Комисия по околната среда и водите
1. Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за дейността на Народното събрание.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на закона за подземните богатство, № 502-01-37, внесен от Министерския съвет на 19.05.2015 г.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
ПРОТОКОЛ
№ 9
На 21 май 2015 г. от 14.10 часа в зала 3 – Източно крило в сградата на пл. „Княз Александър“ № 1 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по околната среда и водите.
Списък на присъстващите народни представители и гости се прилага. Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за дейността на Народното събрание.
2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на закона за подземните богатство, № 502-01-37, внесен от Министерския съвет на 19.05.2015 г.
3. Разни.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Имаме необходимия кворум за започване на заседанието. Затова ще ви предложа на вашето внимание проектът за дневен ред: 1. Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за дейността на Народното събрание; 2. Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на закона за подземните богатство, № 502-01-37, внесен от Министерския съвет на 19.05.2015 г.; 3. Разни.
Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред, да гласува.
Гласуване: за –11, против няма, въздържали се няма.
Благодаря.
Единодушно беше приет дневният ред, за което благодаря.
Присъстващи на заседанието от страна на Министерство на околната среда и водите са: госпожа Ивелина Василева – министър, господин Красимир Живков – заместник-министър, господин Павел Гуджеров – заместник-министър, госпожа Мирела Тотева началник на политическия кабинет на министъра на околната среда и водите и Красимир Атев – държавен експерт в отдел „Оценка на въздействието върху околната среда и екологична оценка към дирекция „Превантивна дейност“.
От страна на Министерството на енергетиката – господин Жечо Станков – заместник-министър и госпожа Ивелина Михайлова – старши инспектор в дирекция „Природни ресурси и концесии“.
ПО ТОЧКА ПЪРВА - Актуални въпроси към министъра на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева, на основание чл. 27 от Правилника за дейността на Народното събрание
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: По точка първа, съгласно нашия правилник, първият въпрос е от групата на Политическа партия ГЕРБ, защото се редуваме, както знаете, съгласно големината на групите. Кой ще зададе първия въпрос? Заповядайте, госпожо Хубенова.
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Уважаема госпожо Василева, моят въпрос е продължение на днешния ден в пленарна зала. Както предполагам, проследихте, тъй като бяхте поканена да присъствате, беше приет Законът за изменение и допълнение на Закона за ДДС, който касаеше основно водните проекти и проектите по приоритетна ос 1 на програмата „Околна среда“. Тъй като се чуха различни гледни токи в пленарна зала, създадоха се различни настроения и инсинуации, ще Ви помоля чисто като министър, който отговаря за околната среда и водите и като експерт, който се занимава с това, да чуем Вашето становище, тъй като Вие нямахте възможност да изразите становище, нито присъстващият експерт – директорът на управляващия орган на „Околна среда“. За нас и лично за мен, за групата на ГЕРБ ще е любопитно да чуем какви са всъщност ползите за общините вследствие на приетия законопроект. Това е единият ми въпрос.
Вторият ми въпрос ще бъде ли държавата ощетена от приетото решение на Народното събрание? Какви са Вашите очаквания за нещата, които ще се случат във връзка с възстановяването на ДДС по проектите?
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Хубенова.
Госпожо Василева, заповядайте.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, уважаеми господин председател. Дами и господа народни представители, във връзка със Законопроекта за изменение на Закона за ДДС, това е законодателна инициатива, предприета от народни представители. В хода на законодателната процедура от водещата Комисия по бюджет и финанси беше изискано становище от Министерството на финансите. Съгласувано беше и с Министерство на околната среда и водите предвид на това, че в голяма степен предложените промени касаят проекти, изпълнявани по оперативна програма „Околна среда“ и министерството подкрепя предложението за промяна на закона. Предвид на това, че въпросът с данък добавена стойност по водните проекти е предмет на дискусия от доста време, всъщност казусът възниква още 2012 г. с решение на Европейския съд по повод на проект, изпълняван в Унгария, комуникация с Европейската комисия и становище на Европейската комисия за това, че по смисъла на Регламента, предвид на това, че сделките са облагаеми, в този сектор ДДС се явява по характер недопустим разход за оперативната програма, но възстановим по смисъла на законодателството за възстановяване на данък добавена стойност. Това е известно отдавна. Предвид становището на комисията по предложение на колеги от БСП, още в 42-ото Народно събрание беше променен Законът за водите където изрично се казва, че това са облагаеми сделки.
Промените, които се предлагат, целят да облекчат общините предвид тежестта, която се създава в края на програмния период - няма да коментирам защо и как не са предприети такива действия още 2014 г., за да се облекчат общините, но със сигурност тази процедура, която се въвежда с възможност да се възстанови данък добавена стойност от старта на програмата, с два заложени периода в закона, в максимална степен ще осигури облекчение за общините, необходимост от спешно осигуряване на ликвидни средства, защото текущите процедури изискват по-дълъг период от време за обработка на документацията, а и на възможност за възстановяване за по-ранен период. Тоест, решението със сигурност е в полза на общините, които трябва да приключат успешно своите проекти, и то да го направят до края на годината, което е крайният срок за допустимост на програмата.
Съгласно данните, които са обобщени от колегите и налични в информационната система за еврофондовете, общият размер на разплатеното ДДС към общините по оперативна програма „Околна среда“ до този момент възлиза на 150 млн. лв., тоест това е операция, която трябва да бъде извършена с цел успешното финализиране на проектите. Този подход е подкрепен от Националното сдружение на общините в Република България и всъщност в голяма степен адмириран и от сдружението, и от общините, за да се подпомогне работата им по проектите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева, за това, което казахте, защото наистина в зала не можахме да чуем Вашето становище и мнение по въпроса, но беше изключително важно за нас, защото имаше дебат преди да дойдете Вие, който имаше друга насоченост. Беше хубаво да чуем фактологията на събития и това, ка какво ще следва след като бъде приет. Благодаря Ви.
Допълнителни въпроси, госпожо Хубенова?
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: И аз освен да благодаря, ако правилно си спомням, първоначално при стартирането на програмата това беше допустим разход. Мисля, че всъщност общините през 2012 г. бяха поставени в неравностойно положение, в смисъл, че голяма част от тях вече изпълняваха проекти при едни зададени условия и след това им се наложи да си преосмислят позициите, да го наречем така. Много от общините започнаха да изпитват „страх“ (в кавички, разбира се), защото сумите са огромни. Една община не би могла да си позволи разходи от порядъка на около 20 млн. лева, тоест тя трябва да тегли кредит и по някакъв начин да осигури тези средства, за да тръгнат проектите. Мислите ли, че това, което всъщност се случи днес, е една добра предпоставка за новите проекти в 2014-2020 г., тоест бенефициентите ще имат повече яснота и по-ясни критерии вече?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да. Благодаря. Безспорно, наличието на ясен регламент в голяма степен облекчава винаги бенефициентите. Хубаво е това да е ясно в самото начало на програмния период, имайки предвид, че законодателно са уредени вече условията и начинът, по който функционира системата от гледна точка на изискванията на регламента и от гледна точка на законодателството, касаещо данък добавена стойност това дава много по вече увереност и в бенефициентите, че правилата са ясни и че се стартира по един безспорен регламент.
Да, в началото на програмата са разработени указания от Министерството на финансите, стартирана е програмата. В последствие, както споменах, решение на Европейския съд, становище на Европейската комисия, в окончателен вариант получено в началото на 2013 година. Единственото, за което можем да съжаляваме е, че подобни действия за облекчаване на общините не са предприети по-рано. Безспорно, това затрудни много общините, но се надяваме, че с промените на законодателството, с облекчаването на процедурата ще бъдат улеснени както те, така и ще се създадат предпоставки за затварянето на програмата без проблеми от гледна точка на това, че средствата трябва да бъдат върнати в бюджета на програмата.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева Следва въпрос от парламентарната група на „БСП – Лява България“. Колеги?
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги заместник-министри, уважаеми колеги, и аз бих искал да благодаря за този отговор, който дадохте на предишния въпрос. Очевидно това е тема, която тепърва ще се обсъжда и ще се дискутира от гледна точка на приложение на закона в реалната практика. Искрено Ви желая успех! Аз имам малко по-различно мнение, но се надявам Вие да успеете.
Моят въпрос също е свързан с тематиката, която се подхвана – икономическо-финансова, ако мога обобщено да я определя и е свързана с информация от Националното сдружение на общините в Република България във връзка с новата Методика за таксите върху битовите отпадъци. Доколкото имаме информация от някои колеги, Вие бяхте обещали до края на март тази методика да е готова. Сдружението изразява становище, че няма да има възможност дори до края на годината да има такава методика. Какъв е етапът на разработване на методиката и ще успеете ли поне в рамките на подготовката на следващия бюджет, да кажем, до към месец октомври тая методика да стане факт? Това ми е въпросът.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, господин Георгиев. Госпожо Василева?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря, господин Георгиев, за отправения въпрос. Безспорно и Вие като бивш заместник-министър, пряко отговорен в политиката в сферата на управление на отпадъците сте запознат с факта, че съгласно текстовете в закона, ангажиментът за въвеждане на нова методика за образуване на такса битови отпадъци на общинско ниво е основно в сферата на компетенциите на Министерството на финансите и съответно Националното сдружение на общините предвид на това, че текстовете касаят ЗМДТ и общинското бюджетиране. В този смисъл Министерство на околната среда и водите винаги е подкрепяло инициативите, свързани с прилагането на основните и основополагащи в екологичното законодателство насоки за принципа замърсителят плаща, включително и в начина, по който се формират общинските такси за битовите отпадъци. Безспорно, имаме своето участие в работната група, която е сформирана на национално ниво, но водещото ведомство е Министерството на финансите и в този смисъл може би е хубаво подобен въпрос да бъде отправен към колегите, които ръководят работата на работната група. Безспорно, въпросът е значим. Той изисква много сериозно обмисляне предвид на необходимостта от промяна на начина, по който се процедира в общините както от гледна точка на системите, така и от гледна точка на калкулирането на таксите на база количество. Така че най-актуалната информация може да бъде получена от колегите от Министерството на финансите и, разбира се, от Националното сдружение на общините, които са пряко заинтересовани и изключително активни в работата по разработването на новата методика.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря Ви, госпожо Василева.
Господин Георгиев, имате ли допълнителни въпроси?
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Мисля, че май нямам допълнителни въпроси, защото моят въпрос беше докъде върви работата по тази методика. Това, което казвате, е така. Действително мястото на тази уредба е в Закона за местните данъци и такси, но винаги Министерство на околната среда и водите е имало активно участие в определяне на начина на таксите за битови отпадъци. Разбирам, че запазвате позицията да се премине от имуществен начин на определяне на таксата към количествен начин, което е правилното и което отговаря на принципите за управление на отпадъците но към този момент очевидно няма напредък в тази насока. Все пак аз не разбрах виждате ли, доколкото сте запозната, разбира се, виждате ли такава светлина в тунела и ще стане ли до към октомври месец, или няма и тази година да може да се изработи тая методика, за да влезе в следващия бюджетен период?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Госпожо Василева.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Както споменах, ние съдействаме, участваме в работата на работната група както във връзка с възможностите да предоставяме информация и насоки съгласно законодателството, свързано с управление на отпадъците, така и във връзка с информацията, с която разполагаме за практики, които се прилагат и в други държави, които биха могли да бъдат приложени на национално ниво и, разбира се, надявам се, че работата на работната група ще приключи успешно с разработването на методика, която да бъде въведена на практика.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
Няма представители от парламентарната група на Движението за права и свободи. Затова следващият въпрос е от Реформаторския блок. Господин Великов, заповядайте.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Благодаря, господин председател. Уважаема госпожо министър, аз имам един такъв принципен въпрос: дали бихте приела преди заседанията на Управителния съвет на предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда да ни информирате там какви предложения има за финансиране, какво се предвижда, тъй като по-рано преди много години бюджетните субсидии се съдържаха в приложение към Закона за държавния бюджет. После това по понятни причини се отмени, тъй като има забавяне и т.н., но все пак да имаме някаква по-пълна информация от комисията, какво бихте казала по този въпрос?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Заповядайте, госпожо Василева.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, разбира се, бихме могли да предоставяме информацията в писмен вид. В момента, в който се подготвя заседанието от страна на колегите от ПУДОС се изпраща в регламентирания предварителен срок на членовете на Управителния съвет информация за предложенията, които ще бъдат обсъждани и тя би могла да бъде предоставяна и на Комисията. Разбира се, да. Ако желаете, бихме могли и във формата на Комисията да предоставим информация. По всякакъв начин ще осигурим предварително информация.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева.
БОРИСЛАВ ВЕЛИКОВ: Разбира се, Вие или Управителният съвет ще си взима решенията, но нека и народните представители да имат възможност за някакво становище, което би подпомогнало най-малкото. Все пак това са средства на данъкоплатците, които вероятно ще могат и с наше съдействие още по-целесъобразно да се изразходват.
Да, информацията ще Ви бъде предоставена както за предложенията, които са подадени от страна на общините за финансиране на обекти и/или заеми, съгласно Правилника за работа на ПУДОС, така че – на Ваше разположение сме.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
Следващите въпроси са от парламентарни групи, които в момента нямат представители на заседанието. Затова преминаваме отново към парламентарната група на политическа партия ГЕРБ. Имаме ли втори въпрос, колеги? Няма. Благодаря.
„Коалиция за БСП – Лява България“ имате право да зададете Вашия втори въпрос.
МАНОЛ ГЕНОВ: Уважаеми госпожо министър, уважаеми колеги, искам да поставя един изключително тревожен въпрос. Ние сега тук приемаме закони, пак – как да третираме минните отпадъци, какво да ги правим. Имам сигнали от област Хасково, че при добива на скалнооблицовъчни материали и особено по контрола там цари пълен хаос, защото Вие знаете, че един читав инвеститор, който е в белия бизнес, трябва да мине през договора, след това да регистрира откритие по Договора за проучване, да регистрира откритието, да му гласува Министерски съвет концесията, да промени статута на земята а не дай си Боже ако тя е и в горски фонд, да мине през иглени уши и накрая да почне да работи. Той е коректен към държавата, плаща осигуровките – говоря по принцип, не конкретно – и в крайна сметка незаконният добив на такива материали от знайни и незнайни кариери – те въобще не са кариери, а просто са едни дупки, откъдето се вадят скалнооблицовъчни материали, подбива се масово цената, която се формира на пазара и в крайна сметка води дотам, че тези хора, които искат да работят на светло, които искат да си плащат всички ангажименти към държавата и към работниците и служителите, които са наели, те нямат икономическа възможност да продават на тези цени, които формира нелегалният добив. Виждам, че тук пак сме минали контрола на кметовете. Ние трябва да сме наивници – кой кмет на община ще тръгне да преследва, защото по тоя начин чрез сивата и черна икономика в тая сфера се създава някаква заетост. Никой кмет няма да тръгне срещу избирателите си, да тръгне да ги глобява да ги контролира и т.н. Аз мисля, че това не е само работа на районните инспекции по околната среда. Положението и в Благоевград е същото, и в Кърджалийско има такива сигнали, Смолянско – също. Но тук държавата трябва да си застане на мястото и да включи всички институции в този контрол: концесиите са към Министерството на икономиката, доколкото знам, все още или към Министерството на енергетиката, районната инспекция по околната среда и контролния орган, Инспекцията по труда за безопасните условия на труд, защото това все пак са мини, а и да инициирате едни такива проверки малко по страната малко да се стреснат тези хора Аз не казвам, че този нелегален добив ще изчезне на 100%, но все пак да има някакъв контрол. Издават си каквито си искат фактури, каквито си искат документи. Просто е пълен хаос. Така че очаквам действия от Ваша страна. Поставям този въпрос изключително сериозно.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Генов.
Госпожо Василева.
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря и аз за отправения въпрос, макар че ми се струва, че трябва да се изяснят няколко неща.
Първо, ако говорим за дейностите, които произтичат от придобити права, съгласно Закона за концесиите, то тогава контролът се осъществява, знаете, от Министерството на енергетиката след процедурите по търсене и проучване, които минават съответните изискуеми процедури през органите по контрол върху компонентите от Министерство на околната среда и водите и съответно договора за концесии със съответните условия и т.н. Впоследствие се контролират. Контролират се както от Министерството на енергетиката. Що се отнася до спазването на условията в докладите по ОВОС, ако има такива, те се съблюдават от контролните органи регионалните инспекции.
Ако говорим за нерегламентирано изземване на инертни материали от стари кариери или места, които не са по никакъв начин идентифицирани и няма права от съответния субект, който извършва това, то това вече попада в хипотезата и на контрол от компетентните органи и в този смисъл ако имате конкретна информация, ние, разбира се, ще съдействам, защото в случай, че има такова, то със сигурност въздейства и върху околната среда, без да има съответната оценка доколко и дали се нарушава биоразнообразието, дали се запрашава въздухът, дали водите и т.н. Тоест ние ще съдействаме, но в този смисъл мисля, че е редно наистина да се сезират и компетентните органи, аз да извършат проверка. Комплексните проверки винаги, според мен, са добър подход и в този смисъл приветствам подобен подход за обединяване на усилията на различни контролни органи. Както Вие споменахте, в някои случаи, където става въпрос за действащи концесионери и кариери, трябва да се намесят органите, които имат отношение към спазването на условията за безопасност, начина на работа и т.н. Но – да, ще ви помоля ако имате конкретни сигнали, да ни ги предоставите.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. Господин Генов?
МАНОЛ ГЕНОВ: Аз бях ясен. Става въпрос за скалнооблицовъчни материали, не за инертни материали и този нелегален добив един път е когато въобще няма кариера, втори път – договорът за проучване му е свършил, продължава да работи. Министерството на енергетиката контролира и концесионерите и тези които имат договори.
По-нататък какво се случва? Той подписва договор за концесия, обаче не е сменил предназначението на земята. Именно от това, че не е сменено предназначението на земята, за да не превърне в мина или в кариера, също е нарушение на закона. Но тук вече по веригата започва затваряне на очите на всички до края. Аз затова поставям този въпрос, да инициирате наистина една такава комплексна проверка, защото ние така си унищожаваме читавите фирми, които искат да работят. Говоря по принцип, не конкретно. А сигнали – колкото искате. Но нали сте чували приказката за кмета, попа и даскала. И ако включим и селския стражар – и работата умира дотам. Така че, наистина едни комплексни проверки биха стреснали малко и нарушителите, и самите органи, които трябва да контролират това нещо, и общините и кметовете да си свършат всички работата.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Госпожо Василева?
ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Да, тъй като предстои разглеждането на законопроект, внесен от колегите от Министерството на енергетиката и всъщност в компетенциите на Министерството на енергетиката е включен контролът върху подземните богатства и съответно компетенциите, които произтичат от Закона за подземните богатства, може би е хубаво и с тях да обсъдите тези въпроси, но аз изразявам готовност и Министерство на околната среда и водите, и контролните органи към него да участват в подобни проверки, контролни дейности. Разбира се, не са желани подобни явления.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Василева. С това се изчерпаха въпросите към Вас, защото няма повече представители на парламентарни групи, които да зададат въпроси.
Минаваме към точка втора.
ПО ТОЧКА ВТОРА - Разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на закона за подземните богатство, № 502-01-37, внесен от Министерския съвет на 19.05.2015 г.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: От Министерството на енергетиката давам думата на господин Жечо Станков – заместник-министър на енергетиката, да представи законопроекта.
ЖЕЧО СТАНКОВ: Благодаря, господин Иванов. Ще започна с кратка ретроспекция какво се е случило до момента с транспонирането на директивата. Още през 2008 г. със Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства е транспонирана директивата. От 2009 г. в началото е приета и наредбата, с което е приключил към този момент нашият ангажимент. През 2010 г. декември месец се създава единен орган за контрол на подземните богатства и по-специално това е към тогавашния момент Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Оттам нататък всички действия по управление и контрол върху минните отпадъци преминават в ресорното министерство, а именно - Министерство на икономиката, енергетиката и туризма.
През февруари месец 2013 г. обаче пристигат и първите бележки от Европейската комисия във връзка Народното събрание нарушение на транспонирането. Те са в три насоки. Първата от тях е за неправилно превеждане на специализираните понятия. Другите са в насоки неправилен подход при правно-техническите транспонирания и съответно насочвания към процедури, които са сходни и няма смисъл от такъв вид транспониране.
Към юли 2013 г. е започнало отново транспонирането на директивата, като е започнало съгласуване със съответните органи, както и с работните групи 14 и 20 към Съвета по европейски въпроси. Внесено е в Министерски съвет към октомври 2013 г. Междувременно е направено изслушване пред Европейската комисия, които са изявили своето задоволство от задвижването от наша страна на процедурата.
Влиза в 42-ото Народно събрание към края на 2013 г., като минава на първо четене към 30 януари 2014 г. За съжаление, поради краткия мандат на 42-ото Народно събрание не може да мине на второ четене.
Знаете, че поради българското законодателство всичко, което е започнато с 42-ото Народно събрание, трябва да започне наново да се съгласува с 43-ото Народно събрание. Към дадения момент сме стигнали до внасянето му в Министерски съвет към 13.05.2015 г. и приемането му там и в момента вече сме по комисиите. Планът, който сме си поставили, е до 26.06.2015 г. при оптимално движение на законопроекта да можем да минем на второ четене и да не търпим санкции от Европейската комисия.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Станков. Уважаеми колеги, дебатът е открит по тази точка. Някой има ли да каже нещо по същество за първо четене, или ще си запазите възможността за промени между първо и второ четене? Заповядайте, господин Георгиев.
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, уважаеми колеги от енергетиката, принципно бих казал следното: Първо, трябва да приветстваме подобно изменение и допълнение на Закона за подземните богатства, чиято цел очевидно е да даде по-добра уредба на минните отпадъци и тяхното управление. Колегата Атев да ме поправи, но това е стар болен въпрос, като се започне от понятието за минни отпадъци, та се свърши до конкретното разпределение на компетенциите между ведомствата и режимите, по които трябва да се осъществява управлението на тези отпадъци. Така че, принципно аз бих подкрепил всяка законодателна промяна в посока да се даде наистина една нормална уредба на дейностите, свързани с управление на тези отпадъци.
Имам някои конкретни забележки по текстовете на така предложения закон. Не е нужно тук да ги обсъждаме но ми се струва, че като се почне и от терминологично уточнение на някои понятия, до определяне на някои правомощия на министрите и т.н. има какво да се желае да се направи, но по принцип ми се струва, че този законопроект трябва да се подкрепи на първо четене, за да може да се даде ход на една законова уредба на тези важни от гледна точка на въздействието им като фактор на въздействие върху компоненти на околната среда отпадъци. Това е, което принципно мога да кажа. Надявам се да сте изпълнили всички указания на Европейската комисия така, както те очакват това от нас и да нямаме последващо забележки относно транспонирането на директивата.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Георгиев. Разбирам, че господин Генов иска да вземе думата.
МАНОЛ ГЕНОВ: Аз пак по въпроса преди малко. Ето го член 91.
ЖЕЧО СТАНКОВ: Ако е удобно, само да отговора на първата част и да благодаря за подкрепата може би. Знаете, че транспонирането на директивата приключва с приемането и на наредбата. Да, всички бележки на Европейската комисия са отразени. След приемане на Закон за изменение и допълнение ще внесем и наредбата, в която са отбелязани всички бележки, за да може да приключим с пълното транспониране и да не търпим никакви санкции от Европейската комисия.
МАНОЛ ГЕНОВ: Само още една добавка.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Разбира се.
ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Според мен, тази уредба би трябвало да е специална по отношение на общия Закон за управление на отпадъците и е хубаво също да има и връзка – не я видях, може да има някъде – между двата закона и да се каже, че по принцип ако няма конкретна уредба на дейностите по управление на отпадъците, ще се прилагат общите разпоредби на Закона за управление на отпадъците, включително и йерархията на дейностите по управление на отпадъците.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
ИВЕЛИНА МИХАЙЛОВА: По принцип смятам, че не е необходимо когато има специална уредба, за неуредените въпроси изрично да се препраща към общата, защото това по принцип е принцип на правото и прилагане на правото, а в конкретния случай няма как да го направим, докато не бъде преодоляно изключването на общата уредба по отношение на минните отпадъци, което е специална разпоредба в Закона за управление на отпадъците. Това го коментираме с колегите от Министерство на околната среда и водите, знаят го и при първа възможност ще бъде отстранено като пропуск в ЗУО.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря. Господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ: Вижте как се изменя § 15, чл. 90: Министърът на енергетиката осъществява цялостен контрол по опазване на земните…и т.н. – „по изпълнението, по извършване на търсене и проучване, добив, без издадено разрешение или предоставяне на концесия, с разрешение или концесия, прекратено, съгласно чл. 68. Може би този въпрос не е точно да бъде поставен тук, но какъв е капацитетът на Министерството на енергетиката да осъществява този контрол? За мен практически го няма и този контрол го вменяваме със закон, а на практика той не мое да се случи.
Искам да продължа и по-надолу, за което стана въпрос: Кметът на съответната община осъществяване контрол по извършването на търсене и проучване или добив на подземни богатства. Ние даже мислехме с колегата да го кръстим „за неизвършване“, но долу е уточнено, че без издадено разрешение или поставена концесия с разрешение или концесия съответно прекратено по чл. 48. Пак влизаме в § 22, както го коментирах. Ще имаме закони и няма да ги изпълняваме. Това е.
Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Генов. Колеги?
ЖЕКО СТАНКОВ: Благодаря за поставения въпрос. Знаете, както и сам цитирахте в началото на разговора с колегите от МОСВ, че Министерството на енергетиката е ресорното министерство, което издава разрешенията за търсене и проучване, след това – концесия и осъществява контрола. Ние виждаме непълноти в Закона за подземните богатства, които след приемане на минната стратегия, която скоро ще внесем в Народното събрание. Ще направим и законодателни промени, с които ще дадем шанс всеки, който се занимава с незаконен добив – защото там е много тънък моментът, че законът третира незаконния добив в момента на добиване. Много често ние залагаме и контролираме едни действия, които са свързани с по-нататъшната обработка, което, влизайки в съда, министерството е поставено под казуса, че законът не му дава правно основание да спечели делото. В тази връзка, понеже съм и ресорен зам-министър на съответната дирекция „Природни ресурси и концесии“, сме предприели всички необходими действия за допълнително увеличаване на хората в отдел „Контрол“, като ще се организират и допълнителни екипи и задължително ще имаме един екип на разположение, който в момента на подаване на информация за незаконен добив да не се действа както е било действано до момента, след като се получи информацията, другите екипи, ако примерно единият от екипите е във Варна, а другият е в Русе, първо да се търси вариант кога да се направи организация за контрола на незаконния добив, а напротив, да можем светкавично да отреагираме.
Не съм съгласен с предхождащите разговори, които се водиха с МОСВ. Много добре работим в последните пет-шест месеца съвместно с Главна инспекция по труда и извършваме съвместни проверки, които са с доста ползотворни. В момента дори сме направили график с госпожа Виолета Добрева, с която техни и наши екипи съвместно ще извършат проверки, и то извънредни такива, по всички подземни рудници. Ще продължим и с абсолютно целогодишната проверка на всички 505 до момента концесии, които са дадени на територията на страната, за да можем успоредно с това да предотвратяваме незаконни добиви както на концесионери, така и на такива, които не са подали документи в министерството. Благодаря Ви.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря и аз. Заповядайте.
МАНОЛ ГЕНОВ: Това е много добре, че си сътрудничите с Инспекцията по труда, но аз Ви препоръчвам да си сътрудничите с прокуратурата, с полицията, с лесничействата, с общините по места. То е хубаво да се похвалим, но разберете: крадецът няма да ходи под земята да краде скалнооблицовъчни, той ходи на земята, защото под земята няма да му излезе сметката. Наистина ако законодателството е – и аз не съм запознат с това, че трябва да се хване точно на място, че добива – и впоследствие той си намира от един легитимен една фактура или еди какво си и случаят приключва дотам. Тоест, колко време според вас ще толерираме крадците, защото казвате, че ще има някакви изменения в обозримо или необозримо бъдеще, кога ще се случи това нещо и ще бъдат направени тези промени.
Разбирам усилията Ви за назначаване на такива компетентни специалисти, но, колега, направете си на ГУГЪЛ МАП една сателитна снимка. По общините знаят коя дупка кой копае, как я копае и т.н. Така че имаме изисквания и към легитимните, за маркшайдерски, за геодезически заснемания и много лесно може да се хване сметката. Не е никакъв проблем. Един грамотен специалист веднага ще я засече има ли незаконен. По-трудно е наистина с тези, които не са регистрирани. Там контролът трябва да бъде жесток, защото аз ви казвам: Вие събирате от тези хора концесионни такси, има минимална вноска. Ако съответно превишат добива, плащат допълнително по определени цени. Ние тях унищожаваме с бездействието си, като държава и като контрол.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин Генов. Аз предполагам, че ако Вие имате обосновани предположения за такива нарушения, ще сигнализирате компетентните органи и към момента и ще може да се вземат мерки, защото в момента обсъждаме един законопроект, а Вие говорите за конкретни нарушения, с което вече влизаме в една друга хипотеза. Ако разполагате с такава информация, пак Ви моля да уведомите компетентните органи, които да извършат и в момента проверки и да се санкционират виновните лица, господин Генов.
МАНОЛ ГЕНОВ:
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Който трябва, има държава, защото в момента говорим за частни случаи, с които Вие може би сте запознат наистина и наистина да има такава масова практика, както казвате. Но сезирайте компетентните органи, господин Генов.
Благодаря. Други въпроси?
Госпожа Хубенова.
СИЛВИЯ ХУБЕНОВА: Искам да помоля все пак колегите да не превръщаме тази комисия в говорилня. Ние разглеждаме законът на първо четене, в който всъщност обсъждаме дали сме съгласни с логиката на законопроекта и дали бихме го подкрепили. С цялото ми уважение към колегата Генов, мисля, че има достатъчно време между първо и второ четене да бъде предложена конкретика и ако нещата наистина заслужават нашата подкрепа, аз лично бих го подкрепила. Така че мисля че голяма част от нас са лаици в тази тема и е хубаво наистина да се изказваме подготвени, да видим цялата същност на законопроекта, да чуем и водещата комисия как ще се изкаже по темата и тогава – имаме достатъчно парламентарни възможности да предложим промени между първо и второ четене. Казусът е важен и мисля, че първата стъпка също заслужава адмирации.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, госпожо Хубенова. Някой друг желае ли да вземе думата? Не виждам.
Моля, който е за така предложения законопроект от Министерството на енергетиката с № 502-01-37, а именно, Закон за подземните богатства с вносител Министерски съвет на 19 март 2015 г., моля да гласува.
Гласуване: за – 15, против няма, въздържали се няма.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря.
МАНОЛ ГЕНОВ: Предложението?
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: След като мине в зала, тогава тече срокът, 7 дни е по принцип, ако не бъде удължен.
Благодаря.
ВИЛИ ЛИЛКОВ: Тъй като ще приемем закона, а Вие споменахте, че нямаме стратегия.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Господин Станков.
ЖЕКО СТАНКОВ: В момента работим по актуализацията на Минната стратегия. Тя беше внесена в Министерски съвет, но поради това, че част от цифрите са вече по-остарели, имам предвид, че трябва да добавим годините, в които не са били добавени данните, предстои в най-скоро време да може да я внесем по съответните комисии.
Ние сме се фокусирали в момента върху директивата, като по-късно ще има изменения в закона, свързани с минната стратегия, след като приемем стратегията. Така че, благодаря Ви за въпросите.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Законът е приет с 15 гласа за. С това изчерпваме тази точка от дневния ред.
С това приключваме и точка 2.
ПО ТОЧКА ТРЕТА
Разни
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Разбирам, че няма повече въпроси за дискусия в тази точка, така че приятен ден. Благодаря Ви, колеги.
/Заседанието беше закрито – в 15.20 часа./
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ОКОЛНА СРЕДА И ВОДИ:
/Станислав Иванов/