Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
26/03/2015
    Стенограма от заседание на комисията, 26.03.2015 г.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването






    П Р О Т О К О Л
    № 11




    На 26.03.2015 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, № 454-01-58, внесен от Султанка Димитрова Петрова и група народни представители на 02.12.2014 г. – първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Даниела Дариткова.

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум и необходимото присъствие от институциите.
    Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването.
    Предлагам днешното заседание да се проведе при следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, № 454-01-58, внесен от Султанка Димитрова Петрова и група народни представители на 02.12.2014 г. – първо гласуване.
    Има ли други предложения за съдържанието на дневния ред? Не виждам.
    Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
    Гласували: „За” – 18, „против” и „въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, № 454-01-58, внесен от Султанка Димитрова Петрова и група народни представители на 02.12.2014 г. – първо гласуване.

    Преминаваме към разглеждане на законопроекта.
    Давам първо думата на вносители.
    Заповядайте, госпожо Петрова.
    СУЛТАНКА ПЕТРОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Колеги, ще бъда много кратка, защото с почти всички колеги сме обсъждали този проблем.
    Със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти се цели регламентиране на професията „лекарски асистент“ (фелдшер) като отделна и независима, специфична и стратегическа за българското здравеопазване в съответствие с вече съществуващото професионално-квалификационно образование за тази специалност, особено в частта си, в частта си, в която държавата поема отговорности и задължения за нейното обезпечаване.
    Законът за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти цели да се създаде ясен фундамент на фрагментираното и вътрешно противоречивото законодателство, с което е уредена професията „фелдшер“ в България и да спомогне за правилното й конституиране.
    Професията „фелдшер“ – лекарски асистент“ има своето място в системата от медицински специалисти. Тя спомага за по-добрата взаимовръзка и координация между първичната медицинска помощ, специализираната извънболнична помощ, болничната помощ и спешната помощ.
    С въвеждането на по-детайлна правна регламентация се цели да се постигне увеличаване на възможностите за оказване на своевременна, професионална първична медицинска помощ в рискови региони, училища, детски заведения, държавни и частни учреждения и ведомства. С това ще се повиши чувството за здравна сигурност и обезпеченост на гражданите.
    Постигането на тази натоварена с широк обществен интерес цел е неразривно свързана с предоставянето на ясен юридически статут за професията „фелдшер – лекарски асистент“, като едновременно с това се урежда конституционното и демократично право за свободно сдружаване и самоуправление на лицата, упражняващи тази регулирана професия.
    Такава е и практиката в редица други европейски страни.
    Законът за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти преустановява дискриминационното отношение към професията „фелдшер-лекарски асистент“, като й дава възможност за равнопоставеност и равен старт с другите значими медицински професии в Република България.
    Със законопроекта се регламентира и редът на приемане и регистрация на професионалистите, практикуващи тази професия. Това на свой ред гарантира качеството на осъществяваната от тези специалисти дейност, както и на самите медицински услуги.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Петрова.
    По традиция ще дам първо думата на представителите на Министерството на здравеопазването. Доктор Персенски, разбрах, че Вие ще вземете отношение по законопроекта.
    Заповядайте, господин заместник-министър. Имате думата.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители! Официалното становище на Министерството на здравеопазването е, че не се подкрепя Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти.
    С предложения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти се предвижда създаване на отделна съсловна организация на фелдшерите с наименование „Сдружение на медицински фелдшери (бакалаври по медицина).
    Действащата нормативна уредба – Устройство и дейността на съсловните организации на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, условията за упражняване на професията или както е за поддържане на професионалния регистър са уредени със Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти. Съгласно този закон съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти е Българската асоциация на професионалисти по здравни грижи.
    В понятието „асоцииран медицински специалист“ се включват: медицински лаборанти, рентгенови лаборанти, лекарските асистенти, рехабилитаторите, фелдшерите, ортопедичните техници и масажистите.
    Считаме, че регламентирането на членството на фелдшерите и лекарските асистенти от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, подобно на упражняващите професии като медицински сестри, акушерки и други асоциирани медицински специалисти е в съответствие с принадлежността на специалността „лекарски асистент“ към професионално направление „здравни грижи“.
    В този смисъл създаването със закон на отделна съсловна организация на фелдшерите и лекарските асистенти ще бъде в противоречие с възприетия законодателен подход, който регламентира една съсловна организация да упражнява една професия от професионално направление „здравни грижи“, а не отделни съсловни организации за всяка една от тях.
    Бихме искали да подчертаем, че съсловните организации на лицата, упражняващи определена професия, се създават със закон, когато се цели възлагане на публично-правни функции на организацията и задължително членство в нея на всички, упражняващи съответната професия. Създадена по този начин, съсловната организация представлява публично-правна корпорация, на която се възлагат публично-правни функции за организиране, контрол и дисциплинарна власт по отношение на членовете й.
    В този смисъл е и Решение № 29/1998 г. на Конституционния съд на Република България.
    Необходимостта от съществуване на отделна съсловна организация на определена професия като публично-правна корпорация се обуславя от конкретните административни пълномощия, които ще й бъдат възложени, и от броя на лицата, упражняващи професията, принадлежността на специалността към съответното професионално направление и други.
    По данни на Националния статистически институт към края на 2014 г. фелдшерите в лечебни и здравни заведения в България са 2 439 в сравнение с лаборантите – медицински и рентгенови – които са 5 895.
    В самата асоциация регистрирания брой на работещите в страната асоциирани медицински специалисти е както следва: фелдшери – 1912, медицински лаборанти – 2515, рентгеновите лаборанти – 991.
    Следва да се отбележи също така, че обучението за фелдшери в България се провежда до 1999 г., което изрично е отчетено и от Европейската комисия по време на предприсъединителните преговори на България. Европейската комисия изразява становище, че полето на дейност на фелдшерите попада в обхвата на професионалната компетенция на лекари и медицински сестри и това може да се разглежда като противоречие в съответните секторни директиви за лекари и медицински сестри.
    Поради силното възражение и изразено желание обаче от българската страна Европейска комисия се е съгласила с прерогативна клауза, която е включена в Директива 2006/ЕО – да се разреши за фелдшерите, завършили преди 31.12.1999 г., да продължат да практикуват професионалната си дейност на територията на Република България.
    Историческата справка показва, че фелдшерите винаги са били обучавани в институциите, обучаващи медицински сестри, акушерки, лаборанти и останалите асоциирани медицински специалисти в обединените медицински училища и институти за подготовка на здравни кадри със средно специално образование и полувисше - в Медицинския институт. Обучението на фелдшерите се е провеждало от същите преподаватели, които са обучавали и медицински сестри, акушерки, лаборанти и останалите асоциирани медицински специалисти.
    Следва да се подчертае, че фелдшерите никога не са били обучавани в медицински факултети на висшите медицински училища.
    Във връзка с предложението в законопроекта наименованието на съсловната организация „Сдружение на медицински фелдшери (бакалаври по медицина) в България е важно да се отбележи, че медицинските фелдшери не са придобивали понятието „бакалавър по медицина“.
    Тук следва отново да подчертая, че съгласно чл. 175, ал. 2 от Законa за здравето специалност "лекарски асистент" е от професионално направление „здравни грижи“, а не от професионално направление „медицински грижи“. Фелдшерите, които имат права от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти се ползват с правата на лекарски асистенти с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по Закона за висшето образование за упражняване на професията при условие, че са упражнявали медицинската професия не по-малко от три години през последните десет години.
    В противоречие с действащата нормативна уредба, която регламентира специалностите „фелдшери“ и „лекарски асистент“ като отделни специалности. В целия текст на законопроекта понятията „фелдшер – лекарски асистент“ и „фелдшер“, „лекарски асистент“ се използват като идентични, което според нашите специалисти по право не е така.
    В заключение следва да се има предвид, че регламентирането на членството на фелдшерите и лекарските асистенти в Българската асоциация на професионалисти по здравни грижи, не ги поставя в дискриминационно положение в сравнение с упражняващите професии медицински сестри, акушерки и други асоциирани медицински специалисти, както се твърди в мотивите на законопроекта. Напротив, този законодателен подход е в съответствие с принадлежността на специалността „лекарски асистент“ към професионално направление „здравни грижи“.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин заместник-министър Персенски.
    Сега ще дам думата на нашите гости, които са били така добри надлежно да ни изпратят становище. Всички вие разполагате с тях на е-mail адресите си.
    От името на съсловните организации може би?
    Заповядайте, госпожо Василева от името на Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    МИЛКА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Както може да се предположи, Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи не подкрепя този законопроект.
    Категорично възразяваме срещу мотивите в законопроекта, че фелдшерите са дискриминирани, тъй като това не е вярно. Това личи от нашите нормативни документи – закона и устава на асоциацията, в които на квотен принцип те участват в управителните тела на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи – Национален управителен съвет, регионални управителни съвети, Национален съвет по качество и всички комисии – етични, контролни и т.н.
    На Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи е възложено със закон да се грижи за продължаващото обучение, да го регистрира, контролира и регулира професията „професионалисти по здравни грижи“. Това важи както за медицинските сестри и акушерки, за фелдшерите и за всички останали професионалисти по здравни грижи. И ние работим с едни и също нормативни документи във всички професии.
    Така че, хората, които се обучават в нашите форми на кредитното обучение, получават удостоверение и сертификат по един и същи начин. Тоест, ние се грижим еднакво за всички, независимо от тяхната специалност.
    Също така искам да кажа, че в момента в Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи съществуват 1819 редовни членове, които работят, нередовни членове, които понякога плащат членски внос, понякога не плащат – 820, а за последните три години от професията са отпаднали 589 медицински фелдшери по различни причини – напуснали професията, заминали в чужбина, пенсионирали се, починали и т.н.
    Ние твърдим, че работейки заедно, ще постигаме повече, отколкото ако всички професии имат отделни съсловни организации. Всъщност този опит сме го имали в ранните години на демокрацията – 1993 до 1997 г. Тогава всяка професия имаше своя съсловна организация и беше изключително затруднен контактът с управляващите органи.
    Усещаме успеха с приемането на Закона за съсловните организации. Ние контактуваме много добре с Министерството на здравеопазването, с парламентарната комисия, с различните регионални органи, така че асоциацията да бъде добре представена и обществото дa я разпознава и да знае, че може да разчита на нейните членове – тоест, това, което е залегнало в нашите основни функции.
    Също така като съсловна организация ние сме се погрижили да организираме определени предимства за нашите членове, разбира се. Осигурена е застраховка „професионална отговорност“, както и застраховка „24 часа“ и „живот“. Отново казвам: това важи за всички, без значение от тяхната професия.
    Друго нещо, което е много добро от наша гледна точка, е, че Уставът дава право на различните професии да организират професионални консултативни съвети от хора, които не са избрани в управителните органи на асоциацията, а хората, които работят, както се казва, на терен. Така че заедно с тях ние обсъждаме проблемите, търсим правилните решения и като единен национален орган – ръководството – ги представяме пред всички вас.
    Така че ние сме твърдо убедени, че асоциацията трябва да запази своето място. Разбира се, колегите фелдшери се осъществяват по-скоро в направление „медицина“, а не „здравни грижи“. Вероятно имат своите основания за това. Вероятно трябва редица нормативни актове, поднормативни актове да бъдат дообработени така, че професията на медицинския фелдшер да е абсолютно ясно регламентирана с права и отговорности. И сега имат такава наредба – Наредба № 1 на Министерството на здравеопазването, но въпреки всичко, когато става въпрос за реално съдействие на медицинските фелдшери от системата, има редица пунктове, които не се изпълняват както трябва и те подлежат на наказателна отговорност.
    Така че ние винаги сме настоявали да има ясен регламент за професията „медицински фелдшер“, защото, така или иначе, във връзка със своето обучение те имаха право да поставят диагноза на определено място и да предписват лечение, което не е в правомощията им.
    Също така и понеже те се асоциират с медицина, бихме попитали вносителите защо всъщност не се прави промяна в Закона за съсловната организация на лекарите, а не на професионалистите по здравни грижи? Тяхното желание е да бъдат в направление „медицина“, а не в „здравни грижи“.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви да се ориентирате към приключване, защото все пак имаме лимит на изказванията.
    МИЛКА ВАСИЛЕВА: Всъщност смея да твърдя, че Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи си върши добре работата, имайки своя електронен регистър, в който са внесени абсолютно всички данни за нашите членове и по този начин ние регулираме продължаващото обучение и квалификация. Всъщност даваме гаранции на обществото, че тези хора са призвани да оказват качествено здравни грижи и там, където има някакъв проблем и обществото има претенции към нас, ние можем да реагираме. А, когато не са наши членове, естествено това не може да се направи.
    Отново смятаме, че заедно е по-добре. В противен случай останалите професии също биха проявили интерес да имат отделни съсловни организации и мисля, че това вече би било пагубно за работата.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Василева.
    Сега давам думата на Българския фармацевтичен съюз. Имате думата, госпожо Любенова.
    АДЕЛИНА ЛЮБЕНОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости! Българският фармацевтичен съюз не подкрепя този законопроект, не защото не ни харесва идеята фелдшерите да имат едно по-различно място в здравеопазната система или защото те нямат място в тази здравеопазна система или защото, например, не сме съгласни с това достъпът до здравни услуги да бъде подобрен, а защото се аргументираме с Директива 2002/36, която много ясно разписва правилата за организиране на съсловните организации.
    Една нова съсловна организация надали би подобрила толкова достъпа до здравни грижи. Това смятам, че е несериозно, не го приемам сериозно и смятам, че може би промяната в нормативни актове, които са подзаконови, наистина би допринесло за едно по-добро място за тази професия.
    Така че, надявам се, че сте се запознали с нашето становище в подробности. Там сме изтъкнали много аргументи точно в тази теза, че създаването на нови съсловни организации надали би подобрило здравните услуги.
    Аз смятам, че колегите от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи достатъчно добре биха могли да намерят мястото си и наистина да подобрят достъпа до здравни услуги.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Любенова.
    Има думата доктор Николай Шарков – Български зъболекарски съюз.
    Заповядайте, доктор Шарков.
    НИКОЛАЙ ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господа заместник-министри! Аз ще бъда много лаконичен.
    Фактът, че внесеният законопроект противоречи – вече преждеговоривщи го казаха – на Директивата за професионална квалификация, противоречи на документа за присъединяване на България и Румъния към Европейския съюз, където ясно са разписани правилата на играта, фактът, че започна и дерегулация на доста регулирани професии – визирам извън медицината – Българският зъболекарски съюз е против внесения законопроект.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Сега предоставям думата на представителите на Сдружението на фелдшерите.
    Заповядайте, господин Александров.
    АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаема госпожо председател, уважаеми господа заместник-министри, уважаеми дами и господа народни представители! С настоящия законопроект фелдшерите в България искат да заемат наистина мястото, което им се полага в здравната система.
    Ние тук се познаваме с доста от народните представители, работили сме с доктор Иванов, работили сме с доктор Добрев при написването на наредбата, по която работят сега, в момента, фелдшерите. С доктор Иванов сме правили преди време поправките в Закона за здравето по отношение на фелдшерите и на лекарските асистенти и се бяхме разбрали, че ще се тръгне по един път, стъпка по стъпка, професията на фелдшера да придобие смисъла, който заслужава, а не да е в едно противоречие с основните закони в здравеопазването.
    Ние сме професионално-съсловната организация, която всъщност е работила в интерес на фелдшерското съсловие и държим да подчертаем, че ако не беше нашата организация – така нареченото Сдружение на медицински фелдшери, бакалаври по медицина, но това, че го има „бакалаври по медицина“, не значи, че наистина сме такива. Това беше едно наше лого, което искахме да осъществим. Но приехме един компромис още преди време, още при разговорите с предишните ръководства на Комисията по здравеопазването, че правим един компромис да останем наистина в направление „здравни грижи“. Това не значи обаче, че не извършваме медицинска дейност, а не само здравни грижи.
    Това ясно е разписано в наредбата за функциите и дейностите, които фелдшерите изпълняват, за която същност сме инициатори ние.
    Искам да подчертая, че в европейските държави в момента практикуват лекарски асистенти, професия, която е аналог на фелдшерската в България. Всички те имат отделни професионално-съсловни организации. Нямат нищо общо, нито пък са асоциирани към професията „медицинска сестра“.
    Колегите от Асоциацията на медицинските сестри и асоциираните професионалисти ясно подчертаха наистина, че ние сме в тази организация, но това е наложено. Никъде те не могат да покажат документ или някакъв протокол, че са искали чисто демократичното мнение на медицинските фелдшери в България за членуване в тази организация. Напротив, преди създаването на Асоциацията на медицинските сестри и асоциираните професионалисти ние ясно сме заявили, че не желаем да членуваме в асоциация, която не отговаря на нашите изисквания, нито пък може да ни защитава качествено пред институциите в държавата.
    Така че с този законопроект ние искаме да направим точно това – сами, по най-демократичен начин да можем да се самоуправляваме, да се регулираме и да се представляваме пред институциите, включително и пред вас. Това, разбира се, е преди всичко в интерес на пациентите в България.
    Аз искам да подчертая и нещо друго. Преди време ние имахме едно запитване до Европейската комисия, което беше цитирано от уважаемия заместник-министър доктор Персенски. Оттам те отговориха по следния начин: професията фелдшер, която е професия между тези на лекар и медицинска сестра, не отговаря на изискванията на Директива 2005/36 за признаване на професионална квалификация - става въпрос за европейско равните – тъй като тази директива съдържа хармонизирани минимални изисквания за обучение на лекари и медицински сестри. Тя прави съществуването на тази професия във всички страни-членки, задължителна. Става въпрос за медицинските сестри и за лекарите. Тоест, фелдшерите не са задължени да членуват в тази асоциация.
    Във всички европейски държави, където съществуват така наречените лекарски асистенти, те съществуват и са уредени със собствено законодателство за съответната държава. Засега, разбира се, в европейски аспект не сме регулирани като професия, но това не ни прави по-малко важни. Напротив, ние би трябвало да сме регулирани в съответната държава, именно в България, но не и задължени да членуваме в някаква друга организация, която всъщност не може да ни представлява, тя е друга професия – медицинска сестра.
    Аз се надявам, че и вие сте на моето мнение, че фелдшерите в България, когато се наложи, заместват лекарите във всеки един аспект на медицинската дейност и изпълняват медицински функции. Силно се надявам, че всеки от нас знае, че е потенциален пациент. При един спешен случай би трябвало да дойде фелдшер или лекарски асистент, който е обучен добре в медицинската насока и със съответните знания, вместо да бъдат на ниво „медицинска сестра“.
    Аз се надявам, че ще приемете този законопроект по начин, по който наистина нещата да станат реални и истински и няма да се влияете от някакви политически аспекти при решаването на въпроса на този законопроект.
    Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Александров.
    Сега предоставям думата на народните представители за изказвания.
    Заповядайте, господин Байрактаров. Имате думата.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Патриотичният фронт като вносител на този законопроект направи съответните консултации с голяма част от колегите в Комисията по здравеопазването. Естествено, ние не претендираме, че текстовете на законопроекта са възможно най-идеалните и най-перфектните и именно поради тази причина сме разговаряли с голяма част от колегите, като сме стигнали до съгласие, че между първо и второ четене ще бъдат направени съответните корекции в законопроекта.
    Но това е дотолкова, доколкото сме търсили всякакви форми за изчистване текстовете на законопроекта, нищо повече. Ние го оттеглихме веднъж просто с тази мотивация.
    Аз искам днес да ви обърна внимание, колеги, на няколко важни момента, тъй като вероятно ще се наложи и ние да си преосмислим поведението, когато трябва да работим по такъв начин.
    Първо, само преди няколко дни ние всички гласувахме Закона за здравното осигуряване. Всички тук, в тази зала – имам предвид членовете на Комисията по здравеопазването - ясно и нееднозначно заявихме, че през последните 25 години системата на здравеопазването практически е провалена. Моделът е провален. Това са думи, мога да ги извадя за всеки един поотделно.
    Аз не чух никакви ясни аргументи от съсловните организации, освен крещящ конфликт на интереси за това „вижте ни колко сме добри, застраховахме нашите колеги“. Браво, чудесно.
    Аз обаче останах с впечатление, че трябва да направя законодателна инициатива да закрием и останалите съсловни организации, за да му е по-лесно на управляващия орган, ако изхождаме от тези ваши аргументи. Вярвам, че на никого от вас няма да му е приятно.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: И на Европейския съюз няма да му е приятно. Уверявам Ви.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: На ме прекъсвайте, ако обичате.
    Българската Конституция ясно и категорично е заявила, че всички български граждани имат свободното право да се сдружават по съответни, включително и професионални признаци.
    Тук е важно да се кажат и няколко други неща, които някак си се пропуснаха. Уважаеми колеги, аз се отнасям с изключително уважение към българското лекарско съсловие и към всички лекари, с по-голямата част, от които дори съм в много добри взаимоотношения, но основната медицинска услуга в селските райони и в малките общини се извършват именно от българските фелдшери. Те са тези, които практически представляват и извършват медицинската услуга в тези населени места.
    Между другото, само преди няколко дни се проведоха избори в най-новата община Сърница. Сигурно много малко от вас знаят, че гр. Сърница – много хора погрешно го наричат село Сърница, но то е град – както и в селата Медини поляни и Побит камък медицинските дейности се извършват именно от фелдшери, защото там няма лекари. Медицинските дейности се извършват от фелдшери. Да не говорим, че като паднаха снеговете, ако не бяха фелдшерите, там нямаше кой да извърши никаква медицинска услуга освен те.
    Това, което искам да ви кажа, е следното: Аз виждам, че има съпротива. Нямам обяснение защо е тази съпротива. Но пак казвам, започвам с главата си да мисля дали да не бъдат закрити всички съсловни организации, защото по тази логика би следвало да кажем, че не трябва да има и Български лекарски съюз, не трябва да има и организация на фармацевтите, на стоматолозите. Само че не разбирам защо изведнъж стана проблем една професия, която съществува повече от век, да се обособи като отделна организация.
    Статистиката показа колко на брой са фелдшерите в България. Така че, колеги, аз ще оставя на вашата съвест вие да прецените дали да подкрепите този законопроект или не, но в крайна сметка пък ние като народни представители имаме конституционното право също да решаваме някои определени въпроси и да изразяваме своето мнение също със законопроекти, които дали ще бъдат приети или не, е друг въпрос. Но това е въпрос на морал, на първо място, въпрос наистина на предоставяне на качествена услуга в малките населени места, защото в малките населени места – без да обиждам медицинските сестри – хората не търсят медицинската сестра, а търсят фелдшера, защото фелдшерът е фигурата, която извършва тази функция.
    Така че всичко е въпрос на съвест. Пак казвам, че ние не претендираме, че текстовете в законопроекта са перфектните. Затова сме провели разговори с нашите колеги. Аз не чух аргумент какво лошо има да съществува още една съсловна организация. Нямате аргумент, с който да ме убедите да няма такава съсловна организация. Да, коренно различна е дейността на медицинската сестра, на акушерката и на фелдшера. Коренно различна е и това го знае всеки нормален човек.
    Така че това е, което исках да ви кажа. Предстои на второ четене да гледаме и Закона за здравното осигуряване. Може би и там ще трябва да внесем някои корекции.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Моля Ви да се ориентирате към приключване. Не влизайте в диалог. Сега ще дам възможност за реплики и дуплики.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Не съм свършил още, госпожо председател.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Все пак има регламент, моля Ви се, запознайте се с правилника. Просрочихте достатъчно времето за изказване. Всички бяхме търпеливи да Ви изслушаме.
    ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Завършвам. Това е, което исках да ви кажа.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви.
    Колеги, имате право на дуплики и реплики към народния представител, който току-що се изказа. Няма такива.
    Има ли други народни представители, които желаят да вземат думата?
    Заповядайте, доктор Райнов.
    ЕМИЛ РАЙНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми колеги, аз ще се опитам да бъда максимално кратък. Все пак тук има хора, които знаят как се е създал Лекарският съюз, Съюзът на стоматолозите, други помним, как се създаваше Съюзът на фармацевтите, съответно Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    Естествено, на всяко едно съсловие, на всяка една група мечтата е да има съсловна организация. Понеже говорим за Българската асоциация на медицинските сестри и асоциираните специалисти, представям си какво ще настане, ако всички асоциирани специалисти тръгнат да имат претенции, да искат съответната съсловна организация да бъде законово регламентирана.
    Съгласен съм с голяма част от нещата, които казаха колегите. Това е проблем, който наистина от шест – седем години се повтаря периодично, избухва.
    Ние от БСП – Лява България ще подкрепим на първо четене законопроекта и нека това бъде камбанката за малко повече диалог в самата съсловна организация. Практиката сочи, че проблем винаги има там, където няма диалог.
    Така че в момента подкрепяме законопроекта. Очакваме съсловната организация – Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи да си проведе своя диалог вътре, да си проведе своя диалог. Обществото има нужда от него.
    Естествено между първо и второ четене ще видим как ще процедираме. Но на този етап, още веднъж казвам, че подкрепяме законопроекта заради камбанката, която трябва да звънне сигнала.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Райнов.
    Има ли реплики към доктор Райнов? Няма.
    Заповядайте, доц. Шишков.
    ДИМИТЪР ШИШКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател!
    Аз знам, че идеята, която е заложена в този законопроект, е благородна. Имам още една логика, че когато едно съсловие не желае да участва в една голяма структура, каквато е сегашната в този й вид, има логика да се даде шанс тези хора да излязат от там.
    По доводите, които се чуха, разбира се, приемам и едните, и другите. Аз имам много забележки и тези забележки съм ги казал и на тях като идея и разбиране, че съсловието стои на друго стъпало. Наистина стои на друго стъпало. Говоря за медицинските фелдшери.
    Лично моето мнение, не говоря за мнението на Реформаторския блок, не ангажирам абсолютно никого, е, че аз лично ще подкрепя идеята със забележките, които каза доктор Райнов, между другото.
    Но ще очаквам всички тези неща да се изчистят за второто четене. Ако тези неща не се изчистят, моите бележки са ясни какви са и съм ги заявил, няма тук да ги повтарям, сега казвам, че тогава няма да гласувам „за“.
    Така че, макар и малко емоционално, да, ще подкрепя сега законопроекта на първо гласуване с това условие.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доц. Шишков.
    Има ли желаещи за други изказвания?
    Аз съжалявам, че госпожа Василева пропусна да представи структурата на Управителния съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи. Все пак колегите да не останат с впечатлението, че няма представителност на фелдшерите в тази асоциация.
    МИЛКА ВАСИЛЕВА: Аз казах, че съгласно Устава всички са представени.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Василева.
    Има ли други изказвания? Не виждам.
    Предлагам да преминем към гласуване.
    Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, № 454-01-58, внесен от Султанка Димитрова Петрова и група народни представители на 02.12.2014 г.
    Моля, гласувайте.
    Гласували: "За" - 6, "против" - 1 "въздържали се" - 11.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, № 454-01-58, внесен от Султанка Димитрова Петрова и група народни представители на 02.12.2014 г., не се приема на първо гласуване.
    С това дневният ред е изчерпан.
    Благодаря на всички за участието в работата на комисията.
    Закривам заседанието.
    (Закрито в 16,15 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (д-р Даниела Дариткова)


    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума