Комисия по околната среда и водите
1. Актуални въпроси към министъра на околната среда госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание;
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ
№ 4
На 12 март 2015 г. от 15.10 часа в зала 3 – Източно крило в сградата на пл. „Княз Александър“ № 1 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
Списък на присъстващите народни представители и гости се прилага. Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Актуални въпроси към министъра на околната среда госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
2. Разни.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добре дошли на всички!
Предлагам да започнем.
Уважаеми колеги, уважаема госпожо министър, уважаеми господа заместник-министри, днешният проект за дневен ред е с две точки: точка първа – Актуални въпроси към министъра на околната среда госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание; точка втора е „Разни“.
По точка първа присъстват госпожа Ивелина Василева – министър на околната среда и водите, господин Красимир Живков – заместник-министър на околната среда и водите, господин Павел Гуджеров – заместник-министър на околната среда и водите, Мирела Тотева – съветник на министъра на околната среда и водите, Калояна Живкова – медиен съветник на министъра на околната среда и водите и Ивайло Петков – парламентарен секретар на Министерство на околната среда и водите.
Това е проектът за дневен ред. Подлагам на гласуване така предложения дневен ред. Който е за, моля да гласува.
Гласуване: „за“ - 14 гласа, „против” няма, „въздържали се” няма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Единодушно се приема. Благодаря ви.
ПО ТОЧКА ПЪРВА: Актуални въпроси към министъра на околната среда госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Съгласно големината на парламентарно представените партии първи и право да зададат въпрос имат народните представители от Политическа партия ГЕРБ. Заповядайте, господин Вълков.
ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми заместник-министри, уважаеми колеги и гости, въпросът ми, който е към госпожа министъра, е свързан с плановете за управление на риска от наводнения. Както всички знаем, по тях би трябвало да работят и това да е отговорност на „Басейновите дирекции“. Въпросът ми се състои в това, на какъв етап се намират те и кога ще бъдат завършени.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря за зададения въпрос. Тъй като днес беше проведено изслушване, накратко засегнахме и темата във връзка с ангажиментите ни по смисъла на Директивата за наводнения и, както Вие споменахте, необходимостта от извършването на всички необходими действия от страна на „Басейновите дирекции“ за изготвянето на плановете за управление на риска от наводнения. Плановете са във фаза на изготвяне. Първата фаза е приключила. Тя е идентифициране на рисковите зони по поречията на реките на територията на страната, идентифициране на заливаемите ивици и на рисковите участъци, където има заплаха и риск от възникване на наводнения. Следващата фаза е в ход на изпълнение.
По отношение на етапите на развитие на дейностите вероятно повече детайли може да представи и колегата заместник-министър Гуджеров. Плановете са картирането – това е втората фаза от изпълнението на дейностите в съответствие с ангажиментите на „Басейновите дирекции“, произтичащи и от това, че те изпълняват проект по оперативна програма „Околна среда“, да приключи до края на годината, след което да се пристъпи и към разработването на конкретни планове със заложени мерки за изпълнение на дейности от страна на всички отговорни органи и институции, мерки от институционален, законодателен характер, характер, свързан с подобряване и разширяване на инфраструктурата за защита от вредното въздействие на водите.
Споменах, че дейностите се извършват с финансиране по оперативната програма „Околна среда“. Като знаете, предвид и на забавянето на програмата, част от дейностите са забавени, но полагаме усилия чрез управляващия орган и „Басейновите дирекции“ да се ускори работата така, че да се финализират навреме.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Господин Вълков, уточняващи въпроси имате ли?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Ако има нужда, господин Гуджеров ще отговори.
ИВАН ВЪЛКОВ: По-скоро ако има някаква възможност да ни обясните дали наистина това забавяне ще бъде преодоляно, ще имате ли достатъчно финансов ресурс, тъй като точно не може да се отговори към настоящия момент кога ще бъде одобрена програмата за 2014-2020 г. и да не би това да се окаже по някакъв начин решаващо при завършването на тези планове.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПАВЕЛ ГУДЖЕРОВ: Уважаеми колеги, малко повече информация първо да внеса. „Басейнова дирекция“ Варна има за задача всяка една басейнова дирекция има за задача да направи картирането и всяка една басейнова дирекция има и хоризонтална поръчка, която трябва да изпълни. За „Басейнова дирекция Черноморски район“ е каталог от мерки, за „Басейнова дирекция Благоевград“ – Методика, разходи, ползи, за „Басейнова дирекция Пловдив“ е информационна система, а за „Басейнова дирекция Плевен“ е заснемане.
