Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда, социалната и демографската политика
Комисия по труда, социалната и демографската политика
08/06/2016 първо гласуване

    ДОКЛАД

    Относно решение за приемане Годишен отчет за дейността на Комисията по финансов надзор за 2015 г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2015 г., Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2015 г. и Одитен доклад № 0400104416 на Сметната палата и становище за заверка на годишния финансов отчет за 2015г. на КФН, неразделна част от него, № 620-00-13, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.05.2016 г.
    Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 8 юни 2016 г., разгледа и обсъди Годишен отчет за дейността на Комисията по финансов надзор за 2015 г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2015 г., Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2015 г. и Одитен доклад № 0400104416 на Сметната палата и становище за заверка на годишния финансов отчет за 2015 г. на КФН, неразделна част от него.

    В заседанието участва Владимир Савов – член на Комисията за финансов надзор, изпълняващ правомощията на заместник-председател на КФН, ръководещ управление „Надзор и инвестиционна дейност“ и други представители на комисията.

    Отчетът бе представен от г-н Владимир Савов, като акцентът в представянето бе поставен върху дейността на Комисията за финансов надзор по отношение надзора на осигурителните дружества, осигурителните фондове и пенсионноосигурителния пазар.

    Цялостната дейност на Комисията в качеството й на единен държавен орган за регулиране и надзор се основава на принципната и последователна политика за стабилност, прозрачност и предвидимост на небанковия финансов сектор в България.

    Чрез провеждания през 2015 г. превантивен контрол, изразяващ се в процедури по лицензионни, разрешителни, одобрителни и регистрационни производства, Комисията гарантира, че участниците на небанковия финансов сегмент, отговарят на действащата нормативна уредба за извършване на дейност на пазара. В резултат на тази надзорна дейност, броят на действащите дружества се е променил. През отчетната година броя на лицензираните пенсионноосигурителни дружества е намалял с едно. Това обаче не рефлектира върху промяна в броя на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, управлявани от тях, който остава 29 в края на отчетната година.

    Текущата надзорна дейност, осъществявана от Комисията за финансов надзор се изразява в извършването на дистанционен контрол и проверки на място на участниците в рамките на небанковия финансов сектор.

    Дистанционният надзор се осъществява в две основни направления – ежедневен и периодичен надзор.

    На базата на ежедневно получаваните от пенсионноосигурителните дружества (ПОД) справки и отчети за дейността на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване (ФДПО), както и справки от банките-попечители през 2015 г. са извършени 7 065 ежедневни проверки и анализи относно законосъобразността на сключваните сделки с активите на пенсионните фондове, спазването на регламентираните в Кодекса за социално осигуряване количествени ограничения относно инвестициите, начина на извършване на оценката на активите и правилното им отразяване, относно изменението на стойността на нетните активи. При осъществявания ежедневен надзор се следи и за правилното отчисляване на правилното отчисляване на инвестиционната такса във фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване и правилното определяне на броя дялове и на стойността на един дял, както и оповестяването им.

    Периодичният надзор се осъществява на базата на месечни, тримесечни и годишни финансови отчети и справки за дейността на ПОД и управляваните от тях ФДПО. През 2015г. са извършени общо 494 проверки -130 проверки на представените финансови отчети и справки за дейността на ПОД и 364 проверки на представените финансови отчети и справки на за дейността на ФДПО. На база тези справки и отчети се изчисляват и анализират нормативните и общи финансови показатели за дейността на ПОД и ФДПО. Чрез нормативно установените показатели ежемесечно се следи за законосъобразното осъществяване на дейността на ПОД. Нормативно определените показатели са: капиталова адекватност на ПОД, ликвидност на ПОД и ФДПО, отчислена инвестиционна такса за ПОД от ДПФ и ДПФ по ПС, такса управление от осигурителните вноски на ДПФ и ДПФ по ПС, резерв за гарантиране на минималната доходност ФДЗПО. Ежемесечно се анализира ръста на активите и ръста на осигурените лица във ФДЗПО, инвестиции и стойност на един дял на пенсионните фондове.

    През годината от КФН е изисквана допълнителна информация по отношение на отделните инвестиции в портфейлите на ФДПО, както и по отношение на капиталовата адекватност и ликвидност на някои осигурителни дружества.

    Проверките на място през 2015 г. относно спазването на разпоредбите на КСО и на подзаконовите нормативни актове, свързани с неговото прилагане са общо 20 и всички са приключили с връчени нормативни протоколи.

    Общи планови проверки върху дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване са извършени в 7 дружества, като извършването на една от общите проверки е започнало през предходната година. В дружествата са извършени 11 тематични проверки. Съвместно с управление „Банков надзор“ на БНБ са извършени 2 проверки в банки-попечители на ФДПО.

    В резултат на извършените проверки в изготвените констативни протоколи към ръководствата на ПОД са дадени общо 187 препоръки за подобряване на тяхната дейност и с цел защита на интересите на осигурените лица.
    През 2015 г. се отчита спад в броя на съставените актове за установяване на административни нарушения (АУАН). Преобладаващия брой съставени АУАН (18 от общо 22 броя) са за нарушения, свързани с: неспазване на забраната за инвестиране средства на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване в свързани лица; нарушаването на забраната членовете на управителен или контролен орган на пенсионноосигурителното дружество да бъдат страна по сделки със самото дружество; неполагане грижата на добрия търговец при управлението на средствата на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Общият размер на наложените глоби и имуществени санкции е 302 200 лв.

    През отчетната 2015 г. не са постъпвали искания за преобразуване на пенсионноосигурителни дружества и/или фондове за допълнително пенсионно осигуряване, както и за прекратяване на действащи дружества. Към края на годината лицензираните пенсионноосигурителни дружества са 9, а общия брой на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, управлявани от тях са 29, в т.ч. 9 професионални, 9 универсални, 9 доброволни и 2 доброволни пенсионни фонда по професионални схеми, като към 31.12.2015 г. единият от тях не осъществява дейност.

    През 2015 г. Ръководещ управление „Осигурителен надзор“ е постановил общо 9 решения за одобрения на изменения и допълнения в правилници на пенсионни фондове по заявления на управляващите ги ПОД. Също така са постановени общо 5 решения за одобрение на нов размер на технически лихвен процент, приложим от ПОД при определяне на размера на пенсиите, изплащани от управляваните от него ФДПО, и за одобрение на актуализирани биометрични таблици, които се използват в актюерските разчети на универсален и доброволен пенсионен фонд. През 2015 г. с изменения и допълнения на КСО е въведена възможност за осигурените лица от фонд за допълнително пенсионно осигуряване във фонда на държавното обществено осигуряване. Доколкото тези промени са свързани с прекратяване на осигурителните отношения на лицата със съответното пенсионноосигурително дружество и с трансфер на средствата от индивидуалните им партиди, което се отразява в представяните пред КФН отчети и справки на фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване, то в образците на съответните документи, са извършени необходимите изменения от надзорния орган.

    По отношение на осигурителния пазар в доклада на КФН са залегнали следните изводи:

    Нетните активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване (ФДПО) продължават да нарастват и през 2015 г. Към края на годината те достигат 9 338.0 млн.лв. Възходящата динамика на нетните активи на пенсионните фондове през годината е в резултат както на постъпленията на вноски за осигуряващите се лица, чийто брой към края на 2015 г. достигна 4 386 863, така и на положителния резултат от инвестирането на средствата по индивидуалните партиди от пенсионноосигурителните дружества (ПОД).

    Към края на 2015 г. дейност осъществяват 9 лицензирани ПОД, както и едно ПОД с отнета лицензия, което е в процес на ликвидация. Лицензираните ПОД управляват 29 пенсионни фонда, в т.ч. 9 универсални (УПФ), 9 професионални (ППФ), 9 доброволни (ДПФ) и два доброволни пенсионни фонда по професионални схеми (ДПФПС).

    Четири от действащите на пенсионноосигурителния пазар дружества са част от международни финансови групи - "Ен Ен ПОД" ЕАД - NN Group N.V., ПОД ,,Алианц България" АД - ALLIANZ SE, ПОК ,,Доверие" АД - Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe и ПОК ,,ДСК - Родина" АД - ОТР BANK NYRT.

    При четири от лицензираните дружества и в дружеството в ликвидация има акционери, притежаващи пряко повече от 90 на сто от капитала.

    По отношение на концентрация на осигурителния пазар КФН отчита следното : През 2015 г. делът на първите четири осигурителни компании – ПОК „Доверие“ АД, ПОК „Алианц България“ АД, ПОК „Родина“ АД и ПОК „Съгласие“ АД на пазара на пенсиодевет лицензирани ПОД е 369.0%, което значително надхвърля нормативно определения минимален размер от 50% от минималния капитал. Основната причина за повишението на капиталовата адекватност през 2015 г. е отчетеният по-висок положителен финансов резултат от сектора като цяло, дължащ се на увеличените приходи от такси и удръжки. Поради доближаването до критичния минимум на капиталовата адекватност на едно дружество, върху дейността му се осъществява мониторинг. Показателят по отделни дружества варира между 54.6% и 551.7%. Изключение правят две дружества, чиято капиталова адекватност достига 660.7% и 756.6%.

    Резервите за гарантиране на минималната доходност в УПФ и ППФ, заделени със средства на ПОД, в края на 2015 г., възлизат на 102.1 млн.лв., като размерът им съответства на законовите разпоредби. Инвестициите, извършени със средствата от резервите, както и оценката на активите, обект на тези инвестиции, са в съответствие с нормативните изисквания.

    Поради отчетения положителен текущ финансов резултат от дейността през 2015 г. всички дружества имат положителна рентабилност на активите. Средната стойност на показателя към края на 2015 г. е 14.4% спрямо 8.3% за 2014 г., т.е. отчетено е увеличение с 6.1 пр.п. 3а отделните дружества показателят рентабилност на активите на ПОД е в широки граници, между 3.9% и 37.0%.

    В сравнение с 2014 г. приходите на ПОД от такси и удръжки на един участник в пенсионните фондове нарастват. Средната непретеглена стойност за 2015 г. възлиза на 30.62 лв. спрямо 26.95 лв. за предходната 2014 година. Нарастването на стойността на показателя с 3.67 лв. през отчетната година се дължи на по-бързия темп на нарастване на приходите на дружествата от такси и удръжки в сравнение с темпа на нарастване на участниците в управляваните от тях ФДПО. Стойността на показателя за отделните дружества е в границите между 21.51 лв. и 39.43 лв.

    Разходите за дейността на ПОД на един участник в управляваните пенсионни фондове се увеличават с 0.24 лв. през отчетната 2015 г., като към края на годината те възлизат на 28.27 лв. спрямо 28.03 лв. през 2014 година. По отношение на отделните дружества стойността на показателя намалява само при две от дружествата, което се дължи на намаляването на размера на разходите и увеличаване на броя на участниците, а в останалите седем дружества показателят нараства в резултат на увеличаване на размера на направените разходи за дейността през отчетния период с по-бързи темпове в сравнение с увеличаването на броя на участниците (или намаляване на броя на участниците). Стойността на показателя за отделните дружества е в границите между 16.15 лв. и 52.37 лв.

    През 2015 г. почти всички ПОД поддържат максималните размери на таксите и удръжките, установени в КСО за фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване (ФД3ПО) 5% от всяка осигурителна вноска и инвестиционната такса в размер 1% годишно върху стойността на нетните активи в зависимост от периода, през който те са били управлявани. Едно ПОД удържа такса от осигурителна вноска и инвестиционна такса в УПФ и ППФ под максимално определеният размер, а едно ПОД удържа такса от осигурителна вноска в УПФ под максимално определения размер.

    Таксите, удържани от фондовете за допълнително доброволно пенсионно осигуряване (ФДДПО), са по-ниски от нормативно определените максимални размери. Средният размер на таксите от осигурителни вноски в ДПФ през 2015 г. се запазва както е бил и през 2014 г., а именно 2.8%, а при ДПФПС намалява от 4.0% през 2014 г. на 3.8% през 2015 г. 3аконоустановеният максимален размер на таксата от осигурителна вноска във ФДДПО е 7.0%. Инвестиционната такса в ДПФ през 2015 г. възлиза на 8.7% спрямо 7.7% за 2014 г. при законоустановена такса до 10%, като по-ниската стойност на таксата е в резултат на намаления й размер при четири от фондовете, което е отразено в правилниците за организацията и дейността им. Нарастването на средната стойност през 2015 г. се дължи на факта, че за един ДПФ през предходната година не е била удържана инвестиционна такса поради отчетен от фонда отрицателен резултат. Начислената инвестиционна такса в ДПФПС е в размер на 9.2% и е в съответствие със законовите разпоредби.

    Що се отнася до фондовете за допълнително пенсионно осигуряване Комисията за финансов надзор отчита следното: През отчетната година размерът на балансовите активи на ФДПО нараства с по-бавни темпове спрямо предходната 2014 година. През 2015 г. балансовите активи на ФДПО са се увеличили общо с 14.8% на годишна база, докато през 2014 г.¬ балансовите активи на ФДПО нарастват с 20.0%. Темпът на изменение на активите е различен по видове фондове, като най-голям ръст (15.8%) се наблюдава при УПФ, следван от единствения осъществяващ дейност ДПФПС, с ръст от 13.6%. Нарастване на активите се отчита и при ППФ и ДПФ, съответно с ръст от 9.7% и 10.5%.

    Структурата на балансовите активи по видове фондове силно се доминира от УПФ. Към края на 2015 г. относителният дял на този вид фондове в общите балансови активи на ФДПО е 82.1%. В резултат на по-високите темпове на нарастване на балансовите активи на УПФ, относителният им дял в общите балансови активи на ФДПО се разширява с 0.8 пр.п. в сравнение с 2014 г. за сметка на дяловете на ДПФ и ППФ. Към края на 2015 г. балансовите активи на ППФ, ДПФ и ДПФПС заемат дялове съответно от 8.9%, 8.9% и 0.1%.

    Към края на 2015 г. нетните активи на ФДПО са в размер на 9 338.0 млн.лв. Те показват общата стойност на задълженията към осигурените лица и представляват ключов индикатор за състоянието на системата за допълнително пенсионно осигуряване. Акумулираните към края на 2015 г. нетни активи се равняват на 10.8% от обема на БВП на страната. През 2015 г. нетните активи на ФДПО са се увеличили с 14.4% на годишна база, като забавят темпа си в сравнение с 2014 г., когато е регистриран ръст от 19.9%. Темпът на увеличение на нетните активи се различава по видове фондове, като най-значителен е при УПФ (15.4%), следвани от ДПФПС (13.7%), ДПФ (10.5%) и ППФ (9.6%). Структурата на нетните активи по видове пенсионни фондове към края на 2015 г. не се различава съществено от тази на балансовите активи.

    Средният непретеглен размер на управляваните активи на един участник за 2015 г. в УПФ е 1961.9 лв. спрямо 1 726.1 лв. през 2014 г., в ППФ - 2682.3 лв. за 2015 г. спрямо 2496.5 лв. през 2014 г., в ДПФ - 1409.8 лв. за 2015 г. спрямо 1280.1 лв. през 2014 г. и в ДПФПС - 1481.2 лв. за 2015 г. спрямо 1385.2 лв. през предходната година.

    При всеки един от видовете фонд се наблюдава нарастване на управляваните активи на един участник.

    По дружества се наблюдават различни колебания от средните равнища - в УПФ управляваните активи на един участник са между 1081.4 лв. и 2585.6 лв., в ППФ - между 1099.6 лв. и 3697.5 лв. и в ДПФ - между 682.2 лв. и 2796.7 лв. Средните стойности на показателя за отделните ПОД са в границите между 954.4 лв. и 2624.7 лева.

    Брутните постъпления от осигурителни вноски във ФДПО през 2015 г. се увеличават с 18.3% спрямо постъпленията през 2014 г., като в абсолютен размер увеличението е най-осезаемо при УПФ - 147.9 млн.лв. Това¬ увеличение се дължи основно на включването на новоосигурени лица в пазара на труда. Приходите от осигурителни вноски през годината отчитат най-висока стойност за последните пет години. Прираст на брутните постъпления от осигурителни вноски през 2015 г. е отчетен при всички видове фондове - УПФ, ППФ, ДПФ и ДПФПС, като нарастването е съответно със 17.0%, 9.2%, 40.3% и 3.5% спрямо 2014 г.

    През 2015 г. участниците във ФДПО продължават да нарастват, макар с по-бавни темпове в сравнение с предходната година. През 2014 г. нарастването е било с 2.5%, а през 2015 г. е с 2.2%. Прирастът на участниците през отчетната година по фондове е както следва: при УПФ ръст с 2.4%, а през 2014 г. е бил 2,8%, при ППФ от 2.8% през 2014 г. се променя на 3.2% през 2015 г., а при ДПФ е отчетено увеличение от 0.1 пр.п., като от 0.6% през 2014 г. достига 0.7% през 2015 година. ПОД с най-голям пазарен дял по отношение на броя участници в управлявани от него ФДПО запазва своята позиция с 27.1%, а дружеството с най-малък пазарен дял заема 1.6% от пазара. 3апазва се тенденцията на постепенно намаляване на пазарния дял на най-голямото дружество.

    По отношение на структурата на разпределение на осигурените лица между ФДПО не се наблюдават съществени промени спрямо предходната година. Най-голям дял от осигурените лица е концентриран в УПФ (79.9%). В края на 2015 г. лицата, осигурени в доброволните и професионалните пенсионни фондове, заемат съответно дял от 13.6% и 6.3% в структурата на разпределение на осигурените лица. Най-малък остава делът на осигурените в ДПФПС - едва 0.2%.

    Динамиката на прехвърлените средства зависи както от броя на лицата, предприели действия по промяна на участието си във ФДПО в рамките на годината, така и от размера на средствата по техните индивидуални партиди. Прехвърлените средства от индивидуалните партиди на лицата, променили участието си във фондове за допълнително пенсионно осигуряване през 2015 г., се увеличават общо с 1.3% спрямо 2014 г. и са на стойност 396.4 млн.лв. Увеличението основно се дължи на прехвърлените средства в УПФ, чийто размер е с 12.9 млн.лв. или с 3.8% по-голям от предходната година. При останалите фондове е отчетено намаление на прехвърлените средства, като то е най-силно изразено в ДПФ - с 45.1%, докато при ППФ намалението е с 8.7%.

    Инвестициите на ФДПО през 2015 г. запазват тенденцията си на нарастване, като ръстът им спрямо предходната година е 9.2%. Абсолютната стойност на инвестираните средства на ФДПО в края на 2015 г. е 8.5 млрд. лв., което представлява 90.9% от балансовите им активи. 3апазва се и структурното разделение на инвестираните средства по видове фондове, като с най-висок относителен дял са УПФ (81.8%), следвани от ДПФ (9.1%), ППФ (9.0%) и ДПФПС(0.1%).

    След приключване на обсъждането и проведеното гласуване с резултати:
    13 гласа „за“, без гласове „против“ и „въздържал се“ ,

    Комисията по труда, социалната и демографската политика предлага на Народното събрание да гласува следното Решение:

    Приема Годишен отчет за дейността на Комисията по финансов надзор за 2015г., Годишен финансов отчет на Комисията за финансов надзор за 2015г., Отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2015г. и Одитен доклад № 0400104416 на Сметната палата и становище за заверка на годишния финансов отчет за 2015г. на КФН, неразделна част от него, № 620-00-13.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ на КТСДП:

    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума