Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
10/11/2011 първо гласуване

    Проект на Закона за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31.10.2011г.
    ДОКЛАД

    Относно: Проект на Закона за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31.10.2011г.


    На свое редовно заседание, проведено на 10.11.2011 г., Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31.10.2011г.
    На заседанието присъстваха: от Министерство на околната среда и водите – г-жа Нона Караджова, министър; г-жа Клементина Денева, гллавен секретар; г-жа Ива Таланова, началник отдел „Бюджет” и г-жа Галина Симеонова, директор на ПУДООС и от Министерство на финансите – г-жа Росица Велкова-Желева, началник отдел в дирекция „Държавни разходи”; г-жа Ивелина Йоргова-Герова, старши експерт в същата дирекция и г-жа Весела Петрова, началник отдел в дирекция „Национален фонд”
    Председателят на Комисията, г-жа Искра Михайлова откри заседанието, представи присъстващите на заседанието и обяви предлагания дневен ред, който се прие от членовете на комисията. Преди да даде думата за представяне на законопроекта, тя обърна внимание, че в Комисията по околната среда и водите се разглежда законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г., като се фокусира основно върху тази част от Закона за държавния бюджет, която засяга предмета на отговорност и на Комисията, работата на Министерството на околната среда и водите и политиките, свързани с околната среда и водите.
    Министър Караджова представи проекта на държавния бюджет, в частта околна среда, Министерство на околната среда и водите и за екологични проекти на общините.
    Рамката на бюджет 2012 е изготвена при очаквания за икономически растеж от 2,9% от БВП, дължащ се както на износа, така и на очакваното възстановяване на вътрешното търсене.
    С проектобюджета на общините за 2012 г. са разчетени разходи в размер на 3 696,0 млн.лв.. Разчетените бюджетни взаимоотношения на общините в проектобюджета за 2012 г. са увеличени компенсирано спрямо ЗДБРБ за 2011 г. с 23,1 млн.лв., като в частта на общата субсидия има увеличение с 43,1 млн.лв., а целевата субсидия за капиталови разходи е намалена с 20,0 млн.лв. за екологични проекти, които се предвижда да се финансират чрез ПУДООС.
    Публичните разходи за жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и за опазване на околната среда за 2012 г. са 2 471.8 млн. лв. (3,0% от БВП), или 8.5% от общите разходи, като спрямо 2011 г. отбелязват увеличение с 65.5 млн. лв. Разходите за опазване на околната среда, които са от основните приоритети, подкрепени и от европейските програми, бележат растеж спрямо 2011 г. от 207,4 млн.лв.
    С разчетените средства в група „Опазване на околната среда” ще се извършват разходи основно от Министерството на околната среда и водите – 28,1 млн. лв. за реализиране на дейностите по опазване на околната среда. За МРРБ за 2012 г. са разчетени средства в размер на 1,2 млн. лв. за финансиране на дейности по програма „Противодействие на свлачищните, ерозионните и абразионни процеси”.
    По бюджета на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда за 2012 г. са разчетени средства в размер на 62,8 млн. лв. включващи 59,1 млн. лв. капиталови разходи, като трансфери към общините и бюджетните структури. Основно са насочени към изграждането на малки водоснабдителни обекти, пречиствателни станции за отпадъчни води, канализационни мрежи и довеждащи колектори и корекции на речни корита; депа за твърди битови отпадъци; сепариращи инсталации и системи за рециклиране; енергоспестяващи технологии; проекти за биоразнообразие и екотуризъм; информационна и образователна дейност по опазване на околната среда и др.
    За местните дейности на общините, разходите по група „Опазване на околната среда” за 2012 г. са в размер на 96,4 млн.лв., насочени за дейност „Чистота”, „Озеленяване” и „Други дейности по опазване на околната среда”.
    С проектозакона на Закона за държавния бюджет за 2012 г., за МОСВ се определят приходи в размер на 11 599,0 хил. лв., при 11 348,0 хил. лв. за бюджет 2011 г., или увеличение от 2.20%, разходи в размер на 44 890,9 хил. лв. при 45 309.3 хил. лв.от бюджета за 2011 г., или намаление с 0,92%..
    Приходите и разходите на МОСВ, съгласно проектозакона са както следва:
    (хил. лв.)
    Бюджет 2011 г. Проект 2012 г. Изменение спрямо Бюджет 2011 (%)
    1. Приходи

    2. Разходи:
    2.1. Текущи, в т.ч.:
    Заплати и др. възнагр.
    Социални осигуровки
    Текуща издръжка и стипендии

    2.2. Капиталови разх. 11 348,4

    45 309,3
    42 809,3
    18 110,1
    3 809,8

    20 889,4

    2 500,0 11 599,0

    44 890,9
    41 656,0
    20 377,5
    5 603,5

    15 675,0

    3 234,9 2,20

    - 0,92
    -2,69
    12,52
    47,08

    -24,96

    29,40


    От представената таблица е видно предвижданото увеличение на приходите за 2012 г. спрямо бюджета за 2011 г. с 2,20%, както и известно намаление на разходите – с 0,92%. Предвижда се намаление на текущата издръжка, увеличение на заплати и възнаграждения с над 2 млн. лв., увеличение на разходите за социални осигуровки с 47% и увеличение на капиталовите разходи с 29,4%.
    Г-жа Караджова обърна внимание на известното намаление в бюджета на МОСВ, което се дължи на прехвърляне на експерти и дейности към Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, заедно със средствата за тях.
    Разходите за екологични проекти, около 20 млн. са насочени основно към сектори „Води” и „Отпадъци”, като при финансиране на общините ще има гъвкавост с приоритет към общини с изготвени добри проекти и възможности за ефективно усвояване на средствата. Министър Караджова посочи още, че извън докладваните, средства за дейности по околна среда са предвидени и в програмата за развитие на селските райони, както и средства в бюджетите на други ведомства, като Министерство на земеделието и храните и др. за персонал по климата, водите, енергийната ефективност и пр.
    След откриване на дебатите, отношение по законопроекта взеха: н.п. И. Михайлова, която обърна внимание на сравнителното запазване на бюджета по околна среда, известното намаление на разходите в ПУДООС и отправи въпрос за състоянието по старите плащания и какво е разпределението, получил отговор от министър Караджова, че всички договори с изрядни документации са разплатени, като не могат да се финансират проекти на общини, започнати от тях, без преглед и оценка на ефективността, а средства се насочват основно към напреднали обекти на които им остава малко за завършване (цялостно или на отделен етап). Като такъв пример беше посочена ПСОВ на Велики Преслав. Приоритетни са обекти за спешно довършване, райони с наднормено замърсяване, подмяна на системи и горива в болници и детски градини и др. Г-жа Караджова посочи още, че се подпомагат общини, реализиращи проекти по програма „Околна среда”, финансират се с кредити и други свързани дейности, като свързаните с обектите по околна среда пътища, а на общините се осигуряват и средства за техническа помощ с осигуряване на предварителен и последващ контрол по тяхното усвояване, като много е важно новите кметове да продължат започнатото. Тя добави още, че вече се подготвят и дългоочакваните договори във водния сектор между общини и ВиК асоциации.; Г-жа Г. Симеонова допълни, че за приоритетни обекти се смятат тези, които имат над 65% степен на завършеност, а г-жа В. Петрова от МФ относно възможността на общините да ползват временно оборотни средства; н.п. О. Пейчев, относно възможността за кредитиране на общините за дейности, които в последствие се възстановяват по ОП „ОС”; н.п. Р. Такоров посочи, че това е първи проект на бюджет, без списък на екологичните обекти, с който се вижда предварително целевото насочване на средства за приоритетните обекти, а сега липсва възможност за контрол на разходването на средствата, като според него, това е отстъпление и се дава възможност на министъра еднолично да ги разпределя, на което от страна на министър Караджова` беше даден отговор, че това е с оглед гъвкавост, както беше посочено и преди това, а прозрачността е пълна и всички решения на Управителния съвет на ПУДООС от 2009 година вече се качват на страницата на МОСВ, т. Е. нищо не е скрито. В изброените обекти няма разделение по цветове, а г-жа Симеонова допълни, че контрол има и от страна на МФ.; н.п. И. Михайлова относно възможността за скрит трансфер, на което отговори г-жа Симеонова, че при необходимост УС веднага решава, обявява и финансира съответния обект; н.п. Ф. Христова посочи конкретен пример за пренасочване на средства от общината от водоснабдителен обект към друг; н.п. Р. Такоров, според който можеше да има списък, с евентуална пояснителна част относно ефективното разходване на средствата.
    Председателят на Комисията, след отправяне на покана за други изказвания прекрати дебатите поради изчерпване на постъпващи въпроси за обсъждане и обяви гласуване на законопроекта.
    След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите подкрепи законопроекта с 9 гласа „за”, 4 „против” и без „въздържали се” и изрази следното


    СТАНОВИЩЕ:

    Комисията подкрепя проектозакона и заложените в него показатели по отношение на опазването на околната среда и предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2012 г., № 102-01-71, внесен от Министерски съвет на 31.10.2011г.





    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ:

    Искра Михайлова
    Форма за търсене
    Ключова дума