Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Комисия по образованието и науката
08/04/2015
    На 8 април 2015 г. се проведе заседание на Комисията по образованието и науката при следния

    Д н е в е н р е д:

    1. Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Колеж по икономика и администрация” и със седалище Пловдив, в специализирано частно Висше училище по сигурност и икономика – Пловдив, № 502-03-1, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    2. Разглеждане на проект на решение за преобразуване на Колежа по телекомуникации и пощи – София, във Висше училище по телекомуникации и пощи със седалище в София, № 502-03-2, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    3. Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – колеж с наименование „Международен колеж” – Албена, със седалище Курортен комплекс „Албена”, община Балчик, в специализирано частно Висше училище по мениджмънт - Варна, № 502-03-3, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    4. Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Европейски колеж по икономика и управление” и със седалище Пловдив, в специализирано частно „Европейско висше училище по икономика и мениджмънт” – Пловдив, № 502-03-4, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    5. Актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по образованието и науката към министъра на образованието и науката, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    6. Разни.
    Заседанието бе открито в 15,10 ч. и председателствано от госпожа Милена Дамянова – председател на комисията.

    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми колеги народни представители, уважаеми гости, уважаеми партньори от медиите, добре дошли! Радваме се да ви видим. Очакваме господин министъра всеки момент да се присъедини към нашата комисия, но аз ви предлагам да започнем по същество. Тук е парламентарният секретар на Министерството на образованието и науката госпожа Кирилова, така че ако има нещо, надявам се да се намеси.
    Заповядайте, господин Великов.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Аз само да отбележа за тези, които не знаят, че това ни е третото заседание в трети последователен ден.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Това е шега към председателя, но все пак и Вие сте член на ръководството. Следващото заседание ще бъде на 22 април, но след това на 24 – 26 също предстои изнесено заседание.
    Колеги, имаме кворум и ви предлагам да открием днешното заседание. Предложили сме ви с ръководството дневният ред, който е пред вас. Други предложения има ли? Не виждам.
    Подлагам на гласуване така обявения дневен ред.
    За -13.
    Приема се единодушно.
    Добре дошъл на проф. Танев. (В момента влиза в залата.)
    Колеги, както знаете, на заседанието, в което се проведоха дебатите за преобразуването на четирите висши училища - колежи взехме решение да отложим гласуването, за да поискаме становища по така направените ни проекти за решения, внесени от Министерския съвет. Бих искала да ви уведомя следното:
    За проекта за преобразуване на Колежа по икономика и администрация имаме подкрепящи 5 становища – от Българската търговско промишлена палата, от Националната асоциация на лицата и сдруженията, извършващи частна охранителна дейност, Секюрити Алфа група „България” ООД, Алианс за сигурна България и Международна джу-джуцу федерация. Нула становища против.
    За проекта за преобразуване на Колежа по телекомуникации и пощи имаме 21 подкрепящи становища и 1 против. Може да ги видите в комисията, като становището против е на Техническия университет - София.
    За проекта за преобразуване на Международния колеж „Албена” имаме 5 подкрепящи становища и 0 против.
    За проекта за преобразуване на Европейския колеж по икономика и управление имаме 10 подкрепящи становища и 0 против.
    Разбира се, и за медиите можем да предоставим тази статистика за това кои организации са дали подкрепящи становища и кои отрицателни за ваша информация. Ще помоля експертите да предоставят тази информация на медиите. Има общо 49 становища по внесените проекти за решения.
    Колеги, има ли изказвания? Не виждам.
    Господин министър, желаете ли да добавите нещо по така предложените точки?
    Госпожо Йорданова, имате ли някакви бележки.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо председател. Съгласно чл. 16 от Закона за висшето образование с решението на Народното събрание, с което се извършва преобразуването, трябва да се определят вида, наименованието и седалището на висшето училище. Миналия път заради това бяха отложени за разглеждане решенията. Също така трябваше да се представят допълнителни документи от частния колеж, който досега беше със седалище в „Албена”, сега се премества във Варна. Те бяха предоставени в определения от комисията срок. Беше уточнено, че базата, в която ще се извършва обучението в град Варна, е получила акредитация от Националната агенция по оценяване и акредитация, така че в този смисъл е спазен Законът за висшето образование.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Започваме с точка първа от дневния ред:
    Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Колеж по икономика и администрация” и със седалище Пловдив, в специализирано частно Висше училище по сигурност и икономика – Пловдив, № 502-03-1, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Госпожо Йорданова, имате ли някакви предложения?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Ако позволите, имам чисто редакционни бележки по проектите за решение.
    По точка 1 от дневния ред относно решението за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Колеж по икономика и администрация” със седалище Пловдив, предлагаме в наименованието на решението и в точка 1 думите „специализирано частно Висше училище по сигурност и икономика – Пловдив”, да се заменят с думите „специализирано частно висше училище с наименование „Висше училище по сигурност и икономика” със седалище град Пловдив”. Тази редакция отговаря на изискванията на чл. 16 от Закона за висшето образование. Само ще помоля и от министерството да потвърдят дали са съгласни, както и от колежа с това наименование.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Съгласни ли сте с така направените корекции от референта към нашата комисия, господин министър?
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Много смислени предложения, аз ги подкрепям и мисля, че няма да намерим възражения от колежа.
    ГЕОРГИ МАНОЛОВ: И ние подкрепяме предложението, много е уместно.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Имате ли още корекции по точка 1?
    БИСЕР БАНЧЕВ: И в точка 15 на стр. 4 трябва да се заличи „– Пловдив” с оглед това разминаване между седалище и наименование.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, С това ми позволете да преминем към гласуване по точка 1 с направеното редакционно предложение, което ще бъде отразено в решението, което ще предоставим към пленарна зала. Гласуваме по принцип следния текст:
    „Проект за решение за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Колеж по икономика и администрация” и със седалище Пловдив в специализирано частно Висше училище по сигурност и икономика – Пловдив, № 502-03-1, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г. Гласуваме го по принцип с така направените редакционни поправки.
    Моля, гласувайте.
    За – 13, против няма, въздържал се – 1.
    Предложението се подкрепя.
    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    Разглеждане на проект на решение за преобразуване на Колежа по телекомуникации и пощи – София, във Висше училище по телекомуникации и пощи със седалище в София, № 502-03-2, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Госпожо Йорданова, имате думата.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Един въпрос към Министерството на образованието и науката. В проекта, който се предлага за преобразуване на Колежа по телекомуникации и пощи, град София, във Висше училище по телекомуникации и пощи със седалище в София, не е упоменат вида на висшето училище съобразно Закона за висшето образование дали е университет или специализирано висше училище. Ако може да бъде уточнено и от представителите на колежа.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Професор Танев, заповядайте, имате думата.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Проучили сме този въпрос. Броят на висшите училища в България, не на университетите, този петдесет и нещо, за който се говори. Тези всички дали са колежи, дали са други, те влизат в този брой и днешното им приемане, моля да бъде абсолютно ясно, случайно ако някой не знае, нито се увеличава, нито се намалява. Те са регистрирани по съответния закон и мисля, че остават това, което са, а именно специализирано висше училище. Ако не съм прав ме поправете.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на господин министъра. От името на колежа?
    ДИМИТЪР РАДЕВ: От името на колежа само да кажа, че предложението, което е в НАОА, е внесено много отдавна, вече четвърта година и тогава не е имало думата „специализирано”. Ние подкрепяме предложението.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Това ли е редакцията, госпожо Йорданова? Ще ви помоля да я изчетете.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: В наименованието на решението и в точка 1 думите „във Висше училище по телекомуникации и пощи” да се заменят с „във висше училище с наименование Висше училище по телекомуникации и пощи" Уточнението го направихме за протокола, защото в НАОА за съжаление не е посочено, че това е специализирано висше училище и ние няма как да дописваме проекта на НАОА, тъй като решението е въз основа на проекта.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Госпожа Величкова, която представлява проф. Биолчев днес от Националната агенция за оценяване и акредитация, има думата.
    СТАНКА ВЕЛИЧКОВА: Уважаема госпожо председател, дами и господа народни представители, уважаеми господин министър! Аз се присъединявам към предложението на министъра, че от това наше висше училище като Колеж по телекомуникации и пощи следва да бъде специализирано висше училище. Искам да бъда абсолютно коректна към вас. Въпреки че не съм била нито заместник-председател, нито член на Акредитационния съвет, когато е взето това решение от НАОА, направен е пропуск. Нека да бъдем честни към вас. Пропускът идва от факта, че самото висше училище не е заявило какво иска. Но когато вече е станал проект и той е с положителна оценка, НАОА е било длъжно да даде възможната опция, а тя е само по чл. 17, ал. 4 като специализирано висше училище. Този пропуск върви вече като верижна реакция и в министерството, и в Министерския съвет и идва до вас. Затова казвам, че абсолютно съм съгласна с министъра, че трябва да бъде специализирано висше училище, то не може и друго да бъде, ако приемем, че е преобразувано, проектът е положителен. Благодаря ви.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Професор Станилов, заповядайте.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Това трябва да бъде отразено – специализирано висше училище, след като има становище на НАОА. Ние сме Народно събрание и можем да поправим нещата, ако така трябва. И няма нужда да се води този спор. Щом са допуснали грешка, поправяме го, гласуваме го и готово. В края на краищата от нас зависи. В случая НАОА е само съвещателен орган, той само представя нещата.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Госпожо Йорданова?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Аз като юрист съм длъжна да кажа, че все пак проектът за решение се приема след като се съберат всички документи, които образуват фактическия състав за приемане на едно решение. И тъй като всички документи, въз основа на които се приема това решение, са в писмен вид, решението се издава по Закона на висшето образование. Решението на НАОА има определени реквизити и ние няма как да го допишем, ако от НАОА не си го посочат. Така че аз лично имам резерви, ако не получим писмено становище, да го допишем. Имали сме и друг случай, в който не сме дописали, че е специализирано висше училище, през 2011 г., така че това няма да бъде прецедент, ако остане във вида, в който е предложен от Министерския съвет.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Професор Станилов.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Първо, имаме писменото уверение, което е протоколът по устното уверение, което в протокола става писмено. Второ, с юристката влизаме в спор за статута на Народното събрание. Или сме Народно събрание, или не сме. Ние сме Народно събрание, а НАОА, че са сбъркали, можем спокойно да ги оправим, да гласуваме. Не сме нарушили абсолютно с нищо закона, защото законът това сме ние в момента.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Аз предлагам като председател да гласуваме текста по принцип с направената редакция, а НАОА, ако е възможно, в рамките на утрешния ден, просто преди да придвижим документите до пленарна зала, да получим и писменото им становище.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин министър?
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Поддържайки най-вече казаното от проф. Станилов, моля, ако не ме лъже паметта, в Закона за висшето образование не е упоменато такава институция като структурна единица, наречена висше училище. Моля да се провери има ли висши училища или са специализирани висши училища след колеж. Има ли въобще висши училища. Защото ако се окаже, че няма висши училища, НАОА просто е пропуснала една дума.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Госпожо Величкова, и министерството, внасяйки решението в Министерския съвет, пак е пропуснало дума, така че да не се обвиняваме кой е пропуснал думата и кой не, а да вървим напред и да предложим решение.
    СТАНКА ВЕЛИЧКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател. Аз поемам ангажимента още утре НАОА с огромно извинение пред всички депутати и пред министъра да изправим този технически пропуск, защото е чисто технически. Иначе колежът отговаря на всички условия. И пак казвам, че друга опция няма, след като приемаме за преобразуване проекта. Или университет, нещо, което не може да бъде на този етап. Може да пожелаем рано или късно да стане, но сега не е. Или да стане специализирано училище. Така че утре ще изправим тази наша грешка.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, все пак имаме Вашето съгласие, съгласието на министерството и съгласието на колежа в стенограмата, в протокола от днешното заседание. Утре в рамките на утрешния ден ще ни изпратите и официално писмо, но аз считам, че стенограмите от заседанията също са официални документи. Но за да се презастраховаме и референтите да са спокойни, наистина би било добре да получим това допълнително уточнение от ваша страна.
    Госпожо Йорданова, желаете ли да добавите нещо?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо председател. Процедурата, която предложихте, изчерпва нещата.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. С което ви предлагам да преминем към гласуване на точка 2 от днешния дневен ред:
    Проект на решение за преобразуване на Колежа по телекомуникации и пощи – София, в специализирано Висше училище по телекомуникации и пощи със седалище в София, № 502-03-2, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Да го гласуваме по принцип с така направената вече добавка и редакция в наименованието след становището на Националната агенция по оценяване и акредитация.
    Моля, гласувайте.
    За – 14, против няма, въздържал се – 1.
    Предложението се приема.
    Сега преминаваме към точка трета от дневния ред:
    Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – колеж с наименование „Международен колеж” – Албена, със седалище Курортен комплекс „Албена”, община Балчик, в специализирано частно Висше училище по мениджмънт - Варна, № 502-03-3, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Госпожо Йорданова, тук имаме ли бележки?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Бележката е абсолютно идентична с останалите проекти на решение. Предлагаме в наименованието на решението и в точка 1 думите „Специализирано частно висше училище по мениджмънт – Варна” да се заменят с „Специализирано частно висше училище с наименование „Висше училище по мениджмънт” и седалище град Варна.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Професор Танев, съгласни ли сте с така направеното предложение? Да. От страна на колежа също сте съгласни.
    Подлагам на гласуване точка трета от днешния дневен ред:
    Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – колеж с наименование „Международен колеж” – Албена, със седалище Курортен комплекс „Албена”, община Балчик, в специализирано частно Висше училище по мениджмънт - Варна, № 502-03-3, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Моля, гласувайте по принцип с така направената редакция от госпожа Йорданова.
    За – 13, против няма, въздържал се – 1.
    Предложението се приема.
    Преминаваме към точка четвърта от дневния ред:
    Разглеждане на проект на решение за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Европейски колеж по икономика и управление” и със седалище Пловдив, в специализирано частно „Европейско висше училище по икономика и мениджмънт” – Пловдив, № 502-03-4, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Госпожо Йорданова?
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Абсолютно същата бележка. В наименованието на решението и в точка 1 думите „в специализирано частно „Европейско висше училище по икономика и мениджмънт” – Пловдив” да се заменят с „в специализирано частно висше училище с наименование „Европейско висше училище по икономика и мениджмънт” и седалище град Пловдив”.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Професор Танев, съгласни ли сте с така направената редакция?
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Потвърждавам съгласието си.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. От името на колежа?
    ЦВЕТАН КОЦЕВ: Съгласни сме.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря ви.
    Подлагам на гласуване проект на решение за преобразуване на частно висше училище – самостоятелен колеж с наименование „Европейски колеж по икономика и управление” и със седалище Пловдив, в специализирано частно „Европейско висше училище по икономика и мениджмънт” – Пловдив, № 502-03-4, внесен от Министерския съвет на 05.03.2015 г.
    Моля, гласувайте по принцип с така направената редакция от госпожа Йорданова.
    За – 15, против и въздържали се няма.
    Предложението е прието.

    С това преминаваме към точка пета от днешния дневен ред:
    Актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по образованието и науката към министъра на образованието и науката, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Колеги, ще ви помоля да спазваме правилника, ограниченията, които имаме за задаване на въпроси и съответно за получаване на отговори.
    Първи имат думата колегите от парламентарната група на ГЕРБ. Госпожа Анастасова, имате думата.
    КРАСИМИРА АНАСТАСОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги, моят въпрос е свързан с една тема, която е много дискусионна и то не само в последните дни, поставена и от родители, това е въпросът с учебниците. Преди един-два дена в публичното пространство обявихте, че ще има промяна в учебниците поради много грешки в тях. Пак казвам, че това е една тема, която вълнува и родителската общност. И това, което казахте, е, че ще започне промяната от учебниците 1 – 4 клас. Ще бъде направена една ревизия. За кои учебници точно? Казахте, че до две седмици ще бъдат обявени тези учебници, в които ще се извърши тази промяна и няма да се изчаква приемането на новия закон, а по сега действащото законодателство. Предполагам, че желаете промените да настъпят още от следващата учебна година.
    Въпросът ми е свързан с това, че за някои от учебниците срокът на ползване е 3-годишен, т.е. за всички учебници е 3 години, за първи клас е само едногодишен. Дали тези промени ще касаят всички учебници? Предвиден ли е финансов ресурс, ако касаят всички учебници от 1 до 4 клас, защото сега се прави избор за учебниците за 1 и 4 клас, за 2 и 3 все още продължават да действат. Ще има ли промени в новите учебни програми при условие, че в момента на второ четене тече приемането на новия Закон за предучилищно и училищно образование и тепърва ще има промени и в учебните програми след приемането на закона и учебниците? Въобще кога смятате това да се случи? Какъв ще бъде механизмът? Има ли осигурен финансов ресурс за промяната на всички учебници? Благодаря.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Господин министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Първо искам да отговоря ясно не защото сте политическа партия ГЕРБ и сте ангажирани със закона, а по йерархията на моите длъжности първо стои законът, който в момента е на второ четене и с който министерството по много начини се е съгласил и го подкрепя. Според законите изобщо, не само този закон, би следвало да се направят 18-те нови държавни образователни стандарти. Би следвало да се направят новите учебни планове, програми и тогава да се пристъпи към съответстващи на новата рамка учебници отгоре до долу. Така е. И това е първото. То не е променено и нямам никакво намерение да измислям несъществуващи или незаконни, или полузаконни някакви методи.
    От друга страна, моя длъжност, и вие го разбирате със сигурност, е постоянно тлеещото недоволство на родителите, аз самият съм един от недоволните родители, от качеството на тези несменяеми учебници, на някои от тях. Това е така. Има проблеми, чистят се грешки от време на време, викат се по една сложна процедура авторите, назначават се после комисии, които да се съобразят с това или да не се съобразят, прави се накрая някаква реформа на някое изречение в учебник. Това е на парче. Тъй като се насъбраха от четири месеца насам нови искания, много от тях са били повтаряни в предни години, т.е. папката нараства с такива изисквания, случи се и това, което беше във Варна, едно недоволство, някои се опитаха да обяснят, че това е партийно. Може и да е имало такъв привкус, но аз не го усетих. В крайна сметка те се срещнаха два пъти на територията на министерството, аз пък един път там с тях, на място. Имат някакви основания. Не е моя работа и не съм аз експертът, който самосиндикално ще реша докъде те имат основания. Затова се обърнах към Синдиката на българските учители и от там получих съвета и помощта, евентуално обещанието за помощ. Съветът беше, че няма причини да се скачва четенето на закона с оправянето на и без това текущите оправяния на учебници и че можем от сега да работим в тази посока. Беше ми препоръчано това да се започне от по-лесната част – 1 и 4 клас. Другите са много по-зависими, които са нагоре. И там има много повече критерии. Там не можем да го направим по този същия начин. А и като говорим за деца, които са малки, около 10-годишни, там грешките получават един мултипликационен ефект. Затова моята молба е да не се мисли за това като някаква специална акция, но че без нея не можем и че тя не конкурира по никакъв начин работата по закона в момента. Просто това е рутинна процедура, през всички години е имало промени. Ние ще я направим по начините, по който това са правили комисии, авторите се свикват, прави се анализ, ако има нови или на старите недоволства, подадени от родители. Ще говорим с неправителствени организации и толкова. Това е моят отговор.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
    За реплика имате думата, госпожо Анастасова.
    КРАСИМИРА АНАСТАСОВА: Благодаря Ви, господин министър, за отговора, но мисля, че не получих конкретен отговор въобще реално осъществима ли е една такава промяна на учебниците от следващата учебна година, защото ако влезе в сила новият закон, предполагам, че от по-следващата така или иначе ще се разработват новите учебници.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Да, разбира се, говорим само за отделни дразнещи моменти, които може би са неточни, може би има промяна в мисленето на самите автори. Но истинската промяна не можем да направим за тази учебна година, която идва. Истинската, говоря голямата, преди да имаме закона. Говорим само ако има фрапиращи случаи.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. От парламентарната група на БСП-Лява България не виждам присъстващи депутати. От парламентарната група на ДПС също не виждам присъстващи народни представители. Идва ред на народните представители от Реформаторския блок.
    Заповядайте, доц. Великов.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, госпожо председател. Господин министър, ние искаме да подкрепим вашата идея за реформи, но малко да си изясним някои неща, за да можем и ние да сме по-полезни, особено от Реформаторския блок. Ако може да поговорите малко, да разясните малко за тези 4 образователни степени, които може би ще бъдат същност на реформата, защото тези образователни степени в някои случаи са, ето сега този Закон за училищното образование, който приемаме, там имаме основни и средно образование. Във висшето образование имаме образователно-квалификационна степен бакалавър и магистър, образователно-научна степен доктор и доктор на науките все още съществува. Та въпросът е как се разполагат тези 4 степени, за които Вие напоследък усилено говорите. Има ли някаква еволюция в тези виждания? Как изобщо стоят нещата към момента? Благодаря.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин министър, имате 3 минути за отговор.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Не знам дали в тези 3 минути ще мога да кажа всичко. Ние сме предвидили една конференция, вие също сте предвидили и аз с удоволствие ще дойда, за да можем да беседваме по-продължително и да чуя вашите мнения. Тук е еднопосочно говоренето, няма друга форма.
    Що се отнася до предучилищното и училищното образование този закон, който в момента е на второ четене, който по-нататък се имплементира от Министерството на образованието, няма абсолютно никаква забележка. Той продължава такъв, какъвто е и дано да стане скоро.
    Що се отнася до висшето образование и там промените, които предвиждаме, са минимални. Деца, които завършват 12 клас, могат да отиват и не може да бъдат спрени, това си е тяхно право, във висшето образование на бакалавърско равнище, по-нататък както искат – до докторат, всичко както е до момента. Повтарям, всичко се изпълнява от Министерството на образованието според тези изисквания, които имаме, със спазване на академичната автономия, с НАОА, която дава акредитации на висшите учебни заведения.
    Една бележка тук. Сега съществуващата структура на управление на висшите учебни заведения е неадекватна да поеме някои от изискванията по оперативната програма, знаете за коя програма говоря. Затова там трябва да се направят реформи. Споменавам първо за структурата на управление, защото е важна предпоставка за другия елемент, който е финансиране за качество. Не може да има финансиране за качество, което се базира единствено на рейтингите, ако оставим непроменена структурата на управление. Това имаме предвид. Как точно това ще бъде направено е дълъг въпрос, но с минимални средства ще бъде направено, като Закон за изменение и допълнение. Ще го предложим за обсъждане, ако стане, стане. Но ние държим да стане, защото иначе лъжем нашите колеги от Европа. Най-вече имам предвид начина, това във всеки закон за висше образование го има, че пише, че основни структурни звена са факултетите, департаментите, колежите. Под департамент в България не се разбира това, което се разбира в абсолютно целия свят. Под департамент тук се разбира не до там факултет по едно нещо, примерно по физкултура или по езици допълнително. Съжалявам, който го е писал това нещо, искам да го видя. Департамент значи друго.
    Липсват две много важни други части, това са втората и четвъртата. Между средно и висше образование, но встрани от тях, по друг Закон за професионалното образование следва да се еманципира, да се скове в рамка колежанското образование. За него съм говорил пред не малко хора от вас. Искам да ми се помогне, да се разчита на това да го обсъдим както трябва. Съществува навсякъде по света. Удивителното е, че у нас то е сведено до 39 частни колежа, които фактически дават 2 години отгоре, или пък до другата формулировка, уникална за България, че колежът представлява нещо, което произвежда бакалаври, в случая професионални бакалаври по Закона за висше образование. Мястото не е там.
    По-високо от висшето образование пък, там, където са професионалните колежи, интегралните отгоре има така наречените центрове за върхови постижения, клъстери или както и да е, там, където се слива науката с висшето образование, с продължаващото образование, защото там отиват хора, които вече имат висше образование, които произвеждат технологии. Там е връзката и с производството. Тук Министерството на образованието би следвало да отстъпи от някои от своите изконни изисквания да контролира цялото образование. Аз искам тук Българската стопанска камара и други, не мога да кажа всичко, което имам предвид, да дават основната идея, точки, критерии за професионалното образование. Естествено, че това трябва да стане във връзка с изискванията на Министерството на образованието, защото на нас не ни трябват хора с отвертка в ръка, чудесно владеещи отвертката, които нямат знания по български език или по история на България. Тоест, ще трябва известна стиковка. Но НАОА няма никакво място тук, то трябва да дава акредитациите.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, ще довършите в дупликата след това.
    Доцент Великов, имате думата за реплика.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Това, което проф. Танев започна да развива, очевидно е за не 3 минути, не и 30, сигурно няма да стигнат и 30 часа, затова наистина има нужда от по-подробно разискване по тези въпроси. И това, което той каза, че ще се организира конференция, с удоволствие предполагат всички от Комисията по образование и наука ще участваме. Но тъй като аз съм от хората, които си мислят, че може би има нещо рационално в тази идея за колежите над средно образование, особено за по-бедните краища на нашата страна, един от които е Северозападния подрайон – Монтана, Видин и Враца, за някакви средни изпълнителски кадри, макар че не им се пречи да продължат и към бакалавърска степен, но след двете години да могат евентуално да се реализират на място, което не може да стане без работодателските организации. С това също съм съгласен. И в този смисъл обаче дали тези колежи над средно образование ще стигат само до четвъртата степен на квалификация или ще могат и нещо друго? Това също е въпрос.
    Но докато това е малко по-ясно, господин министър, то това, което е над висшето образование, тази система за върхови постижения, това съществува ли някъде във връзка с тези международни процеси? То като че ли е най-непознато. Като че ли центровете за върхово постижение са нещо ново, но дали това е част от тези четири образователни степени, това е въпросът.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин министър, имате възможност за дуплика – 2 минути.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Благодаря за въпроса. Колежите, които имаме предвид и които сме обсъждали с много депутати и с работодатели, включително с Вас, господин Великов, са интегрални колежи, както аз съм ги назовал, което означава, че те имат 2 години подобно на сегашните колежи, по същото законодателство, които дават четвъртата степен. Но с професионалните си кредити, превърнати по-нататък в ЕСТS, биха могли да продължат следващи две години веднага или след известно време. Това са интегрални колежи, те имат всички тези елементи в себе си. Тоест, елементите са секъндъри, което е след средно и ъндъргреджюет, което е преди висше. Те съчетават тези две. Завършилият колежанин втората тази степен, която е ъндъргреджюет, може да бъде ръководител на съответно производство или друго, т.е. майстор на майсторите или управленец на майсторите. Ако същият иска да отиде във висше образование, това може да стане изключително лесно, като част от получените му във вторите две години ЕСТS се приемат от определен ВУЗ със сроден профил и с доучване от една или две години, не знам колко, но обикновено две години ще е достатъчно, той ще може да стане и бакалавър когато поиска. Това е за едното, което отговарям, за колежите. Говоря, пак подчертавам, интегрални колежи, не говоря за това, което е в момента.
    Предвидили сме и за Центровете за професионално обучение някаква стиковка. Тези професионални колежи, интегрални, трябва да бъдат самостоятелни юридически звена. Те не могат да нямат обаче връзка с определен университет и с определена професионална гимназия. Ето защо между тях предвиждаме система от договорни отношения, защото ако попадне един такъв професионален интегрален колеж в рамките на висше учебно заведение, ми е много ясно къде ще отидат парите.
    Що се отнася до другия Ви въпрос, бях в Париж, знаете, че всички министри бяхме извикани там да поддържаме Франция за нейната амбиция да поведе Европа срещу ислямския фундаментализъм и т.н. в сферата на образованието или чрез образование. Едно от моите странични желания, всъщност централно, беше да се срещна със Съвета на ректорите на територията на Париж. Освен това те ми направиха и втора среща в Министерството на образованието и мога да кажа следното, че те имат 25 клъстъра. Дадоха ми документите, а вчера от ЦИНТИ, по-точно госпожа Грашкина, изпрати точен разпис на това как те са устроени като образец, който ние да използваме. Разбира се, че няма да копираме френската система, те имат 25, но по оперативната програма на нас ни искат за 3 години да имаме 4 такива. Знам, че хората не знаят какво е. Може би някои медии искат да докажат, че това е някаква приумица на един оригиналнечещ министър, но ви уверявам, че ако аз говорих тези неща в друг парламент, на друго място в Европа, нямаше да има толкова големи колебания сред хората, които не са в този парламент.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Благодаря Ви, господин министър.
