Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Информация за заседание на Комисията по образованието и науката (26 април 2015 г.)
26/04/2015
На заседание, проведено на 26 април, Комисията по образованието и науката в 43-тото Народно събрание обсъди и гласува на второ четене текстове от проектозакона за предучилищното и училищното образование, внесен от народния представител Милена Дамянова и група народни представители на 21 ноември 2014 г.
Учебната година ще бъде с продължителност 12 месеца и започва на 15 септември, а в спортните училища - на 1 септември, решиха народните представители от Комисията.
Общообразователната подготовка за учениците от I до VII клас (основната степен на образование) ще бъде еднаква за всички видове училища, предвиждат други текстове от проекта, одобрени на второ четене в Комисията. Предвижда се общообразователната подготовка да се придобива чрез изучаване на едни и същи предмети и с един и същ брой учебни часове за всеки от тях.
В рамките на общообразователната подготовка учениците ще усвояват няколко групи ключови компетентности – в областта на българския език, умения за общуване на чужди езици, математически компетентности и основни компетентности в областта на природните науки и на технологиите, дигитална компетентност, умения за учене, социални и граждански компетентности, инициативност и предприемчивост и др.
В рамките на профилираната подготовка учениците ще придобиват задълбочени компетентности в съответния профил. Профилите са чужди езици, хуманитарни науки, обществени науки, икономическо развитие, софтуерни и хардуерни науки, предприемачески, математически, природни науки, изобразително изкуство, музика и физическо възпитание и спорт. Професионалната подготовка ще обхваща компетентности по придобиване на професионална квалификация, както и за придобиване на правоспособност за професии.
Предвижда се учебният план да бъде в три раздела - задължителни учебни часове (Раздел А), избираеми учебни часове (Раздел Б) и факултативни учебни часове (Раздел В). Учебният план на специалните училища за ученици със сензорни увреждания включва и раздел Г, в който се включват часовете по специалните учебни предмети, решиха още народните представители от Комисията.
В рамките на училищното образование ще могат да се изучават учебните предмети „Майчин език“ и „Хореография“, както и чужд език извън чуждите езици, посочени в държавните образователни стандарти за общообразователна подготовка и за учебното съдържание в профилираната подготовка, решиха народните представители от Комисията. Учебните програми по тези предмети ще се утвърждават от министъра на образованието и науката, като в тях ще се определя и броя на учебните часове. С други текстове от проекта се запазва възможността да се изучава и учебният предмет „Религия“, както и предмети от областта на глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, предприемачеството и програмирането, учебни предмети, които формират национално самочувствие и патриотичен дух сред децата и учениците. Учебните програми по тези предмети ще се утвърждават от директора на училището, като в тях се определя и броят на учебните часове за изучаването им, решиха депутатите от Комисията.
Текстовете от проектозакона, одобрени на второ четене от Комисията, трябва да бъдат окончателно гласувани и в пленарната зала на Народното събрание.