КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
17/06/2010
: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49, внесен от Министерски съвет на 03 юни 2010 г. .
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49, внесен от Министерски съвет на 03 юни 2010 г. .
На свое редовно заседание, проведено на 17 юни 2010г., Комисията по околната среда и водите, под ръководството на г-жа Искра Михайлова – Председател на Комисията, разгледа на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49, внесен от Министерски съвет на 03 юни 2010 г. .
От Министерството на околната среда и водите на заседанието присъстваха: г-жа Ивелина Василева, зам.-министър; г-н Тодор Димитров, директор на дирекция „Земни недра и подземни богатства” и г-н Васил Белогушев, началник отдел „Геология и разрешения за проучване”.
От Министерство на икономиката, енергетиката и туризма: г-н Марий Косев, зам.-министър; г-жа Дияна Янева, директор на дирекция „Природни ресурси и концесии”; г-н Цветан Цветков, държавен експерт в дирекция „Природни ресурси и концесии” и г-жа Мариета Немска, съветник в дирекция „Икономическа и социална политика”.
Присъстваха и г-н Петко Ковачев, Институт за зелена политика и г-н Ради Радев, председател на сдружение „Екофорум”.
От името на вносителя законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от зам.-министър Марий Косев, който посочи, че с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства се създават законови предпоставки за усъвършенстване на институционалната рамка, като след извършване на административната реформа единният орган по управлението на подземните богатства – Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), ще изготви национална политика и стратегия за тяхното управление и въз основа на стратегията, приета от Министерския съвет, ще бъде изготвен проект на нов закон за подземните богатства, в който ще бъдат уредени по нов начин обществените отношения в тази сфера.
Със законопроекта се цели на първо място въвеждане на единен подход при определяне на държавната политика за разпореждане с подземните богатства, приложима за цялостния процес, обединяващ фазите на търсене, проучване и експлоатация, както и управление на технологичните отпадъци и
На второ място, интегриране на функциите на държавно управление относно предоставянето на права за търсене, проучване и добив на подземни богатства и контрол по изпълнението на концесионните договори, разпръснати досега в три министерства.
Въвеждане на единен подход при определяне на държавната политика за разпореждане с подземните богатства, приложима за цялостния процес, обединяващ фазите на търсене, проучване и експлоатация, както и управление на технологичните отпадъци;
Интегриране на функциите на държавно управление относно предоставянето на права за търсене, проучване и добив на подземни богатства и контрол по изпълнението на концесионните договори, разпръснати досега в три министерства.
Интегрираното осъществяване на управленските компетенции относно дейностите по търсене, проучване и предоставяне на концесии за добив на подземни богатства и тези по геоложките изследвания в едно министерство (МИЕТ) осигурява по-добре поставянето на националните цели и изработването на необходимата единна икономическа политика, без да се пренебрегват чувствителните за отрасъла изисквания за устойчиво развитие и участие на обществеността. Именно тези са параметрите, включени в „контролния лист” за развитието на съвременното минно законодателство.
Предимствата на институционална рамка на „единния орган” пред сега действащия модел (отраслови ведомства и Министерство на околната среда и водите (МОСВ) са:
1. Ясно регламентиране на отговорностите за изготвяне и провеждане на държавната политика и стратегия в областта на управлението на подземните богатства (минералните ресурси) на Република България като част от икономическата политика на държавата;
2. По-голяма ефективност и прозрачност при регулиране на отношенията между държавата и частния бизнес в областта на търсенето, проучването и добива на подземни богатства;
3. Намаляване на административната тежест чрез възприетия подход при администрирането „на едно гише”;
4. Постигане на съответствие с възприетите институционални модели за управление на подземните богатства в държавите от Европейския съюз (ЕС).
Предлаганият институционален модел съответства на съвременните тенденции в европейското законодателство в геологопроучвателния и миннодобивния бранш. Въпреки отделни различия в традициите на съответната правна система в страните от ЕС практиката на “единен орган” е преобладаваща, като в 16 от тях компетентното министерството е това с ресор икономика, индустрия, енергетика.
Въвеждане на единен подход при определяне на държавната политика за разпореждане с подземните богатства, приложима за цялостния процес, обединяващ фазите на търсене, проучване и експлоатация, както и управление на технологичните отпадъци;
Интегриране на функциите на държавно управление относно предоставянето на права за търсене, проучване и добив на подземни богатства и контрол по изпълнението на концесионните договори, разпръснати досега в три министерства.
Неразделна част от компетентността на единния орган е правомощието да издава удостоверения за регистрирани открития на находища; изключването на това правомощие противоречи изцяло на концепцията за единния орган. Регистрирането и удостоверяването на откритията е основополагащо за последващото развитие на процедурите за предоставяне на права върху подземни богатства, за които е отговорен единният орган.
В законопроекта нормативно е обвързано взаимодействието на минната администрация с Министерството на околната среда и водите и Регионалните инспекции по околната среда и водите. В тази насока в проекта ясно е очертано разпределението на функциите, свързани с опазването на земните недра. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма ще осигурява опазването на земните недра посредством контрола, който ще осъществява за рационално използване на подземните богатства при тяхното търсене, проучване, добив и преработка. В съответствие с разпоредбите на общия закон – Закона за опазване на околната среда (ЗООС), МОСВ ще продължи да осъществява превантивен, текущ и последващ контрол върху компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат.
Министърът на околната среда и водите запазва функциите си за осъществяване на държавния контрол по опазването на земните недра по реда на Закона за опазване на околната среда по отношение на:
• прилагане на методи, технологии и системи, ограничаващи отрицателното влияние върху земните недра, околната среда, защитените територии, зони и обекти;
• спазване на екологичните изисквания за депониране и съхраняване на почвените материали и минните отпадъци;
• опазване и възстановяване на околната среда;
• дейностите по рекултивация на нарушените терени от търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземните богатства.
Подобни текстове не са разписани в проекта, тъй като систематичното им място е в ЗООС, където тази материя намира правна уредба. Така изброените правомощия съставляват същността на функционалната компетентност на МОСВ по опазването и възстановяването на околната среда, основаваща се на Закона за опазване на околната среда, по отношение на подземните богатства. Това налага изключването от правомощията на МОСВ на икономически по своя характер дейности, свързани с развитието и контрола на търсенето, проучването и добива на подземни богатства. Обратното би било в разрез с принципа за „единния орган” и е предпоставка за размиване на отговорностите и за неефективна държавна политика в тази област, примери за каквато вече са налице при прилагането на сега действащия ЗПБ (периода 1999 – 2010 г.).
Без да се засягат основните контролни компетенции на МОСВ при опазването на земните недра, основаващи се на ЗООС, следва да се подчертае, че концепцията на единен орган означава концентриране на управлението на икономическите дейности по търсенето, проучването, добива и първичната преработка в МИЕТ и изземване на досегашните правомощия на други министерства (МОСВ и МРРБ) за предоставяне на права върху подземни богатства. Администрирането на икономическите дейности в областта на подземните богатства се осъществява чрез разрешителния режим за предоставяне на права за търсене и проучване и концесионния за добив. Отговорен за тяхното упражняване е единният орган, което обосновава и контролните му правомощия по изпълнението на задълженията на титулярите на права за търсене и проучване или за проучване и на концесионерите за спазването на изискванията за рационално използване на подземните богатства.
Представено беше положително становище на отдел „Европейско право” при НС, според което законопроектът е съобразен с разпоредбите на Директива 2006/21 ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. относно управлението на отпадъците от миннодобивните индустрии за изменение на Директива 2004/35 ЕО. В § 6, чл. 7, ал. 2, т 14 от законопроекта се посочва министърът на икономиката, енергетиката и туризма като компетентен орган за извършване на задълженията по директивата.
В заключение на становището на отдел „Европейско право”, може да се приеме, че законопроектът е съобразен с изискванията на директивите.
След откриването на дебата от председателя на Комисията г-жа Михайлова, която обърна внимание, че дава думата за въпроси, съображения, коментари по предложения законопроект, по който Комисията по околната среда и водите не е водеща комисия, такава е Комисията по икономика, енергетика и туризъм, отношение взеха народните представители: г-н Петър Курумбашев, който отправи въпрос, защо Министерството на околната среда и водите смята, че този ресурс трябва да премине към друго министерство. В предишни години сме били свидетели на това, че различните министерства се бият за това кой какъв ресурс да разпределя и обикновено това не става доброволно, понякога става и за сметка на доброто управление на ресурсите, какъвто е примерно случаят с управлението на водите в България, управлявани поне от четири министерства.
Отговор беше даден от г-н Тодор Димитров от МОСВ, който посочи, че законопроектът е съгласуван от всички министерства, включително и от МОСВ, което значи, че министерството е съгласно със ситуирането на един орган по управлението на подземните богатства, включително и с дейности, които досега са били вменени на Министерството на околната среда и водите.
В допълнение, г-жа Янева от МИЕТ посочи аргументи, защо се предлага да е това министерство, като това не е от някаква мегаломанска идея, а защото са проучили световния и европейския опит и това, което са констатирали и изложили в мотивите, е, че в повечето европейски държави това е така, тъй като тези дейности са икономически по своята същност – добивът на подземните богатства. Затова и в повечето държави това е ресора на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, или индустрията. Всъщност, това е естествената логика на процеса.
Г-н Ковачев отправи питане относно изпратена петиция за използването на цианиди, а г-н Радев подкрепи определянето на единен орган за подземните богатства.
Председателят на Комисията отправи покана за други предложения по законопроекта, след което прекрати дискусията, обръщайки внимание, че такива могат да бъдат отправени между двете четения на законопроекта.
След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите с 7 гласа „за”, без ”против” и 5 „въздържали се” подкрепи законопроекта и изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, № 002-01-49, внесен от Министерски съвет на 03 юни 2010г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИСКРА МИХАЙЛОВА