Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
Комисия по околната среда и водите
05/02/2015
    1. Разглеждане, обсъждане и приемане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015г.), №502-00-5, внесен от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
    2. Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите – г.-жа Ивелина Василева, на основание на чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
    3. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите




    ПРОТОКОЛ
    № 3

    На 5 февруари 2015 г. от 15.05 часа в зала 3 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
    Списък на присъстващите народни представители и гости се прилага. Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане, обсъждане и приемане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015г.), № 502-00-5, внесен от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
    2. Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите – г-жа Ивелина Василева, на основание на чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
    3. Разни.

    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добър ден, госпожо министър, колеги, гости, разбрах, че имаме наличен необходимият кворум, за да открием днешното заседание на Комисията по околната среда и водите.
    Ще ви предложа проект на дневен ред, който да бъде обсъден и приет: Разглеждане, обсъждане и приемане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз, 2015 г., № 502-00-5, внесен от Министерския съвет на 29.01.2015 г.; 2. Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите – госпожа Ивелина Василева, на основание на чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание; 3. Разни.
    Моля ако някой има предложения по дневния ред? Ако не, да гласуваме. Който е за, моля да гласува така предложения дневен ред. Благодаря.
    Гласуване: „За“ – 12 гласа, „против” няма, въздържали се” няма.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Днес гости на заседанието ще бъдат госпожа Ивелина Василева – министър на околната среда и водите, г-н Красимир Живков – заместник-министър на околната среда и водите, г-н Павел Гуджеров – заместник-министър на околната среда и водите, г-н Бойко Малинов – заместник-министър на околната среда и водите, Мирела Тотева – началник на политическия кабинета на министъра на околната среда и в одите, Калояна Живкова – медиен съветник на министъра на околната среда и водите, Силвия Рангелова – началник на отдел „Координация по въпросите на Европейския съюз“ към дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“.
    ПО ТОЧКА ПЪРВА: - Разглеждане, обсъждане и приемане на Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015 г.), № 502-00-5, внесен от Министерски съвет на 29.01.2015 г.

    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Имате думата, госпожо Василева – Вие и Вашите сътрудници.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин председател, дами и господа народни представители, на вашето внимание ще представя част „Околна среда“ към годишната програма за участие на Република България в процеса на взимане на решения на Европейския съюз.
    Основният акцент, който е и приоритет на латвийското председателство през настоящата година ще бъде подготовката за международните преговорите в областта на климата и обсъждането на законодателните предложения от пакета „Климат, енергетика“.
    През първото тримесечие на 2015 г. се очаква Европейската комисия да приеме съобщения „Пътят към Париж” – многостранен отговор на климатичните промени“. Това ще даде конкретика във връзка с предстоящата работа по повод срещата на държавите-членки към Конвенцията за изменение на климата, която ще се състои в Париж в края на годината - изключително важно събитие, важен форум, на който се очаква да бъде взето решение за подписване на документ с правно обвързващо действие във връзка с мерките и действията, свързани с ограничаване на въздействията от изменението на климата.
    През 2015 г. ще продължи също така и работата във връзка с приетите на 24 октомври 2014 г. от Европейския съвет Заключения относно рамка за политиките в областта на климата и енергетиката в периода до 2030 г. Знаете, че беше приета рамката. Предстоят последващите действия по провеждането на неформални консултации със заинтересуваните страни. Нови законодателни предложения се очакват да бъдат представени от Европейската комисия. едва след приключване на преговорите по предложението за решение на Европейския парламент и на Съвета относно създаването и функционирането на резерва за стабилност.
    Министерство на околната среда и водите, както винаги досега, води активна политика, свързана с прилагането на всички мерки и действия, свързани с ограничаването на измененията на климата. Активен партньор е и в провеждането на международни преговори и преговорите във формат „Европейски съюз“. Като част от Европейския съюз ние представляваме една отговорна, ангажирана държава, която има амбициозни цели и ясни позиции, свързани с въпросите, свързани с климата.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Уважаеми колеги, дебатът по точка първа е открит. Ако някой желае да вземе думата? Не виждам желаещи. Тогава преминаваме към гласуване. Подлагам на гласуване Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения от Европейския съюз, 2015 г., № 502-00-5, внесена от Министерския съвет на 29.01.2015 г. Моля, който е съгласен с така предложеното решение, да гласува.
    Гласуване: „за“ – 13 гласа, „против” няма, въздържали се” няма.
    ПО ТОЧКА ВТОРА – Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите г-жа Ивелина Василева, на основание на чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание

    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Съгласно правилника, първи по ред е най-главната политическа група, представена в Народното събрание, политическа партия ГЕРБ. Кой от политическа партия ГЕРБ ще вземе отношение? Заповядайте, господин Иванов.
    СВИЛЕН ИВАНОВ: Госпожо министър, колеги, във връзка с развилите се последни събития, по принцип имам два въпроса, но мисля да задам по-актуалния. Премиерът Бойко Борисов вчера говори в зала, но предпочитам ресорният министър, който е по-запознат с нещата, които се случват, да уведоми комисията какви превантивни мерки взема министерството във връзка с наводненията.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Иванов. Госпожо Василева?
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Иванов за зададения въпрос. Вчера и по време на заседание на Министерски съвет беше направен отчет на свършеното досега от началото на мандата на правителството и актуалната ситуация, свързана с хидрометеорологичната обстановка в страната и възникналите бедствия и съответно мерки и действия, предприети от правителството.
    Що се отнася до актуалната обстановка в страната, към момента, както знаете, има успокояване на нивата в речните басейни. Има понижаване на нивата предвид на това, че и днес няма валежи, очаква се обаче утре отново да се влоши времето. Ще има валежи в по-изявен вид в по-големи количества в района на Рила, в Рило-Родопската област. Очаква се в района на Смолян от порядъка на 30-40 литра на квадратен метър да достигнат количествата дъжд. Също така ще има превалявания и в Западната част на страната. По цялата територия на държавата ще има валежи.
    Коментирахме много за причините за ограничаване на щетите, на последствията от възникналите наводнения.
    Що се отнася до Министерство на околната среда и водите, знаете, че компетенциите на министерството са свързани с интегрираното управление на водните ресурси на територията на страната и конкретните ангажименти са свързани с анализирането на текущата информация на базата на прогнози, които получаваме от Националния институт по метеорология и хидрология към БАН да представяме навременна, актуална информация за състоянието на водните обекти и речните корита, както и да следим за нивата на водите в комплексните значими язовири, които са включени към Приложение № 1 към Закона за водите.
    Освен това, министерството като компетентен орган за интегрираното управление на водите има отговорности, свързани и с разработването на стратегическите планови документи, в които са залегнали изискванията за това, да се постигне пълна координация.
    В ход са разработването на планове за управление на риска от наводнение. Вече са идентифицирани критичните зони и зоните, които са заплашени от евентуални разливи, ниските зони по поречията на реките в близост до водните обекти. На базата на това ще бъде извършено картиране и съответно разработени конкретни мерки, които са свързани както с институционални действия, така и с мерки за адаптиране на инфраструктурата. Плановете за управление на риска от наводнения се изготвят от „Басейнови дирекции“ и, както се казва, са в ход. Всички институции, всички заинтересовани страни имат пряко участие във фазата на обществени обсъждания с конкретни предложения и с конкретни мерки и действия.
