Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
30/09/2016 първо гласуване

    Д О К Л А Д
    за първо гласуване


    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 602-01-37, внесен от Министерски съвет на 27 юни 2016 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    Д О К Л А Д
    за първо гласуване


    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 602-01-37, внесен от Министерски съвет на 27 юни 2016 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 8 септември 2016 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 602-01-37, внесен от Министерски съвет на 27 юни 2016 г.
    На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването, д-р Петър Москов, д-р Ваньо Шарков, заместник-министър на здравеопазването, г-жа Иванка Кръстева, подуправител на Националната здравноосигурителна каса, представители на неправителствени организации, съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.
    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от министър Петър Москов. Той информира народните представители, че с предлаганите изменения и допълнения се регламентира обособяването на основен и допълнителен пакет на медицинската помощ, гарантирана от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), в съответствие с Националната здравна стратегия и Концепция „Цели за здраве 2020“. Доктор Москов поясни, че формирането на основен и допълнителен пакет здравни дейности, заплащани от Националната здравноосигурителна каса, цели да прецизира медицинската помощ, закупувана от НЗОК, в зависимост от социалната значимост на заболяванията и оптимално необходимото време за тяхното лечение.
    Той посочи, че със законопроекта се въвеждат характеристиките на основния и допълнителния пакет, както и принципите и критериите, по които те ще се разделят в зависимост от необходимостта лечението да се осъществява незабавно или да може да бъде планирано за изпълнение в съответствие със стадия, развитието, тежестта и остротата на съответното заболяване или състояние. Предвижда се осигуряването на специална закрила на определени рискови групи – деца, бременни и родилки, както и лица със заболявания, които могат да доведат до смърт или тежки необратими функционални увреждания на жизненозначими органи и системи.
    Министър Москов поясни, че основният пакет здравни дейности ще включва медицински дейности свързани с промоция, профилактика и ранно откриване на заболявания, както и диагностика и лечение на:
    1. Лица със състояния, пряко застрашаващи живота, при които медицинската помощ следва да бъде оказана незабавно - спешни състояния, остри или внезапно възникнали заболявания или състояния, травми и отравяния.
    2. Заболявания и състояния при деца, бременни и родилки.
    3. Онкологични, сърдечно-съдови и инфекциозни заболявания.
    4. Заболявания и състояния при трансплантирани пациенти.
    5. Всички състояния, възникнали в резултат на внезапно настъпила промяна в хода на съществуващо диагностицирано или хронично заболяване, при които отлагането на лечението може да доведе до влошаване на състоянието и/или до развитието на заболяването, както и до продължително лечение след острата фаза на заболяването.
    6. Дентални заболявания при спешни състояния.
    Допълнителният пакет ще включва медицинските дейности, свързани с лечение на вече диагностицирани заболявания или състояния, които не водят до непосредствена заплаха за живота или трайно увреждане на здравето, и при които медицинските дейности могат да бъдат планирани във времето без опасност от влошаване на състоянието и степента или стадия на развитие на болестта. Планирането на медицинските дейности, включени в допълнителния пакет, ще се осъществява за всяко конкретно здравноосигурено лице след извършване на определени процедури. Предвижда се максималните срокове, в които ще се осигурява медицинската помощ от допълнителния пакет, да се определят в наредбата по чл. 45, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване.
    Доктор Москов допълни, че със законопроекта се прави промяна в Закона за здравето, с която се създава възможност в здравните кабинети в детските градини, училищата, домовете за деца, социалните учебно-професионални центрове и приюти за деца да се извършват дейности, свързани с подпомагане процеса на наблюдение и лечение на деца с хронични заболявания.
    В становището на Българския лекарски съюз, представено от д-р Стоян Борисов, се посочва, че с предлагания законопроект се цели по-скоро постигането на финансово-организационен ефект, от колкото подобряване достъпа и качеството на медицинската помощ в България. Обособяването на основен и допълнителен пакет е насочено към ограничаване бюджетното въздействие върху финансовия ресурс за здравеопазване посредством отлагане напред във времето на медицинската помощ от допълнителния пакет. Доктор Борисов обърна внимание и на необходимостта от прецизиране на разпоредбите по отношение на критериите за разпределение на медицинските дейности в двата пакета. Той уточни, че съгласно предложените текстове едно заболяване при определени условия може да бъде в основния пакет, а при други условия може да бъде част от допълнителния пакет. Въз основа на изложените аргументи, съсловната организация изрази мнение, че законопроектът следва да бъде оттеглен.
    В хода на дискусията членовете на комисията поставиха конкретни въпроси, свързани с липсата на легални определения за новосъздаваните основен и допълнителен пакет, на ясно и недвусмислено определяне на критериите за разпределение на медицинската помощ в двата пакета и начинът, по който здравноосигурените лица ще ползват единия или другия пакет, както и относно методологията за изготвянето на листите на чакащи и механизмите и източниците за финансиране на основния и допълнителния пакет.
    Те посочиха, че уредбата на разграничителните критерии съгласно, които се определя разделянето на основния и допълнителния пакет медицинска помощ следва да се извърши със закон, а не с подзаконов нормативен акт, и с понятия, които са употребявани и дефинирани в действащото законодателство. В дискусията беше подчертано, че законът следва да съдържа ясни, точни и непротиворечиви разпоредби, защото в противен случай, те не биха могли да регулират обществени отношения, които са техен предмет. Разпоредбите, които уреждат предоставянето на медицинска помощ следва да бъдат съобразени с конституционните норми на чл. 52, ал. 1 и 3 съгласно, които държавата закриля здравето на гражданите, като те имат право на здравноосигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, а не ограничена от „наличния ресурс“ и предоставена „при условията на прогресивно задоволяване на потребностите“, както се предлага в новосъздавания чл. 45а с § 2 от законопроекта.
    Народните представители изразиха становище, че за да бъдат постигнати целите, заложени в мотивите на законопроекта, при второ гласуване на законопроекта следва изцяло да се преразгледат и прецизират текстовете на предложените разпоредби по отношение на основния и допълнителния пакет.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 8, „Против”- 6, „Въздържал се”- 0, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 602-01-37, внесен от Министерски съвет на 27 юни 2016 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:

    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума