Комисия по околната среда и водите
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на политическото ръководство и законодателната програма за 2015 г. на Министерство на околната среда и водите.
2. Разглеждане, обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г., за първо гласуване.
3. Разглеждане, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите
4. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ
№ 1
На 4 декември 2014 г. от 14.45 часа в зала 456 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
Списък на присъстващите народни представители и гости се прилага. Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне на политическото ръководство и законодателната програма за 2015 г. на Министерство на околната среда и водите.
2. Разглеждане, обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г., за първо гласуване.
3. Разглеждане, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите
4. Разни.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добър ден, уважаеми колеги, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги от Министерство на околната среда и водите. Днес е първото заседание на нашата комисия. пожелавам на всички дано да бъдем здрави, за да може да изпълняваме задълженията, които са ни вменени в работата като членове на тази комисия в нашата работа.
Предлагам да преминем към представянето на дневния ред и гласуването му за работата на днешното заседание на комисията. Дневният ред ви беше изпратен и по имейлите, на който успяхме но е в пощенските кутии на всички, така че може би вече всички сте се запознали. Проектът за дневен ред, който, както казах, вече ви беше предоставен, е следният: 1. Представяне на политическото ръководство и законодателна програма за 2015 г. на Министерство на околната среда и водите. 2. Разглеждане, обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г. № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 деке4мври 2014 г., за първо гласуване. 3. Разглеждане, обсъждане и приемане на вътрешните правила за работа и дейността на комисията по околната среда и водите. 4. Разни.
Ако имате някакви изказвания относно бюджета или някакви предложения, уважаеми колеги? Не виждам заявки. Предлагам да гласуваме. Който е съгласен с така представения проект за дневен ред, моля да гласува.
Гласуване: 15 гласа „за“, против няма, въздържали се няма.
ПО ТОЧКА ПЪРВА:
Представяне на политическото ръководство и законодателната програма за 2015 г. на Министерство на околната среда и водите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Давам думата на министър Василева, която ще представи нейния екип. Само искам да кажа, че госпожа Василева беше заместник-министър на Министерство на околната среда и водите в периода 2009-2013 г. Участвала е в разработването на така важната водна стратегия на страната, след това е избирана за народен представители в 42-ото и в 43-ото народно събрание. В момента е избрана за министър на околната среда и водите. Заповядайте, госпожо Василева.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря за възможността на първото заседание на новосформираната Комисия по околна среда и води да бъдем заедно и да представя екипа си. Преди всичко позволете ми да поздравя всички вас за това, че сте членове в за мен една от най-важните парламентарни комисии, защото е безспорно, че политиките, които са свързани с опазването на околната среда и водите имат изключително значимо място в националните приоритети и политики и, разбира се, повсеместно и хоризонтално приложение във всички секторни политики. Както и господин Иванов спомена, аз имах честта да бъда част от народното представителство, след което поех задачата да управлявам ведомството и имам честта да представя пред вас политическия кабинет. Заместник-министрите, с които имам удоволствието да работя, са хора със значителен опит – професионален, експертен, управленски. Ще имате възможност да се представят колегите Бойко Маринов и Красимир Живков. Аз предварително искам да извиня пред вас господин Павел Гуджеров, който също е член на ръководството на Министерство на околната среда и водите, защото трябваше да замине спешно. Знаете, че днес има критична ситуация, която възникна във връзка с интензивните валежи. Той пътува в момента към язовир Тича, където положението е доста критично. Очаква се да започне да прелива язовирът. В момента се изпуска контролирано водата от него. Той има ангажимента ресорно да отговаря за политиките в секторите води и политиката по изменение на климата. Господин Гуджеров също е бивш народен представител от 41-ото народно събрание, бивш заместник-кмет на община Раковски и с този си опит смятам, че би могъл значително да допринесе както от гледна точка на управленските и административни умения, които е изградил, така и, разбира се, тясното познаване на законодателния процес. Ще има възможност да упражнява правомощията си и да осъществява този тесен контакт, който е необходим по отношение на политиките, които са основан отговорност, прилагането на политиките, които са в правомощията на местните власти. Господин Бойко Малинов – дългогодишен експерт в Министерство на околната среда и водите, с 16-годишен стаж, ако не се лъжа, в Министерство на околната среда и водите, уважаван експерт и професионалист, който доскоро беше директор на дирекция „Превантивна дейност“, една от ключовите дирекции в министерството, предвид на важните задачи, които има, свързани с процедурите по екологични оценки, оценки на въздействието върху околната среда, политиките, които са свързани с вредните вещества и смеси; вече има отговорности и за политиките, които са свързани с качеството на атмосферния въздух и бих казала, политиките, които предизвикват в много чести случаи страсти и емоции, политиките, свързани с природата, Националната служба за защита на природата. Убедена съм, че експертният му профил ще допринесе за постигането на една от основните цели, които сме си поставили като ведомство, а именно, да упражняваме своите правомощия за компетентно произнасяне по процедурни въпроси, по законодателни теми, законотворчество и също така прилагане на политиките, контролиране на прилагането на политиките. Господин Малинов освен това беше и заместник-министър в служебното правителство на господин Близнашки. Господин Красимир Живков отговаря за политиките, които са свързани с управление на отпадъците, също така и дирекцията „Политики по околна среда“, които имат ангажимент да упражняват и контрола върху регионалните структури на ведомството и работата по стратегически документи. Господин Живков е два пъти кмет на община Правец и бивш областен управител на София област, отново човек със сериозен административен и управленски опит зад гърба си.
Останалата част от присъстващите колеги от ведомството: госпожа Мирела Тотева, съветник, госпожа Яна Георгиева, ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Околна среда“, госпожа Калояна Живкова, съветник по въпросите, свързани с връзки с обществеността. Госпожа Христина Младенова – директор на дирекция „Бюджет и финанси“ и госпожа Ива Тотева – началник на отдел „Бюджет“, госпожа Ренета Георгиева, изпълняващ длъжността изпълнителен директор на предприятието за дейностите по управлението на околната среда, и главния счетоводител на ПУДОС.
Сега ако позволите, да дам думата на заместник-министрите, след което ще продължа с представяне на законодателната програма и на бюджета на министерството.
Благодаря.
БОЙКО МАЛИНОВ: Добър ден, уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, за мен остана сравнително малко, което да добавя. Всъщност почти нищо не се сещам от профила си, с изключение на това може би, че преди да стана директор на дирекция „Превантивна дейност“ бях пет години началник на отдел „Предотвратяване на промишленото замърсяване, което е отдел в тази дирекция и че всъщност по обществен съм инженер химик. И дори господин Божинов е бил мой преподавател. С това приключвам.
Благодаря Ви.
КРАСИМИР ЖИВКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, за мен е чест да бъда днес на първото заседание на комисията. С много от вас се познаваме, най-вече хората, които са работили досега в сферата на околната среда. Имам самочувствието да кажа, че през тези повече от петнадесет години като представител на местната, на регионалната власт съм имал възможност да работя много приоритетно в сферата на опазването на околната среда по различни проекти. Бил съм член на Комитета за наблюдение три години. изключително ползотворно ще работим с комисията, защото след малко, когато се говори за законодателни промени, на първо място Закона за водите, но след това следва началото на следващата година, първото, второто тримесечие, Закона за управление на отпадъците – въпроси, които са повдигани от немалко години назад, но въпроси, които стоят на дневен ред и съм убеден в професионализма, компетентността на комисията и се надявам заедно да вървим напред и в действителност опазването на околната среда да бъде приоритетна политика в нашата страна.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: С извинение, че пропуснах в общото представяне още един много важен член на политическия кабинет, господин Ивайло Петков, който има сериозната задача да бъде интерфейсът между вас и нас. Ивайло вече за втори път и предходния мандат на правителството на ГЕРБ беше парламентарен секретар в министерството и е от Исперих. Аз изключително много разчитам на неговите качества. Мисля, че те са оценени и от народните представители, точен, организиран, винаги на разположение, винаги готов да съдейства и да взаимодейства. Така че съм убедена, че чрез него още по-тясно ще поддържаме връзка. Аз, разбира се, искам да декларирам желанието си да работим в тясно взаимодействие с народните представители. Имам шанса да познавам работата и от другата страна и в този смисъл осъзнавам необходимостта и важността от това, да сме непрекъснато в контакт, ще работим заедно по законодателни промени и законодателни инициативи и съм винаги на разположение да отговарям на въпроси и запитвания от страна на народните представители, да предоставяме информация от страна на министерството, когато такава е необходима. Разбира се, с чест и удоволствие ще присъствам и на заседанията на Комисията по околна среда и води.
Може би тук вече да направя прехода към представянето на Законодателната програма на Министерство на околната среда и водите.
Знаете вероятно, че беше взето едно решение на Министерски съвет, което има отношение към промяната в Закона за водите – един закон, който ние имаме ангажимента – един законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, който имаме ангажимент да представим на Народното събрание още януари месец, след като приключи разработването на промените до края на този месец и бъде приет от Министерски съвет, законопроект, който е свързан с предизвикателствата, свързани с превенция на риска от вредното въздействие на водите.
Амбицията ни е в този законопроект да залегнат текстове, които ще регламентират по-ясно отговорностите на собствениците и операторите на хидротехническите съоръжения, както и да бъде определен единен национален орган, който да упражнява контрол върху техническото състояние на хидротехническите съоръжения, предвид установените пропуски в законодателството, размиването на отговорностите между институциите и в крайна сметка липсата на единно звено на национално ниво, което да упражнява тези функции.
Разбира се в законопроекта, който ще представим на вашето внимание ще бъдат включени текстове, които имат отношение и към предварителните условности, заложени в Споразумението за партньорство и необходимостта за въвеждане на принципите, свързани с възстановяване на разходите за водните услуги, както и текстове, които са свързани с текущи наказателни процедури към държавата ни във връзка с липса на транспониране на някои текстове от директиви, касаещи интегрираното управление на водите. Това ще бъде първият и за нас най-приоритетен законопроект, който ще внесем за разглеждане в Народното събрание. Разбира се, има и други законопроекти, които ние предвиждаме да внесем за разглеждане от Народното събрание, основно свързани с транспониране на законодателство. Това е Законът за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси. Той, между другото, беше внесен в предходното народно събрание, но уви, не можа да стигне до разглеждани и дори на първо четене не беше приет. Отново, както казах, свързан с транспониране на текстове от европейското законодателство. В Закона за ограничаване на измененията на климата ще бъдат транспонирани новости, свързани с авиационните дейности, емисиите от авиационните оператори, след което ще внесем за разглеждане Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, където освен транспониране на текстове ще предложим и други такива, които целят облекчаване на административната тежест и опростяване на процедурите с цел облекчаване на бизнеса и създаването на по-ефективен модел за обслужване на бизнеса и гражданите, както и Закона за чистотата на атмосферния въздух. Това е законопроект, който отново ще бъде предложен за разглеждане с цел транспониране на текстове от европейски законодателни докумети. По-късно през годината предвиждаме и внасяне на законопроект – Закон за ратификация на втория период от Протокола от Киото и на Споразумението между Европейския съюз и неговите държави-членки и Исландия – относно участието на Исландия в съвместното изпълнение на задължението на Европейския съюз. Това е по смисъла на Протокола от Киото към Рамковата конвенция на ООН по климата.
Това в общи линии е законодателната програма, предвидена от Министерство на околната среда и водите. Когато тя бъде утвърдена, ще бъде представена на вниманието на народните представители. Това е накратко.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо министър. Това беше по точка първа от дневния ред.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Може ли един коментар по Законодателната програма, тъй като вносителят ще бъде министерството, но лабораторията ще бъде този кръг.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Само с уточнението, че програмата ни беше представена съвсем накратко, обобщена. Нямаме предвидени дебати, но все пак заповядайте.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Това са много сериозни законопроекти. Те изискват много сериозна работа и транспонирането на директивите няма да бъде решение на някои комплексни въпроси, които стоят открити. Така например, според мен Законът за управление на отпадъците преди да го огледаме, преди да го доработваме тук в комисията, според мен трябва да видим и да обсъдим, ако вие прецените, изготвения Национален план за управление на отпадъците за седемгодишен период, да видим разработената Стратегия за управление на биоотпадъците и Стратегията за управление на строителните – да го видим всичко това като комплекс.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Предстои да бъде дебатирано.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Преди това като планирате работата на комисията, така да го предвидите, че този анализ да предхожда, даже ако искате да видим какво докладваме в комисията, какво отчитат оползотворяват. Тоест, един комплексен подход, за да си бъдем полезни, защото проблемите са наболели.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Да, разбира се. Уважаеми колеги, няма предвидени дебати. Благодаря на господин Божинов. Да, за всеки един закон конкретно ще се чуят становищата на всички, но нека да преминем към точка втора, за да бъдем по-експедитивни.
Заповядайте, госпожо министър.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА:
Аз благодаря на господин Божинов, че засегна и темата, свързана с управлението на отпадъците, безспорно тема, с която ще се занимаваме. Националният план за управление на отпадъците, който беше подготвен в министерството, вече е на финалната си фаза и предстои неговото приемане от Министерски съвет. В този смисъл благодаря за възможността. Разбира се, на разположение сме да представим този документ на вниманието на народните представители, както и съпътстващите го документи, всичко, което е свързано с интегрираното управление на отпадъците.
Що се отнася до промени в Закона за управление на отпадъците, вероятно такива ще бъдат необходими, но това, което на мен ми се иска, е те да бъдат предмет на широко обществено обсъждане и да се чуят мненията и становищата на всички страни, и на общините, и на бизнеса, с цел наистина ако е необходимо, да бъдат направени промени, то те да бъдат достатъчно добре обмислени, разумни и да бъдат в полза на това, да се подобри процесът по управление на отпадъците.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Мисля, че това беше и мнението на господин Божинов. Мисля, че ще работим в обстановка на конструктивен диалог, за да могат нещата да се случват такива, каквито трябва да бъдат и да бъдат по-добри.
Благодаря Ви за мнението.
Преминаваме към точка втора, която вече е обявена. Госпожо министър, заповядайте.
ПО ТОЧКА ВТОРА:
Разглеждане, обсъждане и приемане на Законопроект за държавния бюджет на Република България 2015 г., № 402-01-7, внесен от Министерския съвет на 1 декември 2014 г., за първо гласуване.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Точка втора касае бюджета на Министерството на околната среда и водите в контекста на предстоящото разглеждане на законопроекта за държавния бюджет на Република България. Член 18 от законопроекта касае бюджета на Министерството на околната среда и водите. Преди да пристъпя, накратко с какво представлява ведомството като структура и с какво конкретно има ангажимента да се занимава като политики. Министерството на околната среда и водите е с щатна численост от 1844 служители, от които 413 работят в централното управление на ведомството и над 1400 – във второстепенните разпоредители. Второстепенните разпоредители с бюджетни кредити са Изпълнителната агенция по околна среда, шестнадесет регионални инспекции по околна среда и води, 3 дирекции Национални паркове и четири басейнови дирекции, както и държавното предприятие ПУДОС, което е формирано по смисъла на чл. 62, ал. 2 от Търговския закон и не е търговско дружество, не формира и не разпределя печалба. То прилага разпоредбите на Закона за публичните финанси и Закона за държавния бюджет на Република България.
Политиките на министерството на околна среда, които се провеждат от нас, са политики в областта на опазването и ползването на компонентите на околната среда, политики в областта на националната система за мониторинг на околната среда, информационна обезпеченост и бюджетната програма „Администрация”.
Що се отнася до бюджета така, както е предложен, безспорно едва ли ще се намери министър, който да изрази абсолютната си удовлетвореност от обема на финансовите средства, които ще бъдат на разположение на ведомството в предстоящата година. Разбира се, амбициозни цели по отношение на приходната част, по отношение на разходната част винаги може да се желае повече. Това е така, безспорно, но осъзнаваме и тежката финансова ситуация на държавата, необходимостта да се прилагат всички мерки и действия, свързани с подобряването на ефективността на администрацията и необходимостта да се справяме с наличните финансови ресурси, разбира се, така, че да не страда по същността си работата на ведомството.
По отношение на приходната част за 2015 г. са предвидени приходи от 10 030 000 лева. За сравнение, през настоящата година приходната част на бюджета е 9 млн. лева. Това, което се идентифицира като слабост, е ниското ниво на резултат в приходната част. Очакванията ни са, че към края на годината ще бъде изпълнен бюджетът в приходната му част на 51%. Разбира се, причините за това могат да бъдат очертани накратко със забавения икономически ръст, недостатъчно голям брой потребители на административни услуги на ведомството през изминалата година, но би могло да се получи подобрение по отношение на контролната дейност и събраните глоби и санкции. Това, което също смятам, че би могло да бъде подобрено, е постигане на по-високи нива по отношение на приходите от концесии. Знаете, че министерството има ангажимента да контролира и да събира приходите, които идват от договорите за концесии за бутилиране на минерални води и една концесия за част от територията на Национален парк „Пирин”.
Факторите, които ще повлияят върху постигане на целта в приходната част на бюджета, както споменах, са увеличаване на броя на договорите, сключени с цел концесиониране на минерална вода с цел бутилиране, както и броят предоставени административни услуги, а също така и наложените санкции за неспазване на екологичните норми.
В разходната част бюджетът на министерството възлиза на 43 480 900 лв., като намалението на разходите по бюджета на Министерството на околната среда спрямо Закона за бюджета през 2014 г. е с нетна стойност 472 000 лв. Това, което е важно да се отбележи обаче е, че реалното състояние на разходната част ще бъде позитивно, в смисъл, по-добро спрямо настоящата година, защото трябва да бъде отчетено, че през 2014 г. утвърдените разходи на Министерството на околната среда и водите бяха намалени с 2 097 000 лв., които бяха прехвърлени към Националната здравноосигурителна каса.
Освен това знаете, че в Закона за бюджета за 2014 г. имаше заложен 5-процентен резерв в размер на 2 187 000 лв. Така че независимо, че в нетна стойност бюджетът на министерството е с 472 000 лв., реално той ще бъде по-голям спрямо този през настоящата година, като в разходната част той ще бъде разпределен по следните области: в политиката, свързана с опазването и ползването на компонентите на околната среда ще бъдат заделени 19 млн. лв., като в рамките на политиката са включени седем на брой бюджетни програми, а стратегическите цели за изпълнение в рамките на тази политика са свързани с опазване и подобряване състоянието на водните ресурси, устойчивото управление на отпадъците, достигане на общоевропейските норми за качество на атмосферния въздух върху територията на цялата страна, ограничаване, спиране на загубата и възстановяване на биологичното разнообразие, намаляване на емисиите на парникови газове с цел ограничаване неблагоприятното въздействие върху човешкото здраве, еко системите и националното стопанство, интегриране на политиката по околна среда в политиките за развитие на отраслите на икономиката, предотвратяване на вредното въздействие от опасни химични вещества и препарати и формиране на съзнателно отношение към околната среда и екологична култура.
Политиката в областта на националната система за мониторинг на околната среда и информационната обезпеченост ще бъде финансово подсигурена с бюджет от 9 115 000 лв., като в рамките на политиката е включена за изпълнение една бюджетна програма, изпълнението на която ще се извършва с финансовия ресурс на програмата. Извън посочените политики е изпълнението на бюджетна програма „Администрация” с финансов ресурс от 14 600 000 лв. Трансферите, които са предвидени по бюджета на Министерството на околната среда и водите за 2015 г., са планирани трансфери за Българска академия на науките в размер на 2 550 000 лв. Знаете, че с промяна в Закона за водите през 2010 г. беше предвидена възможност Българската академия на науките чрез своите институти – Националния институция по метеорология и хидрология и Институтът по океанология да получават трансфери от националния бюджет за дейности, които се изпълняват за подпомагане на работата на Министерството на околната среда и водите.
Предприятието за управление на дейностите по управление на околната среда и водите в размер – трансферът ще бъде в размер на 53 млн. лв., в това число 13 млн. лв. за Националния доверителен екофонд, за екологични проекти също така 40 млн. лв. от централния бюджет.
По отношение на оперативна програма „Околна среда” се очаква през текущата оперативна програма 2007-2013 г. през годината да бъдат извършени разплащания в обем на 701 млн. лв., в това число 129 млн. национално съфинансиране и съответно от оперативна програма „Околна среда”
2014-2020 г., която имаме амбицията да стартираме в началото на следващата година, да бъдат използвани финансови ресурси в размер на 67,5 милиона.
Благодаря ви за търпението, затова, че изслушахте моето представяне. На разположение съм за въпроси и коментари.
Благодаря ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Уважаеми колеги, дебатите по тази точка са открит. Ако имате мнение и желаете изказване или въпрос, моля. Заповядайте, дебатите са открити, Нямате желание за изказвания, да преминем към гласуване?
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Разбирам напълно министър Василева. Наистина бюджетът, както винаги, е недостатъчен. И аз не бих бил доволен, ако съм на нейно място, но все пак искам да попитам някои неща. Като гледам капиталовите разходи, това са само за ремонти, предполагам, по сгради. Предвиждате ли да се инвестира в някакъв актив?
Второ, във връзка с политиките по опазването и компоненти на околната среда и тяхното ползване, имахме една идея в предишното ръководство да се подкрепят поддържащите дейности в поддържаните резервати. Дали има виждане сегашното ръководство да отдели специално средства и да направи такава подпрограма?