    Беше направено много и по отношение на постигането на пълна координация между общинските власти, регионалните власти и държавната администрация – нещо, на което изключително много държим. Също така бяха разработени и текстове с конкретни промени в Закона за водите, които да гарантират, че ще бъде засилен контролът върху техническото състояние на хидротехническите съоръжения и че ще бъде определен единният национален контролен орган. Предприети са действия във връзка с работата на междуведомствената комисия, председателствата от господин Гуджеров и за гарантиране на това, че няма да бъдат допуснати съществуването на безконтролни съоръжения. Беше отчетено, че от идентифицираните от началото на мандата ни отчети на предходното правителство 268 язовира с неизяснена собственост, вече е изяснена собствеността върху 253 от тях. Останалите 15 са под контрола на областните управители. Всички тези съоръжения са идентифицирани и са гарантирани чрез подкрепата от страна на всички институции, тоест от обединените усилия на всички институции. На областно ниво взеха участие експерти от Министерство на околната среда и водите, „Язовири и каскади“, „Напоителни системи“, областните управители, разбира се.
    Също така няма отчетени каквито и да било сигнали за аварии с каквито и да било съоръжения, включени в категорията на т.нар. такива в предаварийно състояние.
    Тук бих искала да подчертая, че относно мерките за превенция в новата оперативна програма „Околна среда“ сме заделили финансов ресурс и сме определели една приоритетна ос специално да сочи към превенция и управление на риска от наводнения, справяне със свлачища, които обичайно са последствие от възникналите наводнения. Общият финансов ресурс на тази приоритетна ос е съответно 120 милиона за наводненията и 35 милиона за справянето със свлачищата. Това са средства, които ще бъдат пренасочени към действия и мерки за превенция, изграждане на основна публична инфраструктура за превенция от възникване на наводнения, изграждането на шест регионални центъра за реакция, изграждане на национална система за управление и наблюдение на водите в реално време, както и инфраструктурни мерки за справянето със свлачищата.
    Разбира се, много други действия в координиран порядък с останалите ведомства, които имат отговорност, свързана с управлението и контрола на инфраструктурата, визирам Министерството на земеделието и храните, в чиито компетенции е управлението на „Напоителни системи“, Министерство на енергетиката, които отговарят за язовири и каскади, хидроенергийните съоръжения, съответно Министерство на регионалното развитие и благоустройството с отговорностите за инфраструктурата, свързани с питейното водоснабдяване, работа и с областни управители, и с общини.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева.
    СВИЛЕН ИВАНОВ: Госпожо министър, да разбираме, че с новия закон, който се гледа, много голям дял от превантивната дейност ще бъде решена и няма да се случват подобни лоши събития.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Въобще не можем да гарантираме, че няма да се случват природни аномалии, че няма да има обилни валежи. Това, за което всички полагаме максимални усилия, е осигуряването на превенцията и, както казах, управлението на риска. Това е най-важното.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. От БСП? Господин Генов.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Наскоро има очаквания да започне сервирането на един безплатен обяд за част от българското население, т.нар. Национална програма за подобряване енергийната ефективност на жилищния фонд. Наистина това е една огромна програма, която би обхванала около 2-3 хиляди сгради в държавата, но при изпълнението на такива строително-монтажни работи се генерират огромно количество, немалко количество отпадъци – било фасаден холестерол, било холестерол екструдиран, било мрежи, мазилки и т.н. Някой в държавата направил ли е някаква сметка дали депата за строителни отпадъци, които имаме и които функционират, регламентирани са и отговарят на всички изисквания, ще могат да поемат такова количество и някой въобще правил ли е сметка, примерно какво количество отпадък ще бъде генерирано и вие ще вземете ли съответни мерки през районните инспекции за опазване на околната среда, които са на ваше подчинение, да направят един анализ. В крайна сметка, тази дейност ще бъде вменена на общините. Те ще бъдат основните организатори на тази дейност. Да не пропуснат количествено-стойностните сметки. Да го заложат и това. В първата и втората методики, които прочетох, не го виждам. Просто превантивно отправям този въпрос към вас, да помисли някой в държавата и за това.
    Освен това, има безпокойство от различни екологични неправителствени организации по този въпрос.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Генов. Между другото, темата на блиц контрола и въпросите, които се задават, касаят политики на министерството. В случая реализацията на тази програма е адресирана към друго министерство. Те са отговорни и относно методологията и подготовката на всички дейности, свързани с това, но предполагам, че госпожа Василева ще Ви отговори.
    Благодаря.
    МАНОЛ ГЕНОВ: Аз предупредително го казах.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря на господин Генов за отправения въпрос. Както той спомена, има притеснения в такъв порядък, които бяха изразени от неправителствени организации. Все пак бих искала да обърна внимание на факта, че политиката по управление на отпадъците на територията на общините е отговорност на общините.
    Също така знаете, че всяка една община има ангажименти във връзка с поддържането на съоръжения за депониране на строителни отпадъци. По отношение на политиката за строителните отпадъци има законодателство, което е разработено на национално ниво, съответно поднормативна уредба, където ясно е указано, че строителният процес и извършването на строителните дейности, когато те се извършват на територията на дадена община със съответните разрешения за строеж, изискват да бъде одобрен планът, по който ще бъдат управлявани генерираните отпадъци.
    Що се отнася до възможностите, които както тази програма, така и политиката на национално и европейско ниво дават, възможностите са насочени към това, да се стимулират дейностите от страна на общините в посока повторно използване или рециклиране на генерирани строителни отпадъци. Знаете, че целите са изключително амбициозни и имайки предвид, че до 2020 г. трябва да се постигне намаляване на процента на депонирани строителни отпадъци до 70%, тоест с други думи, тези дейности, които са свързани с мащабната програма на саниране, ще дадат паралелна възможност на общините да мислят в посока надграждане на своите системи, за което пък могат да черпят ресурс от оперативна програма „Околна среда“, където в нашата приоритетна ос, която сме обособили за управление на отпадъците, ние сме заложили възможности за финансиране на проекти, чрез които се надграждат системите за управление на отпадъците.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Господин Генов?
    МАНОЛ ГЕНОВ: Кратка реплика. Аз съм съгласен с Вас и с това, че наистина на територията на общините отговорностите са на кмета на общината и на самата община, но не е лошо все пак преди РИОСВ да иде да ги глоби, да не стане така, че след година и половина, както по кърищата се веят найлони, по реките плуват бутилки, ние да се заредим със стиропор и с други материали. Просто казано още веднъж, не го видях в методиката да го има като препоръка от страна на МРРБ. Просто ви съветвам районните инспекции „Опазване на околна среда“ по региони да си предупредят кметовете, които ще имат намерение да извършват такива дейности, да им кажат, че те ще контролират, а вече въпрос на организация на самите общини е те дали имат възможност такива депа на тяхна територия или в съседни, да го имат предвид. Това наистина ако се случи една мащабна акция, накрая има едни хубави блокове, така добре оцветени, със съответните разцветки, пък вятърът да вдига стиропори, мрежи и други материали. Това също може да бъде и източник на формиране на незаконни сметища. Виждаме го в цялата държава, колкото и да ни е неприятно.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Генов. Госпожо министър, заповядайте.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря. Вашите коментари са свързани с предприемането на мерки за осигуряването на по-добър контрол. Може би във фазата на това изпълнение трябва да Ви уверя, че амбицията на ръководството на министерството е подобряване на контролната дейност, постигане на повече качествен и по-ефективен контрол, изпълняван от страна на нашите регионални подразделения, недопускане на замърсявания. Така че, благодаря за коментарите. И разбира се, това изцяло е в контекст и на нашата политика и нашите амбиции да бъде засилен контролът. Иначе съм убедена, че общините достатъчно отговорно осъзнават своите функции и ангажименти, свързани с управлението на отпадъците, да не говорим и за това, че в крайна сметка това е още един пример за шанса, който отпадъците дават, да бъдат използвани като ресурс.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева, за изчерпателния отговор.
    Следващият въпрос е от групата за Движението за права и свободи. Господин Чакъров, заповядайте.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви, господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, напоследък все по-често тематиката по промените на климата се свързва със защитата от вредното въздействие на водите. За съжаление, в последните дни отново сме свидетели на много сериозни наводнения, бих казал, даже по-сериозни от предходните на някои места и най-жалкото е, че има и човешки жертви. В тази връзка вие посочихте, госпожо министър, като източник, и това ми беше основният въпрос. Аз Ви благодаря предварително, посочихте, че от оперативна програма „Околна среда“ ще има средства за превенция и за наводненията, и за свлачищата. Въпросът ми е: предвиждат ли се такива средства от ПУДОС и, естествено, редно е Министерство на околната среда и водите да пледира да иска средства от държавния бюджет, доколкото е възможно. като цяло аз съм убеден, че Вие имате визията това да стане на базата и на националната рамка, картината, която имаме за актуалното състояние на язовири, състоянието на речните корита, с оглед на тяхната проводимост, на дерета, потребността, която е доста сериозна към настоящия момент., тоест да имаме национална визия с възможности, които предоставя оперативната програма ПУДОС, бюджетът. Естествено, възможностите и на Комисията за защита от бедствия и аварии плюс, доколкото знам, има заложено и в другите оперативни програми да имаме коректна картина, която да бъде представена пред всички нас – гражданите в страната, да се започне, доколкото е възможно, да се реализира една сериозна превенция. Каква е ситуацията и възможностите в този аспект за финансиране и за реални действия?
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Чакъров. Госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз за зададения въпрос. Господин Чакъров очерта възможните източници за финансиране на мерки, свързани с превенцията и управлението на риска, свързан с вредното въздействие на водите. Безспорно, оперативната програма е един източник, но не е единственият, както и Вие казахте. В програмата за развитие на селските райони също има заложен ресурс, чрез който могат да бъдат финансирани мерки, свързани с подобряване на инфраструктурата в сектора хидромелиорации и вредното въздействие на водите. Знаете, че „Напоителни системи“ отговарят за тази инфраструктура. В момента се изготвя стратегия, подпомагана от Световната банка за развитието и управлението на тези два подотрасъла във водния сектор.
    Междуведомствената комисия за бедствия и аварии е другият финансов източник, чрез който могат да бъдат подпомагани общини и областни управи за справяне с щетите, както и за мерки по отношение на осигуряване на превенцията и прочистване на речни корита, подобряване на състоянието на защитна инфраструктура и т.н.
    Не би трябвало да пренебрегваме и възможността ни да се ползваме от подкрепата на Европейския съюз. Чрез фонда „Солидарност“ вече има отпуснати 10 млн. евро във връзка с наводненията, които възникнаха миналата година. Вече са разпратени указания към областните управители и към кметовете от засегнатите райони, така че да подготвят документацията, да бъдат направени анализите, разчетите и да бъдат представени към комисията документите чрез които да бъда осигурено подпомагане на общините и областните управи за справяне с последствията.
    Плановете за управление на речните басейни, както и плановете за управление на риска от наводнения са стратегическите документи, които са подкрепени с част планирани, заложени мерки, включително източници на финансиране и те, както споменах, специално плановете за управление на риска от наводнения, в момента са на фаза подготовка. Когато бъдат финализирани, съгласно европейското законодателство 2016 г. там ще бъде налична цялата картина на всички възможни източници за финансиране.
    Както и Вие упоменахте, във всички оперативни програми се заделят средства, които по някакъв начин подпомагат подобряване на инфраструктурата, подобряване на административния капацитет, възможности за координирани действия между институциите. Това е част от хоризонталните политики на държавата и още 2012 г., когато стартира процесът на програмиране на оперативните програми, беше подготвена от страна на Министерство на околната среда и водите документът „Насоки за програмиране и интегриране на политиките, свързани с опазване на околната среда и измененията на климата във всички програми, така че наистина да има хоризонтален интегриран подход.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Господин Чакъров, за реплика?
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря Ви. Аз може би съм се заблудил, но плановете за управление на риска от наводнения ми се струва, че трябва да бъдат готови на края на тази година, или следващата година? Това е първият ми въпрос.
    Вторият ми въпрос. Вие преди това посочихте, че е използваме и министерството, и всички ние в такъв аспект, тя е информация, която е потребна за всички ни, от Националния институт по метрология и хидрология, а те, надявам се, ползват много активно възможността да взимаме превантивна, предварителна информация за климатичната и хидроложката обстановка в страната от Европейския център за проучване на климата и хидрологията и освен това и от спътниковата агенция, от която преди една или две години вече сме страна членка заедно с други. Надявам се, че ще се възползваме от тази възможност, за да имаме по-точна, по-екзактна прогноза и, доколкото е възможно, по-активна превенция, както в случая се реализира евакуация на хора, но това да става по-отдалече, както видяхме в САЩ с оглед на прогнозата на времето се спряха полети, спря се движение, взеха се много сериозни мерки.
    Безспорно, дано да не ни се налага, но виждаме, че се случват тези събития, да имаме и ние адекватни действия да предотвратим или да минимизираме, доколкото е възможно, последствията и вредното въздействие.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря на господин Чакъров. За дуплика, госпожо Василева?
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Работим в много тясно взаимодействие с Националния институт по хидрология и метеорология. Още 2010 г. беше изрично променен и Законът за водите, с който дадохме възможност чрез държавния бюджет да бъдат подпомагани дейностите на този институт и ежегодно се подписва споразумение между Министерство на околната среда и водите и Националния институт по хидрология и метеорология към БАН, за да взаимодействаме наистина и в двете политики, свързани с водите и с климата.
    Да, колегите работят във взаимодействие с международните си партньори и на базата на информацията, която те представят, се изготвят и анализите, които се публикуват пък на страниците на Министерство на околната среда и водите и се разпращат към всички институции, така че в случай на идентифициране на каквито и да било рискове, всички да бъдат уведомени своевременно.
    Плановете за управление на риска от наводнения са във фаза изготвяне на картирането. На базата на идентифицирането на рисковите зони се извършва картирането до края на 2015 г. През 2016 г. трябва да бъдат приети.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Следващият въпрос е от Реформаторския блок. Господин Великов, заповядайте.
    БОРИСЛАВ ВЕЛИ:КОВ: Благодаря, уважаеми господин председател. Уважаема госпожо министър, действително измененията в климата и временното въздействие на водите ще ни занимава още дълго време. Като дойде законопроектът, вероятно там нещата ще бъдат решени с този общ координиращ орган и всички други мерки, но аз бих се спрял накратко като въпрос на въпроса за рационалното използване на полезните действия, на полезните свойства на водите и по-специално на минералните води. Каква е политиката на министерството? С колегата Лилков имаме чувството, може би и като преподаватели в Минно-геоложкия университет, че ресурсът на минералните води като че ли не се използва пълноценно. Дали това се дължи на съществуващата сега практика за тези концесии, при които един концесионер на едно находище, на една марка и т.н., въпрос, който беше спорен и педи година-две, доколкото си спомням, или има и други причини, но все пак тъй като блиц контролът е свързан с политиките в някои области, нека малко да бъде обърнато внимание на минералните води.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Великов. Госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за зададения въпрос. Част от нашата програма е ефективно използване на ресурсите и предвид на ресурса, с който разполагаме, което е национална ценност, но и възможност за стимулиране на икономически дейности минералните води, за които Министерство на околната среда и водите отговаря като компетентно ведомство, са една безспорна възможност за това. Споделям мнението Ви, че недостатъчна част от ресурса се използва. Имаме около 220 находища на минерални води и около 12% от ресурса се използва.
    По отношение на използване на водата за бутилиране, концесионните договори, които са сключени, както и Вие казахте, може би не са достатъчно, защото и икономическата обстановка беше такава. Последните години, предвид на затрудненото положение на икономическите субекти и невъзможността да удържат на кризата, някои от концесионните договори бяха прекратени. Ние смятаме, че е необходимо да се мисли в посока облекчаване на административната тежест за възможностите, които се предоставят за бутилиране на минерална вода.
    Другите възможни дейности, които могат да бъдат стимулирани, са чрез шанс, който дадохме на общините да поемат за управление находища на минерални води. С промяна в Закона за водите през 2011 г. дадохме възможност на общините, на чиято територия има находища, те да поемат отговорност за тях. Чрез таксите за водоползване, които могат да събират, те могат да развиват и местни икономически дейности, свързани с развитието на балнеотуризъм, на спатуризъм евентуално, оранжерийни производства, ако щете, отопляване на публични сгради и ред други дейности, които могат да ги подпомогнат. С общините планирам повече работа и стимулиране на възможностите им да използват този ресурс. Мисля, че и малко повече промоционална кампания във взаимодействие с Министерство на туризма също би спомогнало за това, да се популяризира България като дестинация, която мисля, че безспорно на територията на Европа може да се гордее с това природно богатство.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. За реплика – господин Великов?
    БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Да, то е обмен на мнения, но реплика – така е формата. Аз си мислех, че действително има какво да се желае и ние бихме желали като народни представители да подпомогнем министерството. Сега вероятно в това изменение и допълнение на Закона за водите главното е насочване към вредното въздействие на водите, язовирите и т.н. но в някакъв следващ момент може би трябва да се помисли дали и нещо законово не трябва да се промени във връзка с минералните води. Там има колегия, има цяла асоциация на подземните води. Преди време говореха за някакви техни идеи. На мен ми прави впечатление, че бутилирането на минерални води, а и на изворни води в България, като че ли е съсредоточено засега за води, които са натриеви по-скоро, а не калциево-магнезиеви, което безспорно ограничава и пазара, но това е някакъв допълнителен въпрос.
    По-скоро бях Ви попитал като допълнение или реплика дали този механизъм, тази процедура, която е свързана с отдаването на концесии на минерални находище или минерални водоизточници е приложима или не трябва да бъде приложима и към обикновените изворни води, така наречени, които също се бутилират? По този въпрос нещо съвсем кратичко.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Великов. Госпожо Василева?
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Съвсем кратичко – да. Ние имаме регулярни срещи с Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, които излизат със своите предложения. Включително и в писмен вид бяха предложени техни предложения за промени в Закона за водите. Това, което сме постигнали като разбирателство е, че е необходимо да бъдат обсъдени тези текстове и тези възможности, защото знаете, че в тази част законодателството много сериозно се припокрива или по-скоро навлиза в територии, които са свързани с етикетирането на продукцията, законодателството, свързано с осигуряването на гаранции за здравето на хората предвид на това, че минералните води се възприемат като храна по смисъла на европейското законодателство, тоест, Патентното ведомство има отношение към това, Министерството на икономиката, Министерството на здравеопазването. Това е предмет на дебат.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Патриотичният фронт е следващата група, който ще зададе въпрос. Господин Стоянов?
    АТАНАС СТОЯНОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, предварително се извинявам, че моят въпрос не е свързан с национална политика на министерството, но ми се струва важен, макар и регионален. Всъщност госпожа министърката вече е запозната с него.; ние сме правили работна среща в тази връзка. Става въпрос за предстоящото изграждане на регионалното депо в община Разлог. Този казус и тази сага тече вече шеста година. Без никакво съмнение, такова депо е необходимо, още повече че то обслужва или ще обслужва четири общини, не само община Разлог, а община Банско, община Белица и община Якоруда. Разбира се, тук две мнения по въпроса няма, но казусът възниква относно неговото местоположение – площадката, която се предвижда да бъде реализиран този проект, това сметище, е в непосредствена близост до село Баня. Село Баня - за вас, колеги, е най-голямото село в целия регион, близо 3 500 човека. Село Баня е второто населено място в България след Велинград по дебит на минерална вода. Около 101 литра минерална вода в секунда има в това село. Господ му е дал наистина това природно богатство. И тук отново възниква казусът относно целесъобразността на изграждането на това депо в непосредствена близост до село Баня. Аз няма да се спирам на законосъобразността на цялата процедура.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Колега, въпросът е много конкретен и излиза извън обхвата на блиц контрола. Госпожа Василева.
    АТАНАС СТОЯНОВ: Госпожа министърът е запозната много добре, просто искам един конкретен въпрос само. Не се спирам въобще на неговата законосъобразност. Имаше съдебни процедури. Една част, мисля, дори всички, вече всички са завършили и финализирани. Изглежда трудно може да намери някакво оптимално решение относно това, от една страна изграждане на депото, от друга страна протестите на жителите. В крайна сметка не бива да допускаме удобството на жителите на община Разлог и другите относно реализацията на този проект да бъде за сметка на нещастието и неудобството на жителите, които живеят там. Няма да се спирам, има и редица процедурни нарушения, свързани с това, че депото е на един километър от селото, а съобразно съответните наредби трябва да е на минимум 3 километра. Но в крайна сметка, уважаема госпожо министър, моят въпрос към Вас е: Виждате ли и какво е Вашето отношение по отношение на този казус? Аз Ви благодаря предварително, че сте запозната вече с него, ние сме говорили с Вас. Има ли някакви възможности от Ваша гледна точка в кореспонденция с ръководството на община Разлог да се стигне до някакъв компромисен вариант и дори на прима виста, всъщност с бързи стъпки, най-малкото поне да бъде наложен някакъв мораториум до пълната информираност на голяма част от населението, защото социалното напрежение е изключително голямо. Аз съм от онзи регион и знам, че ако се пристъпи към реално изпълнение на този проект, наистина най-вероятно ще се стигне до граждански протести, не дай Боже, и до гражданско неподчинение, а това не бива да допускаме. Това е ми е въпросът.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Стоянов, предполагам, че завършихте. Колеги, блиц контролът, формата на блиц контрола е такава, че не се задават конкретни въпроси. Предполагам, че госпожа Василева няма да може да отговори в конкретика. Парламентарният контрол, който е всеки петък, може да зададете конкретно всеки един въпрос и в писмена форма, и в устна и там да ви се отговори. В случая тук трябва да дискутираме политики, така е по правилник. Затова този въпрос по принцип е недопустим, съгласно нашия правилник. Може би съвсем накратко, ако госпожа Василева желае, без да я поставяме в затруднено положение, защото наистина касае много конкретика и спокойно, аз казвам, че този въпрос не може да бъде отнесен към формата на блиц контрола. Желаете ли да кажете нещо, или просто да преминем нататък, защото наистина сме поставени в затруднено положение. Извинявайте, господин Стоянов, нека оттук нататък да опитаме.
    АТАНАС СТОЯНОВ: Да, но по-добре да нарушим малко процедурата, отколкото пост фактум вече да търсим решение на въпрос, който…
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: За съжаление, не е добър пример да нарушаваме процедурите.
    АТАНАС СТОЯНОВ: Така е, прав сте.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря на господин Стоянов. Да, запозната съм, защото имахме среща и с инициативната група от село Баня, и с народните представители. Както и господин Стоянов спомена, на практика има история. Голяма част от документите, които са издавани в съгласувателния процес, процеса, свързан с екологичното законодателство, са обжалвани. Съдът обаче се е произнесъл по всички от тях, и то с потвърждение на издадените решения и документи, както решенията, издавани от общинската управа, така и решенията, издавани от органите, които имат отговорности в сферата на екологичното законодателство.
    Имаме кореспонденция и с Инициативния комитет. Помолих колегите да проверят възможности, които административното право дава на министъра, но предвид на това, че ние нямаме право да спрем един процес, който е потвърден от съда, нямаме основания за налагане на принудителна административна мярка.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Нека да не нарушаваме повече правилника, вече беше нарушен. Действително, господин Стоянов, може да зададете въпроса в редовния парламентарен контрол. Благодаря Ви.
    Следващият въпрос е от Български демократичен център. Няма представител, колегата излезе преди малко. Следват „Атака“, които също нямат представители. И – „АБВ“, господин Станков?
    ИВАН СТАНКОВ: Благодаря Ви, господин председателю. Уважаема госпожо министър, уважаеми господа заместник-министри, в събота вечер бях на една среща в Търговско-промишлената палата в Стара Загора. Имаше представители на бизнеса. Наред със земеделските въпроси, които обсъждахме, се постави един въпрос относно липсата на регламент за изкупуване на черни и цветни метали. Доста обстоятелствено се обсъжда това, че оттам произтичат и някои отклонения, нарушения. Въпросът, който се поставя, е ще има ли нов закон или изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, а също така ще се въведат ли по-съвременни форми за отчитане, годишния отчет, който се представя за отпадъците, в това число дали ще има електронни форми за отчитане на отпадъците на края на годината? Това е моят въпрос.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Втората част е конкретна, предполагам, но първата част не. Заповядайте госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: По отношение на електронната форма конкретно не мога да отговоря в момента за конкретните форми, но по отношение на политиката на министерството и на правителството ние вървим към модернизирането на администрацията, въвеждането на електронното управление и предоставянето на повече възможности на ползвателите на административните услуги наистина бързо, своевременно, ефективно да получават такива услуги от държавната администрация.
    По отношение на Закона за управление на отпадъците, той е съществуващ. Текстовете на закона регламентират и тази част, тези потоци отпадъци. По принцип ние имаме идея да провеждаме разговори с бизнеса, със заинтересованите страни, с общините относно възможности за усъвършенстване на законодателните текстове, но що се отнася до конкретни инициативи сега на момента, това, разбира се, подлежи на дебати, на сформиране на работни групи. Ако има някакви притеснения, някои предложения, които биха могли да бъдат обсъждани, те ще бъдат предмет на открити дебати.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Господин Станков, Вие имате право на законодателна инициатива също, така че може да се възползвате от това Ваше право. Реплика нямате, доколкото разбирам. Благодаря.
    Започваме с втория кръг от въпроси.
    Наистина, колеги, нека да се концентрираме върху политиките. Много ясно е казано, защото в конкретния момент затрудняваме госпожа Василева. Тя няма да може да ни дава конкретна информация по отношение на точни данни, на промени, които касаят някои специфични промени в закони и т.н. Благодаря ви за разбирането.
    Вторият кръг въпроси започваме отново с групата на ГЕРБ. Заповядайте.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Уважаема госпожо министър, днес в Министерски съвет, в Президентството и в Народното събрание имаше инициативна група от община Банско, която постави за пореден път въпроса с изграждането на нов кабинков лифт. Заедно с този въпрос бяха повдигнати и редица други въпроси, касаещи и други общини и други терени. Моят въпрос в тази връзка е как Вие виждате решаването на проблема с община Банско по отношение на изграждане на нов кабинков лифт?
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: И за да избягаме от конкретиката и в случая, по-скоро как ще се развиват такива райони, в които има засегнати по „НАТУРА“, на ЮНЕСКО и т.н. терени, които попадат в обхвата на тези организации.
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Това, което се получава по принцип и в разговора се видя, е, че по закон възможностите са повече, но при плановете за управление на паркове и на зоните има заложени много повече забрани.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Госпожа Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря за зададения въпрос. Както и Вие споменахте, няколко са елементите, които са свързани със зоната на Национален парк „Пирин“. Национален парк „Пирин“ е преди всичко обект на защита, по смисъла на Закона за защитените територии. Освен това, голяма част от него е включена и в екологичната мрежа „НАТУРА 2000“. Не на по следно място е фактът, че това е обект от природното наследство, защитаван от Конвенцията по ЮНЕСКО. Различни са степените на защита, които са заложени в този статут. По смисъла на Конвенцията, Националният парк е с много силна степен на защита, с пълна забрана за строителство на територията, с изключение на буферните зони, които са в ски зоната на Банско и Добринище.
    Що се отнася до Закона за защитените територии, защитата се определя освен с конкретните текстове, заложени в закона, така и с конкретните планове за управление. Съгласно действащия план за управление на тази защитена територия, има пълна забрана за строителство. Другата степен на защита се осигурява по смисъла на екологичното законодателство във връзка с мрежата „НАТУРА 2000“, където, знаете, са двете директиви за местообитанията и за дивите птици.
    Въпросът, който касае ски зоната, е предмет на обсъждане, включително знаете, че имаше и решение на Министерски съвет за сформиране на междуведомствена работна група. Очакваме да излезе с доклад и с предложения за решение, свързани с неяснотите, заложени в концесионния договор.
    Що се отнася до възможностите за изграждане на съоръжения, това зависи от конкретните мерки за защита, заложени в плана за управление.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Господин Танев, за реплика?
    ДИМИТЪР ТАНЕВ: Благодаря Ви. И аз мисля, че е по-правилно когато се приемат плановете за управление на парковете, да бъдат изрично упоменати забраните и всичко останало, разрешено от закона, да се разбира като позволено, а иначе досега практиката е обратна.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо Василева?
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Всъщност действащият план е разработен преди повече от десет години. В момента се изготвя новият план за управление на парка. В този процес всички заинтересовани страни имат възможност да изразят своето мнение, отношения, позиции, становища, свързани с режимите за защита.
    Не на последно място ми се иска да спомена също това, че съгласно законодателството всяко едно инвестиционно намерение, както всички знаем, подлежи на преценка за извършване на ОВОС, ОВОС, екологична оценка, оценка за съвместимост, всички тези процедури, които са задължително изискуеми. В този смисъл краткият отговор на въпроса, който отначало ми зададохте, е: Законодателството трябва да бъде спазвано.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
    Вторият въпрос е от БСП – господин Божинов.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Уважаема госпожо министър, уважаеми господин председател, респектиран от Вашата стриктност, строго ще се придържам към регламента, който предложихте.
    Темата, която избирам ад хок, това е управление на отпадъците. Ще говоря и ще питам за политики и проблеми, които възникват, по-точно, проблеми при реализирането на някои от най-важните политики в тази област.
    Несъмнено, политическо решение беше да намерим икономически лостове, за да насочим дейността към по-високи цели в тяхната йерархия. Разбирате ме чудесно какво казвам. Затова въведохме три компонента на таксата депониране: с първата да ограничим количеството, което се депонира, да направим задел за момента, в който ще се наложи да закрием депата; и един трети компонент, така ще го нарека, за да не го пояснявам. Въпросът ми в тази област е какви са Вашите виждания в този момент и имате ли методически указания как да започне изразходването на тези средства. Този подвъпрос е ясен.
    Втората политика е политиката бизнесът да бъде поставен в конкурентни условия, за да може резултатът да бъде под ниски такси за населението. Онзи ден регистрирах кола и се породи при мен въпросът как сме реализирани този принципен политически и правилно решен въпрос, за да се стигне дотам, че в България таксата да е точно два пъти по-висока от страната с най-висока такса в Европейския съюз. Значи има нещо сбъркано.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Божинов, само да Ви обърна внимание.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Нали говорим за политики?
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Политики, обаче тук говорим за конкретни такси.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Това е политика, да можеш да регламентираш нещата така, че всеки като преследва своя интерес, да доведе до обществения интерес. Това е точно политика. И не ме прекъсвайте, защото е много важно. Политически приоритет беше на нивото на най-добрите европейски практики да решим в нашата столица проблема с управление на отпадъците. Аз имам тревога, че така, както сме го предвидили, ние искаме да помогнем на министъра тук. Това е лаборатория.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Божинов, не искам да поставяме никого, а и Вие сигурно надали искате да поставяме в неудобна ситуация, който и да било.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Търсим решение на проблемите в България, не поставяме нищо.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Те са решени, обаче въпросът е за конкретна политика.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Има ли някой, който да дефинира по-конкретно политика от това, което аз казах?
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Няколко политически, засега.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Проблемът ще възникне утре.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Нека да се уважаваме, господин Божинов.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: От голямо уважение към проблемите и към Вас питам какво ще стане, като заработи Софийският завод по тази технология, ако не сме готови с втората част? Защото ни приеха тази технология, казахме, че няма да ги возим на километри, а ще горим в София. Моят конкретен въпрос е в апликационната форма предвидили ли сме този разход за реконструкция на горивната инсталация, или ще вървим по отделен път? Ако е по отделен път, ще се получи разминаване във времето. Ако това стане, какво е алтернативното решение за онова, което ще излиза от завода? Реален проблем, господин председател.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Божинов, може да го зададете този въпрос на парламентарния контрол, на който много конкретно госпожа Василева ще Ви отговори. Не искам да си тръгвате, господин Божинов, нека да бъдем колегиални един към друг. Ако зададете конкретните си въпроси, които са дори няколко в момента – Вие зададохте няколко въпроса, господин Божинов, може съвсем спокойно да ги зададете на парламентарния контрол и да ви отговори госпожа Василева в писмен вид или устно. Няма никакъв проблем. Но в случая недейте да ме злепоставяте и мен, и колегите, защото виждате, че всички се придържаме към формата на блиц контрола. В случая едно-две изключения, но нека бъдем колегиални един към друг. Никой не омаловажава проблемите и никой не иска да противопоставя по някакъв начин един на друг и т.н. Благодаря Ви.
    Госпожо Василева, заповядайте да отговорите на въпросите.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря. Всъщност зададените въпроси бяха три.
    Първият въпрос е за отчисленията. Текстовете в закона ги има. Вие ги знаете и ние ги знаем. Указания бяха изпратени към регионалните инспекции във връзка с възможностите тези отчисления да бъдат използвани от общините за изготвянето на програмите им за управление на отпадъците, общинските програми за управление на отпадъците, както и възможността да подготвят своите проекти, за да кандидатстват по оперативна програма „Околна среда“. Ние възнамеряваме да отворим процедура – покана за проектни предложения за изграждане на компостиращи инсталации в съвсем скоро време, инсталации за надграждане и изследване на йерархията. Общините могат да ползват тези средства както за инфраструктурни дейности, които са свързани с надграждане, така и за подготовка на проекти, с които могат да кандидатстват и по оперативната програма. Тоест, възможностите са налице. Те са свързани с принципите и духа на закона да се върви нагоре в йерархията.
    По вторият въпрос по-скоро бих приела предложения или идеи, ако имате, за да ги обсъдим.
    Третият въпрос е свързан с втората фаза, която вие нарекохте всъщност т.нар. трета фаза на закона – именно, инсталацията за изгаряне на енергия от горивото, което ще се произвежда в MБT завода след финализиране на втората фаза, заложена в оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г., финансирането. Възможностите са различни. Или „Топлофикация“, общината може и общинско предприятие, има различни варианти. Знаете, че Европейска банка за възстановяване и развитие подпомага Столична община, вече две години работят съвместно за подготовка на този проект, така че да се получи плавен преход от единия в другия програмен период и съответно от втората към третата фаза за реализиране на инвестицията. Наскоро бяхме на инспекция на място, където лично видях и огромните съоръжения, които са свързани с възможностите за съхранение на междинния продукт. Знаете, че в началото, когато започне работата - това поне беше споменато и от изпълнителите – количествата ще бъдат малко. Тоест, смятам, че притесненията Ви са неоснователни в смисъл такъв, че инженерите, експертите, техническата помощ, осигурена и от ДЖАСПЪРС, и от Европейската банка за възстановяване и развитие, и подкрепата на Европейската комисия ни дава основание, че този проект, както всички мислим, ще бъде най-добрият пример на територията на цяла Европа за един мащабен успешен проект, следващ принципите за интегрирано и модерно управление на отпадъците.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Благодаря Ви, госпожо министър.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Божинов, при цялото ми уважени към Вас, коментара – Вие направихте няколко реплики по време на изложението на госпожа Василева. Ще имате право на коментар, такъв е редът, нека да го спазваме, но при цялото ми уважение, нека да се въздържаме от някои реплики, персонифициращи когото и да било от тук присъстващите. Мисля, че това е колегиално. Ще ви помоля за в бъдеще да го спазваме това всички.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Ще се замисля върху Вашите съвети. Сега – за репликата. Моето притеснение идва от това, че трябва технологично време за осигуряване на тези 130 милиона, които са необходими за горивната инсталация. Нужно е време за проектиране и за изграждане. Това може да се размине с момента, в който заводът ще започва да дава продукт и ще възниква въпросът какво да го правим. Тогава ще отидем на оня вариант от апликационната форма, която беше основание да ни бъде отказано финансиране на един по-ранен етап. Тоест, ще трябва да го караме до Циментовите заводи. Тук искам да кажа какво ме притеснява. След като мине през разделно събиране, първично сепариране, завеждане в завода, технологично третиране, на изхода един тон отпадък ще струва на софиянци, да не сгреша, около 170 евро. Оттам нататък транспортът до Циментовия завод и таксата, която ще се плаща на частния завод, за да гори отпадъка, ще направи до момента, до който ще се пусне горивната инсталация, таксата непосилна. Ако това време се изпълни и договорката със Стопанската камара за преразглеждане на структурата на такса смет между гражданите и бизнеса, ще възникне проблем, господин председател и трябва да се мисли днес, защото тогава ще възникнат много, много сериозни проблеми. Аз мога да говоря и спокойно, мога да провокирам и политическо напрежение, но това е проблемът. Но това е проблемът.
    За колите проблемите са два. Все още административно се приемат доклади за целите, а антифризът и маслото и изгорената пластмасова компонента от автомобилите замърсява околната среда. Таксата в много случаи се получава от отчети на книга и затова трябва да прекратим решително тази практика.
    Второ, не може Португалия да бъде 65 евро таксата и това да е най-скъпата в Европа, а на мен да ми искат на входа на КАТ 300 лева при положение, че цената на метала покрива разходите за екологичната преработка на автомобила. Това са проблеми и тази добра политика трябва да намери практика на реализацията, която да доведе до постигане на целите.
    Завърших, господин председател.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Божинов. Продължаваме кръга от въпроси с въпрос от ДПС. Заповядайте отново Вие, господин Чакъров.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, знаем, че все още не е одобрена оперативна програма „Околна среда“, но работи ли се вече по подготовка на проекта за частта за водни цикли по-скоро? Постигнато ли е съгласие с Европейската комисия да се позволи стартът преди одобрението на реализация на такива проекти впоследствие и най-вече имам предвид преди приключване на ВиК реформата? По време на предишното управление на ГЕРБ госпожа Нона Караджова в аспекта за свръхдоговаряне казваше, че това е с цел да бъдат подготвени и одобрени проекти, които впоследствие автоматично да бъдат със старт през новия програмен период? Надявам се, че всички се сещаме, припомням този момент от периода 2007-2013, да стартират автоматично 2014-2020 г.?
    Ясно е, че това няма как да стане, но има ли още такава идея, която би се реализирала? Това е един от въпросите ми.
    За съжаление, по ос „Води“ 2007-2013 г. се финансираха и странични проекти. Не че тези пари не са реализирани, но са реализирани приоритетно така, както са насочени към сектор „Води“, където има огромна потребност, специално във ВиК частта. Знаем какви са възможностите. Така че надявам се, че се работи това да не бъде допуснато през новия програмен период. Парите, които са предвидени за сектор „Води“ да бъдат реализирани в тази част, най-общо казано. Има ли готови проекти, с които да стартира страната ни по отношение на водните цикли?
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Чакъров. Госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз за зададените въпроси. Както знаете, финалният вариант на оперативна програма „Околна среда“ беше представен на Европейската комисия в края на 2011 г., а 2014 г. месец ноември - въпросите, които касаят всички останали приоритетни оси, са изчистени и нямаме никакви коментари от страна на колегите от комисията и това, което остава отворено, е детайлизирането на начина, по който ще бъдат изпълнявани проектите по ос 1 „Води“. Знаете, и Вие го споменахте, изричното настояване на Европейската комисия проектите да следват изцяло принципите, логиката и да съответстват на целите и етапите от реализирането на ВиК реформата.
    Това, което обаче ние настояваме, че трябва да бъде позволено на страната ни и продължаваме да отстояваме тази теза е докато се реализира ВиК реформата да имаме шансове да реализираме проекти, които са в зрялост, в пълна готовност. Да, такива проекти има. Те са три категории, бих ги нарекла. Това са т.нар. големи проекти, които бяха представени, в комисия все още не са одобрени, но времето на старият програмен период няма да позволи изпълнението им, тоест имат пълна готовност да стартират проектите, които бяха подготвени по т.нар. 19-а или комбинирана процедура, именно, втората фаза на проекти, които касаят принципите и логиката на ВиК реформата, тоест отговарят на принципите. Третата категория са проекти, които са одобрени, но поради липса на финансов ресурс не са финансирани през стария програмен период. Това е нашата теза пред комисията. Нашата теза е също така, че трябва да има силно участие на общините, независимо от изричното настояване на комисията, че ВиК дружествата трябва да изпълняват тези проекти, ние смятаме, че общините трябва да имат силна роля, силно партньорство. Участието на общините трябва да бъде активно, смислено, съдържателно, защото без тях не можем да очакваме успешно реализирани проекти. Утре предстоят технически разговори с представителите на Европейската комисия и тази позиция ще бъде изложена. Надяваме се на разбиране от тяхна страна и по този начин да вървим напред към реализиране на програмата.
    Само една ремарка. Вие споменахте, че част от ресурсите по оперативната програма бяха пренасочени към други дейности. Може би точно в контекста на това, което се случи през изминалите дни аз искам да напомня, че 200 милиона лева през миналия програмен период 2012 година бяха насочени, за да се подпомогне Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, като подсигурихме средства, оборудване, транспортни средства, защитни средства, които да подпомагат работата на „Гражданска защита“, за да могат и те да разполагат с най-модерната съвременна техника да помагат на хората за справяне с щети от бедствия.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. За реплика – господин Чакъров.
    ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ: Госпожо министър, безспорно са необходими средства, даже от информацията, която е видна и от медиите средства са потребни още доста сериозни за такава техника. Видяхме във Вършец или в Северозападна България беше – какво е състоянието на техниката в пожарните. Там средства са необходими, но тук говорим, че този ход беше необходим с оглед на това, да не се загубят средства. по-скоро идеята ми е да се ускори работата още в самото начало на програмния период, тези средства да бъдат реализирани приоритетно и по предназначение, защото имаме потребност от това. Иначе никой не оспорва необходимостта от наличие на средства за другите аспекти, в които бяха реализирани, да не влизам в подробности сега.
    Да разбираме ли, че тези три или четири големи проекти, които са подадени в Брюксел, са вече в ход, могат да бъдат реализирани и да се стартира с тях? Визирам Добрич, ако не се лъжа, Пловдив и Асеновград – над 50 милиона евро. Да се надяваме, че по-скоро ще бъдат одобрени и да стартира тяхната реализация. По принцип виждам, че се полагат усилия и ние трябва да отстояваме, ще имате нашата парламентарна подкрепа – по този начин наистина за общините. Аз миналия път на предишния контрол казах, че трябва да се направи един много обстоен правен анализ, защото ако са бенефициенти ВиК операторите, ние действително бихме влезли в колизия и впоследствие дали това ще бъде или няма да бъде държавна помощ, трябва да се изясни с Европейската комисия. Няма нищо притеснително да бъде поставено и при тях и нашите юристи да представят рамката. Ако това се приеме предварително. Те са и оператори, собственик – да не влизам в темата, всички я знаем. Така че ние бихме Ви поддържали. Действително общините имат и най-важното – изградения вече капацитет и определен опит в това отношение.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Чакъров. Госпожо Василева, за дуплика желаете ли думата? Или това беше по-скоро подкрепа.
    Следващият въпрос е от Реформаторския блок, господин Лилков.
    ВИЛИ ЛИЛКОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги, моят въпрос е прекалено конкретен, но същевременно с важно, според мен, политическо и стратегическо значение. Ако прецените, че е допустим, с едно изречение. В момента докладът по ОВОС за 5 и 6 блок на „АЕЦ Козлодуй“ е оспорен. Той е в съда. Въпросът ми е следният: какви рискове виждате в това и какви ще бъдат мерките, които можем да предприемем, за да избегнем евентуални щети при неблагоприятно развитие на този въпрос? Този е проблемът, така че преценете дали да се отговори на този въпрос. Но аз смятам, че той е да оста важен.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Лилков. Мисля, че въпросът не е толкова конкретен. Касае малко по-общо политиките оттук нататък. Ако това е така, с няколко думи, госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Съвсем накратко. Вчера, доколкото ми е известно, по време на блиц контрола подобен въпрос е отправен към премиера. Както и Вие споменахте, има решение, свързани с преценка от необходимост от ОВОС. Решението, издадено от компетентния орган на базата на становището на съда, е обжалвано. Предстои първо заседание на съда през март месец във връзка с тази обжалвателна процедура. Ние, естествено, се притесняваме заради това, че най-малкото, съдебното дело ще забави процеса. Уви, обаче това не е прецедент. Често са подложени на обжалвания и съдебни дела решенията на компетентния орган.
    Що се отнася до рисковете, рисковете са ясни за всички. Те са свързани с реализацията на важен стратегически за държавата ни проект.
    Що се отнася до възможности за това, да се обединят усилията както на инвеститора, на възложителя, по смисъла на Закона за опазване на околната среда, именно „АЕЦ Козлодуй“, като засегната страна и компетентното ведомство е издало решението, ние сме изпратили писмо към съда с молба да бъде привлечен като заинтересована страна и „АЕЦ Козлодуй“, така че да подсигурим сериозна юридическа защита.
    Може би в контекста на коментирания въпрос бих подчертала, че е необходимо наистина с много отговорност да се подхожда, когато се обжалват процедури, в много случаи без конкретни основания, но това забавя инвестиционния процес, това забавя много изграждането на много публични обекти, които са важни за държавата ни. Надяваме се своевременно съдът да се произнесе.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Господин Лилков, за реплика?
    ВИЛИ ЛИЛКОВ: Благодаря. Аз ще споделя обаче своите притеснения. Първо, доколкото ми е известно, може и да греша, Вие ще кажете – опитът да привлечем „АЕЦ Козлодуй“ в това дело е получил отказ от съда, тоест те не са конституирани като страна по това дело.
    Второто ми притеснение е, че също, доколкото ми е известно, ние използваме стария ОВОС, а не е правен нов ОВОС във връзка с продължаването на срока. Ще искам да ми отговорите и на този въпрос. Специално аз смятам, че тук обжалването на доклада има чисто неслучаен характер, а е целенасочено с цел да забави получаването на лиценз. Тук вече са моите притеснения, че ако всичко това се проточи във времето, това може да забави целия процес, а той вече е свързан с много сериозни последствия. Така че, това е моят коментар. Разбира се някои неща ги предполагам, но бих искал да чуя Вашия коментар.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Ето за това говоря, господин Лилков – в случая надали в конкретика ще може да отговори госпожа Василева. Вашите притеснения може би са основателни, но формата на парламентарния контрол, който е в петък, позволява да получите изчерпателен отговор на всички въпроси, които Ви касаят. В случая може би госпожа Василева – ако имате възможност да отговорите в момента?
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: В самото начало след подаването на жалбата от страна на две неправителствени организации е изпратено искане към съда да бъде привлечен като заинтересована страна и „АЕЦ Козлодуй“. Беше изпратено поредно писмо с изрично искане, молба към съда вчерашния ден да бъде взето предвид това, че по смисъла на Закона за опазване на околната среда това е възложител на инвестиционното предложение, изрична молба към съда да бъде привлечена като заинтересована страна в процесуалното производство.
    Една корекция на казаното от Вас: не става въпрос за стар ОВОС, а става въпрос за решение въз основа на преценка, извършена от компетентния орган, че не е необходим ОВОС.
    Мога да Ви уверя, че в Министерство на околната среда и водите колегите, които се занимават с подобни дела, разполагат с изключителна експертиза и много висок професионализъм. Законодателството е специфично, наистина се изисква и опит, и много добро познаване. Колегите, които работят, са най-добрите експерти. В случай, че съдът привлече като заинтересована страна и „АЕЦ Козлодуй“, ще можем да разчитаме и на още по-сериозна подкрепа. Мога да Ви уверя, че ще положим всички усилия, за да можем да защитим издадения акт от компетентното ведомство.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Следващият въпрос е от Патриотичния фронт – господин Ячев.
    БОРИС ЯЧЕВ: Благодаря, господин председател. Госпожо министър, въпросът ми е свързан донякъде с даване на допълнителна информация във връзка с мерките срещу природните бедствия, които ни сполетяха последните месеци. На предишно заседание на комисията стана ясно, че тече комплексна проверка не толкова по отношение на изясняване на собствеността – вие дадохте справка тук, че около 250 язовира вече са с изяснена собственост, а по отношение на стопанисването и управлението на язовири, водоеми, хидротехнически съоръжения, въобще водни обекти от различни физически или юридически лица.
    Аз не искам да влизам в детайли и да Ви питам за конкретика, но все пак да ни кажете на какъв етап е проверката, как тече ходът на проверката, кога евентуално се очаква тя да завърши? И което е по-важно – имате ли намерение да препоръчате като крайна мярка прекратяване на концесионни договори или договори за стопанисване и управление тогава, когато се констатират драстични нарушения, които създават условия тези водоеми да бъдат потенциална опасност за възникване на наводнения или други бедствия и аварии? По-скоро втората част на въпроса е по-важна.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Ячев. Госпожо Василева?
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз. По повод проверката аз споменах в началото на изложението, че тя касае идентифицираните в началото на мандата язовири, които бяха с неизяснена собственост. За два месеца страшно интензивна работа. Лични благодарности на колегите и на господин Гуджеров, който председателства групата заедно с областните управители свършиха много работа. Вече е изяснена собствеността на 253 от тези 268 язовира. Останалите 15 от които остават с неясна собственост, са под контрола на областните управители.
    Втората част на въпроса няма пряко отношение към тази, но аз го разбирам по следния начин. Тъй като идеята ни за промени в Закона за водите касае ясни отговорности на собственици и оператори и съответно определянето на орган, който може да налага административни мерки, санкции включително, препоръки да дава, които впоследствие да санкционира, ако те не са изпълнили – това може би е отговор на въпроса, който Вие задавате.
    Що се отнася до министерството, ние нямаме право да се намесваме, примерно, в компетенциите на местното самоуправление, които трябва да спазват законодателството, когато отдават публична общинска собственост за ползване. Не бихме могли ние да казваме какви договори да се прекратяват и на какво основание. Има самостоятелност на местното самоуправление. Контролният орган е този, който трябва да проследява дали се поддържат по правилния начин тези съоръжения, така че да не създават рискове за живота и здравето на хората.
    Благодаря.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Господин Ячев, между другото, в законопроекта, който е качен на страницата, е разписан подробно механизмът, по който ще се прекратяват, при какви условия – там може да се запознаете по-подробно с информацията, която Ви интересува.
    Благодаря Ви.
    От „АБВ“ още един въпрос? Господин Станков.
    ИВАН СТАНКОВ: Моя въпрос колегата го взе и преди малко го постави. Той беше свързано точно с природните бедствия, но аз само ще допълня това. този проблем е преексплоатиран сега през последните дни, през последните години, но все пак какви са Вашите виждания за по-нататък? Понеже отговорностите се разпределят между няколко министерства, дали да продължава така, или да се изгради една специална агенция към Министерство на околната среда и водите? Как виждате политиката по-нататък за защита от природни бедствия? Ако е възможно, да вземете отношение по този въпрос.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожа Василева, предполагам, ще Ви отговори, но и това е уредено подробно в новия закон, който е качен на сайта. Там може да се запознаете подробно с това, какви са функциите на новия контролен орган, който ще изпълнява всички функции от началото на издаване на разрешително до обсебване на язовирите, проблемите, идентифициране на проблемите и решаването им след това.
    Заповядайте, госпожо Василева, ако желаете, може да отговорите.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Конкретно по въпроса, който касае отговорностите на различни ведомства, безспорно те са свързани с подсекторите във водния сектор. Още в 2012 г., когато беше подготвена Стратегията за развитие и управление на водния сектор, имаше подобни идеи, но всъщност това, което е важно, е да има яснота, да се знае кой носи отговорност, за какво носи тази отговорност.
    Що се отнася до взимането на решенията, защото това действително е хоризонтална политика – ние отговаряме за минералните води, Министерството на земеделието и храните отговаря за инфраструктурата, за защита от вредното въздействие от водите и напояването, МРРБ отговарят за ВиК сектора, Министерството на енергетиката отговарят за хидроенергетиката – действително много с ведомствата, но и мащабът на тази политика действително няма хоризонтален характер. Важно е да има координация и да има яснота при взимането на решенията. Затова в новия законопроект е предложен един орган – координационен съвет, с участието на министрите, които имат компетенции и отговорности, свързани с водния сектор. Така че политическите решения, политическата воля да бъде координирана и ясна както по отношение на взимането на конкретни решения, така и по отношение на приоритизирането на финансирането на инвестиции дейности, които са необходими за подобряване, за разширяване, за модернизиране на инфраструктурата.
    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. С този въпрос изчерпахме втора точка от така приетия дневен ред за днес.

    ПО ТОЧКА ТРЕТА - „Разни“

    ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: По точка трета „Разни“ има ли въпроси? Благодаря. Няма допълнителни въпроси. Благодаря, госпожо Василева, на Вас и на Вашия екип за присъствието. Благодаря, колеги.
    /Заседанието беше закрито – в 16.35 часа./


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ:

    /Ст. Иванов/
    Форма за търсене
    Ключова дума