Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
ПРОТОКОЛ № 17
На 10 юни 2015 г. (сряда) от 14.30 ч. в зала № 142 в сградата на Народното събрание на пл. „Княз Александър І” № 1, се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Заседанието бе открито в 14.30 ч. и ръководено от Иван Чолаков – зам.-председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Уважаеми дами и господа народни представители, добър ден. Добър ден и на нашите гости. Имаме необходимия кворум. Откривам редовното заседание на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към 43-то Народно събрание.
Преди да гласуваме дневния ред, правя следно процедурно предложение: съгласно предварителния дневен ред, изслушването на министър Кралев е предвидено за т. 2. Предвид неотложен ангажимент на министър, предлагам да разменим поредността, а именно – първо да изслушаме г-н Кралев. Етичността на нашата комисия налага да се съобразим с това негово желание.
Подлагам на гласуване процедурното предложение за размяна на първа и втора точка от дневния ред. Който е съгласен, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се – няма.
Решението се приема единодушно.
Подлагам на гласуване дневния ред за днешното редовно заседание.
1. Изслушване по актуални въпроси, отправени от членове на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта към министъра на младежта и спорта, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разглеждане на проект на решение за възлагане на Сметната палата да извърши цялостен одит на действията на Държавна агенция за закрила на детето, по отношение на финансови средства за: изготвяне на техническо задание по проект „Детство за всички“, провеждане на обучения и сключените граждански договори по ОПАК, както и за проучване на изпълнението на плана за действие към Визията за деинституционализация, за периода 2009-2015 г., внесен от Султанка Петрова и група народни представители на 30.04.2015 г.
3. Разни.
Имате ли предложения, забележки, допълнения или промени? Няма. Който е съгласен с така предложения дневен ред, колеги, моля да гласува.
За – 11, против и въздържали се – няма.
Единодушно се приема. Благодаря.
Гости на днешното заседанието са:
Красен Кралев – Министър на младежта и спорта;
Ваня Колева – Парламентарен секретар на Министерство на младежта и спорта;
Султанка Петрова – Народен представител, като вносител на проект на решение;
Цветан Цветков – Председател на Сметната палата на Република България;
Тодор Тодоров – Зам.-председател на Сметната палата на Република България;
Ева Жечева – Председател на Държавна агенция за закрила на детето;
Люба Спириева – Държавен експерт и ръководител на проект ОПАК при Държавна агенция за закрила на детето;
Евгения Иванова – Национален координатор на проект „Детство за всички“;
Теодора Иванова – Гл. секретар на Държавна агенция за закрила на детето;
Камелия Николова – Гл. директор на Главна дирекция „Контрол по правата на детето“ при Държавна агенция за закрила на детето;
Правда Игнатова – Директор на дирекция “Международно сътрудничество, програми и европейска интеграция“ при Агенция за социално подпомагане.
Колеги, припомням чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Отправените въпроси следва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни. Всеки член на комисията има право на по два актуални устни въпроса от всяка парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса. Ресорният министър, към когото е отправен въпросът, отговаря веднага след задаването му. Редът за задаване на актуалните устни въпроси се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Предполагам, че всички ще бъдем достатъчно етични и възпитани и ще се съобразим с нашия Правилник.
Както е по процедура, давам думата за въпроси на най-голямата парламентарна група – ГЕРБ, като аз ще задам първия от полагащите ни два въпроса.
Г-н министър, в последно време започнаха няколко основни ремонта, вкл. и на Националния стадион „Васил Левски“, но бих искал да погледнем по-глобално. Какво включва инвестиционната програма на министерството, докъде е достигнала и какво планирате за бъдеще по тази програма?
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря Ви, г-н председател. Аз първо ще се спра на стартиралия проект за ремонт на Националния стадион „Васил Левски“.
Това е най-голямото спортно съоръжение на територията на страната. След основната реконструкция през 2002 г. са правени само козметични реконструкции. Той е лицензиран от УЕФА и притежава четиризвездна категория по стандартите на УЕФА и ФИФА за капацитет на стадион от такъв ранг и единствено на него могат да се провеждат футболни срещи от кръговете на Шампионска лига и Лига Европа. Капацитетът му 43 340 седящи места, 14 спортни зали, над 20 00 души използват активно съоръжения на Националния стадион.
След проведена открита процедура по реда на ЗОП започна модернизация и реконструкция на тревния терен, включваща цялостна подмяна на поливната система и тревната настилка, като поливната система ще е от най високо качество. Без да се шегувам и да правя излишни, мегаломански сравнения, но качеството на изпълнение на поливната система ще бъде подобно на това на „Алианц Арена“ и аналогиите и сравненията спират до тук. Цената е за 360 000 лв. с включено ДДС. Поради нарушената хидроизолация и бетоновата настилка по трибуните (проникване на вода през дилатационните фуги и наводнения на закритата лекоатлетическата писта и подтрибунните пространства), предвиждаме допълнителен ремонт за около 100 000 лв. Предвиждаме и закупуване на ново информационно табло от последно поколение. Ремонтът на националния стадион ще ни доближи до най-високите световни стандарти и би трябвало да приключи до началото на месец септември, за да може националният отбор на България, както и ако имаме представители в групите на Шампионска лига или Лига Европа те да могат да провеждат срещите си там.Тъй като времето е малко, за да отговоря на този твърде обширен въпрос, ще Ви дам кратка информация за останалите дейности. Започнали сме работа и по подготовка документация за възлагане на обществена поръчка, целяща реконструкция и модернизация на Зимния дворец на спорта. Знаете, че имаше проведена такава поръчка преди една година, която бе прекратена. Очаква се инвестицията да не надхвърля 30 000 000 лв. Целите, които си поставяме с ремонта са: подобряване състоянието на сградата, чрез ефективна реконструкция; осигуряване на енергийна ефективност за намаляване на разходите за енергия при отопление на залите; ефективна климатизация за осигуряване на лед за пързалките; увеличаване броя на седящите места до 3 500 седалки; създаване на многофункционалност на спортните зали с възможност да бъдат използвани и през лятото. В тази връзка ще предвидим подови настилки подходящи за футбол, волейбол, баскетбол и др. Също така ще бъдат проучени възможностите за обособява и изграждане на допълнителна тренировъчна зала.Залата е построена през 1983 г. и оттогава не е извършван основен ремонт, поради което, както тя така и спортните съоръжения са значително амортизирани. В момента в ход е възлагането на изработване на технически паспорт на сградата, както и нейното енергийно обследване. Чрез тези стъпки ще получим пълната и необходима информация за точното състояние на сградата и съоръженията, за проблемните места, за възможните саниращи, укрепващи и енергоспестяващи мерки, които да бъдат извършени.
Следващият обект, върху който работим е Зала „Фестивална“. Залата е силно амортизирана. Лекоатлетическата писта е в критично състояние и не може да бъде използвана. В тази насока предвиждаме следните дейности: укрепване на сградата и подобряване на конструктивното и състояние; енергийно саниране и осигуряване на енергийна ефективност; смяна на осветлението; подмяна на климатичната инсталация; изграждане на нова писта за лека атлетика; закупуване и изграждане на нови съоръжения за лека атлетика; нови подови настилки и спортни съоръжения, обезпечаващи възможността за практикуване на множество видове спорт – футбол, баскетбол, волейбол, хандбал, гимнастика танци и др. Допълнително ще се обособят нови спортни зали и обслужващи помещения. Очакваната инвестиция за ремонт на Зала „Фестивална“ не би трябвало да надхвърли 4 000 000 лв.
Целите след ремонта са да могат да се провеждат не само тренировки по лека атлетика, но и да се домакинства на контроли, на регионални, национални и международни първенства.Направени са обследвания на сградата по Закона за енергийна ефективност, съставен е технически паспорт, извършено е архитектурно заснемане. Въз основа на предписанията и предвижданията са разработени идейни проекти в частите архитектура, ВиК, технологичен проект за спортни съоръжения и подготовка на количествено-стойностната сметка за строително-монтажни работи.
Другият обект, по който работим е спортна зала „София“, която се намира в Борисовата градина. Построена е през 1969 г, тя е частна държавна собственост и е част от капитала на Национална спортна база. Залата е единственото закрито тенис-съоръжение, с два тенис корта и с много високи спортно-технически достойнства. Разполага с 530 места, ресторант и паркинг. В нея могат да се провеждат състезания по художествена гимнастика, бадминтон, тенис на маса, фехтовка,бокс и др. През 2015 г., след изтичане на 10-годишен договор, с който зала „София“ е била отдадена под наем, Национална спортна база влиза във владение на имота и като първа стъпка е изготвено енергийно обследване и издаване на сертификат за енергийна ефективност. На базата на изготвеното енергийно обследване ще може да се кандидатства по програми за финансиране чрез ЕСКО договор на стойност приблизително 1 100 000 лв. За превръщането на залата в модерно спортно съоръжение, отговарящо на европейските критерии за енергийна ефективност, ще бъде направена топлоизолация, ще бъде подменена дограмата, ще бъде монтирана фотоволтаична инсталация, както и газово стопанство за метан. Така предложените мерки за енергийна ефективност ще доведат до намаляване на разходите за отопление с около 50%. След реконструкцията, залата ще бъде годна както за масов спорт, така и за провеждане на професионални състезания.Това са в общи линии по-мащабните проекти, по които работим в момента и имаме готовност за тяхната реализация.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря. Имам един допълнителен въпрос. Запознати ли сте в момента за състоянието на довършителните дейности в спортните зали в Пловдив, Варна и Русе?
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Ходих на инспекция във Варна, поради спешността на приключване на ремонтните работи във връзка със Световната купа по волейбол. Ходих и в Русе. В Пловдив не съм ходил, но там няма предвидени състезания, които да бъдат застрашени от евентуално неспазване на сроковете.
Във Варна положението, наистина, е критично, но получихме уверенията на строителят, че ще успеят, така че залата да бъде открита на 20 юни, за да може да приеме домакинствата на мачовете на българския национален отбор с Канада. Има сериозни проблеми, защото при извършването на всяка една от ремонтните дейности, се откриват нови пропуски в строителството, което е извършено тогава. Аз казах няколко пъти пред медиите, че от този опит си взимаме поуки за реконструкциите, които предстоят да се извършат, специално за Зимния дворец и Зала „Фестивална“. С оглед на това, че очакваме при отварянето на тези два обекта да има също много изненади от строителството извършено преди години, препоръчваме да не се приемат предварително ангажименти и да не се предвиждат събития от международния спортен календар, докато не се приключат ремонтните дейности в двата обекта.
В Русе нещата вървят в срок. Залата ще бъде открита на 23 юли. В Пловдив, без да съм правил посещение, знам че също няма проблем със спазването на сроковете. Но пак казвам, Русе и Пловдив не са критични от гледна точка на това, че няма близки състезания граничещи с пусковия срок.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, министър Кралев. Колеги, преминаваме към следващите питания. Има ли въпрос от парламентарната група на БСП ЛБ? Няма. ДПС? Няма? Реформаторски блок? Заповядайте, доц. Шишков.
ДОЦ. Д-Р ДИМИТЪР ШИШКОВ /РБ/: Моят въпрос е конкретно за базите и съоръженията, които са към държавните спортни училища. По какъв начин и как се предвижда тези бази да бъдат контролирани от Министерство на младежта и спорта, така че по някакъв начин да принуждават тези, които отговарят за тези съоръжения, а именно общините – да се грижат за тези спортни съоръжения? Давам пример: седмото по големина в Европа спортно училище е това в Пловдив. То е държавно, но базите са общинска собственост и за трета поредна година тези зали затворени, защото няма вода, няма парно, студено е - децата не могат да тренират при -15 градуса. И Министерство на младежта и спорта няма как да се намеси, защото базите са общинска собственост. В същия момент се нарушава целия тренировъчен процес. Всички зали, които ще правим в края на краищата са за състезания, и то за нашите спортисти, а децата в спортните училища няма как да тренират. Предвижда ли се в новия Закон за физическото възпитание и спорта такава клауза или точка,която да принуди по някакъв начин или да поеме отговорност върху контрола на тези бази и съоръжения, които са държавна собственост? Говоря за държавните училища.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз знам за вашето предложение, ще го има в предвид. В момента мога само да дам един положителен пример. Спортното училище в Русе имаше нужда от общежитие и след договорка Министерство на земеделието, получиха такова общежитие, което се намира в близост до училището. Тази сграда сега ще бъде санирана по програмите за енергийна ефективност, тоест Министерство на земеделието прехвърлиха на областната управа базата, а ние ще се погрижим за нея.
Разбира се, казусът, който поставяте е изключително и само в прерогативите на общините, но ще направим опити, ще се погрижим, наистина, тези бази, които касаят държавните спортни училища, и където учениците дефакто практикуват, осъществяват учебно-тренировъчния процес, да бъдат под наше управление, за да можем ние да полагаме грижи както за училищата, така и за базите, защото те са неразривна част от учебно-тренировъчния процес. Дори и там, където няма такива бази, например варненското училище, ще направим такива опити да бъдат изградени такива, а там където има - да може да бъдат под управлението на училището, за да може учебно-тренировъчния процес да се води на ниво.
ДОЦ. Д-Р ДИМИТЪР ШИШКОВ /РБ/: Само искам да добавя, че има един страх от Министерство на финансите, че има осигурени пари. Тези пари съответно и към общините и към държавата са абсолютно еднакви и трябва да се използват целево, но това не се случва. И именно за това, че все пак спортните училища не са езикови или класически гимназии, а децата основно се подготвят в залите, това ми е голямата болка, за която апелирам към вас – да направим така, че някой да отговаря и да е ясно кой отговаря за тези зали. Да се знае, че за държавните училища си отговаря държавата във ваше лице, а общината си отговаря за общинските училища и общинските бази. Сега има една разбита собственост, която показва за какво става дума. Трета поредна година са провалени поне три паралелки.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: За съжаление, това което наблюдавам обикаляйки страната е, че има много спортна инфраструктура, общинска собственост, която е занемарена, която е в ужасно състояние. Неудобно ми беше да гледам в какви условия тренират наследниците на Вальо Йорданов в Русе, залите във Велико Търново, в Горна Оряховица, наистина е болно като гледаш състоянието на тези обекти, но всички знаем колко са публичните пари, така че ще опитаме поетапно да си свършим работата, като осигурим пари за реконструкцията на тези зали. Абсолютно сме наясно с проблемите, многократно сме говори и с вас за тях и очакваме чрез новия Закон за физическото възпитание и спорта да успеем да привлечем и частни инвеститори към реконструкцията на тези бази, защото само с публични средства не бихме могли да се справим сами.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря Ви, министър Кралев. Ще се възползвам от правото си на водещ, за да се обърна към доц. Шишков. Изключително важна е мотивацията на едно общинско ръководство. Те самите да бъдат мотивирани дотолкова, че да поемат грижата за спортната база, защото, в крайна сметка, на общинските спортни имоти спортуват децата на този град. Така че, ако те нямат отношение - защо трябва да караме държавата да има по-доброто отношение? Не искам да влизаме в дебати, просто искам да подкрепя думите на министъра.
БОРИСЛАВ ИГЛЕВ /ББЦ/: Уважаеми г-н министър, уважаеми колеги, уважаеми гости!В медиите излезе информация за скандал, свързан с Федерацията по шахмат. Според Методи Стойнев, който е общински съветник в Дупница и състезател по шах на клуб „Марек Юнион-Ивкони“, президентът на Федерацията по шахмат е регистрирал реплика на Европейския шахматен съюз, носещ същото име в офшорната зона Делауеър. Той твърди, че в нея са превеждани огромни суми. Според Стойнев, само през 2014 г. Министерство на младежта и спорта превежда на Федерацията по шахмат сумата от 924 000 лв. за организиране и провеждане на две състезания – Европейско за жени и Европейски индивидуални купи по класически шахмат за мъже и жени.Министър Кралев, може ли да внесете повече яснота около създалата се ситуация? Какво всъщност се е случило и има ли назначена проверка, която да изясни случая? Благодаря.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз Ви благодаря за този въпрос, очаквах го, тъй като от доста време се правят опити да се внася дезинформация в публичното пространство по този въпрос. Ще Ви прочета изготвения доклад по случая от нашия Инспекторат, тъй като на два пъти бяхме сезирани от въпросните господа и на два пъти са извършвани проверки. Нашият анализ е, че в този случай става въпрос за вътрешни междуособици, предизборни битки за поста „Ръководител на международната федерация по шахмат“. Към момента на сключване на договорите на домакинствата, абсолютно всичко е било изрядно. Сега ще Ви изчета доклада, за да внесем яснота, тъй като смятам, че веднъж завинаги трябва да се престане със спекулациите по този въпрос.През 2014 г. Българската федерация по шахмат е организирала Европейско индивидуално първенство за жени, проведено от 28 юни до 11 юли 2014 г. в град Пловдив, подпомогнато от Министерство на младежта и спорта със сумата от 476 000 лв. Организирани са и Европейски индивидуални купи за мъже и жени, проведени от 1 до 9 юни 2014 г. в КК „Албена“ и от 10 до18 юни в КК „Златни пясъци“, подпомогнати от Министерство на младежта и спорта със сумата от 447 870 лв. Общата сума, с която Министерство на младежта и спорта е подпомогнала Българската федерация по шахмат за организиране на горепосочените състезания е 923 870 лв. Сумите са отпуснати след представени от страна на Българската федерацията по шахмат проекти и предложения от експертна комисия до министъра на младежта и спорта, по това време - проф. Мариана Георгиева. Спазени са изискванията на Закона за физическото възпитание и спорта, съгласно тогава действащата Наредба № Н-1. Финансовото подпомагане към Българската федерация по шахмат за състезанието е отпуснато на основание договори, като средствата трябва да се изразходват законосъобразно и целесъобразно за дейностите, определени от Наредба № Н-1 – заплащане на такса към Международната спортна федерация по шахмат; хонорари на международни съдии; наем на спортни обекти, съоръжения; закупуване на спортно оборудване.По силата на сключените договори, Министерството на младежта и спорта изисква от федерациите да представят отчети с финансова и съдържателна част. Българската федерация по шахмат е представила в Министерство на младежта и спорта съдържателните и финансовите отчети, както и копия на първичните финансови документи от проведените състезания. До този момент, в министерството са постъпили три сигнала срещу проведените от Българската федерация по шахмат международни състезания. Сигналите са съответно от: г-н Стефан Сергиев, бивш председател на Българската федерация о шахмат в периода 2005-2011 г., гросмайстор Кирил Георгиев, гросмайстор Венцислав Инкьов и полк. Иван Гущеров. Общата теза на сигналите е, че проведените състезания от Българската федерация по шахмат не са от европейски ранг, не са признати за такива от Европейския шахматен съюз, както и че не са проведени. След направените няколко проверки от Инспектората по чл.64 а от Закона за физическото възпитание и спорт, документите предоставени като отчети и на допълнително изискани такива се установи:
1. Първенствата проведени от Българската федерация по шахмат са официални състезания за 2014 г. на Европейския шахматен съюз и това е видно от сключените договори между Българската федерация по шахмат и Европейския шахматен съюз, подписани от изпълнителните директори на двете организации – г-н Николай Велчев и г-н Владимир Сакотич.Разполагаме с кореспонденцията на Българската федерация по шахмат и Европейския шахматен съюз, както и с фактури издадени от Европейския шахматен съюз за платени такси от страна на Българската федерация по шахмат, в които изрично са упоменати имената на състезанията, подписани от изпълнителния директор на Европейския шахматен съюз – г-н Владимир Сакотич. Имаме и платежни нареждания за превод на сумите от страна на Българската федерация по шахмат към Европейския шахматен съюз.
2. Състезанията са проведени на датите, съобразно сключения договор между Министерство на младежта и спорта и Българската федерация по шахмат, за което свидетелстват следните документи: - заплатени такси за наем на зали и помещения за нуждите на състезанията в Новотел „Пловдив“, град Пловдив, „Съншайн холидейс“ АД, хотел „Мимоза“ в КК „Златни пясъци“, Албена АД, КК „Албена“; - предоставен ни е и снимков материал от състезанията. На една от снимките ясно се вижда гросмайстор Кирил Георгиев (един от жалбоподателите) по време на парти от Европейската индивидуална купа в КК „Албена“; - предоставени са ни и класирани публикации в различни медии, една от които е в списание „Шахматна мисъл“, чийто главен редактор е г-н Стефан Сергиев, също един от жалбоподателите; - документи за хонорари на международни съдии, за наем за спортни съоръжения, за закупуване на спортно оборудване за нуждите на първенствата.Всички представени документи са подпечатани от Българската федерация по шахмат и подписани „вярно с оригинала“, с което федерация се ангажира за истинността им и носи наказателна отговорност по смисъла на чл. 313 от Наказателния кодекс. Предоставените от Българската федерация по шахмат документи, както и изисканите допълнително се съхраняват в министерството и при нужда могат да бъдат предоставени.
Тоест ние на два пъти сме извършили проверки и на два пъти е видно, че такива състезания са проведени и нямаме никакво основание да считаме, че има нещо нередно на база документите, с които разполага министерството, предоставени ни от Европейския шахматен съюз и Българската федерация по шахмат.
БОРИСЛАВ ИГЛЕВ /ББЦ/: Министър Кралев, благодаря за изчерпателния отговор и за проверките, които сте извършили. ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, г-н министър. Колеги, продължаваме. Втори въпрос от групата на ГЕРБ. Аз ще задам въпрос, който витае в пространството и води до много различни заключения. Затова г-н министър, искам да Ви задам един въпрос – ЦСКА. Каква е ситуацията? Аз знам, че по Закона за държавната собственост, държавата или вашето ведомство не може да дава безвъзмездно спортна база. Каква е там ситуацията към момента и има ли яснота относно бъдещето – какви преговори са водени с клуба и докъде са стигнали?
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Това което мога да информирам комисията е, че до момента два клуба от Висшата лига не са получили лицензи за участие в Шампионата през 2015/2016 г. - това са ЦСКА и ПФК Локомотив (София). Тези два клуба не са успели да постигнат договорка за разсрочване на задълженията си към НАП, а ЦСКА има задължения към други кредитори и на тази база не са получили лиценз от Българския футболен съюз. Това е трябвало да се случи към 31 март, лицензионната комисия се е произнесла и към момента чакаме финалното решение на Изпълкома към Българския футболен съюз, който ще заседава на 15 юни. До момента не е известно какви стъпки ще предприемат самите собственици на ЦСКА – дали ще предоставят погасителен план със съответните обезпечения за погасяване на задълженията си към кредиторите си, или ще тръгнат към създаване на ново дружество, на база на което вече Изпълкома би трябвало да вземе някакво решение каква да бъде съдбата на новосъздаденото дружество.Оттам нататък, това което касае държавата е въпроса за базите на ЦСКА. Договорът е сключен през 2012 г., като базата е предоставена след решение на Министерски съвет, сключен е договор за 20 години с ангажимент от страна на ЦСКА за изпълнение на задължителна инвестиционна програма, по която има изпълнение на три етапа. Първият етап е приключил, но втори и трети не са изпълнени изцяло, има частично изпълнение на ангажиментите им по тях. Това мога да кажа към момента. Ангажимент на държавата към този процес ще бъде, евентуално, прекратяването на договора с това дружество, ако то бъде обявено в несъстоятелност и предоставянето на базата, на това което наследи традициите на клуба ЦСКА и бъде припознато от Футболния съюз. Казусът е много сложен и чакаме Българския футболен съюз да го реши, съобразно законите на ФИФА и УЕФА, които също трябва да се произнесат какви ще бъдат санкциите към тези два клуба, вече след решението на Българския футболен съюз.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, г-н министър. Според мен той няма да е правоприемник, той трябва да е ново юридическо лице, иначе задълженията остават същите, а няма кой да ги поеме.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: В момента всички чакаме решението на акционерите.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Колеги от БСП, заповядайте за въпрос. Нямате. ДПС? Заповядайте, проф. Георгиева.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Благодаря, г-н Председател. Уважаеми г-н министър, в продължение на интереса на г-н Чолаков по темата ЦСКА, питам: Погасени ли са публичните задължения? Защото това, което Вие казвате за първи, втори, трети етап инвестиционна програма, първи етап, всъщност, са стари задължения при приемане на решението през март 2012 г. и по същество това не е същинска инвестиция. Това е вариант за покриване на старите задължения от предишния договор за ползване, който е трансформиран в това решение чрез поправка в Закона за физическото възпитание и спорта, която в последствие е отменена и там са останали 1 600 000 лв. стари задължения, от стар договор за ползване на базите. И до миналата година задълженията на ЦСКА, - освен неинвестираните в първата година 1 600 000 лв. с публичните задължения, които не са били издължавани, възлизаше на малко повече от 3 000 000 лв. Това до миналата година. Предполагам, че заради драмата кой е собственик, докога ще бъде собственик, кой ще бъде нов собственик – е продължил този топик и публичните задължения вече са надскочили отдавна трите милиона. Колко са задълженията на ЦСКА по този договор за 20-годишно ползване и колко от тях, всъщност, са издължени. Защото това, което Вие казвате, че има някакви издължавания по първия етап, всъщност, това са припознаване на инвестициите на ЦСКА завинаги, в крайна сметка, а не по същество на ЦСКА от наследените задължения. Как изглежда реално картината?
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз съжалявам, че не съм готов с детайлните цифри, но ще ги подготвя и ще Ви ги дам в писмен вид, с подробен анализ. Както от втората, така и от третата част на инвестиционната програма не всичко е изпълнено, но ще получите много точни данни, когато разглеждаме договора кои от ангажиментите са изпълнени, а от Футболния съюз бих могъл да взема справка и за публичните задължения на ЦСКА, които да Ви ги предоставя за информация. В момента не разполагам с такива цифри.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Допълнителен въпрос от проф. Георгиева.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Благодаря, г-н председател. Г-н министър, тези данни не са, така да се каже, компетентност само на БФС. Те, разбира се, са компетентност на БФС по техните правила за футбола, но по договора, който е с Министерството на младежта и спорта, техните задължения са ваша компетентност, преди всичко. Задълженията им са в общия „паспорт“, така да се каже, на ЦСКА, като член на БФС. Обаче задълженията по ползване на базата, поне коректното обслужване на този 20-годишен договор, са преди всичко към Министерството на младежта и спорта.Както каза и г-н председателят, това е горещата тема в публичното пространство и тя не е слизала от тази висока температура. Така че вашите експерти би следвало, както се казва, ежеседмично да „опресняват“ как се движи натрупването на тези задължения. Защото Вие „стъпихте“ на земята. Вие, когато станахте министър бяхте доста благосклонен към ЦСКА и казахте, че всичко ще им се махне с ръка и ще им дадем картбланш да се развиват, но видяхте, че всъщност не може да го направите, защото не зависи от добрата Ви воля. Не е единствено въпрос на конструктивна политика, искам да кажа. Спазването на законодателството в държавата не може да подмине и ЦСКА. И това е похвално, че Вие сте осъзнали, че те трябва да се издължат, но просто трябва да знаете колко над трите милиона те ги дължат. Пак повтарям – те ги дължат на вас, на Министерството на младежта и спорта. Българският футболен съюз е просто регистратор, така да се каже, на тяхното състояние като клуб.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз само искам да помоля да говорим за инвестиционна програмата, която те трябва да изпълняват, защото твърденията на ЦСКА са, че те заплащат наем, а те не заплащат наем. Те имат ангажимент за инвестиционна програма, която в различна степен се изпълнява или не се изпълнява. Нашите експерти имат тези данни и ще Ви ги предоставя. Просто в момента нямам готовност с конкретна цифра за днешния контрол. Не предполагах, че ще влезем в такъв детайл с цифрите, затова не ги нося.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Това не е в детайла, а в едрия щрих на това задължение. Но техните суми са натрупани не само заради нереализираната инвестиционна програма по задължение като точка от договора, в рамките на първата година от неговото ползване, за да се пристъпи по нататък към ползване на договора – това са публични задължения и те са част от договорното задължение на ЦСКА. И Вие сте този, който трябва да настоява пред ЦСКА да не си трупат публичните задължения, защото не могат да им бъдат опростени. Как другите колеги в спорта могат да са коректни в ползването на база?!Аз мисля, че такъв въпрос ще възникне недалеч във времето и с други клубове. Няма да им казвам имената. И с други стадиони този въпрос „виси“ точно както „виси“ това недобросъвестно потребяване на договора в този случай.
СТОЯН ХРАНОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СПОРТЕН КЛУБ „ЛЕВСКИ“: Извинете, но ЦСКА, Левски, Локомотив, Славия - не са само футбол. Това са спортни клубове. Трябва да сме отговорни и за другите спортове към тези клубове.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Да, г-н Хранов, емоционалността Ви надделя, но сте прав за това, че тези клубове не включват само футбол. Абсолютно сте прав и, наистина, спорта не е само футбол. Доколкото разбрах, проф. Георгиева, изказването Ви не беше точно въпрос, а размишление за отношенията на клубовете с министерството, така че за следващия път ще помолим министър Кралев да ни докладва какви са и докъде са докарани взаимоотношенията на клубовете с ползването на държавната база. Ще Ви дам възможност за още един въпрос към министър Кралев.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Благодаря, г-н председател. Уважаеми г-н министър, уважаеми г-н Хранов!
Въпросът на г-н Чолаков беше по отношение на базата, която ползва ЦСКА, и на която собственик, принципал е Министерство на младежта и спорта. И ние се въртим около този „горещ картоф“ - за утежненията по договора, от който трябва да се очаква отскокът по нататък и което е част от панацеята за ЦСКА. А, че ЦСКА не е само футбол, разбира се, че е така и държавата го осъзнава, надявам се, че и министър Кралев ще потвърди. Министерството на младежта и спорта не е дало база само на футболен клуб ЦСКА – стадион „Българска армия“ и тренировъчната база в Панчарево. Останалите спортни клубове на ЦСКА също ползват база на държавата, на Министерството на младежта и спорта и миналата година със скромните средства за капиталови разходи от бюджета, бяха направени едни скромни ремонти в залите на „Червено знаме“, находящи се на 4-ти километър, където са другите спортни клубове на ЦСКА, където също има какво да каже г-н министърът, надявам се, по тези договори. Защото там не е еднакъв режима и затова заслугата и вината не е само на Министерството на младежта и спорта. Така че г-н министър, г-н председател, благодаря – за следващия път, когато си подготвите вашата коректна експертиза по „Българска армия“ и Панчарево (утежнения договор от време и обстоятелства), аз моля да дадете картината и с другите бази на Министерството на младежта и спорта, които са ползвани от всички спортни клубове, най-напред на ЦСКА, разбира се, защото сме в тази тема. Това ще бъде тежка експертиза, но сътрудниците Ви още сега да поставят задачата. Настоявам – клуб по клуб, база по база, договор по договор (включително и тези бази, за които няма договор), а онези, които имат договор – с каква картина, с какъв дизайн е договора към датата, към която Вие ще докладвате в комисията. Надявам се, че така, до известна степен ще бъдат успокоени колегите и г-н Хранов. Благодаря.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Благодаря. Само да кажа, че имаме готовност да работим още от самото начало на нашия мандат по този казус. Там има, както във всяка една друга ситуация, има клубове, които са коректни, които си изпълняват задълженията - плащат си наемите, плащат си режийните разходи – и с тях ние работим добре. Говорим за наемателите на базата, но има и други, които са некоректни и към всички са предприети необходимите действия. Водим разговори, с някои от тях има подписани договори, споразумения, с други нещата вървят по-трудно, но ще Ви бъде представена пълна картина. Ние разполагаме с точните цифри, данни и състояние и етап на взаимоотношенията ни всеки един клуб. Така че там казусът бавно, трудно върви към някакво разрешаване.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: С цялото ми уважение, колеги, още един път се обръщам към вас с молба. Това е блиц контрол по общата политика на министерството. Така си губим времето. Задаваме си въпроси, които може да ги зададем на нарочна, специализирана среща с министъра. Други въпроси? Заповядайте, проф. Лилков.
ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Благодаря, г-н председател. Уважаеми г-н министър, уважаеми колеги.Тъй като следя дейността на министерството по-активно от 2001 г., си спомням, че и тогава първите, най-разискваните теми бяха: необходимите промени в Закона за физическото възпитание и спорта, ремонта на стадион „Васил Левски“ и Регистъра на националната и общинската спортна база. И тогавашният председател на Агенцията ме убеждаваше - „..Само сега да видиш. Правим ремонта, правим Регистъра, правим Закона – и да видите какво ще стане.“ И 15 години ние сме на същите теми – стадион „Васил Левски“, националната спортна база, на общинската спортна база, изобщо Регистъра на спортните бази, пак ще правим промени в Закона, а в същото време се е сринала цялата ни система за спорт. Аз ще задам към вас един въпрос, който вероятно ще го задам и към министър-председателя, защото той касае цялостната политика на правителството. Винаги, всеки мандат започва с тези големи идеи и накрая се превръщаме в Министерство на спортните имоти и на спортните бази.Аз искам да задам следния въпрос: какви сериозни реформи, промени смятате да се направят във всички сфери, които се отнасят до спорта, или по-точно да ги заложим (аз съм далеч от мисълта, че е ваша отговорността и че Вие ще можете да ги доведете до край), но да положим основите за връщането на тази система на спорта, която носеше на България големите успехи. В този смисъл ще конкретизирам. Очаквам от вас, г-н министър, заедно с министъра на образованието (ще кажа същото и на него), заедно със Сдружението на общините на Република България и заедно с всички субекти, които имат отношение към спортната база – да се направи един Публичен регистър, истински, и същевременно да се заложат основите на голямо, мащабно спортно строителство, необходимо на българския спорт, на българските общини, което да се изпълнява години напред. И да се направи тази революция, която се извърши 60-те и 70-те години в България, по отношение на спортната база. Да дадете съответните стратегически направления за организацията на българския спорт. В момента спортните клубове стават все по-слаби и по-слаби, все по-изолирани в дейността си, държавата все по-малко може да се намесва и все по-откъснато работи от общините. Отново ни трябва система на българския спорт, която да върне спорта там, където му е мястото и дейността на клубовете, а от там и използването на базите да стане все по-ефективно и по-ефективно. Не искам да говоря повече, но моята молба и моите очаквания, а предполагам и на моите колеги, като политици, е да видим тази визия за спорта във всичките ѝ аспекти. И по отношение на треньорските кадри, която да ни отведе отново там, където ни е мястото, като спортна нация. Иначе, виждате ли как започнахме този мандат и слизаме все по-ниско и по-ниско, и по-дребно и по-дребно ниво и накрая, като всяка българска работа, нищо няма да свършим. Аз прочетох всички отчети, с които започнахме този мандат. Цифри, отделни инициативи, програми, командировки тук и там – нищо съществено, което да ми дава на мен основание да смятам, че българския спорт и спорта за всички, разбира се, се връща там, където му е мястото. Благодаря Ви.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Аз също Ви благодаря. Но позволете ми да изразя категорично несъгласие с тази позиция, защото въобще не сме стигнали само до нивото на коментари или само до агенция за имоти, както казахте. Не слизаме на това ниво, напротив, смятам че започнахме много мащабни реформи в областта на спорта и чрез приемане на поправки в Закона за предучилищното и училищното образование, надявам се, и за висшето, разработваме стратегия, разработваме различни документи, а скоро ще обсъждаме и Закон. Големите проекти, мащабните реформи не трябва да ни отклоняват и от ежедневната ни работа. За съжаление, има и битови проблеми, които трябва да решаваме.Има конкретика, за която отговарям на тези въпроси, но далеч не смятам, че дейността на министерството е сведена до работа само в спортната инфраструктура.За първи път започнахме да говорим за проблемите в училищата, за физкултурните салони. В момента се извършва пълна инвентаризация на спортната инфраструктура в училищата. Ще бъде предложена такава програма. Вкарахме промените в Закона, както казах, така че – дайте малко време. Виждате, че нещата не са сведени само и единствено до кърпене на сега съществуващи бази.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Заповядайте за допълнителен въпрос, проф. Лилков.
ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Благодаря. Казах, че се притеснявам да не финишираме само като министерство на спортните имоти и спортните бази.Г-н министър, с цялото уважение към вас, - ние сме политическия орган, който се занимава с провеждането на политиката в областта на спорта. Би било редно всички ваши политически намерения в тази област, които аз приветствам, да бъдат написани на няколко страници, да влязат в нашата комисия, да ги обсъдим и вече след това те да се превърнат, както се казва, в още по-силно основание за действие от вашата страна.
Затова моята молба е, всички тези приоритети, които изброих, а вероятно не съм бил изчерпателен, да ни ги представите на следващо или по следващо заседание. Тоест – в каква насока са промените, които Вие предлагате в Закона за предучилищното училищното образование; по отношение на развитие на спортната база (какво мислим да бъде); по отношение на спортните кадри; университетския спорт и много, много други теми. Дайте ни ги като ваша политическа визия. Ще получите нашата подкрепа. Може на едно, две, три заседания да ги дообсъдим и когато вече се превърнат и в политика на комисията, ще станем още по-силни, ще знаем накъде вървим.Иначе, просто Вие ще знаете, че правите нещо. Къде Ви е стратегията за работа заедно с Министерство на здравеопазването? Те нямат ли отношение към спорта? Къде е съвместната работа с Министерството на отбраната? Години наред висшите военни училища, подчертавам, висшите военни училища не участват не участват в студентски игри и състезания! Къде е военния спорт? Къде е университетския спорт? Къде е високото ниво на студентския спорт, за което говорим непрекъснато? Хайде да ги обсъдим тези неща, но да ги видим първо написани. Пак Ви казвам, може да звуча малко назидателен и нападателен във вашите очи, но се отнасям с огромна симпатия, защото знам, че Вие полагате огромни усилия и знам, че на вас се е стоварила задачата да свършите работа и от предишни години, но да заложите визията за следващите години.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Част от тези неща, за които говорим са заложени в програмата за управление на правителството, което Вие подкрепяте. По-детайлната разработка ще я получите. Няма никакъв проблем за това. Имаме стратегия за работа и с Министерство на здравеопазването, работим с тях . Там открихме пропуски, които от 15 години не са поправени, а именно за сертифициране на лечебните заведения, които имат право да бъдат определяни като спортни такива. С Министерство на отбраната нещата се получават малко по-бавно, но и там ще имаме напредък, така че ще предложа на вашето внимание идеалната стратегия, която да обсъдим. Разбира се, това ще стане при следващите ни сесии. Ще имате тази стратегия още преди да започнем да обсъждаме идеите за Закона за спорта.
ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Ще се възползвам от търпението на председателя, за да кажа още нещо. Няма народен представител, не само в тази зала, който да не си, образно казано, „лъснал обувките“ с темата за училищните спортни салони. И всеки, по време на кампания обещаваше, че ще направи нещо. Нека да изготвим една съвместна програма с Министерство на образованието за 50-100 училищни салона, разположена във времето, остойностена, да предизвикаме общините да си разчертаят дворовете на училищата, да направят съответните предложения - да обединим усилията, да направим революция и в тази област. Нищо не се прави. Ако попитате някой в София какво е направено, ще ви разкаже за салона на 88 училище. Двадесет и шест години и най-после се направи един салон с басейн. Ето това е резултата от говоренето – 26 години за един салон.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Г-н Лилков, другите може да са говорили, а ние го работим. Да, има създадена комисия от преди няколко месеца, която извършва инвентаризация. Това е казано публично няколко пъти. Работи се по този казус. Казус, който не е решен 50 години, ние сме първите, които започват да го оправят. И има ефективен резултат от тези действия. Списъците са готови и в момента правим предложение, изчисляваме необходимите средства, които са необходими, за да може да се разработи една такава програма, но това е много сложен и тежък процес. Това е инвентаризиране на 2 400 училища, който не зависи само от нас. Но тази комисия и този процес беше предизвикан от нашето министерство и съвместно с Министерството на образованието и науката вече се работи. И вече има конкретни резултати, които ще бъдат представени съвсем скоро. Трябва да имаме ясна представа колко ще струва на държавата построяването, въобще, решаването на този проблем със спортната инфраструктура в училищата.До момента такъв анализ не е правен. Затова преди да говорим за конкретика, която да бъде измерена с финансов разчет, бюджет и план за изпълнение трябва да видим какво е реалното състояние. До момента нямаше информация за състоянието на тази инфраструктура. Работи се, има първични данни и съвсем скоро този анализ ще бъде предоставен на вниманието на широката общественост и на комисията.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, м-р Кралев. Проф. Георгиева, ще наруша Правилника, само ако се вместите в рамките на две минути. Давам думата на проф. Георгиева.
ПРОФ. МАРИАНА ГЕОРГИЕВА /ДПС/: Благодаря, г-н председател. Поисках процедура, защото трябва да бъде коректни.Г-н министър, с цялото си уважение, което смятам, че съм показала и в детайла и в принципното си говорене по въпросите на спорта, настоявам в тази комисия да се говори коректно. Убедена съм, че го правите несъзнателно, но поправката, която Вие уточнявате в Проектозакона за предучилищното и училищното образование, е следствие на изменение в Закона за физическото възпитание и спорта (по-точно в Правилника), което се случи по време на кабинета „Орешарски“. Говоря за този трети час по физическо възпитание, за естеството на спортните дейности, и за субекта на водене на тези спортни дейности. И в тази комисия, когато се реферираше на първо четене Проектозаконът, зам.-министър Кастрева го потвърди и го призна това нещо. Длъжен сте да бъдете джентълмен и в политика и съответно да Ви брифират коректно, но на мен ми е неприятно да приписвате неща, които са сложени назад във времето. А в Закона за предучилищното и училищното образование, като специализиран закон за този трети час се случват тези текстове, точно заради тези изменения и поправки, които направи кабинета „Орешарски“. И това трябва да бъде конструктивния тон в политиката. Летоброенето в политиката не започва нито от предходния кабинет, нито от по предходния кабинет, не започва и от този кабинет. На вас не Ви отива да бъдете или с къса памет, или да се държите арогантно, в кавички. Мисля, че не е така. На следващо място. Защо реагирам по този начин, г-н председател, и мисля, че имам право да реагирам? И така както бяхте толерантен към проф. Лилков, бъдете така и към мен, защото мисля, че това става увлечение на кабинета. За трети път от мандата на този кабинет, „Юнашкия салон“ се размахва като комплимент на варненска регионална претенция, че е заслуга на този кабинет. Понеже това се брифира в публичното пространство, а ние трябва да бъдем коректни и на спортните министри трябва да им е вменено, някак си, да бъдат още по-коректни. Значи, „Юнашкия салон“ във Варна започна и завърши де юре, де визо, де факто, изцяло в мандата на кабинета „Орешарски“. Не може и там всичко да се приписва за суетата на този кабинет в политиката в спорта. Значи, „Юнашкия салон“ и съответно поправката за третия час по физическо и за начина на водене – всичко това е приемственост от предишния кабинет, г-н министър.В тази зала, в тази комисия ние имахме такива уточнения и по онзи дребен детайл в програмата за финансиране на спортните клубове, където Вие понечихте да си припишете заслуга за политика, че сте премахнали показателя „географско разпределение“. И аз Ви обърнах внимание да прочетете миналата програма, че там този показател го няма. Просто става практика да се изземва авторството на политиките в спорта. Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Ако се сещате, в предишния Парламент аз лично изисквах, настоявах да не говорим за това кой какво е направил, а да говорим как ще надграждаме. И никога не съм пропагандирал към това да се сравняваме. Много моля да не си създаваме такова напрежение, особено когато става дума за спорт. На мен лично това не ми харесва. Това, че някой е споделил, че нещо е направено – не е толкова страшно. Важното е да надграждаме. Това, което и проф. Лилков каза – да си помагаме заедно, за да върви спорта на България. Затова е тук министър Кралев.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Според мен говорим за различни неща. Не съм правил никакви опити да изземвам чужди заслуги за каквото и да било. Коментирам единствено поправките, които касаят кой ще води тези часове от I до IV клас. Идеята е наша – третия час да се води от учител по физическо. Дори до последно ходих да убеждавам колегите от всички парламентарни групи в Комисията по образование за това, както и влизането на треньори в третия час. Това визирам. Това са нещата, които твърдя, че са наша идея, наша политика. Нищо друго не съм казал, което да Ви кара да мислите, че присвоявам ваши заслуги или заслуги на предната администрация. Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Г-н Иглев, последен въпрос, защото имаме и втора точка.
БОРИСЛАВ ИГЛЕВ /ББЦ/: Благодаря. Уважаеми г-н министър, уважаеми колеги. Спираме да говорим за футбол, ще говоря за един спорт, който интересува българската публика, българските деца.Страната ни успя да постигне голям успех, приемайки домакинството на шампионките при жените в тениса. От години обаче, голямата мечта на българския привърженик на този вид спорт е да види у нас някои от големите имена в тениса. Няма нужда да споменавам колко силно жадуват българските деца за това да имат възможност да проследят на живо играта на Григор Димитров, който кара хиляди българи да застанат пред екраните и да го наблюдаваме.Един турнир от календара на Асоциацията на професионалистите (ATP) се провежда в столиците на съседни държави. Както Вие знаете, последният турнир беше в Истанбул, където Вие бяхте гост. Интересът от българската публика беше голям. Много хора тръгнаха в посока Истанбул, за да наблюдават на живо Григор Димитров. Турнир от ATP има в Букурещ, Белград. В тази връзка е въпросът ми. Работи ли Министерство на спорта заедно с Българската федерация по тенис и има ли намерение да приеме организацията на турнир за мъже по тенис в свой приоритет? Проучен ли е интерес от страна на евентуални спонсори и направен ли е финансов разчет колко би струвал на държавния бюджет евентуално събитие от такъв ранг? Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Извинете, г-н Иглев, за последен път ще Ви кажа. Този блиц контрол е по политики, не е за състезания в Перник ли, в Анкара ли, в Ню Йорк ли. Тук става дума за обща политика. Ако желаете, г-н министър, отговорете.
КРАСЕН КРАЛЕВ, МИНИСТЪР НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА: Ще бъда много кратък, въпреки че рискувам проф. Лилков да каже, че обръщаме министерството на агенция за спортни имоти.Но преди да говорим за такъв турнир трябва да направим подходящата инфраструктура. Тоест трябва да се инвестира, за да се построят кортове с необходимия размер, с публика, с инфраструктура. Да, мислим по такъв проект – инфраструктурен. Когато сме готови с такъв проект, когато го реализираме – тогава бихме могли да коментираме и реализирането на турнир от веригата ATP. Разбира се, има потенциални партньори като инвеститори, но още сме далеч от реализирането на проекта. Вярвам, че в нашия мандат това ще се осъществи – строеж на такъв корт и реализирането на подобен турнир. Това е следствие първо от успешно реализиране на инвестиционната ни програма в инфраструктурно отношение.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, министър Кралев. Едно уточнение, с което завършвам. Правенето на спорт е съчетание – на база, на финанси, на спортно-педагогически кадри и субекта спортист. Само че, ако започнем да ги подреждаме в някакъв друг ред ще се случи така, че може да имаш най-добрия педагогически кадър, може да имаш най-добрия субект, но като нямаш къде да ги сътвориш – е без значение. Така че спортната база е заводът за създаване на спортисти.
Министър Кралев, благодаря за участието.
Уважаеми дами и господа народни представители, преминаваме към втора точка от дневния ред. Моля, от името на вносителите, народния представител г-жа Султанка Петрова да представи внесения проект за решение.
СУЛТАНКА ПЕТРОВА /ПФ/: Уважаеми г-н председател, колеги, гости.Аз ще Ви запозная с мотивите за извършване на цялостен одит на дейността на Държавната агенция за закрила на детето, по отношение на разходване на финансови средства за изготвяне на техническо задание по проект „Детство за всички“, провеждане на обучения и сключените граждански договори по ОПАК, както и за проучване на изпълнението на плана за действие към Визията за деинституционализация, за периода 2009-2015 г.Закрилата правата на детето е един от основните приоритети във всяко демократично общество и правова държава. Държавната агенция за закрила на детето е органът, на който държавата е възложила най-отговорните контролни и организационни функции.За съжаление, в последните години са налице системни нарушения в тази сфера, с данни за откровено и целенасочено накърняване правата на децата, с цел лично обогатяване на служители от системата. Наред с това е налице на информация за нерегламентирано усвояване на средства, отпуснати от европейските партньори по Оперативни програми, по които Държавната агенция за закрила на детето е реализирала проекти.
Информацията е, че в рамките на проекта (Оперативна програма за административен капацитет), функционален анализ на Държавната агенция за закрила на детето, еднократните възнаграждения за един обучител са били в размер на 3 853 лв. за период на обучение от два дни, за изготвяне на техническо задание по проект „Детство за всички“, изпълняван от Държавната агенция за закрила на детето, с цел проучване на изпълнението плана за действие към Визия за деинституционализация за разходените средства в размер на около 140 000 лв., и то при положение, че от страна на УНИЦЕФ е извършена независима оценка по същия предмет, в следствие на което са били дадени препоръки и насоки за действия и промяна.
На фона на тези разходи, проблемите в сферата на опазването и закрилата правата на детето в България все повече се задълбочават, тоест ефект от евентуално разходваните средства видимо не е налице. Напротив, гражданското общество поставя все по-остро проблемите в тази сфера, като неминуемо ги свързва с оплаквания за злоупотреби с публични финансови средства и тяхното усвояване, за сметка правата на децата, както и на корупция.
Във връзка с гореизложеното, извършването на одит от Сметната палата е необходим за идентифициране на евентуалните проблеми, свързани с неправилно и нецелесъобразно усвояване на средствата по европейски програми и проекти, които Държавната агенция за закрила на детето еднолично и в партньорство е работила и работи. Благодаря Ви, г-н председател.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря Ви, г-жо Петрова. Преминаваме към становищата. Писмено становище от Министерство на труда и социалната политика.
НИНА НАЙДЕНОВА, СЕКРЕТАР НА КВДМС:
Становище относно: Проект на Решение на Народното събрание, внесено от г-жа Султанка Петрова и група народни представители на 30.04.2015 г. Във връзка с т. 2 от дневния ред на предстоящото заседание на Парламентарната комисия по въпросите на децата, младежта и спорта, с която се предлага проект на Решение на Народното събрание за възлагане на Сметната палата на Република България одит на Държавната агенция за закрила на детето по отношение на изразходваните финансови средства за изготвяне на техническо задание по проект „Детство за всички“, Министерство на труда и социалната политика, изразява следното становище: Всички програми и проекти насочени към деинституционализация и услуги за децата и семейството, финансирани от Европейския съюз или националния бюджет се ръководят от Национална стратегия за „Визия за деинституционализация на децата в Република България“ и Плана за нейното изпълнение.За изпълнение на дейностите предвидени в цитираните документи са осигурени средства, както следва:
1. Първоначалният етап е подкрепен целево със средства по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013 г.“ в размер на близо 90 милиона лева. Отделно от ОПРЧР е осигурено приемствено финансиране на широк кръг разкрити социални услуги за деца и семейства в риск като държавно делегирана дейност, с цел осигуряване устойчивост на процеса по деинституционализация.
2. По Оперативна програма „Регионално развитие 2007-2013 г.“ първоначалния етап е подкрепен целево със средства по две схеми за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ („Подкрепа за обновяване и модернизация на държавни лечебни и здравни заведения в градска агломерация“ и „Подкрепа за деинституционализация на социални институции предлагащи услуги за деца в риск“) на обща стойност над 101 милиона лева.
3. По мярка 321 „Основни услуги за населението и икономиката за селските райони“ са подкрепени инвестиции в инфраструктура и оборудване с цел развитие на услугите на населението и икономиката в селските райони, в това число изграждане или подобряване на центрове за социални услуги – грижи за деца, грижи за възрастни хора и хора с увреждания, включително специализиран транспорт на обща стойност 15 милиона лева.
4. Финансиране от републиканския бюджет на социални услуги, делегирана държавна дейност, включително чрез намаляване на капацитета на специализираните институции в процеса на преместване на децата и въвеждане на принципа – парите следват детето.
Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България“ е изработена в съответствие с Насоките за алтернативна грижа за деца, приета от Комитета на Обединените нации за правата на детето и са одобрени от Общото събрание. Всички принципи, подходи и мерки, посочени в Насоките се приемат за водещи и основополагащи при тълкуването и прилагането на Визията, която от своя страна е национална рамка на Насоките.
Първият приоритет при изпълнение на Националната стратегия е деинституционализацията на децата/младежите с увреждания, настанени в домовете за деца с увреждания и децата с увреждания над 3 години, настанени в домовете за медико-социални грижи. Изборът на тази целева група се предопределя от обстоятелството, че те са най-уязвими и са с най-висока степен на социална изолация.Операция „Да не изоставяме нито едно дете“, финансирана по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2007-2013 г.“ се реализира в съответствие с целите и приоритетите, залегнали в Националната стратегия в два компонента:
Компонент 1: „Планиране на мерки за деинституционализация“.
Компонент 2: „Разкриване на социални услуги в общността“.
Изпълнението на проект „Детство за всички“ по Компонент 1 на операция „Да не изоставяме нито едно дете“ стартира през месец юни 2010 г., като дейностите следва да приключат на 2 юни 2015 г. С реализирането на проекта е ангажирана Държавната агенция за закрила на детето в партньорство с Агенцията за социално подпомагане и Министерство на здравеопазването. Отговорните институции, чрез целенасочената си дейност, съпътстват процеса през целия период на изпълнение, като целта е реалното преустановяване дейността на най-малко 15 специализирани институции за деца. Независимо от заложените индикатори за резултат по проекта „Детство за всички“, Агенцията за социално подпомагане си е поставила като ангажимент до края на 2015 г. да бъдат закрити всички институции за деца с увреждания, като резултат от успешното реализиране на двата компонента на Операцията.
Бюджетът на проект „Детство за всички“ е в размер на 4 450 678,40 лв., като до този момент са изплатени средства в размер на 3 389 601,94 лв. в това число и аванс в размер на 992 080,00 лв. Верифицираните искания за междинни плащания са в размер на 2 921 789,76 лв.
Заложените средства по проекта се разходват за изпълнение на следните дейности:
Дейност 1 – Дейност за организиране и управление на проекта;
Дейност 2 – Преглед и анализ на съществуващите оценки и индивидуален план за действие и грижа, включително и оценка на обективното състояние на всяко едно от децата с увреждания, настанени в специализираните институции за деца и възможностите за реинтеграция;
Дейност 3 – Идентифициране на подходящи форми на социални услуги и общините, в които да бъдат създадени за всяко едно от децата, настанени в специализирани институции, включително и преглед на съществуващите социални услуги в съответната територия;
Дейност 4 – Дейности по реинтеграция основани на резултатите от прегледа и анализа на съществуващите оценки за всяко дете от институциите, включително и подготовка за извеждане на деца от институциите;
Дейност 5 – Мотивация и запознаване на заинтересованите страни по места с положителните ефекти от процеса на деинституционализация.
Дейност 6 – Обучения и подбор на ангажиран в услугите и за деца персонал, в съответствие с пакета услуги, предвидени да бъдат разкрити на съответната целева територия;
Дейност 7 – Действия за разширяване на обхвата на приемната грижа, подбор, обучение на приемни родители;
Дейност 8 – Услуги в подкрепа на кандидат-осиновители за деца с увреждания;
Дейност 9 – Целенасочени мерки за повишаване на информираността на обществото за планираните действия, включително и целенасочена работа за положителна промяна в обществените нагласи към рисковите групи, включително и достъпно разясняване какви са социалните услуги, за какви целеви групи са предназначени и каква е тяхната специфика;
Дейност 10 – Дейности за информиране и публичност на резултатите от проекта.
В действащия договор за безвъзмездна финансова помощ по проекта няма разписана дейност по изготвяне на техническо задание с цел проучване на изпълнението на Плана за действие към Визията за деинституционализация, както и не са верифицирани разходи за това. До момента са изплатени средства в размер на 4 346, 74 лв. За членове на оценителни комисии при провеждане на процедури по ЗОП. В бюджета на проекта са предвидени средства за експерти за изготвяне на технически задания и изготвяне на документации за провеждане на процедури по ЗОП в размер на 3 000 лв., като същите до момента не са верифицирани и изплатени на бенефициента.
Към настоящия момент, вследствие на изпълнение на дейностите по двата компонента на Операцията, са изведени и настанени 1090 деца/младежи с увреждания в Центрове за настаняване от семеен тип и Защитени жилища.Остава да бъдат изведени и настанени 263 деца и младежи от специализираните институции за деца/младежи с увреждания в новоизградените социални услуги, финансирани по Компонент 2 на операция „Да не изоставяме нито едно дете“ до 30.11.2015 г.
При изпълнението на дейностите по проекти по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, се прилагат системи за управление и контрол на изпълнението и верификация на разходите по изпълнение, чрез които се гарантира прозрачна и стабилна система за управление на средствата чрез добро финансово управление при спазването на принципите на икономичност, ефикасност и ефективност.
Становището е подписано от зам. министър-председателя по демографската и социалната политика и министър на труда и социалната политика – Ивайло Калфин.
ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря Ви, г-жо Найденова за становището, което прочетохте от Министерство на труда и социалната политика. Сега да чуем и становището на Сметната палата, в лицето на нейния председател. Заповядайте, г-н Цветков.
ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА: Благодаря, г-н председател. Уважаеми госпожи и господа народни представители.
Запознахме се Проекта за решение и с мотивите, които обуславят да се приеме това решение. Споделяме го и считаме, че са налице необходимите законови предпоставки и основания да се се извърши един такъв одит, още повече, че Сметната палата има готовност да извърши един такъв одит. Но се налагат някои много важни уточнения.
На първо място да уточним какъв ще бъде вида на одита. Дали ще е одит за съответствие при финансовото управление, който е насочен към установяване на законосъобразността на взетите решения и извършените разходи или ще бъде одит на изпълнението, тоест какъв е ефекта и ефективността от изпълнението на тези програми, които се визират в Проекта на решението.
Следващият въпрос, който трябва да се уточни, е самия обект на одит, тъй като е записан цялостен одит на Агенцията за закрила на детето. Дали това ще бъде един цялостен одит, който ще обхване нейната съвкупна дейност, включително начина на изпълнение на бюджета, спазване на режима на обществените поръчки, управлението на активите и ред други аспекти от нейната дейност или ще бъде строго фокусиран върху този проект „Детство за всички“ или плана за действия към Визията за деинституционализация, обхващаща периода 2009-2015 г.
Това предлагам също да уточним. И вече в зависимост от уточняване на вида одит и обекта на одит, да уточним и срока за извършване на одита, тъй като времетраенето при един одит за съответствие при финансовото управление е едно, а пък времетраенето за извършването на одит на изпълнението, е съвсем друг. Ясно е, че тези срокове, които са посочени няма вече как да се изпълнят.Обичайно, при одита за съответствие при финансовото управление е 4 месеца. Като се има предвид, че сме в летен сезон това ще затрудни изпълнението на одита. Изпълнението на одита за изпълнението е един доста сложен тип одит. Започва с един много широк период на предварително проучване, идентифициране на критерии и показатели, с които да се установи постигането на ефикасността при изпълнението на определен проект или програма,той обичайно е около 5 месеца, за такъв тип Агенции каквато е Държавната агенция за закрила на детето.
Така че нашата молба към вас е да можем да уточним тези три важни аспекта на одита. След тяхното уточняване и след взимането на решението, включително и приемането в пленарна зала, ние имаме готовност да се справим с тази задача.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря Ви, г-н Цветков. Нека дадем думата и на г-жа Жечева и тогава да пристъпим към разисквания.
ЕВА ЖЕЧЕВА, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО: Благодаря, уважаеми г-н председател. Уважаеми народни представители, уважаема г-жо Петрова. Благодаря Ви за възможността съвсем накратко да изложа аргументите на Държавната агенция за закрила на детето, по внесения Проект за решение.
По проект „Детство за всички“ не е изготвено и финансирано „техническо задание с цел проучване на изпълнението на Плана за действие към Визията за деинституционализация“, това което беше отразено и в становището на Министерство на труда и социалната политика. В бюджета на проекта няма заложена сума от 140 000 лв. за подготовка на техническо задание.Не са изплащани такива суми нито по проект „Детство за всички“, нито от бюджета на Агенцията. УНИЦЕФ извърши актуална „снимка“ на състоянието на изпълнението на Плана за действие по моя молба, поради това че в проектите, които се изпълняват няма заложени такива средства.
Искам да кажа, че всички средства, които са разписани в проект „Детство за всички“ са преминали проверка по целесъобразност и законосъобразност пред договарящия орган и са верифицирани всички отчетени разходи за периода 2010-2014 г.
Всички процедури,обществени поръчки, договори, които са сключвани по проект „Детство за всички“ и това се е случило в първите две години (2010-2012), са качени на в сектор „Профил на купувача“ на страницата на Държавната агенция и всички отчетни финансови документи, по които са направени плащанията.
Същото се отнася и за проект „Изготвяне на функционален анализ за подобряване на ефикасността и ефикасността на администрацията на ДАЗД“, който е финансиран по ОПАК. По проекта не са изплащани еднократни възнаграждения на един обучител. Целият проект няма такива договори с физически лица и не са изплащани хонорари на физически лица. По същия начин, цялата информация за обществената поръчка по проекта е на страницата на ДАЗД.
Аз Ви благодаря за възможността, тук, пред този висок форум, пред представителите на законодателната власт да говоря за деинституционализацията и за изключителната промяна, която настъпва в България, вследствие на Визията за деинституционализация, защото Визията е политически документ, който е приет през 2010 г. А Плана за действие, който се визира към Визията за деинституционализация 2009-2015 г., изпълнителите на този План за изключително много. Те са всички органи за закрила, които изпълняват проекти, в това число Агенцията за социално подпомагане, която изпълнява три от проектите по Плана за действие, Министерство на здравеопазването, което изпълнява един от проектите и ДАЗД, която изпълнява проект „Детство за всички“.
Искам да Ви информирам, че проект „Детство за всички“ никога не е бил овластен да взема решения по отношение на децата. Той е създава среда и е подкрепял екипите и мултидисциплинарните групи, които работят. Проектът завърши точно пет години след неговото стартиране – 2 юни 2015 г. Бих искала да изразя пълната си готовност, моя, на екипа на ДАЗД и на всички финансиращи органи. Сметната палата при проверката, която ще бъде извършена ще може да установи обстоятелствата, за които говоря и които бяха посочени в становището на министъра на труда и социалната политика. Бих искала още да кажа, че в мотивите на г-жа Петрова и народните представители се съдържат изключително тежки обвинения към системата за закрила, защото това е една цялостна система за закрила, която част от системата е към Министерство на труда и социалната политика, а ДАЗД е орган към Министерски съвет.
Накрая бих искала да кажа е, че едно от най-важните постижения на демокрацията и отношението към децата в България, е гласувания през 2000 г. на Закон за закрила на детето и създаването през 2001 г. на системата за закрила. Защото, ако не беше създадена тази система, ако не беше инвестирано доверие и ресурси в тази система, въпросите на децата щяха да бъдат все още в сектора - децата, като обект на закрила, а не субект на права. Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, г-жо Жечева. Бяхте достатъчно изчерпателна. Оценяваме дейността на Агенцията.Колеги, имате ли отношение по Проекта за решение, по изискването за одита и по мотивите на отделните ведомства?
ПРОФ. ВИЛИ ЛИЛКОВ /РБ/: Искам да задам един въпрос, който е принципен, тъй като за първи път ще ми се наложи да участвам в такова гласуване. Въпросът, може би е малко лаически, но все пак трябва да го задам. От една страна е един доклад на наши колеги, в който се изразяват някакви констатации. От друга страна са аргументи и съответно становища на институции. Кое е основанието, въз основа на което ние трябва да вземем решение дали да се извърши такава проверка или не? Дали тя да бъде пълна, всеобхватна, както Вие казахте, г-н Цветков, или да бъде локализирана. Тоест какво трябва да е налице, за да кажа – да, съответно какво трябва да е налице, за да кажа – не? Този въпрос е много наивен, но за първи път ми се налага да гласувам по такъв казус. От едната страна виждам тежки констатации, почти обвинения, а от друга страна виждам един ясен отчет и становища. Това би помогнало аз да взема решение. Благодаря. ЦВЕТАН ЦВЕТКОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СМЕТНАТА ПАЛАТА: Да поясня. Съгласно Закона за Сметната палата, Българският парламент може да възлага до 5 одита на Сметната палата. Така че това е преценка на Българския парламент и на всеки един народен представител да предложи такъв одит, да се обсъди в рамките на съответната комисия и съответно да се реши в пленарна зала дали да се възложи такъв одит. Така че ваше право е да направите такава преценка, Вие преценявате по целесъобразност ли, по законосъобразност ли – решението е във ваши ръце.
ПРАВДА ИГНАТОВА, РЪКОВОДИТЕЛ НА ДОГОВАРЯЩИЯ ОРГАН ПО ПРОЕКТ „ДЕТСТВО ЗА ВСИЧКИ“: Искам да кажа, че разходването на европейските средства е процедура, която подлежи на много сериозен контрол и на много стриктни правила. И такива обвинения, че има сериозни нарушения, в никакъв случай не би трябвало да се пускат в публичното пространство, тъй като ние като договарящ орган в рамките на изтичащия програмен период сме били отговорни за около 400 000 000 лв. Вече 365 000 000 от тях са сертифицирани от Брюксел и в този период сме имали два одита от Сметната палата, три одита от Европейска сметна палата, четири одита от Европейската комисия и четиринадесет одита от Агенция одит на средствата от Европейския съюз. Има много стриктни правила, има много ясно регламентирани правила за това колко и какви средства могат да бъдат влагани в различни операции, в различни дейности. И в този смисъл, при нас няма нито една констатация за нарушения по законосъобразността на разходваните средства. Мисля, че това е някакъв нюанс, за да се знае по какъв начин работят тези звена, които управляват европейските средства.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря Ви. Други колеги? Няма. Заповядайте, г-жо Петрова.
СУЛТАНКА ПЕТРОВА /ПФ/: Г-н председател, уважаеми гости. Така като Ви слуша човек, ще остане с убеждение, че България е в едно прекрасно състояние, децата и българските семейства живеят прекрасно, че новите домове от семеен тип са ОК. Просто се чудя, все пак, като държавни служители, като хора, които трябва да отговаряте достойно и да бъдете достатъчно коректни в отношенията си към народните представители – нито един от вас не каза в момента, че има проблем в тези пет години от началото на този така добър процес. Защото и Националната стратегия за Визия за деинституционализацията на децата в България и вашия План, които са направени, са прекрасни, но никой нямаше достойнството тук, пред моите колеги да каже, че наистина има проблем и тези проблеми за изключително много.
Аз няма да се спирам на тази тема. Ако някой иска мога да му подаря тези папки и жалбите, които получавам ежедневно, но само ще помоля да ме изслушате, за да задам няколко допълнителни въпроса, във връзка с този цялостен одит, подчертавам – цялостен, който Патриотичния фронт настоява да се извърши на Държавната агенция за закрила на детето. Ние поставяме още няколко въпроса.
- Колко пари са отпуснати за поддържане на националната телефонна линия за деца по бюджет и на каква стойност е бил сключения договор за това?
- Каква е стойността на сключения през май договор с „Анимус“ и какви бюджетни средства са дадени за този период на Държавната агенция за закрила на детето и на националната телефонна линия за деца?
- За какво са използвани тези средства, които остават като разлика от реално отпуснатите средства на стойността на сключените договори?
- Каква сума е планирана за изготвяне техническо задание за провеждане на социологическо проучване за изпълнението на проекта План за действие, както и на всички технически задания от стартирането на проектите, които управлява Държавната агенция за закрила на детето - „Детство за всички“ и „Подкрепа“?
- Как са изпълнявани препоръките, направени в прегледа на изпълнение на Плана за действие от консултанта на УНИЦЕФ – Джоана Роджърс и какво става като промяна и процес?
- Какво налага да се проведе социологическо проучване за изпълнение Плана за действие и какво очаквате да даде като резултат? За какво ще послужи и каква е неговата стойност?
- Защо в момента на приемане през 2010 г., досега не е направен преглед и актуализация на дейностите, услугите в Плана за действие за изпълнението на Визия за деинституционализация, след като има задължението и е разписано това да се прави?
- Защо липсва и не е направена оценка на процеса като държавна политика, а се извежда и то само и единствено някои добри примери от проекта „Детство за всички“? Няма анализ на рисковете, няма стратегическа визия за начина на продължаване и избягване, предотвратяване на проблемите, които възникваха и могат да възникват.
- Каква е цената на клипа изготвен по проекта „Подкрепа“, който в момента върви по телевизиите? Според вас, както това стимулира родителите да се грижат по-добре за своите деца?
- Кое създава предпоставки за печелене само на определени доставчици в дадените процеси – едни и същи фирми и неправителствени организации? Мога още да продължа, ако искате с въпросите, но мисля, че това е достатъчно. Благодаря.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/: Благодаря, г-жо Петрова. Задавахте въпроси, които не можах да ги видя свързани с изискването за провеждане на одит. Това са по-подробни въпроси относно работата на Агенцията. Приемаме го.
Други изказвания, питания анализи, отношение към проблема? Няма. Предлагаме следната прередакция на предложението на г-жа Султанка Петрова.
Народното събрание на Република България, на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, чл. 6, ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 38, ал. 2 от Закона за Сметната палата – реши:
1.Възлага на Сметната палата на Република България да извърши одит за съответствие на дейността на Държавна агенция за закрила на детето за периода 2009-2015 г.
2.Срокът за извършване на одита е от 1 юли 2015 г. до 15 октомври 2015 г.
3.Срокът за внасяне в Народно събрание на заключителния доклад на Сметната палата, е 15 октомври – 15 ноември 2015 г.
Подлагам решението на гласуване. Който и съгласен, включително тези, които са заявили писмено гласуването си, моля да гласува.
За – 10; Против – няма; Въздържали се – 3.
На база проведеното гласуване, Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта, приема и внася за разглеждане в Народно събрание, така направеното предложение за решение.
ПРЕДС. ИВАН ЧОЛАКОВ /ГЕРБ/:Има ли нещо по точка „Разни“? Няма. Благодаря на всички. Закривам заседанието.
Закрито в 17.00 ч.
ЗАМ.- ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИВАН ЧОЛАКОВ
Стенограф:
Борислава Маева
78,924 знака