Комисия по образованието и науката
1. Изготвяне на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на 09.03.2016 г. на първо гласуване законопроекти:
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 454-01-67, внесен от Светла Маринова Бъчварова – Пиралкова и група народни представители на 18.12.2014 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 454-01-68, внесен от Станислав Тодоров Станилов на 19.12.2014 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 454-01-70, внесен от Борислав Любенов Великов и група народни представители на 19.12.2014 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 554-01-44, внесен от Лютви Ахмед Местан, Мустафа Сали Карадайъ и Алиосман Ибраим Имамов на 06.03.2015 г.
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 502-01-36, внесен от Министерския съвет на 12.05.2015 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 554-01-121, внесен от Милен Василев Михов и група народни представители на 24.06.2015 г.
2. Разглеждане на проект за решение за откриване на Факултет по фармация в структурата на Медицинския университет – Плевен, № 602-03-3, внесен от Министерския съвет на 07.03.2016 г.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по образованието и науката
П Р О Т О К О Л
На 23 март 2016 г. се проведе заседание на Комисията по образованието и науката при следния
Д н е в е н р е д:
1. Изготвяне на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на 09.03.2016 г. на първо гласуване законопроекти:
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 454-01-67, внесен от Светла Маринова Бъчварова – Пиралкова и група народни представители на 18.12.2014 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 454-01-68, внесен от Станислав Тодоров Станилов на 19.12.2014 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 454-01-70, внесен от Борислав Любенов Великов и група народни представители на 19.12.2014 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 554-01-44, внесен от Лютви Ахмед Местан, Мустафа Сали Карадайъ и Алиосман Ибраим Имамов на 06.03.2015 г.
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 502-01-36, внесен от Министерския съвет на 12.05.2015 г.;
- Законопроект за изменение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, № 554-01-121, внесен от Милен Василев Михов и група народни представители на 24.06.2015 г.
2. Разглеждане на проект за решение за откриване на Факултет по фармация в структурата на Медицинския университет – Плевен, № 602-03-3, внесен от Министерския съвет на 07.03.2016 г.
3. Разни.
Заседанието бе открито в 15,35 ч. и председателствано от госпожа Милена Дамянова – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Колеги, имаме кворум, предлагам да започнем днешното заседание. Дневният ред ви е раздаден. Има ли други предложения? Не виждам.
Който е съгласен с така представения проект за дневен ред, моля да гласува.
Дневният ред се приема единодушно.
Започваме с точка първа:
Изготвяне на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за развитието на академичния състав в Република България, изготвен на основание чл. 78, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание въз основа на приетите на 09.03.2016 г. на първо гласуване законопроекти.
Колеги, на вашето внимание е докладът с общия законопроект за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав, който беше изготвен след работна група с вносителите по отделните законопроекти. Процедурата, както знаете, е такава, обединяват се всички приети на първо гласуване законопроекти, след което така представеният доклад се преглежда и одобрява от вносителите, процедура, която беше спазена преди днешното заседание, затова и днешното заседание е от 15,30 ч., тъй като от 14,30 ч. имаше работна група, на която бяха прегледани текстовете. Направени са само правно-технически корекции. Имам предвид преномерации и подреждане на текстовете. Така че сега чисто формално ние трябва да гласуваме така изготвения законопроект, който да бъде представен утре в пленарната зала, от когато всъщност ще започне да тече и срокът за предложения между първо и второ четене.
Вносителите дали сте съгласни с така предложения доклад? Няма възражения.
Професор Денков от страна на Министерството на образованието и науката?
НИКОЛАЙ ДЕНКОВ: Одобряваме.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Заповядайте, господин Хасан.
БЮНЯМИН ХАСАН: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги, в нашето предложение искахме промяна в § 5 от Преходните и заключителни разпоредби да се създаде нова ал. 7. Сега виждам, че не е станало така. Сега гледам, че в § 9 се създава нова ал. 7. Иначе това е по същество нашето предложение. Само да няма някаква грешка. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Ще моля за становище.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо председател. Тъй като в Преходните и заключителни разпоредби в няколко законопроекта има предложения, те се обединяват в един § 35 и са дадени самите предложения от законопроектите в т. 1. В т. 1 е например предложението от законопроекта на доц. Великов. Вторият вариант е предложението на госпожа Бояджиева. След това в буква „б” е предложението на Министерския съвет. В т. 2 е предложението от вашия законопроект. И в т. 3 е предложението на Министерския съвет. Правно-технически така трябва да бъде.
БИСЕР БАНЧЕВ: Параграф 8 и 9 уреждат наследството на Висшата атестационна комисия и заради това считаме, че мястото е там, да отиде към Висшата атестационна комисия, а не към проблемите на асистентите, които са в § 5. От тази гледна точка.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Колеги, аз ви предлагам това да го коригирате, да бъде както по вносител, а след това в комисия ще го отразим на систематичното му място. Мисля, че така е най-коректно.
Други възражения. Не виждам.
В такъв случай гласуваме с поправката, която ще отразите. Параграф 9 да се замени с § 5, както е предложението на вносителите.
Който е „за”, моля да гласува.
За – 14, против и въздържали се няма.
Законопроектът се подкрепя единодушно от комисията.
Колеги, преди да преминем към точка втора, господин Мирчев иска думата.
СТОЯН МИРЧЕВ: Госпожо председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, тъй като го коментирахме и преди да започне заседанието на комисията, но за да стане официално предложението, до което достигнахме общо, е да удължим срока за предложения между първо и второ четене.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Има ли възражения по предложения срок? Няма. Нека да имаме повече време, колеги, като молбата ми е в рамките на този максимален срок всеки каквито бележки има, да бъде така добър да ги консултира. Разбрахме се с проф. Денков да направим работна група, тъй като законопроектът обединява няколко концепции, които не си противоречат и може да се постигне съгласие. Ще направим работна група, така че да изготвим приемливи и консенсусни предложения между първо и второ четене. Моля всички внимателно да изчетат законопроекта и ако някой има някакви бележки, да сведем до минимум бележките, корекциите, които правим след това по време на заседание. Тоест, който каквото има да внася като предложения, макар и за корекции, да бъде така добър да го внесе между първо и второ четене. Разбира се, че винаги се случва така, че възникват някои допълнителни бележки, грешки, които се забелязват, това е нормално, но наистина да се постараем в този максимален срок да ги сведем до минимум.
Преминаваме към точка втора от днешния дневен ред:
Разглеждане на проект за решение за откриване на Факултет по фармация в структурата на Медицинския университет – Плевен, № 602-03-3, внесен от Министерския съвет на 07.03.2016 г.
Наш гост днес е и проф. д-р Славчо Томов, който е ректор на Медицинския университет – Плевен, Български фармацевтичен съюз, Националната аптечна камара, Сдружението „Защита на гражданите и държавата” и т.н.
Давам думата да бъде представен проекта за решение от вносителя. Заповядайте, проф. Денков.
НИКОЛАЙ ДЕНКОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители, гости, постъпило е искане от Медицинския университет в Плевен за откриване на Фармацевтичен факултет и за откриване на специалност от регулираните професии „Фармация“. Измината е цялата процедура и има положителна оценка от Националната агенция по оценяване и акредитация както по отношение на факултета, така и по отношение на регулираната специалност. Тъй като са спазени всички процедури, тъй като цялата общност и обучение, свързани с фармацията, показва много добри показатели по отношение на реализация на студентите, заплащане, нужда, по отношение на регионите, Министерството на образованието и науката подкрепя това предложение. То е минало през всички процедурни етапи, преди да влезе тук.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Колеги, изказвания? Може би първо да дам думата на проф. Томов, ако желае.
Заповядайте, проф. Томов.
СЛАВЧО ТОМОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, господин заместник-министър, първо ми позволете да изразя своята благодарност за това, че бях поканен да присъствам на заседанието на комисията. Искам да изразя своята удовлетвореност от факта, че един значим за университета проект е подложен на дискусия в тази комисия. Искам да изкажа своите убеждения, убежденията на академичната общност на град Плевен и гражданите, че Факултетът по фармация ще допринесе определено за качествено ново ниво на здравните и фармацевтичните грижи в един толкова важен регион, приоритетно стратегически за държавата регион в Централна и Северозападна България.
Този проект ние стартирахме през 2013 г. и в продължение на 3 години ние работихме упорито в няколко направления – акредитация, изграждане на нов учебен корпус и, разбира се, подготовка и привличане на кадри за обучение по фармация. Ако ми позволите само да кажа, че по отношение на акредитацията вече имаме две завършили успешно акредитационни процедури, които бяха споменати от заместник-министър Денков, с положителна оценка. Едната е за разкриване на основно звено, втората – за разкриване на специалност от регулираните професии „Фармация“.
По отношение на новия учебен корпус благодарение на целева субсидия ние сме вече на финалния етап на изграждане на сграда специално за нуждите на обучение на Факултета по фармация. Аз съм донесъл даже и снимки, които представят финалния етап на сградата. Така че тук ще отворя една скоба да кажа, че за обучението през първите две години сме осигурили материалната база, тъй като то се извършва по дисциплини, които са общи.
По отношение на обезпечаването с кадри изискването на Националната агенция за оценяване и акредитация са за това да имаме обезпеченост за преподаването през първите две години. Ние сме го гарантирали. Искам да отворя тук една скоба, за да кажа, че благодарение на факта, че към медицинския колеж на университета вече функционира и обучаваме по специалност помощник-фармацевт. Това ни даде възможност през тези години ние да набираме и да назначаваме кадри по специализираните дисциплини за обучение и по специалност магистър-фармацевт. Това е, което мога да кажа в най-общ план. Ако имате конкретни въпроси към мен, готов съм да отговоря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Професор Гетов може би да каже няколко думи накратко.
ИЛКО ГЕТОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми господин заместник-министър, дами и господа народни представители, от името на Българския фармацевтичен съюз аз бих искал да изразя становище във връзка с проекта на решение за откриване на Факултет по фармация в Медицинския университет в Плевен и да кажа, че след като е изминат дългия път по акредитирането на този факултет и то с най-високите възможни оценки, решението би следвало да бъде подкрепено от народните представители.
За ваша информация мога да споделя няколко цифри във връзка с наличието на кадри. В шестте области, които в бъдеще ще обслужва Фармацевтичният факултет в Плевен, на териториите им практикуват 11 % от имащите право да практикуват професията магистър - фармацевт членове на Фармацевтичния съюз, т.е. 672 човека. Същевременно в шест общини на тези области няма нито една аптека, т.е. няма фармацевти. Това е една възможност бъдещите кадри да намерят своята реализация.
Същевременно бих искал да подчертая, че в бъдеще би следвало да се прецизира и да се прецени много детайлно откриването на бъдещи факултети по фармация, тъй като факултетът в Плевен ще бъде четвъртият открит в последните 10 години и с това всички медицински университети в страната имат и трите специалности – медицина, стоматология и фармация.
Има обаче разлики в качеството на подготвяните студенти между различните факултети в страната и аз това мога да го кажа от гледна точка на практиката. Не всички са еднакво добре подготвени и готови да се реализират напълно.
Другият проблем, който искам да поставя на вниманието на народните представители, това е общата бройка на приеманите студенти държавна поръчка. По наши изчисления необходимостта от кадри в България е между 350 и 400 магистър - фармацевти на годишна база общо за всички 5 факултета, като на този етап завършват годишно около 250, а в следващите 4 години, когато започнат да се дипломират кадри от Факултета по химия и фармация и факултета в Плевен, съответно бройката ще надхвърли 310 – 350 човека. Оттам нататък всяко увеличение на бройката на дипломиращите се фармацевти ще доведе до, на първо място, безработица, на второ място, девалвиране на професията и, на трето място, намаляване на заплатите. Ние имаме такива примери от други професионални направления, поради което считаме, че откриване на бъдещи факултети към немедицински висши училища би следвало да бъде ограничено с ваша подкрепа.
Следващото нещо, което би трябвало да се постави на вниманието, това е участието на съсловните организации в процедурите по акредитация на Националната агенция по оценяване и акредитация, защото част от данните в докладите, които са приложение на проекта на решение, не са достатъчно коректни. Само така ще завърша. Благодаря ви и на добър час на новия факултет!
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на проф. Гетов. Все пак това трябва да премине и през пленарна зала, в което аз не се съмнявам, защото има воля поне в управляващото мнозинство за това. По отношение на вашето изискване за това съсловните организации да участват в процеса по акредитация, аз не само че ви подкрепям, ами считам, че това е задължително условие не само за съсловните организации, но и за работодателите, за които трябва да се отворят тези комисии, ако искаме наистина да имаме обективна оценка и достоверна акредитация, която да се прави в България. Имаме уверението от страна на министерството, че се изготвя нов пакет от изменения или законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, който да касае акредитацията на висшите училища, така че се надяваме, можете да отправите предложение към министерството, и към комисията и се надяваме тези наши предложения да бъдат отчетени. Поглеждам към проф. Денков, защото знам, че той отговаря за този законопроект. Така че се надяваме и съсловните организации също да вземат участие в изготвяне на законопроекта или поне да бъде отчетено тяхното мнение със съответните аргументи.
Доцент Великов имаше въпрос, заповядайте.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Аз имам въпрос към проф. Гетов. Тук са документите, където намираме становище на Националната аптечна камара. За мен това е неизвестна организация и тъй като проф. Гетов за мен е известен като компетентен професионалист и председател на Българския фармацевтичен съюз, бих искал да го помоля за мнение и изобщо да ми каже знае ли каква е тази Национална аптечна камара, която днес е излъчила, че трима стажанти да дойдат при нас.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Заповядайте, проф. Гетов.
ИЛКО ГЕТОВ: Благодаря, госпожо председател. За информация, Националната аптечна камара е регистрирана по Закона за юридическите лица с нестопанска цел и обединява като гражданско сдружение магистър-фармацевти, собственици на аптеки. Тя е едно от сдруженията във фармацевтичния сектор, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, работещи в частна полза по отношение на определени участници в сектора, както и например Асоциацията на собственици на аптеки, които пък са собственици на аптеки, не фармацевти, Сдруженията на индустрията, Сдруженията на търговците на едро. Но това са неправителствени организации, различни, отделно от Българския фармацевтичен съюз, който е създаден със специален закон. Благодаря ви. Надявам се, че съм достатъчно изчерпателен.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Вие четохте ли становището?
ИЛКО ГЕТОВ: Не, не съм го чел. Съжалявам, че тук са изпратени стажанти, не ги познавам и аз, но не съм го чел.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Колеги, имате думата за изказвания. Заповядайте, доц. Великов.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, госпожо председател. Аз понеже съм участвал в процеси по акредитация в предишни народни събрания, а и като химик, който се занимава с подобни въпроси, но ми прави впечатление, просто искам чисто формално да разбера каква е разликата между писмото №544 от 8 май 2015 г. и № 290 от 18 декември 2015 г., като те по същество като че ли означават едно и също. Жалко, че ги няма колегите от Националната агенция по оценяване и акредитация, за тези две писма става дума. По какъв начин това, което е важно вероятно за факултета, а именно оборудването на тези лаборатории по обща и неорганична физика като препоръка веднъж е било през 2015 г., после през 2016 г. Възникнали са нови лаборатории, които трябва да се дооборудват. И не на последно място аз задавам въпроса и към проф. Томов съвсем накратко, макар че той беше поставен на заседанието на Комисията по здравеопазване. Обикновено в тези случаи, когато има такива нови факултети, проблемът не е с великолепната сграда, която виждаме тук вече почти готова и което е похвално за всички, които са участвали, вероятно и колегата Зеленогорски е имал някакво положително участие, но как да се изпълни тя не само с апаратура, което безспорно е важно, а и с преподавателски кадри. На мен ми се струва и бих помолил проф. Томов да вземе отношение, че тези 5 катедри, които са предвидени за осъществяване на учебния процес, не биха били достатъчни. Ако смята проф. Томов, че не съм съвсем точен, би могъл да разясни на нашата комисия, тъй като безспорно, ако ние приемем, че всичко мине нормално, като в крайна сметка аз сигурно ще го подкрепя, а и колегите, но ми се струва, че до септември тази година или октомври, когато вероятно те биха имали желание да приемат първия курс, дали ще имат време за всичко това, което не е било направено до момента по оборудване на лабораториите, по създаване на нови катедри и особено на специфични, профилиращи донякъде преподаватели, защото единствено в първи и втори курс се започва с по-общи фундаментални катедри, но все пак трябва да има насоченост към това обучение по специалност фармация. Тези няколко въпроси бих поставил. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Заповядайте, проф. Томов.
СЛАВЧО ТОМОВ: Благодаря за много конкретно и точно зададените въпроси. Ако ми позволите, да започна с последното питане, касаещо структурата на катедрите и дисциплините, които ще се изучават. Да, катедрите са 5, но в тези катедри е включено обучение по всички задължителни по единните държавни изисквания дисциплини за добиване и придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър – фармацевт“, така че ние сме осигурили обучението, категорично сме осигурили обучението за първите две години за всички дисциплини и с преподавателски състав, и с материално-техническа база. А благодарение на това, че имаме дисциплина помощник-фармацевт към колежа, в която се обучават помощник-фармацевти по специалности, по специфични дисциплини, които ще бъдат необходими за следващите години – трета, четвърта и пета година, за обучението на магистър-фармацевти, ние набираме в момента кадри. Това ни дава възможност да обезпечим кадри и вече сме осигурили основната част от кадрите за преподаване по основните дисциплини, специфичните дисциплини за тези специалност.
След около една седмица ще стартираме обществената поръчка за оборудване на лабораториите, които касаят технологията на лекарствените средства, за тези специфични дисциплини, но те влизат в учебния план от третата година нататък. До септември месец ние ще бъдем готови и със сградата, и с оборудването на тези лаборатории, което значи, че ние ще бъдем готови за посрещане на нашите кандидат-студенти, на нашите студенти за тяхното обучение за целия модул от 5-годишния курс на обучение.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на проф. Томов.
Професор Денков, желаете ли да вземете отношение?
НИКОЛАЙ ДЕНКОВ: Аз бих казал, че ние не сме страна в този въпрос, тъй като оценяването се извършва от Националната агенция. Прегледали сме доклада предварително, те имат положителна оценка за всички елементи освен за тези, които са свързани със завършването на студентите, тъй като все още няма завършили студенти. От тази гледна точка министерството няма основание за коментари в негативна посока.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на проф. Денков.
Все пак имаме положителна оценка от НАОА. Аз лично винаги съм казвала, че когато е дадена такава положителна оценка, да си правим някакви разсъждения, след като ако е имало някакви притеснения, то би следвало НАОА да не даде такава положителна оценка, за да можем ние да се съобразим. Смятам, че не е в нашите компетенции ние по някакъв начин да възразяваме на оценката на НАОА. Това са комисии, които са прегледали и са оценили всичко.
Колеги, имате думата за изказвания. Госпожа Дукова.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Колеги, гости, проф. Томов, проф. Гетов и всички останали, които сте гости, колеги заместник-министри или директори на дирекции, аз ще бъда много кратка, защото обективността, която днес е представена с предложеното решение е повече от категорична и ясна. Разбира се, че ще подкрепя това решение за откриване на Факултет по фармация в Медицинския университет в Плевен.
Аз обаче трети мандат съм свидетел на няколко наши решения за откриване на такива факултети, макар и за средни кадри, бакалавърски медицински кадри, тогава обаче имахме някакъв кратък анализ с оглед на потребностите на региона от тези кадри с оглед на това, че там липсват такива кадри. Тук аз не чух именно това каква е потребността и направена ли е някаква анкетна проверка в какъвто и да е вариант тези 300 студенти ще ги има ли във факултета, когато отворим септември приема, защото мен не ме притеснява толкова базата, която виждам, че е прекрасна, а Найден Зеленогорски ще оправи и пътищата там, убедена съм, и съответната апаратура ще бъде закупена. Иначе прекрасно изглежда сградата. Защото ние също нямаме такава обратна връзка от тези региони, в които открихме такива факултети. Дали те регистрираха този прием съобразно нуждата, която имаха към този момент и какво се получава с тези факултети? В този смисъл вероятно регионът има нужда точно от такива специалисти въпреки притеснението на Националната аптечна камара затова, че има повече такива специалисти. В този смисъл смятам, че вие сте направили тази прогностика и ще имате съответния прием, който ще регистрира работни места в съответния регион, за да изпълни тази нужда на региона. И както казах, разбира се, когато става въпрос за образование, когато става въпрос за квалифицирани професионални кадри, Комисията по образованието и науката във всички случаи след положителните оценки и на Министерския съвет, и на НАОА ще даде своята подкрепа, аз своята също. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, госпожо Дукова. Тепърва ще видим комисията как ще гласува.
Доцент Великов, заповядайте.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Искам да добавя нещо. Тук проф. Гетов също преди малко се изказа колко е добре, че ще има още обучени магистър - фармацевти, но ако те не могат да си намерят работа, има ли риск, както се случва за съжаление с много от завършващите ни лекари, завършили, получили едно солидно образование в зависимост от кой от петте фармацевтични факултета и след това с разрешение или какъвто е реда тръгват и захранват други страни с квалифицирани кадри? Този риск съществува ли, как върви през миналите години, има ли изтичане на такива кадри?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Свободно движение на стоки, капитали и услуги. Нали сме в Европейския съюз, няма как.
Заповядайте, проф. Томов.
СЛАВЧО ТОМОВ: Ако ми позволите, да отговоря на вашите въпроси. Когато ние си поставихме за цел да стартираме проекта за Факултет по фармация, естествено, че направихме доста сериозни проучвания въобще за нуждата от кадри магистър - фармацевти не само в Централна и Северозападна България, но и за цяла Северна България. Първо направихме едно анкетно проучване. Ако ми позволите, мога да цитирам някои данни от това анкетно проучване преди две години. Бяхме пуснали 324 анкетни карти, като 52 % от запитаните магистър - фармацевти, работещи в аптечната мрежа, споделят съществуващата необходимост от постоянна или временна заетост за нови магистър - фармацевти в аптечната мрежа, 73 % от участниците констатират липса на необходимо време за предоставяне на качествени фармацевтични грижи и лекарствени консултации съгласно правилата на добрата фармацевтична практика и 53 % считат, че съществува изразена необходимост от създаване на факултет по фармация в Северна България.
Направихме и някои други проучвания, които показват, че определено в аптечната мрежа на Централния и Северозападния регион има дефицит на кадри. Ако един магистър фармацевт средно за страната обслужва около 1600 човека, за този регион на един магистър фармацевт се падат 1181 човека. Ако средният брой магистър фармацевти за страната за една аптека е 1.54, за региона е 1.3. Мога да кажа и други данни за този регион. За демографските характеристики на работещите магистър фармацевти. Средната възраст е 53,4 години, а 45 % от тях са над 61 години. На всеки 3 пенсионирани магистър - фармацевти се връща едва един новозавършил магистър - фармацевт в този регион. Това е по отношение на аптечната мрежа. Това са данни, които касаят само аптечната мрежа.
Позволете ми обаче да споделя и това, че ние си направихме труда и обиколихме на практика всички фармацевтични заводи, всички дистрибутори на лекарства в района и определено проучването сред тях показа, че има декларирана необходимост от магистър - фармацевти в производствените мощности и структури на Северна България като цяло и в дистрибуторските мрежи.
Още нещо бих казал. Тук е проф. Гетов и той навярно ще подкрепи тази моя позиция. В момента в България има една ниша, която въобще не е разработена и не е развита и която има нужда от магистър - фармацевти, това са клиничните магистър - фармацевти, които трябва да работят в съответните болници, било то общински. Категорично тази ниша въобще не е разработена и не съществува в България. Нашата идея е да обучаваме точно с такава насоченост, акцентът в дисциплините ни е да обучаваме магистър - фармацевти един път за нуждите не само на аптечната мрежа, но и за фармацевтичното производство, за дистрибуторите на лекарства, за тези клинични фармацевти, които да участват в екип заедно с лекар, медицинска сестра в лечението на нашите пациенти, което е подход, който е изключително професионален и утвърден в Европа.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. И проф. Гетов.
ИЛКО ГЕТОВ: Благодаря, госпожо председател. Понеже имаше въпроси към мен, аз ще кажа само две неща. Това, което проф. Томов каза за клиничните фармацевти, да, от 20 ноември има промяна в една от наредбите на Министерството на здравеопазването и в 3-годишен период всички лечебни заведения с 400 и над 400 легла, извършващи дейности по медицинска онкология, трябва да имат минимум един клиничен фармацевт. Тоест, в 3-годишен период това също трябва да се случи. А по отношение на цифровите данни само ще кажа, че в региона има 489 аптеки и 672 практикуващи фармацевти, което означава 1,4 фармацевти на една аптека, което е два пъти по-ниско от средно европейското. Средноевропейският показател е 2,6.
Тук обаче не мога да се съглася с проф. Томов, защото в дистрибуторската мрежа нито една от големите дистрибуторски фирми няма склад, който да оперира в шестте области в тази част на България, т.е. всичко се кара от София или от Велико Търново.
Има потенциал за реализация на кадри във фармацевтичната индустрия, защото в региона има 3 големи предприятия, едното е във Врабево, другото е в Троян и третото е в Бяла Слатина. И ако наистина бъдещият Фармацевтичен факултет в Плевен успее да договори реализация на кадрите, това ще бъде голям пробив, тъй като към настоящия момент във фармацевтичната ни индустрия се предпочитат не фармацевти, ако мога така да обобщя – химици, биолози, биотехнолози.
А по отношение на Вашия въпрос за изтичането на кадри, проблемът с изтичането на магистър фармацевти не е толкова значим, както за лекари и медицински сестри. Нашите данни показват, т.е. удостоверенията, които ние издаваме, са между 50 и 60 на годишна база за заминаващи да практикуват в други държави - членки на Европейския съюз, което е между половин и един процент на всички магистър - фармацевти в страната и това е една от причините ние да искаме стриктна регулация на приема, а не безконтролно увеличение на държавната поръчка, тъй като движението на фармацевти не е толкова голямо, колкото за останалите медицински кадри. Така или иначе, определеният капацитет от 300 студенти на фармацевтичния факултет, добавен към настоящата ситуация с останалите 4 факултета, няма съществено да промени профила. Мога да кажа за ваша информация, че 97 % от всички практикуващи в страната фармацевти са завършили факултета на Медицинския университет София, т.е. много бавно се променя профила на завършилите магистър - фармацевти, но в средносрочен и дългосрочен план нещата ще се променят. Още повече, че текат процедури по увеличаване капацитета на други факултети, което за нас е неприемливо. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Други изказвания, колеги? Не виждам.
Закривам дебата и преминаваме към гласуване. Имате раздаден пред вас проекта за решение с корекции, поради което се наложи изискване на документи и от страна на министерството, но има некоректно изписване на решението на Министерския съвет, тъй като е допуснато да бъде формулиран като предмет на дейност, а нашите референти и експерти са на мнение, че решението трябва да бъде съобразено със Закона за висше образование, според който факултетът не е юридическо лице, няма как да има предмет на дейност, юридическо лице е висшето училище, поради което се наложи тази редакция на решението, за да бъдем максимално коректни. Тя е дребна, но все пак отговорността за изписване на решенията е на Народното събрание. Доколкото разбирам, редакцията е съгласувана с Министерството на образованието и науката. Професор Денков, така ли е?
НИКОЛАЙ ДЕНКОВ: Да, съгласни сме с тази редакция.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря ви.
Госпожа Йорданова иска да направи едно допълнение.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо председател. Тази редакция е съобразена и с решението на Националната агенция за оценява и акредитация, въз основа на която е направено предложението. Там пише, че дава положителна оценка на проект за откриване на Факултет по фармация в структурите на Медицинския университет в Плевен за обучение по специалността от регулираните професии „Фармация” на образователно-квалификационна степен „Магистър“. И за да бъдат максимално точни всички документи.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на госпожа Йорданова.
Аз ще изчета финалната редакция, която ще бъде представена в пленарната зала:
„РЕШЕНИЕ
за откриване на Факултет по фармация в структурата на медицинския университет – Плевен
Народното събрание на основание чл. 9, ал. 2, т. 1 от Закона за висшето образование
РЕШИ:
1. Открива Факултет по фармация в структурата на Медицинския университет – Плевен.
2. Във Факултета по фармация се извършва обучение по специалността от регулираните професии „Фармация” от професионално направление „Фармация” и област на висшето образование „Здравеопазване и спорт” на образователно-квалификационна степен „магистър”.”
Подлагам на гласуване предложения проект на решение.
Който е „за”, моля да гласува.
За – 16, против и въздържали се няма.
Комисията подкрепя проекта за решение единодушно.
В точка „Разни” само ще уведомя колегите, че по молба на министър Кунева блиц контрол ще провеждаме от първата седмица на април. Така че в първата седмица на април вече ще имаме и блиц контрол.
Благодаря, закривам днешното заседание.
(Закрито в 16,20 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Милена Дамянова