Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
23/06/2015 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 554-01-83, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 29 април 2015 г.
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване
    №553-10-21/23.06.2015 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 4 юни 2015 г., Комисия по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 554-01-83, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 29 април 2015 г.

    На заседанието присъстваха: министърът на здравеопазването д-р Петър Москов, заместник-министърът на здравеопазването д-р Бойко Пенков, заместник-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков, представители на съсловни, пациентски и неправителствени организации в сферата на здравеопазването.

    Преди да започне разглеждането по същество на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 554-01-83, внесен от Волен Сидеров и група народни представители на 29.04.2015 г., председателят на Комисията по здравеопазване запозна членовете на комисията с процедурата по чл. 75, ал. 2 от ПОДНС, съгласно която при обсъждане на законопроекта на първо гласуване водещата комисия извършва оценка за съответствие на законопроекта с изискванията на Закона за нормативните актове и Указ № 883 за неговото прилагане. Д-р Дариткова прочете пред комисията становището на юристите, в което се излагат констатираните несъответствия на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за здравето с разпоредби на Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове /ЗНА/, а именно:
    1. §4 и §5 от законопроекта не са в съответствие с изискванията на чл. 50 от Указ № 883 за прилагане на ЗНА;
    2. Наименованието на изменящия акт, §1, §2 и §3 отговорят частично на изискванията на чл. 49 и чл. 50 от Указа за прилагане на ЗНА;
    3. След §5 в законопроекта са изписани членове от Закона за здравето, в които вносителят видно желае да внесе промени, но те не са в съответствие с нормативно предвидения ред в Указ № 883 за прилагане на ЗНА. Съгласно разпоредбата на чл. 50, ал. 1 от Указ № 883 за прилагане на ЗНА, изменението на член или на негови подразделения се извършва с нова редакция на изменения текст и се формулира в отделен параграф за всеки член.

    На членовете на комисията бе разяснено, че нормата на чл. 75, ал. 2 от ПОДНС е диспозитивна, което означава че тя оставя на тяхната воля да решат дали да върнат на вносителите законопроекта, които в седемдневен срок да го приведат в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове и Указа за неговото прилагане, или да го разгледат на това заседание.

    След проведено обсъждане и извършено гласуване при следните резултати „За” – 12, „Против” – 0, „Въздържал се” – 0, Комисия по здравеопазването реши да премине към разглеждане по същество на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 554-01-83, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 29 април 2015 г.

    От името на вносителите законопроектът и мотивите към него бяха представени от народния представител Миглена Александрова. Г-жа Александрова посочи, че в 18 държави-членки на Европейския съюз е възприета политика на доброволно информирано имунизиране на гражданите, т.е плановите имунизации в тези страни не са задължителни. В мотивите към законопроекта вносителите се позовават на чл. 29, ал. 2 от Конституцията на Република България, а също така отбелязват, че Закона за здравето и Наредба № 15 за имунизациите в Република България противоречат на чл. 5 от Конвенция за защита на правата на човека и на човешкото достойнство във връзка с прилагането на постиженията на биологията и медицината: Конвенцията за правата на човека и биомедицината, съгласно която всяка интервенция, свързана със здравето, се извършва само със свободно и съзнателно изразено съгласие на заинтересованото лице. Вносителите се позовават и на практиката на Европейския съд по правата на човека, който в свое решение по делото Salvetty vs Italy постановява, че задължителните ваксини, като недоброволна медицинска манипулация, представляват вмешателство в правото на зачитане на личния живот, гарантиран от чл. 8, ал. 1 от Европейската конвенция за правата на човека. В заключение г-жа Александрова подчерта, че желанието на вносителите на законопроекта е да отпадне задължителния характер на имунизациите и всеки да има правото да вземе своето информирано решение.

    Отношение по темата взе и министърът на здравеопазването. Д-р Москов представи становището на министерството, с което не се подкрепя законопроекта за изменение и допълнение на Закона за здравето. В становището на министерството се отбелязва, че в държавите-членки, в които имунизациите не са задължителни, последните се заплащат от здравноосигурителни дружества и колкото по-голям е рискът от заболяване, съответно инвалидизиране или смърт, толкова по-висока е здравноосигурителната вноска.

    Медицинската наука е категорична по въпроса, че единственият начин за предпазване от определени заразни болести е имунизацията. Предвиденият в чл. 58, ал. 1 от Закона за здравето задължителен характер на определени имунизации цели предпазване здравето на нацията от определени заразни болести, чието разпространение може да предизвика епидемии, в хода на боледуването могат да възникнат временни или трайни усложнения, заболяването да предизвика смърт и да има значителни здравно-икономически и социални последствия за обществото. В заключение се отбеляза, че предлаганият препоръчителен характер на имунизациите би довел до снижаване на имунизационния обхват, възникване на епидемия от ваксинопредотвратими заразни болести, страдания за отделния индивид от заболявания, които могат да бъдат предотвратени и социално-икономически загуби за обществото, включително преки и непреки разходи за здравната и социалната система за лечение, рехабилитация, отпуск на родителите за гледане на болни деца и др.

    Накратко своите становища по обсъждания законопроект представиха представители на съсловните, неправителствените организации в сферата на здравеопазването, както и специалисти в областта. Представителите на Българския лекарски съюз, на Българския фармацевтичен съюз, на Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи и на Национална пациентска организация изразиха отрицателни становища. Категорично не подкрепят предлаганата промяна за отпадане задължителния характер на имунизациите.

    От името на пациентски организации „Заедно с теб“, г-жа Пенка Георгиева изказа подкрепа към обсъждания законопроект. Г-жа Георгиева обърна внимание на факта, че родителите се страхуват какъв избор да направят – да поставят или да не поставят ваксина на децата си. В тази връзка пациентските организации, които тя представлява, настояват за прилагане на принципа за информираното съгласие.

    Участие в дискусията взеха проф. Владимир Пилософ, проф. Тодор Кантарджиев, проф. Иван Литвиненко, доц. Атанас Мангъров, проф. Майда Тихолова, д-р Ангел Кунчев – главен държавен здравен инспектор към Министерство на здравеопазването. Всички те изказаха становища в подкрепа на задължителния характер на имунизациите. Общ акцент в становищата на водещите медицински специалисти е заплахата за страната ни от емиграционния поток, идващ от Азия към Европа, който преминава през България, както и близкото географско местоположение на Република Украйна. Обръща се внимание, че в страните с препоръчителна имунизация съществуват законови ограничения за неимунизираните лица – ограничаване на достъпа до детска градина, училище и университет. Накратко бяха изложени последствията, които могат да настъпят в следствие неимунизиране на децата с предвидените задължителни ваксини. В тази насока се посочиха и примери с държави, в които е бил отменен задължителния режим на ваксиниране и последствията от тази мярка. В щата Калифорния, например, в момента се обсъжда връщане на задължителния характер на имунизациите, поради възникнала епидемия от морбили. Д-р Ангел Кунчев посочи като пример и Испания, която наскоро се е обърнала за помощ към страните в Европа с искане за доставка на дифтериен анатоксин, защото е възникнал първият случай от 30 години насам на дифтерия. Засегнато е дете, което е било в много тежко състояние. Приложен е френски антитоксинов серум с изминал срок на годност от година и половина и все пак това успява да го спаси. Поради отказ на родителите детето не е било имунизирано.

    В своето изказване проф. Майда Тихолова подчерта, че до момента не е запозната с тежко ваксинално усложнение при дете съобразно определенията на FDI и EMA, което доказано да е довело до смърт, вследствие на ваксинация.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 2, „Против” – 13, „Въздържал се” – 2, Комисия по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 554-01-83, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 29 април 2015 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:

    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума