Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
20/04/2016 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 602-01-14, внесен от Министерски съвет на 31 март 2016 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 602-01-14, внесен от Министерски съвет на 31 март 2016 г.

    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 20 април 2016 г., бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 602-01-14, внесен от Министерски съвет на 31 март 2016 г.

    На заседанието присъстваха: г-н Антон Гинев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Красимир Калайджиев – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и експерти от Министерството на икономиката.
    Законопроектът беше представен от г-н Красимир Калайджиев.
    С предложенията за промени в Закона за движението по пътищата се предвиждат мерки на национално ниво по прилагането на Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства.
    Основната цел на регламента е да се опрости досегашната правна рамка, както и да се намалят вредните емисии от превозните средства от категория L.
    Към настоящия момент уредбата на правилата за одобряване на типа на превозни средства от категория L е залегнала в Закона за движението по пътищата и наредби на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    В законопроекта са разписани текстове, с които се определя органа, оправомощаващ техническите служби да извършват изпитвания или оценка на съответствието на превозните средства с техническите изисквания.
    Разписани са и правилата за извършване на оценка на техническите служби, основанието за отказ за издаване на удостоверение за определяне на техническа служба, както и правилата за прекратяване на правата, произтичащи от удостоверението за определяне на техническите служби. Посочен е и редът за оспорване на актовете на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Г-н Калайджиев подчерта, че към настоящия момент в Закона за движението по пътищата липсват такива и на практика в момента не съществува правно основание нито за отказ за определяне на техническа служба, нито за прекратяване на правата на техническата служба, което води до невъзможност за ефективен контрол върху спазването на изискванията за одобряване на типа на превозните средства по отношение на техническите служби.
    Предложени са и изменения в текстовете от закона, отнасящи се до класификацията на превозните средства от категории М, N и О с цел привеждането им в съответствие с разпоредбите на Регламент (ЕС) № 678/2011 на Комисията от 14 юли 2011 година за замяна на приложение II и за изменение на приложения IV, IX и XI към Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства.
    Законопроектът определя и органът за надзор на пазара по смисъла на чл. 6, параграф 1 от регламента. Предлага се компетентният орган за надзор на пазара на превозните средства от категория L, както и на системи, компоненти и технически възли за тях в съответствие с посочената разпоредба да бъде Комисията за защита на потребителите, която и понастоящем е компетентният орган за надзор на пазара на превозните средства от всички останали категории. С проекта на закон са предвидени видовете проверки, които комисията следва да извършва при изпълнение на своите функции.
    В съответствие с член 76 от регламента с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата са предвидени ефективни, пропорционални и възпиращи санкции за нарушения на регламента.
    Предлагат се и промени, свързани с подобряване на извършвания от държавната администрация контрол върху дейността на лицата, получили удостоверение за регистрация за извършване на първо и второ психологическо изследване по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от Закона за движението по пътищата.
    Предвидени са и изменения в закона, свързани с опростяване и улесняване на административните процедури и административното обслужване.
    С част от измененията се премахва изискването за представяне на документи, удостоверяващи статуса на търговците и юридическите лица с нестопанска цел съответно в Търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Предлага се също така срокът на разрешението за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност да може да се продължава за нови 5 години, а не да се издава ново разрешение. Според вносителите така предложената промяна има за цел да улесни както лицата, извършващи обучение, така и администрацията, тъй като с продължаването на срока на разрешението няма да е необходимо да се представят всички документи, които се представят при първоначалното му издаване, удостоверяващи съответствието с изискванията.
    След проведените разисквания по законопроекта и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 9 гласа “ЗА” и 1 глас „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 602-01-14, внесен от Министерски съвет на 31 март 2016 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
    И СЪОБЩЕНИЯ:


    НАСТИМИР АНАНИЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума