Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Комисия по образованието и науката
08/06/2016

    Доклад за дейността на омбудсмана на Република България през 2015 г., № 639-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 30.03.2016 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 8 юни 2016 г., Комисията по образованието и науката разгледа Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2015 г., № 639-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 30.03.2016 г.

    В заседанието взеха участие г-жа Мая Манолова, Омбудсман на Република България, г-жа Юлия Касалийска, главен експерт в отдел „Социални права, образование, здравеопазване и околна среда“ в администрацията на омбудсмана, г-н Диян Стаматов, заместник-министър на образованието и науката, г-жа Пенка Иванова, директор на дирекция „Формиране, анализ и оценка на политики“ в Министерство на образованието и науката и г-н Калоян Дамянов, съветник на министъра на образованието и науката.
    Докладът за дейността на омбудсмана, в частта му за образование, бе представен от г-жа Мая Манолова. Анализът на получените в институцията на Омбудсмана жалби през 2015 г. идентифицира следните проблеми: ранното отпадане на деца от училище, проблемите на децата със специални образователни потребности като уязвима група, състоянието на децата в специализираните интернати. Представени бяха конкретни данни за получените в институцията жалби, които за 2015 г. са общо 131 – на пръв поглед не голямо число. В Доклада те са разделени по теми, като тези, които се отнасят до детските градини очаквано са свързани с броя на децата в детските ясли и невъзможността да се осигурят места за всички деца в детските заведения, особено в големите градове. Често повтарящ се проблем е също така начинът на определяне на таксите от различните общини за посещаване на детските заведения.
    Омбудсманът акцентира и върху някои от основните проблеми, свързани със средното образование, а именно: приемът на учениците в първи клас, критериите и показателите, по които това се осъществява. В институцията на омбудсмана са постъпили жалби във връзка с качеството на образованието и с насилието в училище. Омбудсманът е имал повод да отправи препоръки и относно здравословното хранене на учениците.
    В сферата на висшето образование отново са забелязани повтарящи се теми: високите такси за административно обслужване в част от висшите учебни заведения, както и размерът на таксите за обучение в тях. По всички отбелязани проблемни теми, Омбудсманът е отправил препоръки, като част от тях са били уважени. Г-жа Манолова изрази готовност за сътрудничество и участие в инициативи на Комисията на образованието и науката, свързани със защитата на правата на децата в образованието, което е един от основните ангажименти на институцията на Омбудсмана.

    По време на дискусията народните представители приветстваха подхода при изработване на доклада. Изразено бе съгласие, че институции, като възпитателните училища-интернати и социално-педагогическите интернати, следва да бъдат преобразувани в друг вид услуга, която да предложи диференцирана грижа за младите хора с противообществени прояви. Народните представители подкрепиха препоръката на Омбудсмана за съгласуване между Закона за предучилищно и училищно образование и Закона за здравето по отношение на медицинските грижи за деца със специални образователни потребности в училищата. Обсъдена бе и необходимостта от по-широко огласяване в обществото на отправените от Омбудсмана препоръки към училища, висши училища, министерства и други институции по конкретни случаи, както и на резултатите от тяхното изпълнение.

    След проведено гласуване с резултати: „За” - 15 гласа, „Против и „Въздържали се“ – няма, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да приеме Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2015 г., № 639-02-3, внесен от Омбудсмана на Република България на 30.03.2016 г.








    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    МИЛЕНА ДАМЯНОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума