Комисия по здравеопазването
Стенограма от заседание на комисия, 13.10.2016 г.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по здравеопазване
П Р О Т О К О Л
№ 54
На 13 октомври 2016 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по здравеопазване при следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Изслушване по реда на Глава десета от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на министъра на здравеопазването във връзка с изпълнението на нормативно определените дейности от Център „Фонд за лечение на деца“ в качеството му на второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на здравеопазването.
2. Отговори на актуални устни въпроси, отправени от членове на Комисията по здравеопазването към министъра на здравеопазването, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Списъкът на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и списъкът на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,35 ч. и ръководено от председателя на Комисията госпожа Даниела Дариткова.
* * *
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Добър ден, уважаеми колеги! Благодаря за присъствието на всички. Имаме необходимия кворум, но очакваме министър Москов да се освободи от журналистите и да обърне внимание на народните представители, за да можем да открием Комисията. Аз моля за разбиране от страна на журналистите, ако ме чуват, защото Комисията трябваше да започне преди осем минути.
Ще открия редовното заседание на Комисията по здравеопазване и ще предложа на Вашето внимание дневния ред за гласуване, а именно: (Председателят Даниела Дариткова изчита дневния ред.)
Има ли други предложения по дневния ред? Няма.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
За – 12, против и въздържали се няма.
Дневният ред е приет.
Сега ще Ви запозная, ще Ви припомня по-скоро, какви са правилата за процедурата на изслушване:
Съгласно чл. 110, ал. 2 от Правилника, изслушваните лица информират Народното събрание по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути, като всяка от парламентарните групи има право на два въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарни групи, общо на един въпрос, като всеки въпрос трябва да бъде в рамките на две минути към отделните изслушвани лица. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос. Парламентарните групи имат право да изразят отношение към отговорите на изслушваните лица в рамките на пет минути след задаването на всички въпроси.
Уважаеми колеги, все още сме в очакване на министъра на здравеопазването, когото ще си позволя да поканя лично. (Председателят Даниела Дариткова напуска залата, за да покани министър Москов.)
Уважаеми господин Министър, открихме заседанието, гласувахме дневния ред, припомних Правилника на Народното събрание, касаещ процедурата за изслушване, и в съответствие с този правилник имате право да информирате народните представители в рамките на 10 минути за функционирането на Център „Фонд за лечение на деца“ във връзка с информации за проблеми, във връзка с повишения обществен интерес към този Фонд и предвид на това, необходимостта от прозрачно разясняване на всички елементи, които касаят Правилника за организацията на дейността, прозрачност на процедурите, финансова стабилност и осигуряване на Фонда, взаимоотношения с другите институции.
Имате възможност да започнете своето изложение, след което народните представители от всяка парламентарна група имат право да се обърнат към Вас с въпроси.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Благодаря уважаема госпожо Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Благодаря за възможността в един систематизиран вид да запозная народните представители с проблемите и възможните решения, които и екипът на Министерството, и оперативното ръководство на Фонда търси за подобряване дейността на работата на „Фонда за лечение на деца“.
Ще започна хронологически, не защото е нещо, което някой присъстващ в залата не знае.
През пролетта на тази година, вследствие действията на специализираните разследващи органи на прокуратурата, във Фонда се наложиха сериозни кадрови промени. Във връзка с ареста и предявените обвинения срещу директора и други служители на Фонда беше наложително моментално да бъдат предприети кадрови промени там, защото ангажиментът на Министерството, независимо от това какви ще бъдат окончателните решения на специализираните органи и прокуратурата, е едно – ние не се интересуваме от това, не се интересуваме, доколкото не е наша работа, а от това да осигурим непрекъснатост и качество, доколкото е в нашите сили на работа на Фонда. Много спешно, буквално в същия ден, успяхме да променим ръководството на Фонда. За директор беше назначен дългогодишен бивш член на Обществения съвет на Фонда и председател на Педиатричното дружество проф. Пилософ. Оттам нататък и във връзка с предишни проверки на Инспектората, и във връзка с данните, които дойдоха от първоначалните анонси на Следствие и Прокуратура, и във връзка с наблюдения, които аз като принципал върху работата на Фонда, заедно с оперативното ръководство на Фонда, трябваше да предприемем ред мерки, свързани с промени в Правилника за действие на Фонд, и с оперативните процедури вътре за начина, по който се случват конкретните действия по решенията за едно или друго искане за подпомагане на Фонда, като усилията бяха насочени както при промяна на Правилника, така и при промяна на оперативните процедури в три основни насоки. Първата беше улесняване на процеса на кандидатстване в Център „Фонд за лечение на деца” от родителите. Втората беше промяна, тоест намаляване на времетраенето на получаването на външна експертиза и подобряване качеството и обективността й, защото това бяха системни проблеми, които присъстваха във Фонда. И третата, може би по ред, но не по важност, е да се създаде такава организация, щото да отговаря на ясна и строга отчетност за ефективността на извършените от Фонда плащания и разходи. Това са публични пари, които на базата и на Вашето решение, свързано с бюджета, са отделени именно за лечение на деца.
Какво предприехме заедно с ръководството на Фонда, било през промяна на Правилника, било през промяна на оперативни процедури по тези три основни приоритета?
Първият приоритет е улесняване на процеса и максимална информираност на родителите. С предишния Устройствен правилник, по начина по който работеше Фондът, родителите трябваше да подават 11 декларации. В момента с новия Устройствен правилник, тези декларации са сведени до една, в отделни случаи до две, когато в отделна декларация родителят изрично упълномощава Фонда той да търси конкретно лечебно заведение в чужбина, защото една не малка част от случаите са свързани с това, че родителите идват с готова оферта от някоя държава, в която по собствен път са стигнали до това. Тоест от 11 декларации, които родителите трябваше да попълват, сега са сведени до една.
Второ, част от документите, които касаят специфичната медицинска информация, а именно: епикризи, резултати от лекарски комисии, от онкокомитети, конкретни медицински документи, които до този момент с предишния Правилник на Фонда – и това беше част от декларативния процес на попълване на родителите, родителите трябваше да търсят по собствен път, сега изрично са вменени на оперативното ръководство на Фонда и те се събират по служебен път, защото това е строго медицинска информация.
Какво имам предвид, за да стане ясно на народните представители? Ако, недай Боже, но повечето случаи са такива – имате дете с онкозаболяване примерно на кост от тялото му, това означава, че то е минало през ортопедия, през специализирана клиника, през онкология, за да стигне в крайна сметка до нужното помагане във Фонда, трансплантация или някакво лечение в чужбина, или пък някакъв консуматив, който трябва да се осигури за лечение в България. Ако родителят трябва да събира цялата документация, която е строго медицинска, отново казвам, това са епикризи, резултати от изследвания, образни изследвания и така нататък, той трябва да обиколи примерно, ако става въпрос за София – Института по ортопедия в Горна баня, Детската травматология в „Пирогов” или Онкологията в ИСУЛ, за да събере всичкото това нещо. Това нещо в момента е вменено на оперативното ръководство на Фонда и тази част от документацията, която не е свързана с документи, които са изцяло домейн на родителите – акт за раждане, удостоверение, че именно те са законните представителите на това дете и така нататък, се събира от Фонда.
От 1 ноември ще започне да функционира обновеният сайт на Фонда, който е насочен, или поне такава е идеята, изцяло към нуждите на родителите. Имахме намерение дори да направим презентация, но после решихме, че съвсем скоро ще я видят като вътре основната характеристика е, че той е с изцяло обновен регистър, регистър на заявителите във Фонда. Всяка една стъпка по хода на преписката на конкретно дете или конкретни родители ще бъде проследявана във времето и ясно записвана в дневна база в този регистър.
Да кажа какви са разликите.
Досега, общо взето, регистърът на Фонда съдържаше… Между другото сега има една междинна форма, не се лъжете, не е това. Просто, докато стане софтуерният продукт се изискваше известно време. Досега беше даван входящият номер, възрастта на детето, диагнозата, по много странен, необективен и несистемен начин записвани определени данни от това кога евентуално е подадена външна експертиза, върната съответно от външните експерти, финалният статус и сумата за лечение. Ако се поставим на мястото на всеки един от тези родители – аз входящия номер на детето си бих го знаел, бих знаел и възрастта му, бих знаел и диагнозата му. Тоест сериозна част от тази информация е формална от гледна точка на информирането на родителя в тежък за него момент.
Промяната в този нов регистър, който преди стартирането на цялостния информационен сайт на Фонда, който ще започне работа от 1 ноември, в средата на следващата седмица, ще бъде на сегашния сайт на Фонда и ще бъде на разположение на всеки един родител, чието дете кандидатства за подпомагане във Фонда.
Първо, още при постъпването и с подаването на входящия номер, там ще бъдат отразени от отговарящия конкретен служител във Фонда за хода на това досие и тази преписка, с негов имейл и телефон. Дори и към момента там има телефон на Фонда, който е даден, но дали служителят, който реагира на Вашето обаждане като родител, е човек, който е запознат с досието, е отделен въпрос.
След това, вторите колони – представете си го като таблица, която върви по колони, във всяка от която се отбелязва къде е активният статус на досието на детето в момента. Статусът на постъпилите документи:
Първият възможен статус е пълна документация, тоест приети документи.
Вторият възможен статус е нужда от допълнителни документи от родителите. Тук говоря за същностните, които не могат да бъдат намерени по административен път – ако има пропуснати в документите акт за раждане, удостоверение за родители и другите специфични само от домейна на родителите документи, те ще бъдат уведомени буквално след постъпването на документите, че е нужно за предвижването на досието да донесат и тези документи и отделно документите, които не са набавени от родителите, но Фондът, както казах, ще набавя по служебен път.
Следва полето за външната експертиза, в което родителят ще знае кога и на колко външни експерти моментално е изпратено това досие.
Следващата графа – кога е получено становището от тези външни експерти.
Следва поле с датата кога е стартирало търсенето на лечебно заведение от страна на Фонда. Това е цялата възможна нужна информация, която човек би искал да знае, за да разбере как се движи преписката и датата на планиране на заседание на Обществения съвет, на което да се разгледа преписката, съответно вида на разглеждане в Обществения съвет на преписката – преписка за разглеждане по същество или информация на членовете на Обществения съвет, защо не може да бъде взето решение по силата на това, че някои от документите все още липсват. Да кажем, няма лечебно заведение с насрочена дата и би приело офертата.
По новия Правилник сме задължили директора на Фонда да информира Обществения съвет защо срокове не са спазени. Пак казвам, по линия примерно няма получена оферта или няма назначена дата от друго лечебно заведение.
Не на последно място, и тук не знам дели ще ми стигне времето, опитвам се да бъда кратък, но в този „Регистър на заявителите” има и последна колона, която съответно е епикриза и отчет за това какво се е случило. Много е лесно да кажем колко деца са преминали или са финансирани от Фонда, но досега системна информация за това какъв е резултатът от това лечение, българската система на здравеопазване няма. Има десетки случаи на деца с тежки диагнози – с костно-мозъчна трансплантация например, нещо което се нуждае буквално след операция от ежедневен медицински контрол, проследяване във времето от специалисти в България и т.н. Детето обаче се прибира в България – нито отчет до Фонда, нито реална епикриза от това, което се е свършило, детето се връща в населеното място, от което е – това са едни 400 хил. лв., които, не дай Боже, потъват в земята, защото когато това състояние не се проследява, не се наблюдава, не се дава съответната терапия, детето идва след известно време с рецидив или с влошено състояние.
Бързам, за да се вместя в десетте минути.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Няма да бъдем педантични. Може спокойно да изложите цялата информация.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Благодаря Ви, госпожо Председател.
Вторият приоритет, за който говорих, е този регистър, който ще бъде активен от средата на следващата седмица, и родителите по входящите номера ще могат да проследяват движението на досието стъпка по стъпка. Той ще бъде обновяван на дневна база.
Стъпките по подобряване на времето и увеличаване качеството и обективността на предоставената външна експертиза.
Първо, това което е предприето с новия Правилник и с оперативните процедури във Фонда, е осигуряването на ясни критерии за избор на външни експерти на Фонда. До този момент Фондът работеше с външни експерти по списък, предложен от директора на Фонда, без яснота чие предложение по същество е кандидатът. Те формално се предлагат от директора на Фонда, но без информация чие точно е предложението. В така поднесения списък липсваше институционална отговорност, тоест каква е институционалната отговорност – коя институция представлява външният експерт, кое лечебно заведение представлява, кой университет представлява и този университет или лечебно заведение всъщност застава ли зад експертизата, която този външен експерт дава.
Второто нещо, което беше много важно, от гледна точка на скъсяване на времетраенето, на процедурата по външна експертиза – във Фонда и в Националната здравноосигурителна каса имаше различен набор от експерти.
Нека да обясня защо това е важно.
Когато постъпи едно досие във Фонда, между другото това досега ставаше малко по-бавно – сега става в първия ден, в който постъпи досието, то моментално се насочва и към Касата за становище или кандидатстването за това дете от домейна на плащане на Касата, тоест дали Касата, по-силата на конституционните права на българските граждани, може да покрие финансирането на неговото лечение в чужбина. Когато този път се извървяваше веднъж от Фонда досега с външна експертиза, избрана на един принцип, който най-малкото не е обективизиран и не е институционално ясен защо и как, тази експертиза се връща във Фонда. В следващия момент Фондът праща на Касата питане това нещо е ли е от домейна на Касата или не е, тоест Касата ли ще го плаща или Фондът, грубо казано, за да разберете. Касата е длъжна да направи собствената си експертиза през други експерти, различни от тези на Фонда, тоест още седмица или две време, за да може да приеме на базата на собствените си правила решението: да, ние ще финансираме лечението на този пациент.
Това, което направихме с новите Правила на Фонда, е, че външните експерти на Фонда са, и то е записано в Правилника, първо, националните консултанти по съответното заболяване или посочени от тях лица изрично, след това председателите на научните дружества по съответните специалности или посочени от тях лица, и посочени от ректорите на медицинските университети специалисти в съответната специалност. Това значи, първо, институционална отговорност – националните консултанти се назначават от министъра, научните дружества са предмет на гордостта на съсловието, на професията за това да бъде адекватно становището, а ректорите имат отговорността за посочените от тях представители на съответните специалности от медицинските университети. И второ, това синхронизира качествено, не количествено експертизата на Фонда и експертизата на Касата, защото Касата от доста години работи, като нейната експертиза за това дали да даде „Формуляр S2” за лечение в чужбина, е през националния консултант по заболяването и председателя на научното дружество в съответната специалност. Независимо коя от двете фази – дали родителят кандидатства в Касата или във Фонда, ако в хода на изследване на процеса се окаже, че е кандидатствал в Касата, пък това е от домейна на Фонда, същата тази външна медицинска експертиза, без да се губи допълнително време за втора, може да бъде използвано от която и да е от двете институции.
Разработен е формуляр за външна експертиза, който съдържа цялата необходима информация, така че Общественият съвет да взима информирано решение. Нека да кажем, че един от проблемите и при работата на Обществения съвет, и при възможността наистина информирано и с яснота, убедено да гласуват част от членовете на Обществения съвет, беше във връзка с това, че е част от експертизите от външните експерти и то се дължи до голяма степен на начина на организацията на работа във Фонда. Сега формулярът е ясен, с конкретните текстове, изискващи по Правилник на Фонда какво точно трябва да бъде информиран Обществения съвет, за да може да вземе решение: „Да, одобряваме това нещо.”, или „Не, не го одобряваме”. Преди бяха едни малко свободни витиевати текстове.
Новият правилник дава и нови възможности за ускоряване на процеса на външна процедура, като за лечение, за достатъчна външна за Фонда експертиза, това е изцяло ново, с новия правилник на Фонда, се приема протокол с решение на ЛКК на лечебното заведение, на което родителите са избрали да лекуват детето си в България. Нека да кажа, защото има много спекулации, дали ЛКК на една болница – след малко ще помоля д-р Шарков да каже и кои са болниците, които могат да формират такова ЛКК по Правилника на фонда, тоест кои могат да бъдат ЛКК-тата, специализираните или онкокомисиите на болниците, за да видите, че става наистина въпрос за топ нивото на университетските и специализираните болници, които работят с педиатрия. Имаше притеснения, доколкото ги чух и в членовете на Фонда, във връзка с това, че това е едно становище и няма второ становище. Нека първо, да кажем – тук част от присъстващите са лекари, ЛКК е съставен от няколко души, тя е мултидисциплинарна. След това протоколът и становището на ЛКК са административен акт, това е индивидуален административен акт. Той е с много по-висока юридическа стойност от отделното становище на конкретен експерт, било то консултант, било то светило в областта. Говоря за юридическа стойност на становището, ако след това Фондът, родителят, заинтересована страна или неправителствена организация реши да предяви някакви искове спрямо конкретиката на становището. И ЛКК, и онкокомисиите са органи по Закона за лечебните заведения, което не би трябвало да се счита, дори да се мисли, че това е занижаване на нивото или пък едностранчива експертиза.
Като говорим за това какво е било преди и какво е сега, и дали сега има възможност с по-малко становища да се взима това нещо, ще Ви прочета чл. 33 от стария, вече не действащ Правилник, в което се казва: „Директорът на Фонда определя един или няколко външни експерти“.
Не мога, и от името на ръководството на Фонда не бих приел тезата, че досега с един по правилник експерт това е било О'Кей, а сега с ЛКК и с онкокомисия, за Бога, това не е достатъчно обективно и достатъчно от медицинска гледна точка обхватно и валидно като решение, и достатъчно за членовете на Обществения съвет да вземат своето решение.
Кои болници могат да бъдат ползвани от Фонда като външна експертиза под формата на ЛКК? Да прочетем това, което пише във Фонда:
В списъка по алинея се включват: „Лечебни заведения с разрешение за дейности по трансплантация на органи и хемопоетични стволови клетки; университетски болници с разкрити клиники по педиатрия с трето ниво на компетентност и функциониращи специализирани лекарски консултативни комисии; университетски болници с разкрити клиники по детска клинична хематология и онкология с трето ниво на компетентност и функциониращи към тях клинична онкологична комисия, съгласно медицинския стандарт – медицинска онкология, и клинична комисия, съгласно медицинския стандарт – клинична хематология; лечебни заведения със разкрити структури с трето ниво на компетентност по медицински специалности, съответстващи на подпомаганите от Фонда дейности с разкрити лекарски консултативни комисии; експертни центрове по редки болести или други функционални и структурни звена, специализирани в предоставянето на консултативна помощ на децата с определени увреждания и хронични заболявания”.
Знаете, има няколко центъра, които се занимават с редки болести.
Съмнение в нивото, в експертизата и в това, че това е достатъчна възможност за Фонда да предприеме действия, тълкувайки това решение на лекарската комисия от педиатричната клиника от трето ниво като достатъчно, за да може Фондът да има информирано мнение подлежи ли на финансиране лечението на това дете по линия на Фонда или не, мисля, че не би трябвало да има съмнение. Ако ЛКК няма изрично становище в България или в чужбина трябва да бъде проведено това лечение, тогава вече Фондът се допитва до националния консултант и председател на научното дружество по съответната специалност, за които на теория не би трябвало да има по-компетентни в областта да знаят възможно ли е това на територията на България или не. Това не функционира в Правилника, но е залегнало в оперативните процедури на Фонда. Взето е решение персонално от мен и директора на Фонда, че…
До този момент съществуваше следната възможност, както виждате и по стария Правилник е един или няколко, но към момента Фондът изпраща до двама – до националния консултант и председателя на научното дружество. Ако тези двама специалисти, без да се съмняваме в качеството на който и да било от тях, но дадат различно становище – единият казва: „да това е подходящо, одобрявам, препоръчвам да се одобри еди какво си“, а другият „не, по тези и тези причини“ – защото специалистът затова е специалист и затова сме му гласували това доверие, тогава Фондът трябваше да се обърне към трети специалист и това, не че представлява проблем, така трябва, но отнемаше още време, примерно още една седмица, за да може третият специалист примерно посочен от университет, да каже. В момента досиетата тръгват към външна експертиза за трима външни специалисти едновременно. И когато се върнат от тримата, това означава автоматично, че в рамките на тези трима или ще има три „да“, или ще има три „не“, или най-малкото ще има две, валидни в едната посока, и една седмица допълнително чакане за валидиране, за получаване на второ положително или отрицателно мнение, ще бъде спестена.
Това вече не са теми, които касаят пряко родителите, но пък от друга страна, трябва да касаят всички ни като общество, независимо от коя страна се намираме – като родители на деца или като хора, които трябва да гарантират ефективността на вложените публични средства.
Нека да кажа следното – до момента имаше масова практика, главно за случаите на лечение на деца в България, които са 70% от случаите между другото, кандидатстват или за определен медикамент или за определено медицинско изделие, което не е включено в плащането от Касата. Окончателните становище за това ще видите съответно, когато специализираните органи довършат своята работа, но това категорично мога да го потвърдя – случвало се е двойно финансиране на едно и също нещо. По линия на Националната здравноосигурителна каса, Вие в конституционното си право на здравноосигурен и Вашето дете, сте имали право Касата да Ви плати стойността или част от стойността най-често, защото се кандидатства допълнително, определен консуматив – например клапите за хидроцефалия. Касата плаща определена част от стойността й. Защо и колко – не коментирам. Говоря за принципа. Успоредно с това от Фонда се получава в съответната болница цялата сума за стойността на клапата. Това нито е редно, нито е смислено, нито е добро от гледна точка на това, че наистина оскъдните пари, които трябва да бъдат заделени, за да може адекватно да бъде проведено лечението в случая на тези деца, не са харчени по най-добрия и оптималния начин. Затова в момента е изготвен като част от оперативните процедури на Касата стандартен пакет с документи, които всяко лечебно заведение, говорим за България, трябва да предостави на Фонда преди заплащането на медицинското изделие, а именно: стойността на изделието на база на проведена процедура по обществена поръчка по Закона за обществените поръчки; след това номера на клиничната пътека, по която е прието това дете; след това оперативния протокол. Това дава гаранция, първо, на Фонда каква е стойността, на която всъщност болницата закупува този консуматив или медицинско изделие, каква е частта от тази стойност, която Касата заплаща по линия на конституционните ни права на здравноосигурени, и всъщност фактурата от болницата към Фонда е само разликата между това, което Касата плаща, до стойността, която е постигната по обществената поръчка в болницата за този консуматив.
Нека да кажем, че това създава не малко брожения в момента, включително и по болниците, но това е нещо, което аз като министър, а и надявам се всички ние като хора, отговорни за това процесът да бъде максимално ефективен, няма да отстъпим. Такива практики се приемат лесно и много трудно свикваме да вървим по обективния път. Сами си давате сметка, че става въпрос за генериране на определен финансов ресурс в определени места. Това нещо е прекратено и с прекратяването му означава, че остават повече пари във Фонда за възможност за лечение на повече деца.
Принципното решение за финансирането на това медицинско изделие от Фонда се взима от Обществения съвет. Болницата не е поставена пред дилемата ще ли плати Фондът за това изделие или не? Принципното решение, че Фондът ще финансира това медицинско изделие за лечението на това дете в еди коя си болница, е взето. Реално обаче изплащането на пари от Фонда ще стане само след като тези документи бъдат представени от болницата на Фонда. Мисля, че така е редно.
До края на 2016 г. ще навлезе цялостната информационна система на Фонда, която включва и всички шест останали регистри, които са заложени във философията на това Фондът да бъде публичен, прозрачен и, както казахте Вие госпожо Председател, предсказуем в действията си. Това е извън регистъра на заявителите, който, както казах, в средата на следващата седмица ще бъде активен. Говоря за регистрите на лечебните заведения в чужбина, с които Фондът е работил досега по съответните специалности.
Второ, регистърът на специализираните консултативни комисии, с които Фондът има договор.
Трето, регистърът с външни експерти по съответната специалност.
Четвърто, регистърът с чуждестранните специалисти, с които Фондът е работил по специалността и за съответните диагнози.
Пето, регистър на дарителите.
Шесто, регистър на преводачите. Не се смейте! Ако знаете какви пари са отивали за преводачи и по какъв начин от Фонда, ще Ви се изправи косата!
Много може да се говори, но моето становище е, и с изложението си се надявам да съм Ви убедил, че новите правила и начинът, по който действа новото ръководство на Фонда, трябва да доведе до прозрачност, публичност и проследимост в конкретните действия, срокове и процедури. Всеки един документ не е застинал. Ако включително и в рамките на днешното изслушване има конкретни идеи, ръководството на Фонда и аз сме абсолютно отворени да променим процедурата, да я усъвършенстваме, да я направим още по смислена и принципна. Нека да кажем, че резултатът, който главно касае родителите, защото това е звеното, за което всъщност е направен Фондът, реално имаме скъсяване на сроковете с една трета. Досега, по предишните правила на Фонда, по предишните начини, по които се движеха механизмите, срокът беше между 45 и 50 дни. Сега срокът е до един месец.
Нека да кажа още нещо.
Философията на Фонда, уважаеми госпожи и господа народни представители, не е да бъде един вид дублираща каса или дублиращо министерство, или дублиращ социален фонд. Идеята, с която е създаден Фондът и към която трябва да се върне, е той да бъде защитната, предпазната мрежа, защото нуждата от това да лекуваме български граждани в чужбина, означава невъзможност на системно ниво да се справим, на национално ниво, с тази нужда. Когато системните начини на финансиране на лечение през Каса, през фондове на Министерството, през социални фондове не сработят по една или друга причина, тогава – затова на времето е създаден този Фонд, за да има специално за децата осигурителна мрежа, и ако определен медикамент, нов, който още не се е реимбурсира от Касата, методика на лечението, която в България не се прилага или определена апаратура, тогава трябва да се намеси Фондът. Тогава и само тогава! Фондът не е въпрос на избор. Ако едно лечение по правилата на медицинската практика може и трябва да се провежда в България, както за всеки български гражданин, то може и трябва да се провежда в България. Когато не може да се преведе в България, Фондът гарантира за всяко едно българско дете, което има нужда от това, че лечението може да бъде проведено в чужбина.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Това е философията.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Това казвам, това е философията, а дали във времето това нещо е било точно така, сега не ми се влиза в този разговор, уважаеми господин Великов.
Искам да кажа няколко думи и по въпроса, госпожо Председател, на конкретното писмо на част от членовете на Обществения съвет, което е и една от причините Вие да поискате това заседание на парламентарната Комисията.
Има много натрупано напрежение около Фонда. Нека да кажем, че в процеса на изработване на новия Устройствен правилник, д-р Шарков водеше работната група от страна на Министерството, имаше десетки срещи с буквално всеки един от представителите на Обществения съвет, неправителствени организации, професионалните гилдии и съсловия. Практически всяко едно становище и предложение беше взето предвид.
Аз, с риск да прозвучи патетично, ще кажа, че искам да благодаря и на хората в Министерството, и на оперативното ръководство на Фонда, и на Обществения съвет, че в едни тежки условия, на моменти в условия на открита атака, Фондът успя да осигури непрекъсваемостта на работата.
Не знам дали е тук проф. Пилософ. Той може да каже много по-конкретни неща – за количеството деца, които са преминали през Фонда, за решенията, които са взети, тоест Фондът работи. Дали може да работи по-добре? Със сигурност! Всяко едно нещо би могло да работи със сигурност по-добре.
Искам да кажа няколко думи в конкретиката, защото всеки един сигнал, който идва било от членове на Обществения съвет, било от медии, било от другаде, повярвайте ми, с достатъчна сериозност се разглеждат и от управата на Фонда, и от съответните структури в Министерството.
Запознах се с писмото, което е изпратено и до Вас, госпожо Председател, или главно до Вас, и след това до структури на Министерството. Там твърдението е, че за общата бройка от 52 деца, което са изследвали в досиетата, в протоколите част от членовете на Обществения съвет, има погазване или неспазване на волята на Обществения съвет, на решенията на Обществения съвет, твърдения, че има разминаване между гласуването на Обществения съвет и записаното в окончателния протокол. Това, което бях поел като ангажимент, когато това писмо дойде, е направено и за всяко едно от тези досиета и протоколи и е прегледано абсолютно всичко.
Това, което мога да кажа.
Няма, независимо от това, че някъде изглежда, че има разминаване между нещо, което е говорено в залата на гласуване и окончателния протокол, няма нарушение от гледна точка на това да бъде осигурено лечение на дете, когато такова е било становището и мнението на Обществения съвет, няма нарушение на волята на Обществения съвет и няма финансови негативни последици във връзка с разминавания, които са видели колегите.
Да кажа от какво се разминаванията и се надяваме, че и мерките, които ще кажа, че са взети още от последното заседание на Обществения съвет и ще бъдат препотвърдени и развити в следващите, ще доведат до абсолютна обективизация. Когато има част от членове в Обществения съвет, които изразяват съмнение в това, че те са гласували едно нещо, а в окончателния протокол е друго, пък други членове на Обществения съвет нямат такова съмнение, тогава никой не може да бъде превърнат в арбитър на това нещо, защото и двете становища са взети от достатъчно стойностни хора. Това означава да се обективизира процесът.
От заседанието вчера на Обществения съвет вече, първо, е въведен аудиозапис.
Второ, въведен е, както някои от Вас знаят, както и Надзорният съвет на Касата взима своите решения, протоколът се прожектира пред членовете на Обществения съвет и промени във връзка с дискусиите, предложението и решението се нанасят адхок моментално и всички виждат за какво става въпрос.
Трето, от следващото заседание на Обществения съвет за всяко едно от досиетата на децата, които се разглеждат в конкретното заседание на Съвета, служителят на Фонда, който води това досие, ще присъства на заседанието и пряко ще може да чуе, да види, да разбере и да впише директно в собствената си документация решението на Обществения съвет на Фонда.
Моля за извинение тази част от членовете на Обществения съвет за това, че погледнато, хей така просто написано, може да се види определено несъответствие. Несъответствието обаче изглежда по следния начин.
Няма да цитирам конкретни истории на заболяването и невписване на входящи номера във Фонда, или имена, позволете ми това, госпожо Председател, но да кажем, че едно от нещата е свързано с това, че в Обществения съвет е одобрено определено лечение, а в окончателния протокол пише, че се отлага. Това на пръв поглед наистина е погазване на решението на Обществения съвет като орган, който всъщност взима решенията. Това е укор към начина, по който се води документацията, но повтарям, начинът по който се води документацията, не последствията от това. Затова променяме цялата оперативна процедура. Всъщност отлага се плащането. Това дете кандидатства във Фонда, за да може Фондът да финансира медицинско изделие. В случая става въпрос за клапа за хидроцефалия. Фондът не може да каже приема ли или неприема лечението. Лечението му е лечение, но кандидатства за финансиране на клапата си. То е одобрено за лечение, но в протокола на Фонда е записано, че решението за това, колко трябва да бъде сумата, която Фондът да гласува за заплащане, се отлага до представяне на тези документи, за които Ви казах, от болницата: каква е клиничната пътека, колко плаща Касата за това и каква е цената по Закона за обществените поръчки. В една не малка част от тези 52 неща, които пунктуално са извадени от колегите от Обществения съвет, нещата са точно такива.
Разбирам, че това е неправилно, немарливо попълнено от гледна точка на информацията на членовете на Обществения съвет. Това обаче не води след себе си промяна, защото на всяко едно от тези деца процедурата и лечението му са били извършени и съответно това, че не е добавено, че се отлага решението за плащане, а не това че е одобрено, че това ще бъде заплатено на конкретната сума, защото това трябва да направи Фондът, да каже: плащаме 2 хил. лв., 3 хил. лв. или 5 хил. лв. Това решение не може да бъде внесено във Фонда именно заради това да бъдем наясно какво плаща Фондът за това изделие, без от болницата да има този, този и този документ, за които досега говорихме.
Има друг случай, няма да цитирам всички – случай, в който има дете, одобрено с експертни становища за лечение във Франция. Родителите кандидатстват за лечение в Турция. Като резултат от това при гласуването в Обществения съвет има отказ, но в … Нещо се е случило навън. (Раздвижване и излизане на журналистите от залата.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми журналисти, моля Ви, дръжте се адекватно на институцията, в която сте. Пречите на заседанието на Комисията, вместо да бъдете полезни в случая на обществото.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Приключвам, госпожо Председател.
Отново казвам: Фонд – одобрено за лечение във Франция, родителите подават искане лечението да се осъществи в Турция. Решението на Обществения съвет е отказ, в окончателния протокол е „Приемам“. Отново формално нещата се разминават, но Общественият съвет е отказал лечението в Турция, защото вече на базата на предишния протокол има одобрено лечение във Франция.
Абсолютно приемам, не просто приемам, а отчитам като грешка и недобре свършена работа от страна на конкретните длъжностни лица във Фонда това, че аз трябва да Ви обяснявам сега това и, че членовете на Обществения съвет също трябва да им се обяснява това, защото, когато на едното пише „Приемам“, а на другото „Отказ“, и това има нужда от обяснение на министъра, очевидно това трябва да се промени и то ще бъде променено!
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, уважаеми господин Министър. Дадох Ви възможност три пъти да превишите времето, предвидено в нашия Правилник. Надявам се, че не Вашият пресцентър организира напускането на журналистите преди да започнат въпросите на народните представители, защото наистина амбицията на Комисията по здравеопазване е да осигури достатъчно прозрачна и пълна информация за проблемите около функционирането на Фонда.
Ще започна по процедура въпросите от името на Парламентарната група на ГЕРБ.
Заявлението, че детското здравеопазване е приоритет, съдържа в себе си необходимост от комплекс от мерки, които наистина да гарантират на всяко дете в България максимални възможности за лечение – първо в страната, а след това и навън. Разбирането, че не може всяко дете в България да се лекува в чужбина, го имате от страна на народните представители. Категорично това трябва да се внуши на обществото, защото ние трябва да търсим такова ниво на развитие на педиатричната грижа и да използваме добрите специалисти, които имаме, за да може децата да получат своевременно лечение, а не да бъдат забавяни и това да усложни състоянието им от различна усложнена процедура. В същото време има огромен проблем с навигирането на пациентите в България. За съжаление, тежки болни деца се лутат из дебрите на българската система на здравеопазване, докато достигнат до специалистите, които наистина познават най-добре спецификата на конкретното страдание. В това отношение всички ние, които се занимаваме с политика в сектор „Здравеопазване“, сме в дълг на българските деца и трябва да се помисли и в тази посока.
Конкретно, що се касае до проблемите около Фонда, искам да информирам и колегите, че на интернет страницата на Комисията сме получили по електронната поща повече от 140 протестни писма и възражения от родители и граждани, които смятат, че наистина има проблеми, и затова нашата амбиция тук е да изясним и да потърсим решение на поне част от тях чрез Вашата активна намеса.
Искам, разбира се, да попитам – от една страна, благодаря за това, че ни убедихте, че винаги е гарантирана медицинската целесъобразност и прозрачност на процедурите, или оттук нататък ще бъде гарантирана още по-голяма такава, от друга страна, важно е да се изкоренят части от порочните практики. Много важно е да се подобри комуникацията между отделните звена, които определят пътя на детето до достигането на най-доброто място на лечение. Тук е много важно наистина отново да кажем, че една добра информационно-комуникационна система ще помогне в случая също, което ще помогне и на цялото българско здравеопазване, защото темата за единната информационна система винаги е актуална и все още нерешен проблем.
Най-важното в случая е да разберем какво нарушава крехкия мир между ръководството на Фонда и Обществения съвет и дали всички тези мерки досега са били в резултат на някаква финансова рестрикция? Ние, като народни представители, които гарантираме бюджета на Касата с гласа си, искаме да знаем дали средствата в този бюджет за тази година са достатъчни. Ако имате информация колко средства от бюджета на Фонда се изразходвани до този момент и какво ще се случи през следващата година с плана за бюджета на Център „Фонд за лечение на деца“ и, разбира се, от тук искам да изясним и дали категорично не са финансови причините за проблемите около функционирането на Фонда, защото това е най-важно за нас? Всички други процедури впоследствие могат да бъдат оптимизирани.
Имате думата за кратък отговор, в рамките на две минути.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Първо, отговорът на конкретния Ви въпрос – никога не е имало, няма и няма да има финансови причини, тоест бюджетни рестриктивни причини за промяна или правила, или налагане на различни правила, в работата на Фонда. За миналата година планираният бюджет беше 12 милиона, в края на годината достигна до 13 милиона и половина и те бяха изплатени. Тази година също, отново, и това е ангажимент, който от мое име и от името на финансовия министър на правителството декларирам пред Вас, но още веднъж да го кажа за всеки, който такова съмнение, всеки един лев, който е нужен за осигуряване на финансовата гаранция на работата на Фонда, е осигурен и ще бъде преведен на Фонда в момента, в който Фондът има нужда от това.
Още веднъж да повторя, госпожо Председател. Не е стоял, не стои и, доколкото е в обозримите ни възможности, няма да стои финансов проблем, тоест подсигуряваме дейността на Фонда от гледна точка на бюджета.
За всичко останало Вие сте права. Знаете, че засега е една още крехка като възможност и практика, но тези центрове в болниците, които направихме за детско и майчино здравеопазване, би трябвало да имат тази функция – да канализират по системата между общинските, областните, до националните консултативни центрове по специалности, нуждата и възможността хората да получат информация къде най-адекватно могат да бъдат лекувани. Знам, че има още много какво да се направи в тази посока. Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Парламентарната група на Коалицията.
ЕМИЛ РАЙНОВ: От БСП – по-кратичко за протокола.
Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги, господин Министър! Аз, както винаги, ще бъда кратичък, като адмирирам всички усилия, които провеждате и влагате, за да подобрите работата в българското здравеопазване.
Само два бързички въпроса. Те всъщност са едно и също.
Вие казахте, че до края на годината ще има единни регистри. Вие казахте, че от вчера едва ли не, всички протоколи се качват, всички решения се качват и всичко става прозрачно и чудесно. Това означава ли, че досега това не се е случвало, че досега не е имало регистри, че досега не се е знаело какви протоколи са се вземали, и какви решения? Моля само кратичко уточнение. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, уважаеми господин Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми д-р Райнов, уважаеми госпожи и господа народни представители! Не съм казвал, че нещата са прекрасни, не подлежат на подобрение, че аз и оперативното ръководство на Фонда не виждаме реалните проблеми, просто изложих – опитах се да бъда конкретен, мерките, с които считаме, че може да се подобрява тази дейност. До голяма степен отговорът на Вашия въпрос е „да“. Системен модел, по който в определен срок, с определена последователност, да постъпват и да бъдат нанасяни в определена единна система по реда на постъпване исканията с входящи номера на пациентите, не е съществувала. Тук е директорът на Фонда, хора, които са от много време в Обществения съвет на Фонда, и те могат да го потвърдят. Това е една от причините да търсим промяна в начина, по който се движат процедурите във Фонда. Считам, че начинът, по който представих…
В сряда този регистър на хората, които търсят подпомагане от Фонда, ще бъде активен. Спестих го днес на Комисията, за да видите разликата между сегасъществуващото и това, което е в бъдеще. Надявам се поне от мненията, защото сме търсили родители, търсили сме и хора от Обществения съвет за начина и структурата, по които да изглежда този регистър на заявителите, надявам се, че ще бъде по-добре.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
От Движението за права и свободи – д-р Адемов, ще зададете ли въпрос? Имате думата.
ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми господин Министър, може би трябва да започнем в началото с благодарности, с удовлетворение към ръководството на Министерството, към директора на Фонда и представителите на Обществения съвет за това, че полагат усилия Фондът да работи в условия на прозрачност. Очевидно е, че целта и идеята на народните представители от Комисията по здравеопазване е да подпомогнат Фондът да функционира по по-добър начин, защото винаги може да функционира и по-добре, отколкото досега.
Сега ще се опитам да формулирам конкретни въпроси с надеждата да помогнем в дискусията при вземането на решенията. От тази гледна точка искам да попитам има ли регистър на заболяванията, които не могат да се лекуват в България? Ако има такъв регистър, кой може да го изготви? Понеже стана въпрос за регистри, моето мнение е, че националните консултанти, ръководителите на научните дружества и други експерти по логиката на изработването на алгоритъм за поведение при клинични пътеки, да изготвят такъв алгоритъм за всяка една, ако не нозологична единица, то поне по международните квалификации на болестите или както решите за добре.
Защо казвам това? Защото, ако има такъв регистър, ако има алгоритъм на поведение, при всяка една нозологична единица, при всяко едно заболяване, тогава и близките, децата и специалистите, които лекуват децата, ще знаят този път – примерно за нозологична единица „х“ са необходими набор от документи от изследвания и така нататък, тези неща. Ако това нещо се случи, мисля, че това ще бъде принос в подобряването на функционалността на дейността на Фонда.
Новият Устройствен правилник, който е изготвен от екип на Министерството – разбрах, че са приети всички становища на представителите или по-голямата част от тях, на представителите на Обществения съвет. Този нормативен акт, защото това е на министъра на здравеопазването, нали така – Устройственият правилник, той…
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: На Министерския съвет.
ХАСАН АДЕМОВ: На Министерския съвет ли? На министъра… Както и да е, това е по-малкото значение.
Защо питам? Той не е някакъв документ, който да е замръзнал, може и да се променя. И ако това е така, нека представителите на Обществения съвет, които присъстват тук, да кажат, какво от този Устройствен правилник пречи на дейността на Фонда, какво трябва да се допълни, за да може да се подобри дейността на Фонда? Това са конкретните неща.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате възможност за отговор, господин Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми д-р Адемов, уважаеми госпожи и господа народни представители! Отзад напред – разбира се, за мен тезата, че Устройственият правилник на Фонда не е консултиран, не са отчетени най-широк кръг мнения, е неприемливо, защото наистина достатъчно време, достатъчно срещи – лично д-р Ваньо Шарков е имал около 50 срещи на тема това нещо.
Доктор Адемов, аз не проявявам по никакъв начин… Не Ви опонирам. Всяко едно допълнително мнение, което може да бъде аргументирано, може да бъде смислено, поемам пред Вас, пред Комисията, ангажимента, че то ще бъде прието, в случай че представлява достатъчно сериозна промяна в Правилника. Мога да го внеса и в Комисия, ако не възразявате, защото това е важно, след като е важен обществен проблем, и да го мислим.
Какво да Ви кажа? Имаше някакви предложения, от това което се сещам сега, малко на вентилатор, примерно едно от предложенията, което не беше прието, беше директорът на Фонда да не бъде лекар. Нито мога да обясня защо трябва да бъде прието такова предложение, а пък аз имам вътрешното си убеждение, че добре да бъде лекар, защото добре е машинист да кара влак, добре е лекар да отговаря за лечението на хора, добре е… Де да знам – всеки с професията си.
Абсолютно съм отворен за всяко едно предложение, стига то да може да бъде ясно аргументирано и да е ясна ползата от прилагането му.
От гледна точка на другото нещо, което казвате, бих се въздържал в момента да Ви дам конкретен отговор, дали да пристъпим – по-скоро ще се допитам и до националните консултанти, защото трябва да отчетем, ако говорим за регистър на заболяванията, които да могат да бъдат лекувани в България, както казвате. Трябва да бъдат отчетени ред фактори – не споря, просто мисля на глас: локализацията на заболяването, степента на развитие на заболяването, възрастта на детето или човека, методиката, по която това заболяване може да бъде третирано, в зависимост от това достъпна ли е в български условия поради технологична или кадрова обезпеченост или не. Моля за време да помисля по това предложение, защото наистина е интересно и би обективизирало процеса.
Нали сте съгласен и с това, което в момента адхок ми хрумва като неща, които би трябвало да бъдат обхванати, не знам дали няма да влезем в някаква прецизност, която пък да даде щета по-скоро, отколкото…
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Въпрос от името на Реформаторския блок.
Заповядайте, доц. Шишков.
ДИМИТЪР ШИШКОВ: Уважаема госпожо Председател, колеги, господин Министър! Основната грижа на родители и това, от което се недоволни от Фонда, е това, че има някакво забавяне в обработката на данните. Все пак аз чух и съм удовлетворен от това, което Вие казахте за мерките, които са взети и от Министерството, и от Фонда за бързото предвиждане на документите и за бързото изпращане на децата за лечение, тези които се нуждаят, разбира се. Все пак с нещо трябва да бъде измервано до този етап дали тези мерки са правилните. Затова моят въпрос е конкретен.
В сравнение с миналата година и тази година успели ли са от Фонда да изпратят повече деца за лечение, отколкото да кажем, да сравним миналата година и тази година? И ако изпратените деца са повече тази година в сравнение с миналата година, това означава, че Фондът работи според мен по-добре. Значи работи по оптимизирано, значи има по-малко нещастни родители и повече излекувани деца имаме. Затова моят въпрос е: има ли повече изпратени деца в сравнение с миналата година?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, господин Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Шишков, уважаеми госпожи и господа народни представители! Искам да направя това уточнение. С яснотата, че количественият измерител е един от измерителите на работа на всяка една система, аз затова казах, че е изключително важен фит бекът от това като сме го пратили това дете някъде, какъв е резултатът, как се проследяват, може ли нашата система след това пък да поема останалата част от лечението. Затова проф. Пилософ има ред от системни идеи по какъв начин този период от лечението на детето в чужбина след това се инкорпорира вътре в нашата система, за да може това да бъде продължаващо.
С уговорката, че мога да кажа не изпратени за лечение, а разгледани брой преписки, брой заявления за периода от промяната на ръководството на Фонда, не мога да кажа за периода от промяната на Устройствения правилник, защото е много кратък този период, но от промяната на Фонда, тоест от пролетта досега, ако го вземем като интерполирано на годишна база тези пет месеца, броят на децата, чиито заявления са разгледани за този период от Фонда, е по-голям, отколкото през миналата година. С цялата условност на това, че това е чисто количествен критерии, но пък това е критерии, че Фондът работи. Вече процедурите, обективността на процедурите вътре във Фонда, е предмет и на днешния разговор и на това, което д-р Дариткова, и д-р Адемов говорят.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Сега е наред Патриотичният фронт – госпожо Петрова, заповядайте.
СУЛТАНКА ПЕТРОВА: Госпожо Председател!
Уважаеми господин Министър, госпожо Председател, уважаеми колеги! Наистина всички имаме отговорност към това, което се случва, и обществото в последните няколко месеца настръхна срещу неблагоприятните тенденции, които се развиха в този Фонд.
Моят въпрос е, тъй като наистина се вижда желанието на Министерството и помощта, която е оказало за добрата работа в този Фонд, мислите ли, господин Министър, че с всички тези промени, които Вие направихте – и структурни, и с новия Правилник, наистина ще може този Фонд от тук нататък да работи добре, функционално?
Другият ми въпрос е свързан с набирането на документите, които отнемат изключително много време на родителите. Не е ли крайно време да помислим, най-вече Вие като министър на здравеопазването, за електронното здравеопазване? Аз мисля, че за всичко това, за което говори д-р Дариткова – за координацията, комуникацията между звената, обикалянето, набирането на тези документи, в основата на всичко това е електронното здравеопазване. И ако ние вървим в тази посока и искаме наистина нещо добро да се случи за всички граждани, защото в момента тук разглеждаме един голям проблем, който изникна във Фонда за лечението на децата. Тези проблеми съществуват между нас, в цялото общество и ние не трябва да си затваряме очите. Не може един родител да обикаля месеци наред, за да събере документи, когато животът и здравето на детето му са в риск. Според мен, може би трябва да поемете отговорност и, ако искаме да има прозрачност, ако искаме да има достъпно здравеопазване в България, мисля, че това е пътят и трябва да вървим към него.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор, уважаеми господин Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Петрова, уважаеми госпожи и господа народни представители! Измерителят на това – това което може да направи администрацията на Министерството, това което може да направи оперативното ръководство на Фонда и Общественият съвет като процедури на работа, е да бъдат създадени предпоставките и обективните критерии за това дали сроковете са спазени, дали това може да бъде публично проследимо от всеки или квази-всеки, който да има достъп до това нещо, и в крайна сметка резултатът като ефект върху здравето, в случая децата, които са изпращани било за лечение в чужбина, било подпомагано финансово лечението им в България.
Убеждението ми като човек, който е предложил на Министерския съвет този нов Устройствен правилник, пак казвам, на базата на много дълги дискусии с професионална общност и с всички заинтересовани страни, е, че новите правила дават на Фонда, на управата на Фонда и като възможност за информираност, и за бързина на реакцията на Обществения съвет, по-добри възможности. Отново преповтарям, че правителството гарантира финансирането на Фонда и не е имало, няма и няма да има финансов проблем в това Фондът да може да осигури лечението на деца тогава, когато това е безспорно доказано като нужда.
Доктор Шарков иска да прочете нещо. Тук сме записали, че „Заявлението и документите по ал. 1 могат да бъдат подавани по електронен път по условията и реда на Закона за електронните документи и електронния подпис и Закона за електронното управление”. Това е така.
Като говорите за електронна система.
Аз като казвам, че информационната система на Фонда до края на годината ще бъде изцяло заедно с регистрите и всичко, което е нужно за една информационна система вътре, начинът да може да се анализира информацията, да може да се анализира резултатът от лечението в системен вид, това ще бъде факт. Това, че външните експерти ще могат да получават по електронен път цялата документация, а не да се разнасят едни папки, също е нещо, което е заложено в спецификациите към хората, които изработват този софтуер.
Разбира се, че това има отношение към електронното здравеопазване. Мисля, че последно имах възможността да говоря за това по вота на недоверие, когато имаше въпрос, свързан с това дали са се развили. Препотвърждавам тайминга, за който говорихме, и вече съм разписал заповедта за започване на един пилотен проект за безхартиено, за тестване, съответно на електронна рецепта и електронно направление. Заедно с Асоциацията на личните лекари, заедно с фармацевти, заедно със съсловията, наистина да видим пилотно, тестово къде са бъговете, как работи системата. Това води, първо, до отмяна на хартиените носители, което за изпълнителите на медицински дейности е безспорно облекчение, второ, до всичките по-добри неща, за които Вие говорихте, свързани с електронизацията на системата, и трето, до много по-ясна и проследима отчетност и акуратност за това какво се случва и как се случва.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря.
Въпрос ще зададе доц. Кючуков от името на АБВ.
ГЕОРГИ КЮЧУКОВ: Благодаря, госпожо Председател.
Уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Моят въпрос ще бъде съвсем прагматичен, защото няма какво да кажа повече от колегите.
Приветствам усилията на ръководството на Фонда за това процедурата да стане по-прозрачна и по-бърза, и срещу това никой не би имал нещо против.
Примерите, които дадохте, са за едно от най-често срещаните плащания от страна на Фонда, за скъпоструващи консумативи. Повечето от тези скъпоструващи консумативи се заплащат частично от Касата и за останалото се кандидатства пред Фонда, като стойността, която Фондът трябва да заплати, се явява разликата между договорената по време на търгове цена на даденото лечебно заведение и това, което заплаща Касата. Известно е също така, че цената на една клапа, за която дадохте пример, в отделните лечебни заведения варира страшно много. По този начин едно лечебно заведение получава за едно и също нещо повече от Фонда, отколкото друго би получило.
Моят въпрос е: как смятате, че може да се избегне тази аномалия и не смятате ли, че както при лекарствата, така и при скъпоструващи консумативи, едно централизирано определяне на цените ще бъде по-ефективна от финансова гледна точка?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор на този въпрос.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Кючуков, уважаеми госпожи и господа народни представители! Няма да влизам, защото съм си обещал, освен, ако изрично по някаква причина не бъда предизвикан да го направя днес или в следващите дни, в разказ за конкретика за лошите практики, които бившето оперативно ръководство на Фонда си е позволявало. Това няма нищо общо с решенията, становищата и чистотата в позициите на Обществения съвет. Общественият съвет не е бил информиран за огромно количество от тези практики. Но всички ще станете свидетели на това в най-скоро време по официален път.
За едно сте прав. Трябва да кажа нещо малко, за да отговоря, госпожо Председател, на уважаемия доц. Кючуков.
Има лечебно заведение, което има договор с Фонда за такива медицински изделия, ние му сменихме ръководството, в което новото ръководство завари две възможни цени на това медицинско изделие – едната по рамково договаряне, другата по обществена поръчка. Цената по рамково договаряне се оказа с 26% по висока, отколкото тази по обществена поръчка. По чуден начин, както можете да предполагате, към Фонда е фактурирана само цената по рамково договаряне с 26% по-висока. Дали в цената по Закона за обществените поръчки това е реалната цена на това медицинско изделие? Какво е сложено вътре? Само по договор с една болница има две фирми-доставчици на определено медицинско изделие. И двете са на един същи физически адрес. Ръководството на едната е на гражданка от гръцки произход тридесет и втори набор. Нищо не казвам. Само казвам фактите, които са само от взаимоотношенията между Фонда и тази болница. Двете фирми на един и същи адрес са получили – едната 430, другата 470 хил. лв., в рамките на една година. В много от случаите Фондът е заплащал пълния размер на медицинското изделие и отделно болницата е взимала от Касата това, което се полага за лечението на съответния пациент, до стойността, която съответно Касата плаща – било за клапа, било за нещо друго.
Конкретно на Вашия въпрос.
Познанието носи печалба, доц. Кючуков!
В понеделник, и тук го казвам много ясно пред Комисията, в понеделник ще разпиша стартирането на процедурата по централизираната обществена поръчка за лекарствата, иначе д-р Пенков ще тича около Министерството с фланелка на Централния спортен клуб на армията. Това го казвам съвсем сериозно.
А иначе, работим по такава процедура, първо, за медицинските консумативи, които са простите ежедневни медицински консумативи в болницата. Те са прости, прости, но са огромни като количества – марли, памук, игли, спринцовки и всичко останало, такава централизирана процедура. Много е тънък моментът с медицинските изделия. Знаете, тук става въпрос за много видове ортопедични консумативи, за много видове нервно-хирургични консумативи. Като тук не споря с Вас, че трябва да се обективизира стойността на това нещо. Но там конкретната преценка на лекуващия лекар каква точно клапа на Вас като неврохирург, или на доц. Кастелов като ортопед, каква точно става, или каква точно плака, или какъв точно пирон трябва да бъде сложен, това за мен е и трябва да бъде дискреция на изкуството на лекаря. А това, че трябва да има тавани за това нещо и трябва да има много по-обективни процедури на Касата, защото специално за невро-хирургичните консумативи или за част от тях, в момента са съставени едни групи в Касата, тоест те са обединени на някакви групи. Грубо казано, за да ме разберат колегите, които не са лекари – маркуч, еди какво си, еди квакво си и еди какво си в една група, и в другата еди какво си. Тоест единична стойност, единична цена на клипса, на койла, на нещо друго няма.
Амбицията и на Касата, и на Министерството е за следващото договаряне това нещо да бъде променено. Но на този етап, ако ме питате, дали сме готови да отидем на конкретна централизирана обществена поръчка за медицински изделия, отговорът ми е „не”, защото считам, че има да се извърви още път по обективизацията на главно номенклатурата вътре. И това е път в диалог с медицинските съсловия.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИКТОВА: Благодаря.
Уважаеми колеги, имате право и на втори въпрос. Има ли някой нещо да добави към дебата? Да.
Доктор Адемов, заповядайте.
Първо, от групата на ГЕРБ ще попитам – някой от колегите? Не.
Доктор Райнов? Не.
Доктор Попова, заповядайте.
КАТЯ ПОПОВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, господин Министър! Моят въпрос е като продължение на въпроса на доц. Кючуков.
Приветствам Вашите усилия и мерките, които взимате за добрата работа на Фонда, но искам да Ви попитам много конкретно, на какво основание по принцип Здравната каса заплаща лечението на децата в чужбина?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор – заповядайте.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! На основание на общите единни системи за сигурност, на базата на
„Формуляр S2”, който Касата издава, и то е ангажиментът от страна на публичния фонд, или респективно в случая, в който го издава министърът, на това, че държавата, която изпраща съответния пациент, гарантира, че ще финансира лечението в страна от Европейския съюз. Това е по линията на „Формуляр S2”.
Ако отворим разговор за „Формуляр S2”, нека да Ви кажа, че… Не знам дали това не трябва да бъде на закрито заседание на Комисията обаче да изговоря нещата, свързани с практиките по издаване на Фонда на „Формуляр S2”?
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Не, не, в никакъв случай сега няма нужда да обсъждаме тези практики. Все пак всичко що касае Фонда, е коментирано.
Доктор Адемов, имате ли въпрос? Не.
Други колеги?
Господин Великов, ще Ви броим за нечленуващ в парламентарна група. Имате право на въпрос – извън процедурата или от Реформаторския блок втори въпрос, за да сме по-коректни.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Взимам думата, не само защото имам афинитет към Комисията, но и защото съм единственият тук народен представител, който навремето участваше в приемането на Закона за този Фонд. Тогава все още бяхме в управлението.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Но имаше ли тогава такъв Закон?
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Имаше, имаше такъв. (Шум и реплики.) Твърдите, че не е имало Закон, в който да е отбелязан този Фонд? Мисля, че имаше и то беше 2004 г.
Когато обсъждахме, точно аз застъпвах тезата, че е хубаво да осигурим възможност и тук да се лекуват децата, и само в по-редките случаи да бъдат в чужбина. Тогава си спомням, че ролята на Обществения съвет имаше клауза да се събират дарения, да се използват.
В този смисъл, господин Министър, събират ли се, получават ли се дарения, използват ли се целесъобразно? Ролята на Обществения съвет би трябвало в този смисъл да ги привлича тези дарения. Осъществява ли се междувременно или всичко се чака на държавата, на бюджета и така? Благодаря.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Имате думата за отговор.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаеми господин Великов, уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа! Ако конкретният Ви въпрос е за дарения – да. Дарения се събират. Стойността на даренията до този момент на тази година е 36 хил. лв., нали така, проф. Пилософ? Около 100 хил. лв. са даренията миналата година. Порядъкът е този. В рамките на миналата година даренията са 130 хил. лв., извинявайте. Постъпили веднъж във Фонда, биват изразходвани, надявам се в условията на същата прозрачност, за която говорим, по начина по който се изразходват и останалите 12 или 13 милиона публични пари.
За мен е важно, затова благодаря и за това изслушване пред Комисията, много бързо през практиката, защото то не става с говорене срещу говорене – през практиката, през ежедневната работа на Фонда, обществото да си върне и препотвърди доверието в начина, по който Фондът работи, защото пък това дава, първо, стабилност и сигурност в родителите и, второ, и практиките на дарения вероятно биха се увеличили в институция, в която имаш увереност в процедурите, в начина на работа и в прозрачността, по която се случват нещата.
Нека да кажа и още нещо, може би от гледна точка на начина, по който – защото изтече мандатът на един състав на Обществения съвет и част от тях е ексОфицио понеже са втори мандат и така нататък, трябва да бъдат подменени, други колеги подадоха оставките си, защото не искат да продължат работата си в Обществения съвет на Фонда и част от медиите, които д-р Шарков персонално прави този процес, които са поканени да дадат своите предложения за Обществения съвет на Фонда, както е по Правилник, всъщност те избират и са избрали вече да предложат представители на тази медия, но юристи. Именно от гледна точка на това медията като някакъв обществен гарант, публичен гарант на правилата и на начина, по който работи Фонда, да могат да имат максимална компетентност за това, че оперативното ръководство, начинът по който се случват нещата, работи добри, ако отговарям на въпроса.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, има ли допълнителни въпроси?
Благодаря.
Смятам с това, че първа точка от дневния ред е изчерпана. Разбира се, благодаря на всички, които участваха в това изслушване, защото трябва наистина да гарантираме възстановяване на общественото доверие. Благодаря на всички, които имат усилията и амбицията това да се случи. Пожелаваме успех на работата на Фонда. Ще следим оптимизирането на всички процеси, които Вие заявихте, и тяхната още по-голяма прозрачност. Все пак се надявам това да бъде началото на един по-глобален разговор за по-добрата педиатрична грижа в България, защото там проблемите са много повече.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Аз благодаря, госпожо Председател, още веднъж. Взех бележка от всяко едно от мненията, което изслушах. Благодаря за възможността.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Сега преминаваме към Втора точка от дневния ред, а именно отговори на актуални въпроси, отправени от членовете на Комисията по здравеопазването, така наречения „блиц контрол“.
Уважаеми колеги, имате възможност за въпроси. От Парламентарната група на ГЕРБ нямаме въпроси към министъра.
Заповядайте, д-р Райнов от името на БСП.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми колеги, господин Министър, скъпи гости! Тази тема отдавна сме я разнищили с министъра, че поне в здравеопазването всичко е на „ти“. Излишно е да говорим – реформата е направена, всичко е наред. Излишно е да се задават въпроси, но пък от друга гледна точка, се чувствам леко заинтригуван, четейки пресата през миналите дни, да задам един скромничък въпрос. В никакъв случай не го обвързвам с предстоящите избори. Вярно, че министърът сега е намерил време, лутайки се из дебрите на реформата. Естествено адмирираме това за сключения тристранен договор, за повишаването на заплатите и така нататък. Изкушавам се да задам два леки въпроса.
Първият въпрос е, аджеба кои го подписаха този договор и юридическата стойност на това, което е подписано? Вторият въпрос естествено е неминуем – а откъде ще дойдат парите? В никакъв случай няма да зачеквам темата за задълженията на болниците и дали няма да се увеличат, но – накратичко, господин Министър, ако обичате. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Господин Министър, имате възможност да отговорите.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми д-р Райнов, уважаеми госпожи и господа! Това ако е скромен въпрос, както се казва, какво остава за Вашите по-амбициозни въпроси?
Ако ми позволите, госпожо Председател, защото в детайл на въпроса на д-р Райнов, д-р Шарков би могъл да бъде максимално експертно полезен като председател на тази тристранна група за браншовото споразумение, но това е браншово споразумение в сферата на здравеопазването, което за последен път е актуализирано 2013 г. Оттогава само са преподписвани размерите на минималните доходи, които получават различните категории, заети в сферата на здравеопазването.
След като и синдикати – като говорите „между кои”, значи КНСБ и „Подкрепа“, ако има други синдикати, които биха се присъединили, за нас ще бъде удоволствие, работодателските организации, които участваха в целия този процес и са абсолютно съгласни с това, са всички изредени легитимни работодателски организации. Част от тях не присъстваха на самата процедура по това нещо, не защото не са абсолютно съгласни и техният подпис не стои под работните протоколи за решението какви да бъдат параметрите на това браншово споразумение, а защото част от работодателските организации в големия Съвет за тристранно сътрудничество имат определени резерви към минималните осигурителни прагове. В темата няма нищо общо едното с другото, но като цяло това се отразява на това, но в рамките на работните групи и подписите на всяка една от работодателските организации под работния документ стои, ако това е същността на Вашия въпрос.
Може би д-р Шарков, ако позволява процедурата – не, добре.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Не се позволява процедурата. Ако може той нещо да Ви подскаже в отговор на уточняващия въпрос на д-р Райнов?
ЕМИЛ РАЙНОВ: Явно в суматохата много сме се шегували. Кратичко – кои поставиха своите подписи отдолу?
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Търговско-промишлената палата, Стопанската камара, КНСБ, „Подкрепа“, като под работните протоколи са подписите и на КРИБ…
ЕМИЛ РАЙНОВ: Не, не работните протоколи – окончателния, господин Министър.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Няма само КРИБ и АИКБ на края от всички възможни, но пак казвам това е с писма от тях, в които те препотвърждават това, че това абсолютно отговаря и е част от клаузите, които са договорени с тях. Имат принципно решение за забавяне на този процес във връзка с голямата тристранка и минималните осигурителни прагове. Няма драма.
ЕМИЛ РАЙНОВ: Няма драма. Чудесно! Благодаря Ви. И не е предизборно в никакъв случай! (Шум и реплики.)
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Нарушихте вече процедурата – да, довършете нарушението.
МИНИСТЪР ПЕТЪР МОСКОВ: Извинете, че не е по процедура, но… От юни месец работим по това. Това, че винаги в този период от годината започват тези браншови споразумения по сектори, това, независимо дали има избори или не, е сега. Съжалявам. От друга страна, пък Коледа е след изборите, което може би е тъжно, но Коледа винаги е в определен период от годината и така стоят нещата.
ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря, господин Министър.
Има ли други въпроси в рамките на блиц контрола? Няма.
Благодаря на всички участници в днешното заседание на Комисията.
(Закрито в 17.10 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Даниела Дариткова)
Стенограф:
(Маргарита Крачунова)