КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 102-01-76, внесен от Министерски съвет на 16 ноември 2011 г. – разглеждане за първо четене на законопроекта.
На 1 декември 2011 г. /четвъртък/ от 14.45 часа в зала 456 на Народното събрание, пл. “Княз Александър І” се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
Заседанието бе открито в 14.45 часа и беше ръководено от госпожа Искра Михайлова – председател на комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 102-01-76, внесен от Министерски съвет на 16 ноември 2011 г. – разглеждане за първо четене на законопроекта.
/Начало – 14.45 часа/
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Добър ден, колеги! Имаме кворум. И нашите гости са тук. Предлагам да започнем заседанието.
Откривам редовното заседание на Постоянната комисия по околната среда и водите. За това има представен предварително предложен дневен ред, който включва точка първа: Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 102-01-76, внесен от Министерски съвет на 16 ноември 2011 г. – разглеждане за първо четене на законопроекта; Точка втора: Разглеждане и обсъждане на проект за решение за налагане на мораториум върху проучванията и добива на шистов газ на територията на Република България, № 154-02-93, внесен от народния представител Волен Сидеров и група народни представители на 28 октомври 2011 г.; Точка трета: Разглеждане и обсъждане на проект за решение за забрана на добива на шистов газ и прилагането на метода на хидравлично разбиване и сходни на него методи при проучване и добив на нефт и природен газ на територията на Република България, № 154-02-101, внесен от народния представител Яне Янев и група народни представители на 23.11.2011 г.; Точка четвърта: Разглеждане и обсъждане на Законопроект за забрана на проучване и добив на шистов газ, № 154-01-106, внесен от народния представител Сергей Станишев и група народни представители на 23.11.2011 г.; Стандартната точка пета: „Разни”. Ако някой от вас има да предложи нещо на вниманието на народните представители? Някакви съображения, предложения по дневния ред?
Заповядайте, господин Лазаров.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Уважаема госпожо председател, уважаема госпожо министър, предлагам точки 2, 3 и 4 – дотолкова, доколкото предметът е един и същ, като цяло, и касае проучването и добива на шистов газ и налагането на мораториум, макар че по различен начин са изписани тези три законопроекта – да бъде отложено. Съображенията ми за това, разглеждането на точки 2, 3 и 4 в нашата комисия да бъде отложено, са следните: Има отправено запитване от министъра на околната среда и водите до Европейската комисия досежно необходимо ли е (казвам го в най-общ текст) да се прави ОВОС, когато се прави проучване за шистов газ. А отговор все още, доколкото зная, поне към днес, няма на това запитване и би било редно да получим все пак отговора от Европейската комисия за да може като комисия ние да вземем все пак компетентното становище. Това – от една страна. От друга страна, ние не сме и водеща комисия. Съпътстваща комисия сме. Затова предлагам да бъде отложено разглеждането на тези точки.
Доколкото знам, уверението е било, че този закон бързо ще пристигне. Може би е въпрос на дни.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин Лазаров.
Господин Божинов.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Аз не възразявам да отложим точките, още повече че Икономическата комисия по други причини отложи точки, така че днес да ограничим дневния ред до първата точка.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви. За ваше сведение, искам да кажа само, че по всички точки на дневния ред, така, както сме го предвидили днес имаме гости,в които са тук, и заместник-министър Добрев е тук, за да докладва. Получено е становище и от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, и от Министерство на околната среда и водите. Получихме становище и от отдел „Европейско право”. Така че ние разполагаме с всички документи, но действително аз лично като член на комисията ще се присъединя към предложението на г-н Лазаров, защото очакваме коментара на Европейската комисия, тъй като същността на част от тематиката е за това, дали на етап проучване да се включи цялостната процедура за оценка на въздействието върху околната среда. Така че, направено е предложение точки 2, 3 и 4 да отпаднат от дневния ред на заседанието на комисията. Моля който е съгласен, да гласува.
Против? Един. Въздържали се? Един.
Тези три точки отпадат от дневния ред на заседанието на комисията. Ние се концентрираме върху първата точка: „Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда.
Благодаря Ви, господин заместник-министър.
Госпожо Караджова, Вие ли ще представите законопроекта?
НОНА КАРАДЖОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители, към законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, внесен от Министерски съвет, са изложени подробни мотиви за тези предложения за изменения. Поради тази причина съвсем накратко ще изложа най-важните неща от законопроекта.
Предвидени са няколко основни момента:
Първо, децентрализация на процедурата по оценка на въздействие върху околната среда към съответните регионални инспекции по околна среда и води. В министерството остават единствено процедури, засягащи територията на повече от една регионални инспекции, защитени територии и особено такива с трансграничен контекст, отмяна на съществуващия разрешителен режим във връзка с аварии с химични вещества на предприятия, създаващи нисък риск за човешкото здраве и околната среда, в съответствие с директивата СЕВЕЗО; оптимизация на броя на съгласувателните и контролни органи по разрешителни във връзка с аварии с химични вещества, като в контрола няма да участват Министерството на здравеопазването, Държавна агенция „Метрология и технически надзор”, а съгласувателни и контролни правомощия получава Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”.
Вторият основен момент е въвеждането на изискванията на директива от 2010 г. на Европейския парламент и на Съвета относно емисиите от промишлеността или така известното популярно комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването, свързани със следните предложения: разширяване на обхвата на дейностите, за които е необходимо издаване на комплексно разрешително. Общият брой на новите дейности е 25. Това са дейности по управление на отпадъците, производство на химични вещества чрез биологична обработка, междинни фармацевтични продукти, експлозиви и суровини за производство на хранителни продукти за консумация от хора и животни, производство на плоскости от дървесни частици и влакна.
Определянето на най-добри налични техники. Въвежда се прилагането на заключението на най-добри налични техники, одобрявани с решение на Европейската комисия, като се определят обстоятелствата, при които тези решения могат да не се прилагат.
Изискванията при окончателно закриване на дейността операторът да извърши всички необходими дейности, за да се възстанови почвата на площадката до нивото на замърсяване преди започване на работа на инсталацията.
Също така се предвижда и подобряване на контрол по спазване на условията в комплексните разрешителни от страна на компетентните органи.
Трети основен момент е свързан с регламента относно екомаркировката и регламента относно доброволното участие на организации в схемата на Общността за управление на околната среда и одит. По-конкретно, ще бъдат подобрени мерките за контрол върху употребата на логото на емас и на екомаркировка на Европейския съюз и налагането на санкции в случай на неправомерната им употреба.
Последният основен момент е свързан с директива от 2009 г. на Европейския парламент и на Съвета относно съхранението на въглероден диоксид в геоложки формации, съгласно който на задължителна оценка на въздействие върху околната среда подлежат всички места за съхранение на въглероден диоксид в геоложки формации, големи тръбопроводи за пренос на въглероден диоксид към местата за съхранение, както и големи инсталации за улавяне на въглероден диоксид.
Всички останали тръбопроводи за пренос и инсталации за улавяне на въглероден диоксид извън тези, които споменах, са предмет на процедурата на преценяване необходимостта от извършване на ОВОС, така, както е предвидено в европейския документ. Систематичното място на тези разпоредби е в Закона за опазване на околната среда чрез допълване на съответните приложения. Благодаря ви. Ако има допълнителни въпроси, ще отговоря.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: И аз Ви благодаря. Имате думата, колеги, ако има въпроси, коментари? По този законопроект имаме становище от отдел „Европейско право”. То е раздадено на всички. Имате го пред себе си. Така че има предложение за прецизиране на текстове от закона. Иначе се констатира, че в директивата се установява, че коректно се транспонират директивите и документите, които са обект на транспониране.
Моля ви, имате думата по Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда. Господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, естествено, подкрепяме всички текстове, които са хармонизиращи. Даже бих искал да кажа добри думи за екипа, който много надлежно и прилежно е направено това. За разлика от отпадъците, тук виждам, че наистина работата е свършена почти цялостно. Коректни и обективни сме, господин Димитров. Искам да знам следното. И вчера обсъдихме законопроекта в Комисията по европейски въпроси и там чухме нещо. Министър Караджова е тук – вчера беше по информация на главния секретар в Транспортната комисия и ни съобщи някои данни. Но първо по настоящия законопроект един въпрос. Искаме да получим повече яснота, макар че вчера коректно бяхме уведомени обратно, но нека да видим и аргументите в по-голяма цялост за параграф 3 и 4, или, колегите да разберат, да не се налага да правят справка, за лабораториите. Това, че са прекредитирани, означава ли, че те няма да бъдат в обхвата и няма да се ползват и въобще какво предстои да се случва с лабораториите.
Второ, това, което ни съобщи вчера – мен лично малко ме притесни, надявам се да не е така – да получим информация от Вас, госпожо министър - аргументът вие да бъдете в Транспортната комисия беше посочен от главния секретар, че имаме проблеми с трансграничното замърсяване и по този повод Вие сте там. Има ли някакви данни за това? Добре е да знаем, ако има, включително и със законодателни инициативи ние да подпомагаме този процес. В никакъв случай за страната точно това не бива да се допуска.
Благодаря Ви.
НОНА КАРАДЖОВА: Уважаеми господин Чакъров, по отношение на текстовете в лабораториите, основната причина за тая промяна е, че вече и лабораториите на Министерство на околната среда и водите към Изпълнителна агенция по околната среда са акредитирани. Така че това е причината. Тоест, те попадат в общите разпоредби.
По отношение на трансгранично замърсяване, съжалявам, не съм се запознала с протокола от комисията и не мога в момента да реагирам.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Ще Ви поясня, господин Чакъров. Тъй като вчера законът за управление на отпадъците се гледаше в комисията по транспорт, която трябваше да се изкаже и по въпроса за трансграничния превоз на отпадъци, може би не точно са дефинирали ангажимента в комисията по транспорт. Поне мен така ме информираха.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Моля ви, аз все пак помня, и то добре повода за това, че министър Караджова е там. Едно от основните неща е, че има проблеми с трансграничното замърсяване. Така прозвуча и аз лично се притесних. Вчера не го поставих. Ако няма такъв казус, то е още по-добре.
НОНА КАРАДЖОВА: Наистина, нямаме такъв проблем, но все пак като се запозная, лично ще Ви информирам. Ще се запозная какво е имала предвид. Никой не ми е докладвал за подобно нещо, не ми е известно. Специално ще Ви информирам, наистина, още днес, ако случайно не съм запозната.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: А за лабораториите, даже и да са акредитирани, нищо не пречи да бъдат. Според мен, няма колизия. Вчера и там бяха, така че по-скоро аз още отсега заявявам, че ще предложа това да бъде в обхвата, имам предвид за лабораториите. Нищо, че са акредитирани. Нищо не пречи да бъдат в режима, в който са били досега.
НОНА КАРАДЖОВА: Те ще бъдат в режима, защото са акредитирани. Тоест, всички, които са акредитирани, имат еднакви права.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Господин Лазаров, заповядайте!
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: По отношение на поставения въпрос вчера, и аз бях, господин Такоров, когото виждам, и той беше вчера на Транспортната комисия. Но там се гледаше нещо съвсем друго от закона, който днес гласувахме и изобщо не е ставало въпрос за трансгранично замърсяване. Беше поставен въпросът, че предметът за разглеждане в тази комисия, касаещ транспортирането на отпадъци и трансграничното транспортиране, изобщо не е ставало въпрос. Може би неправилно някой е интерпретирал, господин Чакъров. Не може би, категорично неправилно някой Ви е интерпретирал нещо.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: По-важното е, че няма такъв проблем. Това е най-важното. Добре е, че нямаме такъв проблем.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Аз ви благодаря. Мисля, че се уточнихме вече по тази тема. Някой друг да иска да вземе отношение по подложения на обсъждане законопроект? Господин Язов, заповядайте!
КОСТАДИН ЯЗОВ: Госпожо председател, аз Ви дължа едно извинение за една реплика, която направих от място в залата на Вашето изказване по Закона за съхранение и проучване на въглеродния двуокис. Там имахме един ангажимент, поет от заместник-министър Манева, че в този закон към Преходни и заключителни разпоредби ще има текст, който ще регламентира ОВОС към това съхранение и проучване. МОСВ са съгласни да има такъв текст и между първо и второ четене да го запишем.
Благодаря.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Благодаря Ви, господин Язов. Това беше част от моя коментар по повод другия законопроект – да има ясна връзка между двата закона, те да кореспондират един с друг, да няма празно място. Сега вече се включва и допълнително ще се включи и в Закона за улавяне и съхранение на въглеродния двуокис.
Благодаря Ви.
Някой друг да иска да вземе отношение? Няма. Няма ли желаещи да вземат отношение по предложения законопроект? Няма.
Подлагам на гласуване: който е съгласен да подкрепим на първо четене предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, да гласува.
Гласуване: 16 „за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Законопроектът е приет единодушно.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Само един въпрос: как го виждате във времето в дневния ред на пленарна зала този закон?
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Във времето на дневния ред на пленарна зала законопроектът е разпределен само на нашата комисия като водеща и на Комисията по европейските въпроси и контрола на европейските фондове. Очаквам, че не по-късно от следващата седмица Комисията по европейските въпроси и европейските фондове ще го разгледа и до края на сесията законопроектът ще влезе на първо четене в зала.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Вероятно отговорът, който очакваме от Европейската комисия за шистовия газ ще съвпадне с това, с което завършва писмото на министър Трайчо Трайков, че няма общ унифициран подход и регламент за шистовия газ, че всичко е предмет на националното законодателство и вероятно трябва да използваме приемането на първо четене и до второ четене да си регламентираме ние като страна нашата позиция по този въпрос. Тя според мен, без да изпреварвам, трябва да бъде и в тази посока. Когато ние писахме закона и таблицата, имахме предвид онова, което е известно, което е конвенционално, което е договорено. А в това, което бяха нови мерки – нямаше как да попадне. То и сега може да се подлага на ОВОС по другите текстове, че се преценява. Но ако преценим, може да вкараме определено ниво и характер. Така че най-добре ще бъде след отговора да си решим въпроса в националното законодателство.
ПРЕДС. ИСКРА МИХАЙЛОВА: Министър Караджова се ангажира с това, да помоли за ускоряване на отговора и да ни информира в момента, в който този от говор се получи, така че ще имаме възможност. Аз се надявам, че и този законопроект ще бъде гледан на първо четене в зала до края на сесията преди празниците.
С това изчерпахме дневния ред до точка „Разни”, по която всички получихте по една много любезна покана, която е красива – от рециклирани материали е. съдържанието е много приятно. Както всяка година досега, Министерство на околната среда и водите любезно ни кани да отбележим заедно предстоящите празници. Надявам се, че след едно приятно заседание на комисията на 15-ти ще се видим и в по-неформална обстановка.
Аз ви благодаря. Ако някой има още нещо да каже, заповядайте! Няма.
Благодаря ви.
Закривам заседанието на комисията.
/Заседанието беше закрито – в 15.15 ч./
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА ПКОСВ:
/И. Михайлова/
/