Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
17/02/2015
    Стенограма от заседание на комисия, 17.02.2015 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването






    П Р О Т О К О Л
    № 6




    На 17.02.2015 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Обсъждане на проект на решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 11,35 ч. и ръководено от председателя на комисията проф. д-р Стоян Тонев.

    ПРЕДС. СТОЯН ТОНЕВ: Почитаеми членове на Комисията по здравеопазването, уважаеми дами и господа гости, медии! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
    Откривам извънредното заседание на Комисията по здравеопазването, тъй като ни предстои да вземем едно важно решение в следващите две седмици – избор на директор на Националната здравноосигурителна каса. Използвам думата „директор“, защото министърът каза, че му се иска да промени длъжността – да не е „управител“, а да бъде „директор“, както било преди осем години. Дали ще бъде така или не, ще го решим ние.
    Дневният ред, който се предлага за това заседание, е с точка единствена:
    1. Обсъждане на проект на решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
    Дали ще бъдат процедурни правила или критерии, тук в случая става въпрос само за терминология. Но по принцип „правила“ наистина звучи по-добре.
    Има ли други предложения за нови точки в дневния ред? Ако няма, ще подложа на гласуване така предложения от мен дневен ред.

    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    „За” – 13, „против” и „въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Обсъждане на проект на решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
    Давам думата на доктор Дариткова по точка единствена.
    От чисто протоколна гледна точка проектът трябва да бъде изчетен изцяло.
    Заповядайте, доктор Дариткова.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми колеги, уважаеми гости! За информация на медиите искам да кажа, че днес наистина само обсъждаме процедурните правила, без да се състои изслушване на кандидатите, защото това ще бъде ясно регламентирано в правилата, които се предполага, че ще приемем.
    На вашите електронни пощи е разпратен проектът за решение за приемане на процедурни правила за провеждане на публична процедура по чл. 89 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за избор на управител на Националната здравноосигурителна каса.
    Надявам се, че въпреки кратките срокове сте имали възможност да се запознаете с тяхното съдържание и ще участвате активно в обсъждането им.
    Приемането на процедурни правила за избор на управителя на Националната здравноосигурителна каса е необходимо във връзка с чл. 19, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване – изтичане мандата на управителя, и в изпълнение на чл. 89, ал. 1 и ал. 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    Съгласно чл. 19, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване управителят на Националната здравноосигурителна каса се избира от Народното събрание. Съгласно чл. 89, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание изборът се извършва след проведена публична процедура. Процедурата се провежда въз основа на приети от Народното събрание процедурни правила, които следва да се изготвят от Комисията по здравеопазването съгласно чл. 89, ал. 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, тъй като тя е компетентната комисия за избор на управител на Националната здравноосигурителна каса.
    Колеги, да пристъпим към разглеждането на процедурните правила по същество, като предлагам проектът на решение, който ви е раздаден, да бъде приложен към стенограмата от днешното заседание. Надявам се, че не настоявате да ги четем подробно целия проект на решение.
    Сега предлагам да открием дискусията.
    ПРЕДС. СТОЯН ТОНЕВ: Сега на първо място искам да подчертая, че ние не откриваме топлата вода. Всъщност тези процедурни правила са разисквани от самото начало на избор на управител на Националната здравноосигурителна каса. Единственото, за което ставаше въпрос е срокът, но мисля, че няма защо да го обсъждаме, защото дали ще го направим три или пет дни, Народното събрание като го приеме в сряда, ясно, че влиза и събота и неделя и няма никакво значение дали срокът ще е три или пет дни и няма никакво значение да го обсъждаме.
    Моля, народните представители, които искат да вземат отношение към проекта за процедурните правила, да заповядат.
    Тъй като няма желаещи за изказвания и, както звучи по-бюрократично, след изчерпване на изказванията, преминаваме към гласуване.
    На основание чл. 89, ал. 7 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание подлагам на гласуване проект на решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 15, "против" и "въздържали се" - няма.
    Проектът на решение за приемане на процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и на процедурата за избор от Народното събрание, се приема единодушно.
    Второто, което искам да подчертая, е как реално ще стане представянето и избора. Искам да го кажа с няколко думи, след като то, разбира се, е предписано в правилата.
    Всяка парламентарна група има право да представи свой кандидат. Но при представянето на този кандидат, това задължително трябва да премине през самата парламентарна група, тоест, това да бъде решение на парламентарната група. Моля да дадем пример на Народното събрание и, ако ние, Комисията по здравеопазването стигнем до единодушно решение за определен кандидат – аз говоря от чисто морална гледна точка – да постигнем пълен консенсус.
    Във френския парламент всички решения, които са свързани със здравеопазването, се взимат с пълен консенсус. Дай, Боже, и ние един ден да направим това нещо. Разбира се, това е пожелание. Но в крайна сметка аз считам, че ние направихме първата крачка.
    Има ли други въпроси?
    ХАСАН АДЕМОВ: Да, има въпроси.
    ПРЕДС. СТОЯН ТОНЕВ: Разбира се, заповядайте, доктор Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Добре, сега приехме процедурните правила, които ги внасяме в пленарна зала. Въпросът обаче е следният: Какво се случва между деня, в който управителят на Националната здравноосигурителна каса е предложил да бъде прекратен нейния договор и деня, в който ще се гласува от Народното събрание новият управител. Защото в това време някой трябва да изпълнява и задълженията на управител на Националната здравноосигурителна каса, да подписва съответните финансови документи.
    Въпросът е какво се случва в този период? Какво трябва да направи и дали трябва да направи нещо Надзорният съвет, защото, доколкото знам, в заявлението на досегашния управител доктор Румяна Тодорова е записано, че тя не може да изпълнява задълженията си съгласно анекса към договора за управление. Тоест, във времето между деня, в който са прекратени пълномощията на управителя на Националната здравноосигурителна каса, и деня, в който ще бъде избран новият управител от Народното събрание, има един нормативен вакуум.
    Въпросът е как ще бъде решен този въпрос. Управляващите дължат отговор на този въпрос.
    ПРЕДС. СТОЯН ТОНЕВ: Разбира се. Това е чисто теоретически проблем. Има три възможни варианта. Ние сме дали този въпрос за становище на юридическата комисия – тя да ни даде отговор, а също така и юристите на Министерството на здравеопазването ще дадат становище и утре до обяд ние ще имаме двете становища и всички ще бъдете запознати с тези становища.
    Разбира се, този вариант, който се обсъждаше даже и в медиите и вчера, и днес, беше, че може да се делегира на подуправителя да изпълнява функциите в това време. Но искаме становище на юристите и също така становище на господин Ананиев.
    Заповядайте, доктор Дариткова.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, това е извън предмета на дейността на днешното заседание и Комисията по здравеопазването не е компетентният орган по оперативното управление на Националната здравноосигурителна каса. Ние нашите правомощия и задължения по закон ги реализираме чрез стартирането на процедурата. Всичко останало е ангажимент на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса.
    ПРЕДС. СТОЯН ТОНЕВ: Дайте да не го обсъждаме сега.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното извънредно заседание.
    Благодаря на всички за участието в работата на комисията.
    (Закрито в 11,45 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Стоян Тонев)


    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума