Комисия по околната среда и водите
04/02/2016
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
№ 653-11-2/5.02.2016 г.
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА 43-ТО
НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКЕТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
С Т А Н О В И Щ Е
ОТНОСНО: Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016 г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г.
На свое редовно заседание, проведено на 04 февруари 2016 г., Комисията по околната среда и водите обсъди получената Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г. и приета с Решение № 57 на Министерския съвет от 28.01.2016 г.
На заседанието от страна на Министерство на околната среда и водите присъстваха г-жа Атанаска Николова-заместник-министър и г-жа Силвия Рангелова-директор на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международната сътрудничество.
Годишната програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016г.), беше представена от г-жа Николова.
Предложената Годишна програма се приема в изпълнение на чл. 105, ал.1 и 4 от Конституцията на Република България, съгласно който Министерският съвет ръководи и осъществява вътрешната и външната политика на страната в съответствие с Конституцията и законите, информира предварително Народното събрание и дава отчет за своите действия, когато участва в разработването и приемането на актове на Европейския съюз (ЕС).
Програмата е разработена в съответствие с работната програма на Европейската комисия (ЕК) за 2016 г., приоритетите на тройката Председателства на Съвета на ЕС – Нидерландско, Словашко и Малтийско (1 януари 2016 г. - 30 юни 2016 г.) и програмата на Нидерландското председателство на Съвета на ЕС (1 януари – 30 юни 2016 г.).
В Работната си програма за 2016 г. ЕК предлага 23 нови инициативи в съответствие с десетте приоритета на Програмата за работни места, растеж, справедливост и демократична промяна, както и нови 27 инициативи по Програмата на комисията за пригодност и резултатност на регулаторната рамка. Комисията цели постигане на концентрация и енергия в предложенията с най-голямо въздействие върху работните места и растежа, като оттегли или измени 20 вече съществуващи предложения. В планираните нови инициативи е и устойчивия енергиен съюз с ориентирана към бъдещето политика по въпросите на изменението на климата, като през 2016 г. ЕК ще представи повечето от елементите, предвидени в пътната карта за енергийния съюз. Ключов приоритет ще бъде прилагането на пакета за енергетиката и климата до 2030 г.
Зам.-министър Николова подчерта, че в изпълнение на заключенията на Европейския съвет от м. октомври 2014 г., на 15 юли 2015 г. ЕК публикува „Летен енергиен пакет”, част от който е реформирането на Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ), което е стъпка към постигането на дългосрочната цел на Съюза за намаляване на емисиите на парникови газове до 2030 г.
Във фокуса на позицията, отстоявана от страната ни, е при ефективното постигане на целите за намаляване на емисиите до 2030 г. да се отчита социално-икономическата цена и нейната поносимост. Като страна бенефициент по новите финансови механизми България ще настоява за свобода при избор на проектите, разширяване на обхвата и географския баланс, за гъвкавост и опростени административни процедури. През първата половина на 2016 г., съгласно заключенията на Съвета от октомври 2014 г., ЕК следва да представи ново законодателно предложение за намаляване на емисиите извън ЕСТЕ, което да регламентира периода до 2030 г. Методиката за определяне на националните цели ще продължи да се прилага до 2030 г., като усилията ще се разпределят на база на относителния дял на брутния вътрешен продукт (БВП) на глава от населението. Очаква се и представяне на предложение от ЕК относно включването на сектора „Земеползване, промяна в земеползването и горско стопанство” в рамката на политиките на ЕС в областта на климата за периода от 2020 до 2030 г.
През декември 2015 г. ЕК прие нов амбициозен проект от мерки за кръговата икономика за по-устойчиво използване на ресурсите. България разглежда предложението като стъпка в правилна посока, но счита поставените цели (10% депониране на битови отпадъци и 65% рециклирани до 2030 г.) за прекалено амбициозни и трудно постижими. България намира единствения критерии за дерогация за несправедлив и необоснован и в хода на преговорите ще настоява за неговото преразглеждане.
В друг сектор на околната среда – качеството на въздуха, предстои в началото на 2016 г. да стартират тристранните преговори с Европейския парламент по предложение за директива за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители, включено в „Пакета от мерки, свързани с опазването на чистотата на атмосферния въздух”, представен от ЕК в края на 2013 г. Целта е установяване на нови национални ангажименти за намаляване на емисиите от 5 атмосферни замърсителя, които да бъдат постигнати и спазване след 2030 г. Преговорите ще се водят на базата на одобрен общ подход от Съвета по околна среда. България подкрепя общия подход, тъй като договори национални ангажименти за 2030 г., които са амбициозни, но реалистични и постижими.
След представяне на годишната програма на Министерския съвет за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз 2016 г. и проведената дискусия, в която взеха участие народните представители Б. Великов, Ст. Иванов, Ив.Вълков и представителите на МОСВ, Комисията гласува с 14 гласа „за”, без „против” и „въздържали се” и прие следното
СТАНОВИЩЕ:
Приема Годишната програма за 2016 г. за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2016г.), № 602-00-7, внесена от Министерски съвет на 29.01.2016 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ:
СТАНИСЛАВ ИВАНОВ