Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
01/04/2015
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №554-01-45, внесен от н. п. Петър Славов на 10. 03. 2015 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 554-01-50, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 12. 03. 2015 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №554-01-55, внесен от Павел Христов и група народни представители на 20. 03. 2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 554-01-59, внесен от Светлин Танчев и група народни представители на 26. 03. 2015 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 01 април 2015 г., бяха обсъдени: законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №554-01-45, внесен от н. п. Петър Славов на 10. 03. 2015 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 554-01-50, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 12. 03. 2015 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №554-01-55, внесен от Павел Христов и група народни представители на 20. 03. 2015 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 554-01-59, внесен от Светлин Танчев и група народни представители на 26. 03. 2015 г.
На заседанието присъстваха представители Министерството на вътрешните работи: г-н Бойко Рановски – началник на отдел в Главна дирекция „Национална полиция“ и г-жа Катерина Хаджиева – държавен експерт в дирекция „Правно-нормативна дейност“.
В законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, внесен от народния представител Петър Славов, е предвидено светофарните уредби на кръстовищата с интензивно движение, които фабрично не разполагат с функция за указване на края на времетраенето на зеления сигнал чрез премигване, да бъдат снабдени с устройства, указващи това чрез трикратно премигване. Законопроектът създава възможност светофарните уредби по дадена пътна артерия да се синхронизират по начин, който позволява преминаване на движещите се по основното направление моторни превозни средства на непрекъснат зелен сигнал, при движение с определена препоръчителна скорост. Предвижда се и едногодишен срок, в който компетентните държавни и общински органи, стопанисващи пътищата, отворени за обществено ползване, да предприемат необходимите действия по изпълнение на приетите мерки. Представителите на Министерството на вътрешните работи изказаха мнение, че внимателно следва да се прецени необходимостта от приемането на подобни разпоредби, регламентиращи отношения, който вече са получили детайлна подзаконова уредба. Подобна е и позицията в предоставеното становище на Националното сдружение на общините в Република България по законопроекта.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, внесен от Станислав Иванов и група народни представители, предвижда съответният общински съвет да определи цената за паркиране на местата определените за това, както и реда и условията за плащането ѝ от водачите на специализирано звено на общината или на определеното юридическо лице.
Според вносителите на законопроекта по този начин ще се даде възможност на общините да определят размера ѝ на пазарен принцип съобразно търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места, както и да регулират количеството на превозните средства в централните им части.
Законопроекта предвижда и допълнение на чл. 6 от Закона за местните данъци и такси. Предлага се с отделен закон и наредба на общинския съвет да бъде уредено ползването на общинските тротоари, площади и улични платна или на части от тях като зони за платено и безплатно паркиране.
Представителите на Министерството на вътрешните работи изразиха мнение, че подкрепят предложения, които биха могли да доведат до подобряване на организацията на движението в населените места и до създаването на по-добър ред при организирането и контрола върху паркирането на превозните средства.
По законопроекта са постъпили становища от Министерството на финансите и Националното сдружение на общините в Република България.
В становището на Министерството на финансите е отбелязано, че в случаите, в които заплащаните суми за престой в зоните за платено паркиране е „местна такса" по смисъла на Закона за местните данъци и такси, събраните средства следва да постъпват в бюджета на общината. Но ако се заплаща „цена“, същата може да се събира от организацията, която управлява местата за паркиране, както и да се използва за благоустрояване на местата за паркиране или за постигане на други цели, включени в предмета й на дейност, определен от общинския съвет.
В становището на Националното сдружение на общините в Република България е посочено, че въвеждането на цена за паркира дава възможност за гъвкавото й определяне съобразно нуждите на гражданите и в съответствие с реалните пазарни процеси. Същевременно е обърнато и внимание, че съгласно императивните разпоредби на чл. 45, ал. 1, т. 1, буква „в“ от Закона за публичните финанси приходите от цени на услуги постъпват в общинския бюджет.
В законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, внесен от Павел Христов и група народни представители, се предлага да се наказват с глоба в размер на 200 лв. лицата, които паркират пътни превозни средства в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населените места извън обозначените за това места. В тази връзка е предвидено и отпадане на наказанието от 20 лв. на водач, който неправилно паркира върху тротоара. Законопроектът предвижда и допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация, с което се дава правомощие на съответния общински съвет да приема наредби, свързани с преминаването, паркирането и престояването на пътни превозни средства върху паркове, градини, детски площадки и тротоари в населените места извън обозначените за това места, както и да се определя размера на глобите и/или санкциите.
По време на дискусията по законопроекта представителите на Министерството на вътрешните работи заявиха, че подкрепят законопроекта. Относно §3 бе изразена позиция, че подобна норма вече съществува, както в Закона за местното самоуправление и местната администрация (чл. 21, ал. 2), така и в Закона за нормативните актове (чл. 8) и не е необходимо изрично да се разписва и в този закон. Подобно мнение е изразено и в предоставеното становище на Националното сдружение на общините в Република България.
В законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, внесен от Светлин Танчев и група народни представители, е предвидена разпоредба, според която се позволява завоя надясно при червена светлина на светофара, като водачът има задължение да пропусне пешеходците, да не пречи на движението и да завие, когато се увери, че пътят е свободен за преминаване. Според вносителите това би довело до намаляване на задръстванията в градовете и ще улесни предвижването.
В хода на дебатите по законопроекта представителите на Министерството на вътрешните работи заявиха, че считат за целесъобразно разпоредбата на чл. 35, ал. 4 от закона да остане в досегашната си редакция. Тя съдържа възможност за завиване надясно при червена светлина на светофара, но след като е направена преценка от компетентните органи въз основа на анализ на пътното-транспортната обстановка и конфликтните точки за конкретното кръстовище, така че да се гарантира както улеснено, така и безопасно преминаване през кръстовището. Разрешаване преминаването при червен сигнал на светофара за завиване на дясно без необходимата организация на движението би създало допълнителни предпоставки за възникване на пътно-транспортно произшествие и конфликтни ситуации между водачите на моторни превозни средства, както и между водачите и пресичащите пешеходци.
След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения:
- с 1 глас “ЗА”, 1 глас „ПРОТИВ“ и 13 гласа „ВЪЗЪРЖАЛИ СЕ“ предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №554-01-45, внесен от н. п. Петър Славов на 10. 03. 2015 г.
- с 10 гласа „ЗА“ и 4 гласа „ВЪЗЪРЖАЛИ СЕ“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 554-01-50, внесен от Станислав Иванов и група народни представители на 12. 03. 2015 г.
- с 12 гласа „ЗА“ и 2 гласа „ВЪЗЪРЖАЛИ СЕ“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №554-01-55, внесен от Павел Христов и група народни представители на 20. 03. 2015 г.
- с 2 гласа „ЗА“ 2 гласа „ПРОТИВ“ и 8 гласа „ВЪЗЪРЖАЛИ СЕ“ предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 554-01-59, внесен от Светлин Танчев и група народни представители на 26. 03. 2015 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
И СЪОБЩЕНИЯ:
ГРОЗДАН КАРАДЖОВ