Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
24/02/2011 второ гласуване

    ПРОЕКТ НА РАБОТЕН ДОКЛАД ОТНОСНО:Второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните растения, № 902-01-98 внесен от Министерски съвет на 02.11.2010 г., приет на първо гласуване на 02.02.2011 г.
    ПРОЕКТ!

    Р А Б О Т Е Н Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Второ гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните растения, № 902-01-98 внесен от Министерски съвет на 02.11.2010 г., приет на първо гласуване на 02.02.2011 г.


    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за лечебните растения
    (Обн., ДВ, бр. 29 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 23 и 91 от 2002 г., бр. 30 и 65 от 2006 г., бр. 94 от 2007 г., бр. 36 и 43 от 2008 г. и бр. 80 и 103 от 2009 г.)
    Комисията текста на вносителя за наименованието на закона.

    § 1. В чл. 12 думите „заповедта по чл. 10, ал. 2” се заменят със „заповедите по чл. 10, ал. 2 и 5".
    Действащ закон:
    Чл. 12. Забранява се събирането, изкупуването, първичната обработка и търговията с билки от лечебни растения под специален режим на опазване и ползване в нарушение на заповедта по чл. 10, ал. 2.
    Комисията текста на вносителя

    § 2. В чл. 13 думите „крайния потребител” се заменят с „лицата, които ги използват със или без преработване за производство на лекарствени продукти, храни и козметика”.
    Действащ закон:
    Чл. 13. Билките, събрани от лечебни растения под специален режим, се придружават до крайния потребител със следните документи:
    1. заповед на директора на регионалната инспекция по околната среда и водите по чл. 10, ал. 5, когато билките са събрани от естествените им находища;
    2. удостоверение, издадено от общината, когато билките са събрани от култивирани лечебни растения;
    3. позволителното за ползване на билки по чл. 21, ал. 2.
    Комисията текста на вносителя

    § 3. Член 14 се изменя така:
    “Чл. 14. Видовете растения, обявени за защитени съгласно приложение № 3 към чл. 37 от Закона за биологичното разнообразие и обхванати в списъка по приложението към чл. 1, ал. 2 на този закон, се опазват съобразно разпоредбите на Закона за биологичното разнообразие.”
    Действащ закон:
    Чл. 14. (1) Видовете растения, обявени за защитени по друг закон и попадащи в списъка по приложението, се опазват съобразно разпоредбите на този закон.
    (2) За диворастящите защитени лечебни растения се забранява:
    1. сеченето, брането, късането, изкореняването, хербаризирането независимо от тяхното състояние и фаза на развитие;
    2. унищожаването и увреждането на находищата им;
    3. притежаването, пренасянето, търговията и изнасянето зад граница в свежо или изсушено състояние на цели растения или на части от тях;
    4. събирането на семена, луковици, коренища и други репродуктивни органи.
    (3) За защитените лечебни растения се допускат изключения по ал. 2, т. 1, 3 и 4 със заповед на министъра на околната среда и водите, когато екземплярите са предназначени за:
    1. проучвания от научни институции, създаване и попълване на колекции към природонаучни музеи, висши учебни заведения, ботанически градини и дендрариуми;
    2. създаване на насаждения за култивирано отглеждане;
    3. възстановяване на нарушени популации в естествената им среда или за повторното им въвеждане в природата.
    (4) Условията и редът за издаване на заповедта по ал. 3 се уреждат с наредба на министъра на околната среда и водите.
    Комисията текста на вносителя

    § 4. Член 15 се изменя така:
    “Чл. 15. За находища на лечебни растения, намиращи се в защитени територии, се прилагат режимите и нормите, установени със Закона за защитените територии, заповедите за обявяване и плановете за управление на защитените територии, а по отношение на опазването и ползването - разпоредбите на този закон.”
    Действащ закон:
    Чл. 15. (1) За опазване на биологичното разнообразие от лечебни растения в защитените територии и на естествените процеси във включващите ги екосистеми се спазват следните изисквания:
    1. в резерватите се забраняват всякакви дейности, свързани с лечебните растения, с изключение на събирането на семенен материал и лечебни растения с научна цел или за възстановяването им на други места в природата, в количества, по начини и във време, изключващи нарушения на екосистемите;
    2. в националните паркове се забраняват:
    а) събирането на билки и диворастящи плодове от растения по списъка съгласно приложението от местата, определени с плановете за управление и проектите по Закона за защитените територии;
    б) намесата в биологичното разнообразие от лечебни растения, включително внасянето на неприсъщи за района видове лечебни растения;
    в) събирането на редки, ендемични, реликтни и защитени видове лечебни растения;
    г) други дейности, свързани с лечебните растения, определени със заповедта за обявяване на защитената територия или с плана за управление;
    3. при управлението на природните забележителности се предвиждат мерки за опазване на лечебните растения, чиито находища са на тяхна територия, в допълнение към мерките за опазване, укрепване и възстановяване на природните забележителности;
    4. в поддържаните резервати се забраняват всякакви дейности, свързани с лечебните растения, с изключение на дейности за поддържане и възстановяване на популациите и местообитанията им, съобразно плана за управление, както и събирането на семенен материал и лечебни растения с научна цел или за възстановяването им на други места;
    5. в природните паркове се забраняват дейностите по ал. 1, т. 2, букви "б", "в" и "г";
    6. в защитените местности по отношение на лечебните растения се забранява:
    а) извършване на дейности, противоречащи на изискванията за опазване, поддържане или възстановяване на популациите и условията в местообитанията им;
    б) ползването им, когато това е определено със заповедта за обявяването на защитената територия.
    (2) Изключенията по ал. 1, т. 1 и 4 се уреждат със заповед на министъра на околната среда и водите за всеки конкретен случай.
    (3) За опазване на лечебните растения в защитените територии се спазват изискванията на чл. 16, ал. 2, 3 и 4 и чл. 17, ал. 1.
    Комисията текста на вносителя

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Създава се нов § 4а със следния текст:
    § 4а В чл. 16 се правят следните изменения:
    1. в ал. 1 думите „земите и горите от горския фонд” се заменят с „горските територии”.
    2. в ал. 4 думите „гори и земи от горския фонд” се заменят с „горските територии”.

    Комисията предложението.
    § 5. Член 19 се отменя.
    Действащ закон:
    Чл. 19. (1) За опазването на лечебните растения във водите и водните обекти включените в плановете за управление на речните басейни изисквания за количеството и качеството на водите отчитат и данните от наблюдението и оценката на лечебните растения.
    (2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г.) Изискванията по ал. 1 се прилагат и при издаване на разрешителни за водовземане и ползване на воден обект, съответно при изграждане и експлоатация на водностопански системи и съоръжения.
    Комисията текста на вносителя

    § 6. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думите „за ползване, издадено по реда на този закон” се заличават.
    2. Създава се ал. 5:
    “(5) Позволителното или заверено копие от него задължително придружава събраните билки или генетичен материал до лицата, които ги използват със или без преработване за производство на лекарствени продукти, храни и козметика, съответно за размножаване.”
    Действащ закон:
    Чл. 21. (1) Събирането на билки от естествените находища на лечебни растения се извършва съобразно изискванията на този закон, както и съобразно предвижданията на съответните планове, програми и проекти по раздел II на глава четвърта.
    (2) Ползването на лечебните растения по чл. 20, ал. 1, т. 1 и 3, представляващо стопанска дейност, се извършва въз основа на позволително за ползване, издадено по реда на този закон.
    (3) Позволително по ал. 2 не се изисква при събиране на билки за лични нужди от земи, гори и водни обекти - държавна и общинска собственост.
    (4) Позволително не се изисква и когато лечебните растения са култивирани от собственици или ползватели на земи, гори или водни обекти, освен когато са култивирани от общината.
    Комисията текста на вносителя

    § 7. В чл. 22, т. 1 се правят следните допълнения:
    1. След думите „на държавното горско стопанство” се добавя „или на държавното ловно стопанство в определения им териториален обхват”.
    2. В буква ”а” след предлога „за” се добавя “земите и”, а накрая се добавя „или държавното ловно стопанство”.
    Действащ закон:
    Чл. 22. Позволително за ползване на лечебните растения се издава от:
    1. директора на държавното горско стопанство - когато ползването е от земи и гори от горския фонд, както следва:
    а) за горите от Държавния горски фонд - след заплащане на такса в държавното горско стопанство;
    б) за горите - общинска собственост - след заплащане на такса в общината;
    в) за горите - частна собственост, позволително се издава на собственика без заплащане на такса с възможност за преотстъпването му на трети лица - възмездно или безвъзмездно, при свободно договаряне и след регистрирането му в държавното горско стопанство;
    2. от кмета на общината, когато ползването е от:
    а) земеделски земи от поземления фонд и включените в строителните граници на населените места - общинска собственост, след заплащане на такса в общината;
    б) териториите и акваториите в строителните граници на населените места - общинска собственост, независимо от предназначението им, след заплащане на такса в общината;
    в) територии и акватории извън горския фонд - частна собственост, позволително се издава на собственика по реда на т. 1, буква "в";
    3. от областния управител, когато ползването е от земеделските земи, води и водни обекти - държавна собственост, в границите на населените места и в поземления фонд, след заплащане на такса в областната администрация;
    4. от директора на дирекцията на националния парк, когато ползването е от териториите и акваториите на националните паркове, след заплащане на такса в съответната дирекция.
    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    §7 се изменя така:
    „Чл. 22. Позволително за ползване на лечебните растения се издава от:
    1. директора на държавното горско стопанство или на държавното ловно стопанство, в определения им териториален обхват – когато ползването е от:
    а) горски територии – държавна собственост – след заплащане на такса в държавното горско стопанство или в държавното ловно стопанство;
    б) горски територии – частна собственост, позволително се издава на собственика без заплащане на такса с възможност за преотстъпването му на трети лица – възмездно или безвъзмездно, при свободно договаряне;
    2. кмета на общината, когато ползването е от:
    а) горски територии – общинска собственост, след заплащане на такса в общината;
    б) земеделски земи от поземления фонд и такива, включени в строителните граници на населените места – общинска собственост, след заплащане на такса в общината;
    в) територии в строителните граници на населените места – общинска собственост, независимо от предназначението им, след заплащане на такса в общината;
    г) земеделски земи от поземления фонд – частна собственост, позволително се издава на собственика без заплащане на такса с възможност за преотстъпването му на трети лица – възмездно или безвъзмездно, при свободно договаряне;
    3. областния управител, когато ползването е от земеделски земи – държавна собственост, в границите на населените места и в поземления фонд, след заплащане на такса в областната администрация;
    4. директора на дирекцията на националния парк, когато ползването е от териториите и акваториите на националните паркове, след заплащане на такса в съответната дирекция.”

    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 8. В чл. 25, ал. 1, т. 1 думите “Националния фонд “Българска гора” се заменят с “Бюджета на съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство”.
    Действащ закон:
    Чл. 25. (1) Таксите по чл. 23, ал. 1 постъпват във:
    1. Националния фонд "Българска гора", когато ползването е от находища, намиращи се в земи, гори, води и водни обекти в държавния горски фонд;
    2. (Изм. - ДВ, бр. 91 от 2002 г.) Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, когато ползването е от находища на територията на националните паркове;
    3. (изм. - ДВ, бр. 91 от 2002 г.) бюджета на съответната община, когато ползването е от находища, намиращи се в общински гори, земи, води и водни обекти в населените места, в горския и в поземления фонд;
    4. държавния бюджет, когато ползването е от находища, намиращи се в земеделски земи, води и водни обекти - държавна собственост, в границите на населените места и в поземления фонд.
    (2) Таксите по чл. 23, ал. 1 се изразходват за:
    1. плановите документи по чл. 50;
    2. дейности по поддържането и възстановяването на лечебни растения и техните находища;
    3. научни изследвания и наблюдение на лечебните растения;
    4. (изм. - ДВ, бр. 23 от 2002 г.) изграждане и поддържане на специализираните карта, регистър и информационна система за лечебните растения;
    5. култивиране и преработка на лечебните растения;
    6. обучение, издаване на образователни материали, провеждане на конференции по лечебни растения;
    7. други дейности, свързани с управлението и контрола по този закон.

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Параграф 8 се изменя така:
    „§8. В чл. 25, ал. 1:
    а) точка 1 се изменя така:
    „1. бюджета на съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство, когато ползването е от находища, намиращи се в горски територии – държавна собственост, както и в такива, предоставени им за управление, въз основа на договор.”
    б) точка 3 се изменя така:
    „3. бюджета на съответната община, когато ползването е от находища, намиращи се в горски територии – общинска собственост, в земи, води и водни обекти в поземления фонд или в населените места.”

    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 9. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея:
    а) след думите “се издава на” се добавя “билкозаготвител - юридическо лице, или на”, а думите „или за първична обработка” се заличават;
    б) създават се т. 5, 6 и 7:
    “5. срок на ползване;
    6. други условия, свързани с опазване на находището;
    7. лицата, извършващи ползването, ако те са различни от титуляря на позволителното.”
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    “(2) Когато позволителното е издадено на билкозаготвител - юридическо лице, в него поименно се записват физическите лица, с които той организира събирането; броят на тези лица не може да бъде по-голям от
    20 души.
    (3) Позволителното се издава преди осъществяване на ползването.”
    Действащ закон:
    Чл. 26. Позволителното за ползване се издава на физическо лице, което събира билки за продажба или за първична обработка или генетичен материал от лечебни растения, и определя:
    1. вида на ползването;
    2. разрешеното количество билки или генетичен материал по видове морфологични части;
    3. района или конкретното находище;
    4. начина на ползване.
    Комисията текста на вносителя

    § 10. Създават се чл. 28а и 28б:
    “Чл. 28а. Забранява се на физически лица и на юридически лица да продават, изкупуват и превозват билки или генетичен материал, за които няма издадено позволително за ползване по чл. 22 или удостоверение за отглеждане в култура по чл. 46, т. 3.
    Чл. 28б. Забранява се ползването на лечебни растения в нарушение на определените в позволителното по чл. 26, ал. 1 вид, количество, район, начин на ползване и други условия.”
    Комисията текста на вносителя

    § 11. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “тяхното” се добавя “замразяване или”, а думата “балиране” се заменя с “опаковане”.
    2. В ал. 2 след думите “пункт е” се добавя “замразяване или”.
    Действащ закон:
    Чл. 30. (1) Първичната обработка на билките включва тяхното изсушаване, оситняване, обезпрашаване, обеззаразяване и балиране.
    (2) Минималната първична обработка в билкозаготвителния пункт е изсушаване на билките.
    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    В § 11, чл. 30, ал. 1 се изменя така:
    „(1) Първичната обработка на билките включва тяхното замразяване, изсушаване, оситняване, почистване, балиране и/или опаковане.”
    Комисията предложението.
    Комисията текста на вносителя

    §12. В чл. 31 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2:
    а) в т. 2 след думата “билки” се добавя “и техния произход по позволително”;
    б) в т. 4 думите “31 януари” се заменят с “20 януари”.
    2. Създава се ал. 3:
    „(3) Предоставянето на информация по ал. 2, т. 1 и 4 може да се извърши на хартиен носител или по електронен път.”
    Действащ закон:
    Чл. 31. (1) Билкозаготвителят е лице, което изкупува събрани билки и/или извършва първичната им обработка.
    (2) Билкозаготвителят е длъжен:
    1. да уведоми съответната регионална инспекция по околната среда и водите за организираните от него билкозаготвителни пунктове и складове за билки до започване на дейността в тях;
    2. да води книга за изкупените, реализираните и наличните количества билки, регистрирана в регионалната инспекция по околната среда и водите;
    3. да осигурява достъп на контролните органи по този закон за проверка на наличните или намиращите се в процес на първична обработка билки и на необходимата документация;
    4. до 31 януари да представя в съответната регионална инспекция по околната среда и водите обобщена информация за изкупените, обработените и реализираните през предходната година билки, както и за складовите наличности.