Към момнента „Басейнова дирекция Черноморски район“ е към края на изпълнение на двете поръчки. В „Басейнова дирекция Пловдив“ предстои да се сключи договор. В „Басейнова дирекция Благоевград“ са сключени вече договори за изпълнение и малко по-проблемна остава „Басейнова дирекция Плевен“, където хоризонталната поръчка е със сериозно закъснение. Правим всичко възможно поръчката с картиране да влезе в сроковете и да изпълним проекта в рамките на сроковете, които са зададени.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Гуджеров.
Следващият въпрос е от БСП „Лява България“.
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги заместник-министри, моят въпрос е свързан с работата на ПУДОС. Доколкото имаме информация, наскоро е проведено заседание на управителния съвет и въпросът ми е какво решихте като финансиране на проекти от ПУДОС на този управителен съвет, по какви критерии избрахте тези проекти ? Имаме някакво опасение, че може би сте вложили и политически критерии, тоест дали сте приоритет /става въпрос за съмнение, господин председателю/ на едни общини към други. Моля да ни дадете информация по този кръг от въпроси.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожа Василева.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря. Уважаеми господин Георгиев, дами и господа народни представители, както споменахте, наскоро беше проведено заседание на управителния съвет на ПУДОС. Както и вие знаете, протоколи от заседанията, както и решенията на управителните съвети се публикуват на страницата на ПУДОС, така че информацията в нейната цялост и пълнота ще бъде публикувана на страницата. За съжаление, в момента не разполагам с пълния списък проекти, които са одобрени. Критериите са изцяло в съответствие с изискванията на ПУДОС. Зададените критерии, които са утвърдени, които към август месец, ако не се лъжа, 2013 г. са актуализирани за последен път. Тоест, всички проекти, които са одобрени, са в съответствие с това. Одобрените проекти са и в сектора „Води“ и в сектора „Отпадъци“ и в този смисъл всякакви съображения или притеснения, които може да имате, са категорично неоснователни предвид на факта, че проектите, които се разглеждат, са внесени за разглеждане в ПУДОС, прегледани са от експертите дали съответстват на критериите. Има становища от компетентните дирекции и изцяло са в съответствие с критериите, публикувани на страницата на ПУДОС.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Имате ли допълнителни въпроси, господин Георгиев? Нямате. Следващата група е групата на ДПС – господин Ебатин, заповядайте.
ЕРДЖАН ЕБАТИН: Господин председател, уважаема госпожо министър, уважаеми господа заместник-министри, членове на кабинета, преди да задам въпроса ми, който се отнася за РИОСВ Варна, искам да Ви напомня, че преди аз да бъда избран за народен представител, бях директор на съответната институция. В предния мандат на управлението на ГЕРБ имаше сменени около 30 и няколко човека в период на четири години. Когато поех институцията, не съм правил политически чистки, а се сработих отлично с всеки един от членовете на съответната институция. Работя отлично с тримата директори на институцията, включително и секретарката, която беше на институцията, не съм я сменял. Нямам никакъв личностен конфликт с тях. Сега минавам по същество към въпросите.
Новият директор на институцията, съобразно действията си, предизвиква определено безпокойство както в служителите, така и в мене, тъй като те постоянно ме ангажират с това. Става въпрос за следното. Знаете, че всяко едно инвестиционно намерение, независимо какво е то, от какъв характер е, трябва да мине съгласуване през РИОСВ. Най-леките са по така наречения чл. 2, ал. 2, за които просто казваме, че няма необходимост от някакъв по-специален надзор на еко инспекцията.
Въпреки че Законът задължава еко инспекцията, регионалната инспекция по околната среда и води във връзка с изграждането на едно екологично законодателство всяко едно инвестиционно намерение да бъде съгласувано с инспекцията, в момента са разпратени писма до всички кметове на Варненска област, където избирателно, по преценка на директора, въпреки че законът го задължава да минават по тази процедура, той преценява кои инвестиционни намерения въобще да не бъдат съгласувани с РИОСВ. Най-малкото, имайте предвид, че навремето включително и ветрогенераторите минаваха по много по-лека процедура по чл. 2, ал. 2, но сега дори и впоследствие са на преценка ОВОС, сега и чрез ОВОС не минават. Имайте предвид, че е необходимо изграждането на база данни дори и за леките инвестиционни намерения от гледна точка на събиране на информация за кумулативния ефект. Това е пряко закононарушение.
Освен това, предния месец е издадено разрешение по най-олекотения режим – чл. 2, ал. 2 за строеж в защитена местност около Албена на 10-етажен хотел и нито един от служителите и директорите на дирекции не са подписали това разрешение. Директорът на собствено усмотрение го допуска това нещо, дори и без да е минало примерно една преценка за въздействие върху околната среда – преценка ОВОС.
Освен това, имайте предвид, че съгласно закона всяка една преценка за оценка на въздействие върху околната среда трябва да мине оценка за самото инвестиционно намерение, трябва да мине оценка за съвместимост. Той е заявил, че по негово усмотрение някои ще минават и някои няма да минават. Това също е тежко закононарушение. Обръщам внимание на това и още върху едно нещо: тежката атмосфера на работа със съответното лице. Може да проверите, включително в дирекцията работят много хора, които са съпричастни и към Вашата политическа организация, с които съм се разбирал чудесно. Доколкото знам, там атмосферата е много тежка и колективът дори е пред нивото вече да събира колективна подписка срещу него. Сериозно ви информирам. Не става въпрос – не подхождам по никакъв начин политически.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Ебатин.
ЕРДЖАН ЕБАТИН: Благодаря. Вие си преценявайте.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Това беше малко информативно.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Ебатин, че повдигате тези въпроси. Аз с изненада чувам това, което Вие споменавате, защото това са конкретни сигнали, които предполагам, че биха могли да бъдат дадени така, че да се ангажират и звената, които имат отношение към извършването на контрола, инспектората и т.н., за да не се допускат подобни неща, ако действително такъв е случаят по отношение на действията на директора.
Що се отнася до атмосферата на работа, разбира се, това също е предмет на проверка и аз ще помоля и ресорния заместник-министър да извърши такава. Ние предприехме подобни действия във връзка с посещение на място на регионалните инспекции, за да се види как работят, как е организирана работата, да се подобри ефективността и организацията на работата така, че това го взимам предвид.
Що се отнася до това, което Вие споменахте, безспорно аз също съм на мнение, че това са изключително важни експертни звена, които трябва да бъдат звена от професионалисти, от експерти. Специално РИОСВ Варна е едно звено, където работата е изключително тежка. Вие споменахте, че сте бивш директор. Новият директор, както го нарекохте, всъщност не е нов, той е назначен по време на служебното правителство като временно заместващ до завръщането на титуляра. Имаме ангажимент да проверим сигналите. Аз ще Ви помоля ако имате нещо наистина конкретно, да извършим по конкретните сигнали проверки.
За защитената местност около Албена по конкретните писма ще бъде извършена проверка за това.
Искам да Ви уверя, че нашият ангажимент и волята ни е да се подобри работата на регионалните инспекции, да съдействаме на колегите с методически указания с подкрепа, така че наистина да бъдат ефективни звена, където, както и Вие споменахте, за първи път всички ползватели на административни услуги се срещат с администрацията.
Благодаря
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Други въпроси? Нямате.
Следващите, които имат право да зададат въпрос, са от Парламентарната група на Реформаторския блок. Господин Великов, заповядайте.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, преди десетина дни имаше сведения, свързани с биосферен резерват „Сребърна“. Бихте ли ни информирали какво е положението в момента и ако трябва да се върна и към посоката на днешния ми въпрос в пленарна зала, какви са възможностите за трайно решение там да не се допуска потенциално, пък камо ли реално замърсяване на самото езеро?
Благодаря.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Великов. След получаване на сигнала автоматично направихме проверка на случая. Ангажирахме и Регионалната инспекция по околната среда и водите, и Басейновата дирекция, за да се провери състоянието на нещата. Това, което имаме като информация, беше оповестено и в медиите. Става въпрос за един проект, който е стартиран далеч назад във времето – 2002 г. за изграждане на централизирана канализационна мрежа на населеното място и пречиствателно съоръжение, който не е финализиран, канализационната мрежа не е влязла в експлоатация. Това, което беше установено е, че част от канализационните клонове се препращат към помпени станции, където бяха отворени саваците, отвеждащи водите към езера и извън територията на езерото, но оттам е имало изтичане на отпадни води към езерото. Предприети са действия с указания към местния кмет на Сребърна, както и към кмета на община Силистра. Прекратено е всякакво изтичане на отпадни води. Препоръки са издадени към кмета на общината. Изискахме от него в максимално бърз порядък да се предприемат действия за финализиране на проекта. Доколкото имаме информация с обратен отговор от негова страна, той е свикал проектанти и изпълнители на проекта, за да могат бързо да финализират дейностите.
Добрата новина е, че действително към настоящия момент контролните органи потвърждават, че няма замърсяване, няма изтичане на отпадни води. Лично заместник-министър Красимир Живков заедно с началника на кабинета Мирела Тотева бяха там на проверка на място. Следим случая. Ангажирани сме с това. Притеснителното е, че във времето не са били довършени дейностите по приключване на този проект. Доколкото стана ясно, това е предмет на проверка от компетентните органи.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева. Уточняващи въпроси?
ЕРДЖАН ЕБАТИН: Уточняващото е в това, кое е трайното решение за в бъдеще – довършване и пускане в реална експлоатация на пречиствателната станция на отпадъчните води, или някакво съдействие за някакви добре изолирани модерни септични ями ли? Какво е трайното решение там – държавата или ние можем нещо да подпомогнем? Все пак това е свързано там с наследството на ЮНЕСКО или нещо от този род, тоест, това е наднационално богатство.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Безспорно е така. Затова бяха предприети толкова спешни действия. Очакваме до 30 март кметът на общината да изготви детайлни стъпки и количествено-стойностни сметки за дейностите, които са необходими, за да се приключи проектът.
Относно трайните решения, вероятно споделяте моето мнение, но това е въпрос, който касае населените места под 2000 еквивалент жители, където и съгласно директивата не е задължително изграждането на централизирана канализационна система; по-скоро по-удачно е изграждането на малки модулни системи, изгребни ями и други форми на пречистване на водите, които са по-ефективни от гледна точка на поддръжката, експлоатацията на тези системи. Но предвид на това, че сериозен обем от средства вече са инвестирани, очакваме отговор от общината, която, както споменах, се е ангажирала с това, да мобилизира екип от експерти и специалисти, за да намерят трайното решение за конкретния повод. Иначе по повод на възможните решения за отвеждане и пречистване на отпадъчните води, има технологии, които биха могли да бъдат приложими за малките населени места и както казах, са далеч по-ефективни.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
Следващият въпрос е от групата на Патриотичния фронт. Господин Стоянов, заповядайте.
АТАНАС СТОЯНОВ: Добър ден, уважаема госпожо министър. Моят въпрос към Вас ес вързан с една информация от Постоянната комисия по контрол на еврофондовете към Парламента. Тази комисия изнесе една информация, че във връзка с програмния период 2007-2013 г. във „ВиК“ сектора и в частта на изграждането на пречиствателни станции за отпадни и питейни води са одобрени множество договори на обща сума над 4 милиарда лева. В същото време са отчетени и финансирани проекти в този сектор за малко над 5% от тази обща сума, някъде над 200 милиона лева. Моят въпрос към Вас е: имате ли конкретен анализ относно причините за това сериозно изоставане от усвояването на тези средства през този период и най-важното - какви стъпки ще бъдат предприети на базата на този анализ за пропуските, които са направени и за последващото максимално усвояване на еврофондове и на тези средства през следващия програмен период?
Предварително се извинявам, ако вече има отговор на подобен въпрос.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Стоянов. Госпожо Василева?
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми господин Стоянов, мисля, че има някакво разминаване в данните.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо Василева, вие не сте длъжна да отговаряте с точни цифри в момента.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Аз имам справката пред себе си за напредъка на оперативната програма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Въпросът беше по принцип по-обобщаващ.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Понеже беше упоменато, че има 5% усвояване, аз бих искала да откоригирам тази цифра, защото съгласно данните, които официално се публикуват на „EUFUNDS.BG“, ако не се лъжа, към днешна дата усвояемостта е 75% от средствата.
Що се отнася до договорираните средства, аз мога да Ви дам и към настоящия момент актуална информация за напредъка на програмата. Както и Вие казахте, договорените средства по програмата са малко над 4 милиарда – 4 278 млн. лв. В процес на изпълнение са 129 договора или заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Успешно изпълнени са 106 проекти, като към настоящия момент това, което може да бъде отчетено и което може да бъде идентифицирано като пропуски, безспорно е фактът, че този тип проекти, както всички знаете, са много сложни и комплексни, те изискват доста усилия и време за подготовка. В началото на програмния период нямаше готовност за стартиране, така че беше необходимо да се изготвят техническите проекти, за да стартира реалното изпълнение. За жалост, във фазата, когато на терен се извършваха строителните дейности, голяма част от договорите бяха в активна фаза на изпълнение. Имаше проблем със спирането на средства по оперативната програма. Това са неща, за които сме ви информирали и сме коментирали.
Това, което мога да отчета към настоящия момент, е напредъкът от момента на възстановяване на средствата по програмата през месец ноември миналата година, усилията,в които се полагат и от страна на общините, и от страна на управляващия орган за ускоряване и финализиране на проектите, така че до края на срока за допустимост да може в максимална степен да изпълним и ангажиментите си, и да се ползваме от европейската солидарност.
Разчитам наистина на активното партньорство между общините и министерството в лицето на управляващия орган, изключително добро партньорство, съвместни срещи непрекъснато за ускоряване на напредъка, проследяване на проблемни казуси, ако има такива, така че да се преодолее забавянето. Разбира се, нашата цел през новия програмен период е да надградим оперативната програма, да се поучим от научените уроци и да стартираме навреме. Затова и още следващия месец ние обявяваме първите покани за проектни предложения, за да може плавно да стартират дейностите по новия програмен период. Безспорно, разчитаме и на подкрепата на народните представители по места за съдействие, защото, как то казах, това са изключително сложни комплексни проекти.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Допълнителна реплика? Няма да ползвате.
Благодаря.
Тъй като няма представители на „АБВ“, „Атака“ и „Български демократичен център“, преминаваме към
ВТОРИ КРЪГ ВЪПРОСИ
Госпожо Василева, въпросът в случая ще го задам аз, защото получихме покана в комисията за среща в Брюксел, където ще бъдат представени националните парламенти, комисиите по околната среда от националните парламенти, на която среща ще бъдат обсъждани евентуалните насоки, които ще бъдат тема на срещата, която ще бъде в края на годината в Париж. Доколкото зная, на 6 март е проведена среща на ниво министри. На тази среща са обсъждани възможни решения, които да бъдат обединяващи за страните членки, които решения ще доведат до подписване на едно от най-големите споразумения, именно, Международното споразумение за борба с климатичното затопляне. В тази връзка бих искал да Ви попитам каква позиция Вие сте представили и защитили от страна на България пред Съвета и какви политики по отношение на климатичните промени предвижда вашето министерство да бъдат приложени в България?
Благодаря Ви.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз, господин председател, за зададения въпрос. Както и Вие упоменахте, на 6 март се проведе Съвет на министрите по околна среда в Брюксел. Основният акцент при провеждането на Съвета на министрите беше формулирането на обща позиция на държавите-членки във връзка с предстоящия форум. В края на годината през месец декември в Париж ще се проведе среща на страните по Конвенцията за изменение на климата, на която цялата глобална общественост очаква подписването на един общ глобален правнообвързващ документ за политики, които трябва да бъдат прилагани от страните по конвенцията, свързани с политиките по ограничаване на измененията на климата.
Формулираната позиция на Европейския съюз произтича от ролята, която има Европейският съюз – много амбициозна, водеща роля в сферата на тези действия и политики. Бяха взети решения още миналата година – знаете за това – да се заложи цел до 2030 г. да се намалят емисиите на парникови газове с 40% спрямо базисната референтна година 90-та, а също така и да се положат усилия от страните за ограничаване на повишаването на средната температура с не повече от 2 градуса спрямо прединдустриалните времена. Това е общата позиция.
Позицията, която защитавахме на съвета, беше свързана с разнопосочни мнения относно тълкуването на държавите-членки за това, дали емисиите, които са свързани със земеползването и горския фонд, съставляват част от тези 40% и това, което беше формулирано като финална позиция на ви държави-членки изцяло съответства на защитаваната от България позиция. Така че, очакваме преговорите в Париж и очакваме наистина ангажимент от всички държави за това, да се предприемат активни действия.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Поемам ангажимент да Ви информирам за нашите срещи, които ще бъдат там и за резултатите от тях.
Благодаря Ви за отговора.
Вторият въпрос – БСП „Лява България“. Разбрахме, че господин Божинов няма да задава въпрос днес. Господин Георгиев отново.
Благодаря.
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми заместник-министри, колеги, по време на правителството на Орешарски бе решено да се изпълни една Инвестиционна програма за устойчиво развитие на регионите и общият им размер беше около половин милиард. Спомням си, че почти 30 милиона успяхме да осигурим за проекти, които да се реализират от министерството. Успяха ли някои от тези проекти да бъдат финализирани, до каква степен успяхме да усвоим средствата? Не с точни цифри, но приблизително.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми господин Георгиев, става въпрос за публичната инвестиционна програма „Растеж и развитие на регионите“, стартирана от правителството на Орешарски, критикувана от нас в ролята на ни опозиционери. Министерство на околната среда и водите, както и Вие споменахте, към момента, когато беше стартирана тази програма, е заявило искането си за осигуряване на средства за изпълнението на две програми в сектора „Отпадъци“ и в сектора „Води“, съответно 12 и 17 милиона лева – общо 29 милиона, като са стартирани тръжни процедури в 2014 г. Както стана ясно, Постановление № 19 беше със стриктното изискване тръжни процедури да бъдат финализирани до юни месец, тоест, договори, в подписани до юни месец и само те имаха право да получат финансиране. Впоследствие по време на служебното правителство това ПМС беше променено и беше заложено изискването да се финансират само и единствено договори, сключени до
17 септември миналата година.
Към датата 17 септември миналата година са подписани договори за около 20 млн. лв., тоест има обществени поръчки, които не са били финализирани към онзи момент и поради липса на осигурен финансов ресурс най-вероятно те ще бъдат прекратени. За тези, които са стартирани, трябва да ви кажа, че никак не ни беше леко. Огромно предизвикателство, защото, както знаете, в настоящия бюджет няма финансиране за продължаването на тези проекти и затова предложихме на членовете на управителния съвет на ПУДОС да се използва част от националното финансиране за това, да се довършат договорите, които са стартирани, защото веднъж, след като министерството е поело този ангажимент към изпълнителите на дейностите, то те трябва да бъдат финализирани. Към края на годината бяха използвани около 10 милиона от средствата по подписаните договори и оставащият ресурс е около 10 милиона за довършване на дейностите, които са стартирани 2014 година. Така че, това е актуалното състояние към момента.
Благодаря, госпожо Василева. Уточняващи въпроси? Нямате. Благодаря.
Следващият въпрос е от ДПС? Нямате.
Реформаторския блок, господин Лилков.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Уважаема госпожо Василева, уважаеми колеги, моят въпрос е свързан с концесията за ски зона Банско. Това, което научихме е, че междуведомствената комисия е установила, че има превишаване на териториите, които са предвидени по концесионен договор, а именно, от 99,5 хектара на около 165, ако не се лъжа, хектара на ползваната територия.
Освен това, става ясно, че в тази територия има както обекти, които са предвидени по концесионния договор, така и обекти, които не са предвидени по концесионния договор и които се ползват от концесионера. Във връзка с това възникват няколко въпроса, тъй като това е не само сложна ситуация, а и ясно нарушение на концесионния договор.
На първо място, установени ли са всички обекти, които са изградени в съответствие с концесионния договор и тези, които са изградени извън предвидените по концесионния договор?
