Комисия по околната среда и водите
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по околната среда и водите
П Р О Т О К О Л
№ 16
На 15 ноември 2016 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по околна среда и водите при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерски съвет на 31.10.2016 г.
Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по околна среда и водите и гости се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 10,47 ч. и ръководено от председателя на Комисията Станислав Иванов.
* * *
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Добър ден, уважаеми колеги! Уважаема госпожо министър! Предлагам да започнем днешното заседание при условията на падащ кворум. Необходими са седем човека. Тук сме осем, така че можем да открием днешното заседание 15 минути след обявеното първоначално заседание на Комисията, което е 10,30 ч. Сега е 10,47 ч.
Откривам днешното заседание, което предлагам да се проведе при следния дневен ред:
1. Обсъждане за първо гласуване на Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-08-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
Моля, гласувайте.
„За“ 8, без „против“ и „въздържали се“.
Присъстващи на нашето заседание: от страна на Министерството на околната среда и водите госпожа Ивелина Василева – министър на околната среда и водите, Валерия Герова – главен секретар; Ива Таланова ¬– директор на дирекция „Финансово управление“, Антоанета Събкова – началник Отдел „Финансова дейност“ Главна дирекция „Оперативна програма околна среда“, Ренета Георгиева – изпълнителен директор на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, Мария Гвоздева – счетоводител към Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда, Леонора Лекова ¬– връзки с обществеността, Ивайло Петков – парламентарен секретар; от Министерството на финансите Николина Апостолова – главен експерт в Дирекция „Държавни разходи“; Константин Илиев – главен експерт в Дирекция „Национален фонд“.
По точката има думата уважаемата госпожа Василева да представи законопроекта.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря.
Добър ден! Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Представям на Вашето внимание Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. в частта, касаеща Министерството на околната среда и водите. Бюджетът, предложен от правителството, е реалистичен, балансиран и изпълним. В пълна степен той съответства на приоритетите на правителството и приоритетите на Министерството на околната среда и водите от гледна точка на обезпечаване на дейностите, свързани с прилагане на политиките по опазване на околната среда и изменение на климата.
Проектобюджетът на Министерството на околната среда и водите за 2017 г. е разписан в чл. 18 от Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2017 г. Основните показатели по проектобюджета са приходи – 55 милиона. В Проекта на бюджет за 2017 г. приходите се формират от приходи и доходи от собственост, приходи от държавни такси, събрани от системата на Министерството на околната среда и водите съгласно действащата тарифа за таксите – най-голям дял 50 млн. 400 хил. лв., приходи от глоби и санкции, приходи от концесии и внесен данък добавена стойност.
Планираните приходи от бюджета на Министерството за 2017 г. са увеличени спрямо 2016 г. с 6 млн. лв. основно в частта на държавните такси, формирани от дължимите такси по Закона за водите, които са предоставени на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда.
Тук е моментът да отбележа резултатите от решенията и събираемостта, които бяха постигнати през 2016 г. В Закона за бюджета беше заложен приход от Закона за водите и таксите, събрани по смисъла на Закона за водите, в размер на 40 млн. лв. Към настоящия момент вече имаме преизпълнение в размер на 10 млн. 700 хил. лв.
Разходната част на бюджета възлиза на 46 млн. лв. Разходите, предвидени за Министерството на околната среда и водите за 2017 г. съгласно проектозакона, представен на Вашето внимание, са завишени с 1,6 млн. лв. спрямо 2016 г., като от тези средства 1 млн. 200 хил. лв. са разход за персонал и близо 400 хил. лв. са разходи за изпълнение на задълженията по прилагането на Наредбата за стандартите за качество на околната среда за приоритетни вещества и някои други замърсители.
С така определените разходи Министерството през 2017 г. ще изпълнява две областни политики: политиката в областта на опазването и ползването на компонентите на околната среда и политиката в областта на Националната система за мониторинг на околната среда и информационната обезпеченост.
Освен това е предвидено и финансиране с Бюджетната програма „Администрация“.
Що се отнася до политиката в областта на опазването и ползване на компонентите на околната среда, бюджетът, заложен в проектозакона, представен на вниманието Ви, е 20 млн. 700 хил. лв. Той е разпределен между седем бюджетни програми, в това число „Управление и опазване на водите на Република България“, „Намаляване на вредните емисии в атмосферата“ и „Подобряване на качеството на атмосферния въздух“, „Съхраняване, укрепване и възстановяване на екосистеми, местообитания, видове и генетичните им ресурси“, „Информиране, участие на обществеността в процеса на вземане на решения и прилагане на механизмите за контрол“, „Оценка и управление на въздействието върху околната среда и управление на дейностите по изменение на климата“.
Що се отнася до националната политика, свързана с Националната система за мониторинг на околната среда и информационната обезпеченост, с Проекта на бюджет е предвидено да бъде обезпечена тази система с бюджет от 8 млн. 200 хил. лв. Разходите, предвидени в бюджета за 2017 г., ще бъдат свързани основно с доставките на консумативни материали, резервни части, както и на сервизно обслужване в лабораторното оборудване и за техническа поддръжка на системите за управление на базите данни. Специално внимание ще бъде отделено на подобряването на инвентаризацията на емисиите, заустванията и загубите на приоритетни вещества и някои други замърсители.
В Бюджетната програма „Администрация“ бюджетът е 16 млн. 900 хил. лв. В тази програма попадат дейностите, подпомагащи реализирането на двете политики в областта на околната среда, всички разходи, спомагащи за нормалното функциониране на администрацията, разходите за материално-техническа обезпеченост и комунално битови разходи.
Трансферите към Предприятието за управление на дейностите за опазване на околната среда съгласно проекта на бюджет, възлизат на 83 млн. 900 хил. лв. Това са трансфери, които ще бъдат преведени към Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, в това число 20 млн. лв. субсидии за финансиране на изграждането на екологични обекти, 48 млн. 600 хил. лв. събрани приходи по бюджета на Министерството на околната среда и водите в ползи на ПУДООС на основание Закона за водите, и 15 млн. 300 хил. лв. средства от ранните търгове от продажба на квоти за емисии на парникови газове, постъпили по валутната бюджетна сметка на Министерството на околната среда и водите до 31 декември 2012 г. Средствата ще бъдат предоставени на Националния доверителен екофонд чрез ПУДООС за финансиране на инвестиционни проекти, тъй като допринасят за ограничаване на изменението на климата.
През 2017 г. Министерството на околната среда и водите ще предостави целеви трансфер на Българската академия на науките за двата института – Националния институт по хидрология и метеорология и Института по океанология на обща стойност 2 млн. 500 хил. лв.
По бюджетната програма ще бъдат извършени разходи със средства по Оперативна програма „Околна среда“, финансовият механизъм на Европейското икономическо пространство и Националния доверителен екофонд.
Това е накратко представянето на бюджета. На разположение сме за въпроси и разяснения. Благодаря.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
Уважаеми колеги, въпроси?
МАНОЛ ГЕНОВ: Казахте, че от такси за водоползване има толерирано завишение от 6 милиона. Това по повишението, заложено в наредбата, която още не е утвърдена ли е, доколкото знам, или прогнозирате и по-добра събираемост на тези суми?
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Аз споменах, че в бюджета за 2016 г. беше заложен приход от такси, събрани по смисъла на Закона за водите, в размер на 40 млн. лв. Имаме много добра събираемост. Това се дължи на добрата работа на басейновите дирекции и структурите на Министерството. Към настоящия момент събраните приходи по смисъла на Закона за водите възлизат на 50 млн. 700 хил. лв. Това е причината да бъде заложен по-висок размер на приходите, очаквани през следващата година на базата на реалистичните очаквания, на базата на резултатите от тази година.
Що се отнася до наредбата, за която Вие говорите, както знаете, беше сформирана работна група в началото на месеца и все още се работи по предложения и разисквания за актуализиране на наредбата на база на Закона за водите, който беше приет през 2015 г.
МАНОЛ ГЕНОВ: Съгласен съм с това, но все пак имайте предвид, че в момента ВиК операторите си подават бизнесплановете. Ако това завишение на таксите за водоползване, заустване не влезе в техните сегашни предложения, то няма как да се отрази в цените, които им утвърждава Комисията и те ще бъдат в едно такова положение, че ще трябва да подадат по наредбата тези пари, а в крайна сметка няма да могат да ги взимат от потребителите, защото техните цени ще бъдат утвърдени в бизнесплановете, които предлага в момента следващият 5-годишен период.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: А защо говорите за завишение? Имате предвид, че искате завишение или как смятате?
МАНОЛ ГЕНОВ: Не, аз съм против това да бъдат завишавани, защото това ще се отрази в цената на услугата, но все пак нека те да имат яснота тази наредба ще влезе ли в сила или не, защото, ако се върнем 2012 г., в края на декември беше променена Наредбата, когато трябваше таксите за заустване на водите да бъдат три, беше предложено в края на декември, Наредбата беше изменена и си остана на две. Да не се създава несигурност, защото в крайна сметка това са търговски дружества, които си правят някакви сметки и основно тези сметки са по отношение на разходите, такси за заустване и водоползване. Ако наредбата влезе в сила, могат да се съобразяват, ако се отхвърли и не се приеме това завишение, но да са наясно. Благодаря.
МИНИСТЪР ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Няма как да не се съглася с Вас, но, както казах, работната група стартира работата си и в момента представителите на всички заинтересовани страни, включително и ВиК дружествата, както и ведомствата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, участват в работата на тази работна група, чиято задача е, още веднъж казвам, да изработи актуализирана наредба, която в пълна степен да се съобрази с изискванията на Закона за водите, който беше приет през 2015 г. с Рамковата директива за водите и с принципите, които са в основата на екологичното законодателство, свързани с ресурсната ефективност, с принципа да не се доплаща и така нататък. Това е все още в ход на изготвяне, така че смятам, че разбирането на всички заинтересовани страни е, че трябва да се върви в посока подобряване на ефективността на работата, а не в посока увеличаване на тежестта.
ПРЕДС. СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, уважаема госпожо Василева.
Други въпроси? Не виждам.
Преминаваме към гласуване. Моля, гласувайте така предложения Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
„За“ – 7, „против“ – 3, „ въздържали се“ няма.
С това изчерпахме дневния ред на днешното заседание, уважаеми колеги. Благодаря, уважаема госпожо Министър, на Вас и на Ваши екип.
Закривам заседанието.
(Закрито в 11,02 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Станислав Иванов
Стенограф:
Антон Лазаров