Комисия по здравеопазването
Стенограма от заседание на комисия, 25.02.2016 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазването
П Р О Т О К О Л
№ 41
На 25.02.2016 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 654-01-3, внесен от Петър Владиславов Славов и група народни представители на 20.01.2016 г.
2. Законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1, внесен от Министерския съвет на 21.01.2016 г.
3. Законопроект за оценка на риска по хранителната верига, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 01.02.2016 г.
4. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерския съвет на 29.01.2016 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,30 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Даниела Дариткова.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин господин заместник-министър, уважаеми гости! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването.
Преди да пристъпим към гласуването на предварително обявения дневен ред и всички процедури, предвидени по правилник, имам приятното задължение да връча от името на председателката на Народното събрание госпожа Цецка Цачева плакет на Народното събрание на проф. Емил Каменов, който на 8 февруари тази година навърши 100 години, един от доайените на българската епидемиология, лекар, отдал целия си житейски път на това наистина епидемиологията да намери своето достойно място и да бъде една от науките, която подпомага развитието на превенцията, профилактиката и всичко това, което искаме да постигнем като по-добро обществено здраве.
Той е вдъхновил своята фамилия, четири поколения лекари има във фамилия Каменови. Тази награда ще бъде получена от неговата снаха – проф. Каменова.
Само ще прочета кои са представители на фамилията: проф. Емил Каменов – епидемиолог, когато ще наградим днес, проф. Маргарита Каменова – патоанатом, Марина Каменова – правнучка, която в момента е студентка по медицина, пълен отличник в четвърти курс на Медицинския университет – София, доктор Галин Каменов – епидемиолог, който е син на професора, доктор Емил Каменов – внук, акушер-гинеколог, доктор Петя Каменова – внучка, трансфузионен хематолог.
Да аплодираме фамилия Каменови. (Ръкопляскания.)
(Доктор Дариткова връчва плакета на проф. Маргарита Каменова)
МАРГАРИТА КАМЕНОВА: Госпожо председател, позволете ми да благодаря от името на юбиляра, от името на цялото семейство – многолюдно, защото не сме само лекари, има и други специалности в нашето семейство, да благодаря на председателя на Народното събрание госпожа Цецка Цачева, лично на Вас и на цялата Комисия по здравеопазването за високата чест, с която удостоихте един действително достоен гражданин на България, голям лекар, който много направи за профилактиката в българската медицина, който години наред – в продължение на 11 години - работеше като началник на Санитарно-епидемиологичното отделение към Министерството на здравеопазването, направи първия план за борба срещу заразни болести и в годините между 1954 и 1964 г. голяма част от болестите, които бяха голям бич за нашето общество, бяха победени. Това са коремният тиф, дизентерията, полиомиелитът – на лекари да не казвам, те много добре знаят. Това е станало и със заслугите на моя свекър.
Освен това той е дългогодишен професор, ръководител на катедрата по епидемиология в ИСУЛ. Написал е много монографии, книги, учил е много хора.
Той ще бъде много, много доволен и много благодарен от вниманието, което оказвате на него.
Само накрая искам да кажа, че той сега е в чудесна кондиция. Той следи това, което прави нашата държава, нашето министерство, Комисията по здравеопазването. Даже някой път ме пита дали съм прочела и съм чула по телевизията какво е говорено.
Така че действително за него това ще бъде много голяма радост и удовлетворение.
Благодаря. (Ръкопляскания.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, сега пристъпваме към дневния ред, който предлагам да бъде от четири точки:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 654-01-3, внесен от Петър Владиславов Славов и група народни представители на 20.01.2016 г.
2. Законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1, внесен от Министерския съвет на 21.01.2016 г.
3. Законопроект за оценка на риска по хранителната верига, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 01.02.2016 г.
4. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерския съвет на 29.01.2016 г.
Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
Моля, гласувайте така предложения дневен ред.
Гласували: „за” – 13, „против” и „въздържали се” – няма.
Дневният ред се приема.
Преминаваме към точка първа от дневния ред:
1. Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 654-01-3, внесен от Петър Владиславов Славов и група народни представители на 20.01.2016 г.
По тази точка от дневния ред законопроектът ще ни бъде представен от доктор Павлов.
Заповядайте, доктор Павлов.
ВАЛЕНТИН ПАВЛОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми господин заместник-министър, уважаеми колеги! Господин Петър Славов отсъства и аз ще прочета част от мотивите, за да не отегчавам всички, все пак вие ги имате.
Мотиви към законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване.
Съгласно действащата уредба на КСО осигурителните вноски за работниците и служителите и за лицата по чл. 4, ал. 1ь т., 7, 8 и 9 и ал. 3, ат. 5 и 6 се разпределят между осигурителите и осигурените в съотношение 60:40. С частта, дължима от осигуреното лице, съответно се намалява неговото възнаграждение преди изплащането му от работодателя.
Същевременно съвременните условия в една модерна пазарна икономика и постоянно нарастващото търсене за квалифицирани кадри предполага засилена конкуренция и между работодателите с оглед привличане и задържане на качествени служители. Нерядко, като израз на добра корпоративна култура и социална отговорност работодателите, които високо ценят труда и усилията на своите служители, заплащат за своя сметка дължимите от тях осигурителни вноски.Последното обаче, макар и да не е забранено, не е разрешено нито в КСО, нито на съответното място и в Закона за корпоративното подоходно облагане и води до това, че тези разходи не се признават на дружествата-осигурители, за разходи по смисъла на ЗКПО.
С други думи, такива осигурители биват облагани с данък печалба върху сумите, които са внесени като осигурителна вноска и които са дължими за сметка на служителите им.
Освен че решава този проблем, включително и чрез съответните промени в Закона за здравното осигуряване и ЗДДФЛ и ЗКПО, настоящият законопроект цели и допълнително изсветляване на икономиката и създаване на нови стимули за осигуряване на служителите в дадено предприятие на действителния размер на тяхното възнаграждение. Последното може да се очаква да донесе допълнителни приходи от осигурителни вноски в държавната хазна.
Не на последно място положителен ефект следва да се предвиди и поради по-високата степен на прозрачност на формиране на възнаграждението на даден служител, както и на създаването на допълнителни предпоставки за задържане на висококвалифицирани специалисти в страната чрез по-високия нетен размер на възнаграждението, което те получават.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Павлов.
Уважаеми колеги, разполагате със становищата по законопроекта. Сега имате възможност за изказвания.
Заповядайте, господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Патриотичният фронт ще подкрепи законопроекта, внесен от колегата Петър Славов и група народни представители. Считаме, че този законопроект е полезен.
Искам за тези, които не са много наясно, не всички са длъжни да са наясно с Кодекса за социално осигуряване, само да обясня, че този законопроект не вменява задължения, а дава възможност. Повтарям, дава възможност на работодателите да осигуряват и по този начин да осъществят една диференциация на труда по законов път. Нещо повече. Този законопроект дава възможност още в началото на годината да бъдат планирани приходите от здравни осигуровки, което касае нас в случая, и да се знае предварително какви ще са постъпленията от даден работодател към Националната здравноосигурителна каса.
Това е изключително важно. Считаме, че чрез този законопроект ще се увеличи събираемостта на здравните осигуровки и нещо повече – ще бъде един добър пример да се изсветляват доходите на работниците и служителите, защото в условията, в които се намира България, за огромно съжаление, държава с най-ниско доходи, много от работниците и служителите са принудени въпреки въведените текстове в Наказателния кодекс, да влизат в уговорки, само и само да могат да получат по-висок доход за сметка на укриване на внесени осигуровки и други такива приходи към републиканския бюджет.
Така че аз апелирам към колегите да приемем този законопроект, защото, пак повтарям, той дава възможност и е полезен законопроект.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Байрактаров.
Има ли други изказвания?
Заповядайте, доктор Адемов.
ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми господин заместник-министър, дами и господа народни представители, уважаеми гости! Аз, първо, искам да поздравя вносителите, които не ги виждам тук в залата и това може би не е случайно, за куража да се опитат да внесат промени в данъчно-осигурителното законодателство, без в детайли да са запознати с това законодателство.
На практика с пет параграфа се ангажират най-важните закони в държавата. Това е Кодексът за социално осигуряване, Законът за корпоративното подоходно облагане, Законът за данък върху доходите на физическите лица, Законът за здравното осигуряване и не на последно място и Конституцията в чл. 52. А всички тези закони, взети заедно, имат отражение върху Закона за държавния бюджет.
Аз не съм гласувал нито Закона за държавния бюджет, нито Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, нито Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Но ето още първото противоречие със Закона за публичните финанси. В Закона за публичните финанси е казано, че данъчно-осигурителните приходи се определят по силата на действащото законодателство и влизат задължително с бюджета за следващата година. Тук е написано нещо друго.
На следващо място, безспорно ще се увеличават приходите единствено от данъка върху доходите на физическите лица. Но намалява корпоративният данък, увеличават се приходите в бюджета на държавното обществено осигуряване, защото, като се има предвид, че краткосрочните обезщетения се изчисляват на базата на среднодневно нетно възнаграждение или среднодневен осигурителен доход, това означава, че осигурителните плащания за фонд „Общо заболяване и майчинство“ – знаете, че за бюджета за тази година този фонд има предвидени 892 милиона лева, като една голяма част от тях са за краткосрочни обезщетения, можете да си дадете сметка, че такъв един проект има отношение към бюджета на държавното обществено осигуряване, има отношение и към Закона за държавния бюджет.
По отношение на Кодекса за социално осигуряване. Това е една група на лицата в трудови правоотношения, защото само те споделят осигурителната вноска между работодател и осигурени лица. В рамките на една група се получава неравнопоставеност, защото едни ще бъдат по трудови правоотношения и за тях осигурителните вноски ще се внасят само от работодател, а за други ще се споделят между работодател и осигурено лице. Това е в контекста на това, че не е задължително, а това и пожелание да го направи работодателят.
По отношение на Конституцията в чл. 52 – всички от тази комисия го знаете – това е текстът, който казва, че се споделят осигурителните вноски между работодатели и осигурени лица. Няма да говоря тук за Конвенция на МОТ, няма да говоря и за Кодекса за социално осигуряване, който казва още в първите си текстове, че става въпрос за равнопоставеност на осигурените лица.
Равнопоставеността на осигурените лица не е нещо случайно, измислено. Когато осигурените лица участват в процеса на осигуряване, те поемат отговорност. Не само поемат отговорност, но делегират и права. Знаете, че в основата на управлението на публичните фондове, каквато е Националната здравноосигурителна каса, основният принцип е принципът на социалният диалог. Участват работодатели, участват синдикати като представители на работници и служители. Тоест, отговорността на осигурените лица минава през колективните органи на управление на осигурителните системи и това е гаранция за публичност, прозрачност, гаранция за заинтересованост на осигурените лица от това фондовете на държавното обществено осигуряване да функционират по един адекватен начин.
Искам да кажа, без да ангажирам доктор Павлов, на вносителите на този законопроект – не знам дали сте между вносителите, сигурно сте го подписал, но това не е толкова важно – осигурителните системи, които са на принципа „един осигурител“ без участие на осигурените лица, тоест, държавата или работодателят осигуряват, са характерни за плановите икономики, за централизираните икономики. Но аз изобщо не се учудвам, защото Реформаторският блок непрекъснато предлага такива решения, включително и на Министерството на здравеопазването, които водят до централизиране. Това е единият от начините. Плановата икономика е тази, която дава възможност за диференциране на осигурителния принос. Дава възможност за споделяне на отговорностите между работодателите и осигурените лица.
Не искам да влизам в допълнителни теоретични детайли. Пак казвам, ако колегите искат да подобрят конкурентоспособността, ако искат по някакъв начин да бъдат ангажирани с корпоративна социална отговорност, ако искат да запазят висококвалифицираните специалисти, има един много елементарен начин и този начин е да увеличат възнагражденията с размера на личната осигурителна вноска. Тогава няма да има никакъв проблем.
На следващо място, уважаеми колеги – не искам да влизам в детайли, защото всяка приказка отваря друга приказка – големият проблем тук е, че ние искаме да подобрим конкурентоспособността, да задържим висококвалифицираните кадри – казано е в мотивите – но можем да го направим с другия инструмент. Другият инструмент – вижда какво е казал законодателят. Господин Байрактаров, за разлика от Вас ще кажа, че Вие прекрасно познавате законодателството и в това социално законодателство например е казано, че в професионалните пенсионни фондове, във фонд „Трудова злополука и професионално заболяване“ ангажиментът на работодателя във връзка с тежките условия на труд е да внася и личната осигурителна вноска на работниците и служителите, на осигурените лица. Тоест, законодателят е помислил, че има категория лица, на които си струва работодателят да поеме осигурителните вноски.
Но има един друг момент. Ние в момента искаме да приравним първия и третия стълб. Първият стълб знаете кой е. Третият стълб е доброволното осигуряване. Ако искаме по някакъв начин да подобрим интереса на осигурените лица, оказва се, че аз не мога да подобря интереса на Комисията по здравеопазването към това, което говоря, но, така или иначе ще се опитам да го направя.
Интересът на осигурения е да има възможност, участвайки в третия стълб, в доброволното осигуряване, със същите данъчни осигурителни възможности да даде възможност да получиш и трета пенсия, да получиш и пенсия от доброволното осигуряване, да получиш и възможност – хайде, няма доброволни здравни фондове – но от застрахователните схеми да получиш някакво друго, по-добро здравно обслужване, да получиш възможност и от доброволните фондове за безработица и за квалификация по-добри възможности. Това дава възможност нашето законодателство и с тези аргументи аз си позволявам да не подкрепя предложения от колегите от Реформаторския блок проект.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Адемов.
Има ли реплики?
Заповядайте, господин Байрактаров.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Доктор Адемов, знаете, че винаги съм уважавал Вашето мнение. Но днес наистина ме разочаровахте. Много приказки, нищо конкретно.
Сега да започна аз да Ви обяснявам като финансист.
Уважаеми колеги, В Закона за здравното осигуряване знаете имаше много спорове, първо, за възстановяването и начините за възстановяване на здравноосигурителни права. За да му стане ясно и на доктор Адемов колко несъстоятелни бяха неговите приказки, ще ви дам пример, за да ви бъде ясно.
Ако един гражданин не си внася здравните осигуровки три месеца, той съгласно Закона за здравното осигуряване бива изхвърлен от системата, тоест, неговите здравноосигурителни права се прекратяват. Сега се замислете, колеги, колко ваши близки, някои може би имат деца, съпруги, съпрузи, които са останали безработни и, за да не бъдат лишени от здравноосигурителни права, кой им внася осигуровките? Не сте ли вие тези хора, които им внасяте осигуровките? Това, първо.
Тоест, аз в момента внасям осигуровките на моята съпруга, тъй като тя е без работа, няма доходи и се оказва, че според твърденията на доктор Адемов аз съм един нарушител за това, че внасям осигуровките на моята съпруга, за да запази тя здравноосигурителните си права.
Ще ви дам и друг пример. Работодателят и неговият счетоводител всеки месец начисляват социални, здравни осигуровки, така наречените осигуровки към втория стълб, тоест, задължителното доброволно осигуряване – вижте колко интересно звучи „задължително допълнително осигуряване“, страшно добре звучи – но тези пари се начисляват и се удържат директно от заплатата в съответния размер на работника или служителя.
При солидарния модел, уважаеми колеги, няма никакво значение кой ще внася средствата. При солидарния модел! За съжаление в България все още действа и работи солидарният модел, който не отчита приноса на съответното осигурено лице. Тоест, всичко това, за което говореше господин Адемов, отива на пух и прах. Това кой ще внесе парите за вашата осигуровка при солидарния модел няма никакво значение. Има значение за фонд „Пенсии“, за Националната здравноосигурителна каса тези пари да са колкото се може повече и да влизат, да постъпват редовно.
Що се касае – ще дам и друг пример, дано да му стане на колегата Адемов ясно – задайте си примерно въпроса кой е работодателят и кой е осигурителят на един едноличен търговец. Дали случайно той не е и работник, и работодател на самия себе си? Само че, когато един едноличен търговец внесе осигурителните вноски, тоест, той ги внася на 100 процента, защото няма как да ги сподели сам със себе си в съотношение 60:40 процента, на него те му се признават….
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Понеже сте в режим на реплика, може ли малко по-концентрирано.
ДИМИТЪР БАЙРАКТАРОВ: Да, приключвам, за да е ясно и на вас, колеги. На него те му се признават като данъчен разход. Тоест, те намаляват неговия финансов резултат. А интересно, на работодателя, който е юридическо лице по смисъла на Търговския закон, защо не му се признават?
Ето ви един пример на неравнопоставеност на двата търговски субекта, които имат абсолютно едни и същи права и задължения по смисъла и на Закона за корпоративното подоходно облагане, и на Търговския закон.
Затова казах, че има дълбоко непознаване на темата. Все пак това е финансова материя. По-кротко!
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Желаете ли думата за дуплика, доктор Адемов.
Заповядайте, доктор Адемов.
ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Желая и с тази дуплика искам да кажа, че благодаря на господин Байрактаров за примерите, които даде. Само че неговите примери по никакъв начин не опровергават аргументите, които аз казах току-що.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Адемов.
Има ли други изказвания, колеги, по законопроекта? Не виждам.
Пристъпваме към гласуване.
Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 654-01-3, внесен от Петър Владиславов Славов и група народни представители на 20.01.2016 г.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 4, "против" - 7, "въздържали се" - 3.
Законопроектът за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване, № 654-01-3, внесен от Петър Владиславов Славов и група народни представители на 20.01.2016 г., не се приема.
Преминаваме към точка втора от дневния ред:
2. Законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1, внесен от Министерския съвет на 21.01.2016 г.
Министерството на здравеопазването ще представи ли законопроекта? Заповядайте, господин заместник-министър Персенски. Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Добър ден. Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители. Искам да представя на вашето внимание един проект на закона за ратификация на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България.
Рамковото споразумение и Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ са подписани от министъра на здравеопазването по силата на Решение № 758 на Министерския съвет от 25.09.2015 г. Рамковото споразумение влиза в сила от 1 октомври 2015 г. и е подписано от ръководителя на отдел „Управление на безвъзмездна помощ“ към Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария.
Съгласно Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма BGR-C-MOH, „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ Република България ще получи средства в размер на 5 822 822 евро. Периодът на изпълнение на програмата е от 01.10.2015 г. до 30.09.2018 г.
Предвид постигане на целите, поставени в Националната програма за превенция и контрол на туберкулозата в България 2012 – 2015 г. и проекта за Национална програма за превенция и контрол на туберкулозата в България 2016 – 2020 г. настоящата безвъзмездна помощ представлява допълнително финансиране за изпълнение на планираните дейности по отношение на това социално значимо заболяване.
Основната цел на програмата е да се осигури ранна диагностика на случаите с резистентна туберкулоза, ранно стартиране на лечението особено сред пациенти от най-уязвимите групи със специфичен фокус сред ромската общност. Чрез безвъзмездната помощ за следващите три години дейностите ще се фокусират върху подобряване на контрола на туберкулозата в България, прилагане на подходи, ориентирани към пациента по отношение на лечението, грижите и превенцията, осигуряване на активно откриване на случаите с туберкулоза с подкрепата на екипи от сътрудници към неправителствени организации, подобряване и придържане към терапията на болните от туберкулоза.
Основните целеви групи по програмата са пациенти с туберкулоза и техни контактни лица, лица от ромска общност, лица, лишени от свобода, лица в риск, бездомни лица с наркотична и алкохолна зависимост, хора, живеещи със СПИН, ХИВ, пациенти с диабет, бежанци и емигранти.
В резултат на изпълнението на безвъзмездната помощ се очаква постигане на ранно откриване на случаите с белодробна туберкулоза, подобряване на изхода на лечението на новооткрити болни, намаляване на случаите на рецидиви, повторно лечение с мултирезистентна туберкулоза, намаляване на заболеваемостта от туберкулоза при деца, ограничаване на разпространението на заболяването в местата за лишаване от свобода, в ромска общност и други групи от населението във висок риск, подобряване на информираността на населението за проблемите, свързани с туберкулозата и нагласата сред рисковите групи за приемане на предлаганите им социални здравни услуги.
В дългосрочен план след приключване на изпълнението на програмата се очаква намаляване на заболеваемостта до 22,5 на сто хиляди през 2018 г. с оглед доближаване до средните стойности на Европейския съюз и респективно съществено снижаване на размера на разходите за лекарства и на разходите за дейности на специализираните лечебни структури за лечение на туберкулоза.
Необходимите средства от вътрешното финансиране, в това число разходите за данъци, включително ДДС, мита, такси по доставки на стоки и услуги ще бъдат осигурявани в рамките на утвърдения бюджет на Министерството на здравеопазването за съответната година.
Ратифицирането на споразумението и на Потвърждението на безвъзмездната помощ се налага от предвиденото в тях арбитражно уреждане на възникнали спорове, освобождаване от мита, данъци и такси и изпълнението на вътрешно-правни процедури по влизането им в сила съгласно чл. 85 от Конституцията на Република България.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин заместник-министър Персенски.
Има ли изказвания по ратификацията? Не виждам.
Да преминем към гласуване.
Колеги, подлагам на гласуване Законопроект за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1, внесен от Министерския съвет на 21.01.2016 г.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Резултатът е без господин Байрактаров, който не заяви устно как ще гласува.
Законопроектът за ратифициране на Рамковото споразумение между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България и на Потвърждението за безвъзмездна помощ по Програма „Подобряване на устойчивостта на Националната програма по туберкулоза“ между Глобалния фонд за борба срещу СПИН, туберкулоза и малария и Република България, № 602-02-1, внесен от Министерския съвет на 21.01.2016 г., се приема единодушно.
Благодаря.
Преминаваме към точка трета от дневния ред:
3. Законопроект за оценка на риска по хранителната верига, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 01.02.2016 г.
От името на вносителите кой ще вземе думата, за да представи законопроекта?
Заповядайте.
ТОДОР ТОДОРОВ: Казвам се Тодор Тодоров, началник отдел „Законодателство на Европейския съюз“ в Министерството на земеделието и храните.
Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Накратко ще представя мотивите към проекта на Закона за оценка на риска по хранителната верига.
Настоящият законопроект предвижда преструктуриране на действащия Център за оценка на риска, който е създаден през 2011 г. посредством Закона за българската агенция по безопасност на храните, в център за оценка на риска по хранителната верига към министъра на земеделието и храните.
Необходимостта от създаването на Центъра за оценка на риска по хранителната верига е свързана с гарантиране на независимост и безпристрастност на оценката на риска по цялата хранителна верига от процеса на управление и контрол на риска и от това следва органът, който извършва тази оценка, да бъде извън структурата на органите, които контролират такива дейности. Това разграничение е извършено и на ниво Европейски съюз със създаването на Европейско орган по безопасност на храните през 2002 г. Този орган предоставя научни становища във всички сфери, които пряко или косвено засягат безопасността на храните и фуражите.
Следвайки този модел на Европейската комисия, в много от държавите-членки е създаден такъв орган за оценка на риска, който дава безпристрастно научно становище, което е основа за взимане на управленски мерки от компетентните органи по отношение на безопасността на хранителната верига на национално ниво.
Такъв модел е възприет и в нашата страна, като през 2011 г. е създаден Център за оценка на риска посредством Закона за Българската агенция по безопасност на храните. Този център извършва анализ и предоставя научни становища само в тези аспекти от хранителната верига, които са под контрола на Българската агенция по безопасност на храните.
Освен това съществуват и други аспекти в хранителната вериха, които се контролират и от други ведомства като регионални здравни инспекции към Министерството на здравеопазването, а освен това и от някои агенции към Министерството на земеделието и храните. От друга страна обаче, директорът на Центъра за оценка на риска е на пряко подчинение на изпълнителния директор на Агенцията по храните, което затруднява независимостта при извършването на оценката на риска и пълното разграничаване на тази оценка от контрола.
Центърът, който е създаден само в структурите на една от агенциите – в случая Агенцията по храните – обхваща само част от контрола по хранителната верига и не дава възможност да се обхване научното проучване и анализ на всички аспекти в хранителната верига в тяхната цялост.
В тази връзка сега съществуващият център следва да бъде преструктуриран в Център за оценка на риска по цялата хранителна верига, който да извършва научен анализ и да предоставя научна оценка на риска във всички аспекти на хранителната верига и да бъде извън структурата на който и да е контролен орган.
Центърът няма да има контролни функции върху операторите в хранителната верига, няма да взима управленски решения и няма да провежда законодателна политика, а само ще предоставя по обективен и безпристрастен начин научнообоснован анализ, който да е в основата на осъществяването на посочените процеси от компетентните органи на национално ниво.
Практиката в голяма част от държавите-членки на Европейския съюз показва, че такъв център е в системата на Министерството на земеделието и храните, като това е ситуацията в 16 от 28-те държави-членки.
В настоящия законопроект също така е предвидено, че Центърът за оценка на риска по хранителната верига ще бъде на пряко подчинение на министъра на земеделието и храните, с което се цели постигането на следните цели:
- Разширяване на научен анализ и оценка върху цялата хранителна верига, което от своя страна да са основа при взимането на управленски решения от органите, осъществяващи държавната политика в областта на хранителната верига и от органите, осъществяващи официалния контрол;
- Гарантиране на безпристрастност, обективност и прозрачност при извършването на научните анализи и предоставяне на научни оценки по безопасността на цялата хранителна верига.
В заключение само да спомена, че миналата седмица проектът беше представен и пред водещата комисия – Комисията по земеделието и храните, където единодушно беше подкрепена от цялата комисия.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Тодоров.
Уважаеми колеги, има ли изказвания по предложения законопроект?
Заповядайте, госпожо Петрова.
СУЛТАНКА ПЕТРОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Господин заместник-министър, уважаеми гости от Министерството на земеделието и храните! Наистина ние в Комисията по земеделието и храните разгледахме този законопроект и аз мисля, че се прави една първа крачка към една доста отдавна чакана промяна.
Наистина през 2011 г. беше създадена Българската агенция по безопасност на храните и заедно с нея беше създаден и този Център за оценка на риска, който извършваше анализи само на храни, които бяха под контрола на Агенцията по храните.
Всъщност не се даваше възможност да се прави оценка на риска и на други храни, които примерно се контролират от регионалните здравни инспекции, от Изпълнителната агенция по лозята и виното, от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултура и т.н.
Но в тази връзка искам да кажа, че съгласно Регламент 178/2002 г. на Европейския съюз оценката на риска трябва да става по независим, обективен и прозрачен начин, което досега не е било точно така.
Именно с тази промяна, която в момента се прави, надяваме се, разбира се, да се постигне една наистина добра и безпристрастна оценка по цялата хранителна верига и се надявам всички колеги да подкрепите тези промени.
Между другото, ние много коментирахме върху няколко неща, които ни направиха впечатление в Комисията по земеделието и храните. Едното беше дали Управителният съвет трябва да се събира само два пъти в годината, което за нас е много малко. Може би ще направим предложение между първо и второ четене да се събират, примерно, на три месеца и при необходимост, защото понякога, когато има хранителни отравяния или някаква спешност, могат да се събират и да се правят съответните оценки на риска.
Но това ще го направим, колеги, между първо и второ четене на законопроекта.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря ви, госпожо Петрова.
Има ли други изказвания? Не виждам.
Уважаеми колеги, подлагам на първо гласуване Законопроекта за оценка на риска по хранителната верига, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 01.02.2016 г.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Законопроектът за оценка на риска по хранителната верига, № 602-01-5, внесен от Министерския съвет на 01.02.2016 г., се приема на първо гласуване.
Сега пристъпваме към точка четвърта от дневния ред:
4. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерския съвет на 29.01.2016 г.
Има думата заместник-министър Адам Персенски да ни представи частта за здравеопазване в Годишната програма за участие на Република България.
Заповядайте, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АДАМ ПЕРСЕНСКИ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ще се опитам накратко да ви представя Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерския съвет на 29.01.2016 г.
Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), е разработена в съответствие с работна програма на Европейската комисия за 2016 г., приоритетите на тройката, председателствана от Съвета на Европейския съюз, Нидерландското, Словашкото и Малтийското от 01.01.2016 г. до 30.06.2017 г.
Като отчита дневния ред на Европейската комисия и програмата на председателствата в Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2016 г. България планира да насочва усилията си към няколко високоприоритетни за страната области: насърчаване на икономическия растеж и заетост, миграция и сигурност, ефективен енергиен съюз и политика в областта на климата, единен цифров пазар и разширяване на Европейския съюз.
В областта на здравеопазването: защитата на здравето на гражданите на Европейския съюз ще бъде също така една от основните цели на работната програма на предстоящата тройка, председателствана от Съвета на Европейския съюз.
Предвижда се да продължат дискусиите относно вариантите за подобряване на здравния статус на населението на Европейския съюз, справяне с незаразните болести, наличие и достъп до иновативни и достъпни лекарства за пациентите, както и относно сътрудничество между здравните системи на държавите-членки.
През следващите 18 месеца, особено внимание се предвижда да бъде отделено и на здравната сигурност и готовност на Европейския съюз в случай на трансгранични здравни заплахи, както и на антимикробната резистентност.
От своя страна Европейската комисия насочва своята работна програма, че ще започне работа, насочена към засилване на консултациите по темата за оценка на здравните технологии с цел подобряване на функционирането на единния пазар на здравни продукти.
В тази връзка от интерес на българските компетентни институции ще бъде проследяването на следните европейски политики с оглед защита на българския интерес: наличност и достъп до иновативни лекарства, като България ще продължи да защитава позицията, че всяка държава-членка следва да продължи да определя приоритетите си съобразно потребностите, дефинирани на национално ниво, и според бюджетните си възможности.
От особено значение за България ще бъде обмяната на опит и добри практики в сферата на гарантиране на равен достъп до своевременна и качествена медицинска помощ; сътрудничество между здравните системи на държавите-членки, като България ще продължи да отстоява позицията, че компетентността на определяне на приоритетите в сферата на здравната политика следва да е на държавите-членки.
Определените в Годишната програма за 2016 г. приоритети на Република България в областта на здравеопазването напълно съответстват и отразяват предложението, направено от Министерството на здравеопазването при изготвяне на самата програма.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин заместник-министър.
Уважаеми колеги, имате думата за изказвания, а така също и за предложения, които могат да се правят съгласно чл. 114, ал. 2 във връзка с ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Има ли желаещи да се включат в дебата?
Заповядайте, доц. Кючуков.
ГЕОРГИ КЮЧУКОВ: Аз искам само да благодаря на заместник-министър Персенски, че представи този доклад, който е безкрайно скучен и детайлен, той го представи в аспекта на здравеопазването, защото в друга комисия, в която бях, беше представен цялостно и нищо не се разбра.
Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доц. Кючуков.
След тази похвала смятам да пристъпим към гласуване.
Подлагам на гласуване Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерския съвет на 29.01.2016 г.
Моля, гласувайте.
Гласували: "за" - 13, "против" и "въздържали се" - няма.
Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерския съвет на 29.01.2016 г., се приема.
С това изчерпахме дневния ред на днешното заседание на комисията.
Благодаря на всички за участието в работата на комисията.
Закривам заседанието.
(Закрито в 16,15 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Д-р Даниела Дариткова)
Стенограф:
(Божидарка Бойчева)