Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
17/07/2015

    Доклад, изготвен на основание чл.110, ал.3 от ПОДНС, относно проведено изслушване в Комисията по здравеопазването, по реда на глава десета от ПОДНС, на заместник - министъра на здравеопазването относно финансовото състояние на лечебните заведения за болнична помощ с над петдесет на сто държавно участие в капитала.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    ДО
    Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ


    Д О К Л А Д

    вх.№ 553-10-30/17.07.2015 г.

    Относно: Проведено изслушване в Комисията по здравеопазването по реда на глава десета от ПОДНС на заместник - министъра на здравеопазването относно финансовото състояние на лечебните заведения за болнична помощ с над петдесет на сто държавно участие в капитала.

    На свое редовно заседание, проведено на 09 юли 2015 г., Комисията по здравеопазването проведе изслушване по реда на глава десета от ПОДНС на заместник - министъра на здравеопазването, д-р Бойко Пенков, относно финансовото състояние на лечебните заведения за болнична помощ с над петдесет на сто държавно участие в капитала. Изслушването беше проведено по решение на комисията, взето на нейно заседание от 23 април 2015 г.

    На заседанието присъстваха: заместник-министрите на здравеопазването, д-р Бойко Пенков и д-р Ваньо Шарков, управителят на Националната здравноосигурителна каса, д-р Глинка Комитов, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентски организации.

    Темата на изслушването беше поставена от председателя на комисията, д-р Даниела Дариткова. Изложение по темата направи заместник-министърът на здравеопазването, д-р Бойко Пенков. Той уточни, че анализът, който ще представи във връзка с темата на изслушването, се е забавил в процеса на изготвяне, тъй като е било необходимо да се изчака заверяването по надлежния ред на годишните финансови отчети на лечебните заведения за 2014 г.

    Анализът групира лечебните завадения в четири основни групи. В група „А“ попадат тези лечебни заведения, които са в добро икономическо състояние, които са 11 на брой. Представеният на вниманието на членовете на комисията анализ на финансово-икономическото състояние на лечебните заведения – търговски дружества, в които министърът на здравеопазването упражнява правата на държавата, сочи, че към тази първа група спадат: МБАЛ „Д-р Стамен Илиев“ – гр. Монтана, МБАЛ „Св. Анна“ АД, гр. София, „МБАЛ ШУМЕН“ АД, гр. Шумен, УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ ЕАД, гр. София, „СБР-БМБ“ ЕАД, гр. Бургас, МБАЛНП „Св. Наум“ ЕАД, гр. София, УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД, гр. Плевен, „СБР – Марикостиново“ ЕООД, „СБР – Тузлата“ ЕООД, гр. Балчик, СБДПЛРПФЗ „Св. Петка Българска“ ЕООД, гр. Велинград, „СБАЛББ – Троян“, ЕООД.

    В група „Б“ спадат лечебни заведения, които са в относително стабилно икономическо състояние, за които в настоящия момент не са необходими някакви оздравителни мерки, но отчитат отрицателен общ финансов резултат. В тази група спадат 12 болници, като част от тях – 7 на брой – приключват с положителен резултат.

    В група „В“ спадат търговски дружества, в които размерът на собственият капитал или чистата стойност на имуществото е спаднал под размера на вписания капитал. Тоест, в тази група се наблюдава декапитализация на лечебните заведения, при които размерът на загубите надхвърля посочената в Търговския закон половина от вписания капитал. Това са високорискови търговски дружества, които са 18 на брой.

    Четвъртата група включва търговски дружества – лечебни заведения, при които размерът на собствения капитал е спаднал под размера на вписания. Това са болници със задълбочен процес на декапитализация. Към тази група се причисляват 22 броя лечебни заведения. При седем от тях се наблюдава увеличение на абсолютната стойност на размера на отчетената загуба спрямо текущата загуба от предходната година. Тези седем лечебни завадения са: МБАЛ „Проф. д-р Параскев Стоянов“ АД – гр. Ловеч, МБАЛ „Рахила Ангелова“ АД – гр. Перник, „МБАЛ – Пловдив“ АД, гр. Пловдив, МБАЛ „Проф. д-р Ст. Киркович“ АД – гр. Стара Загора, УМБАЛ „Царица Йоанна Исул“ - гр. София, „СБАЛ по Онкология“ ЕАД – гр. София, „СБДПЛББ – Радунци“ ЕООД. В представения на вниманието на народните представители анализ е посочено, че в тази група са необходими мерки по отношение на преобразуване, преоценка на активите или намаляване на капитала, както и оздравителни мерки, включително индивидуални погасителни планове за отделните търговски дружества.

    За 2014 г. държавните и общински болници са натрупали общо 396 784 000 лв. задължения, от които 147 856 000 лв. са просрочени. От общата сума - 396 784 000 лв., 342 430 000 лв. са задълженията на държавните болници, 54 350 000 лв. са задълженията на общинските болници. От общия размер на просрочените задължения, близо 120 млн. лв. са на държавните болници, около 28 млн. лв. са просрочените задължения на общинските болници. Най-голям относителен дял от просрочените задължения са за медикаменти, на следващо място са за медицински консумативи.

    Посочено бе, че големите лечебни заведения, университетски болници с широк профил, покриващи целия спектър на нозология, имат най-висока стойност на разход за един случай, докато по-малките болници, тясноспециализираните болници, показват почти на половина по-ниски стойности на разходите. Ниските стойности на разходи за един случай при общинските лечебни заведения се обясняват с факта, че се работи по клинични пътеки, които не са свързани с изискване за високотехнологично оборудване. В същото време, основната концентрация на предоставяне на спешна помощ е в университетските и областните лечебни заведения за болнична медицинска помощ.

    По време на проведените разисквания бяха поставени въпроси от членове на комисията.

    Доктор Емил Райнов отправи въпрос какви са причините, довели до нарастването на дълговете на болниците, при намаляващ брой на пациенти в държавата.

    Заместник-министърът на здравеопазването, д-р Бойко Пенков, в отговор, обясни, че се отчита следната констатация: болници със значително намалени обеми на дейност, реализират ръст в задлъжнялостта на търговското дружество, факти, имащи белезите на реализирани кражби на публични средства.

    Доцент Димитър Шишков постави въпрос за големия брой болници на територията на страната и за това по какъв начин се разпределят публичните ресурси посредством делегирани бюджети.

    Заместник-министърът на здравеопазването, д-р Бойко Пенков, посочи, че лечебните заведения, които са с държавно и общинско участие в капитала, усвояват 52,3 на сто общо от средствата, предвидени за болнична помощ, общинските болници получават – 17,3 на сто, ведомствените лечебни заведения по чл. 5 от Закона за лечебните заведения получават 4,2 на сто, а частните лечебни заведения получават 26,3 на сто от общите средства от публичния фонд. Отбелязано бе и решението, което ръководството на Министерството на здравеопазването е взело, предвиждащо промени в клаузите по договорите с управителите на лечебни заведения, на които ще се налагат персонални санкции при натрупване на определен размер на задълженията на търговските дружества. От друга страна, промените в Националната здравна карта и методологията, която предстои да бъде изработена, ще дадат възможност да се направи оценка на потребностите на населението от болнична медицинска помощ, на базата на които да се преструктурира моделът на болничната медицинска помощ, включително да се преструктурират общински и държавни болници.

    В хода на дискусията, д-р Дарин Димитров предложи да се обмисли възможността и необходимостта от изработване на единен стандарт за болнична помощ, който да създаде предпоставки за предвидимост на разходите в този сектор. Председателят на комисията, д-р Даниела Дариткова, отбеляза, че открива технически грешки в таблиците от представения на вниманието на народните представители анализ. Тя очерта като главен проблем порочният механизъм за заплащане на болничната медицинска помощ чрез клинични пътеки, който води до сериозни дисбаланси и недофинансиране на някои тях, като в същото време се наблюдава тенденция гражданите „да боледуват“ от заболявания, които са по-добре остойностени в клиничните пътеки. Председателят на комисията изрази подкрепа по отношение на идеята за въвеждане на единни стандарти за управление на болниците с над 50 на сто държавно участие в капитала, на базата на които да може да бъде потърсена отговорност на съветите на директори, съответно на ръководителите на лечебните заведения за болнична помощ.

    (Настоящият доклад е изготвен на основание чл. 110, ал. 3 от ПОДНС.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума