Комисия по образованието и науката
Д н е в е н р е д:
1. Актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по образование и наука към заместник министър-председателя по координация на европейските политики и институционалните въпроси и министър на образованието и науката на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
Заседанието бе открито в 15,02 ч. и председателствано от госпожа Милена Дамянова – председател на комисията и госпожа Галя Захариева, заместник-председател.
* * *
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми колеги, часът е 15 и една минута, виждам, че и министър Кунева е вече в комисията, както и новият заместник-министър, така че предлагам да започнем днешното заседание на комисията. Имаме кворум.
Дневният ред ви е известен. Други предложения към днешния дневен ред? Не виждам.
Който е „за”, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се няма.
Единодушно се приема дневния ред.
Колеги, припомням регламента за провеждане на блиц контрола, тъй като отдавна не сме имали такъв и може да сме го позабравили. Всяка парламентарна група има право на 2 въпроса, като този народен представител, който задава въпроса, има 2 минути да го развие, министърът има на разположение 3 минути да отговори, 2 минути за реплика, 2 минути за дуплика. Абсолютно същият е регламентът при задаване на въпросите при парламентарния контрол в пленарната зала. Само го припомням и ще моля да спазваме времето, което ни е отредено.
Първи са от парламентарната група на ГЕРБ.
Госпожо Захариева, заповядайте.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря, госпожо председател. Госпожо министър, господин заместник-министър, добре дошъл на заседание на комисията. Аз ще задам своя въпрос, но преди това бих искала да кажа две неща, които са свързани с него, разбира се.
Първото е, че искам да изразя задоволството на колегите от нашата парламентарна група по отношение на това, госпожо министър, че виждаме в последните дни, че сте приели много присърце препоръките, които ние дадохме за начина, по който да стигнем до учителите, до родителите и да успокоим обществото във връзка с прилагането на новия закон. Виждаме, че срещите ви с учители вървят из страната. Разбираме от колегите, че и експертите в регионалните инспекторати са изключително активни в подкрепата си за стартиране на новия закон, на реформата в образованието, за което благодаря. И нещо, което също бих желала да кажа, е, че се радваме на Вашата категорична увереност, че българският учител ще се справи с предизвикателството на новия закон.
На второ място искам да кажа, че процесът на приемане на закона, тук и сега присъстват колеги журналисти, а и колегите народни представители знаят колко време отне приемането на този закон и колко сериозни спорове, дебати се водиха по обсъждането на всеки един текст. Аз още веднъж искам да подчертая, че при приемането на закона беше в резултат на много компромиси, на търсенето на баланс на най-добрите предложения, които ще заработят в българското училище като тестове от закона. Ние намерихме съгласието и на социалните партньори, намерихме съгласието и на колегите учители в по-голямата им част. И най-важното за мен е, че ние имахме пълната подкрепа не само на политическия кабинет на Министерството на образованието и науката тогава, но имахме и много сериозна подкрепа от експертната част от Министерството на образованието и науката, защото по време на нашите заседания присъстваха и много експерти, които и сега са част от екипа на Министерството на образованието и науката и техните коментари за нас бяха много важни, защото бяха много професионални, чисто експертни и ни даваха увереност, че вървим в правилната посока.
Та във връзка с всичко, което казах, аз искам, задавайки Ви този въпрос не защото очаквам да чуя нещо ново или по-различно от всичко, което чуваме и виждаме, но искам днес във Вашия категоричен стил да обясним ситуацията с учебниците още веднъж и дано това да е едно от последните говорения с притеснение по тази тема, защото мисля, че няма да има нужда от такива притеснения. Напротив, да покажем и на обществото, и на учителите, че заедно можем да се справим с предизвикателството, което предстои. Благодаря ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Госпожо Кунева, имате думата, заповядайте.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Благодаря Ви много, госпожо председател. Дами и господа народни представители и гости, освен моята искрена убеденост, че нямаме право да отлагаме живота си, още повече живота на децата си, а и на много поколения учители, аз искам да ви кажа, че имам един допълнителен мотив и това е, че съм юрист. Законите са за това, за да се изпълняват. Докато ние не се научим това да го правим на всяка крачка, по всяко време, независимо в какви политически конфигурации, ние няма да напредваме като страна. Не може за един току-що приет закон първото предложение да бъде: ама не можем ли сега да го отложим. Това колебание не ни дава добра среда. А моята задача и моята убеденост е, че всеки закон има нужда от позитивна среда, за да може наистина да се работи както трябва. Затова няма да пожаля усилия и както казах веднъж, няма да оставя камък не преобърнат този закон да започне с много положителна среда.
Използвам случая да ви кажа, че ние планираме в нашето министерство Национален учителски събор, който да даде тласък на поне нова декада, ако не повече от това, в училищното образование, да имаме силно начало на този закон, да обясним още веднъж защо той е важен, как той ще се прилага. Сега, разбира се, всеки иска да създаде шедьовър, но нека да се концентрираме върху това, което имаме в ръцете си, ще правим анализ след това къде са тесните места, как нещата да се направят по-добре, но използвам случая аз да помоля всички най-искрено: дайте шанс на закона да започне нормална работа. Законът не просто трябва да се наложи, когато става въпрос за образованието, законът трябва да бъде харесван. И ако ние още в началото подсичаме убедеността на учителите и на обществото в него, това ще ни донесе много горчиви плодове като общество. Законът е приет, това е. И законът трябва да се изпълни по възможно най-добрия, бих казала и в някои случаи творчески начин. Така че в мое лице вие имате един убеден привърженик и много впечатлен от учителското съсловие човек.
Готови сме да отговаряме на всякакви технически въпроси, утре имаме, надявам се вече последна среща, с издателите, но преди това, ако разрешите, госпожо председател, поради това, че на много бързи обороти вървят нещата в нашето министерство, да ви представя господин Красимир Киряков…
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Само ще ви моля да приключим процедурата с въпроса, защото имаме регламент, трябва да отговорим, реплика, дуплика и след това ще Ви дам думата, защото имаме време, което трябва да спазваме.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Добре. Конкретно по този въпрос, няма проблеми с влизането на закона в сила. Ако, разбира се, не се фокусираме единствено и само върху един от начините, по които знанието достига до децата и това разбира се е много важният въпрос за учебниците. Само да ви кажа, че 2, 3 и 4 клас, 6 и 7 вървят абсолютно в план, още март месец приключихме работата, направихме обсъжданията. Искам специално да похваля заместник-министър Деян Стаматов, който се включи на много високи обороти. Образователните стандарти така, както сме обещали, ще ги направим до август месец, макар че не всички от тях влизат веднага и не всички от тях са абсолютно необходими, за да започне прилагането на закона. Ние ще си изпълним ангажиментите, както сме казали.
За учебниците, след многобройни срещи, за които аз съм ви информирала, няма да имаме проблем. Това е потвърдено от учителите. Правихме фокус групи включително и с ученици. Много погрешна е тезата, че децата няма да имат буквар. Децата ще имат буквар. Знаем, че с буквара се приключва в края на първия срок, след това започва читанката. Така че да се казва, че край, в първи клас няма да има учебници според мен е наистина лоша среда за закона. Всичко, с каквото можем да помогнем от страна на министерството, това е наш ангажимент, ние ще направим много обучения, много курсове. Учителите са готови за това. Не видях никъде съмнение. Ние правихме фокус групи с учители, никъде не видях съмнение, че те не знаят как да се справят с преподаването на буквите. А министерството пое ангажимент да се направят приложения за сричкуване. Днес от трибуната ми беше зададен въпрос за работните листи, ако трябва аз ще го обясня. Мисля, че вече в тази посока напреднахме с разбирането какво представляват работните листи, но едва ли е необходимо. Букварът ще бъде на чина на всяко дете. Ще бъде. Няма смисъл да го сменяме, защото няма да попречи на учебния процес да се учат буквите и да се чете по тези приложения. Така ще бъде до началото на месец февруари.
По отношение на 5 клас на учебника по история ще има нов учебник по история, който ще излезе през ноември. До тогава ще има преговорни уроци и ще има вероятно отделни адаптирани текстове, пак казвам, говоря за ноември, за да може да се минат първите няколко урока, мисля, че сега се започва с Египет. Имахме фокус група с ученици от 5 клас и не видях затруднения.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви.
Заповядайте за реплика, госпожо Захариева.
ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател. Благодаря за отговора, госпожо министър. Това очаквах да чуя като Ваш категоричен отговор и искрено се надявам, аз имам самочувствието да познавам добре учителската гилдия, знам, че колегите могат да бъдат изключително отдадени на работата си и в никакъв случай, особено пък тези колеги, които ще поемат тези випуски в 1 и 5 клас, не подлагам на съмнение, че за тях ще бъде истинско предизвикателство и ще намерят най-творческия, най-добрия начин да се справят.
Но на база на Вашия отговор се надявам това да бъде и с много силната подкрепа на министерството, защото колегите могат, те са доказали в голяма част от практиката си, че вече работят по много по-различен, модерен начин от това, което има дава настоящото законодателство. Но въпреки всичко се надявам, че екипът на министерството – и политически, и експертен, ще стои много твърдо, много близко и много подкрепящо до учителите, за да се справят заедно с новата реформа, която ни предстои. Благодаря Ви за отговора.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Желаете ли да използвате времето за дуплика, госпожо Кунева?
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Само една секунда, за да кажа, че разбира се лесният начин е аз да кажа: „О, вижте какво се случи, не мога да променя времето, заповедта на моя уважаван колега министър Танев е излязла на 8 януари, до 9 август във въпросните 7 месеца, които вие сте предвидили като срок и след това месец и половина естествено, че не може да се мине по цялата процедура“. Вие от своя страна да кажете: „Ние си свършихме работата си и оттук нататък какво да отговаряме за това“. Аз мисля, че ние трябва да останем ангажирани с това, което работим. Това е реформа в българското предучилищно и училищно образование. Тя е свързана по-нататък с висшето образование, с науката и т.н. Така че никакво оправдание нито с предишни действия, нито с предишни бездействия, просто съвместни усилия, за да можем да вървим напред. Само това искам да кажа.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Сега, колеги, ако ми позволите, да нарушим малко процедурата, за да може министър Кунева да ни представи новия заместник-министър в нейния екип. Заповядайте.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Това е Красимир Киряков. Освен че е завършил българска филология и е с компетентност учител, аз искам да кажа, че причината за неговия избор е това, че той разбира и е правил в целия си професионален живот това, което се занимава нашата оперативна програма.
За да се управлява една оперативна програма е необходимо да имаш не просто академични компетентности, каквито не липсват в Министерството на образованието и науката и сред моите колеги, а е необходимо да разбираш от управление на финансите и, разбира се, според мен да бъдеш еднакво отдалечен от трите оси – и от оста училищно образование, и от науката, и от образованието. Вижте, вие в следващите няколко дни ще чуете какво е положението с оперативната програма, ще говорим повече за нея. Досега за двата месеца от моя мандат ние много малко говорихме за оперативната програма, а тя всъщност е инструментът, с който всяка една от тези политики може да се осъществи – и в училището, и във висшите училища, и в науката. Всички много чакаме това да бъде концентрирана, прозрачна и напълно законосъобразна и подкрепяща нашите политики програма. Така че останалите заместник-министри остава да се занимават с това, което се нарича полиси в собствените си сектори, а заместник-министър Киряков ще бъде човекът, от който аз искам 100 процента успеваемост на тази програма. В момента имаме някои забавяния, не искам да слагам друга квалификация, нормално е, министерството преди това не е управлявало оперативна програма, но за да можем ние да влезем в сферата на бързото изпълнение, само междинно звено сме били, за да можем да влезем в сферата на бързото изпълнение на всички ангажименти по оперативната програма аз искам човек, който да е 100 процента концентриран върху това. Но нека да го чуем него.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Заповядайте.
КРАСИМИР КИРЯКОВ: Благодаря Ви. Само едно изречение, защото вашата програма е изключително натоварена. Благодаря за поканата и за мен е чест отново да се върна в тази зала, през годините съм участвал в различни комисии като земеделие и финанси. Това, което искам да кажа като съобщение и към медиите, и към народните представители, е, че такъв проект толкова сложен, толкова важен за ресора не може да се управлява без екипна работа, екипен подход на всички нива. Това означава също така непрекъснат диалог и с вас. И това ще бъде основният метод на моята работа, така че може да разчитате на абсолютна откритост и на всякакви, които поставяте, аз ще отговоря веднага. Благодаря ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Аз предлагам въпросите да ги оставим за следващото заседание, защото днешният дневен ред е различен. Така че в следващото заседание може да коментираме включително и оперативната програма. Предстои ни преди това обаче да поработим по Закона за развитие на академичния състав, но мисля, че ще имаме и следващи възможности.
Сега предлагам да продължим с блиц контрола, който е заложен в днешния дневен ред и който приехме.
Следва въпрос от парламентарната група на БСП лява България, господин Мирчев ще зададе въпроса.
СТОЯН МИРЧЕВ: Благодаря, госпожо председател. Уважаеми колеги, уважаема госпожо министър, уважаем нов екип на Министерството на образованието и науката, уважаеми гости, аз ще продължа темата, която коментирахме и преди малко като първи въпрос от блиц контрола. Вие няколко пъти казахте реформа и че реформата не трябва да се спира. Реформата се прави според мен с една-единствена цел нещата да се променят към по-добро, а бързането никога не е това. Сама знаете от личен опит в предприсъединителния момент на България към Европейския съюз, че някои решения трябваше да взимаме бързо, а после да ги доизглаждаме. Но въпросът с образованието не седи по този начин, защото едно прибързване може да обрече едни деца на загуба на възможността да придобият качествено образование. За този проблем, който в момента разискваме, ние сме предопределили още в началото на годината на блиц контрол в Народното събрание, че този момент ще дойде, че качествен учебник не може да се направи за 8 – 9 месеца. За пример още тогава ви дадохме, че в Германия един учебник се прави между 18 и 24 месеца, за да бъде качествен. Ние тук бързаме чисто и просто защото имаме нов закон и трябва да отчетем някаква реформа. Проблемите, които ще породи този закон, тепърва ще обсъждаме, но тук говорим конкретно за учебниците. Вече имаме определени стандарти, които са готови, имаме нови програми, макар и не за всички класове, което създава допълнителни въпроси.
Моят конкретен въпрос към Вас е: тъй като вече имаме нови програми за 1 и 5 клас, тези деца със старите учебници ли ще започнат и после в процеса на обучение ще придобият нови учебници, примерно втория срок, или ще има на 15 септември нови учебници за 1 и 5 клас?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Заповядайте, госпожо Кунева.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Преди да отговоря на Вашия въпрос искам да кажа, че заедно с мен е и заместник-министърът, който е с ресор предучилищно и училищно образование, и главният секретар господин Вълчев.
По същество. Нека да припомня отново, че учебникът е един от инструментите. Мисля, че в тази симпатична и просветена аудитория мога да споделя малко извън протокола, че когато говорих и с деца, и с учители, учителите искат да имат мултимедия, за да може когато преподават Египет, те да покажат на децата картинки, защото се оказва, че чрез това се учат по-бързо и по-лесно. И съвсем не учебникът може да бъде единственият източник. Когато разговарях с децата петокласници, петокласниците на въпроса като ти кажа Египет какво най-напред си представяш, казват пирамиди и казват откъде се сещат за пирамидите. Тоест, много ви моля, нека от нашата комисия да започнем да си пречупваме мисленето, че Гутенберговата ера, която е учебникът, е единствената ера, в която живеят децата. Не, не е единствената. Те живеят и в интернет ерата, и в социалните медии. Това всъщност е, което законът ни дава като философия.
А иначе, като казвате за бързането, освен че се сещам за Зенон и костенурката, все пак да ви кажа, че ако ние смятаме, че 10 години е прибързване, не е добре. Всъщност това е един от моите основни мотиви. Ако този закон беше направен за една година, аз вероятно също бих била по-притеснена да кажа, че това е най-добре обсъденият закон. Но този закон е правен 10 години оттук, оттам, с много обсъждания. И този закон е чакан. Той всъщност е чакан от учителите. Мисля, че и от родителите, които се интересуват от учебните програми също. Няма пълно съвпадение между учебна програма и самия учебник.
И сега по въпроса за учебниците конкретно. Всяко дете ще има учебник. Всяко дете ще бъде с буквар. Съжалявам, че не дойдох в парламента с буквара, който ще бъде връчен на всяко дете, както и предишни години. Този буквар ще служи на първи клас до края на първия срок, той няма да бъде сменян. Това е букварът, по който ще се учи. Вторият срок започва с читанка. Към този буквар ще има текстове, знаете, че сега поредността на буквите е променена всъщност, по които децата да могат като вземат буквата М и след това са взели буквата А да могат да сричкуват. Лично моят избор е МАМА, но може и нещо друго да измислят учителите. Те знаят как да го преподадат. Бъдете абсолютно убедени. Каня ви най-сърдечно на срещи с учителите, когато имаме такива. Сега съм в Плевен, след това във Враца. Следващата седмица съм в Добрич, Варна и Бургас. Заповядайте, ще бъде сложена и на страницата на министерството. Елате, говорете с тях, за да видите, че няма смисъл ние да ги плашим, ако самите учители не се плашат. Освен това това няма да създаде и сред родителите много добра спойка.
Нов учебник по история ще има. Този учебник сме се разбрали след много дълги разговори с издателите. Те обещават да го направят до 15 ноември. Аз дори слагам още 10 дена срок, но през ноември децата ще имат учебник по история. Там наистина материалът е нов. В момента този материал се учи в 7 клас. Ако учителите имат много силно желание да използват някоя от учебните единици за 7 клас, те могат да направят копие, дори и за това министерството мисли как и ще намерим начин да бъдат остойностени, разбира се без въпросите и без терминологията, която за 7 клас е по-различна, но за да могат децата да разберат този урок. Говорите за 15 септември. Знаете, че докато се напише програмата това според мен отнема поне седмица, след това има преговор и след това започват новите уроци. Може би по този начин, ако сме достатъчно оптимисти в мисленето си, ще си кажем, че с това предизвикателство учителите ще дадат най-доброто от себе си и то по новата философия на закона.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Заповядайте за реплика, господин Мирчев.
СТОЯН МИРЧЕВ: Уважаема госпожо министър, не получих конкретен отговор, поне според мен. Наистина се очакваше нов закон, но не съм сигурен, че е този. Вие се срещате с преподаватели, но ние също сме се срещали с достатъчно преподаватели и учители. За срока на правене вносителите могат да кажат 10 години ли е, 3 години ли са. От това, което ни отговорихте току що, аз разбрах, че ще се започне с някакви стари учебници, ксерокопия, може и без учебници, а в основата на българското образование на етапа стои учебникът. После ще започнем с буквар плюс някакви имагинерни текстове, не разбрах какви ще бъдат.
И сега ще ви зачета нещо, което сте ни отговорили в началото на февруари на парламентарен контрол. „Ще поискам среща в следващите седмици Комисията по образование и наука, за да обсъдим различните варианти за изход от тази ситуация. Надявам се, че при добронамереност такива ще се намерят”. Аз на такава среща не съм бил поканен. Доколкото знам неофициално, е имало такава среща в управляващото мнозинство, но ние не сме били там, явно сме по друг тип депутати. Нямам представа. Това е първото Ви обещание, което не сте спазили спрямо нас. На тази среща също знам, че много хора са изразили мнение, че наистина този закон може би трябва да се забави с една година, но все пак е решено това да не се случва.
И сега ще ви прочета второто изречение. „Две неща няма да допусна – хаос и несигурност в системата, като започването с едни учебници и продължаването с други е неприемливо и няма да допусна нито едно българско дете да е без учебник на 15 септември.” Току-що ни казахте, че по история новите учебници ще се появят на 15 ноември, а за първи клас ще има някакви текстове към букварчетата.
От тези неща, които казах до тук, и това, което цитирах, което Вие сте казала, мога да коментирам само едно нещо. Януари месец или февруари, когато сте ни отговорили, или сте ни излъгали, или това е популизъм, или просто е било некомпетентност в теорията. Вие още с началото на новия закон вече създавате хаоса, за който говорите, че няма да бъде допуснат и според мен, ако наистина, защото вече доста месеци минаха като министър на образованието и е видно, че не може да се справите, според мен трябва да се замислите дали да не подадете оставка. Защото рокадите, които ние в момента виждаме в кабинета ви и нещата, които се случват и прочетох, единственото нещо, до което може да ме доведе, е, че въобще не Ви интересува качеството и хаоса в системата, а Ви интересува единствено усвояването на предстоящите еврофондове. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Аз ще помоля все пак да си спестим обвинения и квалификации. Все пак сме блиц контрол и всякакви подозрения могат да бъдат отправени към съответните институции. Така че много моля да запазим толерантния тон, който винаги е съществувал в нашата комисия.
Госпожо Кунева, желаете ли дуплика? Заповядайте.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Госпожо Дамянова, можете да разчитате на моята толерантност. Господин Мирчев, Вие също. Пожелавам Ви дълъг живот като депутат и не само, разбира се, за да можете да разберете от личен опит, че най-добре се работи тогава, когато хората имат желание да свършат една работа заедно, общо. Вие нямате това желание, защото…
СТОЯН МИРЧЕВ: Вие нямате такова желание.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Моля да не прекъсвате госпожа Кунева, тя не Ви прекъсваше, докато Вие отправяхте репликата си. Така че отново ви призовавам, колеги, да бъдем толерантни и възпитани в нашата комисия, както подобава на нея. Защото по този начин всъщност даваме пример на по-младите от нас, а имаме и доста гости в комисията.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Защото Вие ми предлагате аз да не изпълня закона. Това няма как да стане, господин Мирчев. Законът е такъв, какъвто е гласуван в Народното събрание и няма нагласа, да прав сте, няма нагласа в мнозинството за неговото отлагане. Вие се опитахте да смените гледната точка и много бързичко подадохте един законопроект, който иска отлагане на закона. Ако това се беше случило, разбира се, веднага щеше да има обвинения, че ето тази реформа не е станала, че ето, управляващото мнозинство се е провалило и т. н. И понеже това не се допусна и не се допусна включително с моя помощ, с това, че аз застанах твърдо до хората, които искат реформата да се случи и да имаме старт на новия закон, ме сложихте в графата гаф. Ако, разбира се, бях казала, че не, да се хвана за главата, да започна да обвинявам предшественика си и кой ли не още и да искам една година отлагане на закона, вероятно тогава поне за около ден Вие щяхте да сте много доволен. Това няма да стане. Докато управляващото мнозинство стои на тази позиция, ние ще имаме закон, който ще влезе в сила и ще бъде изпълнен.
И сега конкретно по това, което казахте. Не, хаос няма да има, господин Мирчев.
СТОЯН МИРЧЕВ: То вече има.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Не знам къде го виждате, но очевидно това е някакъв роршахов текст, който решаваме по различен начин. Хаос няма, защото от всичките ни срещи из страната се видя, че хората са абсолютно наясно какво ще се случи. Достатъчно рано е и това, че ще има учебник на чина на детето и ще има буквар за 1 клас, това е факт, който аз казвам мисля, че за 18 път днес, включително и от трибуната на Народното събрание. Че няма да се сменя по средата на годината, да, няма да се сменя по средата на годината, това също е изпълнено.
А по въпроса за историята аз ви казах: учебник ще има. Това, че може на 15 септември да се започне с учебник, който обаче да е за 7 клас, а не новия учебник, аз смятам, че това би могло да бъде разбрано, то е разбрано от родители и от учители, но очевидно не върши работа, ако човек иска да бъде опозиционен.
Призовавам ви, господин Мирчев, както и всички в уважаемото Народно събрание, все пак да помислим на какво сме опозиция, на това да имаме нов работещ закон, който вие сте гласували? Аз не мога да бъда ваша опозиция в това отношение. Напротив, искам да работя този закон да се случи. А колкото за 18 и 24 месеца в Германия, колкото месеца се изготвят там учебниците, вижте, тук вече мога да ви кажа с опита си от друго качество, средното образование, училищното образование не подлежи на хармонизация, то е такова, каквото националната държава реши.
По въпроса за програмата. Понеже днес ми стана малко много, госпожо Дамянова, искам все пак да кажа няколко думи. Абониран заместник-министър за оперативна програма няма. На разположение сме целият състав на Министерството на образованието и науката да направим максимума, за да ви държим абсолютно на светло, стъпка по стъпка. Надявам се вие знаете, а може би не, какво се е случило досега с Оперативната програма. Ако не сте знаели досега, това ще бъде моята задача оттук нататък да сте напълно наясно. Иначе всеки, който може да допринесе за образованието, включително и висшето, включително и науката е добре дошъл и аз ще продължа да работя с голямо уважение към моите колеги.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Следва групата на Движението за права и свободи. Те нямат въпроси.
Следват колегите от Реформаторския блок. Заповядайте, доц. Великов.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, госпожо председател. Госпожо министър, колеги, аз също споделям мнението на повечето колеги от тази комисия, че Законът за предучилищното и училищното образование, който приехме и който сега се прилага е един успех за цялата ни комисия и в този смисъл трябва да подкрепим министър Кунева и екипа за това, че те макар и трудно ще намерят сили, за да го приложат както трябва и в разумните граници, в които очакваме.
Но тъй като моята битност на дългогодишен преподавател във висше училище все пак ми дава повече опит в областта на висшето образование, нашата комисия действително работи добре и едно следващо доказателство е това, че ние приехме редица изменения и допълнения и в Закона за висшето образование. Та въпросът ми е свързан с това дали министър Кунева и нейният екип успяха да направят някакъв анализ на тези изменения, които ние приехме и които все пак предполагат едно подобряване на качеството и на висшето образование. Благодаря.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря Ви. Заповядайте, госпожо министър.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Благодаря. Искаше ми се да мога да ви кажа, че за всеки български закон се прави оценка на въздействие и то се прави в дълбочина от изпълнителната власт, която ще го прилага. В Закона за висшето образование общата финансова обосновка е факт, но ние трябва да въдворим тази култура в прилагането на закона, която да дава възможност на всеки един от адресатите, в случая висшите училища, да видят как ще се отрази на тях законът. Доцент Великов, искам да Ви кажа, че аз помолих моя колега доц. Денков да направят на първата среща още с ректорите математически модел, защото не всяко висше училище може да си позволи да направи такава инвестиция, така да се каже, как ще се отрази на висшите училища този закон финансово. Направили сме вече нужните стъпки. Аз тук разчитам много, разбира се, на главния секретар за организацията, за май месец ще има вероятно за първи път в скорошната практика, ще има такъв математически модел, за да могат университетите да се ползват от него.
Заедно със срещите ми в училища винаги използвам възможността да се видя и с висшите училища, не само със средните и мисля, че повечето от тях имат самочувствието, че ще намерят правилния начин, за да останат с достатъчен брой студенти и едновременно с това да бъдат концентрирани в качеството. Досега съм била в Благоевград и в Пловдив. Това са университети, които според мен ще се справят. Май месец ще обсъдим математическия модел включително и на семинари заедно с главния секретар. Благодаря.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Заповядайте за реплика, доц. Великов.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: То не е реплика, просто като едно мнение, че действително е добре, че това ще се направи. Предполагам, че скоро ще бъдат изготвени съответните критерии, по които ще се сравняват постиженията на отделните университети, за да видят сами себе си в огледалото на възможността да станат примерно със статут изследователски и много други въпроси, които може би след това ще зададем. Освен ако в момента не смятате, че е възможно да кажете и нещо по този въпрос. И това, което казахте в началото, тази Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” ще даде възможност и на университетите, и на научните институти да подобрят своето качество. Благодаря.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря. Желаете ли дуплика, госпожо министър? Не.
От Патриотичния фронт въпрос ще зададе доцент Михов.
МИЛЕН МИХОВ: Госпожо министър, ние от Патриотичния фронт си наложихме 100 дена толерантност и затова няма да ви питаме за Закона за предучилищно и училищно образование. Ще ви задам един далеч по-битов въпрос. Поводът е едно писмо от министерството до ректорите на няколко висши училища в София от 17 март 2016 г. във връзка с блок 58 в Студентския град, чрез което писмо се иска прилагане на съответния член от съответната наредба, която засяга преподаватели от тези български университети, настанени в този блок на общежитието. Ангажиран съм с този въпрос, защото общо взето голяма част, и аз лично, от колегите сме преживели този етап. Жалко е, че 25 години по-късно нашите млади колеги са изправени пред такива житейски проблеми да съчетават преподаване, наука и семейство.
Бих искал да ви привлека вниманието към този проблем, за да се потърси решаване на проблема, защото честно казано не възприемам за две седмици, до 31 март, на практика тези колеги да бъдат изпратени на улицата или да търсят спасение на свободен наем. Задавам Ви този въпрос и с малко по-широк поглед. Вие сте нова в системата на образованието и затова си позволявам да бъда по-откровен с Вас. Ще използвам един дипломатически цитат, който Ви е познат и ще кажа: „В „Студентските столове и общежития“ има доста гнили ябълки“. И го казвам това не с дочуто или разбрано, или подшушнато от някъде, а от години професионален контакт с това дружество през различни правителства, през различни епохи то има сериозни проблеми с едни повтарящи се недобри практики.
В този смисъл бих искал да Ви привлека вниманието, че е добре да се направи един добър преглед на дейността на това дружество и да се помисли дали тези функции не трябва да бъдат прехвърлени към университетите, те да си получат общежитията и да си ги стопанисват в полза на своите студенти и на своя отговорност. Благодаря.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Заповядайте, госпожо министър.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Извинявайте, понеже нашият втори въпрос, на нашата парламентарна група, е свързан с поставения от колегата, може ли да го поставя сега?
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Добре, заповядайте.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Понеже следващият въпрос на нашата парламентарна група е свързан с поставения от колегата, той е частен случай, както разбирате, но има отношение към цялостното управление на материалната база, стопанисвана от „Студентски общежития и столове”, тъй като там очевидно се напластяват практики не от няколко правителства, а от две епохи. Студентският град е изграден е изграден в други условия, ползва се от друг режим, направени са отделни предприятия и в момента знаете как са разпределени общежитията или, ако не знаете, между отделните висши училища. На практика те са ползватели на тази материална база.
Както показва и конкретният случай при този режим на ползване е много трудно да се води диференцирана политика по отношение на студентите, младите преподаватели, въобще преподавателския състав. Струва ми се, че тази структура на управление не е адаптирана досега към пазарната конюнктура в страната, нивото на заплатите в сферата на висшето образование и т.н. Тоест, нещата наистина са оставени на колегите да се справят самостоятелно, а още повече когато се осъществява и някакъв вид административна преса, говоря за сроковете, в които те трябва да изпълнят определена заповед, не че не е коректно административно, но от човешка гледна точка е недопустимо.
Искам да поставя въпроса по-общо. Не трябва ли да помисли екипът на министерството и да представи някакво решение, в което отделните висши училища, хайде да не кажем да им се предаде базата за стопанисване или да се закрие предприятието, т.е. да не се постъпва по някакъв такъв радикален начин, но да се има предвид политиката на отделните висши училища и те да имат правото на самостоятелни предложения и решения от гледна точка на настаняването, на контингента, който полза базата и т.н. Защото в момента е ясно, че ние се сблъскваме с един общ въпрос и това е, че заплащането в сферата на науката и висшето образование не е такова, че младите хора да отидат там, а когато това става и в София, където са концентрирани вузовете и където разходите за живот са най-големи, то това се явява допълнителна бариера за желанието за академична кариера на младите хора. Тоест, необходимостта на някаква по-целенасочена политика по отношение на жилищния въпрос не може да се гледа схематично и да касае само студентите. Така че това е въпросът, който искаме да поставим и, разбира се, конкретния случай с живущите в блок 58 в студентски град. Да се потърси някакъв контакт с хората, които в момента ползват този жилищен фонд и да се види да не се подхожда по най-схематично административния начин, защото няма да доведе до нищо добро.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Благодаря. Госпожо министър, имате 6 минути да отговорите на въпроса.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Благодаря ви много. Вижте, аз оценявам Вашата загриженост и тона, с който влязохме в този разговор. Аз няма да се различавам от Вашия тон. Може пък ще ни върви по вода на тази тема, господин Жаблянов.
Вие всички знаете фактите. Всъщност от това дружество, което е еднолично дружество, само една трета от общежитията са в неговия обхват, другите две трети всъщност се управляват от висшите училища. Тоест, ние вече всъщност имаме и двата модела и можем да сравним кой от двата модела работи по-добре. Няма да скрия от вас, че аз ще разчитам много на моя главен секретар и на това, което може да направи Финансово-стопанският отдел. Аз ще искам анализ. От друга страна, Инспекторът, нямам предвид РИО, а Инспекторатът на министерството е абсолютно, не в правото си, а в задължението си да извърши всяка една такава проверка, за да видим дали има гнили ябълки и къде.
Използвам случая да уведомя уважаемата комисия, че заместник-министърът, който отговаря за антикорупционните действия е тук и това е господин Стаматов. Така че, господин Михов, ако имате сигнали, ако имате какво да споделите, ако искате да предизвикаме проверка, с най-голяма радост, не с голяма радост, а с необходимост, защото тя сигурно няма да е по-добър подход, но няма да се поколебая да изчистя лошите практики.
По въпроса за предмета на самия ни разговор. И господин Жаблянов е прав, и Вие сте прав, че всъщност вие знаете, че фактите не са на страната на тези от учените, от младите учени, които са на повече от 35 години. До тази възраст имат възможност да се ползват от постановлението. Наемът е 60 лв. Наистина е в пъти по-привилегирован и в пъти по-удобен, отколкото ако са на свободен наем. Съгласна съм с това. Но вижте, дайте ми алгоритъм, по който хем можем да ги оставим, хем другите, които идват, под 35 години, да има къде да ги настаним. Съгласна съм с вас, че трябва един по-цялостен подход. Наистина, господин Вълчев, моля Ви, ще дойдем при Вас с факти, идеи, но в момента трябва да изпълним постановлението, което е нормативен акт. Ако след 35 години останат хората там, напълно съм съгласна, че не е леко да се живее на свободен наем. Единственото, което мога да кажа в този случай, е да гледаме случай по случай, ако има наистина свободни места и няма никакво кандидатстване за тези жилища, но не мога да ви обещая преди да сме проверили.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Доцент Михов, заповядайте за реплика.
МИЛЕН МИХОВ: Много се радвам, че Вие приемате идеята да се направи преглед на дейността на това еднолично акционерно дружество. Надявам се, че ще погледнете внимателно към фактите в случая с 58 блок, защото в едно писмо, част от хората, които живеят там, споменават, че там има свободни жилища.
А що се отнася до този текст, който ограничава до 35 години, то е всъщност Наредба за ползване на студентски общежития и столове, което е ваша наредба, на министерството, и би могла да бъде прецизирана и адаптирана към реалностите. Но няма да бъда пространен, аз само ще изкажа моето лично мнение, че най-добре е тази материална база да си бъде в университетите, субсидията за тяхната дейност да си минава през бюджетите на университетите, те да си носят отговорност, студентите да знаят, че едновременно че са студенти, а и собственици и стопани на тези общежития. Това е мое мнение, разбира се, то си остава лично мое. Благодаря Ви иначе за отговора.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Ще дам възможност за реплика и на колегите от БСП, след това ще отговорите.
Заповядайте, господин Жаблянов.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Колеги, очевидно въпросът е от оперативен характер. Аз мога да направя конкретно предложение в случая, а ако прецените, може по някакъв начин да се измени наредбата. Нека да бъде в компетенциите на академичните ръководства на отделните ВУЗ-ове да определят един процент от жилищната площ, която ползват чрез предприятието, който да бъде за преподавателския състав, а те вече от своя страна да преценят каква част да бъде за преподавателския състав до 35 години и над 35 години. Може включително да има диференциация в наемите от гледна точка на възнагражденията. Да кажем сега както са доцентите като господин Великов, получават големи заплати и могат да плащат вместо 60 – 120 лв. наем, а научните работници до главен асистент, нека да останат до 60 лв. Тоест, има различни механизми, които могат да се потърсят, но струва ми се да се дадат компетенции на академичните ръководства да определят съотношението между студенти и преподавателски състав мисля, че няма нищо лошо в тази работа.
ПРЕДС. ГАЛЯ ЗАХАРИЕВА: Заповядайте, госпожо министър.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Всяко намиране на решение ще мине през обсъждане, аз се радвам, че уважаемата комисия е поканила и представител на студентските съвети, защото нали разбирате, че жилищата са краен брой. Идеята, че ние ще увеличим жилищата за преподавателския състав означава, че ще трябва да се вземат от студентите. Това не са ведомствени жилища, това е временно решение за студенти и млади преподаватели. Ако са ведомствени жилища е различна история.
По въпроса за това защо са към това ЕАД. Историята в министерството гласи, институционалната памет на министерството гласи, че това са били общежития, които никой не е искал, затова тази една трета все още е там. Ако ние сега ги прехвърлим към висшите училища, това означава, както ми каза главният секретар, че трябва да се платят 10 млн. данъчни задължения. Така че лесно решение няма. Аз ви предлагам, когато го взимаме да поканим и преподавателите, и студентите, за да можем да намерим най-доброто решение.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Сега идва ред на Българския демократичен център. Господин Кенов, имате думата.
СТЕФАН КЕНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, уважаеми господин заместник-министър, господин главен секретар, аз искам да задам един въпрос, който е свързан с висшето образование, но може да реши много останали проблеми в страната. Всички знаем, че със завършването на всеки набор все повече се намалява броя на абитуриентите, които завършват в България, още по-малко са учениците, които са завършили средно образование, които остават да учат в България. Има една огромна база от университети – публични и частни, и същевременно доста хора, които биха искали или при една добра възможност биха дошли да учат в нашата страна.
Въпросът ми засяга два аспекта, това са чуждестранните студенти етнически българи и чуждестранните студенти, които има възможност да привлечем като студенти в страната. В тази събота ще участвам в работата на Комитета по социална и образователна политика към Парламентарната асамблея на страните от Югоизточна Европа. В една страна като Албания има между 80 и 120 хиляди албански граждани, които се самоопределят като българи. В същото време от посолството миналата година научих, че за там са оставени около 20 места, но бройката е много малка. Същевременно много определящи се за българи албански граждани ходят и се записват в частни висши училища в страната. От една страна, привличането на граждани на трети страни, говоря и за страни извън Европейския съюз, които се определят като българи, ще дообогати нашето образование и ще реши една голяма част от изтичащите млади хора от страната. А това ще е един плюс за демографската катастрофа и нейното избягване.
От втора страна, по отношение на страните, които не са българи по произход, въпросът ми е какво може да направи Министерството на образованието и науката съвместно с Министерството на външните работи и българските посолства особено от страните на Югоизточна Европа за привличане на такива студенти. Като практика мога да ви кажа, че това не е нещо, което аз съм измислил, хората го правят. Преди две седмици Американското посолство в България организира панаир на американските университети он лайн с 10 държави от Югоизточна Европа, в които те предлагат през посолствата техните университети – публични и частни.
Какво можем да направим още повече за етническите българи, за да ги привлечем да учат в България като студенти в български висши училища и какво можете да направите съвместно с Външно министерство и посолствата, включително и търговските аташета, за популяризиране на българските университети и привличане на повече чуждестранни студенти?
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин Кенов, да разбирам ли, че задавате двата си въпроса?
СТЕФАН КЕНОВ: Да.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Което означава, че госпожа Кунева ще получи 6 минути за отговор, тъй като са два въпроса и ги задавате заедно.
Заповядайте, госпожо Кунева.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Много Ви благодаря за този въпрос, защото ние наистина тази година сме заложили по-амбициозен прием. Както Вие казахте, това са хиляда души. Ако тези хиляда души са факт и се обучават в българските висши училища, аз имам убеждението, че следващата година можем да увеличим бройката освен по причини, които Вие всъщност изложихте.
Друг много важен момент е, че ние имаме и увеличение на докторантурите, което също е факт, те са вече 20. Ако успеем да направим това, смятам, че ще има много голям ефект за страната от политиката на министерството. По Закона за висшето образование няма каквито и да било ограничения за прием на студенти от всички европейски държави. Примерът, който Вие дадохте за Съединените щати важи и за нас. Ако ние направим добра кампания, няма лимит колко хора могат да дойдат.
Освен това тук много силно окуражавам висшите училища да продължат да правят това и да го разширят, което правят и досега, да има програми на английски, да има програми на френски, да има и на немски език, както например един американски университет има програми на английски език. Това според мен би могло да направи търсено това висше училище не само сред българи. Нека да дойдат, да учат, да останат после посланици на страната ни тези хора.
За пета поредна година ние имаме информационна кампания. Подробната информация е поставена на сайта на Министерството на образованието и науката. Поддържаме рейтинговата система на английски език, тя е интернет базирана, дава пълната информация за висшето образование.
И сега искам да ви кажа няколко думи как работим с Министерството на външните работи. Има постоянна междуведомствена комисия за образователната дейност сред българите в чужбина, в чийто състав има представител на Министерството на външните работи и те ни оказват съдействие за информационните кампании, които организираме и в които инспекции на Министерството на образованието и науката запознават бъдещи кандидат студенти от българските общности с условията и реда за кандидатстване в българските висши училища. По инициатива на българския посланик в Република Македония такава информационна кампания е проведена за първа година в Скопие.
Прав сте, че тук трябва ние да вложим лични усилия и аз смятам, че ако има едно звено, това специално го казвам за господин Михов, защото сме говорили с него по тази тема, не съм го забравила, обмислям го, бих искала да бъде факт, да има специално звено в министерството, което се занимава с българската диаспора в чужбина. Смятам, че това ще бъде добре, ще могат да работят по-плътно с Агенцията за българите в чужбина, с една дума ще се знае, че те отговарят за това. Когато има ясна задача, по-вероятно е тя да бъде изпълнена, отколкото ако всички отговарят за нея накрая всъщност да няма един човек, към който всички да могат да се обърнат. Много ми се иска този проект да има добро развитие. Самото увеличаване на бройката, разбира се, че поставя пред нас много сериозни изисквания. И специално ще ви помоля да се включите. Всички вие имате свои разговори, свой излаз с наши сънародници в чужбина. Всеки, който донесе по още малко в този общ дом образованието, по-добре ще изглежда отвътре. Ние наистина имаме проблем с демографията.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря Ви, госпожо Кунева. За реплика, господин Кенов?
СТЕФАН КЕНОВ: Благодаря за отговора, но все пак за мен образованието освен богатство на нацията може да бъде политика, дипломация, създаване на приятелства, нещо, което много умело прави нашата южна съседка Република Турция с програмите, които са за етническите турци, за граждани на държави, в които има етнически турци, които живеят трайно там. Защото образованието може да бъде и бизнес. Привличането на хора извън Европейския съюз, които получават в България европейски дипломи, според мен е един добър бизнес. Аз подкрепих предложението на колегите за износа на образование и изнесените факултети, но смятам, че ние с тази база, която имаме, с добрите специализирани висши училища, скоро бяхме в Ташкент, там заместник-министърът по земеделие е завършил в Пловдив и хората изявиха желание да бъдат изпращани кадри. Но при положение че имаме университети, които могат да дадат в момента това образование, според мен дори и с тяхна държавна помощ може да се изпратят чуждестранни студенти. Но това неминуемо минава през едни добри и работливи посланици и търговски аташета, за което министърът на външните работи молбата ми е да ни съдейства да бъдат малко по-активни в тази дейност. Благодаря Ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Дуплика желаете ли да ползвате, госпожо Кунева? Не.
Професор Станилов? Няма въпроси от „Атака“.
Парламентарната група на ГЕРБ няма други въпроси.
Колегите от БСП лява България зададоха своите въпроси.
От Движението за права и свободи господин Хасан ще се възползва от своя втори въпрос. Заповядайте.
БЮНЯМИН ХАСАН: Благодаря, уважаема госпожо председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми господин заместник-министър, аз първо искам да ви пожелая успех, понеже днес е първа среща с Вас в трудната задача да се управлява такава една голяма система като образованието.
Моят въпрос е във връзка със Закона за предучилищното и училищно образование. Според приетата образователна структура 8 клас вече ще бъде в гимназиалния етап на образование. Когато обсъждахме закона, тогава ние изразихме нашето опасение, че това може да доведе до още по-голямо засилване на процеса на закриване на училища в малките населени места. Във връзка с това е и моят конкретен въпрос. В министерството имате ли информация за това колко биха били такива училища, които се закриват? Разбира се, аз отчитам това, че този процес не е от днес, че в малките населени места, дори и в по-големите, където няма необходимия брой деца се закриват училища. От друга страна, и в допълнение към този въпрос знам, че по Националната програма „Оптимизация на училищната мрежа” общините могат да се възползват и за финансиране, и за преодоляване на тези проблеми. Общо взето в тази насока каква е информацията, с която Вие разполагате и какви мерки бихте предприели, за да се премине плавно към прилагането на новия закон. Благодаря.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Само ще направя едно уточнение, господин Хасан. Съгласно Правилника на Народното събрание и на комисията на блиц контрола задаваме въпросите, които касаят общи политики, а не конкретни, които изискват конкретни числа, тъй като министърът няма как да знае. Конкретните въпроси ги задаваме в парламентарния контрол. Така че, ако позволите, да получите по-общ отговор от госпожа Кунева.
Заповядайте, госпожо Кунева.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Благодаря Ви, госпожо Дамянова. Всъщност датата, която трябва да ни интересува, когато говорим по този въпрос, е 31 май догодина. Тогава вече трябва да са решили училищата дали искат до 7 клас да останат или да бъдат обединени, да планират обединението си до 10 клас. Това ще решат училищата и ще ни дадат информация за това. По този начин вече ще планираме мрежата. Министерството на образованието и науката ще окаже абсолютна помощ за това. Впрочем, фактът, че имаме нов закон, изключително много стимулира целия екип на министерството да излезе извън София. Аз почти в режим на оплакване мога да кажа, че много трудно успявам да видя заместник-министъра по предучилищно и училищно образование, защото той пътува непрекъснато. Главният секретар, разбира се, доколкото негоите задължения му разрешават, също.
Преди обаче да приключа тази тема и да ви кажа, че работим по нея и приемаме всякакви срещи и конкретни запитвания, защото вие сте народни представители и трябва да знаете какво говорите в района си, вие сте така да се каже посланици на този закон, аз искам все пак да кажа, че не можем да натоварим с всички задачи образованието, включително и със запазването на демографията на едно място. Много е важно обаче все пак родителите да имат работа и това е първото, с което семействата трябва да се съобразят. Така че на общините наистина тежи много сериозната задача, както и на всички нас, разбира се, да обърнем внимание на икономиката. Това много ще помогне, когато до 31 май следващата година си направят сметката всички училища как ще продължат. Благодаря ви.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Желаете ли реплика? Нямате реплика.
Продължаваме с Реформаторския блок. Нямат въпроси.
Колегата от Патриотичния фронт доц. Михов?
МИЛЕН МИХОВ: Моят въпрос е във връзка с една много скорошна инициатива на Асоциацията на българските училища зад граница, която е свързана с организиране на подписка до Комисията по подписките към Европейския парламент. Мисля, че Ви задавам приятен въпрос и почти знам какъв ще бъде отговорът Ви. Тази подписка, както знаете, е свързана с едно отдавнашно искане на Асоциацията на българските училища зад граница, а това е мисля искане и на всеки български гражданин, българският език да стане матуритетен в държавите-членки в Европейския съюз. Аз лично изпитвам изключителни симпатии към тази асоциация и възрожденските дейци бих казал на българските училища зад граница.
Въпросът ми е риторичен, но все пак той звучи така: ще подкрепите ли и как тази кампания? И не само това, а как възнамерявате не само в качеството си на министър на образованието, а и вицепремиер, отговарящ за координацията и подготовката на българското председателство, как виждате в по-широк план реализирането на тази идея? Защото мисля, че, да не прозвучи като комплимент, но Вие сте един от най-компетентните хора по тези въпроси.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря на доц. Михов.
Заповядайте, госпожо Кунева, за отговор.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Господин Михов, аз не мисля, че ще ме разглезите с комплименти в тази комисия, напротив, вашата задача е да задавате въпроси. Но благодаря за всяка добра дума, това всъщност ми дава много сериозен мотив за работа.
И сега по Вашия въпрос. По отношение на политическа подкрепа, разбира се. Аз се видях и с представителите, вече съм помолила господин главният секретар Красимир Вълчев да представлява министерството на техния събор, който ще имат в Чикаго. В смисъл подкрепа от наша страна, разбира се. Въпросът обаче е в това какво можем да направим. Вижте, ако имаше обща европейска политика, на мен щеше да ми е лесно да отговоря на този въпрос, но обща европейска политика по отношение на образованието няма. Започваме да имаме по отношение на науката, макар че и това е малко съмнително. Ние по-скоро чрез финансите я имаме. Въпросът е, господин Михов, можем ли ние да организираме матура по латвийски в България. Защото ако ние не можем да организираме матура по латвийски в България, латвийците по-вероятно е също да ни кажат, че не могат да организират матура по български в Латвия. Ще продължавам да търся начини да удовлетворим отделните потребности, но юридически е много трудно да постигна универсално решение. Говориха ми и за това какъв опит имали поляците. Ще го проверя, ще видя как са го постигнали. Но на този етап да направим в друга страна задължителна матурата по български съм предпазлива да Ви обещая.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. За реплика доц. Михов.
МИЛЕН МИХОВ: Вие сте права, сигурно ще ни бъде трудно по латвийски, но в никакъв случай не ни е трудно, а ние го и правим, че правим матури по френски, немски, английски и испански. И по други бихме могли да направим. Достатъчно е в тези страни, в които преобладаващата част от българите живеят в Европейския съюз, ние да решим този проблем. А що се отнася до българите в Латвия, можем и там да поработим. Това е идея между другото някой университет да открие такава филология.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря, доц. Михов, вземете си бележка като представител на Великотърновския университет.
Желаете ли дуплика, госпожо Кунева? Заповядайте.
МИНИСТЪР МЕГЛЕНА КУНЕВА: Искам да ви кажа, че моят екип ми суфлира много сериозни неща, с които трябва да се справим, за да можем да доведем подобно решение докрай. Уверявам Ви, господин Михов, ще проучим въпроса, ще говорим с Вас. Ако Вие имате идея, която може да ни послужи, за да решим въпроса по справедлив и добър начин, без да даваме обещания, които не можем да изпълним, ще го направим. Заповядайте в министерството, ще го обсъдим, ще ви кажем какви са възможностите, които досега сме открили. Това мога да направя сега.
ПРЕДС. МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Благодаря. Българският демократичен център изчерпа своите въпроси. От „Атака“ нямат въпроси, с което точка първа от днешния дневен ред е изчерпана.
По точка „Разни”, колеги, само бих искала да направя едно съобщение. Миналата седмица в петък по предложение на Националната мрежа за децата беше проведена една кръгла маса за представяне на проект за семейна политика. На 17 май ще проведем, нашата комисия е инициатор и организатор, но ви предлагам съвместно да се включим с предложения, инициатор на провеждане на кръгла маса на тема „Училището в музея и музеят в училището”. Една тема, която мисля, че е доста актуална, подходяща за месец май и е подходящо нашата комисия да бъде инициатор на тази кръгла маса. Надяваме се и на съдействието от страна на Министерството на образованието и науката. Правя само този анонс, за да си го запишете в календара. На 17 май ще проведем тази кръгла маса вместо заседание на комисията. Така че очаквам от вас идеи.
Закривам днешното заседание.
(Закрито в 16,15 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Милена Дамянова