КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
31/03/2011 първо гласуване
Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 102-01-17, внесен от Министерски съвет на 16 март 2011 г. .
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 002-01-17, внесен от Министерски съвет на 16 март 2011 г. .
На свое редовно заседание, проведено на 31.03.2011 г., Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 002-01-17, внесен от Министерски съвет на 16 март 2011 г.
От Министерството на околната среда и водите на заседанието присъстваха: г-жа Евдокия Манева, зам.-министър; г-жа Ваня Григорова, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по околна среда; г-жа Боряна Каменова, началник отдел в дирекция „Политика по изменение на климата”; г-н Иван Ангелов, директор на дирекция „Опазване чистотата на атмосферния въздух, както и парламентарния секретар на МОСВ – г-жа Жанет Жикова.
От името на вносителя законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от зам. – министър Манева, която посочи, че на всички евентуални въпроси ще бъде даден подробен отговор от нея и присъстващите представители на министерството.
Със законопроекта се цели на първо място транспониране в националното законодателство на чл. 1, ал. 2, буква „а” (ii), подточки 6, 7 и 8, и ал. 5 от Директива 2009/30/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. за изменение на Директива 98/70/ЕО по отношение на спецификацията на бензина, дизеловото гориво и газьола и за въвеждане на механизъм за наблюдение и намаляване на нивата на емисиите на парникови газове и за изменение на Директива 1999/32/ЕО на Съвета по отношение на спецификацията на горивото, използвано от плавателни съдове по вътрешните водни пътища, и за отмяна на Директива 93/12/ЕИО.
Тази регламентация цели постигането на ограничаване на емисиите на парникови газове на единица енергия от целия жизнен цикъл на течните горива за транспорта. Пътният транспорт е причина за около 20 на сто от емисиите на парникови газове в Общността, а ограничаването им ще допринесе съществено за изпълнението на ангажиментa на Европейския съюз да постигне намаляване на емисиите на парникови газове до 2020 г. най-малко с 20 на сто под равнищата от 1990 г.
Чрез транспонирането на ал. 5 от Директива 2009/30/ЕО в Закона за опазване на околната среда се осигурява национално нормативно регламентиране на принципите, заложени в директивата, като се определят задълженията на производителите и вносителите на течни горива за намаляване емисиите на парникови газове на единица енергия от целия жизнен цикъл на течните горива за транспорта, начините, по които може да се постигне това намаление и задълженията на производителите и вносителите на течни горива ежегодно да докладват относно интензитета на парниковите газове на доставяните от тях течни горива на територията на страната.
Законопроектът създава правно основание Министерският съвет да приеме наредба за условията, реда, формата и начина за изготвяне на докладите и за верификация на докладите от независими одитори.
На второ място е регламентирането на реда и основните изисквания за изготвяне, верифициране и докладване на историческите данни за дейността на операторите на инсталации по приложение № 7 към ЗООС, с което се цели Министерството на околната среда и водите да събере необходимата информация, изготвена и верифицирана в подходящ формат, която да послужи за база за определяне на количеството безплатни квоти, което всеки оператор в обхвата на Европейската схема за търговия с квоти за емисии на парникови газове (ЕСТЕ) ще може да получи през следващия период на търговия (2013 - 2020 г.). Необходимостта от докладване на тези данни се налага поради промяната в методиката на изчисляване разпределянето на безплатните квоти през следващия период на ЕСТЕ, която ще се основава на количество произведена продукция, а не на общите верифицирани исторически емисии от инсталациите.
Предлаганите със законопроекта други по-важни изменения и допълнения в закона могат да бъдат обобщени, както следва: Транспониране на чл. 1, ал. 11 от Директива 2009/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. за изменение на Директива 2003/87/ЕО с оглед подобряване и разширяване на схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове на Общността, като се въвеждат търгуване на квотите за емисии на парникови газове през третия период на ЕСТЕ 2013-2020 г. Направена е и препратка към съответния регламент на Европейската комисия, който определя правилата за провеждане търговете на квоти. По този начин се дават структурата и основните принципи на разпределянето на квоти за емисии на парникови газове през следващия период на ЕСТЕ; По-точно регламентиране на задълженията и отговорностите на компетентните органи, свързани с администрирането на Националния регистър за търговия с квоти за емисии на парникови газове, и оптимизиране на административната процедура по издаване на разрешителните за емисии на парникови газове ( по-ясно разписване на отговорностите на компетентните органи, регламентиране на срокове и разпоредби, които засягат интересите на трети лица и които са свързани с издаването и преразглеждането на разрешителни за емисии на парникови газове от инсталации и с осъществяването на мониторинг от операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове); По-точно регламентиране на задълженията на операторите, извършващи дейности по приложение I на Регламент (ЕО) № 166/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 18 януари 2006 г., на районните инспекции по околната среда и водите и на Изпълнителната агенция по околна среда, включително оптимизация на процеса на докладване, децентрализация на процеса на издаване на комплексни разрешителни и прилагане на Плана за изпълнение на мерките за оптимизация на държавната администрация, приет с Решение № 560 на Министерския съвет от 2010 г.; Законово регламентиране на довършването на програмите за отстраняване на нанесените щети върху околната среда от минали действия или бездействия при приватизация в случаите на прекратяване на сключен преди 15 декември 2007 г. договор, като се създава законово основание да се измени и допълни Наредбата за условията и реда за определяне на отговорността на държавата и за отстраняване на нанесените щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия, при приватизация с цел регламентиране на условията и реда за довършване на програмите и въвеждане изискванията на Директива 2009/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г.
С предлаганите изменения на ЗООС се предвиждат изменения в Закона за чистотата на атмосферния въздух за въвеждане изискванията на Директива 2009/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно Етап II на улавяне на бензиновите пари при зареждането на моторни превозни средства на бензиностанции, като се определят и контролните органи за проверка на системите.
Законопроектът включва още съкращаване на административни процедури, включително съкращаване на периода за изпитване на пробите на корабни горива. Понастоящем изпитванията се извършват в стационарната лаборатория в София на Главна дирекция (ГД) „Контрол на качеството на течните горива” към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Времето за доставка и изпитване на пробите и изготвяне на констативен протокол отнема около 15 дни. Не е икономически и правно обосновано задържането на кораба за толкова дълъг период, докато излязат резултатите от анализа. С новите разпоредби значително ще се съкрати този период.
Има постъпило писмено становище на отдел „Европейско право”, което беше представено от председателя на Комисията.
В становището на отдел „Европейско право” са посочени всички директиви, които се транспонират с предложеният проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за околната среда и се обръща внимание на необходимостта от прецизиране на някои текстове, по-специално параграфи 1,8 и 20. Има и едно допълнение, че сроковете за транспониране на Директива 2009/30 ЕО и Директива 2009/29 ЕО са изтекли в края на миналата година, което е още едно основание за необходимостта от спешното им транспониране.
След откриването на дебата от председателя на Комисията, отношение взеха: н.п. Огнян Пейчев, относно § 9 – дали промените, касаещи приватизираните предприятия ще влязат в противоречие със Закона за приватизация и със следенето на тези предприятия, на което зам.-министър Е. Манева отговори, че няма противоречие, нещо повече, предложеният текст е съгласуван между Агенцията за приватизация, Министерството на финансите и Министерство на околната среда и водите. Това са и трите органа, които отговарят за прилагане на § 9. Тя посочи, че десет предприятия имат програми за отстраняване на минали щети и фактически само едно предприятие е изпълнило целия обем работи. Договорите са изтекли и при сегашната формулировка на § 9 няма никакво основание за продължаване на договорите, за да бъде изпълнен целия обем работа. Причините за закъснения са най-различни: като започвайки от многобройни провали на търгове по Закона за обществените поръчки, редица неудачи при отделни проектни решения, необходимост от препроектиране и допълване с мнения по технически решения. Така че, в момента за да се доведат докрай тези проекти, е необходимо да има право на продължение, да се направи допълнителен график и да се сключат допълнителни договори. Това визира текстът. Иначе по отношение на контрола остават всичките правомощия. Не се засягат никакви правомощия на нито един от органите. Контролът продължава да се изпълнява от междуведомствена комисия от трите органа и няма никакви промени в договорите за приватизация на тези предприятия; н.п. Джевдет Чакъров, който обяви, че ще подкрепи повечето от текстовете, които са хармонизиращи с правото на ЕС, доволен е от поясненията по въпроса на н.п. О. Пейчев, но иска да обърне внимание на един друг принципен въпрос. Това се отнася за направени отстъпления във водените политики и без да се отнася към персонални компетенции, става дума за ниво на отговорност относно прехвърляне на правомощия от страна на министъра на околната среда и водите към директори, както и към Изпълнителната агенция по околна среда и към други министерства. Г-н Чакъров смята, че трябва да се помисли по това, като има време между първо и второ четене да се направят конкретни предложения. Като цяло той смята, че законопроекта следва да се подкрепи на първо гласуване; г-жа Е. Манева отбеляза, че забележката се отнася до принципен въпрос. Концепцията на сегашното ръководство на Министерството на околната среда и водите е, че разрешителните режими не трябва да бъдат в министерството, в централното ведомство, което трябва да се занимава със стратегията по управление на околната среда и формулиране на нормативната база. Всички въпроси, свързани с разрешителния режим, инструмент за прилагане на политиките, трябва да бъдат делегирани на по-ниските нива. Такава е Европейската практика и ние се съобразяваме с нея. Г-жа Манева посочи още, че Агенцията по околна среда няма контролни функции, така че няма смесване на компетенции, а тя се превръща в орган, партньор на Европейската агенция по опазване на околната среда.
Председателят на Комисията благодари на изказалите се и за обясненията от страна на МОСВ, прикани за други изказвания и отношения по проекта, след което прекрати дебатите по предложения законопроект.
След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите с 16 гласа „за”, без ”против” и ”въздържали се” подкрепи единодушно законопроекта и изразява следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда № 002-01-17, внесен от Министерски съвет на 16 март 2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИСКРА МИХАЙЛОВА