Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Намалява се бюрокрацията при провеждане на уроци в музеите
13/05/2016
Комисията по образованието и науката учредява ежегодна награда за добра работа между училища и музеи
Нов облекчен ред при провеждането на учебни занятия или извънкласни форми в музеи, галерии и библиотеки за децата и учениците ще бъде въведен от следващата учебна година. Съгласие за промяна на сегашния режим се постигна по време на кръглата маса „Училището в музея, музеят в училището“, която бе открита от председателя на Комисията по образованието и науката Милена Дамянова. Форумът се проведе в навечерието на Международния ден на музеите – 18 май. Приветствия към участниците – депутати, директори на училища и музеи, представители на неправителствения сектор и синдикатите, поднесоха кметът на София Йорданка Фандъкова и председателят на Комисията по културата и медиите в Народното събрание Полина Карастоянова.
Участниците в дискусията се обединиха около становището, че сегашният режим е административна пречка пред инициативността на училищата и музеите да направят обучението атрактивно, разнообразно и по-качествено за децата. Според действащата наредба за ученически отдих от 2006 г. за всяко еднодневно извеждане на деца и ученици извън детските градини и училищата се изискват отделна декларация от родителите. „Този режим затруднява и демотивира както учителите, така и музейните деятели. Новият Закон за предучилищно и училищно образование дава свобода на учителите за достатъчно гъвкав учебен план и програми. Целодневната организация на обучение до VII клас също гарантира достатъчно време за съвместна работа с културните институции“, коментира председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката Милена Дамянова. Тя посочи, че новата наредба е трябвало да бъде готова още преди три години, след промяната на Закона за туризма. Дамянова подчерта, че в рамките на парламентарния контрол народните представители ще проследят работата на двете министерства – на образованието и на туризма, по изготвянето на общия документ. Според участниците в дискусията режимът може да се облекчи с една декларация за съгласие, която родителите да подписват в началото на учебната година. Друга възможност е редът за извеждане на децата и учениците от детските градини и училищата да бъде регламентиран в правилниците за вътрешен ред при гарантирането на безопасността и живота на децата, предложи Дамянова. Заместник-министърът на образованието Диян Стаматов обеща пред директорите на училищата и музеите, че новата наредба ще е факт от следващата учебна година.
Няма как да си представим модерното образование без възможността децата да учат чрез преживяване, чрез практики и игри, които оставят трайни знания, отбеляза на форума кметът на Столична община Йорданка Фандъкова. София безспорно е градът, където възможностите са изключително големи, тук се намират не само най-много, но и най-добрите музеи в страната. Столичният кмет подчерта, че въпреки големите възможности в София възникват трудности, свързани с разстоянията, които трябва да бъдат изминати от училище до конкретния културен институт. Кметът на София съобщи, че от следващата учебна година се планира да започне програма „Музей в куфар” на Музея за история на София, която предвижда гостуване в столичните училища и детски градини. Трябва да намерим начин да се стимулират училищата и детските градини да работят заедно с музеите и галериите, които са готови за това, добави тя.
Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева заяви, че подкрепя всички инициативи, които ще доведат до по-добро сътрудничество между училищата и музеите. „Всичко, което е минало през Комисията по образованието и науката, се е случвало“, обърна се Такева към присъстващите. Тя призова за данъчни облекчения при дарения за музеите и настоя учителите да посещават безплатно музеите. Зад тази идея застана и заместник-кметът по културата и образованието Тодор Чобанов. Според него билетите за ученици трябва да останат на преференциални цени, а обучението им в музеите да се заплаща чрез разходните стандарти, които училищата получават за извънкласни дейности. От Министерството на културата се ангажираха, че също ще търсят варианти за финансиране в рамките на стандартите за културните институции. Според Милена Дамянова финансиране на съвместните образователни програми между училищата и музеите е възможно и чрез национална програма, която да се финансира от бюджета на Министерството на образованието. Комисията по образованието и науката в Народното събрание учредява ежегодна награда за добро сътрудничество между училище и музей. Целта е да се поощрят усилията на преподавателите и музейните деятели и да се повиши мотивацията им за съвместна работа, обясни Дамянова.