    Предложение от народните представители Галя Захариева и Милена Дамянова

    В чл. 230:
    а) В ал. 2 в края на текста се поставя запетая и се добавят думите „в които времетраенето се определя съгласно училищния учебен план“.
    б)Създава се нова ал. 3:
    „(3)Трудовият договор за обучение чрез работа (дуално обучение) за учениците в професионалните училища и професионалните гимназии се сключва при условията на раздел I на Глава 15 от този кодекс.

    в) Алинея 3 и алинея 4 стават съответно ал. 4 и ал. 5.

    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за § 11, който става § 17:
    § 17. В чл. 230 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, изречение първо думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.
    2. В ал. 2, изречение второ накрая се добавя „в които времетраенето се определя съгласно училищния учебен план“.
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Трудовият договор с условие за обучение за учениците в професионалните училища и професионалните гимназии се сключва по реда на глава петнадесета, раздел I”.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея в изречение първо думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.

    § 12. В чл. 231 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1, изречение първо думата „обучаемия“ се заменя с „работника или служителя“.
    2. В ал. 2, изречение първо думата „обучаемия“ се заменя с „работника или служителя“.
    3. В ал. 3 навсякъде думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 18.

    § 13. В чл. 232 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думата „обучаемия“ се заменя с „работника или служителя“ и думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.
    2. В ал. 2 думата „обучаемия“ се заменя с „работника или служителя“.
    3. В ал. 3 думата „обучаемият“ се заменя с „работникът или служителят“.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 19.

    § 14. Член 277 се отменя.

    Предложение от народните представители Петър Кънев, Георги Гьоков, Жельо Бойчев и Корнелия Нинова

    § 14 – отпада.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 20.


    Предложение от народните представители Галя Захариева и Милена Дамянова

    Създава се нов § 14а:
    В чл. 301, ал. 2 в края на текста се добавя изречението „При тези условия могат да се приемат и лица за обучение чрез работа (дуално обучение), обучаващи се в професионални училища и професионални гимназии по реда на Закона за професионалното образувание и обучение“.
    На основание чл. 81, ал. 2, изречение трето от ПОДНС предложението не е обсъдено и гласувано.

    Предложение от народния представител Хасан Адемов
    Създава се § 14а:
    „§ 14а. В чл. 327, ал.1 се създава точка 12:
    „12. Когато е придобил право на пенсия за изслужено време и старост“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде нов § 21:
    § 21. В чл. 327, ал. 1 се създава т. 12:
    „12. е придобил право на пенсия за изслужено време и старост.“

    § 15. В чл. 328, ал. 1 т. 10 се изменя така:
    „10. при придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, а за професори, доценти и доктори на науките – при навършване на 65-годишна възраст;”

    Предложение от народните представители Борислав Борисов, Иван Станков, Георги Кючуков

    В § 15, чл. 328, ал. 1, т. 10 след съществуващия текст се добавя изразът „или с изтичане на последния срок на удължаване на трудовия им договор с решение на Академичния съвет на висшето училище,но не по-късно от навършване на 68-годишна възраст за професорите и 67-годишна възраст за доцентите.“:
    „10. При навършване на 65-годишна възраст за професори, доценти и доктори на науките или с изтичане на последния срок на удължаване на трудовия им договор с решение на Академичния съвет на висшето училище,но не по-късно от навършване на 68-годишна възраст за професорите и 67-годишна възраст за доцентите”.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народния представител Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 80, ал.4, т.2 от ПОДНС

    В чл. 328, ал.1 в т. 10 след думата „доценти“ се добавя „доктори“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 15, който става § 22:
    § 22. В чл. 328, ал. 1 т. 10 се изменя така:
    „10. при придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, а за професори, доценти, доктори и доктори на науките – при навършване на 65-годишна възраст;”.

    § 16. В чл. 333, ал. 1 в текста преди т. 1 думите „и чл. 330, ал. 2, т. 6” се заличават.

    Предложение от народните представители Петър Кънев, Георги Гьоков, Жельо Бойчев и Корнелия Нинова

    § 16 – отпада.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става § 23.

    Комисията предлага да се създаде нов § 24:
    § 24. В чл. 402, ал. 3 думите „чл. 404, ал. 4“ се заменят с „чл. 404, ал.5“.

    § 17. В чл. 404, ал. 1, т. 3 накрая се поставя точка и запетая и се добавя „да поставят специален знак, указващ приложената принудителна административна мярка, като при неразрешеното му премахване се носи административнонаказателна отговорност;“.

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    В §17 относно чл. 404 се правят следните изменя и допълнения:
    1. В ал.1, в т. 3 накрая се поставя запетая и се добавя „да поставят специален знак, указващ приложената принудителна административна мярка, като при неразрешеното му премахване се носи административнонаказателна отговорност“.
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Министърът на труда и социалната политика с наредба определя правилата за поставяне и графичното изображение на знака по т. 3 на предходната алинея“.
    2. Досегашните ал. 2, 3 и 4 стават съответно 3, 4 и 5.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 17, който става § 25:

    §25. В чл. 404 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 3 накрая се добавя „да поставят специален знак, указващ приложената принудителна административна мярка, като при неразрешеното му премахване се носи административнонаказателна отговорност“.
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) Министърът на труда и социалната политика определя с наредба правилата за поставяне и графичното изображение на знака по ал. 1, т. 3“.
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите „т. 1 на предходната алинея“ се заменят с „ал. 1, т. 1“.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „предходната алинея“ се заменят с „ ал. 3“.
    5. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 5 и 6.
    § 18. В допълнителните разпоредби се създава § 2а:
    „Приложимост към трудовите отношения в микропредприятията и малките предприятия
    § 2а. Разпоредбите на чл. 136а, чл. 138а и чл. 181 не се прилагат за микропредприятията и малките предприятия.”

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Параграф 18 да отпадне.
    Предложението е оттеглено.

    Предложение от народния представител Светлана Ангелова, направено по реда на чл. 80, ал.4, т.2 от ПОДНС

    В § 18 думите „чл. 138а и чл. 181“ се заличават“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 18, който става § 26:
    § 26. В допълнителните разпоредби се създава § 2а:
    „Приложимост към трудовите отношения в микропредприятията и малките предприятия
    § 2а. Разпоредбите на чл. 136а не се прилагат за микропредприятията и малките предприятия.”

    § 19. В преходните разпоредби § 3з се отменя.

    Предложение от н.п. Хасан Адемов

    Параграф 19 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 19 да бъде отхвърлен.


    ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 20. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 55 от 2000 г.; изм., бр. 64 от 2000 г., бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10, 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59 и 68 от 2006 г.; попр., бр. 76 от 2006 г.; изм., бр. 80, 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., бр. 41, 52, 53, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., бр. 23, 25, 35, 41, 42, 93, 95, 99 и 103 от 2009 г., бр. 16, 19, 43, 49, 58, 59, 88, 97, 98 и 100 от 2010 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2011 г. - бр. 45 от 2011 г.; изм., бр. 60, 77 и 100 от 2011 г., бр. 7, 21, 38, 40, 44, 58, 81, 89, 94 и 99 от 2012 г., бр. 15, 20, 70, 98, 104, 106, 109 и 111 от 2013 г., бр. 1, 18, 27, 35, 53 и 107 от 2014 г. и бр. 12, 14 и 22 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 4:
    а) създава се нова ал. 10:
    „(10) Лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда подлежат на осигуряване за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за трудова злополука и професионална болест.“;
    б) досегашната ал. 10 става ал. 11.
    2. В чл. 4а, ал. 5 думите „чл. 4, ал. 10“ се заменят с „чл. 4, ал. 11“.
    3. В чл. 6, ал. 10, т. 1 след думите „чл. 4, ал. 1“ се добавя „и 10“.
    4. В чл. 7 се създава ал. 13:
    „(13) Осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване за лицата по чл. 4, ал. 10 се внасят авансово върху не по-малко от минималния месечен размер на осигурителния доход по чл. 6, ал. 2, т. 3.“
    5. В чл. 42 се създава ал. 4:
    „(4) Паричните обезщетения за временна неработоспособност поради трудова злополука и професионална болест на лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда се изплащат за срока на неработоспособността, но за не повече от 90 календарни дни.“
    6. В чл. 54а, ал. 1, т. 3 след думите „по този кодекс“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на лицата по чл. 4, ал. 10“.
    7. В чл. 54д, ал. 1, т. 1 след думите „по този кодекс“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на лицата по чл. 4, ал. 10“.

    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Създава се нова т. 5:
    „5. В чл. 9, ал. 1, т. 1 думите „чл. 4, ал. 1, т. 1“ се заменят с „чл. 4, ал. 1, т. 1 и ал. 10“.
    2. т. 5, 6 и 7 стават съответно т. 6, 7 и 8.
    3. Създава се нова т. 9:
    „9. В чл. 70а, ал. 1 след думите „Чл. 4, ал. 1 и ал. 3, т. 5 и 6“ се добавя „и ал. 10“.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 20, който става § 27:
    § 27. В Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 55 от 2000 г.; изм., бр. 64 от 2000 г., бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10, 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59 и 68 от 2006 г.; попр., бр. 76 от 2006 г.; изм., бр. 80, 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., бр. 41, 52, 53, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., бр. 23, 25, 35, 41, 42, 93, 95, 99 и 103 от 2009 г., бр. 16, 19, 43, 49, 58, 59, 88, 97, 98 и 100 от 2010 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2011 г. - бр. 45 от 2011 г.; изм., бр. 60, 77 и 100 от 2011 г., бр. 7, 21, 38, 40, 44, 58, 81, 89, 94 и 99 от 2012 г., бр. 15, 20, 70, 98, 104, 106, 109 и 111 от 2013 г., бр. 1, 18, 27, 35, 53 и 107 от 2014 г. и бр. 12, 14 и 22 от 2015 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 4:
    а) създава се нова ал. 10:
    „(10) Лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда подлежат на осигуряване за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за трудова злополука и професионална болест.“;
    б) досегашната ал. 10 става ал. 11.
    2. В чл. 4а, ал. 5 думите „чл. 4, ал. 10“ се заменят с „чл. 4, ал. 11“.
    3. В чл. 6, ал. 10, т. 1 накрая се добавя „и 10“.
    4. В чл. 7 се създава ал. 13:
    „(13) Осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване за лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда се внасят авансово върху не по-малко от минималния месечен размер на осигурителния доход по чл. 6, ал. 2, т. 3.“
    5. В чл. 9, ал. 1, т. 1 след думите „чл. 4, ал. 1, т. 1“ се добавя „и ал. 10“.
    6. В чл. 42 се създава ал. 4:
    „(4) Паричните обезщетения за временна неработоспособност поради трудова злополука и професионална болест на лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда се изплащат за срока на неработоспособността, но за не повече от 90 календарни дни.“
    7. В чл. 54а, ал. 1, т. 3 след думите „по този кодекс“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда“.
    8. В чл. 54д, ал. 1, т. 1 след думите „по този кодекс“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда“.
    9. В чл. 70а, ал. 1 думите „чл. 4, ал. 1 и ал. 3, т. 5 и 6“ се заменят с „чл. 4, ал. 1, ал. 3, т. 5 и 6 и ал. 10“.

    § 21. В Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от 1998 г.; изм., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 1 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2007 г. - бр. 26 от 2007 г.; изм., бр. 31, 46, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93, 99 и 101 от 2009 г., бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59, 62, 96, 97, 98 и 100 от 2010 г., бр. 9, 60, 99 и 100 от 2011 г. бр. 38, 60, 94, 101 и 102 от 2012 г., бр. 4, 15, 20, 23 и 106 от 2013 г., бр. 1, 18, 35, 53, 54 и 107 от 2014 г. и бр. 12 от 2015г.) в чл. 40, ал. 1, т. 1 след думите „чл. 4, ал. 1“ се добавя „и 10“.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21, който става § 28.

    § 22. В Закона за насърчаване на заетостта (обн., ДВ, бр. 112 от 2001 г.; изм., бр. 54 и 120 от 2002 г., бр. 26, 86 и 114 от 2003 г., бр. 52 и 81 от 2004 г., бр. 27 и 38 от 2005 г., бр. 18, 30, 33 и 48 от 2006 г., бр. 46 от 2007 г., бр. 26, 89 и 109 от 2008 г., бр. 10, 32, 41 и 74 от 2009 г., бр. 49, 59, 85 и 100 от 2010 г., бр. 9 и 43 от 2011 г., бр. 7 от 2012 г., бр. 15, 68 и 70 от 2013 г. и бр. 54 и 61 от 2014 г.) в чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 т. 4 се изменя така:
    „4. започнат работа и са осигурени или подлежат на осигуряване по реда на чл. 4 от Кодекса за социално осигуряване с изключение на лицата по чл. 4, ал. 10 от Кодекса за социално осигуряване или въз основа на заетост са подчинени на законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство;“.
    2. Създава се ал. 10:
    „(10) Лицата, които са полагали труд по чл. 114а от Кодекса на труда, уведомяват дирекция „Бюро по труда“ и декларират размера на полученото възнаграждение до 5-о число на месеца, следващ месеца, през който е положен трудът.“
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22, който става § 29.


    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Създава се нов § 23:
    „§ 23. В Закона за държавния служител (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г., изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 25, 99 и 110 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30 и 102 от 2006 г., бр. 59 и 64 от 2007 г., бр. 43, 94 и 108 от 2008 г., бр. 35, 42, 74 и 103 от 2009 г., бр. 15, 46, 58, 77 от 2010 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 2010 г. - бр. 91 от 2010 г.; изм., бр. 97 от 2010 г., бр. 1, 18 и 100 от 2011 г., бр. 15, 20, 38 и 82 от 2012 г., бр. 15 и 68 от 2013 г., бр. 14 и 24 от 2015 г.) се правят следните допълнения:
    В чл. 51 се създават ал. 3 и 4:
    „(3) В администрации, в които организацията на труда позволява това, може да се установява работно време с променливи граници. Времето, през което държавният служител трябва задължително да бъде на работа в администрацията се определя от органа по назначаването.
    (4) В случаите на ал. 3 извън времето на задължителното присъствие държавният служител може да отработва дневното работно време през определени дни в следващия или друг ден от същата работна седмица. Начинът на отчитането на работното време се уреждат с устройствения правилник на съответната администрация.“
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде § 30:

    § 30. В Закона за държавния служител (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г., изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 25, 99 и 110 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 19 от 2005 г., бр. 24, 30 и 102 от 2006 г., бр. 59 и 64 от 2007 г., бр. 43, 94 и 108 от 2008 г., бр. 35, 42, 74 и 103 от 2009 г., бр. 15, 46, 58, 77 от 2010 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 2010 г. - бр. 91 от 2010 г.; изм., бр. 97 от 2010 г., бр. 1, 18 и 100 от 2011 г., бр. 15, 20, 38 и 82 от 2012 г., бр. 15 и 68 от 2013 г., бр. 14 и 24 от 2015 г.) в чл. 51 се създават ал. 3 и 4:
    „(3) В администрации, в които организацията на труда позволява това, може да се установява работно време с променливи граници. Времето, през което държавният служител трябва задължително да бъде на работа в администрацията се определя от органа по назначаването.
    (4) В случаите на ал. 3 извън времето на задължителното присъствие държавният служител може да отработва дневното работно време през определени дни в следващия или друг ден от същата работна седмица. Начинът на отчитането на работното време се определя с устройствения правилник на съответната администрация.“

    Предложение от народните представители Галя Захариева и Милена Дамянова

    Създава се нов § 23:
    „§ 23. В Закона за професионалното образувание и обучение (обн., ДВ, бр. 86 от 1991 г., изм., бр. 90 от 1996 г., изм. и доп., бр. 36, 124 и 153 от 1998 г., бр. 67 и 68 от 1999 г., изм., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29, 71,86 и 114 от 2003 г., изм., бр. 40 от 2004 г., изм., бр. 28, 94, 103,105 от 2005 г., изм., бр. 41 и 105 от 2006 г., изм., бр. 113 от 2007 г., изм., бр. 50 от 2008 г., изм., бр. 35, 36 и 74 от 2009 г., изм., бр. 50 и 78 от 2010 г., , изм., бр. 9, 23 и 99 от 2011 г., бр. 102 от 2012 г., изм., бр. 68, 84 и 109 от 2013 г., изм., бр. 61 от 2014 г.) се правят следните изменения и допълнения:

    1. В чл. 17а, ал. 4 думите „XI и XII клас за ученици, които са навършили 16 години“ се заменят с думите „съгласно училищния учебен план“.

    2. Създава се нов параграф в Преходните и заключителни разпоредби на ЗИД на ЗПОО (ДВ, бр. 61 от 2014 г.):

    „Заварените процедури за утвърждаване на държавни образователни изисквания за придобиване на квалификация по професиите: 525010 „Техник по транспортна техника“; 525020 „Монтъор на транспортна техника“; 542150 „Бродиробач“; 581020 „Реставратор-изпълнител“; 581030 „Техник-реставратор“; 723030 „Парамедик“; 724010 „Асистент на лекар по дентална медицина“; 762060 „Приемен родител“; 811110 „Карвинг-декоратор“; 815010 „Фризьор“; 815020 „Козметик“ и 840090 „Водач на МПС за обществен превоз“, които към 29.07.2014 г. са съгласувани по реда на чл. 52, т.2, чл. 54, т.1, чл. 56, т.3, но не са утвърдени с наредби на министъра на образуванието и науката, се приемат съгласно изискванията на Закона за професионалното образувание и обучение в редакцията преди изменението му (ДВ, бр. 61 от 2014 г.)“.
    На основание чл. 81, ал. 2, изречение трето от ПОДНС предложението не е обсъдено и гласувано.

    Предложение от народните представители Галя Захариева и Милена Дамянова

    Създава се нов § 23а:
    „§ 23а. В Закона за народната просвета се прави следното изменение:
    В чл. 31, ал. 3 думите „навършили 16 години“ се заличават и в края на текста се добавят думите „при спазване на изискванията на Кодекса на труда“.
    На основание чл. 81, ал. 2, изречение трето от ПОДНС предложението не е обсъдено и гласувано.

    Предложение от народните представители Галя Захариева и Милена Дамянова

    Създава се нов § 23б:
    В Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план се правят следните изменения и допълнения:

    1. В чл. 16, ал. 4 думите „в XI и XII клас“ се заменят с думите „в X, XI и XII клас“.
    2. В чл. 18, ал. 2, изр. 1 думите „с изключение на училищния учебен план за формата на обучение по чл. 31, ал. 1, т. 9, който определя разпределението на учебните часове по тях за XI и XII клас “ се заличават.
    На основание чл. 81, ал. 2, изречение трето от ПОДНС предложението не е обсъдено и гласувано.

    § 23. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23, който става § 31.

    § 24. Параграф 3 е в сила до 31 декември 2015 г. включително.

    Предложение от народния предсавител Румен Христов

    Параграф 24 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.


    Предложение от народните представители Ралица Тодорова, Клавдия Ганчева, Галя Захариева, Валентин Василев, Димитър Гечев, Руслан Тошев

    Параграф 24 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 24 да бъде отхвърлен.




    Председател на КТСДП:
    Д-р Хасан Адемов
    Форма за търсене
    Ключова дума