Трето, един друг въпрос – трансферът, който е предвиден за ПУДОС, дали вече е разпределен по проекти, или тепърва ще се разпределя?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Георгиев. Госпожо Василева?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Започваме отзад напред: Не е разпределен. Тепърва ще се разпределя, тъй както ще се реализира за пореден път и традиционната програма за чиста околната среда, която вече се превърна в наистина утвърдена програма на предприятието за дейностите по опазване на околната среда. Предвиждаме това да бъде в същия бюджетен обем, какъвто и през тази година, като това, което показват резултатите, е, че действително интересът е голям, много на брой участници, много одобрени проекти, повече от 500. Това, което всъщност може би е хубаво и чрез вас, ако има възможност да стигне до бенефициентите на тази подкрепа, е необходимостта по-бързо да приключват отчитането и реализирането на тези проекти, защото се получава така, че независимо че са така наречените малки проекти, атрактивни и бързо изпълняеми, част от тях не могат да бъдат отчетени.
Що се отнася до другите два въпроса, това, което се предвижда като цяло е трансферът от ПУДОС, който традиционно преминава към Министерството на околната среда и водите в размер на 6 милиона, да бъде използван за подпомагане на дейностите по опазване на защитените територии, включително и на поддържаните резервати.
Що се отнася до първия Ви въпрос, ще помоля госпожа Младенова за повече детайли, но не бих казала, че можем да ви впечатлим с разходването на тази част капиталови разходи за някакъв кой знае какъв значим актив.
ХРИСТИНА МЛАДЕНОВА: Ако позволите, две думи да допълня. Капиталовите разходи за 2015 г. сме предвидили в общ размер на близо 1 400 000 лв., като в тази сума предвиждаме наистина средства за осъществяване на основни ремонти. Също така предвиждаме и средства за поддържане на резерватите. Даже имаме една покана от Агенцията по горите на Калимок - Бръшлян да направим такъв ремонт, тъй като има необходимост от подобен ремонт, така че ние го предвиждаме да го включим - в зависимост от характера (дали е текущ или основен ремонт) те са изпратили предварителни разчети и смятаме, че на база на техните разчети бихме могли да се включим в тези параметри.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, колеги, няма как и ние да бъдем удовлетворени от рамката на бюджета за МОСВ; нищо че сме опозиция, бихме искали, да има достатъчен бюджет и финансова рамка, която да позволява реализация на ефективни и адекватни политики в сферата на околната среда и водите. Но това наистина са възможностите. Ние трябва да бъдем реалисти. Те трябва да бъдат управлявани най-ефективно, най-адекватно – нещо, за което ви пожелаваме успех и ние същевременно като народни представители и с оглед на правомощията ни, естествено, ще следим как се реализират тези политики. Това е съвсем нормално.
Аз няма да питам конкретика по отношение на параметрите, които Вие доста обстойно представихте. Бих искал да Ви задам един въпрос относно реализацията на оперативната програма, която е в обхвата на политиките и дейностите, които извършва Министерството на околната среда и водите, тук е и ръководството на управляващия орган. Има заложени доста финансови корекции на общини в нашата страна за програмния период, който вече е към финала си. Ние сме се занимавали нееднократно с този казус, но в случая въпросът ми е: Обсъдено ли е на ниво министерство и не само на ниво министерство, в рамките на Министерски съвет и с Министерството на финансите, възможността тези финансови корекции да има намеса и, директно да го кажем, и на държавата, защото с възможностите, с които разполага министерството, съответната община от общините (да не давам конкретни примери), една финансова корекция надхвърля рамката на бюджета целогодишния на дадена община. Мога да дам конкретни примери, и то не един. Това е абсолютно непосилно за една община да може да се справи с една такава финансова корекция. Това тегне и върху бизнеса, защото строителният бизнес, които също се обръщат в различни формати дискусии, това официално е представено. Така че аз съм споделял винаги в качеството ми и на бивш министър – не го казвам сега като нова идея – и съм внасял и докладни в това отношение, предложения в Министерски съвет това да бъде решавано по този начин, така че наистина ние трябва да се замислим с оглед и на адекватна и ефективна реализация на оперативната програма, че това е една от компонентите, която затруднява работата на редица общини и за реализация на оперативната програма, освен влошаването на обществените поръчки и ред други фактори, които възникват, това се явява една сериозна причина. Освен това, и кофинансирането трябва да бъде разгледано в тази рамка, с оглед на реалните възможности. Така че бих искал да чуя каква е позицията на МОСВ и на Министерски съвет.
Вторият ми въпрос е след като предстои да бъде реализирана дейността на ПУДОС, какви ще са приоритетите - няма да питам за финансова рамка и за конкретика - какви ще бъдат приоритетите за реализация на проекти от ПУДОС. И приветствам идеята за чиста околната среда, защото наистина тя е една ефективна дейност, едно ефективно начинание, което има много добри резултати и много добър отзвук от страна и най-вече на нашите съграждани, които живеят в съответните населени места и от общините.
Благодаря.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз за поставените въпроси, по-скоро темите, които повдигнахте. По отношение на финансовите корекции имахме възможност нееднократно да обсъждаме в Министерски съвет, във формати и управляващи органи, с Министерството на финансите и с вицепремиера Дончев, който отговаря за управлението на европейските средства темата, която е свързана с проблемите, които възникват. Безспорно, с оперативната програма през изминалата година се случиха доста драматични неща. Имаше временно спиране на средства от страна на Европейската комисия, имаше липса на разплащания към общините дори от националния бюджет, което, безспорно, затрудни общините, а и бизнеса, както и Вие споменахте, защото част от проектите бяха забавени, други – спрени, трети – критикирани буквално от бизнеса и от общините. Но може би най-големият проблем, който сполетя оперативната програма и бенефициентите, беше налагането на финансови корекции при т.нар. повторна управленска проверка, извършвана в периода април – юли месец тази година.
В резултат от тази повторна управленска проверка ние считаме, че финансовите корекции, които бяха наложени на общините, в голямата си част бяха необосновано или неправомерно наложени. Също така имаме общото разбиране, че е необходимо да бъде намерено решение на този проблем. Това, което категорично трябва да се направи, е да се намери справедлив подход, с който не бихме могли да си позволим да допуснем варианта, при който абсолютно се амнистират грешки и допускания от бенефициенти, защото това е в противоречие с логиката на управлението на евросредствата, с принципите на регламентите, с принципите за добра финансова дисциплина и отговорно отношение към публичните финанси. Тоест, там, където има грешки, които са допускани съзнателно от страна на бенефициентите, които са допускани, ако щете, и умишлено, които са допускани дори на ръба на провинения, свързани с измама и т.н., те трябва да бъдат понесени като отговорност и щета от бенефициентите.
Но в случаите, когато става въпрос за установени грешки и наложени финансови корекции, само в скоби искам да кажа, че наложените финансови корекции в периода април – юли тази година, възлизат общо на около 117 млн. лв., от които 117 млн. лв. индивидуални финансови корекции, наложени на общини. За всички нас е ясно, че това е невъзможно да бъде понесено от общините, а и голяма част от тези грешки се дължат на пропуски в законодателството, на липса на упражняване на адекватен контрол от други органи, защото част от тези процедури са минавали през контрола на Агенцията за обществени поръчки, на КЗК, на ВАС и въпреки това са били коригирани. Тоест ние не смятаме, че това може да бъде оставено по този начин.
Смятаме, че трябва да бъде намерено хоризонтално справедливо решение и работим в тази посока. Днес сутринта имах възможност да коментираме това и с общините, които провеждат годишното си събрание, Националното сдружение на общините в България. Провеждаме и активни срещи с колегите от Министерството на финансите заедно с колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, защото знаете, че там ситуацията е сходна, отново общински проекти, отново спряна програма и налагани финансови корекции. Не смятаме, че тази т.нар. нова методика, която беше въведена трябва да бъде в тежест на общините. В този смисъл имаме пълната воля и разбиране за това, че по справедлив начин тежестта трябва да бъде разпределена между бенефициентите и държавата в случаите, когато всяка една от тези системи е била отговорна за допусканите грешки.
Приоритетите остават същите. Политиките, които са свързани с интегрираното управление на водите, сходни на критериите, които са заложени по оперативна програма „Околна среда”, също така и в сферата на отпадъците дейности, които са свързани с рекултивацията на старите депа. Знаете, че там имаме проблем и наказателна процедура, вече съдебно дело в Европейския съд. ПУДОС изпълнява проект, финансиран със средства от оперативната програма и осигурява средства за рекултивация на старите депа, други дейности, които са свързани с осигуряване на финансиране за регионални системи за отпадъците, които не са получили финансиране по оперативната програма и допълващи дейности, които са свързани с изпълнението на европейски проекти.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Разбрах, че имате уточняващ въпрос.
МАНОЛ ГЕНОВ: Само един уточняващ въпрос за финансовите корекции, тоест, да разбираме, че Вие имате волята да започнете решаването комплексно на този проблем и наново ще има преглед на документите, на документацията за всяка община конкретно. За да се разсея, защото и аз бях сутринта на срещата на Националното сдружение, за да се разсее тази сянка на съмнение, че всеки кмет се спасява поединично. Тоест, ще има комплексен подход и наново всички онези корекции, които според общините са несправедливи ще бъдат разглеждани поотделно. Поне аз така разбрах.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Не които според общините са несправедливи, защото няма да намерите община, която да ви каже, че са справедливи финансовите й корекции, които според органа, който ще бъде формиран, така наречения методически съвет, който ще действа в Министерски съвет към вицепремиера Дончев, съставен от представители на всички контролни органи и одитни органи. Те ще се произнасят по естеството на допуснатата грешка и съответно ще излизат с методически указания към управляващите органи.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Имам уточняващ въпрос. Естествено, аз не съм бил в хипотезата на субектност, на виновност и съответната община и, няма значение – управляващ орган – който има вина и явни нарушения. Естествено, всеки си носи отговорността, но като че ли – взимам отново думата и Ви благодаря, господин председател за това, че – тук, надявам се, всички разбирате, че трябва да се действа бързо, ускорено, да се идентифицират точно казусите такива, каквито са и съобразно това да процедираме, че не остава много време до края на 2015 година, да се работи в такъв аспект. Споделям подхода Ви, но като че ли аз апелирам за по-сериозно ангажиране на най-високо ниво, за да можем от гледна точка на държавата да ускорим реализацията на тези проекти.
И по отношение на отговора Ви за приоритетите за ПУДОС, надявам се, че имате предвид и малките и средни населени места.
Благодаря.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: В случаите, когато проектите съответстват приоритетите, заложени в националното екологично законодателство.
Безспорно, висок приоритет е решаването на въпроса с финансовите корекции и аз не смятам, че има каквато и да било сянка на съмнение, че това е нашата политическа воля. Вероятно сте чули и вчера изказването на премиера Борисов пред общините на събитието на Националното сдружение на общините – абсолютно пълно разбиране и предприети действия и мерки още от първия ден на това правителство.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Господин Генев.
МАНОЛ ГЕНОВ: Аз искам да се върна на темата ПУДОС. Колегите тук може би знаят, Вие сте още по-добре запозната, че има доста започнати проекти по ПУДОС, където има заровени средства в огромен размер, които не генерират нито един лев приход на съответните оператори, съответните региони. Освен това, имам предвид и белите петна, които се създават по новата оперативна програма „Региони в растеж”. Там малките населени места под 2000 еквивалент жители, които преди бяха в градските ареали, сега отново са бели петна, тъй като общините от трето йерархично ниво няма как да инвестират в малки населени места. Аз познавам много общини от практиката. В малки населени места има започнати проекти по ПУДОС и наистина бюджетът е оскъден, на пръв поглед, в размер на 40 милиона, защото казахте, че 14 милиона отиват към Доверителния фонд. Но ние трябва да го имаме предвид това нещо, за да спрем така наречения – уж го спираме – демографски фактор, и обезлюдяването на тези населени места, защото условията там са - всеки човек иска да живее по-качествено, да има канализация, не говоря за пречиствателни съоръжения за малките населени места, където не е необходимо, но мислите ли, като виждам, като приоритет това не е залегнало за бюджета тази година. Но за в бъдеще да се търсят някакви други възможности да могат да бъдат завършени тези проекти, защото на тези хора тази услуга им трябва. Подчертавам още веднъж, има милиони, заровени в земята, които не генерират един лев. А тези милиони стоят години. Стоейки години, те един ден даже и да се рестартират тези проекти, много трудно ще бъде да бъдат пуснати в експлоатацията съоръжения, говоря най-вече за изграждане на канализация в малки населени места, финансирани в миналите години от ПУДОС. Имате достатъчно статистика, предполагам, при вас, знаете ги много добре къде са и колко пари са вложени.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Разбира се, не говорим в конкретика, така че ми е трудно да дам и аз конкретен отговор за какво точно става въпрос. Мисля, че е безспорен фактът, че е имало проекти, които са изграждани за малки населени места и които са неефективни по своята същност. Тоест, които по-скоро създават проблеми и екологични.
Пример. Изградена е централизирана канализационна система, която залпово и директно замърсява една точка, без завършващото съоръжение за пречистване на водите.
Друг пример - населени места с малко на брой жители, където не може да се получи реално използване на тези съоръжения, на тези системи. Вероятно госпожа Георгиева ще може да ви разкаже повече, ако желаете, може и допълнителна информация да ви представим.
Но принципите, които ние следваме, са свързани, както казах, с принципите за интегрирано и ефективно управление на водите, а това включва и тежестите, които са свързани с изграждането на подобни съоръжения в малки населени места за експлоатационните дружества, тъй като, безспорно, изграждането на централизирана канализационна система и пречиствателни съоръжения в малки населени места по своята същност са губещи за операторите.
В този смисъл, що се отнася до политиките по изграждане на съоръжения за събиране, отвеждане и пречистване на отпадъчни води, ние изцяло следваме логиката на директивата, а тя е императивна там, където става въпрос за населени места над 10 хиляди еквивалент жители, по отношение на разделението на населените места в обхвата между 2 и 10 хиляди еквивалент жители самата директива казва, че е необходимо да бъдат изградени такива системи там, където разходите не са прекомерни и в момента колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството работят върху анализ на това, що е то прекомерни разходи и съответно от отчитането на демографския фактор по отношение на определянето на агломерациите, броя на агломерациите, обхвата на агломерациите, техните граници.
За малките населени места до 2 хиляди еквивалент жители фокусът е осигуряването на качествено и постоянно питейно водоснабдяване, защото там обикновено възникват проблеми с недостатъчно добро водоснабдяване и режим на водата. Тоест, действително това е логиката, която продължаваме да следваме, а за проекти които са били финансирани в миналото, те бяха предмет на анализ, ако не се лъжа, 2010 г. беше направен много детайлен анализ къде и доколко е ефективно продължаването на тези проекти. Част от тях бяха спрени, прекратени договори. Иначе за хода по изпълнението бихме могли да ви предоставим допълнителна информация.
МАНОЛ ГЕНОВ: Аз имах предвид не над 2000. имах предвид, че някъде има изпълнени на 60-70 %. Трябват 50 000 или милион, за да се завърши обектът – говоря за малко под 2000, и да се прецени. Но те от август месец 2009 г. са спрени. От август месец са спрени те 2009 година.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Както казах, това беше предмет на анализа още 2009 година. Що се отнася до тези от тях, където има смисъл, то ние осигуряваме финансиране, където има ефект, полза, смисъл за това, да бъдат и експлоатирани впоследствие от операторите, защото знаете, че това създава немалко проблеми на операторите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Господин Божинов.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо министър, две думи за корекциите. Ще призная без никакво притеснение, че според мен имаше престараване при налагането на корекциите и вие всички знаете защо беше така. Ние трябваше да създадем впечатление за самокритичност, за да имаме благосклонно отношение при освобождаване на блокираните средства. Това трябва да се каже и на висок глас.
Вие посочихте няколко групи, които ще ги разгледате критично. Аз мисля, че има една група, която трябва където и при която община се констатира, тази корекция да бъде снета. Това са онези действия, които се оказва, че не са в съответствие с последващи изменения на правилата на игра. Има общини, които са санкционирани по тази нелепа причина. Настъпили са промени в законодателството, в правилата, в нормите, той е извършил процедурата преди това, ти със стара дата го сравняваш с това, което е в момента. Това много пъти кметовете са го казвали и сега където се констатира това нещо, трябва да се отнесе като грешка на всеки друг, но не и на общината.
За чиста околна среда господин Джевдет Чакъров ще си спомни и аз го давам като пример за взаимодействието с комисията и министерството – първото издание на „Чиста околна среда”, комисията, тогава аз бях председател, той министър – се обърна към него с предложение да бъде удвоен бюджетът. Ръководството на министерството се вслуша в този глас на комисията и аз мисля, че утвърдихме едни много добри практики за най-малките населени места и структури на обществото, които за 10, за 15, за 5000 лева се постига значим ефект за много хора, така че, развивайте я тази тенденция.
Последно, един проблем, за който засега никой не говори, но след време обществото ще се сеща за нас и ще ни търси отговорност. Тези скъпи големи инфраструктурни проекти в областта на отпадъците и на водите. Цената на услугата след време ще става страшно непосилна. Аз предлагам да мислим отсега, когато определяме обема на инвестицията, механизмите, по които се определят таксите и да бъдем много, много по-отговорни, защото като си помисля каква ще бъде таксата смет в София, след като се реализира политическата договореност, която иска бизнесът за намаляване на неговия дял, което сега е неправилен, той емитира по-малко от 10%, плаща повече от 60 и иска справедливост. Ще трябва да я плати обществото. И като започнем да плащаме и другото, ще стане по-болезнен въпросът, отколкото… Затова аз предлагам на вниманието на екипа този проблем за цената на услугата при тези огромни инвестиции да стои във всеки конкретен случай. Ще си спомнят кой е правил доброто.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Божинов.
Госпожо Василева.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Само едно допълнение или разяснение за това, че, безспорно, част от всички тези проекти и анализи за разходи/ползи, финансово-икономическите анализи, в които се прави изчисление относно стойността, цената на предоставените услуги. Специално за съоръженията в сектор „Отпадъци” вие знаете, че беше въведен и икономически инструмент стимул за привеждане в съответствие с екологичното законодателство чрез въвеждането на така наречената популярно позната такса депониране, изискуемия инструментариум по смисъла на европейското законодателство. Това, което се осигурява като възможности за общините чрез реализиране на тези проекти, е генерирането на допълнителни приходи за общинския бюджет, тоест, от една страна, при реализирането на тези проекти, разбира се, липса на необходимост да заделят средства за таксата депониране и съответно възможности да генерират приходи при оползотворяването, сепарирането, рециклирането, оползотворяването на отпадъците. Тоест, има икономическа логика и тя е предмет на анализите при подготовката на проектите. Вървим към кръгова икономика.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Други колеги? Господин Вълков, заповядайте.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми заместник-министри, аз имам два въпроса към госпожа министърката. Единият е по отношение на ОПОС. Оперативната програма за околна среда смятам, че наистина през тази година претърпя доста удари. В крайна сметка е добре, че в момента е пусната и ако може да ни дадете някакво разяснение, ако не, да направим отделно заседание за това – на какъв етап се намира все пак околната среда, оперативната програма и какви са Вашите предвиждания, защото следващата година е решаваща за изпълнението на оперативната програма.
Вторият ми въпрос е свързан с евентуални компенсации от страна на Европейския съюз по отношение на бедствията, които бяха сполетели тази година нашата страна, проливните валежи. Доколкото знам, че извършват от общините определени действия по отношение на това, какви са загубите и има ли предявени по някакъв начин пред Европейската комисия за компенсация някакви заявления от наша страна.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Вълков. Госпожо Василева?
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Аз бих приветствала възможността – предмет на отделно заседание да бъде разглеждането на оперативна програма „Околна среда”. Както настоящата, тоест вече миналата, старата така наречена оперативна програма 2007-2013 и напредъка по изпълнението, така и новата оперативна програма 2014-2020, която вече е представена в окончателния вид за одобрение на Европейската комисия. Конкретно за въпросите, които касаят напредъка – да, действително добрата новина за програмата беше отблокирането й през ноември месец. В момента всички усилия са концентрирани върху това, да се ускори изпълнението на проектите, да се ускори верификацията на представените от общините искания за възстановяване на средства, да се нормализира инвестиционният процес по места, така че да съумеем да приключим до края на другата година, когато е крайният срок за допустимост на разходите. Има идентифицирани няколко проекта в сектора „Води” и бих казала, повечето в сектор „Отпадъци” са доста забавени и рискови и предприемаме действия и мерки за проследяване на напредъка и подпомагане на общините в интензивен порядък и непрекъснати срещи за проследяване на напредъка, за да подпомогнем изпълнението на тези проекти. Опитваме се да компенсираме очакваните загуби в края на годината в резултат от забавянето на програмата.
Но това, което Вие споменахте, е един от инструментите, който ще приложим. Той произтича от чл. 96 от Регламента, който е приложим за управление на програмата. С него се дава възможност на държавата членка когато са възникнали форсмажорни обстоятелства, да представи обосновка и анализ пред Европейската комисия, която да бъде разгледана, анализирана и съответно ако бъде приета чрез представените доказателства да отпадне част от задължителния ангажимент за усвояване през конкретната финансова година, тоест да не бъде приложимо за тая част от средствата правилото N+2, N+3 за автоматично освобождаване. В момента колегите работят много ускорено по това, защото съгласно указанията и правилата на Европейската комисия ние трябва да представим в Европейската комисия анализа до 15 декември и съответно Европейската комисия трябва да отчете като допустим документа, който сме внесли, до 21 декември, след което пристъпва към разглеждане, анализ и в началото на следващата година ще се произнесе доколко и в какъв обем ще счита средства, които сме представили, за неповлияни от правилото N+2, N+3.
Изискванията са много тежки като доказателствен материал, който трябва да бъде представен. Те са свързани с доказателства за възникването на природни бедствия, с информация, която събираме от Националния институция по метеорология и хидрология, МВР, съответно „Бедствия и аварии”, информация от общините, защото това, което всъщност трябва да докажем е, че възникналите бедствия са повлияли върху строителните работи и съответно имат и финансов ефект върху изпълнението на договорите. Така че към момента не мога дави представя конкретни данни, защото колегите наистина работят много интензивно върху това. Надяваме се това в известна степен да облекчи очакваните загуби в края на годината.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Господин Владимиров.
ЛЮБОМИР ВЛАДИМИРОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, аз имам два въпроса, първия от които бих го разделил на два подвъпроса. Първият въпрос е свързан относно кадровата политика на Вашето министерство, което, разбира се, от своя страна е свързано и с бюджет 2015 година. Отнася се за това, дали предвиждате съкращаване, редуциране бройката на служителите към Министерството на околната среда и водите. Тук вече се отваря и вторият подвъпрос към него: предвиждате ли скоро да има конкурси, в кои районни инспекции, кога за нови директори.
Вторият въпрос конкретно относно бюджета отново. Вие казахте, естествено, че се предвиждат приходи от санкции. По неофициална информация, доста от санкциите в определени районни инспекции по опазване на околната среда биват оборвани в съда, и то за немалки суми. Така че има ли справка Вашето министерство колко такива за изминалата година или, да кажем, за период от изминали години. Колко такива санкции са паднали в съда, разговорно казано, и кои районни инспекции са водещи по загубени дела?
Благодаря.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: След като имате някаква информация, може би Вие ще сте ми полезен, насочвайки ме. Ще изискам такава информация за падналите в съда административни актове, издавани от регионалните инспекции. По отношение на кадровата политика вероятно сте забелязали, че в бюджета намалението в частта разходи за персонал, но това, което на мен не ми се иска, е да съкращавам персонал в министерството, защото имаме необходимост от достатъчен на брой експерти, които да изпълняват политиките на Министерството на околната среда и водите. По отношение на кадровата политика принципите, които ще съблюдаваме, ще бъдат експертност, професионализъм и прозрачност, тоест, конкурсното начало при назначаването на служителите. Министерството е бенефициент по оперативна програма „Административен капацитет” и предстои извършването на функционален анализ на ведомството, което е инструмент, което ще подпомогне управлението, за да се идентифицират слаби звена, ако има такива, или съответно да се приведат в по-ефективен порядък структурите на ведомството. Това са принципите, които ще съблюдавам и в този смисъл предстоящите конкурси са там, където има свободни позиции в момента.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Една идея само. Тук колегата постави въпроса за бедствията и това, как можем да използваме информацията, за да докажем забавяне на проекта. Госпожо министър, мисля, че ще Ви приляга на Вас да внесете една идея в Министерския съвет за формиране на българската позиция за отстояване на средствата, които се полагат на България при тези бедствия. Сега по правилата, ако бедствието на територията на един икономически район за планиране не надвишава определен процент от брутния вътрешен продукт, който дава този регион, не се възмездява от комисията. Беше ни подсказано от експерти и от други страни, които вече са се възползвали, въвеждането на едно понятие продължително природно бедствие. Става дума за една и съща природна аномалия, която е за определен период от време, за да го докажем, трябва да се съпоставят статистическите данни за определен период от време от тези институции, на които плаща министерството и за които каза преди малко госпожата министър, да съпоставят тези данни за 10-годишен период. За този период примерно България от 31 август наводнението в Мизия, наводнението в Берковица – всичко това е в един район на планиране, но нито едно бедствие не е дало 4% от брутния вътрешен продукт и за нито едно не можем да получим, но ако това са все аномалии в падането на валежите, ако разпоредите да се направи всичко това и го защитим като позиция, ще бъдем на нивото на съседни страни, които дори промениха методиката за изчисляване на щетите, за да получат от Европейския съюз без да са членове, а ние не получихме нищо нито за Мизия, нито за Берковица, нито за другите райони. Обмислете я тази идея. Това са институциите под Ваше наблюдение, които могат да дадат база за формиране на позиция на България.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви. Други изказвания или въпроси? Желаете ли да отговорите, госпожо Василева?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, по-скоро да уточня, че фондът „Солидарност” и кандидатстването за него не е в компетенциите на ведомството.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Но данните ще ги подготвите Вие.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Но безспорно приветствам тази идея. Ще го обсъдя с колегите, ако не са вече мислили в тази посока.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Колеги, други изказвания по точка втора от дневния ред? Не виждам. Предлагам да преминем към гласуване.
Благодаря ви за въпросите, благодаря Ви, госпожо Василева, за отговорите и за всичко това, което казахте в сферата на околната среда и водите.
Уважаеми колеги, първо ще гласуваме Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г. с включен в него проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2. Тъй като този бюджета така се прави, той е част от него, няма начин, трябва да го минем като гласуване. След това ще си гласуваме и целия проект на държавния бюджет.
Подлагам на гласуване, както казах, Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г. с включен проект на Висшия съдебен съвет по чл. 1 и чл. 2. Който е за, моля да гласува.
Гласуване: 0 гласа „за”, „против” – няма, „въздържали се” – 18.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Вторият законопроект, който ще подложа на гласуване, е Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2015 г. със становище на Министерския съвет по чл. 1 и чл. 2. Това е бюджетът с включен бюджет на Министерството на околната среда и водите. Който е за, моля да гласува.
Гласуване: 11 „за”, „против” – 4, „въздържали се” – 3.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря ви, колеги.
Приема се Законопроектът за държавния бюджет с включен проект на бюджет на Министерството на околната среда и водите.
Искам да благодаря на госпожа Василева, на нейния екип да им пожелаем спорна работа, да бъдат живи и здрави и с каквото можем, винаги ще бъдем насреща, надявам се, както казах, в диалог ще постигнем това, което е необходимо.
Благодаря Ви още веднъж, госпожо Василева.
ПО ТОЧКА ТРЕТА:
Разглеждане, обсъждане и приемане на Вътрешните правила за работата и дейността на Комисията по околната среда и водите
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Предполагам, че всички сте се запознали, както казах, законопроектът също ви е оставен в пощенските кутии, на който може го изпратихме по имейла. Предлагам, тъй като такава е и практиката да се гласуват анблок тези вътрешни правила. Ако обаче има някакви въпроси или забележки, ще ги обсъдим.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: И предложения.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: И предложения, разбира се, господин Чакъров, благодаря Ви.
Заповядайте.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Колеги, по отношение на чл. 5, ал. 6 имам предложение на вашето внимание, господин председател, уважаеми колеги. Член 5, четвърти ред, след четвъртия ред – дневния ред, материали – да не зачитам цялото. Материали им се предоставят в разумен срок, като по изключение могат да им се предоставят и в деня на провеждане на съответното заседание. Когато има извънредни заседания. Да не е императивно само, в последния момент и по време на провеждане на заседанието, да се види, че не е практика това.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ако го запием така, „и в деня“ означава, че по принцип трябва да им даваме предварително и в деня може да даваме допълнителни материали. Тук става малко неразбиране, според мен. Нека да изчетем целия текст.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: „В случаите, когато се налага провеждането на извънредни заседания на комисията, дневният ред се обявява едновременно с …, членовете на комисията се уведомяват своевременно за извънредните заседания по подходящ начин, като включените в дневния ред материали (оттук нататък е моето предложение) им се предоставят в разумен срок, като по изключение могат да им се предоставят и в деня на провеждане на съответното заседание.“ Няма колизия. Напротив.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Когато аз го четях, просто не разбрах точно какво се получава. Мисля, че няма нещо… С две думи, колеги, предоставят се когато може максимално бързо, но ако това не е възможно, могат да се предоставят и в деня.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Аргументацията и мотивацията ми е, че това да не е като фиксирано правило, а по изключение да се дават материалите по време на самото заседание.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Друг изказвания?
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Аз смятам, че няма проблем в това, което предлага господин Чакъров. Мисля, че би било редно да го приемем, защото е за по-добрата работа на комисията.
БОРИС ЯЧЕВ: Аз искам едно разяснение. Става дума за чл. 6, ал. 4 – обсъждането на законопроекта. Когато законопроектът е занесен от Министерски съвет, на заседанието присъства член на Министерския съвет, предполагам, се има предвид министър или заместник-министър. Това обаче как кореспондира с чл. 10, ал. 1. В последния до един час и половина от заседанието, всяка първа сряда, да не го чета, колегите го имат. Министърът на околната среда отговаря на актуални въпроси. Това е блицконтрола.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Това касае само блицконтрола и е съобразено с правилата.
БОРИС ЯЧЕВ: Няма се предвид - разсейвам съмнението, - че може би имате предвид и заседанията на комисията, на които министърът ще идва само всяка първа сряда. Министър или заместник-министър, защото имаше една практика от минал или по-минал парламент много порочна, когато директори на дирекции, началник отдели и главни секретари идват да представят законопроекти. Трябва да е министър или зам-министър, защото по време на самото представяне трябва да се вземат и оперативни решения. Говоря за обсъждане на законопроекти. Тук мое да се изслуша член на Министерски съвет, министър или зам-министър. Просто да се добави, да е ясно.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Елиана Николова е нашият сътрудник на комисията. Не я представих. На първо заседание сме все пак, но вие повечето я познавате. Тя има мнение по въпроса.
ЕЛИАНА НИКОЛОВА: Исках да кажа относно представянето на законопроектите, че от миналата година вече в самото разпореждане пише, че законопроектът трябва да бъде представено от министър или от зам-министър.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Така че няма смисъл, а и тук в тази комисия практиката винаги е да идват министри или зам-министри, за разлика от други комисии, което не е наша работа.
Благодаря Ви.-
Друг някой?
СВИЛЕН ИВАНОВ: Колеги, с голяма молба да преразгледаме или малко да променим часа на започване на комисията. Всъщност повечето колеги, които в момента имат две комисии, ги няма. Ние сме тук сигурно няколко, дето трябва да отидем и не знам дали ще получа някаква подкрепа, обаче едновременно с господин Георгиев имаме право на комисия също в 14.30 часа. Трябва да преценяваме коя комисия ни е по-важна и да не отиваме на едната или на другата. Ако не може примерно в сряда да се прави, тогава ще влезем – с други комисии, които вие имате. Поне да го направим 15 часа, да не е 14.30, да можем ние да отидем, да започнем в една комисия и после вече по практиката ако има нещо важно, да можем да участваме в двете комисии.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Имам предложение да упълномощим председателя на другата комисия, да видим какво биха могли да решат.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Това са много комисии, моля ми, не ми вменявайте тези задължения да разговарям с другите председатели. Колеги, в правилника има възможност, както сте видели, за заявяване на гласуване, както е направено в момента. Когато е първо четене, това не е проблем, или когато имаме ратификации. Когато има гласуване на второ четене, тогава процедурата вече е съвсем друга, по-тежка. Тогава нещата се случват така, както трябва да се случат и наистина тогава няма как да се излиза от положението, ако и в двете комисии на колегата има второ четене. От гледна точка на предложението, което направи колегата Иванов мисля, че е конструктивно, мисля, че наистина може да бъде прието, защото в досегашната ни работа знаете колко пъти се е случвало за колегите, които са били досега народни представители и другите ще се убедите, удължават се заседанията на народните представители, примерно, до 14.15 – 14.20 часа, налага се да се тича, тук ни чакат хора, няма време дори човек да дойде от другата сграда дотук, пък камо ли за някакво време в което да си подготви материалите. Затова наистина мисля, че е възможно да се помисли и да се приеме такова решение. Не е записано изрично, но тъй като това ще го решим ние и ще си спазваме като принцип оттук нататък. Разбира се винаги могат да се разместят заседания, ако има пропуснато гласуване или ако трябва да се вземе някакво спешно решение, може да се направи извънредно заседание в другата сграда в някоя от почивките. Така че правилникът е направен така, че максимално да можем да работим и да извършваме своята работа, без да имаме проблеми след това с правилата за работа на Народното събрание.
Господин Божинов.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Същия въпрос. Много са факторите, които определят. Едното са залите. Другото са броят на депутатите, които се застъпват. Например, аз в момента имам Комисия по земеделието. Обаче Комисията по земеделие винаги е заседавала в сряда, доколкото знам. Новият председател сега просто си насрочва, затова не е лошо на едно кафе при председателя на парламента, с председателите на комисии да се види ако има такива възможности, да се оптимизира. Не става дума да се нареди, а да се проведе такъв разговор: свободни зали и възможност за размествания. Това го постави един от заместник-председателите на Комисията по земеделие, че винаги са били в сряда.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: В сряда, така е. Господин Божинов, да, абсолютно сте прав. Доколкото разбрах, няколко човека от нашата комисия имат Комисия по земеделие и храни в момента.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Сходни комисии са.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Не знам какво е накарало председателя да я направи в четвъртък. Ще разговаряме с него. Благодаря Ви за това, което казахте и за Вашето предложение. Мисля, че то също може да бъде прието и да се разговаря с председателя на другата комисия.
Някакви други предложения? Всъщност постъпило е само едно предложение – на господин Чакъров, което по принцип е сходно с това, което е в текста, но прецизира този текст и той няма да звучи толкова императивно, което наистина е една добра практика. Ще подложа на гласуване това предложение и после целия текст анблок. Мисля, че така трябва да процедираме.
Който е за изчетеното предложение на господин Чакъров, моля да гласува.
Гласуване: 18 гласа „за“, „против“ няма, „въздържали се“ няма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Гласуваме и целия текст на Правилата за работа на комисията. Който е „за“, моля да гласувате.
Гласуване: 18 гласа „за“, „против“ няма, „въздържали се“ няма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря ви.
Следващото заседание е следващия четвъртък, от 15 часа, ако има внесени законопроекти и т.н. Благодаря ви.
/Закрито – в 16.20 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ОКОЛНАТА СРЕДА
И ВОДИТЕ
/Ст. Иванов/