Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 454-01-17, внесен от Волен Сидеров и група н. п. на 27.10.2014 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-35, внесен от Петър Славов и група н. п. на 5.11.2014 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-62, внесен от Иван Вълков и група н. п. на 11.12.2014 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №502-01-1, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г. – за първо гласуване.
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
П Р О Т О К О Л
На 21 януари 2015 година от 14.40 часа в зала 356 в сградата на пл. „Княз Александър ¬1” се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 454-01-17, внесен от Волен Сидеров и група н. п. на 27.10.2014 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-35, внесен от Петър Славов и група н. п. на 5.11.2014 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-62, внесен от Иван Вълков и група н. п. на 11.12.2014 г.; законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №502-01-1, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г. – за първо гласуване.
2. Разни.
3аседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Гроздан Караджов.
Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.
***
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Уважаеми колеги народни представители, уважаеми господа заместник министри, уважаеми гости, откривам днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения. Докладваха ми че имаме кворум и можем да започваме заседанието.
Предварително обявеният дневен ред, който беше изпратен до всички вас е:
Представяне, обсъждане и първо гласуване на законопроекти за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. В съответствие с чл. 78, ал. 1 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание постоянните комисии обсъждат едновременно всички законопроекти, уреждащи една и съща материя, които са внесени в Народното събрание до деня, в който водещата комисия започва обсъждането.
В този смисъл в комисията са постъпили както следва:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата № 454-01-17, внесен от Волен Сидеров и група н. п. на 27.10.2014 г.
Бих искал да ви информирам, че с писмо от днес, което получихме преди малко в комисията, вносителите са оттеглили законопроекта, поради което той няма да се разглежда.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-35, внесен от Петър Славов и група н. п. на 5.11.2014 г..
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-62, внесен от Иван Вълков и група н. п. на 11.12.2014 г.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. №502-01-1, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г.
2. Разни.
Предлагам да гласуваме така предложеният дневен ред, ако няма други предложения.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Гости на днешното заседание са:
Представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
Антон Гинев - заместник министър
Красимира Стоянова – директор на дирекция Правна и и.д. началник на кабинета на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Ваньо Тодоров – парламентарен секретар на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Славка Андреева – директор на дирекция Пътни превозни средства и водачи в Изпълнителна агенция Автомобилна администрация
Представители на Министерство на вътрешните работи
Цвятко Георгиев – заместник министър
Антон Антонов – директор на дирекция Опазване на обществения ред и контрол на движението към Главна дирекция Охранителна полиция
Бойко Рановски – началник отдел Регистрация, отчет на МПС и АНД към Главна дирекция Охранителна полиция
Николай Дановски – експерт в дирекция Международно сътрудничество на Министерство на вътрешните работи
Любомила Станиславова – парламентарен секретар
Представители на Столична община
Антон Деспотов
Димитър Петлешков
Моля по-късно при вземане на думата да се представите
Представители на неправителствени организации, които са изявили желание и присъстват днес сред нас
Димитър Ганев – Гражданско сдружение Обществен съвет за пътна безопасност
Владимир Тодоров – Българска асоциация на пострадалите при катастрофи
Кирил Ризов – Сдружение с нестопанска цел Съюз такси
Алекси Стратиев – експерт по пътна безопасност
Ева Попова
Никол Панчева
Даниел Венков
Калина Крумова
Ще ви помоля да се представите после за протокола.
Продължаваме с ТОЧКА ПЪРВА от дневния ред, а именно:
Представяне, обсъждане и гласуване на законопроектите по реда на тяхното постъпване.
Тъй като господин Петър Славов е на друга комисия, с ваше разрешение ще оставим обсъждането на неговия законопроект накрая ако дойде, за да има възможността да си го представи сам.
Преминаваме към следващият законопроект, а именно:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-62, внесен от Иван Вълков и група н. п. на 11.12.2014 г.
Господин Вълков, заповядайте да представите законопроекта.
Г-Н ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин заместник министър, уважаеми гости, колеги народни представители, две са основните изменения, които се предлагат в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, чиито съвносител съм аз и група народни представители. Едното се отнася до имплементирането на Директива 2011/82/ЕС, с която се улеснява транспортния обмен на информация относно пътните нарушения, свързани с безопасността на движението.
Тази директива трябваше да бъде приета още през миналата година, но така или иначе това не беше направено.
Считаме, че това трябва да стане по най-бързият начин, затова сме направили и едно от предложенията.
Две думи само по отношение на предложението. Тук става дума за пътни нарушения, които се отнасят до превишена скорост, неизползване на предпазен колан, неспиране на червен сигнал на светофара, управление на моторни превозни средства след употреба на алкохол, управление на моторни превозни средства след употреба на упойващи вещества, неспазване на изискването за носене на предпазен шлем, използване на забранена лента за движение, незаконно използване на мобилен телефон или други комуникационни средства по време на шофиране.
В предложението са регламентирани сроковете за отговор и съответно последващите действия на органите от националното звено за контакт.
Имаме становище от страна на Министерство на вътрешните работи по този въпрос.
Ще помоля да бъде изготвено и съответно да чуем становището и на всички организации, които са поканени и присъстват на днешното заседание.
Второто предложение е свързано с даването на възможност за използването отново на мобилните камери при съставянето на електронен фиш и осъществяването на контрол при превишаване на скоростта от моторните превозни средства.
Знаете, че в началото на 2014 година имаше тъкувателно решение на Върховният административен съд, с което беше преустановено използването на мобилните камери. Там имаше определени реквизити според решението, които не отговаряха на изискванията и поради което беше спряно използването на камерите.
С предложението си ние сме се съобразили с препоръките на Върховния административен съд. Отразили сме ги като текстове в нашето предложение и смятаме, че по този начин ще могат да бъдат използвани вече подвижните камери.
Освен това в този период от време , това е близо година вече, ние наблюдаваме изключително със сериозни темпове завишение на жертвите по пътищата.
Към момента на внасяне на законопроектът те бяха с 43 повече спрямо предходната година. Към настоящият момент вече са с 58, може би има и други данни. Тук е господин Антонов, ако може той да ни даде по-подробна статистика ще бъде добре.
Смятаме, че с даването на възможност за използването на мобилните камери, които съставляват 80% от всички камери, ние ще дадем своя принос за повишаване безопасността на движението. Четири години поред ние имахме едно изключително сериозно намаление на жертвите по пътищата – от 1061 в края на 2008 година до 601 до края на 2013 година. Към настоящият момент това е първата година в този период, в който имаме завишение с 58 жертви, така че смятам че в тази насока имаме възможност да подобрим нашето законодателство.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Вълков.
Бих искал да предоставя думата на представителите на Министерството на вътрешните работи.
Господин заместник министър, заповядайте.
Г-Н ЦВЯТКО ГЕОРГИЕВ: Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости, по отношение на този законопроект Министерството на вътрешните работи е изразило изцяло положително становище, писмено е предоставено, няколко думи ще кажа в допълнение.
С тези предложения за промени в закона се транспонира директива 82/2011/ЕС, по която доколкото ми е известно е започнала наказателна процедура, така че предлаганите изменения са изцяло своевременни.
От друга страна с автоматизираните технически средства за контрол на скоростта, смятаме че с предлаганите изменения се преодоляват някои недостатъци, които са изложени в тълкувателно решение № 1 от 2014 година на ВАС.
Само за сведение искам да ви кажа, че за времето през което тези автоматизирани системи работят от 2011 до 2013 година в държавният бюджет са постъпили около 50 млн. лева реално събрани глоби.
Освен това разбира се отново с въвеждането на този способ за измерване и съответно реализиране на административно наказателна отговорност се избягва и субективния фактор на взаимодействие между участниците в пътното движение и контролния орган по пътищата, което се възприема изцяло като антикорупционна мярка.
Ако искате малко повече статистика по отношение на пътните произшествия, господин Антонов ще ви я представи.
Господин Антонов, заповядайте.
Г-Н АНТОН АНТОНОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, позволете ми съвсем накратко да ви запозная със статистиката за 2014 година. Загиналите са 660, 59 човека са повече. По причина несъобразена превишена скорост загиналите са 31 повече. В същото време се наблюдава съществен спад в административно наказателната дейност спрямо нарушителите с близо 3 600 нарушения. На практика за скорост са около 300 000 нарушения , по-малко е установила Пътната полиция, което несъмнено повлия на цялото състояние на аварийност в страната. От друга страна корупционният натиск върху служителите стана изключително висок, тъй като физическия контакт с нарушителя създава корупционна среда.
Ние от Пътна полиция бихме искали ако може да се приеме законопроектът и ще направим всичко възможно в следващите няколко месеца да реагираме в правилната посока и да намалим загиналите.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Давам думата на представителите на неправителствените организации и тъй като са повече в рамките на 3 минути всеки от желаещите да се изкаже да се лимитира.
Моля заповядайте, кой ще е първи.
Г-Н ВЛАДИМИР ТОДОРОВ: Добър ден. Казвам се Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадали при катастрофи.
Уважаеми народни представители, уважаеми заместник министри, много е закъсняла въпросната промяна, която ще установи електронният фиш и мобилните камери. Анализът е изключително красноречив. Една година точно 20 000 км републиканска пътна мрежа се контролира от около 20 стационарни камери, останалите 150 не работят.
Наистина е прецедент състоянието, което беше тази година. В държава в Европейският съюз Пътна полиция да не може да използва мобилни камери. Не говорим за фискалният ефект от събраните глоби, не говорим за корупционните среди, които се създават при спирането и проверките на нарушителите. Така че наистина молим народните представители максимално бързо да възстановят законността на тези технически средства и по този начин наистина да се усети, че 300 000 нарушители, които миналата година са били пропуснати, тази година да спазват ограниченията на скоростта. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря и аз.
Заповядайте.
Г-ЖА КАЛИНА КРУМОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми гости, казвам се Калина Крумова. Аз съм член на Фондация „Безопасни улици“ за съжаление председателката не може да пътува от Бургас и съм председател на Сдружение Евромайки. По-скоро съм тук във връзка с това, което се случва в последните седмици, активността която се наблюдава в сектора Безопасност по пътищата. Представителите на Министерство на вътрешните работи ще чуят може би за втори път това, което ще кажа, защото вчера с тях бяхме на заседание в Министерство на вътрешните работи.
Моят апел е по-скоро към коопериране, защото това си говорихме и с г-н Стратиев и с господин Антонов. Голяма част дори от вас са били в центъра на промените, които бяха направени в Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс преди две – три години и това, което се случва в момента е малко нелогично, защото всички знаем, че Закона за движение по пътищата е един от най-поправяните и най-нарушаваните закони. Той обаче е неразривно свързан както с Наказателния кодекс, така разбира се е свързан и с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Тук работата изисква не в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения да има няколко промени, в същото време в Правна комисия да има други промени, които касаят пияните шофьори и т.н.
Аз мисля, че е точно работа на Парламентарната комисия по транспорта да вземе така да се каже патронажа над тези промени, защото дали ако говорим за нов Закон за движение по пътищата или за комплексни мерки в сектора Безопасност и събираемост на глобите, защото в крайна сметка ще има наказание тогава, когато глобите бъдат събрани и то на един доста по-висок процент, тогава нещата ще започнат да се случват и те няма да се случват на парче, тук , в Правна комисия или на някое друго място, когато представители на всички ведомства и всички комисии работят заедно, защото ако промените, които вие дискутирате тук и които се дискутират в общественото пространство се правят всяка седмица, но те не са съгласувани една с друга, няма как да проработят. А тази статистика, която господин Антонов цитира , която четем в медиите и която наблюдаваме за съжаление е в човешки животи.
Благодаря ви много.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Има ли други желаещи за изказване.
Господин Стратиев се е записал.
Г-Н АЛЕКСИ СТРАТИЕВ: Господин председател, уважаеми дами и господа, ще бъда съвсем кратък. Даже не се спирам на миналогодишното увеличение на загиналите, по-скоро се спирам на това, което господин Вълков каза , че в период от 4 – 5 години имаше драстично намаление на загиналите. Искам само да припомня, че нищо друго не се беше случвало в държавата, освен въвеждането на тези камери, които повлияха така сериозна на безопасността на движението.
Така че изцяло подкрепям предложеният законопроект относно камерите. Смятам, че те сериозно ще повлияят, разбира се и с надеждата, че те ще бъдат все повече и повече, така както е в целия свят и най-вече в Европа.
Имам малка забележка по отношение на директивата, тя е по-скоро редакционна. Съгласно директивата, така както е разписано, излиза че и за тези нарушения, в които ние сме установили нарушителя, т.е. чужденеца, наложили сме му наказание примерно за алкохол, спазвайки реда, ние трябва да запитаме другата страна о кой е би нарушителя. Просто това е редакционно, трябва да се направи някаква добавка: с изключение на случаите, когато не е установен нарушителя. Има нарушения, които са заснети от камерата, но има и нарушения по които се взема отношение на място към този нарушител, така че просто редакционна поправка трябва да има. Завърших, благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Вашата организация ще представи тази поправка. Благодаря Ви.
Други изказвания по този законопроект от страна на неправителствени организации има ли. Няма.
Уважаеми колеги, след като чухме мнението на заинтересованите страни имате думата.
Заповядайте, господин Михов.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Аз ще бъда максимално кратък. Преди да кажа няколко думи искам само да подчертая, че Законът за движение по пътищата най-грубо пресметнато от 1999 година досега е променян 53 пъти и като си направих една бегла справка къде са правени тези промени, се оказа , че почти със съвсем малки изключения няма член, който да не е променян, някои по няколко пъти, което ще рече че е крайно време да се замислим всички тук стоящи в тази зала, че е крайно време да подготвим и изработим един изцяло нов Закон за движение по пътищата, защото с много от поправките виждате какво става и в каква колизия влизаме.
Факт, безспорен, виждате че когато действаха камерите, след промяната, която направихме в 41-то Народно събрание събираемостта на глобите беше с пъти по-висока. Факт е, че нарушенията бяха с пъти по-малко.
Мисля, че това няма да бъде оспорено от никой стоящ тук в залата.
Аз бих отправил една препоръка към представителите на Министерството на вътрешните работи. След като бъде окончателно приет Законът за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, в което аз искрено вярвам, да работят в по-тясно сътрудничество с местните власти, като визирам общините, които са на територията на страната. Тъй като голяма част от общинските ръководства, кметове и общински съвети имат голямото желание да бъдат доставени технически средства на територията на дадената община и са готови да бъдат в много случаи закупени от самите тях. Мисля, че едно такова съвместно сътрудничество би било добре и за МВР и за самите общини, с оглед опазване живота и здравето на хората. Просто отправям една препоръка.
Аз като съвносител искам да кажа, че това което сме пропуснали, дали е удачно експертите ще кажат, констатираните нарушения от техническите средства може би касаят неправилното паркиране или неправилното спиране на моторните превозни средства, тъй като с тези технически средства мисля, че е лесно доказуемо. Знаете, че и сега имаме проблем с това, че в отсъствието на водача трудно се съставя протокол и се налага наказателна санкция, но тъй като вече имаме хипотеза, при която след засичане с техническото средство, примерно с камерата на такъв вид автомобил, дали би било с превишена скорост или би било неправилно паркиране, заснет автомобил с техническо средство. По същата презумция може да бъде издирен собственикът, който да посочи в съответния срок кой е управлявал превозното средство, когато е засечено като неправилно спряно или паркирано, да му бъде наложена съответната санкция. Така че си мисля, че между първо и второ четене е удачно да бъде добавено и това нарушение към списъка от нарушения, които сме имали с колегите предвид.
Благодаря, господин председател.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз.
Господин Георги Свиленски поиска думата, заповядайте.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми гости, уважаеми колеги, аз първо искам да благодаря на господин Михов за изказването, тъй като на практика той каза повечето от нещата, които ние като парламентарна група се опитвахме да правим в предишния мандат, разбира се с подкрепата и на колеги от ГЕРБ.
Аз също съм на становището и на мнението, че тези поредни три – четири поправки, които ни предложени в рамките само на два месеца са вероятно крайно належащи, но няма да поправят Закона за движение по пътищата, съответно ситуацията в държавата по пътищата.
Действително имаме нужда от нов Закон за движение по пътищата и това стана ясно в няколкото кръгли маси, които се опитахме и направихме в предишната година. Тук действително молбата ми е към Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, а така също и Министерство на регионалното развитие както каза и госпожа Крумова, всички които са ангажирани, много министерства имат отношение към този процес. В диалог с неправителствените организации действително да започнем и да направим един нов Закон за движение по пътищата, който да отговаря изцяло на нашите претенции, които имаме. Факт е, че сега ще го променяме отново, явно не отговаря.
По отношение конкретно на предложеният текст, а това текстът който беше предложен през м. май или м. юни от Министерство на вътрешните работи. Беше предложен в Парламентът миналата година, но тогава несъгласието на политическите сили за гледане в последния месец не позволи това нещо да бъде прието. Не искам да обвинявам дали това е причинило повече жертви или не, статистиката го показва, така че ние ще подкрепим направените предложения и се надяваме част по-скоро да влязат в действие мобилните камери. Аргументи повече мисля, че няма нужда да се изтъкват, когато има контрол има и спазване на законите, а когато се спазва закона вероятно и жертвите са по-малко. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз.
Господин Станислав Иванов.
Г-Н СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, така предложените промени са в духът на политиките, които Политическа партия ГЕРБ както в предходния кабинет на господин Борисов, така и в сегашното издание на кабинета Борисов ние се стремим да налагаме. Това са политики по предотвратяване на жертвите и нарушенията по пътищата. Както господин Вълков спомена и колегите , тези политики намериха своето цифрово изражение чрез намаляване многократно на жертвите по пътищата, дори стигнахме до това жертвите по пътищата, говоря за убитите, да достигнат нива от 1960 година, когато знаете колко коли е имало в България и какви са били скоростите. Така че можем да отчетем това като един позитив , една реализирана политика, която доведе до своите резултати. По отношение на това от една страна, от друга страна ние реализирайки тази политика направихме промени през 41-то Народно събрание в НК и НПК. Сега има отново подготвени промени в НК, промени които целят това да бъдат наказвани адекватно нарушителите, те да не могат използвайки различни вратички в правната практика да избягват наказанията, които следва да им бъдат наложени.
Предотвратихме и други практики, като например родителите на загинали деца да не получават по пощата уведомление, че виновното лице и съда са сключили споразумение, без въобще да е било взето тяхното мнение. Всички тези политики и тяхната реализация наистина доведоха до сегашното състояние на нещата.
За съжаление през изминалата година имаме отчетен ръст на загиналите по пътищата. Имаше призив от колегите от опозицията че няма да съдят. Аз също не мисля, че трябва да бъдем съдници, ние да определяме кой е виновен, но самият факт че след толкова години на спад имаме година на реален ръст на загиналите ни навежда на мисълта кой трябва да носи съответната отговорност.
Искам да кажа още веднъж, и с това завършвам, че предлаганите промени, както и промените , които предстоят в НК и НПК са промени, които са продължение на политиките, заложени от 41-то Народно събрание и ние считаме, че тези политики и тяхната реализация наистина имат своя позитивен ефект, а именно спасяването на човешки животи. Благодаря Ви, господин председател.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Иванов.
Давам думата на г-н Камен Костадинов.
Г-Н КАМЕН КОСТАДИНОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости, аз и моите колеги от Парламентарната група на ДПС ще подкрепим предложените промени. За мен е удовлетворително, че в момента се намираме в обсъждане на законодателни промени, които може да бъдат и консенсусни.
Няма да се изкушавам да правя историческа ретроспекция на кога, защо и чия е заслугата за приемане или неприемане на даден текст. Считам че тези промени са навременни, разбира се между първо и второ гласуване може да се стигне и до някое редакционно подобряване на направените предложения.
По отношение на това, което анонсира господин Михов, в рамките на предходното издание на Народното събрание, и господин Свиленски с госпожа Татяна Буруджиева от една страна, от друга страна в мое лице в разговори с Изпълнителна агенция Автомобилна администрация и представители на Министерство на вътрешните работи са правени някои опити за създаване на работна група за написване на изцяло нов Закон за движение по пътищата.
Считам, че ако постигнем консенсус и се обединим около тази необходимост също е възможно да се случи, назрял е момента затова нещо. Необходимо е да се направят работни групи. Ако можем да постигнем консенсус в тази посока ще бъде един добър знак към българското общество. Така че в тази посока, завършвайки , заявявам подкрепа на моята парламентарна група. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Костадинов.
Давам думата на Иван Вълков.
Г-Н ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми колеги, първо искам да благодаря на всички, които се изказаха и те се изказаха в подкрепа на направените предложения.
В интерес на истината тези предложения бяха формирани в средата на миналата година. Подобен законопроект имаше, който отлежаваше няколко месеца. Причината за да не мине обаче, длъжен съм да кажа заради протокола е, че там бяха вкарани едни други изменения, които след това отпаднаха при разглеждането и разединиха комисията. Всички, които са членове знаят за какво става дума. Говоря за текстове, които бяха свързани с документите и подготовката на водачите на моторни превозни средства, но така или иначе това е нещо, което е свършило. Тези текстове накрая се обединиха всички парламентарни групи около тях и смятам, че наистина ще свършат работата, за която сме ги предложили. Отговарят на изискванията, дадени са за становище във Върховния административен съд и в Правната комисия, в Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Правните дирекции са ги одобрили и смятаме, че те наистина ще работят нормално в контекста на българското законодателство.
Искам също така да изразя съгласие с вас, че от няколко години се говори за един напълно нов Закон за движение по пътищата и тук в тази комисия трябва да се положи неговото начало, така както на предишното заседание единодушно сто процента гласувахме да се започне от страна на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и в рамките на някакъв срок да бъде предложена на комисията Стратегия за развитието на български държавни железници.
По същият начин всички имаме виждане и смятам, че можем да обединим усилията си да направим един нов Закон за движение по пътищата, което според мен може да стане в един срок от порядъка на около една година, но ако има съгласие между политическите сили това е най-добрия начин, тъй като по този начин ще имаме един нов законопроект, който да отговаря на съвременните изисквания като страна членка на Европейския съюз.
В заключение бих казал, че предложенията които са направени от страна на господин Стратиев, той ни ги е представил писмено, аз лично съм съгласен с тях, ще ги предложа и на моите колеги на първо и второ четене. Няма проблем те да бъдат приети за по-голяма коректност на текстовете. Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Заповядайте, господин Свиленски.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
Господин Вълков пак за протокола да стане ясно, когато коментирахте защо не е приет в предишният мандат закона. Действително законът беше внесен от Министерски съвет с промени по много членове, над 15 или 20 поправки бяха и аз тогава категорично отстоявах позицията, че няма да гледаме промени в закона докато не бъде приет нов закон, единствено належащите. Между първо и второ четене отменихме абсолютно всички текстове, оставихме само мобилните камери и директивата която е сега за обмен на данни, така че закона за зала за второ четене беше точно този, който е в сегашния вид.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Бих искал да дам думата на господин Петър Петров. Заповядайте.
Г-Н ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми гости, уважаеми колеги. От името на Парламентарната група на Български демократичен център завяваме, че ние ще подкрепим промените в Закона за движение по пътищата и се радвам, че всички изказващи се преди мен имаме идея да правим нов Закон за движение по пътищата и мисля, че през мандата на 43-то Народно събрание това ще стане в нашата парламентарна група.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Петров.
Господин Петър Кадиев. Заповядайте.
Г-Н ПЕТЪР КАДИЕВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми гости, уважаеми колеги, ние от Парламентарната група на АБВ ще подкрепим всички тези изменения, които са предложени.
Знаете, води се война по пътищата. Абсолютно съм съгласен с колегите, аз съм също за един нов Закон за движение по пътищата. Така да направим, че все по-малко в отчетите да съществуват убити и ранени, просто да променим коренно обстановката по пътищата в България.
Аз имам само едно питане. Какво стана с тези стационарни камери, които трябваше да бъдат поставени на кръстовища и на възлови места, там където стават най-много катастрофи? Имате ли такава идея и смятате ли нещо да се прави по този въпрос. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Кадиев.
Г-Н АНТОН АНТОНОВ: Позволете ми да отговоря на въпроса. По отношение на 174-те места, на които трябваше да бъдат разположени стационарни камери плюс още 28 нови, има изготвени проекти, но тъй като за да се обяви обществена поръчка беше необходимо осигурено финансиране. Общата стойност по последният проект беше около 43 млн. лева, а нямаше такива финансови средства във Фонда за безопасност на движението. В момента се предоставят около 6 млн. лева за тези дейности.
Г-Н ПЕТЪР КАДИЕВ: Аз може би не съм много точен, но мисля че с европейски програми това може да се постигне.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Господин Ташков, заповядайте.
Г-Н АТАНАС ТАШКОВ: Благодаря.
Уважаеми господин председател, уважаеми господа заместник министри, уважаеми колеги и гости, аз имам желание да направя една лека корекция в чл.165, в новосъздадената точка 8 – обозначаване чрез поставяне на пътни знаци и т.н.
Първата дума да отпадне и да стане: „8. чрез поставяне на пътни знаци, оповестяване чрез средствата за масово осведомяване и на електронната страница на Министерство на вътрешните работи...”. Така ще бъде по-ясно и по-коректно към водачите да бъдат оповестени на повече места, да имаме знаци за този видеоконтрол, за да можем да търсим и един превантивен ефект.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря ви за изразеното становище. Ако приемете това нещо да го направим на следващото заседание между първо и второ четене. Ще влезе в протокола и ще бъде поставено на вниманието на народните представители между първо и второ четене.
Господин Михов, заповядайте.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря, господин председател.
Аз видях, че гост на заседанието е господин Бойко Рановски, който е началник отдел Регистрация и отчет на МПС и АНД и ако позволите да дадете някаква информация на мен и на колегите, понеже заявихте официално че подготвяте промяна в документите за регистрация на автомобилите. Имате ли готовност да стартирате от м. март.
Г-Н БОЙКО РАНОВСКИ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа, това което обявихме, че от м. март ще стартира издаването на новите свидетелства е свързано с течащата в момента процедура по Закона за обществените поръчки и сключване на нов договор за доставка на съответните банки. Старият договор, който съществуваше и по който се доставяха банките изтече в края на миналата година. В момента процедурата тече, надяваме се до средата или най-късно до края на м. февруари да имаме сключен договор и от м. март ще започне доставката на нови образци. Промяната, което се предвижда е данните, които се съдържат в част първа на свидетелството да съществуват и в свидетелството част втора, която задължително по нашето законодателство се носи при управление на превозното средство. Другите промени са свързани с промяна на защитеността. Пак казвам, надяваме се ако всичко с процедурата приключи навреме, имаме сключен договор от м. март да започне издаване на новите видове свидетелства за регистрация. Когато стане факт, тъй като е необходима промяна и в Наредбата за регистрация I-45 ще бъде изготвен съответния спесимен на новия образец и ще бъде изпратен до всички държави членки, за да бъдат запознати с промените, които ще настъпят в нашата държава от м. март. Като пак повтарям, всички издадени до момента свидетелства ще запазят своята валидност и няма да се налага хората да идват да сменят задължително свидетелствата за регистрация.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Има ли други желаещи от колегите народни представители за изказвания. Няма. Благодаря ви.
Тъй като няма повече желаещи за изказване предлагам да пристъпим към гласуване.
Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-62, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 11.12.2014 г.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” - 15, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. №502-01-1, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г.
Давам думата на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията да представят законопроекта.
Заповядайте, господин Гинев.
Г-Н АНТОН ГИНЕВ: Благодаря Ви.
Уважаеми дами и господа, с предложението се въвеждат изисквания за изпълнение на Директива 2014/37/ЕС на Комисията от 27 февруари 2014 година за изменение на Директива 91/671/ЕИО на Съвета относно задължително използване на обезопасителни колани и на системи за обезопасяване на деца в превозните средства.
По инициатива на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации е изготвено и прието ново Правило на ИКЕ и относно одобрените и усъвършенстваните системи за обезопасяване на деца в МПС, а именно Правило № 129 от 09 юли 2013 година.
С посочената директива се допуска системите за обезопасяване на деца да бъдат одобрявани освен по Правило № 44 и вече и по новото Правило № 129.
С § 4 се предлага да бъде отстранена и техническа грешка в чл. 149, ал.3, т.1 от закона, където е предвидено че моторните превозни средства от клас А са конструирани предимно за превоз на стоящи пътници, както и може да има и седящи места, в смисъл че превозните средства от клас А разполагат със седалки и могат да приемат и правостоящи пътници.
С предложената промяна се постига и съответствие с изискванията на директива 2001/85 /ЕО.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Моля представителите на Министерството на вътрешните работи да изразят своето становище.
Г-Н ЦВЯТКО ГЕОРГИЕВ: Ние не възразяваме, приемаме това което е предложено.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Каня и представителите на неправителствените организации отново с регламент от 3 минути за всеки от изказващите се.
Няма желаещи.
В този случай давам думата на всеки един от вас, колеги.
Няма желаещи.
В този случай предлагам да пристъпим към гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №502-01-1, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 година.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” - 15, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
Преминаваме към обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, №454-01-35, внесен от Петър Славов и група народни представители на 5.11.2014 г.
Ако има някой друг колега, който е работил по промените заедно с господин Славов да представи законопроекта.
Заповядайте, господин Михов.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: По процедура.
Благодаря, господин председател. В почти 5-годишната ми практика в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения най-малкото от уважение към комисията човек когато внася даден законопроект трябва да го защити. Не знам дали е удачно да разглеждаме законопроект, когато вносителят го няма, за да ни обясни какво е имал предвид. Досега практиката , която сме имали е когато вносителя не присъства, да не разглеждаме законопроекта. Най-малкото е неуважително спрямо комисията. Има внесен законопроект, редно е да дойдеш и да си го защитиш.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Въпреки това процедурно сме длъжни да се занимаем с този въпрос. Заповядайте, господин Вълков.
Г-Н ИВАН ВЪЛКОВ: Във връзка с изказването на господин Михов искам да кажа, че ако не го разгледаме, ние не можем да подадем за разглеждане и в Пленарна зала другите два законопроекта, тъй като имаме подадени законопроекти съгласно Правилата за работа, трябва да разгледаме и тази законодателна инициатива, тъй като се отнася до един и същи закон.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Неприсъствието може наистина да ви прилича на неуважение, макар че аз познавам колегата Славов, той е много работлив и продуктивен и това всъщност го възпрепятства, защото непрекъснато представя някъде законопроекти и нека да го приемем от добрата му страна.
Нека да дадем думата на представителите на Министерството на вътрешните работи да дадат своето становище.
Г-Н ЦВЯТКО ГЕОРГИЕВ: Благодаря, господин председател.
