Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
19/01/2012 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерски съвет на 14.12.2011 г
    ДОКЛАД

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерски съвет на 14.12.2011 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 19. 01. 2012 г., Комисията по околната среда и водите под ръководството на г-жа Искра Михайлова, председател на Комисията, разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерски съвет на 14.12.2011 г., разпределен на Комисията по земеделието и горите като водеща.

    На заседанието присъстваха: от Българската агенция по безопасност на храните – г-н Дамян Илиев, главен секретар и г-жа Анита Пашова, директор на дирекция „Правна”; от Министерството на земеделието и храните – г-жа Доротея Крачолова, началник отдел в дирекция „Европейска координация и международни отношения и г-жа Мадлен Василева, началник отдел в дирекция „Здравеопазване на животните и безопасност на храните”; от Българския ветеринарен съюз – д-р Йордан Бойчев, председател, д-р Вяра Гришина и г-жа Маргарита Колева, както и г-жа Десислава Стойкова – юрист от Националното сдружение на общините в Република България.
    Заседанието беше открито от председателят г-жа И. Михайлова, която представи присъстващите гости и обяви дневния ред, който се прие от членовете на Комисията.
    Законопроектът и мотивите за неговото внасяне бяха представени от г-жа А. Пашова.
    На първо място приемането на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност се налага поради факта, че по сега действащия закон, държавата чрез бюджета на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) заплаща значителни средства за дейности, които се извършват от лица, които реализират приходи от осъществяването на тези дейности. С предложените изменения размерът на необходимите за някои дейности средства от държавния бюджет ще намалее значително, а за други изобщо няма да е необходимо да се отпускат средства от държавния бюджет, като разходите изцяло ще се поемат от лицата, от чиято дейност те произхождат и от която те реализират приходи.
    Законопроектът съдържа разпоредби, според които заплащането на изпълнението на мерките по държавната профилактична програма и по програмите за надзор и ликвидиране на болести по животните ще се извършва от собствениците на животните. Със законопроекта се предлага отменяне на разпоредбите на действащия Закон за ветеринарномедицинската дейност, според който цените за изпълнението на тези мерки се определят в годишен рамков договор, подписан между министъра на земеделието и храните и председателя на съсловната организация на ветеринарните лекари в България – Българския ветеринарен съюз. Това ще доведе до огромно намаляване на средствата от държавния бюджет, които се заплащат за изпълнението на мерките по програмите.
    Съгласно законопроекта за сметка на бюджета ще останат само разходите за извършване на лабораторни изследвания от БАБХ, необходими за изпълнението на държавната профилактична програма и програмите за надзор и ликвидиране на болести по животните. Предвижда се разходите за закупуване на средствата за идентификацията на животните и имунологичните ветеринарномедицински продукти, които се прилагат в животновъдните обекти за изпълнение на мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болести по животните, да бъдат за сметка на собствениците на животните, каквато е практиката в други държави – членки на Европейския съюз.
    С предлаганите изменения се предвижда също и разходите за обезвреждане на труповете на животни и на други странични животински продукти (отпадъците, получени в кланици, месо - млеко- и рибопреработвателни предприятия) да бъдат за сметка на лицата, от чиято дейност се получават. Не е целесъобразно държавата да заплаща разходите за обезвреждане на странични животински продукти, които се получават от дейността на физически и юридически лица, които реализират значителни приходи от осъществяването на тази дейност.
    На второ място, законопроектът предвижда облекчаване на регулаторния режим за употреба на инвитро диагностичните ветеринарномедицински средства. Според действащия закон тези диагностични средства се употребяват в Република България само след лицензирането им за употреба, което се извършва за лекарствените ветеринарномедицински продукти. Това усложнява и утежнява до голяма степен стопанската дейност на лицата, предлагащи такива диагностични средства, тъй като тези средства не се прилагат върху животните, а се извършва лабораторна диагностика, и не би следвало разрешаването за употребата им да се приравнява с изискванията за разрешаване за употреба на лекарствени ветеринарномедицински продукти. Такава е и практиката в останалите държави – членки на Европейския съюз. С предложения проект се предвижда, когато инвитро ветеринарномедицинско средство е одобрено от референтна лаборатория на Европейската общност, това диагностично средство да се признава за употреба и в Република България, а не да се изисква допълнителна регистрация.
    В законопроекта още се предвижда и регламентацията на някои административнонаказателни разпоредби за нарушения на европейското законодателство, които досега липсваха и нямаше правно основание за търсене на отговорност на нарушителите.
    Законопроектът е съобразен с новия Закон за Българската агенция по безопасност на храните, като навсякъде правомощията на структурите, вливащи се в БАБХ, са заменени с агенцията.
    Предвижда се още съсловната организация на ветеринарните лекари в България, посочена в Закона за съсловната организация на ветеринарните лекари в България, да се преобразува във Федерация на ветеринарните лекари в България (ФВЛБ), като вносителите посочват мотивите за това.
    Законопроектът предвижда също изменение на Закона за фуражите, което се налага във връзка с преминаването към БАБХ на контрола относно безопасността на фуражите. Във връзка с това в законопроекта са разработени подробните процедури относно осъществяването на контрола по безопасност на фуражите от БАБХ.
    Председателят на Комисията представи и становище на отдел „Европейско право” при НС, с което подкрепя законопроекта по отношение хармонизиране и пренос на изисквания на директиви, като правят някои конкретни бележки за прецизиране, които да се отразят от водещата комисия.
    Отношение по законопроектите взеха: представителите на Българския ветеринарен съюз, които са представили становище по законопроекта с конкретни бележки относно преноса само на някои от директивите, а не всички, както и някои други предложения, които ще предоставят на водещата комисия. Според тях, дейностите по отношение на опазването на околната среда са били досега финансирани от държавата, а сега се пренасочва и ще затрудни общини и фермери. Очакват проблеми с умрелите животни; н.п. О. Пейчев относно по-малките населени места и това, че с предложения законопроект според него не се променят нещата; г-жа Д. Стойчева, която изрази становище на подкрепа на законопроекта от страна на общините с известни опасения за прехвърлянето на функции към тях, без осигурено финансиране, като имат направени конкретни предложения относно ангажиментите на кметовете по обезвреждане на труповете на животни и възможността за издаване на свидетелства от тях; н.п. И. Михайлова относно това, дали законопроектът предвижда допълнителни средства с насоченост към общините, на което отговори г-жа Пашова, че между двете четения ще се внесе поправка за възможно финансиране от страна на държавен фонд „Земеделие”- профилактика и болести по животните; н.п. Г. Божинов, който обърна внимание, че България е била пример за профилактика и превенция на заболяванията по животните още през 19 век, с държавна политика в тази област, която трябва да се възстанови от МЗХ в диалог с ЕК; н.п. Д. Лазаров, който посочи конкретния параграф и точка от законопроекта, от които става ясно за кои животни се отнася и поиска пояснения от вносителите дали става дума за нови или съществуващи задължения, на което отговори г-жа Пашова, която посочи че въпросът ще бъде прецизиран между двете гласувания и става дума да домашни животни, от личните стопанства; представителите на БВС потвърдиха, че това не е доразработен вариант и наистина трябва да се прецизира; н.п. О.Пейчев, който повтори въпроса за това дали законопроекта касае личните стопанства и какви средства се очакват от кметове и собственици на ферми, получил отговор от г-жа Пашова, че има проект за директна помощ от ЕК; н.п. И. Михайлова – относно заличаването на ГМО от конкретни текстове, получила отговор от г-жа Пашова, че става дума за ветеринарно медицински продукти, лекарствени средства, а контрол върху фуражи и храни се запазва; и н.п. Е. Димитров, който потвърди, че такъв въпрос е поставян пред МЗХ, на което е отговорил министъра, че няма никаква идея да не се контролират храни и фуражи, а става дума само за лекарствени средства.
    Председателят отправи покана за отношение по разглеждания законопроект, след което прекрати дебата и обяви процедура по гласуване.
    След проведената дискусия и направените предложения, Комисията по околната среда и водите с 9 гласа „за”, без ”против” и 3 ”въздържал се”, подкрепи Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерски съвет на 14.12.2011 г.и изразява следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за ветеринарномедицинската дейност, № 102-01-86, внесен от Министерски съвет на 14.12.2011 г
    Форма за търсене
    Ключова дума