Освен това, всички тези обекти дали са изградени в съответствие със законодателството, дали имат съответната оценка за въздействие върху околната среда и изобщо какви са намеренията на министерството във връзка с тази ситуация? Каквото и да се говори оттук нататък за продължаване на концесията и за развитие на тази концесия, докато не стане ясно кои обекти са законни, кои обекти са изградени в съответствие с концесионния договор, не би трябвало да се мръдне и крачка напред по отношение на всякакви разговори дори за бъдещо развитие на концесията. Така че, това е моят въпрос: какво е установено досега от гледна точка на обектите, които съществуват и тяхната законност, защото би трябвало държавата при установяване на нарушения на изградени обекти не в съответствие с концесионния договор да влязат съответно във владение на тези обекти и да ги изключат съответно от концесионния договор или, разбира се, то е предмет вече на бъдещи преговори с концесионера.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо министър, заповядайте.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин председател. Господин Лилков, благодаря за въпроса. За жалост, не мога да отговаря в детайли, защото все още не разполагаме с доклада от Междуведомствената комисия, която беше сформирана във връзка с изпълнението на концесионния договор в ски зоната в Банско. Това, което мога да Ви информирам към настоящия момент е, че причините изобщо за сформирането на тази междуведомствена комисия – тя е към Министерския съвет - знаете, Министерски съвет, представляващ държавата като концедент и съответно влизащ в ролята на концедент, който пък сключва договор с концесионера, е да се изяснят редицата неточности, неясноти, липсата на ясни формулировки и тълкувания, липсата на съответствие с текущото законодателство, касаещо концесиите. Очакваме да получим доклада на работна група. Накратко беше представен от председателя на работната група резултатът от работата. По време на Съвета за развитие, който се състоя в началото на тази седмица. Това, което Вие коментирате за резултати от анализи и проверки, които са правени в годините, информация, която е коментирана в контекста на безкрайно многото спорове, безкрайно многото различни тълкувания и дебати във връзка с обхвата, предмета на тази концесия и т.н. Що се отнася до това, знаете, че има и проверка на Сметната палата с конкретни препоръки за това, да се направи контролът по-ефективен и съответно да се изгради регистър на съоръженията, които се намират на територията на концесията. Доколкото имам информация, през 2014 г. е правена проверка от ДНСК относно изграждането на съоръжението, което заключава, че няма противоречие със законодателството от гледна точка на изграждането. Противоречията са безкрайно много. Това, което на мен ми се иска и на всички ни, предполагам, е да се стигне до пълна яснота, до ясна и точна формулировка за това, да могат да се упражняват в пълноценна степен правомощията за извършване на ефективен контрол.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо министър. Реплика, господин Лилков?
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Аз се чудя, тъй като се връщаме в начална точка. Министерството е имало представители в тази междуведомствена комисия.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Тя няма доклад, не е излязла с доклад, доколкото зная.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Вие сте направили правен анализ от гледна точка на всички въпроси, които Министерският съвет е възложил да изяснява тази междуведомствена група. Еко министерството е излязло със свои заключения по всички тези въпроси, част от които аз Ви зададох. Те са влезли, обсъдени са и вече има заключения на междуведомствената комисия. Категорично е установено, и това и Вие го знаете и Вашето министерство, че има драстично нарушение на концесионния договор и там има изградени обекти незаконно, някои от които не са минавали дори по Закона за устройство на територията съответните процедури, а и не са били подлагани и на еко оценка. Исках да чуя от Вас знаете ли за тези неща? Вероятно знаете. Това, което ми казвате, което разбрах е, че не знаете.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Както стана ясно, междуведомствената комисия все още не е представила доклада си с пълния анализ.
Що се отнася до информацията, която Вие цитирате, тя касае проверка, която беше направена, ако не се лъжа, 2011 г. със замервания, но е свързана с обхвата на концесионния договор, площта. Във връзка с тази проверка, както знаете, има редица спорове какво точно обхваща концесионната площ.
Що се отнася до законосъобразността на съоръженията, безспорно, законодателството, което касае концесионирането е ясно и то е, че в дадена концесионна площ, където се изгради дадено съоръжение, след изтичане на срока на концесията това съоръжение преминава обратно в собственост на държавата.
Споменах, че ДНСК са извършвали проверка. Това е в компетенциите и на други органи, тъй като тематиката – Вие споменахте и за правен анализ, безспорно от страна на екологичното законодателство анализът е ясен, но що се отнася и до други ресори, други закони, които имат отношение към темата, затова е тази междуведомствена група, която включва в своя състав представители на различни ведомства. Това, което очакваме, е обобщеното им мнение за казуса, който е свързан, както споменах, с безброй много спорове в годините назад.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
Следващият въпрос е от Патриотичния фронт. Господин Ячев.
БОРИС ЯЧЕВ: уважаема госпожо министър, господа заместник-министри, колеги, въпросът ми е свързан с дейността на Методическия съвет, изграден към вицепремиера Томислав Дончев. Още от момента на създаването си този орган беше натоварен с много високи очаквания, особено от общините, които очакваха да има преразглеждане на наложените им финансови корекции. В тази връзка малко повече информация за дейността на Съвета дотук и Вашите наблюдения – считате ли, че той ще успее да разреши част от проблемите, с които всъщност е натоварен да решава?
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Ячев. Вероятно конкретният адресат на този въпрос е господин Дончев, защото Методическият съвет е орган, който по смисъла на постановлението на Министерския съвет е създаден към Централното координационно звено, което е на подчинение на вицепремиера. Очакванията ни са свързани с тълкуването на казуси, свързани с наложените финансови корекции на общините, особено след ноември месец 2013 г., когато влезе в сила новата методика за налагане на финансови корекции.
Това, което очакваме, е ясно тълкувание от страна на Методическия съвет относно тежестта, която се носи от съответните елементи на системата във връзка с допуснати нарушения, защото, както нееднократно сме коментирали с Вас включително, в някои случаи има наложени финансови корекции на общини, дори и когато те са прилагали текущо законодателство, законодателство, което се оказва, че не е прецизирано. С други думи, това е грешка на системата, това е грешка на държавата. Не е в тежест на общините. Общините са следвали правилата, процедурите, които са били валидни, така че това е ролята на Методическия съвет и нашите очаквания са действително да излезе с ясни тълкувания, за да може да се реши въпросът с финансовите корекции по най-справедлив начин.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Ячев.
БОРИС ЯЧЕВ: Аз разбирам и даже готвя такъв въпрос към вицепремиера Томислав Дончев, но исках малко повече яснота за това, как въобще функционира съветът, защото онова, което получих като информация от общините е, че там няма да се гледат – така, както явно са очаквали представителите на местната власт, няма да се гледа всеки конкретен казус, а ще бъде решаван общо, да го кажем. Явно ще се търси някакъв тип законодателни промени или законодателни мерки. Кметовете сигурно бяха останали с впечатление, че всяка една корекция поотделно ще се разглежда и ще бъде облекчавана или не. Така че има едно разминаване в обществените очаквания и в дейността на Методическия съвет дотук. Това е просто като коментар.
ПО ТОЧКА ВТОРА - „Разни“:
БОРИС ЯЧЕВ: Не мога да се въздържа да не изразя едно удовлетворение. Наложи се последните може би месец и половина – два да се отнасям до Вашите заместник-министри за различни чисто оперативни конкретни проблеми, свързани с местна власт и т.н. и искам да изразя едно удовлетворение за експертно и много оперативно отношение, за което Ви поздравявам.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Ячев.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря. Страхотен екип сме.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Комисията не е само да критикува и да иска.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, благодаря за оценката. Наистина, това е политиката, която сме възприели за режим на бърза комуникация и добро партньорство и с местната власт, и, разбира се, с народните представители, така че винаги сме насреща.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
С това преминахме към точка „Разни“. Ако някой има да допълни нещо или да повдигне някакъв въпрос?
Госпожо Василева, благодаря за това, че бяхте тук с Вашия екип. Между другото, днес нямах възможност да се изкажа, искам наистина да Ви уверя, че това, което се направи в тези дни на криза, го видяха всички и искам да Ви кажа, че имаше народни представители от опозицията, които дори не бяха посетили родните си места, а говореха какво се е случило там. Поздравявам Ви за това, което наистина свършихте, за това, че бяхте на терена и хората го усетиха това, че държавата е при тях, а не, както опозицията, казвам, без дори да са посетили родните си места, днес говореха - какво и да е, опозицията понякога има право да говори малко повече.
Но – поздравявам Ви и приятен ден! С това закривам днешното заседание.
/Заседанието беше закрито – в 16.00 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ:
/Станислав Иванов/