Министерство на вътрешните работи е предоставило писмено становище по този законопроект. Считаме, че в първата му част – изменението на чл.15, ал.6 от Закона за движение по пътищата, с което на практика се дава правото на таксиметровите шофьори до пътуват в лентите за движение на автобусите и тролейбусите, считаме че това не е удачно, като сме изразили следните мотиви:
Първо. Водачите на леките таксиметрови автомобили имат възможност да избират по-кратък или по-натоварен маршрут при извършване на превоз на пътници. Освен това редовните линии за обществен превоз на пътници и пътуващи по тях пътно транспортни средства превозват повече пътници и се движат по определени маршрути, от които не могат да излизат.
След това леките таксиметрови автомобили притежават различни динамични характеристики, по-различни от тези на автобусите и тролейбусите и смесването на тези превозни средства в един поток противоречи на един от основните принципи за осигуряване на безопасност на движението, а именно разделянето на такива превозни средства в различни потоци. Тук се има предвид, че те се движат с различна скорост, което ще затрудни движението в тези ленти.
Следващото е, че тенденцията на субективният фактор при контрол по спазване на правилата за движение да бъде сведен до минимум и това предполага контрола да се осъществява от системи за видеонаблюдение и автоматизирани технически средства, което не позволява категорично да бъде установено наличието на пътници в МПС, което от своя страна прави невъзможен контрола, т.е. предоставянето на възможност на таксиметровите автомобили да пътуват в тези ленти ще затрудни в голяма степен контролната дейност.
Последната част на предложението в този законопроект е именно промяна на чл.189, ал.6, т. 2 от Закона за движение по пътищата.
Считаме, че е въпрос на правно тълкуване и сегашния текст от закона осигурява тази възможност, така че не е необходимо да се променя.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря ви.
Бих искал да дам думата и на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Заповядайте господин заместник министър.
Г-Н АНТОН ГИНЕВ: Становището ни е също отрицателно и по двете алинеи, като основните мотиви са, че до момента е създаден определен ред и определени правила и разрушаването им ще доведе до проблеми за извършване на контролната дейност от страна на органите на МВР.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Представителите на Столична община имат думата.
Г-Н АНТОН ДЕСПОТОВ: Уважаеми народни представители, уважаеми колеги, Антон Деспотов, директор на дирекция Обществен транспорт към Центъра за градска мобилност.
Ще бъда съвсем кратък и ще дам конкретни данни за булевардите по които има бусленти в София, те са три. Това е бул. Цариградско шосе, бул. Данаил Николаев и бул. Сливница.
Това са най-натоварените булеварди в София и движението на градския транспорт там е под 1 минута интервал между определените превозни средства и на бул. Цариградско шосе във върхов момент се движат над 120 превозни средства, по бул. Сливница са 106 превозни средства и становището ни е отрицателно относно това предложение. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Давам думата на представителите на неправителствените организации и Столична община.
Г-Н ДИМИТЪР ПЕТЛЕШКОВ: Казвам се Димитър Петлешков и съм директор на дирекция Транспорт в Столична община. Със всички други дейности, които изпълнява дирекцията, при нас се издават и разрешителните за таксита. Ако ми позволите, ще кажа няколко цифри, които не са статистика, а са реални данни.
В момента, към днешна дата в София се движат 6 128 броя таксита, като техният брой след промяната на закона миналата година – до 15 години да може да се упражнява тази дейност се увеличи броя за много кратък срок с може би около 500 – 600 коли в рамките на 3 месеца.
Ако се вслушаме в това, което казва браншът че една кола на двойна езда, т.е. на две смени трябва да изминава около 300 км на денонощие, т. е. за 1 година при 320 работни дни да го кажем, защото в някои дни почиват техните шофьори, тя изминава 96 000 км за 13 години 1 248 000 км, да не говоря за 15 години. Не знам дали някой в тази зала ще си купи такава кола или ще се качи на такава кола.
Другото нещо, което е свързано с тези цифри, са тревожните данни от НАП по отношение на заплащане на данъци и т.н.,за което мисля че не би било лошо на следващо заседание на комисията да бъдат поканени и техни представители.
Във времето, когато се събираше патентен данък от такситата, общината събираше около 4.5 млн. лева на година. В годишен план за страната можете да си помислите за какво става дума, аз съм ги смятал грубо – около 20 млн. лева годишно. Сега това нещо не постъпва. Само за миналата година сме регистрирали 860 фалшиви документа за липса на задължения към НАП. Това мисля че говори достатъчно като информация.
Ще задам един реторичен въпрос в подкрепа на колегата Деспотов. Какъв е резонът да се качиш на едно такси да те закара на Аерогарата, след като то може да се движи със 70 – 80 км/час , а няма да се качиш на автобуса, след като това такси ще се движи със същата скорост. На едното ще платиш 1 лев, на другото ще платиш 10 лева, някак си няма логика в това.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Заповядайте.
Г-Н КИРИЛ РИЗОВ: Кирил Ризов, председател на Съюз такси.
Аз съм човекът тук, който може би за разлика от представителите на министерствата и на Столична община ще подкрепи законопроекта напълно, защото ние в нашия бранш като цяло сме зад този законопроект.
По принцип нашето мнение е, че такситата са част от обществения превоз на пътници срещу заплащане, т.е. не само автобусите и маршрутките, но и таксиметровите автомобили трябва да се движат в буслентата, още повече че по този начин трите платна ще се натоварят горе долу равномерно, без да се пречи на градския транспорт, който визира само автобусите. Така че автобусите и маршрутките няма да се затруднят, когато таксиметровите автомобили също имат възможността да се движат в това платно, освобождавайки другите две и така трите платна горе долу по-равномерно ще се натоварят. Това е много логично и аз моля членовете на Транспортната комисия да гласуват за този законопроект, зад който ние стоим от създаването на буслентите, т.е. от тяхното въвеждане.
Едновременно използвам случаят да кажа, че като неправителствена организация ние сме също от много години насам зад идеята да се направи новия Закон за движение по пътищата. Подкрепяме всички изказали се до момента. Надяваме всеки, който е заинтересован от съответните глави на закона да си даде мнението. В тази връзка и по аналогичен начин искам само да кажа две изречения, които касаят бързата помощ. Аз ви призовавам като членове на Транспортната комисия със съответните членове на Комисията по здравеопазване да направим едно заседание когато му дойде времето съвместно с такива като нас представители, за да решим и проблемите на Бърза помощ. Румъния можа да си ги реши, ние също можем. Със съдействието на Съюз такси може да се увеличи тази армия многократно и с мотористи, велосипедисти и други участници водачи на моторни превозни средства. Пак като се тръгне от концептуалният модел, може да се реши и този въпрос. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Други изказвания от страна на неправителствени организации. Не виждам.
Колеги, имате думата за изказвания.
Заповядайте, господин Иванов.
Г-Н СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, съжалявам че господин Славов не е тук сред нас, за да защити предлаганите промени от него,но това което чета в мотивите е изключително кратко и мисля, че не може да даде така ясна представа за неговите намерения, какво точно той е имал предвид, защото тук е записано, че ще улесни таксиметровия превоз и от друга страна ще кара гражданите да го предпочитат.
Тези негови разсъждения нямат някаква подкрепа от гледна точка примерно на някакви практики, на някакви европейски директиви, регламенти, изисквания. Напротив, знаете че по отношение на автомобилите европейските директиви са насочени към това да се ползват други видове транспорт, а не автомобилен – метро, трамвай, по-екологично чист транспорт. Така че не виждам с какво толкова това предложение от негова страна ще доведе до реализацията на европейските политики от една страна.
От друга страна както казаха колегите от Столична община в случая говорим само за три булеварда в София, по които има обособени такива трасета, които могат да се ползват. Такива трасета има в Бургас и Варна. Това са няколко булеварда в страната, така че не виждам какъв ще бъде толкова голям този ефект върху таксиметровия превоз. Тук наистина говорим за няколко минути, но за да може един ползвател на таксиметрова услуга, възползвайки се от това право шофьора да стигне по-бързо от точка А до точка Б, пък от друга страна ще ограничи ползвателите на обществени транспорт, автобуси, тролеи и т.н. т., които няма да могат да се движат по обособените трасета и ще рефлектира върху графика на тези моторни превозни средства, които неизпълнявайки графика вече знаете какви негативни моменти ще има, когато хората ще закъсняват за работа и т. н. т.
Тук говорим за един ползвател на услугата съпоставен към всички останали, които ползват обществения транспорт. Мисля, че и това като ефект не е толкова съпоставимо и не може да бъде прието еднозначно. Не считам, че този законопроект трябва да бъде приет. Напротив, този законопроект , тези предложения трябва да бъдат отхвърлени. Що се касае до втората част на законопроектът, това което казаха колегите от МВР, това вече са уредени въпроси. Те също не би трябвало да бъдат разглеждани. Затова считам, че законопроектът следва да не бъде приет, и най-малкото тези предложения за таксиметровите превози да се движат в буслентите. Те бяха правени и преди години, този дебат вече е воден, бяха отхвърлени тези предложения. Не виждам смисъл в момента да се връщаме към тях. Пак казвам, не намерих нищо в мотивите, което по някакъв начин да провокира в мен нещо и за момент да се замисля дали няма някакъв резон. Напротив, всичко което е казано е лесно оборимо и не кореспондира с никакви практики и директиви на Европейския съюз, които ние следва да изпълняваме. Така че предлагам законопроектът наистина да не бъде приет. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря ви, господин Иванов.
Господин Михов, заповядайте.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Аз също няма да подкрепя законопроектът поради три причини.
Колегите от МВР разделиха на първа и втора част предложението. Понеже сме на първо четене искам да кажа, че или подкрепяш или не подкрепяш това предложение, няма как да бъде подкрепено едното или другото.
В случаят аз изразявам становище, че няма да подкрепя и двете части на предложението. Това чисто процедурно да го изясним.
В подкрепа на това, което изразих в началото като процедура, че господин Славов неглижира явно внесения законопроект или просто някой го е използвал, за да го внесе, като допълнение само това ще кажа, че преди два дни получих допълнителни мотиви, освен това което каза господин Иванов към неговите твърдения, които са копи пейст на някакъв вестник, единия от Германия, за съжаление на немски език, другия от Ирландия, а така също и от Лондон, където се говори за черните таксита, но както и да е, това не е важно. Мен ме притеснява друго. Относно изказването на колегата, който представлява част от такситата, за съжаление не каза каква част от тях представлява, защото аз съм присъствал на заседания за разглеждане на законопроекти, на които има поне 5 – 6 организации и е редно най-малкото да кажете какъв процент от водачите на таксита представлявате или еди коя си част от бранша, защото бранша е разединен.
Мен ме притеснява и това, което е записано и в мотивите на Министерство на вътрешните работи. Тъй като законопроектът визира когато таксиметровия автомобил е с пътници, знаете че голяма част от тези бус ленти се контролират от камери. Все още не ми е известно дали тези камери могат да различат дали в таксито има пътник или няма пътник или таксито е качило приятел или жена си, или детето си или пътника е на задната седалка, тогава как ще установи дали таксиметровия автомобил е с пътник. Ако пътникът е отзад камерата няма да го засече по никакъв начин. Тогава влизаме в хипотезата таксиметровият шофьор да бъде постоянно глобяван. Така че само при този факт аз съм сигурен, че и вие ще гласувате против законопроекта си, защото вие изпадате в хипотезата, когато ще бъдете глобяван постоянно. Помислете си, возите пътник, който е на задната седалка, камерата на Орлов мост го снима, че е празно таксито и вие получавате електронен фиш, което приехме преди малко. Как ще докажете, че сте имали пътник? Мисля, че това е достатъчен довод всички колеги да гласуват против законопроекта. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз.
Господин Кадиев поиска думата, заповядайте.
Г-Н ПЕТЪР КАДИЕВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми гости, уважаеми колеги, аз мисля, че един факт който е изтъкнат тук в становището е може би най-важния факт, за да не се приеме този законопроект. Динамичните качества, динамичните характеристики на различните видове транспортни средства. Това най-вече ще затрудни, а може би и ще бъде предпоставка за пътнотранспортни произшествия. Ние се стремим точно обратното. Доверявам се на специалистите, аз също няма да подкрепя този законопроект. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз.
Господин Свиленски, заповядайте.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
Аз също ще се въздържа от подкрепа на този законопроект. Само искам да препоръчам на вносителят, тъй като действително аргументите и мотивите, които са написани не дават основание даже и да го разглеждаме, няма абсолютно никаква обосновка. Аз съм се срещал много с различни таксиметрови организации, както каза и господин Михов. Те са разбира се и на различни мнения по различните въпроси, много трудно могат да бъдат обединени, но ако действително това е такъв голям проблем за някой друг град, извън София говоря, тъй като за София самия аз съм убеден, че няма как да стане движението в буслентите. Не знам между първо и второ четене, това го давам като препоръка към вносителите, господин Караджов, Вие може би ще го предадете, да се даде възможност на общините да го решават този въпрос. Тъй като за София както казаха минава автобус през 1 минута, вероятно в някои по-малки населени места автобусите минават през 30 – 40 минути. Ако държат на такова нещо, може да се даде възможност на общинските съвети или кмета да разрешава движението в такива бусленти, казвам ако го променим в закона.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Заповядайте, господин Горов.
Г-Н ДИМИТЪР ГОРОВ: Аз за себе си имам определени колебания, затова ще се въздържа при самото гласуване. Ще ви кажа защо. Аз не знам на колко минути минават автобуси или пък маршрутките, които имат правото да се движат в буслентите. Ако нямат право маршрутките да се движат в буслентите, тогава те нарушават ежедневно закона.
Аз всяка сутрин минавам по бул. Цариградско шосе. Това е една от дестинациите, за която говорим и трябва да ви кажа, че бус лентата е редовно празна, когато останалите две ленти са изцяло заети и има такива задръствания, които стигат до хотел Плиска и това е ежедневно или пък в обратната посока по същото време, когато крайната дясна лента е изцяло празна, няма автобуси, няма движение, но същевременно имаме една изключително диспропорция по отношение на използването на трите ленти.
От тази гледна точка, не съм специалист по тази тема, именно поради тази причина казвам като гражданин, като човек който пътува всеки ден по бул. Цариградско шосе, съм с много тежки колебания в тази посока. Ако можем да разтоварим по някакъв начин движението , пускайки таксиметровите коли да минават в буслентата, мисля си че останалата част от гражданите ще имат доста по-бързо придвижване до централната част на града. Затова казвам, че колебанието ми е в тази посока и бих се въздържал в подкрепа или отхвърляне на този текст.
ПРЕДС. ГРОДЗДАН КАРАДЖОВ: Заповядайте, господин Иванов.
Г-Н СТАНИСЛАВ ИВАНОВ: Искам само да попитам колегите от Столична община. Колко таксита казахте , че има в София? Това са 6 128 таксита. Господин Горов, в София има над 6000 таксита. Те са разхвърляни в цяла София, не са съсредоточени всички по бул. Цариградско шосе. Те не работят на едно място, те са в цяла София. Нека да си представим колко от тях са там в този момент, от една страна. От друга страна, господин Горов и в предишният кабинет Борисов и в момента се прави всичко възможно да се улесни движението в столицата, и не само в столицата. Има полицаи по възловите кръстовища, които регулират движението, които регулират светофарните уредби, не пазят Народното събрание в момента, те са си на работните места и изпълняват задълженията си. Така че това не е проблем. Не е проблемът д такситата, проблем е че е натоварен трафика в час пик. Колко от такситата се движат по бул. Цариградско шосе? Като ги пуснете в буслентата, ще разтоварите ли движението. Затова Ви моля да подкрепите да не приемаме закона. Благодаря ви.
Г-Н ДИМИТЪР ГОРОВ: Дуплика.
Вашият аргумент практически подкрепя моята теза. Ако са само 30 такситата на бул. Цариградско шосе, едва ли ще натоварят толкова дясната лента. Пак казвам, за мен не е лош вариант да се разтоварят тези две ленти.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Господин Петър Петров поиска думата.
Г-Н ПЕТЪР ПЕТРОВ: Благодаря, господин председател.
Аз за разлика от колегите ще гласувам „за”, защото за всички граждани това е един превоз също обществен. Аз също пътуват по тези булеварди и в пиковите моменти буслентите винаги са празни. Ако един човек бърза за работа и се е качил на такси, не може да се придвижи така бързо дори и с личния си автомобил.
Затова мисля, че това предложение трябва да се обмисли достатъчно добре и да вземем правилното решение.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Петров. Други желаещи за изказване. Няма.
Аз ще си позволя също да взема отношение по въпроса, не само защото колегата Славов е от Реформаторския блок.
Аз също ще подкрепя на първо четене и двете негови предложения.
На първо място за такситата бих казал, че почти в повечето места, където съм бил, особено в европейските страни и в малки населени места, и в столичните им градове съм наблюдавал наличието на буслента, в която се движат с предимство и такситата. Не смятам, че те задръстват движението, защото те винаги могат да отидат в една или друга съседна лента. По този начин не съм виждал колона от рейсове и таксита. Такситата винаги намират начин да се евакуират от задръстването.
Бих подкрепил някаква такава промяна и у нас.
Наистина обаче законопроектът страда от липса на статистически данни, които да ни убедят доколко и как това ще промени трафика, тъй като аз не съм убеден нито от твърдението на МВР, че динамиката на едните автомобили е по-различна от другите. Това по никакъв начин не ме убеждава, нито от изнесеното от господин Славов, тъй като трябва да получим повече реални данни, за да бъде подкрепен ясно такъв законопроект.
По отношение на автомобилите със специален режим , макар че и тук формулировката ми се струва леко неясна, при включен специален режим. Режимът не може да бъде включен, по-скоро при включен сигнал за светлинна и звукова сигнализация. Тъй като вие в становището си от Министерство на вътрешните работи ясно казвате, че тълкуванието е в тази посока, но при условие че има някакво двоумение изобщо, т.е. се налага тълкувание, по-скоро е добре да бъде пояснено и в закона.
След като се налага тълкувание, ние като законодатели сме длъжни да го изправим и това мисля, че е имал предвид и колегата Славов. Затова аз ще гласувам „за”.
Това е моето изказване.
Ако няма други изказвания ви предлагам да преминем към гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 454-01-35, внесен от Петър Славов и група народни представители на 05 ноември 2014 година.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” – 3, против – 5, въздържали се – 5.
Законопроекта не се приема от нашата комисия.
По точка Разни има ли предложения. Няма.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
/Гроздан Караджов/