Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
29/11/2012

    От заседание на Комисията по околната среда и водите с провеждане на „Кръгла маса” относно качеството на инвестиционните проекти, предлагани по оперативните програми „Околна среда”, управлявана от МОСВ и „Регионално развитие”, управлявана от МРРБ.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите



    КРАТЪК ПРОТОКОЛ


    От заседание на Комисията по околната среда и водите с провеждане на „Кръгла маса” относно качеството на инвестиционните проекти, предлагани по оперативните програми „Околна среда”, управлявана от МОСВ и „Регионално развитие”, управлявана от МРРБ.


    Днес, 29 ноември 2012 година, от 14:30 часа в зала „Запад” в сградата на Народното събрание на пл. „Народно събрание” се състоя редовно заседание на Комисията по околната среда и водите при Народното събрание на Република България с Дневен ред: провеждане на „Кръгла маса” относно качеството и проблемите на инвестиционните проекти предлагани по Оперативни програми „Околна среда” и „Регионално развитие”. На заседанието присъстваха:
    От Министерство на околната среда и водите – г-жа Ивелина Василева, зам. министър; г-жа Малина Крумова – директор „Кохезионна политика за околна среда”; г-жа Йоана Христова, директор „Фондове на ЕС за околна среда”; г-жа Юлия Велчева, началник отдел „Подготовка на проекти” и г-н Лъчезар Захариев, гл. сътрудник към дирекция „Фондове на ЕС за околна среда”;
    От Министерството на регионалното развитие и благоустройството – г-жа Деница Николова, директор „Програмиране на регионалното развитие”; г-жа Иванка Виденова, директор „Водоснабдяване и канализация”; г-жа Стефка Захарян, началник отдел в дирекция „ВиК”; г-жа Росица Примджанова, гл. инспектор в дирекция „Строителен и устройствен контрол” и г-жа Дария Шимонина, мл. експерт в дирекция „Програмиране на регионалното развитие”;
    От Изпълнителна Агенция „Одит на средствата от ЕС” – г-н Радослав Недялков, държавен одитор в дирекция „Одитна дейност”;
    От Националното сдружение на общините в Република България – г-н Емил Савов, зам. изп. Директор и г-жа Десислава Стойкова, юрист;
    От Българската асоциация по водите – г-н Иван Иванов, председател; г-н Борислав Великов, зам. председател; г-н Атанас Паскалев, зам. председател; г-н Валентин Василев, член на Управетелния съвет и г-жа Ани Саргавасян, пресаташе;
    От Камарата на инженерите в шинвестиционното проектиране – г-н Стефан Кинарев, председател на УС; г-н Балчо Балчев, председател на Национална професионална секция „Водно строителство”; г-жа Гергана Йорданова, зам. председател на Национална професионална секция „Водно строителство” и г-н Ангел Марков, зам. председател на същата секция;
    От Камара на строителите в България – г-н Благой Козарев, председател на секция „Хидротехническо строителство, ВиК мрежи и съоръжения” и г-н Емил Гигов, гл. експерт „Организационна политика”;
    От Българска асоциация на архитектите и инженерите консултанти – г-н Васил Вутов, член на Управителния съвет;
    От Катедра „Водоснабдяване, канализация и пречистване на води” към Хидротехническия факултет на УАСГ – г-н Димиткър Аличков, ръководител катедра и г-жа Ирина Рибарова, експерт;
    От Община Плевен – г-н Иван Маринов и г-н Антон Босилков;
    От Община Долна Митрополия – г-жа Поля Цановска, кмет и г-жа Мая Стефанова, началник отдел „ТСУ”;
    От Община Враца – г-жа Красимира Георгиева, зам. кмет по европейско финансиране и обществени поръчки и г-жа Марияна Рашева, директоир ЗИП по проект „Интегриран воден цикъл” на гр. Враца;
    От Община Габрово – гжа Татяна Стойкова, гл. архитект и г-н Момчил Корназов и
    От Община Пловдив – г-н Стефан Шилев и г-жа Милка Нанова.

    Заседанието беше открито от г-жа Искра Михайлова, председател на Комисията, която представи гостите, приветства участниците в „Кръглата маса” и обърна внимание на необходимостта от провеждането на тази работна среща. Председателката предложи да даде думата най-напред на представителите на двете министерства, които са подготвили презентации по поставените актуални въпроси, след което да се проведат дебати.
    Н.п. Г. Божинов поиска думата и подчерта, че основната тема на заседанието безспорно е много важна и актуална, но поиска чрез Комисията по околната среда и водите да се обърне към МОСВ относно съобщенията за превишение на съдържанието на азотен диоксид в района на Ст. Загора и как се информира обществеността, получил отговор от МОСВ, че ще има допълнителна информация в писмен вид веднага след получаването и от РИОСВ;
    Зам. министър Ив. Василева посочи, че по предварителната информация на РИОСВ има установено превишение в емисиите на азотен диоксид и е задействан оперативния план, като РИОСВ е предприело всички предвиждащи се действия;
    Н.п. Д. Чакъров постави въпроса за задействането на системата за ранно предупреждение и дали са намалени мощностите, получил отговор от г-жа Василева, че системата е задействана и са предприети необходимите мерки, като допълнителната информация ще бъде представена.
    След извънредната част последва същинската, с представяне на Оперативна програма „Околна среда” 2007-2013 г. от зам. министър Ив. Василева, която направи кратък преглед на напредъка, включително усилията на всички ангажирани институции. Подчерта, че съгласно общия напредък са договорени 4,550 млрд. лв., или 129,20 % от общия размер на средствата по програмата, като 228 проекта са в изпълнение, 120 са приключили, а плащанията по вече сключените договори са над 580,9 млн. лева или 16,49 % от общия ресурс на програмата. В сектора „Води” са договорени близо 3,649 млрд. лв. (145,30 % от средствата за сектора), като са изплатени над 423,24 млн. лв. (16,85 % от средствата за сектора).Общо в изпълнение за ос 1: 129 проекта на стойност 3,489 млрд. лв., от които успешно изпълнени са 94 проекта на стойност 139 млн. лв. и пуснати в експлоатация - 20 обекта в 13 общини. В сектора „Отпадъци” - Договорени са: 575,65 млн.лв. (80,25% от бюджета на ос 2); Изплатени са: 98,36 млн.лв. (13,71% от бюджета на ос 2), или общо в изпълнение за ос 2: 20 проекта на стойност 565,9 млн. лв., като успешно са изпълнени 23 проекта на стойност 10,3 млн. лв. и е пуснат в експлоатация първият инвестиционен обект в сектора – РСУО Ботевград (2.11.2012, 8 месеца предсрочно).
    Г-жа Василева посочи, че само през 2012 г. са договорени 2,6 млрд. лв. и са изплатени 193 млн. лв., като обявените обществени поръчки към момента са за 920 млн. лв.
    Г-жа Йоана Христова представи основните проблеми, свързани с качеството на инвестиционните проекти по ОП”ОС” 2007 – 2013 г., сред които по-съществените са: преоразмеряване, включване на скъпи и сложни съоръжения, оказващи се излишни в редица случаи, използване на нереалистични данни за реалния брой еквивалент жители, количеството и състава на отпадъчните води, периодичност на натоварването, приходящи жители и др. Тя обърна внимание на контрола и мониторинга, като проблем, както и несвоевременното осъществяване на процедурите по промяна на предназначението на земята, собствеността и забавянето на съгласуванията на проектите и получаването на необходимите разрешителни. Посочи още проблемите при договорите за СМР – закъсняване съставянето на протоколи и актове, неспазване на строителни графици, схеми на плащания и договорни отношения с бенефициентите, действително актувани видове работи и верификация на исканията за възстановяване на разходите.
    Г-жа М. Крумова продължи презентацията с предложения за подобряване качеството на инвестиционните проекти, като подчерта, че именно това оправдава публичното финансиране, като оптималните и ефикасни решения предотвратяват последващите негативни финансови последствия. Тя обърна внимание на необходимостта от засилване ролята на браншовите организации и предложи Камарата на строителите да извършва мониторинг на обществените поръчки, като се увеличи и контрола на националните органи, като ДНСК включи и контрол върху подготовката на проектите. Възложителят възлага подготовката и реализацията на инвестиционния проект, като контролира декларираните обстоятелства, прилага клаузи за неустойки при лошо качество, изисква застраховане, включително професионална отговорност.
    След представянията, председателят на КОСВ даде думата за отношение, дебати, разисквания и предложения от аудиторията.
    Н.п. Г. Божинов изказа безпокойство от изложените проблеми, като постави въпроса дали има проекти с такива проблеми и след като инвеститорите са получавали техническа помощ при изготвянето им, както и относно това, че има изградено едно депо за отпадъци, а трябва да са 24, т.е. дали ще се загубят средствата по програмата;
    Председателят г-жа И. Михайлова посочи, че тревогата е обща – и за проектите и за тяхното качествено подготвяне и за тяхната успешна реализация, като обърна внимание, че очакваме презентация и на МРРБ, която предлага да се изслуша и предстои следващ програмен период, при който трябва да се избегнат допусканите слабости и грешки.
    Н.п. Д. Чакъров посочи, че информацията е било редно да се получи предварително и подкрепя действията по подобряване качеството на проектите и отстраняване на слабостите. Изказа задоволство от показаните слабости и проблеми по цялата верига – проектанти, изпълнители, общини и пр., но подчерта липсата на информация за слабостите на управляващите органи. Според него проблемът е в управлението на програмите. Подчерта важността на усвояването на средствата във водния сектор, като при неусвояване – пренасочване на средствата, като изказа безпокойство, че финансирането за сектора „Отпадъци” може да бъде преустановено;
    Н.п. Ф. Христова посочи, че е необходимо намиране на сътрудничество между общини и МОСВ за ускоряване на проектирането и успешното им реализиране, като даде пример с община Свиленград, където Управляващия орган е положил неимоверни усилия за извървяването на този път, като тук не говорим за политичност, а за реални общи действия за подпомагане на общините;
    Н.п. Д. Чакъров изказа съгласие с това, че общините имат нужда от подкрепа и помощ.
    Н.п. О. Пейчев благодари на министерствата за така представената информация, като според него трябва действия в три основни направления: нормативна уредба (наредби); контрол и повишена роля на надзора.;
    Н.п. Г. Божинов обърна внимание, че абстрахирайки се от политическите пречки, трябва да търсим и посочим техническите, проектантските и др.
    Г-жа Д. Николова направи презентация от страна на МРРБ, като посочи най-често срещаните пропуски: некачествено проектиране; формално одобряване на инвестиционни проекти; слаб контрол – инвеститорски и строителен; некачествено изпълнение на СМР, както и некачествени материали, лоша поддръжка и вандалски прояви. Тя посочи и мерки за подобряване качеството и контрола: инвеститорски контрол; указания на министъра на регионалното развитие и благоустройството; специализирани фирми за контрол, а като бъдещи възможни действия в тази посока – опит и експертиза от камарите, стремеж към по-добро качество, поемане на отговорност от изпълнителите, контрол при регистрация на проектанти и др. Г-жа Николова изрази надежда за преодоляване на слабостите в следващия програмен период.
    Председателката даде думата за последващи дебати, като отношение взеха: г-н Кинарев, председател на УС на КИИП, който посочи, че в периода 90 – 2007 проектанти и проектантски организации почти изчезват. Изготвената методика от МОСВ не е за работно проектиране.Той посочи още, че срокът за изготвяне на проекта е по-кратък от съгласуването, а за индустриалните зони въобще не е уредено. Липсва ръководство кой какво трябва да прави.; арх. Вутов от БААИК, който посочи трудността за търсене на отговорност и това, че голяма част от грешките тръгват от тръжните процедури. Предложи двете министерства да направят работна среща на професионално-техническо ниво с асоциациите; г-н Козарев от Камарата на строителите – изрази готовност за подпомагане на процеса за изготвяне на добри проекти. Посочи необходимостта от среща и отзивчивост от страна на МОСВ, като препоръчва своевременно стартиране на проектите; г-н Б. Великов от БАВ, който оценява днешната „Кръгла маса” като полезно събитие и подкрепя Крумова и Николова за ролята на браншовите организации; н.п. Д. Михалевски, който обърна внимание, че насочването към проектиране и строителство не е случайно. Според него е необходимо изясняване мястото на консултантите, проектантите, брокерите и др., като предлага техническия контрол на проектите да става с постоянно действащ орган (като национален експертен съвет) Управляващите органи да се разтоварят от тази дейност, а в този орган трябва да участват браншовите организации. Предлага и законова регламентация на такъв Експертен съвет; г-жа И. Рибарова – относно познаването на правилата и изискванията при проектиране и тези на „Фидик”; г-н Е. Савов, който изказа удовлетворение от презентациите и посочи какво прави НСОРБ в подкрепа и подпомагане на общините, както и оказваната помощ в процеса от страна на МОСВ. Той изрази и намерение на сдружението за създаване на център за обучение и подготовка на общините; н.п. Г. Божинов – относно осигуряването на 300 млн. за получаване на 3 млрд., като посочи примера за отпадъците на София; н.п. Д. Чакъров – относно съфинансирането и мястото на операторите, което трябва да бъде обсъдено; н.п. П. Курумбашев – относно изказването на УАСГ за избора на най-доброто и цената като критерии, като той смята, че има подбор на изпълнители и критерии, предопределящи изпълнителя; г-н Б. Балчев от КИИП, който посочи необходимост от повишаване ролята на експертните съвети, усъвършенстване на тръжните документи и законова възможност за влияние от страна на Камарата; представителите на община Враза обърнаха внимание на капацитета на общините и възможностите за контрол от тяхна страна и евентуални промени в критериите и изискванията за участие в обществени поръчки; г-н В. Василев от БАВ, който подкрепи добрата практика на МОСВ за създаване на условия по присъединяване на оператори в провежданите работни срещи и отчитането на техните препоръки; г-н Балчев предложи да се разширят правомощията на Камарата на инженерите, вкл. за отнемане на правоспособност, повишаване ролята на лабораториите за определяне качеството и състава на отпадъчните води, както и промени в наредбите относно проверка на данните; зам. министър И. Василева, която благодари за изказванията и препоръките. Разискването касае цялата нация и не трябва да има политическа окраска. Тя подчерта, че това е форум за търсене на решение, а не за отговорност и вина. Държавата със своите УО носи цялата финансова отговорност пред ЕС. Промените в ОП”ОС” са с цел подобряване на работата и процедурите, като МОСВ е на разположение за обсъждане и даване на отговори на конкретни въпроси, като относно отпадъците има възможност за пренасочване на средствата, без да бъдат загубени. Г-жа Василева благодари и на браншовите организации за конкретните предложения и изрази готовност за следваща работна среща с тях по въпросите, свързани с процесите по подобряване на качеството на проектите, като подчерта, че всички имаме една цел – постигане на по-добро за държавата и за всички нас; г-жа Д. Николова – относно ролята на УО, определянето на правила и успешната реализация на инфраструктурните проекти, като промени се извършват при констатирани проблеми и слабости, като е необходимо уеднаквяване на правилата и участие на потребителите за постигане на по-добро качество и това, че УО носи цялата отговорност, вкл. финансовата. Г-жа Николова благодари за конкретните предложения; н.п. О. Пейчев подчерта значението на влаганите материали, като даде за пример нерегламентирани видове тръби.

    Предеседателят на Комисията г-жа И. Михайлова благодари на всички участници в „Кръглата маса” като още веднъж подчерта, че акцентът на срещата не беше търсене на вина както и че това е първа, но не и последна среща. Браншовите организации могат да гледат на КОСВ като на партньор и изрази надежда, че всичко за което се говори на тази „Кръгла маса” ще се отрази на следващия програмен период.


    Изготвил:
    Вл. Дончев, гл. експертен с-к
    Комисия по околната среда и водите
    При НС на РБ
    Форма за търсене
    Ключова дума