Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
15/12/2011 първо гласуване

    Първо гласуване на Законопроект за изменение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, № 154-01-107, внесен от народните представители Джевдет Чакъров, Пламен Орешарски и Румен Такоров на 06 декември 2011 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 15 декември 2011г., Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене Законопроект за изменение на Закона за Чистотата на атмосферния въздух, № 154-01-107, внесен от народните представители Джевдет Чакъров, Пламен Орешарски и Румен Такоров на 06 декември 2011 г.
    От Министерството на околната среда и водите на заседанието присъстваха: г-жа Евдокия Манева, заместник-министър, г-н Георги Михайлов, началник отдел в дирекция «Опазване чистотата на въздуха», както и парламентарния секретар на МОСВ – г-жа Жанет Жикова.
    От името на вносителя законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от н.п. Джевдет Чакъров.
    В основата на предложения законопроект е писмено искане на Браншовият съюз на производителите на дървени въглища, изпратено до н.п. Д. Чакъров, като член на Комисията по околната среда и водите писмо, с което настояват да се удължи с още една година срокът за привеждане на производството им в съответствие със Закона за чистотата на атмосферния въздух и в частност за удължение на гратисния период за влизане в сила на забраната за използване на открит способ за производство на дървени въглища. В писмото като мотив за това свое искане представителите на бранша посочват, че заради задълбочаването на икономическата криза те не са могли да направят необходимите инвестиции, за да изпълнят съответните разпоредби на закона. Те посочват също така, че усложнената икономическа обстановка през 2011 г., която не е могла да бъде прогнозирана в края на 2010 г., когато е прието изменението, е причината за това да не могат да се осигурят средства за трансформиране на производството им и изразяват очакване кризата да започне да отминава и през 2012 г. да имат по - големи финансови възможности както по отношение на лични средства, така и по отношение на достъпа до банкови кредити, за да могат да изпълнят изискванията на закона.
    Неизпълнението на изискванията за привеждане в съответствие на производството на дървени въглища по открит способ би довело до затваряне на производства, което би имало сериозен икономически и социален ефект. Браншът е експортно ориентиран, а в период на икономическа криза нишата веднага би била заета от конкуренти на българските производители, което би довело до негативен ефект за икономиката на страната. Освобождаването на заети в момента в бранша работници би създало сериозен социален проблем за тези не малко хора, би натоварило държавата с излишни безработни и би лишило бюджета от приходи.
    В подкрепа на горното твърдение вносителите изтъкват следните факти, посочени в писмото на браншовата организация:
    Браншът има общ оборот от 164 млн. лв.
    Износът е в обем 147 млн.лв.
    През 2011 г. за отчетната 2010 г. са внесли в хазната под формата на данъци и осигуровки средства в размер на 2,032 млн.лв., от които за данъци 1,645 млн. лв., а за осигуровки 0,387 млн.лв.
    Очакванията им са през 2012 г. за отчетната 2011 г. да внесат в хазната под формата на данъци и осигуровки приблизително средства в размер на 2,32 млн.лв.
    В бранша работят 160 фирми, в които работят общо 3120 човека, който при влизане в сила на забраната и спиране на производството без работа реално ще останат около 3050 човека.
    Следва да имаме предвид, че от влизане в сила на забраната ще бъдат засегнати членове на браншовата организация – именно посочените по-горе 160 фирми, които плащат данъците си и работят на светло при спазване на законовите изисквания в България, а не фирмите от сивия сектор, които нямат нищо общо с браншовата организация, а и към момента спазването на закона не им е приоритет.
    За приложението на закона не се изискват финансови средства.

    След откриването на дебата от председателя на Комисията, отношение взеха: заместник-министър Е. Манева, която изрази становището на МОСВ, изпратено предварително и раздадено на членовете на Комисията, според което има няколко аргумента за отхвърляне на предложения законопроект. Повече от 2 години в програмата за развитие на селските райони се финансират проекти от този тип за промяна на технологията. Срокът не може да се продължава още, като това няма да е коректно и за тези, които са се съобразили с него; н.п. И. Михайлова запита вносителите, има ли информация какво е постигнато от производителите, които още на обсъжданията през 2010 г. обявиха, че имат готовност да работят в тази посока; н.п. Д. Чакъров обяви, че такава информация няма и решението което ще се вземе е колкото експертно, толкова и политически, като предложи да се гласува; н.п. К. Язов, който посочи, че в предишния дебат имаше обещания, които не се изпълняват. Каква е гаранцията, че и сега ще има изпълнение на задълженията?; г-жа Е. Манева, която посочи същите аргументи – обсъждането беше преди 13 месеца и за този период от време няма нищо постъпило в РИОСВ, няма никакво предложение или стартирала процедура. Тя обърна внимание, че и от ПУДООС могат да се отпускат кредити за екологични проекти и дейности на фирми, но няма постъпили искания; н.п. Р. Такоров, който подчерта, че като Екологична комисия трябва да се отстоява опазването на околната среда, но смята, че сегашната ситуация в момента ни принуждава към компромиси, имайки предвид кризата и очаквания брой безработни от прилагането на закона; н.п. О. Пейчев отправи въпрос относно броя фирми и хора, които се очаква да останат без работа, на което отговори г-н Такоров, че броя фирми е около 160, а работещите – повече от 3 000 човека; г-жа Е. Манева обърна внимание, че данните са от браншовата организация и обикновено са значително завишени; н.п. П. Курумбашев, който посочи някои примери, свързани с емисиите на парникови газове и изрази становище, че подкрепата на законопроекта може да бъде последен жест към производителите на въглища и н. П. К. Язов, който подчерта, че през 2010 година са водени същите дебати и според него, тези хора нямат намерение да преустройват инсталациите си.
    Председателят на Комисията подкани за други изказвания, след което прекрати дебатите и обяви гласуване на внесения законопроект.

    След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите с 6 глас „за”, 8 ”против” и 1 ”въздържал се” не подкрепи законопроекта и изразява следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение на Закона за Чистотата на атмосферния въздух, № 154-01-107, внесен от народните представители Джевдет Чакъров, Пламен Орешарски и Румен Такоров на 06 декември 2011 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума