Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
Комисия по околната среда и водите
12/11/2015

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по околната среда и водите

    П Р О Т О К О Л
    № 16

    Днес, 12.11.2015 г., четвъртък, от 14:30 часа се проведе заседание на Комисията по околната среда и водите.
    На заседанието присъстват: от Министерството на околната среда и водите – Ивелина Василева, министър, Красимир Живков, заместник- министър, Бойко Малинов, заместник-министър, Ива Таланова, директор на дирекция „Финансово управление”, Мариета Маринова, директор на дирекция „Административно-правно и финансово обслужване”; от Министерството на финансите – Николина Апостолова, главен експерт в дирекция „Държавни разходи” и Ангел Ангелов, държавен експерт в дирекция „Национален фонд”.
    Към протокола се прилага списъкът на присъстващите членове на комисията.
    Заседанието се ръководи от Свилен Иванов, заместник-председател на Комисията по околната среда и водите.
    Предс. Свилен Иванов:
    Уважаема г-жо Министър, Заместник-министри,
    Уважаеми колеги, часът е 14:30, имаме нужния кворум. Откривам заседанието на Комисията по околна среда и води. Обявявам, че на основание чл. 4, ал. 4 от нашите вътрешни правила съм упълномощен да водя днешното заседание на комисията.
    Дневният ред е обявен предварително:
    1.Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    2. Разни.
    По дневния ред има ли предложения, колеги? Ако няма, който е „за”, моля да гласува. Четиринайсет „за”. Против? Няма. Въздържали се? Няма. Благодаря ви.
    По първа точка - Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    Г-жо Министър, първо на Вас да дам думата. Заповядайте.
    Ивелина Василева:
    Уважаеми г-н Председател,
    Уважаеми дами и господа народни представители,
    Благодаря за възможността да представя на вниманието ви Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2016 г. в частта, касаеща Министерството на околната среда и водите.
    Проектът на бюджета на министерството е разработен съгласно параметрите на одобрената средносрочна бюджетна прогноза за периода 2016 г. – 2018 г. и по области на политики и бюджетни програми, съгласно утвърдената с решение на Министерски съвет класификация на разходите по области на политики и бюджетни програми от компетентността на министерството.
    При изпълнението на Бюджет 2016 г. министерството ще продължава да работи, следвайки приоритетите си за опазване на компонентите на околната среда, за увеличаване на ефективността, с която природните ресурси се използват и за екологизиране на икономиката чрез намаляване на общия натиск на различни източници и икономически дейности върху околната среда.
    Контролната дейност продължава да бъде приоритетна за нас, както и усилията за изпълнение на програмите за мониторинг.
    Сред основните приоритети на Министерството на околната среда и водите и през следващата година е ускореното изграждане на екологична инфраструктура на страната, съоръжения за управление на отпадъците, канализация и пречиствателни станции и екологичната мрежа на „Натура 2000”, което ще съдейства за подобряване на качеството на живот на населението и опазване на екосистемите, както и за изпълнение на ангажиментите на страната ни към Европейския съюз.
    Като въведение бих искала да кажа, че Министерството на околната среда и водите стриктно спазва финансовата дисциплина и за текущата 2015 г. министерството изпълнява утвърдения бюджет, съгласно уточнения план на разходите, в това число и по показателя „Персонал” няма идентифицирани рискове за неизпълнение или преразходи.
    Преди да започна с въведението, касаещо разчетите за следващата година, искам да благодаря на колегите от Министерството на финансите за доброто взаимодействие и съвместната работа, защото заедно с тях анализирахме компонентите, елементите от бюджета, благодарни сме за разбирането от тяхна страна за професионализма, който през цялото време следваше този процес. Благодарим за разбирането и за това, че бюджетът на Министерството на околната среда и водите след тригодишно замразяване, бих казала, се увеличава в обем, който не ни удовлетворява напълно, имайки предвид нуждите, но отчитайки все пак ограниченията, отчитайки необходимостта да сме максимално икономични ние приемаме съгласувания обем на бюджета на министерството, надявайки се, разбира се, че ако има формирани излишъци в бюджета през следващата година при евентуална последваща актуализация ще бъдат заделени и допълнителни средства за целите на изпълнение на политиките.
    В общи линии бюджетът на Министерството на околната среда и водите е както следва. Той е разписан в чл. 18 на законопроекта за държавния бюджет и основните показатели са: приходи в размер на 48 000 000 лв. Тук може би ви прави впечатление, че приходите по бюджета на министерството са със значително увеличение спрямо бюджета на министерството през 2015 г. Това се дължи на нов подход при отчитането на събраните държавни такси по Закона за водите, които са в полза на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда. До момента те се отчитаха като чужди средства и бяха в отделно перо в бюджета. Средствата са в размер на 40 000 000 лв. по перо приходи по бюджета на Министерството на околната среда и водите.
    Останалите приходи в размер на 8 000 000 лв. се формират от приходи и доходи от собственост, приходи от държавни такси, събирани в системата на Министерството на околната среда и водите, приходи от глоби и санкции и приходи от концесии.
    Разходната част включва разходи за персонал, разходи за издръжка и капиталови разходи, като общите разходи, заложени в бюджета на Министерството на околната среда и водите възлизат на 44 482 000 лв.
    С така предложените разходи по бюджета на министерството през 2016 г. ще се изпълняват две области на политики и бюджетна програма „Администрация”. Политиките са със съответните подполитики, ако мога така да ги нарека, са политика в областта на опазването и ползването на компонентите на околната среда и политика в областта на Националната система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост.
    Що се отнася до политиката в областта на опазването и ползването на компонентите на околната среда, предвидените средства в бюджета за това са 20 500 000 лв. Разходите ще бъдат насочени към изпълнение на стратегическите цели по политиката, а именно опазване и подобряване състоянието на водите, постигане и поддържане на добро количество химично и екологично състояние на водните тела на територията на България и на околната среда в морските води; подобряване на управлението на отпадъците и опазване на почвите; опазване на биологичното разнообразие, интегриране на политиката по околна среда в политиките за развитие на отраслите на икономиката; предотвратяване на вредното въздействие от употребата на опасни химикали върху околната среда и човешкото здраве; осигуряване на устойчива и здравословна околна среда чрез прилагане на механизмите за контрол и превенция при спазване на принципите за прозрачност, откритост, партньорство и диалог и формиране на съзнателно отношение и грижа към околната среда и намаляване на неблагоприятното въздействие върху човешкото здраве, екосистемите и националното стопанство, предизвикано от изменението на климата.
    Що се отнася до политиката в областта на Националната система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост в бюджета са заложени 9 400 000 лв. Знаете, че Националната система за мониторинг на околната среда и информационна обезпеченост е инструментът, който предоставя на законодателната и изпълнителната власт информация за състоянието и рисковете за околната среда и природните ресурси, която служи за основа за взимане на решения относно ефективността и целесъобразността на провежданата природозащитна политика. Развитието на националната система е насочено към цялостно осигуряване на актуална информация за състоянието на околната среда.
    В бюджетната програма „Администрация” са заложени 14 900 000 лв.
    В трансферната част през 2016 г. Министерството на околната среда и водите ще предостави следните трансфери: 40 000 000 лв. за Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда от събраните такси по Закона за водите, както коментирах преди малко и 40 000 000 лв. отново за Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда за финансиране на екологични обекти.
    2.5 млн. лв. за Българската академия на науките. Като средствата се предоставят на Националния институт по метеорология и хидрология и Института по океанология въз основа на подписани споразумения между министерството и институтите на БАН за изпълнение на задължения по Закона за водите.
    15 000 000 лв. ще бъдат предоставени чрез ПУДООС на Националния доверителен екофонд за финансиране на екологични проекти.
    Трансферите, които Министерството на околната среда и водите ще получи през 2016 г. са както следва: 6 000 000 лв. от ПУДООС и 54 000 000 лв. от ПУДООС средства, представляващи до 29% от приходите по Закона за ограничаване на изменението на климата от продажбата на квоти. Тези средства се превеждат в централния бюджет, съгласно текстовете в закона.
    Това е накратко. На разположение сме за допълнителни разяснения.
    Благодаря за вниманието.
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-жо Министър. От Министерството на финансите желаете ли да вземете отношение? Ако има въпроси? (Да.) Благодаря ви.
    Колеги, откривам дебата. Заповядайте, за становища. Г-н Великов, заповядайте.

    Борислав Великов:
    Уважаеми г-н Председател, г-жо Министър, колеги, аз мисля, че първо е най-добре да кажа, че ние от Реформаторския блок заедно с колегата Лилков ще подкрепим и тук и в зала бюджета. Но, разбира се, винаги са възможни и по-добри текстове и числа.
    Аз бих искал да задам няколко въпроса. Най-напред да кажа, че това, което тук стегнато министър Василева изнесе, беше полезно за нас, тъй като естествено целият Закон за държавния бюджет с многото му таблици и числа по някой път човек може да не се ориентира достатъчно добре, даже защото ние сме в различни комисии, минаваме през различните части на бюджета повече или по-малко задълбочено всеки от нас, но за нас нашето министерство, което смятаме че работи добре е важно и за напред да може да се развива.
    Какви въпроси бих искал да задам, за да уточним още малко въпросите по политиките и по тяхното финансово обезпечаване. Може би се бях разсеял за момент, но не чух по оперативната програма „Околна среда” там необходимо ли е някакво съфинансиране, планирано ли е, осигурено ли е. Знаем, че благодарение на усилията на сегашния екип като чели до голяма степен изоставането, свързано с пречиствателните станции за отпадъчни води беше наваксано, но дали темпото ще бъде достатъчно, включително и финансирането и съфинансирането. Ето по този въпрос, ако може, малко повече информация. Включително и като подвъпрос това, което ние знаем, че преди две години беше подготвено от Световната банка във връзка с рехабилитацията изобщо на състоянието на В и К мрежата в страната, необходимите средства, които са за подновяване на В и К мрежата, като част от средствата би трябвало да дойдат и от бюджета.
    По този въпрос има ли нещо, което е залегнало. Аз не го чух, но може би това не е и така актуално.
    И последния ми въпрос. Споменахте, г-жо Министър, че доколкото поне схванах, но от бюджета чрез Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда има 40 000 000 лв. за екологични проекти. То е свързано с това, което по-рано беше по общини – това, което всъщност общините имат на разположение. На времето аз си спомням, като чели беше по-ясно за народните представители коя община с колко разполага, какво и как в крайна сметка използва и т.н. Сега като чели това е малко по-трудно. Така че ако може тук да кажете дали тези 40 000 000 лв. изглеждат достатъчни или може би ние от комисията бихме могли да пледираме с променлив успех за увеличаването на това число, но начинът по който се разпределят средствата дали са достатъчно ясни механизмите за обществен контрол, включително и на народни представители, за да сме сигурни, че за нашите общини или че „нашите общини”, ако мога така да ги нарека, там откъдето сме избрани, примерно в моя случай от Монтански северозападен край дали не биха били по някакъв начин ощетени за сметка на някои други, които се намират в някои по-благоприятни райони на страната. Както знаем, в по-южната част на страната като чели през годините са се натрупали повече възможности, за разлика от забравения наш северен край. Благодаря.
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-н Великов. Колеги, гледайки бюджета за 2016 г. и прогнозите за 2017 и 2018 г. искам само да подчертая, че се фокусираме само върху частта, която засяга нашата комисия и работата на министерството предимно. Г-н Великов го спази това, за което му благодаря.
    Г-жо Министър, отговорите веднага или след натрупване на въпросите. Г-н Георгиев, заповядайте.
    Чавдар Георгиев:
    Уважаеми г-н Председател, уважаеми колеги,
    Уважаема г-жо Министър и господа Заместник-министри,
    Уважаеми колеги от финансите, в малко противоречие с колегата Великов аз бих заявил, че за съжаление и този бюджет, който се предлага от Министерски съвет е бюджет на стагнацията и на социално-икономическия застой, ако мога така да се изразя. Според нас - колегите ми от БСП-лява България, не дава перспективи за развитие, и поради тази причина ние едва ли ще го подкрепим в зала.
    Що се отнася конкретно до бюджета на Министерството на околната среда и водите аз виждам, че той е горе-долу в същите параметри, какъвто е бил и предните години. И моят въпрос първо би бил все пак този бюджет се изразходва главно за административните дейности и за поддържане на контролни функции в областта на опазван на околната среда, той не е насочен към капиталови разходи и инвестиции, от които секторът очевидно се нуждае от много огромни средства.
    Моят въпрос е удовлетворен ли е екипът на министерството от предлаганите средства, защото аз закъснях и не разбрах има ли малко увеличение или няма, или се задържа на същото равнище. Спомням си, че по времето на Кабинета Станишев все пак имахме значително увеличение всяка година.
    Второ, ще стигне ли този бюджет за предвидените от вас приоритети като дейности през следващата година.
    Дейностите по политиката за опазване на околната среда този бюджет дали ще допълни тяхното осъществяване в контекста на разходите, които ще се направят и по оперативна програма и през предприятието. Не чух една ваша обща оценка достатъчен ли е. Защото, ако не е достатъчен, аз не чух и какви мерки по оптимизация на разходите ще направите така, щото все пак да се получат желаните резултати като цели и приоритети, които вие залагате за следващата година.
    Предс. Сливен Иванов:
    Г-н Божинов, заповядайте.
    Георги Божинов:
    Г-жо Министър, колеги, прави впечатление, че при изписването на приходите за целия период 2016 – 2018 г. шестте реда, за да не ги изреждам, за трите години са константна величина. Това или е в известна степен формален подход, или показва една стагнация. Това първо.
    Второ, гледам неданъчните приходи. Искам да попитам колко са предвидени приходите за водоползване за 2016 г., тъй като вчера на едно закрито заседание за съдбата на атомната електроцентрала ръководството на централата изнесе данни за това каква такса плаща за термично замърсените води и тяхното твърдение е, че то е повече отколкото плащат всички останали потребители и ползващи се от водния ресурс на страната. Тоест, да видим дали е така. Аз ще ви кажа цифрите, които те посочиха.
    Трето, отпадъците. Вярно е, че бюджетът сега го получих в този вид, а не на електронен носител, може би в мен е вината, но аз не виждам онзи ресурс, който е достатъчен да ликвидираме нерегламентираните сметища. Има ли го, заложен ли е в този времеви хоризонт, в който трябва да решим тази задача, необходимият ресурс.
    Виждам, че са предвидени средства за интегрираните системи – 146 000 000 лв. Трудно ми е да преценя достатъчно ли са или не, но въпросът ми конкретно е за тези сметища, които ги делихме на първа категория, втора категория и до еди-коя си дата, за да избягаме от санкцията, има ли го ресурсът и с този ресурс ще можем ли да решим задачата.
    Последният ми въпрос е относно чл. 56 от Закона за управление на отпадъците, който посочва, че по предложение на министъра Министерският съвет определя в бюджета трансфера, който ще дойде към ПУДООС за инвестиции за решаването на проблемите с отпадъците. Колко е тази година? Тоест, колко ще бъде трансферът от бюджета за ПУДООС специално за тази задача.
    Това са моите въпроси на първо четене.
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-н Божинов. Само да ви съобщя, че от вторник ви е изпратен бюджетът в електронен вид.
    Георги Божинов:
    Много са числата, а и с очила четем вече.
    Предс. Свилен Иванов:
    Други колеги? Заповядайте, проф. Станков.

    Проф. Иван Станков:
    Моите въпроси повечето бяха вече зададени.
    Уважаема г-жо Министър, уважаеми г-н Председател, аз също не чух с каква цифра се увеличава бюджетът за следващата година.
    Кои бяха най-уязвимите направления в работата на министерството, които вие трябва да подсилите.
    И още нещо искам да попитам. Предвижда се увеличаване на минималната заплата. Това се предвижда и се предлага в бюджета, а също така навсякъде има една голяма тревога, че между минималната работна заплата и средната работна заплата - изобщо съразмерността на заплатите се нарушава. Предвиждате ли вие корекции и увеличения и някакъв ръст на заплатите. Благодаря.
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-н Станков. Г-жо Министър, станаха много въпросите. Заповядайте.
    Ивелина Василева:
    По ред на номерата. Първият въпрос беше по повод оперативна програма „Околна среда”. Това, което е заложено в бюджета за 2016 г. е осигуряването на 327 000 000 лв. по оперативната програма, в това число 57 000 000 лв. национално съфинансиране. С изплащането на тези средства ще се гарантира затварянето на оперативна програма 2007-2013 г.
    Що се отнася до оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.” в бюджета са заложени 112 000 000 лв., в това число 17 000 000 лв. национално съфинансиране. В тази сума са разчетени авансови и междинни плащания по проектите, които се очаква да бъдат договорени в резултат от процедурите, които ще бъдат обявени до края на 2015 г.
    Спомняте си, че министерството вече стартира работата по оперативната програма. Обявени са до момента пет покани за проектни предложения на обща стойност 177 000 000 лв. Има вече представено едно проектно предложение в размер на 60 000 000 лв. за Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Очакваме до края на годината да приключим с планираните покани за проектни предложения общо 15 на брой, които ще бъдат на обща стойност милиард лева.
    Така че средствата, които са заложени в следващия бюджет, както споменах, по новата оперативна програма предвиждат разплащането на авансите по проектите. Що се отнася до 2016 г. – годината в която ще продължаваме да обявяваме другите покани, планирани за конкретната година, плащанията ще бъдат извършвани в рамките на 2017 г.
    Това са числата по оперативната програма. Както и вие упоменахте, мисля, че резултатите, които към момента можем да отчетем, са удовлетворителни, защото както и вие казахте, компенсирахме забавянето, темповете на разплащане са много добри. Голяма част от проектите вече приключиха като физическо изпълнение. Необходимо е да се оформят окончателните искания за средства, верификация на финансовото плащане и затварянето на проектите. В този смисъл мисля, че темпът на разплащането и обемите, които бяха разплатени през изминалата година, представените за сертификация в Европейската комисия средства наистина ни дават основание да смятаме, че ще можем да оползотворим финансирането по оперативната програма.
    Що се отнася до нуждите за В и К сектора. Те безспорно са големи. Съгласно Стратегията за управление и развитие на В и К сектора, разработена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и приета 2014 г. те възлизат на около 11 700 000 000 лв.
    Оперативна програма „Околна среда” е инструмент, който ни дава възможност да осигурим на принципа на допълняемост на нуждите. Иначе знаете, колегите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството работят усилено за реализирането на В и К реформата, която се надяваме, че настина ще даде възможност за привеждането на сектора в един по-ефективен вид и възможност за осигуряване на допълнителни средства.
    По отношение на оперативна програма „Околна среда” тя приоритетно в сектора В и К е насочена към големите агломерации – над 10 000 еквивалент жители, възможност, която като допълнение се предоставя е чрез Фонда на фондовете, който вече е учреден. Вече действа като инструмент - да се въведе и финансовият инженеринг като допълнителен механизъм за мултиплициране и привличане и на допълнителен капитал. 10% от ресурса на Приоритетна ос 1 „Води” ще бъде насочена към Фонда на фондовете – фондът, който ще бъде предназначен за В и К сектора. А бюджетът по приоритетната ос е в размер на 2.5 милиарда лева.
    Държавното финансиране, за което и вие коментирахте и г-н Божинов, е в размер на 40 000 000 лв., т.е. същото, както в предходната година. Има в годините ръст, защото доколкото си спомням до 2013 г. финансирането беше 20 000 000 лв. Това финансиране ни дава възможност да подпомогнем общините.
    Специално в сектор „Отпадъци” знаете, че имаме сериозен ангажимент. Има и принципно решение, което е взето, за финансиране на регионалните системи, които не са получили финансиране по оперативна програма „Околна среда” поради факта, че са закъснели по някаква причина.
    Така че очакваме вече по-висока степен на готовност от регионалните системи, за да можем да ги включим и съответно да изпълним и ангажимента си за закриването на старите депа. От началото на годината до този момент са закрити 51 стари депа, а са въведени в експлоатация 15 нови регионални системи за управление на отпадъците. Те поемат отпадъците, третират ги вече по изискуемия екологосъобразен начин и това ни дава възможност да закриваме старите. Очакваме до края на годината още 19 стари да бъдат закрити. Тоест, и там темпото е добро. А това, на което се надяваме, е тези, които бяха забавени във времето, да бъдат изградени. Всъщност през тази година беше осигурено финансиране, за да стартира изграждането на Регионалното депо в Пазарджик. Златица получи подкрепа чрез Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда. Очакваме Благоевград, където вече има готовност да стартират. В Дупница все още няма яснота, защото там текат съдебни процедури, но имат някаква готовност. Реално Провадия остава по-забавения регион във времето, но имаме съществен напредък в тази посока, което отчитаме и в регулярното си докладване към Европейската комисия.
    Другите въпроси, които бяха повдигнати от г-н Великов, касаят приоритезирането на проектите. Що се отнася до оперативна програма „Околна среда” правилата са изрични, категорично ясни. Финансираме агломерации над 10 000 еквивалент жители в сектора води и в сектора отпадъци и съответно регионалните системи. Мисля, че специално по оперативна програма „Околна среда” аз наскоро имах възможност да посетя нееднократно Северозападния регион. Наистина много сериозни усилия бяха положени, за да се реализират важните проекти за изграждане на екологичната инфраструктура във Видин, в Монтана, във Враца и в областите са реализирани проекти на стойност близо 700 000 000 лв. Тоест, това наистина дава базата, над която може да се надгражда. Предстои ни още работа с някои от общините, които имаха забавяне по проектите. Бяха определени като рискови и предстои фазиране на тези проекти, например Враца, Видин, но работим заедно.
    Борислав Великов:
    Става въпрос за Лом и Берковица.
    Ивелина Василева:
    Те са под 10 000 еквивалент жители, доколкото си спомням. (Не са.) Ако не е, то тогава предстои те да бъдат част от финансирането, осигурено по оперативната програма, защото знаете, че то се основава на регионалния принцип и се таргетира от населените места над 10 000 еквивалент жители.
    По въпросите, зададени от г-н Георгиев, той излезе, но всъщност аз във въведението си упоменах, че според нас, предвид ограниченията, с които трябва да се съобразяваме, като държава и като правителство, стремежът ни да следваме принципите за добро финансово управление за нас бюджетът е приемлив. Разбира се, както упоменах и в самото начало, се надяваме при възможности при увеличаване на приходите към националния бюджет и при евентуално актуализиране да получим допълнително финансиране в частта, касаеща политиките, които се изпълняват. Много сериозни са ни ангажиментите в необходимостта от поддържане и развиване на системата за мониторинг, т.е. надяваме се да получим допълнителна подкрепа за това. А както знаете възникват и допълнителни ангажименти при транспонирането на екологично европейско законодателство, които всички трябва да имаме предвид.
    Приходите от такси водоползване по Закона за водите. Заложените приходите са в размер на 40 000 000 лв. Те се формират съгласно текстовете на закона и подзаконовата нормативна уредба.
    Що се касае до конкретните числа, които касаят АЕЦ Козлодуй, за съжаление, в момента не мога да цитирам конкретни числа.
    Реплика:
    Спорът е за 20 млн. лв. забавени. Това са дължими суми в определен период. Има 13 хиляди лв. за година.
    Ивелина Василева:
    Ще проверя конкретните числа. Смятам, че са в неравнопоставено положение спрямо другите водоползватели, но все пак трябва да бъде спазван принципът за възстановяване на разходите.
    Мисля, че това накратко дава отговор на зададените въпроси.
    Проф. Станков помоли за уточнение. Всъщност бюджетът се увеличава с 1 000 000 лв., като той отива в частта, която е свързана с осигуряването на административните разходи точно поради причините, които и вие упоменахте – увеличението на минималната работна заплата, необходимостта да бъдат адаптирани заплатите основно на младшите експерти. В някои случаи се получава така, че при увеличението на минималната работна заплата младшите експерти получават по-ниска заплата спрямо други служители, изпълняващи съпътстващи дейности и това ще бъде регулирано с допълнителните средства, които се осигуряват по бюджетна линия.
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-жо Министър. Бяхте много изчерпателна. Колегата Генов поиска думата.
    Манол Генов:
    Вие смятате, че в явен или неявен вид пари за закриване на нерегламентираните сметища ще има. Нали постановление се готвеше.
    Ивелина Василева:
    Както споменах, изработват се разчетите на база на необходимите приоритетни обекти. Преди всичко за нас приоритетът е да изградим новите системи, за да можем да закрием старите. Следваме приоритетите. Разбира се, ресурсът ще бъде използван за целите на това да се справим със задачата, но за да можем да закрием и да рекултивираме стари сметища, първо трябва да изградим новите. Дай Боже да се справим по начин такъв, че да удовлетворим Европейската комисия.
    Реплика:
    За ПУДООС колко искахте от Министерския съвет? Тук гледам едни 39 000 000 лв., но това май не са.
    Ивелина Василева:
    Около 40 000 000 лв. (Да, 39 млн. лв. и нещо.)
    Манол Генов:
    На мен ми идва сега на акъла, г-жо Министър, че г-н Божинов спомена за тези договори на енергетиката към вас посредством басейновите дирекции за таксите за технологична вода, която са ползвали. С таксите от В и К, които не сте си събрали, какво мислите да правите? Като политика на министерството – ще ги съдите, ще ги давате на НАП, на държавни вземания или ще ги чакате да плащат?
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-н Генов. Колеги, ако има още въпроси, заповядайте. Ако няма, г-жо Министър, заповядайте.
    Ивелина Василева:
    Някои от В и К дружествата регулярно заплащат сумите, които са дължими по смисъла на закона за ползване на количествата вода. Други имат затруднения. За тези, които са в затруднения, естествено ние съблюдаваме изискванията по закон и изискваме от тях да предприемат действия за събиране на вземанията си, за изплащане на дължимите суми. В случай, че има забавяния, се подписват споразумения за разсрочени плащания. Има детайлно разписани механизми в закона за това.
    Предс. Свилен Иванов:
    Благодаря, г-жо Министър. Колеги, последно питане има ли още въпроси? Мисля, че бяхме заинтересовани и зададохме доста въпроси. Благодаря на министър Василева за подробните отговори.
    Ако няма други въпроси, закривам дебата. Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България, № 502-01-86, внесен от Министерски съвет на 30.10.2015 г.
    Който е „за” приемането на законопроекта за държавния бюджет за 2016 г., моля да гласува. Десет „за”. Против? Пет гласа „против”. Въздържали се? Няма. Приема се. Благодаря. С 10 „за” и 5 „против” приемаме бюджета за 2016 г. на Министерството на околната среда и водите.
    Да благодарим на Министъра и на целия екип и на гостите от Министерството на финансите.

    По втора точка – Разни.
    Имате ли въпроси за т. Разни. Няма.
    Искам да обявя, че следващата седмица също трябва да направим заседание на комисията по искане на една трета от членовете й, съгласно чл. 4, ал. 2 от Вътрешните правила за работата и дейността на комисията. Имаме два законопроекта за второ четене – Законопроект за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, внесен от Министерски съвет и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, внесен от Министерски съвет. Предлагам да вземем решение за свикване на комисията, че ще направим заседание следващия четвъртък от 14:30 часа тук с двете точки. Който е „за” приемането на решението, моля да гласува. Дванадесет „за”. Против и въздържали се? Няма. Приема се. Благодаря ви, колеги.
    Закривам заседанието.



    Председателстващ:
    Свилен Иванов


    Стенограф:
    Д. Христова
    Форма за търсене
    Ключова дума