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    В § 12, ал. 2, т. 4, след думата „билки” се добавят думите „по видове”.
    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 13. Създава се чл. 31a:
    “Чл. 31a. (1) Книгата по чл. 31, ал. 2, т. 2 се води за всеки билкозаготвителен пункт и склад за билки и се идентифицира с пореден номер, адрес на билкозаготвителния пункт и данни за билкозаготвителя - име, номер на документа за самоличност и постоянен адрес, когато той е физическо лице, или наименование, седалище, адрес на управление, код по БУЛСТАТ или ЕИК и данъчен номер, когато е юридическо лице.
    (2) Приключените книги се съхраняват една година от лицата по чл. 31 и 32, а в случай на прекратяване на тяхната дейност - от съответната регионална инспекция по околната среда и водите.
    (3) При прекратяване дейността на пункта или склада за билки лицата по чл. 31 и 32 са длъжни в срок 7 дни писмено да уведомят съответната регионална инспекция по околната среда и водите и да й предоставят за съхраняване книгата по чл. 31, ал. 2, т. 2.”
    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    В § 13, чл. 31а се изменя така:
    „1. В ал. 2 думите „а в случай на прекратяване на тяхната дейност – от съответната регионална инспекция по околната среда и водите” се заличават.
    2. В ал. 3 думите „и да й представят за съхраняване книгата по чл. 31, ал. 2, т. 2” се заменят с: „да предоставят обобщена информация за изкупените, обработените и реализираните до момента на прекратяване на дейността билщки и да съхраняват книгата по чл. 31, ал. 2, т. 2 за срок от една година”.
    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 14. В чл. 32, ал. 2 накрая се добавя “и на чл. 31а”.
    Действащ закон:
    Чл. 32. (1) Изкупуването на неподложени на първична обработка билки може да се извършва и от лица, различни от билкозаготвителите, за нуждите на производства, за които са необходими билки в необработен вид.
    (2) Лицата по ал. 1, както и тези, които съхраняват билки в складове за билки, са длъжни да спазват изискванията на чл. 31, ал. 2.
    (3) Билковите аптеки и търговците от фармацевтичната, парфюмерийната, козметичната и хранителната промишленост, които са изкупили билки при осъществяване на дейността си, са длъжни да спазват изискванията на чл. 31, ал. 2, т. 4.
    Комисията текста на вносителя

    § 15. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 1 се изменя така:
    “1. име, номер на документа за самоличност и постоянен адрес – за физическите лица;”.
    2. Създава се нова т. 2:
    “2. наименование, седалище, адрес на управление, код по БУЛСТАТ или ЕИК и данъчен номер на юридическото лице и данните по т. 1 на лицето, което го представлява - за билкозаготвител - юридическо лице, както и имената, номер на документа за самоличност и постоянен адрес на лицата, които ще се впишат в позволителното, когато ползването е по реда на чл. 26, ал. 2;”.
    3. Досегашните т. 2 и 3 стават съответно т. 3 и 4.
    Действащ закон:
    Чл. 34. Лицата, които кандидатстват за позволително, подават до органите по чл. 22 заявление, което съдържа:
    1. името, местожителството и данните от личната карта на заявителя;
    2. вида и количеството на ползването;
    3. района на събирането.
    Комисията текста на вносителя

    § 16. В чл. 41, ал. 1 след думите „титуляря на позволителното за ползване” се добавя „или на записаните в него по чл. 26, ал. 2 лица”
    Действащ закон:
    Чл. 41. (1) Органът по чл. 22 отнема позволителното за ползване със заповед, когато от дейността на титуляря на позволителното за ползване е настъпило увреждане или унищожаване на находищата на лечебни растения.
    (2) Заповедта по ал. 1 се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    Комисията текста на вносителя

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Създава се нов § 16а със следния текст:
    „ 16а. В чл. 42, ал. 1 се създава т. 6 със следния текст:
    „6. Директорите на държавните горски стопанства и на държавните ловни стопансства”.
    Комисията предложението.

    § 17. В чл. 43, ал. 2 се създава т. 7:
    “7. утвърждава коефициенти за превръщане на количествата билки от свежо в сухо тегло след съгласуване с научни и браншови организации.”
    Действащ закон:
    Чл. 43. (1) Министърът на околната среда и водите ръководи и координира разработването и провеждането на държавната политика по опазване и устойчиво ползване на лечебните растения, включително интегрирането й в секторните политики.
    (2) За осъществяване на дейността си по ал. 1 министърът на околната среда и водите според своите правомощия:
    1. ръководи разработването на Националната стратегия за лечебните растения и я внася за приемане от Министерския съвет;
    2. координира контролните функции на органите на изпълнителната власт по отношение на лечебните растения;
    3. организира системата за наблюдение и оценка на диворастящите лечебни растения по отношение на състоянието и ползването им;
    4. (изм. - ДВ, бр. 23 от 2002 г.) организира набирането, поддържането в актуално състояние и предоставянето на данни за лечебните растения съгласно чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за кадастъра и имотния регистър и създава, и поддържа специализирани карта, регистър и информационна система за тях;
    5. (доп. - ДВ, бр. 43 от 2008 г., изм., бр. 80 от 2009 г.) съвместно с министъра на земеделието и храните предлага за одобряване от Министерския съвет тарифи за такси за ползване на диворастящи лечебни растения от земи, гори, води и водни обекти - държавна собственост;
    6. определя лечебните растения под специален режим на опазване и ползване.
    (3) За подпомагане дейността на министъра на околната среда и водите се създава Консултативно-експертен съвет за лечебните растения.
    (4) (Доп. - ДВ, бр. 43 от 2008 г., изм., бр. 80 от 2009 г.) Консултативно-експертният съвет изпълнява функциите на държавно-обществен орган в областта на лечебните растения и включва представители на Министерството на околната среда и водите, Министерството на земеделието и храните, Министерството на здравеопазването, Изпълнителната агенция по горите, Българската академия на науките, неправителствени организации, Националното сдружение на общините, браншови и научни организации и др.
    (5) Министърът на околната среда и водите издава правилник за устройството и дейността на Консултативно-експертния съвет за лечебните растения.
    Комисията текста на вносителя

    § 18. В чл. 44, ал. 2, т. 4 накрая се добавя “съгласно изискванията на Закона за посевния и посадъчния материал”.
    Действащ закон:
    Чл. 44. (1) (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) Министърът на земеделието и храните ръководи култивирането, селекцията и растителната защита на лечебните растения, както и устойчивото им ползване на територията на поземления фонд.
    (2) За осъществяване на дейността си по ал. 1 министърът:
    1. (отм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.);
    2. ръководи и координира дейностите, свързани с култивиране на лечебните растения, като организира:
    а) селекция, интродукция, сортоподдържане и сортоизпитване;
    б) производство и контрол на посевен и посадъчен материал;
    в) разработване на екологосъобразни технологии за култивиране;
    г) поддържане на колекции и семенни банки в условия извън естествената им среда;
    3. стимулира дейности, свързани с култивираното отглеждане на лечебните растения;
    4. разрешава вноса и износа на посевен и посадъчен материал от лечебни растения;
    5. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) организира поддържането и възстановяването на лечебните растения в земите, водите и водните обекти - държавна собственост.
    Комисията текста на вносителя

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Създава се нов § 18а със следния текст:
    „§ 18а. В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения:
    1. в т. 1 и т. 2 думите „горския фонд” се заменят с „горските територии”;
    2. в т. 4 думите „горите, земите, водите и водните обекти от горския фонд” се заменят с „горските територии”.
    Комисията предложението.

    § 19. Член 49 се изменя така:
    “Чл. 49. Директорът на държавното горско стопанство или на държавното ловно стопанство:
    1. организира охраната на лечебните растения от държавния и общинския горски фонд в териториалния обхват на дейност на горското или на ловното стопанство;
    2. издава позволителни за ползване на лечебни растения от държавния и общинския горски фонд в териториалния обхват на дейност на горското или на ловното стопанство.”
    Действащ закон:
    Чл. 49. Директорът на държавното горско стопанство:
    1. организира охраната на лечебните растения в държавния и общинския горски фонд на територията на държавното горско стопанство;
    2. издава позволителни за ползване на лечебни растения от държавния и общинския горски фонд на територията на държавното горско стопанство.

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Параграф 19 се изменя така:
    „§ 19. Член 49 се изменя така:
    „Чл. 49. Директорът на държавното горско стопанство или на държавното ловно стопанство:
    1. предвижда и организира дейности по опазване на лечебните растения и организира тяхната охрана в горските територии – държавна собственост, както и териториите, предоставени им за управление, въз основа на договор;
    2. издава позволителни за ползване на лечебни растения от горските гтеритории в обхвата на съответното държавно горско стопанство или на държавното ловно стопанство”.
    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 20. Създава се чл. 49а:
    “Чл. 49а. Органите по чл. 42 могат да възлагат правомощията си, свързани с издаването на позволителните по този закон, на оправомощени от тях длъжностни лица.”
    Комисията текста на вносителя

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Създава се нов § 20а със следния текст:
    „§ 20а. В чл. 50, т. 4 се изменя така:
    „т. 4. раздел „Лечебни растения към горскостопанските планове и програми, съгласно Закона за горите”.
    Комисията предложението.

    § 21. В чл. 55 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) В разработката по ал. 1 с предимство се включват разпространените в района видове лечебни растения - обект на стопанско ползване, както и лечебни растения под специален режим на опазване и ползване или представляващи интерес по причини от природозащитен или научен характер.”
    Действащ закон:
    Чл. 55. Раздел "Лечебни растения" по чл. 50, т. 2, 3 и 4 съдържа:
    1. описание на местоположението на естествените находища на лечебните растения, условията в местообитанията, количеството и състоянието на ресурсите;
    2. анализ на дейностите за опазване на екосистемите, включващи лечебни растения, за осигуряване на устойчивото им ползване и опазване на ресурсите;
    3. приоритетни мерки за опазване на ресурсите и разнообразието на лечебните растения, включително на редки или застрашени от изчезване видове;
    4. избор и регламент на територии, които не са защитени, но изискват подходящо управление с цел устойчиво ползване на лечебните растения в тях;
    5. предложения за разработване на местни нормативни актове за начините на земеползване съобразно изискванията на нормативните актове и плановите документи от по-висока степен.
    Комисията текста на вносителя

    § 22. В чл. 56 ал. 4 се изменя така:
    “(4) Министърът на околната среда и водите утвърждава:
    1. методика за оценка на ресурсите от лечебни растения;
    2. методика за извършване на дългосрочна оценка и наблюдение на естествени популации от лечебни растения.”
    Действащ закон:
    Чл. 56. (1) За диворастящите лечебни растения се организира и прилага система за дългосрочно наблюдение и оценка на състоянието на техните популации и ресурси и върху ползването им с цел своевременно идентифициране на негативните процеси, прогнозиране на тяхното развитие, предотвратяване на вредните последици и определяне ефективността на мерките за опазване на лечебните растения.
    (2) Наблюдението и оценката по ал. 1 се организират от Министерството на околната среда и водите и представляват неразделна част от Националната автоматизирана система за екологичен мониторинг (НАСЕМ).
    (3) Държавните и местните органи, съобразно правомощията си и функциите на съответните администрации, са длъжни да предоставят данни на Министерството на околната среда и водите за целта на наблюдението и оценката по ал. 1.
    (4) Министърът на околната среда и водите издава:
    1. методика за извършване на наблюдение и оценка на популациите от лечебни растения;
    2. наредба за експлоатацията, поддържането, комуникационното осигуряване и информационното обслужване на лабораторната мрежа за провеждане на изследванията на растителен материал.
    Комисията текста на вносителя