    Не виждам никой от Патриотичния фронт. От БДЦ, господин Кенов, заповядайте да развиете въпроса си.
    СТЕФАН КЕНОВ: Уважаеми колеги, уважаеми господин министър, простете за моето объркване, но през последните няколко седмици основно от медиите разбирам за реформи, които се готвят в образованието и то основно от Ваши изявления. Вчера стана ясно, че се готви нещо като най-радикалната реформа в образованието от Освобождението до днес. Но в крайна сметка ние проведохме няколко заседания на комисията, които отнемат доста голяма част от нашето време по Закона за предучилищното и училищно образование. Чувам, че се готви проект за нов Закон за висшето образование. Тук при отговора на въпроса на доц. Великов разбирам, че някакви пари ще следват колежите, които щели да се интегрират във висшите училища. Но пък в стратегията, която беше приета от това Народно събрание, пак казвам, че не съм гласувал за тази стратегия, там изобщо няма частни университети, а това би трябвало да е стратегия за държавното висше образование. Лично като член на комисията наистина вече се чувствам много объркан и искам да попитам следното.
    Тези действия на министерството съгласувани ли са с управляващото мнозинство, с парламентарната група, която Ви е излъчила и в крайна сметка ще ни бъде ли представена на нас като членове на комисията някаква ясна визия на министерството и на управляващото мнозинство как виждате реформата в образованието, защото считам понякога за безсмислен труда, който полагаме по второто четене на Закона за предучилищното и училищното образование? Подготвя ли се някакъв закон изобщо за академичния състав и за висшето образование? И тези промени като цяло съгласувани ли са изобщо с парламентарните групи? Благодаря.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Имате думата, господин министър, за отговор.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Въпросът е политически. Аз ще отговоря доколкото мога, но като политолог, тъй като не съм политик. Има управленска програма на тази коалиция. В нея има съвсем ясно записани постановки. Между Реформаторския блок поне и ГЕРБ има удивителни съвпадения или допълнения, тя е единна за мен от тази гледна точка. В момента не ги нося, но тази 4-степенна система заедно с оперативната програма, говоря политически и отговорно пред Вас, съвпада 100 % с тези точки, не 101 %, нито 99 % и няма никаква измишльотина от наша страна. Това го казвам отговорно. Извинявам се затова, че засега съм държал в известна степен на неведение уважаемите колеги от по-висшата от всичко инстанция в тази страна Народното събрание. Вие сте експертите, вие сте тези, които ме карат да бъда сериозен докрай. Толкова големи промени, които ние сме направили, без никаква подигравка, че това наистина е голяма реформа, голяма е. Ние искаме да има реформа. Има ли тук някаква партия, която не иска да е голяма реформата? Нали затова сме дошли, да реформираме? Аз предлагам точно това, което е в управленската програма на това правителство. Предлагам му не друго, не смисъла, предлагам му технологията, каквато има и по света. Но исках достатъчно много да се подготвим. От 23 януари отделните групи работят. Някои са и външни. Само когато аз имам достатъчно уговорени, обмислени текстове, включително финансови, днес отново имаше заседание, мога да изляза пред вас. Такива реформи в толкова сложна, консервативна система, каквато е образователната, отгоре на всичко свързана с науката и БАН. Не мога веднага в януари или още в декември да я подхвърля така, все едно че е готова. Моля за прошка.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Реплика от господин Кенов.
    СТЕФАН КЕНОВ: Благодаря Ви, господин министър, но все пак у мен остава липсата на информираност и едно положение на безтегловност като народен представител. Аз не съм експерт по образование, но съм политик, народен представител, представлявам някаква част от обществото, която се интересува от това какво се готви в образованието. Частните висши училища също чакат да разберат каква е съдбата им. Те виждам, че бяха изоставени в стратегията за висше образование. И тази неизвестност на това, което ще се случи, не ме вълнува само мен, а доста голяма част от обществото. И бих желал колкото се може по-бързо да видим какви са изобщо насоките, за да знаем това, което работим в Комисията по образование и наука, дали е в унисон изобщо с политиката, която ще произвежда Министерският съвет и в частност Министерството на образованието и науката. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Ще ползвате ли правото на дуплика? Заповядайте.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Разбира се. Всички, които искат в предварителен план да се запознаят с части от това, ние бихме могли да говорим. За съжаление идват така наречените празници, затова моля ви да имате предвид конференцията, която ще бъде в две части – обща и с кръгли маси след това, където бихме могли да говорим точно за подробностите, след което да пуснем за обсъждане това, което реши тази конференция. В нея ще има и пресконференция. Законът за висше образование естествено, че ще е единият, който ще попадне под ударите на промяната. Другият е Законът за развитие на научните изследвания. Там ще бъде между другото четвъртата степен най-удачно дописана. Нямаме никакъв регламент за четвъртата степен, той трябва да се създаде. Съжалявам, все някой път трябва да бъде направено. Да не цитирам равина: „Кой ако не аз и кога, ако не сега!”
    Никой не критикува или не отнема, докосва съдбата на частните висши учебни заведения. Там става дума за това, как да го кажа… Какви са всъщност опасенията Ви за тях?
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Няма такъв регламент.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Че не са записани в Стратегията? Извинявайте, но тя не е план и вътре няма наистина каквито и да било записи за финансовите условия, няма записи спрямо собствеността. Стратегията е наследена, тя беше приета мисля че единодушно. Така че ние ще се опитаме в рамките на това, което е тази стратегия, да я продължим нататък със съответните инструменти. Нито ще дописваме Стратегията, нито няма да я виждаме, тя ще бъде продължена нататък.
    И последното, което искам да кажа. Противник съм на това доста комплексирано и с наслоения от миналото, културно недоразбиране на разликата или приликата между частно и държавно. Малко по малко, може би с едно поколение тя ще се изглади, както е по света. Никакво специално отношение нямам, лошо или добро, към едните или другите, но мога да ви кажа, че когато говорихме за професионалните колежи, едни от хората, които дойдоха и които ми сътрудничат в момента, е Съюзът на 39-те частни колежи. Имаме ги предвид.
    Заповядайте в министерството при първа възможност, мисля, че ще намеря някакво време преди двадесет и някой, когато искам да направим тази конференция. И пак се извинявам, че съм държал един вид неволно в неведение мнозина от вас и че съм беседвал с отделни колеги, които са се интересували пряко от това нещо и са ми задавали въпроси. Не съм отказвал отговори на въпроси. Но нека да се мине кантарът и мисля, че го минава, над 50 % да е ясно какво искаме, за да има какво да обсъждаме. Това заема месеци.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Благодаря Ви, господин министър.
    От АБВ? Госпожо Тодорова, заповядайте.
    МАРИАНА ТОДОРОВА: Благодаря, госпожо председател. Аз бих искала да актуализирам един свой въпрос от началото на работата на комисията. Предполагам, че може би ще получа този отговор, който и досега се дискутираше, но все пак ако има някакъв напредък по Закона за развитие на академичния състав, съвсем обобщено без някакви детайли, за да сме наясно накъде се движим и какви биха били сроковете. Благодаря.
    ПРЕДС. КОРНЕЛИЯ МАРИНОВА: Заповядайте, господин министър, за отговор.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав в Република България на министерството е готов. Той е може би достатъчно много либерален, максимално при тези обстоятелства, в които в момента правим реформите. Разбира се, че той съдържа в известна степен участие на национално равнище на тези процедури, които се правят, без под каквато и да било форма да се възстановява държавното участие, което означава ВАК. Изчистили сме 100 % всичко, което е ваковско и което би могло да бъде оттук нататък проблем за процедурите.
    Второ, този закон ще влезе по наше виждане след известно време. Ние сме дали датата, за да може текущите процедури да минат по начина, с който са свикнали хората до момента.
    Трето, министерството ще се намесва в процедурите както и досега по закон само тогава, когато има съмнения, със съответен срок, какъвто има и в момента за процедурни нарушения и нищо друго. Основното изменение е, че ние делегираме повече и отдаваме повече отговорност на академичните ръководства, първо на самите журита, след което на академичните ръководства да гарантират, че са спазени един пакет от национални критерии. Ако този закон след известно време бъде приет, допълнен, но се окаже, че отново има пропуски в него, като всеки закон няма да бъде съвършен, ние ще имаме моралното основание да сложим и следваща мярка, която е възможно да бъде по-затягаща. Уважавам мнението на колегата Станилов, неговият законопроект го познаваме добре, той не е лош, но имаше проблем по максимализъм, той искаше изведнъж да се вкара всичко. Ние искаме да дадем максимална възможност за либерално решение на малките проблеми, според нас не толкова фатални, на над две години съществувалия до момента ЗРАС.
    Госпожо Вълчева, мисля че и с Вас сме обсъждали някои неща, и със социалните партньори, и със Съвета на ректорите, и с ръководството на Българската академия на науките. Пускаме го, ако не е пуснат вече. Аз подписах да бъде пуснат.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви, господин министър. Реплика желаете ли, госпожо Тодорова? Не.
    Сега е ред отново на парламентарната група на ГЕРБ. Желаете ли, колеги, някой да зададе въпрос? Не желаете. От парламентарната група на БСП-Лява България отсъстват, от Движението за права и свободи отсъстват. Идва ред на Реформаторския блок.
    Заповядайте, госпожо Маринска.
    БОЙКА МАРИНСКА: Господин министър, на 18 февруари изтече мандатът на Изпълнителния съвет на Фонд „Научни изследвания”. На 30 март на интернет страницата на МОН беше публикувана Ваша заповед, която съдържа нов състав на Изпълнителния съвет, като част от членовете очевидно бяха избрани в нарушение на правилата. Следобед същия ден тази заповед изчезна. Снощи се появи нова с нов състав на Изпълнителния съвет. Бихте ли ми отговорили каква е причината, кое наложи да смените за толкова кратко време състава на Изпълнителния съвет? Какво се случи между 30 март и вчера, 7 април?
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Заповядайте, господин министър, имате думата за отговор.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Бяха получени изключително много предложения за нов състав на Фонда за научни изследвания, от почти всички ВУЗ-ове. Отгоре на всичко те продължиха дни, да не казвам седмици, след като изтече срокът за това. Обемът наистина беше голям. Информацията, която беше пусната там, беше формално комплектована – специалност, ВУЗ и т.н., което се изисква по закон. Първоначалният състав, което беше моята заповед, която оттеглих, съдържаше две грешки. Една от колежките, не й помня името, сложени там, се оказа, че е станала седмица преди това директор на институт, поради което по закон не може да бъде вътре, но я имаше в списъците и за нея се бяха подписали два, три авторитетни висши учебни заведения. Другият колега, който също е много авторитетен, се оказа, че е роден в 1950 година и това е в противоречие с чл. 8. Ето защо поправям грешката си и се извинявам, че я допуснах, в рамките на първия възможен час, в който ми се обадиха от различни места и ми казаха, че има грешки. Съжалявам за това. Грешките са за това, за да се поправят. Как се поправиха, госпожо Маринска? В понеделник свиках след големи заседания в петък целия политически съвет, ръководството на БАН, Христов, Енчев, главния секретар на министерството и т.н. и групово фиксирахме този състав, като гледахме там да има непременно от тези науки, от онези науки, да говорим инфарктно с този или онзи университет, които искали да имат двама, а не един представител, хиляди критерии. Решението е колективно на ръководството на министерството, не е мое. Аз знам, че то ще продължи да виси във въздуха, дълго време ще бъде атакувано, защото броят на науките е значително по-голям, отколкото е броят на участниците в този съвет.
    Най-важният въпрос обаче е кой ще бъде новият човек на мястото на Енчев, дали това ще бъде Енчев. Аз си имам моето мнение, но не мога в момента да го съобщя, защото това е все пак автономна институция. Но моето мнение не е мое лично мнение, аз съм го говорил с различни авторитетни ръководители от БАН или от някои други университети. Но не мога да се меся, имам само мнение. Да се надяваме, че постепенно ще намалее напрежението във Фонда за научни изследвания, който между другото трябва да има нов правилник. Уж отдавна го работят, тези заготовки, които ми бяха дадени от заместник-министъра, за съжаление не съответстват на нашите изисквания. И ние ще се обърнем към външни инстанции, след което абсолютно задължително той трябва да бъде огледан от групата.
    Имаме Закон за предучилищното и училищното образование. Имаме оперативната програма. Закон за развитие на академичния състав. Закон за висшето образование. Закон за професионално образование, Закон за научните изследвания – извинете, това всичко в пакет трябва да направим за няколко месеца. Колкото можем и колкото не можем даже правим. Мисля, че сме от най-активните министерства до този момент. Огромен е багажът, с който се справяме, от задачи и сигурно правя грешки. Моля да бъда извинен лично аз, моят колектив е по-добър от мен.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, господин министър.
    Госпожо Маринска, желаете ли реплика? Заповядайте.
    БОЙКА МАРИНСКА: Благодаря, госпожо председател. Благодаря, господин министър, за отговора. И в тази връзка искам да попитам още нещо. Приемете го като доуточняващ въпрос. То пак е свързано с първия въпрос. На 24 февруари изтече срокът, в който трябваше да бъде разработена годишната оперативна програма на Фонд „Научни изследвания”. До днешна дата такава програма няма. В същото време е утвърдена оперативната програма, за която преди малко споменахте, на образованието и интелигентния растеж. Средствата от тази програма ще отидат за научни изследвания. Ако не се лъжа или поне по думите на вашия заместник-министър това са около 200 млн. лв. Щатният състав на фонда има 15 души, но няма нито един сред тях хабилитиран учен или поне едно лице с доказана компетентност по планиране, управление и администриране на научно-изследователската дейност. Питам кой и кога ще разработи годишната оперативна програма на Фонд „Научни изследвания”и ще има ли през 2015 г. конкурси за финансиране на тези изследвания. Считате ли, че Фонд „Научни изследвания” в този състав има административния капацитет за управление на такива мащабни програми? Благодаря.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви, госпожо Маринска. Бяха няколко въпроса, надявам се господин министъра да успее в рамките на две минути да се справи. Може да ви удължим малко времето.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Въпросите са от най-важните, които са зададени днес. Те са в десетката, в шестицата или колкото и да е там. Мога да призная още едно нещо пред всички вас, че задържахме и не спазихме срока, защото имаше две, три неща, които счетохме, че трябва да са конят пред каруцата. Съвпаднаха нещата така, че точно сега се сменя съставът. Точно в момента трябваше да съобразяваме неща с по-важното, шапката в това финансиране. В оперативната програма нещата се позадържаха. Трябваше да се правят консултации. Имаше едно забавяне също така, аз съм виновен за него, от страна на някои от моите колеги, които правеха. Не съм ги наказал и не мога да ги накажа, те са приятели. Имаме пропуск в това отношение, признавам. Но единственото ми оправдание е, че наистина искахме да видим другите параметри какви са, защото ако започнем с палеативно лечение на язвата, наречена Фонд „Научни изследвания”, само по себе си никога няма да постигнем истинското решение. Аз така мисля. Ако от мен зависи, този фонд просто трябва да отиде някъде. Извинявам се за откровеността.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, господин министър. Нямате право на повече въпроси, госпожо Маринска, такава е процедурата.
    От парламентарната група на Патриотичния фронт не виждам народни представители. От Българския демократичен център нямат повече въпроси. АТАКА и АБВ също отсъстват. Доцент Великов иска да добави нещо.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Уважаема госпожо председател, колеги, министър Танев каза колко много работи неговото министерство. Аз обаче очаквам скоро той да даде оценка, че нашата комисия е може би най-работещата в този парламент. Днес имаме заседание за трети ден, свързано с проблемите на образованието.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Вие сте минали вече една десета от всичко, направо ви ръкопляскам. Само вие в България работите повече.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Да не ви отчайвам, колеги, но общо взето такава ще е съдбата на нашата комисия. Но за да вървим оперативно и в реформите да бъдем успешни, наистина трябва да работим.
    Господин министърът иска нещо да добави.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Трябва да правим нещата не толкова драматично, трябва да ги правим интелигентно. Бих добавил и още нещо. Не толкова и кооперативно, това се подразбира, трябва да го правим с кеф.
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Аз не виждам тук някой от нашата комисия, който да не работи с удоволствие.
    МИНИСТЪР ТОДОР ТАНЕВ: Пожелавам на всички хубава ваканция и светли празници!
    ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Пожелавам на всички и аз от името на ръководството на комисията весели празници, светли и до 22 април, когато ще бъде следващото ни заседание на комисията.
    Закривам днешното заседание.

    (Закрито в 16,20 ч.)
    Форма за търсене
    Ключова дума