Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Информация за заседание на Комисията по образованието и науката (25 април 2015 г.)
25/04/2015
На заседание, проведено на 25 април, Комисията по образованието и науката в 43-тото Народно събрание обсъди и гласува на второ четене текстове от проектозакона за предучилищното и училищното образование, внесен от народния представител Милена Дамянова и група народни представители на 21 ноември 2014 г. В началото на заседанието народните представители прегласуваха разпоредби от проекта, свързани с приема на ученици в 5. клас. Комисията единодушно реши да се запази възможността математическите и природоматематическите гимназии да приемат ученици за обучение от 5. клас. Прегласуването на текстовете беше направено по предложение на народните представители от „БСП-лява България” г-жа Мариана Бояджиева и г-н Стоян Мирчев, които в предишното гласуване не подкрепиха предложението. Позицията на Министерството на образоанието и науката също бе в подкрепа на запазването на т.нар. ранен прием в математическите и природоматематическите гимназии. Надявам се, че с това решение ще успокоим всички - родителите, децата и учителите, че ще запазим добрите практики, които съществуват, заяви след гласуването председателят на Комисията г-жа Милена Дамянова.
В средищните училища се обучават учениците от населени места от общината или съседни общини, в които няма училища, предвиждат приетите текстове. За учениците от І до VІІ клас се осигурява целодневна организация на учебния ден, както и обедно хранене, организирано в помещения в съответствие с държавния образователен стандарт за физическата среда на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. За първи път с гласуваните на второ четене текстове се предвижда детски градини да придобиват статут на средищни. Средищните детски градини са общински и в тях ще се отглеждат, възпитават, социализират и обучават деца в задължителна предучилищна възраст от населени места, в които няма детска градина или училище.
Приетите текстове запазват съществуващите защитени училища, които не може да бъдат закривани, тъй като закриването им би довело до нарушаване на достъпа до образование, решиха народните представители от Комисията. Подобно на средищните детски градини за първи път се предвижда възможността общински детски градини да бъдат обявявани за защитени, ако със закриването им ще се наруши достъпът до образование на децата от задължителната предучилищна възраст. За всички пътуващи ученици без възрастови ограничения ще се осигурява безплатен транспорт, решиха народните представители от Комисията.
Списъкът на средищните и защитените училища и детски градини ще се приема от Министерския съвет по предложение на министъра на образованието и науката въз основа на решение на съответните общински съвети. Списъкът ще се обнародва в „Държавен вестник” и ще се актуализира ежегодно до 1 ноември. С критериите за включването им списъка ще се гарантират минимално време и безопасност на пътуването до съответното учебно заведение.
Децата постъпват в детската градина не по-рано от учебната година, която започва в годината на навършване на 3-годишна възраст. По преценка на родителя или при липса на яслена група в съответното населено място децата може да постъпват в детската градина при навършени 2 години. Постъпването на децата в детската градина ще се осъществява целогодишно. Процесът на обучение и възпитание на децата в детските градини се осъществява в целодневна, полудневна, почасова или самостоятелна форма. Самостоятелната организация е по избор на родителя и се осъществява по условия и ред, определени с държавния образователен стандарт за предучилищното образование. Самостоятелната организация се одобрява след решение на експертна комисия към Регионалното управление на образованието. В комисията задължително ще участва представител на съответната община. По предложение на зам. министъра на образованието Ваня Кастрева народните представители от Комисията приеха, че в експертната комисия задължително да участва и представител на Агенцията за социално подпомагане. В края на предучилищното образование се издава удостоверение за задължителна предучилищна подготовка по ред, определен с държавния образователен стандарт за предучилищното образование. Във вече приети от Комисията текстове се предвижда задължителната предучилищна подготовка да е задължителна за 5- и 6-годишните деца.
Според степента училищното образование е основно и средно. Основното образование се осъществява от I до VII клас включително в два етапа – начален (от I до IV клас) и прогимназиален (от V до VII клас включително). Обучението за придобиване на средно образование се осъществява от VIII до XII клас и се разделя на два етапа - първи гимназиален (от VIII до Х клас) и втори гимназиален (от ХI до ХII клас).
Комисията гласува и текстове, които предвиждат разкриването на Центрове за подкрепа за личностно развитие, които ще провеждат дейности за развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта; кариерно ориентиране и консултиране; превантивна, диагностична, рехабилитационна, корекционна и ресоциализираща работа с деца и ученици; ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности; педагогическа и психологическа грижа; прилагане на програми за подкрепа и обучение за семействата на децата с увреждания.

В тази категория са и Центровете за специална образователна подкрепа, които ще извършват дейности по диагностична, рехабилитационна, корекционна и терапевтична работа с деца и ученици с тежка и дълбока умствена изостаналост или с множество увреждания; педагогическа и психологическа подкрепа, както и прилагане на програми за подкрепа и обучение за семействата на децата и учениците с тежка и дълбока умствена изостаналост. Предвижда се децата, които се обучават в тези центрове, да получават документ за завършен клас и степен от училището, което ще работи съвместно с Центъра за специална образователна подкрепа. Целта е да се осигури равнопоставеност с връстниците им и да не се допуска образователна сегрегация.
Центрове за подкрепа за личностно развитие са и ученическите общежития, чиято дейност не се организира от училища, астрономическите обсерватории и планетариуми. Центровете за подкрепа за личностно развитие могат да извършват една или няколко от изброените дейности. Центровете за подкрепа за личностно развитие са общински.
Текстовете, приети на второ четене от Комисията, трябва да бъдат гласувани окончателно на второ четене в пленарната зала.