    § 23. В чл. 59, т. 4 накрая се добавя “и търговия”.
    Действащ закон:
    Чл. 59. Регионалните инспекции по околната среда и водите контролират:
    1. изпълнението на предвижданията на плановите документи по чл. 50;
    2. спазването на специалния режим по чл. 10, ал. 1;
    3. дейността на билкозаготвителите в билкозаготвителните пунктове и складовете за билки;
    4. вида и количествата на билките за преработване;
    5. опазването на находищата и ползването на лечебните растения;
    6. лицата, които събират билки или генетичен материал, по отношение на вида и количеството, както и начините и средствата за събиране.
    Комисията текста на вносителя

    § 24. Член 64 се изменя така:
    „Чл. 64. Държавните горски стопанства и държавните ловни стопанства контролират ползването и възпроизводството на лечебните растения в горския фонд.”
    Действащ закон:
    Чл. 64. Държавното горско стопанство контролира ползването и възпроизводството на лечебните растения в горския фонд.

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Параграф 24 се изменя така:
    „§ 24. Член 64 се изменя така:
    „Чл. 64. Регионалната дирекция по горите организира контрола върху ползването и възпроизводството на лечебните растения в горските територии, в обхвата на нейното действие.”
    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 25. Създава се чл. 64а:
    “Чл. 64а. За неуредените случаи при осъществяване на контролните правомощия по този закон се прилагат разпоредбите на глава девета от Закона за опазване на околната среда.”
    Комисията текста на вносителя

    § 26. Наименованието на глава шеста се изменя така:
    “Принудителни административни мерки и административнонаказателна отговорност”
    Действащ закон:
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ
    Комисията текста на вносителя

    § 27. В глава шеста се създава раздел І:
    “Раздел I
    Принудителни административни мерки
    Чл. 64б. За предотвратяване и преустановяване на административните нарушения по този закон, както и за предотвратяване или отстраняване на вредни последици върху лечебните растения и техните находища органите по чл. 64г или оправомощени от тях длъжностни лица налагат принудителни административни мерки.
    Чл. 64в. Принудителни административни мерки се налагат в случаите на възникване на непосредствена опасност от увреждане или унищожаване на естествените находища или биологичното разнообразие на лечебни растения вследствие на:
    1. нарушения по този закон;
    2. природни бедствия;
    3. аварии и други непредвидени обстоятелства, предизвикани от човешка дейност.
    Чл. 64г. (1) Директорите на регионалните инспекции по околната среда и водите или оправомощени от тях длъжностни лица:
    1. спират с мотивирана заповед дейности по ползването на лечебни растения в техните естествени находища, извършвани в нарушение на този закон;
    2. издават задължителни предписания за мерки за опазване, поддържане и възстановяване на естествените находища на лечебни растения, както и за предотвратяване и/или отстраняване на нарушения и вредните последици от тях с определяне на срокове и отговорници за изпълнението им.
    (2) Директорите на дирекции на национални паркове съобразно териториалната си компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица:
    1. налагат принудителните административни мерки по ал. 1;
    2. ограничават или забраняват достъп до естествени находища на лечебни растения за определен период.
    (3) Директорите на държавни горски стопанства, директорите на държавни ловни стопанства и кметовете на общини или оправомощени от тях длъжностни лица съобразно териториалната си компетентност налагат принудителните административни мерки по ал. 2, т. 2, като уведомяват за това съответната регионална инспекция по околната среда и водите.
    Чл. 64д. (1) Налагането на принудителните административни мерки се извършва с мотивирана заповед, в която се посочват основанието за налагане, видът и начинът на прилагане на съответната принудителна административна мярка.
    (2) Заповедта по ал. 1 може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
    (3) Обжалването на заповедта по ал. 1 не спира изпълнението й.”
    Комисията текста на вносителя

    § 28. Разпоредбите на досегашната глава шеста се обособяват в раздел II „Административнонаказателна отговорност”.
    Действащ закон:
    Глава шеста

    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ
    Комисията текста на вносителя

    § 29. В чл. 65 след думите „се наказва с глоба” се добавя „от 100” и след думите „имуществена санкция” се добавя „от 300”.
    Действащ закон:
    Чл. 65. (1) Който в нарушение на разпоредбите на чл. 7, ал. 1 и 2 не прилага мерките за опазване на лечебните растения, когато това се изисква от съответните планове, програми и проекти, се наказва с глоба до 1000 лв., съответно с имуществена санкция до 3000 лв.
    (2) Наказанието по ал. 1 се налага и на лице, което не изпълнява предписанията на регионалната инспекция по околната среда и водите за опазване на лечебните растения.
    Комисията текста на вносителя

    § 30. В чл. 66 думите „заповедта по чл. 10, ал. 2, се наказва с глоба до 3000 лв.” се заменят със: „заповедите по чл. 10, ал. 2 или 5, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв., съответно с имуществена санкция от 500 до 3000 лв.”
    Действащ закон:
    Чл. 66. Който в нарушение на разпоредбата на чл. 12 събира, изкупува, извършва първична обработка и търговия с билки от лечебни растения под специален режим на опазване и ползване и в нарушение на заповедта по чл. 10, ал. 2, се наказва с глоба до 3000 лв.
    Комисията текста на вносителя

    § 31. Членове 67, 68 и 69 се отменят.
    Действащ закон:
    Чл. 67. (1) Който наруши изискването по чл. 14, ал. 2, т. 1, като сече, бере, къса, изкоренява, хербаризира защитени лечебни растения, независимо от тяхното състояние и фаза на развитие, се наказва с глоба до 3000 лв.

    (2) Който в нарушение на разпоредбата на чл. 14, ал. 2, т. 2 унищожава и уврежда находищата на защитените лечебни растения, се наказва с глоба до 7000 лв., съответно с имуществена санкция до 10 000 лв.
    (3) Който, като не спази изискванията на чл. 14, ал. 2, т. 3, притежава, пренася или изнася зад граница в свежо или изсушено състояние цели защитени растения или части от тях, се наказва с глоба до 3000 лв., съответно с имуществена санкция до 5000 лв.
    (4) Който събира семена, луковици, коренища и други репродуктивни органи от защитени растения, като нарушава разпоредбата на чл. 14, ал. 2, т. 4, се наказва с глоба до 3000 лв.
    Чл. 68. Който в нарушение на разпоредбата на чл. 14, ал. 3 създава или попълва колекции от защитени растения, създава насаждения за култивирано отглеждане, възстановява нарушени популации в естествената им среда или извършва повторното им въвеждане в природата без заповед на министъра на околната среда и водите или в нарушение на условията и изискванията, предвидени в нея, се наказва с глоба до 2000 лв., съответно с имуществена санкция до 6000 лв.
    Чл. 69. (1) Който наруши изискването на чл. 15, ал. 1, т. 1 и 4, като извършва дейности, свързани с лечебните растения в резерватите и поддържаните резервати, без да има писмена заповед на министъра на околната среда и водите или в нарушение на условията и изискванията, предвидени в нея, се наказва с глоба до 3000 лв., съответно с имуществена санкция до 6000 лв.
    (2) Който наруши разпоредбата на чл. 15, ал. 1, т. 2, като внася в националните паркове неприсъщи за района видове, събира билки и диворастящи плодове, когато са от растения, включени в списъка по приложението, от места, различни от определените по реда на Закона за защитените територии, както и когато събира редки, ендемични, реликтни и защитени видове лечебни растения и извършва забранени в заповедта за обявяване на защитената територия или в плана за управление дейности, се наказва с глоба до 2000 лв., съответно с имуществена санкция до 5000 лв.
    (3) Който нарушава забраната по чл. 15, ал. 1, т. 5, като внася в природните паркове неприсъщи за района растителни видове лечебни растения, събира редки, ендемични, реликтни и защитени видове лечебни растения или извършва други дейности, свързани с лечебните растения, забранени със заповедта за обявяване на защитената територия или с плана за управлението, се наказва с глоба до 2000 лв. или с имуществена санкция до 5000 лв.
    (4) Който в нарушение на разпоредбата на чл. 15, ал. 1, т. 6 извършва дейности, свързани с лечебните растения, като не спазва изискванията, определени с режима на защитената местност или на плана за управление, се наказва с глоба до 2000 лв. или с имуществена санкция до 5000 лв.
    Комисията текста на вносителя

    § 32. В чл. 70 след думите „се наказва с глоба” се добавя „от 100”, а думите „и за пашата в защитени територии, съгласно изискванията на чл. 15, ал. 3” се заличават.
    Действащ закон:
    Чл. 70. Който в нарушение на разпоредбите по чл. 16, ал. 4 извършва паша извън районите или местата, определени от лесоустройствените проекти, се наказва с глоба до 1000 лв. Същото наказание се налага и за пашата в защитените територии съгласно изискванията на чл. 15, ал. 3 и за пашата в земеделските земи съгласно изискванията на чл. 17, ал. 2.

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    В § 32 думите „лесоустройствени проекти” се заменят с „горскостопански планове и програми”.
    Комисията предложението.

    Комисията текста на вносителя

    § 33. В чл. 71 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 1:
    „(1) Длъжностно лице, което издаде позволително за ползване в нарушение на правилата и изискванията, определени с наредбата по чл. 27, се наказва с глоба от 100 до 3000 лв.”
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. Досегашната ал. 1 става ал. 2 и в нея думите “чл. 10, ал. 1 се наказва с глоба до 5000 лв.” се заменят с „чл. 10, ал. 2 и на заповедта на директора на регионалната инспекция по околната среда и водите по чл. 10, ал. 5, се наказва с глоба от 200 до 5000 лв.”
    Действащ закон:
    Чл. 71. (1) Длъжностно лице, което издаде позволително в нарушение на чл. 28, като не спазва предвижданията на съответните планове, програми и проекти, както и разпоредбите на заповедта за специалния режим на опазване и ползване по чл. 10, ал. 1, се наказва с глоба до 5000 лв.
    (2) Длъжностно лице, което издаде позволително за ползване на защитени лечебни растения в нарушение на чл. 14, ал. 2 и 3, се наказва с глоба до 7000 лв.
    Комисията текста на вносителя

    § 34. В чл. 72 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите „до 5000 лв.” се заменят с „от 20 до 1000 лв., съответно с имуществена санкция от 300 до 5000 лв.”
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Който в нарушение на чл. 28б ползва лечебни растения с редовно издадено позволително, но извън указаните в него вид на ползване, разрешено количество, район или конкретно находище, начин на ползване и срок, както и при неизпълнение на поставените в позволителното други условия се наказва с глоба от 100 до 1000 лв., съответно с имуществена санкция от 200 до 2000 лв.”
    Действащ закон:
    Чл. 72. Който в нарушение на чл. 21, ал. 2 ползва лечебни растения за стопанска дейност без позволително, се наказва с глоба до 5000 лв.
    Комисията текста на вносителя

    § 35. Създават се чл. 73а и 73б:
    “Чл. 73а. Който в нарушение на чл. 28а продава, изкупува и/или превозва билки или генетичен материал, за които няма издадено позволително за ползване по чл. 22 или удостоверение за отглеждане в култура по чл. 46, т. 3, се наказва с глоба от 100 до 2000 лв. или с имуществена санкция от 300 до 3000 лв.
    Чл. 73б. Който наруши изискванията на наредбата по чл. 29, ал. 3, се наказва с глоба от 50 до 3000 лв. или с имуществена санкция от 300 до 5000 лв.”
    Комисията текста на вносителя

    § 36. Член 74 се изменя така:
    „Чл. 74. Който в нарушение на чл. 31, ал. 2 не уведоми регионалната инспекция по околната среда и водите за организираните от него билкозаготвителни пунктове, не води книга за изкупените, реализираните и наличните количества билки и за техния произход, не осигурява достъп на контролните органи до наличните или намиращите се в процес на първична обработка билки, не предоставя обобщена информация на инспекцията за изкупените и наличните количества билки, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв. или с имуществена санкция от 300 до 2500 лв.”
    Действащ закон:
    Чл. 74. Който в нарушение на чл. 31, ал. 2 не уведоми регионалната инспекция по околната среда и водите за организираните от него билкозаготвителни пунктове, не води книгата за изкупените, реализираните и наличните количества билки, не осигурява достъп на контролните органи до наличните или намиращите се в процес на първична обработка билки, както и при поискване не предостави обобщена информация на инспекцията за изкупените и наличните количества билки, се наказва с глоба до 1000 лв. или с имуществена санкция до 2500 лв.
    Комисията текста на вносителя

    § 37. Създават се чл. 76б, 76в и 76г:
    “Чл. 76б. Когато лицата по чл. 31 и 32 не представят или не притежават документите съгласно изискванията на чл. 33, им се налага глоба от 100 до 1000 лв. или имуществена санкция от 200 до 2500 лв.
    Чл. 76в. За неизпълнение на принудителните административни мерки по чл. 64г физическите лица се наказват с глоба от 100 до 2000 лв., а на юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция от 300 до 4000 лв.
    Чл. 76г. За други нарушения на този закон, ако извършеното не съставлява престъпление, физическите лица се наказват с глоба от 100 до 1000 лв., а на юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция от 200 до 2000 лв.”
    Комисията текста на вносителя

    § 38. Навсякъде в закона думите „лекарствени средства” се заменят с „лекарствени продукти”.
    Комисията текста на вносителя.

    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Наименованието „Заключителна разпоредба” се изменя на „Заключителни разпоредби”.
    Комисията предложението.
    Комисията текста на вносителя.

    Предложение на н.п. Йоана Кирова и група народни представители от ПГ на ППГЕРБ:
    Създава се нов § 54а със следния текст:
    „ § 54а. В Закона за водите (Обн., ДВ, бр. 67 от 27.07.1999 г., в сила от 28.01.2000 г., изм. и доп., бр. 81 от 6.10.2000 г., в сила от 6.10.2000 г., бр. 34 от 6.04.2001 г., бр. 41 от 24.04.2001 г., изм., бр. 108 от 14.12.2001 г., бр. 47 от 10.05.2002 г., в сила от 11.06.2002 г., бр. 74 от 30.07.2002 г., бр. 91 от 25.09.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., изм. и доп., бр. 42 от 9.05.2003 г., изм., бр. 69 от 5.08.2003 г., бр. 84 от 23.09.2003 г., доп., бр. 107 от 9.12.2003 г., бр. 6 от 23.01.2004 г., изм., бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 18 от 25.02.2005 г., в сила от 20.01.2005 г., изм., бр. 77 от 29.07.2005 г., изм. и доп., бр. 94 от 25.11.2005 г., в сила от 1.01.2006 г., изм., бр. 29 от 7.04.2006 г., бр. 30 от 11.04.2006 г., в сила от 12.07.2006 г., изм. и доп., бр. 36 от 2.05.2006 г., в сила от 1.07.2006 г., бр. 65 от 11.08.2006 г., в сила от 11.08.2006 г., попр., бр. 66 от 15.08.2006 г., изм., бр. 105 от 22.12.2006 г., в сила от 1.01.2007 г., бр. 108 от 29.12.2006 г., в сила от 1.01.2007 г., бр. 22 от 13.03.2007 г., в сила от 11.02.2007 г., бр. 59 от 20.07.2007 г., в сила от 1.03.2008 г., изм. и доп., бр. 36 от 4.04.2008 г., изм., бр. 52 от 6.06.2008 г., бр. 70 от 8.08.2008 г., бр. 12 от 13.02.2009 г., в сила от 1.01.2010 г. (*) - изм., бр. 32 от 28.04.2009 г., бр. 35 от 12.05.2009 г., в сила от 12.05.2009 г., изм. и доп., бр. 47 от 23.06.2009 г., в сила от 23.06.2009 г., изм., бр. 82 от 16.10.2009 г., в сила от 16.10.2009 г., бр. 93 от 24.11.2009 г., в сила от 25.12.2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 1.12.2009 г., изм., бр. 103 от 29.12.2009 г., изм. и доп., бр. 61 от 6.08.2010 г., изм., бр. 98 от 14.12.2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) чл. 61а се отменя”.

    Комисията предложението.


    § 39. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.
    Комисията текста на вносителя.
    Форма за търсене
    Ключова дума