Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
13/07/2016 първо гласуване
Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2010/13/ЕС за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги, с оглед на променящите се пазарни условия – т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2016 г.), и Рамкова позиция на Република България по него, вх. №602-00-46, внесена от Министерски съвет на 4.07.2016 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ЧРЕЗ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦЕЧЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДО
Г-Н СВЕТЛИН ТАНЧЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
ДОКЛАД
Относно: Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2010/13/ЕС за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги, с оглед на променящите се пазарни условия – т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2016 г.), и Рамкова позиция на Република България по него, вх. №602-00-46, внесена от Министерски съвет на 4.07.2016 г.
На свое редовно заседание, проведено на 13 юли 2016 г., Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения обсъди Предложение за Директива на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2010/13/ЕС за координирането на някои разпоредби, установени в закони, подзаконови и административни актове на държавите членки, отнасящи се до предоставянето на аудиовизуални медийни услуги, с оглед на променящите се пазарни условия, включено като т. 3 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз за 2016 г. и Рамкова позиция на Република България по него, вх. №602-00-46, внесена от Министерски съвет на 4.07.2016 г.
Рамковата позиция беше представена от г-жа Аксения Бонева, главен експерт в отдел „Международни дейности“, дирекция „Международни и регионални дейности“ в Министерството на културата. Беше подчертано огромното значение за България по разглеждания въпрос от гледна точка на това, че Директивата за аудиовизуални медийни услуги е основният инструмент на европейското медийно законодателство. Промените в него ще трябва да бъдат транспонирани в националното законодателство в срок, определен в Директивата и се очаква да се отразят пряко на българският медиен пазар. Най-силно засегнатите от потенциални промени в Директивата за аудиовизуални медийни услуги (ДАВМУ), като заинтересовани страни са: националните регулаторни органи, публичните излъчващи оператори, търговските излъчващи оператори, доставчиците на услуги по заявка (услуга за гледане на запис на вече излъчени телевизионни предавания, услуги за видео по заявка, новини/портали), платформите за споделяне на видеоклипове (понастоящем извън обхвата на ДАВМУ), саморегулиращите се организации, потребителите, включително непълнолетните лица, рекламодателите, рекламните агенции (особено по отношение на търговските съобщения) и независимите продуценти и разпространителите на съдържание (особено във връзка с насърчаването на европейски произведения). Представителите на Министерството на културата считат, че направените предложения са напълно в синхрон с динамичната и постоянно развиваща се медийна среда и биха допринесли, както за подобряване на икономическата условия, в които осъществяват дейност участниците в аудиовизуалния сектор, така и за по-ефективната защита на потребителите с особен акцент на защитата на непълнолетни лица. От особено важно значение за културното многообразие е насърчаването на разпространението на европейски аудиовизуални произведения в услугите по заявка. Потенциалното увеличение на приходите на доставчиците на аудиовизуални медийни услуги в резултат на повишената гъвкавост на количествените правила за рекламиране ще освободят потенциала за засилване на приноса към производството на европейски произведения.
Предложението за директива съответства на принципа на пропорционалност, определен в член 5, параграф 4 от Договора за Европейския съюз.
В кръга на своята компетентност Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения подкрепя предложенията за изменение на Директива 2010/13/ЕС със следните акценти:
1. Акцентът, който предложенията поставят за правно изискване за независимостта на регулаторните органи, както и на минимален набор от характеристики, на които регулаторите трябва да отговарят. Счита се, че това е важен инструмент за гарантиране на свободата на словото и медийния плурализъм.
2. Акцентът, поставен за развитие на конкуренцията в аудиовизуалния сектор, по-ефективната защита на потребителите с особено внимание, отделено на защитата на непълнолетни лица,което ще допринесе за по- добро изразяване на културното многообразие.
3. Акцентът, поставен върху съвместно регулиране от страна на националните администрации с цел защита на непълнолетни лица в платформите за споделяне на видеоклипове.
В резултат на проведеното обсъждане докладът е подкрепен от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 10 гласа „ЗА“, 1 глас „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“ и 0 гласа „ПРОТИВ“.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
Настимир АНАНИЕВ