Комисия по труда, социалната и демографската политика
Запис от фонограмата!
П Р О Т О К О Л
№ 28
от редовно заседание на Комисията по труда, социалната и демографската политика
23 ноември 2016 година
ДНЕВЕН РЕД:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 602-01-75, внесен от Министерски съвет на 15.11.2016 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за правната помощ, № 602-01-63, внесен от Министерски съвет на 31.10.2016 г. – обсъждане за първо гласуване.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 554-01-160, внесен от Михо Димитров Михов и група народни представители на 7.10.2015 г. и приет на първо гласуване на 06.04.2016 г. – обсъждане за второ гласуване.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по труда, социалната и демографската политика, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,30 ч. и ръководено от председателя на Комисията господин Хасан Адемов.
* * *
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добър ден, колеги!
Имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по труда, социалната и демографска политика.
Дневният ред за днешното заседание:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 602-01-75, внесен от Министерски съвет на 15.11.2016 г. – обсъждане за първо гласуване.
2. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за правната помощ, № 602-01-63, внесен от Министерски съвет на 31.10.2016 г. – обсъждане за първо гласуване.
3. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните, № 554-01-160, внесен от Михо Димитров Михов и група народни представители на 7.10.2015 г. и приет на първо гласуване на 06.04.2016 г. – обсъждане за второ гласуване.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Нека да приемем първо дневния ред и тогава. Приема се. Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря Ви, уважаеми г-н Председател, уважаеми колеги и гости, аз имам предложение от името на парламентарната група на ГЕРБ, а именно точка трета от дневния ред на днешното заседание да стане точка първа. Да подложите на гласуване.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Обратно предложение? Не виждам. Подлагам на гласуване предложената от г-жа Ангелова промяна в дневния ред, който е съгласен, моля да гласува. Консенсус.
Преминаваме към точка трета от дневния ред:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Няма предложение направено по заглавието на закона, който е съгласен да бъде подкрепено заглавието, моля да гласува.
11 – „за“. Консенсус. Приема се.
Параграф първи. Има предложение от народните представители Михаил Миков, Янаки Стоилов, Атанас Мерджанов, Ангел Найденов, Корнелия Нинова, Валери Жаблянов, Таско Ерменков, Атанас Зафиров:
Създава се § 1а:
„§ 1а. В чл. 3, ал. 1 в края на текста, след думата „България“ се поставя запетая и се добавя „както и лице, което е участвало в антифашистката съпротива (1939 г. – 1945 г.)“.
Заповядайте, г-н Гьоков.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Благодаря, уважаеми г-н Председател, уважаеми колеги народни представители, уважаема г-жо заместник-министър и гости. Аз мисля, че това доста дълго време сме го дискутирали и няма какво да го мотивираме повече от това, ясно е за какво става въпрос, има го в европейската практика, че хората от антифашистката съпротива са включени в привилегиите, които ползват ветераните от войните. Нищо по-логично от това и в България да съществува и да го има. Но пак казвам, няма да продължавам нататък с теорията, защото много пъти сме го разисквали, включително и със състава на тази Комисия, така че предлагам колегите да гласуват „за“това предложение. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, извинявам се, но пропуснах да подложа на гласуване заедно със заглавието и параграф първи. Подлагам на гласуване параграф първи по вносител. Който е съгласен да бъде подкрепен параграф първи по вносител, моля да гласува.
11 – „за“. Приема се. Други изказвания по параграф 1а? Не виждам.
Колеги, подлагам на гласуване предложението от Михаил Миков и група народните представители за създаване на нов параграф 1а. Който е съгласен да бъде подкрепен параграф 1а, моля да гласува.
2 – „за“, 7 – „против“, 2 – „въздържали се“. Не се приема.
Параграф втори. Колеги, ако не възразявате, предлагам параграф втори да го гласуваме точка по точка, защото иначе ще бъде много трудно да се ориентираме. Вносителите? Виждам тук г-н Михов.
Тогава точка първа. Т. 1, изречение първо думите "по списък, утвърден от Министерството на здравеопазването" се заличават и накрая се добавя „ и документ, че е ветеран".
Има ли представители на Министерството на здравеопазването? Поканени са. Имаме уверението, че ще присъства на заседанието началник отдел, г-жа Надежда Бранковска. Вероятно ще дойдат по-късно, за трета точка, да. Но това е положението. Изказвания по точка първа? Знаете каква е процедурата сега. По действащата нормативна уредба, Закона за здравното осигуряване, Рамковия договор или методиката за изпълнението на дейностите в доболничната помощ. Всички осигурени български граждани получават лекарства по съответния ред. Тука се предлага, а ветераните от войните получават освен тези лекарствени продукти, получават по списък, определен от министъра на здравеопазването, който би трябвало да се актуализира, подчертавам тази дума, всяка година, при актуализирането на този списък участват представители на заинтересованите институции, в лицето на Министерството на здравеопазването, Министерството на отбраната, Съюза на ветераните от войните на България, Агенцията за социално подпомагане, Националната здравноосигурителна каса. Това, което е посочено в становището на Министерството на финансите е, че, ако се приеме падането на този списък, очакваните разходи са допълнително 2 млн. и 600 хиляди. Цитирам буквално становището на Министерството на финансите.
Имате думата за изказване по точка първа. Не виждам. Който е съгласен да бъде подкрепена точка първа, моля да гласува.
3 – „за“, 4 – „против“, 5 – „въздържали се“. Точка първа не се приема.
Точка втора. Изказвания по точка втора?
Така. Това, което дава като информация и като допълнително становище Министерството на финансите е за извънболнична помощ допълнително 1 млн. и 700 хиляди, за болнична помощ допълнително 5 млн. и 600 хиляди и за медицински изделия 4 млн. и 200 хиляди. Цитирам становището на Министерството на финансите. Тук се предлага "болнична (стационарна) и извънболнична в пълен обем според нуждите на ветерана" и думите "и списък, утвърдени" се заменят с "утвърден", а в изречение второ след думата "Средствата" се добавя „необходими за консумативи при изследвания и операции (очни лещи, ставни протези и други). Вносителите, ако искат да обяснят за какво точно става въпрос.
ГЕН. МИХО МИХОВ: Аз предлагам следното…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не, аз предлагам, Вие сте вносител, ако искате заповядайте, ако не – някой друг от колегите, гостите? Ако не – аз мога да обясня. Поне така, както съм го разбрал аз предложението. В пълен обем според нуждите на ветерана. От министерството на здравеопазването казват, че няма такъв термин. Нуждите на ветераните не са разделени от останалите здравноосигурени български граждани. А по отношение на средствата, необходими за консумативи, т.е. става въпрос за медицинските изделия, очни лещи, протези и др. Тези средства се превеждат към бюджетите на отделните лечебни заведения и там се заплащат, но тука става въпрос за очни лещи, ставни протези и така се плаща една цена, докато лечебните заведения и хирургичните екипи предлагат други видове медицински изделия, на други цени. За това става въпрос. Ако някой иска да отговаря, г-н Сечанов тука ли е? Заповядайте.
ИВАН СЕЧАНОВ: Ние знаем, че това, което искаме, наистина някои неща са допълнителни и допълнително трябва да се заплащат. Но ние изрично сме писали, даже и до Вас, г-н Адемов, от 2013 г. е това наше предложение. Тогава сме били 8 хиляди и 92-ма ветерани живи в България. Сега сме останали 2 хиляди и 500. Тази сума, която е предвидена за ветерани даже няма и да се използва цялата, за да можем да компенсираме, ето, ние предлагаме допълнителни нужди. Смятам, че тези изчисления на Министерството на финансите малко за завишени. Какво имаме ние реално? Ние събрахме едни данни за тази година. В болници са постъпили около 25-30 души, даже са 22 досега, предполагам, че 30 ще станат до края на годината – постъпили за лечение в болници ветерани. Това са хората, които догодина ще останат на половина, защото ние ще останем хиляда. Темпа, по който намаляваме – това е. В санаториумите са постъпили около души досега, нека да са 25 до края на годината. Там имаме едно условие, че в зимния сезон се постъпва, ние искаме през цялата година, ако може по преценка на специалиста-лекар да каже какво има нужда, защото сега ходят безразборно, кой където има възможност да влезе. Така че там имаме около 20 човека., нуждаещи се годишно. И най-болният ни въпрос е от хосписи. Затова, моля ви за тези хора, които става нужда да са изцяло от държавния бюджет, ако може. Ако не – някакъв процент, с тези минимални пари да се поддържат.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, г-н Сечанов. Други изказвания, колеги? Не виждам. Подлагам на гласуване. Да, заповядайте, г-н Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, г-н Председател. Аз само искам да припомня, че този Законопроект беше приет с консенсус, което е важно да си го припомним. Знаем, че става въпрос за една малка група лица, попадаща в тази група. И другото, което все пак искам да поставя тук, за да не направим без да искаме една грешка. Днес говорих и с колежката Светлана Ангелова по този въпрос. Знаете, че до преди 2007 г., когато беше променен законът, регистрацията и освидетелстването на тази група лица ставаше от военните окръжия. Военните окръжия вече не съществуват и вече това освидетелстване през Архиви. Сега, имам едно притеснение, затова така искам да го поставя тук пред всички колеги. Дали не е добре в Преходни и заключителни разпоредби да добавим един текст, който да регламентира, че лицата, получили такива удостоверения по стария режим на закона, продължават да имат своето действие, за да не ги принудим в един момент хората на тази преклонна възраст да ходят да …, някой да не им признава удостоверенията, издавани от военните окръжия и те да бъдат принудени да вадят наново такива удостоверения. Това са моите притеснения и затова го поставям тука пред всички колеги. Пак казвам, дали не е лошо. Има един такъв текст, защото знам, че започват едни превратни тълкувания от страна на администрацията, пък това удостоверение вече е изтекло, пък не знам си какво… Не искам да влизам в хипотезата. Не липсват примери такива в практиката колкото искате. Така че това исках да ви обърна внимание.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колега, благодаря Ви, въпреки че това е извън точката, но този е важен въпрос, да. Дойде и колежката от Министерството на здравеопазването, г-жа Бранковска. Заповядайте, ще Ви помоля коментар по точка втора, разглеждаме ги точка по точка, защото иначе не е възможно да гласуваме.
На микрофона. Само не ми четете становището на Министерството, защото ние го имаме и сме го чели. Да кажете в общи линии.
НАДЕЖДА БРАНКОВСКА: В такъв случай поддържам становището на Министерството, а именно, че точка две не съответства на действащата нормативна уредба в останалата област на здравеопазване и по-скоро би била трудна и неясна за прилагане с вашата редакция.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре. Благодаря Ви. Други изказвания по точка втора? Не виждам. Подлагам на гласуване точка втора от параграф втори. Който е съгласен да бъде подкрепена точка втора от параграф втори, моля да гласува.
3 – „за“, 0 – „против“, 10 – „въздържали се“. Точка втора не се приема.
Точка трета. За диспансерния отчет.
НАДЕЖДА БРАНКОВСКА: Становището е както по точка две.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, изказвания по точка трета? Не виждам.
Тогава подлагам на гласуване точка трета от параграф втори. Който е съгласен да бъде подкрепена, моля да гласува.
6 – „за“, 0 – „против“, 7 – „въздържали се“. Точка втора не се приема. Макар че… да, заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Колеги, аз не знам защо се въздържате от подкрепа на тази точка. Тя нито ще натовари финансово с нещо системата. Просто дава едно облекчение на ветераните и мисля, че е добре да я подкрепим тази точка, нямам нужда тук сега пак … Неслучайно повторих, че Законът е приет с консенсус… има и … даже ще помоля д-р Адемов, ако може да вземе отношение, защото мисля, че ме подкрепи в това, което казвам.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Гласувахме. Заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Уважаеми г-н Председател. Не, искам само да кажа …Обратно предложение…
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: … (не се чува, не е на микрофон) … няма нищо лошо да бъде подкрепен.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Ако искате да коментираме по същество параграфа, по-добре да отменим гласуването, да
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: … (не се чува, не е на микрофон) Преди гласуването да … (реплики)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, моля ви. Г-жа Ангелова, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Ние няма да подкрепи този текст, защото ще започна с това, че такъв термин специален „диспансерен учет“, такова понятие в нормативната уредба на Министерството на здравеопазването и във всички закони, които касаят доболничната помощ – не съществува. Затова и няма как да подкрепим нещо, което не съществува. На следващо място – „настаняване с предимство“ и „лечение при нужда“ – как да подкрепим този текст? Какво разбирате под това: „настаняване с предимство“ и „лечение при нужда“? Просто текстовете не са издържани и няма как да ги подкрепим. Аз не съм лекар, но тук и лекари и нека и те да вземат думата. Но според мен няма как да подкрепим такива текстове, които не кореспондират с нормативната уредба в здравеопазването, затова е нашият отказ. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, г-н Гьоков.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми г-н Председател, уважаема г-жо заместник-министър, уважаеми гости и народни представители. Аз при първото гласуване предложението го подкрепих и ще го подкрепя отново. Като гледам с какъв замах работим, освен заглавието на Закона и това, че добавяме в наименованието на Република България, дотук не сме приели нищо. И от консенсусното приемане на този законопроект на първо гласуване, като гледам накрая нищо няма да остане. Затова дайте да се замислим наистина… да, по точка трета. Както каза и г-н Байрактаров, няма нищо, което като гледам видимо да натоварва бюджета. Какво го има и какво го няма. Значи хората, които са го предложили, щом го предлагат, значи го има и имат нужда от това. Още повече, че са 2 хиляди човека, хиляда човека и няма да натоварим бюджета…
ПРЕДС. ХАСАН АДАМОВ: Г-н Гьоков, да не се връщаме към бройката. Вече разбрахме.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Връщам се към дебата в началото и говоря по това. Мисля, че няма нищо лошо да се подкрепи третата точка, пък и всичките останали нататък. Благодаря, няма да вземам повече думата.
ПРЕДС. ХАСАН АДАМОВ: Друга реплика?
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря, г-н Председател.
Явно, че ще имаме задълбочени дебати. Г-н Гьоков, ние сега сме на точка трета на параграф втори. Вие не знаете другите точки дали ще ги подкрепим от парламентарната група от ГЕРБ, затова няма как да кажете, че ще остане само заглавието на законопроекта. А това така се получава, и ако ние в момента не можем да стигнем до консенсус по отношение на такава група, които са ветераните от войните и тук да спорим за елементарни неща. Редно беше по този законопроект да бъде създадена работна група. И на тази работна група да обсъдим всички предложения, заедно с представители на Министерството на здравеопазването, на Социалното министерство, Министерство на финансите и нямаше да се стигне до там, до тази патова ситуация. Тук да приемаме текстове, които не съществуват в нормативната уредба.
Така че аз предлагам да прекратим гледането на този законопроект, да създадем една работна група и там да бъдат изчистени текстовете, защото ние, от парламентарната група на ГЕРБ, също имаме намерение да подкрепим някои текстове до края на законопроекта. Но специално за точка 3 няма как да подкрепим нещо, което не съществува в правната уредба.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не сте чула, г-жо Ангелова, какво ще предложа сега.
Категорично възразявам на това, че трябва да не гласуваме този проект, със следните аргументи: два пъти от Министерството на здравеопазването сме искали становище по текстовете за второ четене. Искали сме два пъти становище от Министерството на финансите, два пъти от Министерството на труда и социалната политика. Какво повече да искаме не мога да разбера. А работната група какво повече може да измисли, на мен не ми е ясно.
Сега да се концентрираме върху текстовете. Вижте аз какво ви предлагам: Диспансерен отчет от общопрактикуващи лекари и специалисти, както и регулярни медицински прегледи. Точка.
(Реплика от Венка Стоянова – не се чува, не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: По кой закон е това? По този ли?
(Реплики между Венка Стоянова и Димитър Байрактаров – не се чува, не са на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Сега. Има предложение за отлагане на разглеждането на текстовете на Закона за изменение и допълнение на Закона за ветераните от войните. Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
Моля?
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Може ли да … (не се чува, не е на микрофон).
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Има предложение за отлагане. Какво да направим?
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Обратно предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, г-н Председател. Уважаеми колеги, неслучайно започнах с това, че този Закон на първо четене беше приет консенсусно. Всички се обединихме, че трябва да направим един реверанс към ветераните от войните, които го заслужават. Хайде сега да не се хващаме, защото никак да не е, ние сме законотворци, нищо не ни пречи този в Закон, ако трябва да има „специален учет“ и т.н. или „приемане с предимство“. Законът е специален по отношение на тази група от хора. Той е специален. Т.е. той е с предимство, ако трябва юридически да ви го обясня, пред останалите закони, защото той е специален по отношение на тази група хора и е направен специално за тази група хора. Извинявайте, седем члена закон, осем месеца. Прав е д-р Адемов, тук една камара писма се изпратиха и сега тук ще бламирате пет члена с елементарни неща, които се … година-две, не ми е удобно да ви го кажа, сигурно по-голяма част от тези хора няма дори да могат да се възползват от тези неща и вече няма и да са приложими тези неща, защото след година-две по-голямата част … пак казвам, неудобно ми да го кажа. Но трябва да ви го кажа, за да можете да вникнете. И тук сега ще си играем на шикалки и ще отлагаме ние тук седем члена, пет изречения на кръст, да ги приемаме, да не ги приемаме. Предлагам ви да ги разгледаме. Днес тук приемахме Закон за акцизите и данъчните складове, закон, който на второ четене беше пренаписан на 50 %. Ако трябва тук ще го пренапишем сега и ще го приемем. Няма да се подиграваме с хората.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, г-н Байрактаров. Това беше обратно предложение.
Подлагам на гласуване предложението на г-жа Ангелова за отлагане на разглеждането.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Аз си го оттеглям това предложение. Не става въпрос, че трябва да изчистим тези текстове в момента. (реплика) Точно за това става въпрос, че трябва да ги изчистим тези текстове, защото няма как да приемаме текстове, които въобще …
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да вземем половин час почивка, да ги пренапишем, няма да се подиграваме с хората.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Или пък това, което предложи д-р Адемов като текст, нека да го чуем.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Вие нали не сте съгласни с този текст, защо искате да го чуете? Сега, преди малко д-р Стоянова каза, че не е съгласна с този текст. (Реплика от д-р Стоянова, не е на микрофон.)… Не започвайте да ми говорите за текстове, които аз съм ги писал на времето. Заповядайте, г-жа Пинкас.
СОФИ ПИНКАС (СВВБ): … Има специални закона за защита на здравното и социалното положение на ветераните. И просто наистина на мен ми е много неудобно, когато обсъждаме в Световната федерация тези проблеми, България да мълчи, защото не можела да реши някои толкова малко въпроси по отношение на социалното и здравно положение на ветераните. Разберете, че може би сме единствената страна, в която този закон още, още, още се обсъжда, а ние до колко още ще живеем, не се знае. Много ви моля, разберете предложението на г-н…, извинете името сега не мога да кажа, но наистина не бива да има такова отношение към нас, ветераните, които още колко ще живеем, не се знае.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ХАСАН АДЕМОВ: Съгласявайки се с уводната и с общата част на Вашето изложение, кажете ми сега какво означава „престоят е безплатен или с намалено заплащане.“ Кой ще прецени дали е безплатно или с намалено заплащане, кой ще го изпълнява закона …
Затова предложих това, което ви прочетох преди малко.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: (не се чува, не е на микрофон).
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Нека да чуем предложението на д-р Адемов. … за редакция на точка три.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Диспансерен отчет от общопрактикуващи лекари и специалисти, както и регулярни медицински прегледи.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: (не се чува, не е на микрофон).
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Естествено. Защото другото няма как да бъде дефинирано. Няма как да бъде изпълнено.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: (не се чува, не е на микрофон).
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, д-р Тошев.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Подлагам на гласуване предложение по чл. 80, ал. 5, т. 2. Който е съгласен да бъде подкрепено това предложение, моля да гласува.
12 – „за“, „против“ – няма, „въздържали се“ – 1.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Точка 4-та. Колеги, моля ви.
Точка четвърта. Изказвания? Заповядайте, г-жо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Благодаря Ви, г-н Председател.
По точка четвърта аз имам предложение. В чл. 4, т. 3 първото изречение гласи следното: „Ветераните от войните имат право на отдих и лечение един път годишно в санаториумите на МО, МВР, МТ, МЗ, НОИ, и на общините.“ и тука предлагам: „запетайка, ако ветеранът има нужда по преценка на лекаря“. Точка. Средствата са за сметка на държавния бюджет.
Значи след думите: „и на общините.“ запетайка , ако ветеранът има нужда по преценка на лекаря“. Да.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, г-н Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря, г-н Председател. Г-жо Ангелова, всъщност тук в този текст важното е, че голяма част от ветераните вече наистина са в такава възраст и с такъв брой заболявания, които наистина ги поставят да бъдат с придружители. Важното в тази точка е да може придружителят да бъде приет при тези условия, защото иначе ветеранът няма шанс да отиде до санаториума. Ако ние не приложим философията, че придружителят задължително трябва да бъде с него, всичко останало губи всякакъв смисъл. Това е всъщност. И затова мисля, че няма нищо лошо. Повярвайте ми ветераните от войните не са препълнили санаториумите и почивните станции. Най-малкото са такъв брой, че няма как да го направят.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това беше реплика ли, г-н Байрактаров?
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Реплика, да.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, г-жа Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Нека да чуем мнението на Министерството на здравеопазването.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Преди това г-н Гьоков.
ГЕОРГИ ГЬОКОВ: Уважаеми г-н Председател, уважаеми народни представители, аз ще подкрепя в този вид предложението в точка 4, досегашната точка 3, защото това, което предлага г-жа Ангелова променя смисъла и идеята на вносителя, каквото е искал да каже. Така че, ако няма какво да завъртаме и да … Става въпрос за придружител и който е за това придружителят да е с безплатен престой в санаториума, да гласува „за“; който е против – да гласува „против“ – толкова. Поставяйте го на гласуване и да гласуваме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Знаете ли къде е драмата, колеги, които са предлагали този закон, знаят къде е драмата. Драмата е между Закона за ветераните от войните и Закона за военноинвалидите и военнопострадалите. При военноинвалидите и военнопострадалите има срок, в който да престояват, докато тук пише един път годишно, което означава цяла година.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: (не се чува, не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Г-жо Пачеджиева, ще Ви помоля Вие да вземете отношение по този казус – да го нарека, защото в края на годината, в края на всяко тримесечие МФ превеждат на институциите по предложение на ето, тези институции, които ги изброи преди малко г-жа Ангелова. Това става с решение на МС. Заповядайте.
ЕЛЕОНОРА ПАЧЕДЖИЕВА (МТСП): (не се чува, не е на микрофон) ... на министерствата, които разполагат с бази за отдих. Те в никакъв случай не са на разположение на МТСП. Секунда. Имам нужда да се подготвя, защото това не от нашата компетентност. Подкрепяме всички възможни мерки, които биха увеличили живота на ветераните и той би бил по-облекчен. Категорични данни за момента нямам готовност да кажа за базите, но наистина нас ни притеснява това: „един път годишно“, защото това е една предпоставка ветеранът да престоява целогодишно в тези бази и заедно със свой придружител.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Можем да напишем, например: „Престоят е не повече от 14 дни.“
ЕЛЕОНОРА ПАЧЕДЖИЕВА (МТСП): Г-жа Ангелова го каза, ако има нужда.
(Дискусия между народните представители – не е на микрофон)
ЕЛЕОНОРА ПАЧЕДЖИЕВА (МТСП): Аз не виждам конфликт.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Добре. Моето предложение е. Да звучи по следния начин: „за отдих и лечение един път годишно, но не повече от 14 дни в санаториумите на МО, МВР… “ Да.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: (не се чува, не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това е предложение в действащия текст на Закона, а предложението по точка четвърта включва и придружителите.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Въпросът е …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Да? Заповядайте, д-р Стоянова.
ВЕНКА СТОЯНОВА: (не се чува, не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Изброени са институциите, вижте такъв термин…
ВЕНКА СТОЯНОВА: (не се чува, не е на микрофон) Не „в базите за отдих и лечение на съответните министерства …“, а само „в базите за отдих и лечение“ … Сега няма санаториуми вече останали.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това е най-малкият проблем.
(Дискусия между народните представители – не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Аз не разбрах какво стана с тези придружители.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Оттеглям си това предложение първоначално.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Ще ви помоля някой да каже предложението, но ръководейки се от вносителя.
В досегашната точка 3 след думите: „един път годишно, но не повече от 14 дни и в базите на“ съответно така и сега тука вече трябва да добавим следващо изречение за държавния бюджет. „Ако ветеранът има нужда по преценка от лекар на придружител в санаториума… “
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: е безплатен.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Престоят не може да бъде безплатен, а е за сметка на държавния бюджет. Няма как да е безплатен. Някой трябва да плаща.
КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Да разменим думите: „ако ветеранът има нужда от придружител по преценка на лекаря, престоят на същия в санаториума е безплатен“
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Няма безплатни неща.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Няма как.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: За сметка на държавния бюджет.
КИРЧО КАРАГЬОЗОВ: Мястото на придружителя да отиде след ветерана.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Средствата са за сметка на държавния бюджет, но как да вкараме в него и придружителите.
Така: „…отдих и лечение един път годишно в санаториумите, в базите на … и на общините… тука да прибавим изречението: „Ако ветеранът има нужда по преценка на лекар от придружител, престоят на същия в базите на … “ Средствата за престоя … Как да включи и ветераните, и придружителите?
(Дискусия между народните представители – не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Средствата ще се отнасят и за двамата. Само че как лекарят ще определи кой е придружителят, това въобще не ми е ясно.
Добре, някой наема ли се да прочете текста. Да, г-жа Дянкова, тя е силна по редакциите.
СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: „Чл. 4. Ветераните от войните имат право на: точка четвърта. Не точка трета, която ще стане четвърта по силата на изменителния закон сега.“Имат право на: отдих и лечение един път годишно, но не повече от 14 дни в базите за отдих на МО, МВР, МТ, МЗ, НОИ и на общините, ако ветеранът има нужда по преценка на лекаря от придружител, престоят на същия в базите за отдих и лечение …(реплики)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: „ако ветеранът има нужда по преценка на лекаря от придружител, средствата за престоят са за сметка на държавния бюджет.“ Става ли ясно, че става дума и за двамата? Средствата и за двамата са …(реплики)
Сега внимавайте, да видим дали …(реплики)
Говорим за предложение на Комисията за точка четвърта. Така.
„отдих и лечение един път годишно, но не повече от 14 дни в санаториумите на МО, МВР, МТ, МЗ, НОИ и на общините, ако ветеранът има нужда по преценка на лекаря от придружител, средствата и за двамата са сметка на държавния бюджет.“
Тази редакция коректна ли е?
„Средствата за престоя им са сметка на държавния бюджет.“
Колеги, които ще го прилагат, АСП? Вие ще го прилагате. Коректно ли звучи текстът?
…(реплики)
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Г-н Председател, ако се наложи, може и в зала …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Последно:
„отдих и лечение един път годишно, но не повече от 14 дни в базите за отдих на МО, МВР, МТ, МЗ, НОИ и на общините, ако ветеранът има нужда по преценка на лекаря от придружител, средствата за престоя и на двамата са сметка на държавния бюджет.“
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Готово.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Който е съгласен да бъде подкрепен този текст, моля да гласува. Редакция на Комисията. Досегашните точка четвърта и пета стават съответно пета и шеста. Точка пета. Който е съгласен, моля да гласува.
Предлагам отпадане на базите на Министерство на транспорта, за да бъдем коректни.
Подлагам на гласуване точка пета по вносител за преномериране, който е съгласен, моля да гласува.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Точка седма. „Придружител, ако имат нужда от такъв, който да ползва безплатен транспорт само когато придружава ветерана.“
Сега тука Министерство на транспорта да се произнесе по въпроса. Колеги, имате думата.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Г-н Председател!
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Да, заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Сега тука има малко наистина проблем. Май ще се окажат тези седем члена, генерале… благодари на колегите, че проявяват разбиране. Сега тука, колеги, има пак проблем: един път имаме общински транспорт, който не е в нашата юрисдикция. Трябва да преценим за кой вид транспорт става въпрос, защото … в политиката на местното самоуправление. Тава са решения, знаете г-жо Захариева, които се гласуват от общинските съвети. Поне аз така мисля. И можем да изпаднем пак в една колизия.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Г-н Байрактаров, ако сте приключили? Действащи текстове. Колеги, моля ви, да прочета действащите текстове.
Така. Рубриката е „Ветераните от войните“. Точка четвърта. „Безплатно пътуване по железопътния, градския трамваен и тролейбусен транспорт, метрото и автомобилния транспорт по утвърдени транспортни схеми, както следва:
а) по основните градски линии във всички градове в страната“.
(Какво означава градски е съвсем друга тема.)
б) в областта, в която са регистрирани с постоянен адрес.
Разходите за стойността на билетите са за сметка на държавния бюджет;
Точка пета. Веднъж в годината на безплатно пътуване в страната по железопътния и водния транспорт, а където няма железници - и с автомобилния транспорт за отиване и връщане по избран от тях маршрут.“
Това, което сега се предлага е: към всичките тези права да прибавим придружителя, доколкото разбирам от предложението. А това за безплатните безименни транспортни карти… Сега тука навлизаме в една територия, в която има наредби, които няма как да ги променим с този закон.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: … (не се чува, не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това няма как да стане, защото тука тези права са на ветераните. „Ветераните имат право на:“
РЕПЛИКА от залата: Със същите права се ползват и придружители им.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: „Със същите права се ползват и определените от тях придружители.“ …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Сега, колеги, моля ви. Логиката е, логиката е, когато ветеранът от войните ползва такъв транспорт, и ако не може сам да се възползва от този транспорт, придружителят да му помогне. За това става въпрос. Да, заповядайте.
ГАЛЯ ЗХАРИЕВА: Аз смятам, че тук няма какво да умуваме върху текста на тази точка седем, защото придружителят не можем да го уточняваме кой е, може да е част от семейството, може да е близък роднина, може да е всеки един, а може да е кметският наместник – всеки един. Въпросът е, че, когато ветеранът пътува по всичките тези права, които му се дават, ако той има нужда от придружител, един човек ще има право да ползва безплатно също всички тези привилегии, които ползва и ветеранът. По-скоро аз имам притеснение към следващата точка осем, защото тя е неясна. Аз лично ще гласувам „за“ по точка седем така, както е във варианта и „въздържала се“ по точка осем и решаваме проблема с пътуването и придружителите. Защото по точка осем има една-две безименни транспортни карти за общински и областни ръководства. Почти няма община, както даде пример преди малко г-н Байрактарв с мен. В нашата община, в която съм била заместник-кмет в Нова Загора. Всички средства на тези хора тогава, когато трябва да пътува до населени места в територията на областта, в която е общината – просто ги правим с общински транспорт и ги подсигуряваме да си направят тези срещи, да си организират тези мероприятия. Те са толкова малко, че не виждам и не вярвам община, която ще откаже да направи такова нещо. За мен не е необходимо да го правим тук. … (реплика) … То се случва един или два пъти в годината. Те идват…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: аз съм съгласен с това, което казвате, но аз искам тук да добавим към този текст, ако приемате изобщо тезата да има придружител, на когото да се заплаща за сметка на бюджета, да прибавим: „придружител“ – да стане ясно, че става въпрос за точка четвърта и пета от действащия закон. Защото така не става ясно за какво става въпрос. Но тук ги прехвърлихме точка четвърта и пета само в пета и шеста. Това ще го оправим. Това е по-малкият проблем.
„Придружител на правоимащия по т. 4 и т. 5“ – може ли така?
Така. Точка четвърта и точка пета от действащия закон дава основанието за безплатното пътуване на ветерана от войните, а с точка седма новата към основанията на ветерана прибавяме и придружителя… (реплики) …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Значи сега, понеже се приема, че т. 3 и 4 са станали т. 5 и 6 …(реплики) …
Ако създадем точка „в)“, точка пет какво правим с нея? Не можем да я преномерираме. Не може да стане така.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Значи ще е точка седем. Той няма да се прилага толкова много този закон, че да се …(не се чува, не е на микрофон)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Боряна Капитанова, кажи го текста. Това, което каза преди малко. Лицата по …
Точка седма можем да я формулираме по начин, по който ми подсказват тука колегите:
„Лицата по т. 4 и т. 5 (или както са преномерирани: т. 5 и т. 6) имат право на придружител, когато това е необходимо“.
РЕПЛИКИ: Да гласуваме. А за разходите?
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Трябва да продължи текстът нататък. Точка седем трябва да изглежда така: „Лицата по т. 5 и т. 6, ако имат нужда от придружител, т.е. ползват придружител, ако имат нужда от такъв, който да ползва безплатен транспорт само когато придружава ветерана.“ Само че стана два пъти „ползват“, едното да го махаме.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Има отделна точка, която казва, че разходите са за сметка на държавния бюджет. Добре. Гласуваме може ли още веднъж да го прочетеш? За протокола.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: „Точка седем. Лицата по т. 5 и т. 6 ползват придружител, ако имат нужда от такъв, който (тука сега става втори път „ползват“), чиито разходи са за сметка държавния бюджет, когато придружава ветерана.“
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Ама има отделно след точка четвърта, след „а), б)“ „Разходите за стойността на билетите са за сметка на държавния бюджет.“ Това го има като текст.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Тогава трябва там да се добави, че …
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Всъщност след новата точка като второ изречение: „Разходите за стойността на билетите са за сметка на държавния бюджет.“
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Някой наема ли се да каже текста? Да прочете текста. Тука колегите … (реплики) …
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Колеги, да подложим на гласуване прочетеното от д-р Адемов. И да вървим напред.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: „Лицата по т. 5 и т. 6 ползват придружител, ако имат нужда от такъв само когато придружават ветерана“.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Още веднъж ще се обадя и се извинявам, но повече няма. Значи по точка седем трябва да го оставим: „Лицата по т. 5 и т. 6 ползват придружител, ако имат нужда от такъв“, а там в точка „в)“ в действащия текст, който уточнява, че транспорта е за сметка на държавния бюджет, трябва да се добави, че „транспорта на придружителя, когато е с ветеран, е също … се поема … трябва да се добави там.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не, „Разходите за стойността на билетите по точка … (реплики) …
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Да, същата. Не може да бъде по новата седма.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Според мен този текст да го отложим след малко, за пет минути да го уточним, да редактираме нещо, което може да се прилага, а не да напишем текст, който… Добре. Предлагам да гласуваме точка осма. Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Мисля, че точка осма няма никакъв проблем да отпадне. Абсолютно съм съгласен с това, което каза колежката Захариева. Да не влизаме в коментарии, това е нещо, което почти не се ползва. В общините това се прави, тъй че няма какво да го вкарваме като закон, ще създадем много проблеми. И на самите ветерани ще създадем проблеми. И няма смисъл да го има и като точка. Предлагам да отпадне.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре. Други изказвания? Не виждам. Който е съгласен точка осем да отпадне, моля да гласува.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Да, предложение на г-н Байрактаров точка осем да отпадне.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: 11 - „за“, „против“ - 2, „въздържали се“ – 1. Точка осем отпада.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Така следващо предложение. Точка седма. Досегашната точка шест става седма и в нея след думата „граждани“ се добавя „и държавни хосписи“. Да прочета точка шест: „С предимство да ползват услугите на социалния патронаж и на настаняване в домовете за възрастни граждани, като за това заплащат 30 на сто от получаваната от тях пенсия. Останалата част от разходите е за сметка на бюджета на общината.“ … (реплики) … Сега, колеги, като няма държавни хосписи, какво правим ? В момента няма. … (реплики) … Министерство на здравеопазването?
НАДЕЖДА БРАНКОВСКА: В момента няма разкрито лечебно заведение „хоспис“ като търговско дружество със сто процента държавно участие. … (реплики) …
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Как да няма?
РЕПЛИКА: Ами няма.
… (реплики) …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Вносителите да кажат нещо. Г-н генерал? Заповядайте.
ГЕН. МИХО МИХОВ: Нормативно не е уредено, така че да пишем в заведенията за… Хоспис. Аз не съм го прочел, затова казвам. Иначе в общественото съзнание това се ползва и няма лошо да го разпишем така. … (реплики) … Добре, нали затова казвам, че няма лошо да го оставим така. … (реплики) … Има много частни.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Министерство на здравеопазването?
РЕПЛИКИ:…
НАДЕЖДА БРАНКОВСКА: Казах няма държавни хосписи. В момента хосписът е лечебно заведение по смисъла на Закона за лечебните заведения с изисквания за разкриване, функциониране и закриване.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, подлагам на гласуване точка седма по предложението на вносителя. Който е съгласен текста да бъде подкрепен…, моля заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Ако няма държавни хосписи, ще направим един правен абсурд. Защото няма. Можеш ли да разпоредиш със закон да се ползва нещо, което не съществува? Т.е. в тази посока мисля, че тука, ако ветераните ще проявят разбиране – не можем да гласуване нещо, което не съществува. Предлагам, г-н Председател, да отпадне тази точка.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Г-н Байрактаров предлага да отпадне.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Просто няма как да гласуваме правен абсурд.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: само да припомня, че в писмено становище Министерството на здравеопазването са заявили категорично, че в Закона за лечебните заведения няма понятие „държавен хоспис“.
Който е съгласен да подкрепим предложението на г-н Байрактаров за отпадането на точка седма, моля да гласува. 12 –„за“, „против“ – няма, „въздържали се“ – 1.
Точка осма. Досегашната т. 7 става т. 10 и в нея се създава изречение второ: „Същото право имат и техните съпруги (съпрузи).“
Който е съгласен да бъде подкрепена тази точка, моля да гласува. 13 – „за“.
Параграф трети. А сега.
…Реплики… Не сме гласували и другите параграфи. Ще се върнем. Нали казахме, че за този параграф ще излезе една работна група от 3-4 човека, които ще оформят текста и ще се върнем.
Параграф трети. Заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Параграф трети да отпадне, г-н Председател. Провел съм консултации с хората от ветераните. И без това повечето клубове са закрити. Възможността да се прибави „или други помещения“ дава възможност за злоупотреба с хората без те да знаят, някой да се възползва на ваш гръб и да ползва други помещения, може да бъдат и търговски помещения, може да бъдат и кафета, барове и т.н. Ясно е, че вие с тези неща няма да се занимавате. Така че тук е г-н Сечанов, с него току-що го изкоментирахме. Не мисля, че трябва да поставим тези хора в края на техния жизнен път по някакъв начин някой да се възползва и да бъдат очернени.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Трябва клубовете да се изпълнят със съдържание. Г-н вносител, г-н генерал? … Други помещения означава нещо много. Г-н Сечанов? Добре. Подлагам на гласуване предложението на г-н Байрактаров за отпадане на параграф трети. Който е съгласен, моля да гласува. 13 – „за“, „против“ и „въздържали се“ – няма.
Параграф четвърти. „В чл. 7, ал. 1 след думата „наследниците“ се добавя „или тези, които са погребали починалия ветеран“. Какво имате предвид? Г-н Сечанов или г-н ген. Михо Михов?
ГЕН. МИХО МИХОВ: Аз смятам, че на много от починалите … и действително нямат … (не се чува, не е на микрофон) …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Което е разумно. Г-н Сечанов, моля, заповядайте.
ИВАН СЕЧАНОВ: Единствено това, че имахме 2-3 случая, близките са зад граница. Погребва го общината, а този негов роднина, идва и се подписва… два-три и иска допълнително 500 лв. не става дума да се дава на тези близки, които са …, не са положили никакви усилия, затова добавяме, който е свършил тази работа, на него да се даде, а не …. – имахме 2-3 случаи такива...
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Г-н Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Г-н Председател, Вие знаете, че предстои да разглеждаме бюджета и знаете, че в бюджета се еднократна помощ при смърт, която в случая е 540 лв.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Това е на осигурено лице, г-н Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да, на осигурено лице. Да не забравяме, че ветераните се водят осигурени лица.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Не, те не внасят осигурителна вноска.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не внасят, но се водят осигурени лица. Всички пенсионери по презумпция са, като изключим там една част, в която те не влизат, по принцип са, се водят осигурени лица. Те също. Или поне, ако правим тука промяна, трябва да изравним сумата да стане 540 лв., защото има логика в това, което казват вече за 500 лв. не може да погребете лице. Тука по-важното е да променим сумата от 500 лв. на 540 лв., според мене, а останалата част не е толкова важна, защото, когато няма наследник, който да извърши този обред, общината е задължена да го извърши или съответния общински обреден дом. Така че безсмислено е да добавяме „или лицето, което ще извърши погребението“, то е задължение на общината по закон. По-важното е… Точно така е, г-жо, точно така е, мога да Ви извадя и закона и да го прочетете. Не ме карайте сега да го търся, защото съм минал само преди един месец по този път. Казвам Ви го, че е точно така. Проверено е. Важното е, че трябва да вкараме тези 40 лв. допълнително, за да няма ощетяване на наследниците.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Реплики?
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА: Първа реплика. Какво правим с военноинвалидите? И с тях е толкова. Значи тук вдигаме на 540 лв., а на военноинвалидите са си 500 лв.
(Реплика на Димитър Байрактаров, не е на микрофон.)
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Моля ви. Има направено предложение на вносителите. Аз съм длъжен да го подложа на гласуване. А, г-н Байрактаров, Вие, ако направите предложение, ще го гласуваме и него.
Така. Подлагам на гласуване параграф четвърти по вносител. Който е съгласен да бъде подкрепен, моля да гласува.
„За“ – 9, „против“ – няма, „въздържали се“ – няма. Приема се.
Сега, колеги, има ли желаещи да се концентрират върху текста, който отложихме? Да, г-жа Захариева, г-жа Капитанова, г-жа Дянкова и г-н Байрактаров. Ще ви моля за изчистване на този текст, за да може да го гласуваме след това.
Колеги, видяхте ли защо този проект се мотае няколко месеца в Комисията. Ето, заради това, защото всички институции се мъчат по някакъв начин да…
ГЕН. МИХО МИХОВ: Аз мога ли да кажа защо. Тези няколко месеца … (не се чува, не е на микрофон).
…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, продължаваме по следващата точка от дневния ред.
Следваща точка от дневния ред е:
Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 602-01-75, внесен от Министерски съвет на 15.11.2016 г.
Заповядайте, колеги, да представите този законопроект.
Ще Ви помоля само в частта, която касае нашата Комисия, Комисията по труда, социалната и демографската политика.
ПАВЛИНА КОВАЧЕВА (ИА „МА“): Госпожи и господа народни представители, Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, който е внесен в Народното събрание преследва една основна цел и това е въвеждане на Директива на Съвета от 2014 г. с номер 112 за прилагане на Европейското споразумение относно определени аспекти на организацията на работното време в сектора на вътрешния воден транспорт. Това споразумение е сключено между Европейския съюз за речно корабоплаване, Европейската организация на речните превозвачи и Европейската федерация на работниците от транспорта.
Текстовете, които са включени в Законопроекта, целят да уредят само тези аспекти на работното време, на организацията на работното време на работниците във вътрешния воден транспорт, които следва да бъдат уредени на ниво закон. Пълното въвеждане на изискванията на Директивата и прилаганото с нея на Споразумение са обект на Наредбата за трудовите и непосредствено свързаните с тях обществени отношения между членовете на екипажите на кораби и корабопритежателите.
Текстовете, които са включени в Законопроекта касаят максималната и средната продължителност на работното време за определени референтни периоди: 12 месеца, 4 месеца; за минималната продължителност на междудневната и междуседмичната почивка и за разпределението на ползването на почивките през деня.
Мисля, че това е възможно най-кратко казано.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре. Други колеги? Г-н Петров?
ПАВЛИНА КОВАЧЕВА (ИА „МА“): Ако позволите само да допълня. Законопроектът е разглеждан от Националния съвет за тристранно сътрудничество и е подкрепен от него.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря. Заповядайте, г-н Петров, ако имате нещо да добавите .
ЖИВКО ПЕТРОВ (ИА „МА“): Да, г-н Председател. Госпожи и господа народни представители, това, което само искам да добавя като уточнение, е, че всъщност има и разделяне на текстовете на обща част, специфична за море и специфична за вътрешни водни пътища, т.е. река Дунав при нас и европейските водни пътища, като работното… условията за труд, почивка и т.н. Тази материя за морските кораби се подчинява на Международната морска трудова конвенция, а за речните кораби – именно това споразумение. И това налага, тъй като до сега при нас, в нашия Кодекс за търговско корабоплаване въпросите се третираха общо, а всъщност разликите между тези два документа са съществени. Това налага и част от разделянето на текстовете за река и за море. Благодаря.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: И аз Ви благодаря. Колеги, имате думата за изказване. Не виждам. Проектът е консенсусен, подкрепен е и от Националния съвет за тристранно сътрудничество. И ние не сме водеща Комисия, водеща Комисия е Транспортната комисия.
Който е съгласен да бъде подкрепен проекта, Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване с вносител Министерски съвет, моля да гласува.
14 „за“, „против“ и „въздържали се“ – няма.
Приема се този проект.
Благодаря ви, колеги.
…
Преминаваме към следващата точка от дневния ред: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за правната помощ, № 602-01-63, внесен от Министерски съвет на 31.10.2016 г.
Заповядайте. Ще Ви помоля да се представите за Протокола.
ПЕТЯ ТЯНКОВА: Да, разбира се. Казвам се Петя Тянкова, заместник-министър на правосъдието. С мен е и г-жа Чернева.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Да, заповядайте, само в частта, която касае нашата Комисия.
ПЕТЯ ТЯНКОВА: Да, съвсем кратка ще бъда. Наложените промени могат така най-общо да бъдат обобщени в три пункта. Първо, разширява се кръга на лицата, които ще могат да получат правна помощ, а именно това са лицата, които имат доходи в размер под линията на бедност за страната. Досега тези лица нямаха право да получават правна помощ за консултации, а единствено тези, които отговарят на изискванията да имат гарантиран минимален доход в размер на 65 лв. С тази промяна по-широк кръг лица всъщност ще имат възможност да получат правна помощ.
Втората промяна е в посока – се създава законова регламентация на Националния телефон за правна помощ и на регионалните центрове за консултиране. Бюрото е изпълнило успешно Проект по Норвежкия финансов механизъм. Установено е, че как този Проект е много работещ и всъщност със закона се гарантира една устойчивост. На практика това е друга мярка, с която отново гражданите ще получат по-добър достъп до правна помощ. Това е по отношение на Комисията.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря. Разпределен на нашата Комисия, защото става въпрос за разширяване на кръга от лица, които имат право на правна помощ, на тези, които са на диференцирания размер на минималния гарантиран доход до прага на бедност. Нали това е смисълът на предложението?
ПЕТЯ ТЯНКОВА: И от друга гледна точка, че на практика се създават…, много повече се улесняват хората с тези регионални центрове, т.е. социално слаби хора, трудно подвижни, това е …
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: За сметка на кого е тази разлика? Кой плаща? Заповядайте.
ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА: Елена Чернева, председател на Националното бюро за правна помощ. В допълнение на това, което мотивира заместник-министър Тянкова, искам да кажа следното: до настоящата година лицата в България, социално слабите лица, които имат право на безплатна правна помощ, изразяваща се в правни консултации и съвети за 2015 г. са 180, за 2014 г. са 170. Така с годините на практика социалната функция на закона въобще не се изпълнява. Когато ние реализирахме Проект чрез пилотна услуга при по-облекчени условия, ние достигнахме до 10 хиляди граждани, които получиха правни консултации. Какъв беше резултатът? Резултатът беше, че предоставихме за срок от 2 години правни консултации и съвети, намаля рязко процесуалното представителство в съда. Оттам дойде и намаляване на бюджетни средства за процесуално представителство в съда, които са в пъти по-високи от тези, които се харчат за предоставяне на правни консултации. Така че Министерство на финансите, имайки предвид този баланс, който се получи, и то за сметка на, в икономия на бюджетни средства, ни подкрепи. Така че правните консултации ще се заплащат пак с бюджетни средства, но те ще спомогнат за намаляване на процесуалното представителство, което е.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря. Колеги, Законопроект за изменение и допълнение на Закона за правната помощ. Изказвания? Не виждам. Ние сме спомагателна Комисия.
Който е съгласен да бъде подкрепен този Проект, моля да гласува.
14 „за“, „против“ и „въздържали се“ – няма. Приема се.
…
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, моля ви. Нека да чуем предложението. Кой е готов с предложението? Г-жа Захариева или г-жа Дянкова?
СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Предложение за промяна на точка четири, т.е. да уредим транспортните разходи и на придружителя, каквото е желанието на вносителите, ще изглежда така: Значи в бившата точка четири и тя ще стане пет.
Така. „Ветеранът от войните има право на :
т. 5. Безплатно пътуване по железопътния транспорт (изреждаме): а), б) Следващо изречение в точката: „Ако ветеранът ползва придружител при пътуване, разходите за стойността на билетите са за сметка на държавния бюджет“. Ясно ли е?
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Ясно е.
СВЕТЛАНА ДЯНКОВА: Че и придружителят, и ветеранът ползват билети, които са за сметка на държавния бюджет. Така ли е? Добре.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Който е съгласен този текст да бъде подкрепен, моля да гласува.
14 – „за“, „против“ и „въздържали се“ – няма.
Моля, заповядайте.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Г-н Председател, правя кратка процедура, за която всички колеги, надявам се, ще проявят разбиране. Разбрахме се колегите от юридическия и техническия отдел на Комисията отново да огледат на спокойствие текстовете и ако трябва нещо да бъде променено, да имат възможност да го променят, за да не създадем някаква колизия или някакъв прецедент. Казвам го, за да го чуят всички колеги. Г-н генерал, и на Вас обръщам внимание. Тъй като видяхте, че се наложи в движение да го правим цялото това нещо, добре е да бъде огледано от правния отдел на Комисията, за да може, когато влезе в зала, да е направено както трябва.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Заповядайте, г-н генерал.
ГЕН. МИХО МИХОВ: Г-н Председател, благодаря най-сърдечно на дамите и господата народни представители, че финализираме този законопроект, което е и на края на това Народно събрание, ще бъде и едно признание към тези хора. Този път вие направихте много усилия и аз ви благодаря.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Г-н Председател, искам още нещо, колеги, да уточним. Колеги, транспортът в действащия закон е уреден в две точки. Единият касае градския транспорт, другият касае железопътния. Този текст, който преди малко гласувахме. Трябва още веднъж да гласуваме да влезе в другата точка. Иначе няма да излезе като
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Добре. Гласуваме точка пета. Който е съгласен, моля да гласува.
14 – „за“, „против“ и „въздържали се“ – няма.
ПРЕДС. ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, колеги, вижте, нека да бъдем прецизни, както сме били в тази Комисия. Да направим една работна група от тези, които бяха по този текст. Да седнем заедно с колегите, те да направят драфта на това, което сме приели, да уточним окончателно, ако трябва нещо за гласуване, да го изгласуваме, ще имаме още едно заседание, вероятно последно, на което ще гледаме Кодекса на труда с вносител Министерски съвет, ако мине в зала, да, Директивата за командированите работници. Така че ще имаме време да … Кога можем да се съберем? Следващата сряда, съгласни ли сте? В 11.30 ч. да ангажираме „Огледална зала“ да можем да седнем там по драфта, който ще направят колегите, текст по текст да уточним, и ако има нещо за гласуване, да го гласуваме.
Колеги, благодаря Ви за участието.
(Закрито в 16,00 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д-Р ХАСАН АДЕМОВ