Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
11/07/2012 първо гласуване

    Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254-01-76, внесен от ДЕСИСЛАВА ЖЕКОВА ТАНЕВА и група народни представители на 03.07. 2012 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите




    ДОКЛАД


    ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254-01-76, внесен от ДЕСИСЛАВА ЖЕКОВА ТАНЕВА и група народни представители на 03.07. 2012 г. .

    На свое извънредно заседание, проведено на 11.07. 2012 г., Комисията по околната среда и водите под ръководството на г-н Димитър Лазаров – заместник-председател на Комисията, разгледа на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254-01-76, внесен от ДЕСИСЛАВА ЖЕКОВА ТАНЕВА и група народни представители на 03.07. 2012 г. и разпределен на водеща комисия – Комисията по земеделието и горите.
    От Министерството на околната среда и водите присъстваха г-н Димитър Стоев - началник отдел „Защитени територии”. В заседанието от страна на вносителите взеха участие г-жа Десислава Танева и г-н Димитър Аврамов. Присъстваха и представители на не правителствени организации.
    Заседанието беше открито от заместник-председателя на Комисията по околната среда и водите, г-н Димитър Лазаров, който представи присъстващите гости и обяви дневния ред, който се прие от членовете на Комисията.
    От името на вносителите, законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от г-жа Д. Танева, която подчерта, че внесените промени са свързани основно с дискутирания спорен чл. 94 на Закона за горите.
    На първо място проектът предвижда горскостопанските планове да включват горските територии – държавна собственост и тези, собственост на физически лица, юридически лица и техни обединения, с обща площ до 2 ха. включително, като изработването им се предлага да се възлага едновременно с инвентаризацията по чл. 16, ал. 1 и да се финансира от държавния бюджет. В случай, че физическите лица, юридическите лица и техни обединения – собственици на горски територии с обща площ до 2 ха. включително не желаят да ползват изработения по реда на ал. 7 горскостопански план, те възлагат изработването на горскостопанска програма за своя сметка.
    Със законопроекта се вменява на министъра на земеделието и храните по предложение на директорите на държавните предприятия по
    чл. 163 от ЗГ ежегодно да утвърждава начални цени за провеждане на търгове за отдаване под аренда на поземлени имоти в горски територии – държавна собственост, управлявани от държавните предприятия.
    Законопроектът предвижда още учредяване на вещно право на строеж за изграждане на надземни и подземни проводи за хидротехнически съоръжения, водопроводи и канализации със сечение над 1500 мм, както и за стъпки на съществуващи лифтове и влекове, които са обявени за търпими строежи по реда на Закона за устройство на територията, като в тази хипотеза правото на строеж се учредява за срок до 20 години. Прецизират се и изискуемите документи и процедурите при учредяване право на ползване, сервитут и право на строеж.
    Най-съществените промени, свързани с промяната на предназначението на поземлени имоти в горски територии, са насочени към конкретизиране на изискуемите документи, въз основа на които се променя предназначението за създаване или разширяване на отделни урегулирани поземлени имоти, като занапред промяна на предназначението ще бъде допустима въз основа на подробен устройствен план в хипотезата на реализиране на инвестиционни проекти на специализираните институции за предоставяне на социални услуги. В останалите случаи промяната на предназначението ще бъде допустима само при наличие на общ устройствен план.
    Законопроектът предвижда при промяна на предназначението, учредяване или възникване на сервитути, както и при учредяване на ограничени вещни права върху гори – държавна и общинска собственост да се заплаща цена за компенсационно залесяване, определена ежегодно със заповед на министъра на земеделието и храните, като средствата ще постъпват в приход на съответното държавно предприятие по чл. 163 или на съответната община и ще се разходват само за залесяване. Предвижда се и ред за извършване на добив на дървесина от физически лица, закупили стояща дървесина на корен за лична употреба от държавни или общински гори без право на продажба, като се въвеждат ограничения в количеството на добитата по този ред дървесина – до 10 куб. м., както и ограничения в кои насаждения може да се извършва такъв добив: при провеждане на отгледни сечи във високостъблени гори с възраст до 60 години; при санитарни и технически сечи; при провеждане на сечи в издънковите гори за превръщане в семенни и в нискостъблените гори и при санитарно прочистване.
    Със законопроекта се предвижда възможност на държавните горски стопанства да извършват самостоятелно лесокултурни дейности, отглеждане на млади насаждения и култури без материален добив, маркиране на насаждения и дървета за сеч, добив на дървесина в размер до 25 процента от годишното ползване за съответното териториално поделение, след съгласуване с министъра на земеделието и храните или оправомощено от него длъжностно лице, както и добив на дървесина, повредена от абиотични и биотични фактори и въздействия, за чието усвояване е издадено предписание от лесозащитна станция.
    Проектът предвижда още отпадане на режима за издаване на удостоверение за износ и внос на необработен дървен материал, като се запазва възможността министърът на земеделието и храните временно да забранява износа на необработен дървен материал от определени дървесни видове и/или размери, както и на диворастящи гъби. Предлага се лицата, които са служители в централните управления и в териториалните поделения на държавните предприятия по чл. 163, да не могат да упражняват лесовъдска практика в горските територии – собственост на физически, юридически лица и техни обединения на територията на съответното държавно предприятие, съответно териториално поделение, освен по служба.
    В действащия закон не е уредено с какъв документ се транспортират недървесните горски продукти, които са предмет на стопанска дейност, както и коледните елхи. С разпоредбата на новия чл. 211а се създава ред за транспортиране на недървесните горски продукти, какъвто няма в действащата нормативна уредба и поради липсата на законово основание не е предвиден да бъде въведен чрез подзаконовите нормативни актове, които са изготвени и са в етап на съгласуване. Въвеждането на такъв ред в голяма степен ще гарантира възможността да бъде извършвана проверка относно законния произход на транспортираните недървесни горски продукти. Предвид празнотата в закона със законопроекта се създава възможност да бъде търсена административнонаказателна отговорност от нарушителите при неспазване на тази разпоредба.
    Предлагат се и промени в разпоредбите, отнасящи се до вещите, послужили за извършване на нарушение, както и вещите - предмет на нарушението. Те се налагат поради констатирани несъответствия в нормите, уреждащи тези отношения, като се предвижда уеднаквяване на правомощията на служителите, осъществяващи дейностите по опазване на горските територии и се дава възможност на служителите в държавните предприятия по чл. 163 да съставят актове за нарушения на закона и подзаконовите актове по прилагането му на цялата територия.
    Предвижда се приходите от средства за компенсационно залесяване по отменения закон, действал до 9 април 2011 г., да постъпват в приход на държавните предприятия по чл. 163 и да се разходват за създаване на нови гори, като в преходните и заключителните разпоредби се предлага да се предвидят разпоредби, които да уредят висящите правоотношения относно лесоустройствени проекти, планове и програми, изработването на които е започнало и/или извършено по времето на действие на отменения ЗГ и при условията и по реда на Наредба № 6 за устройство на горите и земите от горския фонд и на ловностопанските райони в Република България, приета на основание на отменения ЗГ.
    Във връзка с направените промени в Закона за горите, в преходните и заключителните разпоредби се предлагат изменения и в Закона за приватизация и следприватизационен контрол, Закона за лова и опазване на дивеча и в Закона за движението по пътищата.

    След откриването на дебата от председателя на Комисията, отношение взеха: н.п. П. Курумбашев – относно дърво преработвателните предприятия; н.п. Л. Тошев – относно контрола и дали не се нарушава принципа за едновременния контрол и експлоатация; н.п. Д. Аврамов, който отговори на въпроса за контрола от страна на Агенцията, който е извън горските стопанства; н.п. Д. Танева, която обърна внимание, че предложеният текст следва всички предложения от НПО, като по отношение на държавните горски предприятия е търсен компромисен вариант, свързан с определени условия и лимити, а по отношение на дървесината – въпросите за квоти, внос и пр. се уреждат с наредба на МЗХ; н.п. Р. Такоров – относно лесоустройствените планове и програми, получил отговор от г-жа Танева.
    Председателстващият заседанието на Комисията отправи покана за други предложения по законопроекта, след което прекрати дискусията.

    След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите с 9 гласа „за”, 3 ”против” и без ”въздържали се”, подкрепи законопроекта и изразява следното

    СТАНОВИЩЕ:

    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите, № 254-01-76, внесен от ДЕСИСЛАВА ЖЕКОВА ТАНЕВА и група народни представители на 03.07. 2012 г.




    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ИСКРА МИХАЙЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума