Комисия по труда, социалната и демографската политика
П Р О Т ОК О Л
№ 12
от заседание на
Комисията по труда, социалната и демографската политика
18 март 2015 година
Дневен ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-03, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 14.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-17, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 29.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
3. Разни.
(Заседанието на комисията започна в 15.05 часа и се ръководи от Хасан Адемов – председател на Комисията по труда, социалната и демографската политика.)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
Откривам редовното заседание на Комисията по труда, социалната и демографска политика.
Дневният ред за днешното заседание е в три точки.
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-03, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 14.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-17, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 29.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
3. Разни.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 11; „Против“ – няма; „Въздържали се“ – няма.
Приема се дневният ред.
Господин Казак, ако Вие и народните представители са съгласни нека да обсъдим едновременно двата законопроекта, а гласуването да бъде отделно.
На заседанието на комисията присъстват: госпожа Лариса Тодорова – държавен експерт в Дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд“ в Министерство на труда и социалната политика, госпожа Надежда Генова – началник отдел в Дирекция „Държавни разходи“ в Министерство на финансите, Иван Еничаров – началник отдел в Дирекция „Правна“ на Министерство на финансите, Александър Стефанов – държавен експерт в Дирекция „Нормотворчество“ в Министерство на правосъдието и Кристина Лазарова – началник отдел „Нормотворческа дейност“ в Дирекция „Правно-нормативна дейност“ в Министерство на вътрешните работи.
1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-03, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 14.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-17, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 29.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
(Двата законопроекта се обсъждат едновременно.)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Господин Казак, имате думата да представите двата проекта.
ЧЕТИН КАЗАК: Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, имам удоволствието да ви представя внесените от господин Лютви Местан и група народни представители Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица.
Първият проект касае един пропуск, който е допуснат в сегадействащия закон, а именно в изброяването на лицата, които са пострадали по време на комунистическия режим и които имат право на обезщетение по чл. 9 под формата на добавки към пенсиите е изпусната т. 7 на чл. 1, а именно тези, които са били осъдени за това, че са се противопоставили на решението във връзка с т.нар. възродителен процес. Заради този пропуск, който е явно технически много хора, които реално са осъдени и са репресирани от комунистическия режим заради противопоставянето си на т.нар. възродителен процес на тях им се отказват, включително и от комисията правото да получават обезщетения по чл. 9. Това е нещо, което е абсолютно недопустимо. Знаете, че възродителният процес е едно от най-тежките престъпления на комунистическия режим за противопоставянето, срещу което много хора пострадаха, бяха интернирани, репресирани, изгонени, дори в Белене, изгонени от страната, лежали по затвори, по арести и тези лица трябва също да получат полагащото им се обезщетение наравно с останалите.
Второто предложение, което се прави е в чл. 9, т. 23 е за пропуснати лица с полувисше образование сред професиите, за които тези лица са били лишени от правото си да упражняват, като репресия от комунистическия режим. Знаете, че имаше полувисше образование и в педагогическите институти, където доста учители по селата завършваха такива полувисши институти и след това преподаваха.
Вторият законопроект касае пострадалите от огнестрелно нараняване. Знаете, че по време на възродителния процес, а и по-рано е имало организирани прояви на демонстрации, на протести, при които се е стигало до произвеждане на изстрели от страна на правоохранителните органи, органите на милицията, при които изстрели има хора, които са пострадали от огнестрелни наранявания. Тези хора са претърпявали след това значителни щети от морално и материално естество, изтърпявали са страдания физически, психически. За съжаление те до сега не са попадали в обхвата на законопроекта и не са получавали възможност за обезщетение за щетите, които са понесли от подобни действия. Така че считаме, че те също заслужават да бъдат обезщетени, тъй като тяхното изпускане от закона, пренебрегването им води до неправомерното им ощетяване в сравнение с останалите и считаме, че те също заслужават да бъдат обезвъзмездени за получените рани и причинената болка и страдания.
Това е накратко.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на господин Казак.
Колеги, нашата комисия, която не е водеща по тези законопроекти. Комисията по правата на човека и вероизповеданията е водеща комисия са получени няколко становища. Тук са представители на Министерство на правосъдието, на Министерство на вътрешните работи, на Министерство на труда и социалната политика, на Министерство на финансите.
Моля да представите вашите становища, като започнем от Министерство на правосъдието.
АЛЕКСАНДЪР СТЕФАНОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател, за възможността да представя становището на Министерство на правосъдието.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, Министерство на правосъдието подкрепя на принципни основания внесения законопроект, като смята, че българските граждани, които са упражнявали свои политически и граждански права са били репресирани от органите на тоталитарния режим и следва да имат право на достойно и справедливо обезщетение. В тази връзка считам, че това тяхно право произтича, както от международно признатите принципи за правата на човека, така и от принципите на нашата демократична и правова държава, които са установени и в Конституцията на Република България. Освен това предложените законопроекти считаме, че съответстват на духа и съдържанието на редица вътрешни международни актове, в това число Закона за обявяване на комунистическия режим в България за престъпен; Декларацията на 41-ото Народно събрание за осъждане на възродителния процес; Резолюция № 1481 на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа за осъждане на тоталитарните комунистически режими и Резолюцията на Европейския парламент от 2 април 2005 година „Европейска съвест и тоталитаризма“.
По отношение на финансовите аспекти на законопроекта би следвало да се вземат предвид становищата на Министерство на финансите.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря.
Министерство на труда и социалната политика.
ЛАРИСА ТОДОРОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, ние също сме представили писмено становище, което поддържаме. По отношение на първия законопроект, който касае промените в чл. 9 във връзка с още една категория лица с право на добавка към пенсията това, което сме изразили като становище в случая е, че по принцип в този текст е възприет подход – добавка към пенсиите да се отпуска единствено на лица, които поради репресията изобщо не са могли да работят през определен период от време, които поради репресията или поради това, че са били в затвори, трудово-възпитателни общежития, лагери и други или са били принудени да работят нискоквалифицирана работа са били заставени да работят по строителни обекти в системата на чистотата или в селското стопанство. Обърнали сме внимание на принципа, който следва чл. 9 във връзка с изплащането на добавка към пенсията, както и на факта, че тук се добавя и една категория лица, които са упоменати като група лица – учители. Това създава предпоставка за предявяване на претенции от други групи лица, докато критерият до момента е бил с оглед на образованието – завършено висше и полувисше образование.
Във връзка със следващия законопроект в нашето становище сме изразили аргументи, че използвания подход – ранени с огнестрелно оръжие по времена митинги или групови протести е прекалено общо очертан този кръг и това е според становището, което сме изразили, както и че добавките към пенсията по чл. 9 се изплащат от републиканския бюджет и че в тази връзка следва да бъде отчетено становището на колегите от Министерство на финансите също.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Колеги, от Министерство на финансите, заповядайте.
ИВАН ЕНИЧАРОВ: Господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, Министерство на финансите е изразило писменото си становище по двата законопроекта. Тези законопроекти са били предмет на обсъждане няколко години и становището на Министерство на финансите е последователно при всичките предложения, които са направени в тази насока.
Започват от проектозакона, който е свързан с въвеждането на нова категория репресирани лица, именно ранените от органите на МВР във връзка с провеждането на мирни протести и демонстрации. Считаме, че добавянето на такава категория лица от една страна не е достатъчно мотивирано, от друга страна обръщаме внимание, че самото доказване на претърпяната репресия е доста трудно, както по отношение на документирането, така и с оглед изследването на фактите и обстоятелствата, свързани с това доколко увреденото лице в резултат на огнестрелното оръжие от органите на МВР не е допринесло за съпричиняване на увреждането и оттам ще имаме проблеми в правоприлагането на една такава допълнителна категория.
Освен това обръщаме внимание върху предложението, съдържащи се в § 5, ал. 2 от законопроекта, специално заключителната разпоредба, където е предвидено, че обезщетението или добавката към пенсията се дължи не само на пострадалите лица, но и на техните наследници. Министерство на финансите счита, че до сега в закона не е провеждана такава политика по обезщетяване на наследниците и предоставянето на субективно право на наследниците на получат добавка към пенсията поради което обръщаме внимание, че това противоречи на досега действащите принципи в този закон.
Освен това обръщаме внимание върху обстоятелството, че пенсионната система е така структурирана, че средствата, които се кумулират се използват за пенсии на правоимащите лица на база на тяхното участие в пенсионните фондове и въвеждането на такива допълнителни категории допълнително ще натоварят пенсионната система.
Законопроектите като цяло не са подкрепени от съответни финансови разчети за необходимите разходи, които са необходими за евентуалното им изпълнение, с което според нас същите не са в съответствие с изискванията, съдържащи се в чл. 19 на Закона за публичните финанси и чл. 119 от същия закон, поради което и с оглед на текущото икономическо състояние и бюджетни ограничения Министерство на финансите на настоящия етап не може да подкрепи двата законопроекта.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря.
Колеги от Министерство на вътрешните работи, заповядайте.
КРИСТИНА ЛАЗАРОВА: Благодаря, господин председател.
Дами и господа народни представители, Министерство на вътрешните работи също е представило писмено становище по двата законопроекта, като по първия не бихме могли да изразим становище по компетентност, тъй като е извън нашата законово определена такава.
По вторият законопроект, който касае въвеждането на нова група подлежаща на реабилитация лица изцяло подкрепяме колегите от Министерство на финансите, че са трудно доказуеми всички аспекти на тези категории лица, тоест – как е получено нараняването, в какво време е получено, дали от органите на Министерство на вътрешните работи. Така че в тази посока изразяваме притеснение доколко това ще може да се прилага на практика, доколко това ще бъде доказуемо, тъй като във всички останали категории лица в чл. 1 от закона всички тези факти са известни и лесно проверими и доказуеми, докато тази нова категория лица не е ясно как ще докажат получените наранявания точно по това време и точно от тези органи на Министерство на вътрешните работи.
Това ни е единственото притеснение с оглед законопроекта. Предлагаме, ако се стигне до въвеждането на тази категория да се разпише нормативна процедура и задължителни изисквания за документи, които да доказват точно получените наранявания от кого и по кое време.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на всички колеги, които представиха становищата на отделните министерства.
Колеги, народни представители, имате думата за изказвания и по двата проекта.
Господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, господин председател.
Аз наистина нямах намерение да се изказвам, но след като прочетох втория законопроект няма как да не се изкажа. Първо, на мен ми е чудно как ДПС могат да внесат такъв законопроект при наличие на толкова титулувани юристи. Ще запозна по същество.
За каква бройка такива хора става дума – никой не е написал, никой не се е мотивирал, никой не е казал, а никой не може и да го докаже – има ли такива, няма ли такива. Това е едно.
Второ. В тази бройка ще влизат ли една друга група репресирани т.нар., които са осъществявали терористична дейност? И на тези хора ли ще трябва да им плащаме допълнителни добавки към пенсиите за това, че са уж били репресирани?! Всъщност тези са убивали, само че вероятно някой ще ги включи в тази бройка.
Трето. Прави са от Министерство на финансите, аз бих ги допълнил, че тук липсва и една обосновка съгласно Закона за нормативните актове. Липсва защото е подготвен трети законопроект с подобно съдържание. Иначе казано този законопроект има други цели, което е непочтено в тези времена да се прави и аз категорично няма да го подкрепя и призовавам и другите колеги да не го подкрепят.
Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз благодаря на господин Байрактаров.
Други мнения, колеги?
По един от законопроектите, който касае учителките тук с колегите от комисията си направихме труда и издирихме от господин Танев, може би е добре и вие да помогнете в дискусията, намерихме Закона за народната просвета, който е отменен 1991 година, а е приет 1950 година. Съгласно този законопроект подготовката на учителските кадри за училищата подведомствени на Министерство на народната просвета се извършва в педагогически училища и педагогически отдели към средните училища. Точка 2 – учителски институти. Точка 1 – педагогически училища и отдели са средни учебни заведения с двегодишен курс над 9 клас. Те подготвят учителски кадри за детските градини и за началните училища, сега съществуващи към онази дата – институти за детски учителки и институти за първоначални учители се преустройват в едногодишни педагогически курсове, в които може да се следва и задочно. Учението в педагогическите училища и отдели и в едногодишните педагогически курсове е безплатно. Така казва тогавашния закон.
Оттам нататък има други промени, най-големите промени са преди България да стане член на Европейския съюз в хода на съгласувателните процедури. Тогава тази група в тези средни учебни заведения, които подготвяха учителски кадри за детските заведения и за началните училища се превърнаха (тук вече мога да бъркам и затова се обърнах към господин Танев да помогне) в полувисши кадри, защото изискванията на Европейската комисия бяха в този порядък. Това се отнасяше по същия начин и за системата на здравеопазването, аз по аналогия казвам нещата, защото там бяха медицински сестри, акушерки, лаборанти, рентгенови лаборанти и т.н.
Вероятно, господин Казак, става въпрос за тази група български граждани, които не са изпуснати от основния закон, а когато комисията преценява, преценява не на базата на този текст, а на базата на сега действащи текстове, ако добре съм разбрал това, което предлага проекта.
Заповядайте, колеги.
Господин Кънев.
РАДАН КЪНЕВ: Аз се запознах със становищата на министерствата по законопроекта и в интерес на истината не виждам състоятелни доводи за отхвърлянето му. Мисля, че липсата на финансово обосновка очевидно е проблем, същевременно е житейски ясно, че тук за някакво съществено натоварване на държавния бюджет не може да става дума, най-вероятно става дума за общ брой от неколкостотин души, които не посредствено ще бъдат облагодетелствани от законопроектите. Елементът на възстановяване на справедливост по аналогия с другите, предвидени в закона хипотези също е безспорен. Аргументът на господин Байрактаров, няма как, разбирам какво имате предвид, но участието в мирни демонстрации, които са разгонени от органите с насилие по никакъв начин не може да съвпада с участие в терористична дейност, това са две напълно различни неща. Има хора, които са обвинени в участие в терористична дейност, част от тях са осъдени, включително и екзекутирани и т.н., но няма пресечна точка тук. Става дума за добре известни житейски факти – конкретни протести, осъществени в различни зони на страната при разгонването им. Има хора ранени, убити и т.н. След като не попадат в досегашния обхват аз не виждам причина да не бъдат включени и ще подкрепя.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря на господин Кънев.
Колеги, имате думата.
Заповядайте, господин Байрактаров, за реплика.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Господин Кънев, явно не сте прочели внимателно това, което се предлага в закона. Аз ще Ви го прочета: „Ранените с огнестрелно оръжие по време на митинги“, думата „мирни митинги“ не съществува или „групови протести“. Групови протести според някои от тези участници в тези събития се наричат и терористичните действия, според тях те също са форма на протест. Ако изхождаме от тази философия, която се предлага в онези времена във всяко родилно съществуваше един голям списък, който задължаваше родилките да избират вид име. Ако трябва да изхождаме от тази философия означава ли, че аз, Вие, всички тук трябва да се чувстваме репресирани и ощетени, защото някой е наложил да се избере име, което примерно моят база или майка не са искали, тъй като не фигурирало в този списък? Както виждате – умишлено не акцентувам по някакъв религиозен признак или етнически признак, а чисто принципно говоря. Това са несъстоятелни закони. Ако бяхме толкова принципни аз бих ви препоръчал да вземем да си приемем най-после промяната в КСО и да отменим тавана на пенсиите, с който са ощетени 61 хиляди души и има влязло в сила решение на Комисията за защита от дискриминация, че това е дискриминация. Само че някак си никой не го прави това нещо. Тук за неколкостотин души, аз не съм сигурен, че са и неколкостотин души, тук се преследва съвсем друга цел, извинявам се.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря господин Байрактаров.
Тук е и господин Валентин Василев, той ще ви каже примерно в Община Цар Калоян има едно село, което се казва Езерче. На площада пред всички, на мирния протест, на мирния митинг са застреляни един мъж и една жена пред очите на всички, които са свидетели и сега. Ако това наричате вие тероризъм…., или аз не съм разбрал какво казахте, или вие от Министерство на финансите не знаете, че има наследствени пенсии….!? Вашата позиция е достатъчно отговорна, защото на вашата позиция преди години беше сегашният финансов министър, така че не можете да говорите, че няма наследствени пенсии. Има Закон за военноинвалиди и военнопострадали, ако искате вижте там как наследниците получават такъв вид подкрепа.
Не искам да навлизам в детайли, мога да говоря много на тази тема, но тук има колеги от Шумен, от Дулово и ще ви кажат за случаите. Ние не говорим за стотици, говорим за десетки случаи. Тук въобще няма никаква политика и този закон е приет отдавна, той е действащ, тук става въпрос за едни пропуск и той не е пропуск, ами е пропуск в дефиницията – една група, които не могат по никакъв начин да се възползват от тази подкрепа. Става въпрос за много малко хора и много малък финансов ресурс, а не за някакво грандиозно плащане.
Господин Казак.
ЧЕТИН КАЗАК: Благодаря, господин председател.
Във връзка с изказаните становища от страна на представителите на министерствата и изказванията на народните представители искам да внеса някои уточнения.
Първо, както правилно подчерта и д-р Адемов касае се за пропуски в законодателството, които ощетяват неправомерно лица, които по принцип им се полагат такива обезщетения, които са реално пострадали, репресирани по време на комунистическия режим. Но заради подобни пропуски те до сега не са могли да се възползват от тази подкрепа. Например, по първия законопроект лица, пострадали от възродителния процес са сред изрично изброените в чл. 1 от закона репресирани, пострадали лица. Така че те са реалност, законът е приел, че те са пострадали и репресирани. Но по незнайни причини, по недоглеждане в чл. 9 на същия закон, където е посочено, че се дължат обезщетения и добавки към пенсиите т. 7 на чл. 1 просто е изпуснат при изброяването на категориите лица. Законът признава, че те са пострадали, че те са репресирани, но чл. 9 ги е изпуснал сред онези лица, на които се дължат обезщетения и добавки към пенсията. Това е нещо, което трябва да се коригира.
За детските учителки д-р Адемов много добре ви представи. Става въпрос наистина за една категория, които реално са работили като учители, тоест – изпълнявали са дейността, за която сега се изисква висше и полувисше образование, тогава се е допускало и със средно специално образование да работят като детски учителки тези лица и са били лишени заради протестите си срещу възродителния процес от правото си да упражняват тази професия.
Що се отнася до другия законопроект става въпрос за единици пострадали от огнестрелно оръжие, каква финансова обосновка искате. Става въпрос за единици хора, които са били ранени или убити, най-вече за тези, които са ранени от огнестрелни рани. И аз се учудвам как може тук да се говори въобще за съпричастност, за съучастие, какъв термин използвахте, че са допринесли. Това са мирни протести, на които тогавашните органи на Министерство на вътрешните работи са употребили сила абсолютно без никакви задръжки, както сега и това нещо може да се докаже, уважаеми представители на министерствата, има специална процедура, предвидена в закона, има комисия към Министерство на правосъдието, която разглежда случай по случай, иска, събират се доказателства, свидетелски показания, документи. Ако комисията прецени, че наистина човекът е пострадал на протестен митинг, че е получил огнестрелна рана едва тогава комисията решава да му се отпусне обезщетението и добавката към пенсията.
Тук чух някакви изказвания как ще се докаже, ами ако не може да го докаже просто комисията няма да го одобри, няма да реши. Тази комисия е междуведомствена към министъра на правосъдието, там има представители на съответните ведомства, на НОИ, на репресираните също и на Министерство на правосъдието, те преценяват казус по казус и на базата на представените документи и свидетелски показания решават. Аз не си представям как някой, който е извършил това, което казва господин Байрактаров, как той въобще ще дръзне да отиде там и как някой ще му даде такова обезщетение, ако наистина е извършил нещо, за което вие споменавате. Пълни несъстоятелни тези.
Още веднъж казвам, че става въпрос дори не за стотици, за десетки, не повече от няколко десетки случаи, които са оставени извън. Огромната част от лицата вече или са починали тези, които са били, или са на пределна възраст. Някои са получили или са успели да получат обезщетенията си по другите параграфи, просто това са лица, които не са успели заради тези пропуски да получат обезщетения.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин Казак.
Колеги, други мнения? Не виждам. От институциите някакви бележки? Не виждам.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-03, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 14.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
Който е съгласен да бъде подкрепен този законопроект, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 6; „Против“ – 4; „Въздържали се“ – 6.
Не се приема предложеният законопроект.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, № 554-01-17, внесен от Лютви Ахмед Местан и група народни представители на 29.01.2015 г. – обсъждане за първо гласуване.
Който е съгласен да бъде подкрепен този законопроект, моля да гласува.
Гласували: „За“ – 6; „Против“ – 4; „Въздържали се“ – 6.
Не се приема предложеният законопроект.
Колеги от ведомствата, благодаря ви за участието.
На вас, колеги, от комисията – също.
Закривам заседанието.
(Заседанието завърши в 15.40 часа.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ТРУДА, СОЦИАЛНАТА И
ДЕМОГРАФСКАТА ПОЛИТИКА: Д-р Хасан Адемов