Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
12/02/2015
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 502-01-11, внесен от Министерски съвет на 02.02.2015 г. – за първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015), №502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
    3. Разни.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    П Р О Т О К О Л


    На 12 февруари 2015 година от 11.00 часа в зала „Запад”, пл. Народно събрание се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 502-01-11, внесен от Министерски съвет на 02.02.2015 г. – за първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015), №502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
    3. Разни.
    Заседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Гроздан Караджов.
    Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.

    ***

    ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Откривам днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения. Имаме кворум, можем да започваме.
    Предварително обявеният дневен ред на заседанието е:
    1.Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 502-01-11, внесен от Министерски съвет на 02.02.2015 г. – за първо гласуване.
    2. Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015), №502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
    3. Разни
    Предлагам да гласуваме така предложения дневен ред:
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували „за” – 13, против – няма, въздържали се – няма.
    Дневния ред е приет.
    Преминаваме към разглеждане на точка първа.
    Наши гости по точка първа са:
    Антон Гинев – заместник министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
    Георги Пеев – генерален директор на Държавно предприятие Ръководство на въздушното движение
    Минчо Цветков – главен директор на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация
    Христо Христов – и.д. директор на Дирекция Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията
    Красимира Стоянова – директор на Дирекция Правна, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Тук е и Валери Борисов – заместник министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Давам първо думата на гостите от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията да представят законопроекта за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване № 502-01-11, внесен от Министерски съвет на 02 февруари 2015 година.
    Заповядайте, господин Гинев.
    Г-Н АНТОН ГИНЕВ: Благодаря Ви.
    С проектът на Закона за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване се предлагат следните изменения и допълнения:
    В чл. 49 от законът предлагаме да отпадне изискването за попълване, изпращане и одобрение на полетен план за полети извън контролираното въздушно пространство. Причината за съществуването на изискването за провеждане на вътрешни полети в неконтролираното въздушно пространство само с полетен план е осигуряването на дейностите по търсене и спасяване в случай на инцидент или катастрофа.
    В чл. 53, ал. 2 от закона предлагаме метрологичното обслужване да не бъде част от основния предмет на дейност на Държавно предприятие Ръководство на въздушното движение. Предприятието разполага с налична метрологична лаборатория, която използва за свои цели. По изключение Държавно предприятие Ръководство на въздушното движение предоставя метрологични услуги на трети лица като външна услуга, но това на практика е съпътстваща дейност, а не елемент на основния предмет на дейност на предприятието. С отпадането на метрологичното обслужване от основният предмет на дейност на Държавното предприятие Ръководство на въздушното движение ще се елиминира и съществуващото дублиране с предмета на дейност на Българския институт по метрология.
    В чл. 141 а се предлага Министерският съвет да приеме Национален план за търсене и спасяване при авиационни произшествия извън района по чл. 141, ал. 3 от Закона за гражданското въздухоплаване, като разходите за предвидените в плана дейности по търсене и спасяване ще бъдат включвани в националната разходна база на таксите по чл. 120, ал. 2, т. 2 от закона. За съобразяване на обстоятелството, че настоящото предложение се прави при приет държавен бюджет за 2015 година, проектът предлага разпоредбите относно финансирането на дейностите по търсене и спасяване при авиационни произшествия да влязат в сила от 1 януари 2016 година.
    Няма да се спирам на всички мотиви. В най-общи линии това са нашите предложения.
    Предлагаме също така нов член 143 а, в който да се предвидят глоби и санкции относно някои дейности за лица, които не изпълнят или забавят изпълнението на задълженията си, произтичащи от разпоредбата на Регламент /ЕС/ № 255/2010 на Комисията от 25 март 2010 година. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз, господин заместник министър.
    Други длъжностни лица от министерството ще вземат ли отношение. Няма.
    Колеги, моля за мнения, изказвания и въпроси.
    Господин Свиленски, заповядайте.
    Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Уважаеми гости, аз имам няколко въпроса по отпадането на чл. 53, ал. 2 от Закона. Става въпрос за метрологичната лаборатория. Считам, че аргументите, които са посочени тук не ни дават основание въобще да го подкрепим, тъй като само затова, че се дублират дейности не виждам причина. Няма нито финансова обосновка, нито информация какво е състоянието на тази лаборатория, колко средства са инвестирани в тази лаборатория в последните няколко години, какъв капацитет има там от една страна и второ възможността на Българския институт за метрология да поеме тази дейност ако се наложи. Те какво мислят по този въпрос. Просто се учудвам защо в един такъв нормален Закон за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване се вкарва и това нещо, т.е. се стига до ситуацията, в която сме долу в Закона за МВР. Гледайки си нещо друго, изведнъж една точка, една алинея се появява.
    Аз предлагам вносителят да изтегли промените в чл. 53 въобще, не знам на какъв етап може това да се случи. Ще предстоят и други гледания на Законът за гражданското въздухоплаване и тогава да го обсъдим дали действително има нужда, тъй като и вие виждате, че няма абсолютно никакви аргументи. Единственият аргумент е, че дейността се била дублирала. Много дейности се дублират, не е само тази.
    Въпросът ми е какво налага тази промяна в ал.2 и какво е становището на Българския институт по метрология по този въпрос.
    ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви за въпроса, господин Свиленски.
    Заповядайте , представете се .
    Г-Н ГЕОРГИ ПЕЕВ: Аз съм генерален директор на Държавно предприятие Ръководство на въздушното движение.
    Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, причината поради която предлагаме да отпадне метрологичното обслужване като част от основната дейност е, че ДП РВД е доставчик на аеронавигационно обслужване и метрологията като дейност е съпътстваща такава. В Метрологичната лаборатория, която имаме, новите уреди които са закупени са от 1999 година. Те са морално и технически остарели и на практика в момента 90 % от дейностите, които ние използваме за калибриране, метрология и други такива се дават на външни фирми, дори за наши нужди. Те биват извършени от външни такива доставчици, защото новата техника, която в момента ползва предприятието и новите стандарти, които са наложени не позволяват на това старо оборудване да извършва тази калибровка.
    Ние не плануваме да затваряме лабораторията, тя се обслужва в момента от двама човека. Те имат достатъчно вътрешна работа, която да извършват. Измерват и калибрират мултицети и други такива уреди, които са за помощните дейности, така че самата лаборатория е остаряла и ние не смятам, че трябва да влагаме допълнително големи средства, защото едно съвременно оборудване струва милиони левове, а дейностите които упражнява ДП РВД са толкова разнородни и 90 % от новата техника съдържа измервателни уреди, които са вътре вградени . Само да ви кажа, че имаме външни приходи от тази дейност, които за миналата 2014 година се равняват на 3000 лева, а ние сме дали над 20 000 лева на външни доставчици, така че да ни измерят истинското оборудване, което ни трябва и да го калибрират съгласно стандартите, които са заложени. Двама човека обслужват лабораторията. Ако трябва да назначим нови хора да го правят и да купим нова техника, за да го предоставим като част от основната дейност на предприятието смятаме, че е икономически и всякак нецелесъобразно. В тази връзка предложението ни е да отпадне от основната дейност, т.е. ние ще продължим да вършим тези дейности за вътрешни цели, но не смятаме, че метрологичната дейност трябва да остане при нас.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Други изказвания.
    Заповядайте, господин Свиленски.
    Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
    Господин Пеев, аз разбира се сега ще се доверя на това, което Вие казвате, въпреки че информацията, която имам аз от предишния опит да бъде прокарана тази промяна, въобще не съвпада с това което Вие говорите. Затова за следващото гледане в зала ще бъда подготвен и документално и ако действително Вас не са Ви подвели, с това което казвате, че техниката е остаряла, че няма работа, за външните дейности и т.н., ще се съглася че трябва да се предприемат някакви действия. Така че на този етап си запазвам правото в зала да изнеса информацията, с която разполагам от предишния опит за изваждане на тази лаборатория от ДП РВД и за интересите около тази лаборатория. Такива опити са правени многократно. Според мен проблемът не е в тези двама човека, а е съвсем на друго място. Благодаря. Сега ще се въздържа при гласуването, а на следващ етап както казах, ще получа повече информация и ще преценя.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Аз Ви благодаря.
    Г-Н ГЕОРГИ ПЕЕВ: Аз съм се подготвил и документално по отношение на дейностите, които се извършват навън, за техния вид, стойност. Също така искам да кажа, че ДП РВД няма намерение да продава съществуващата лаборатория, защото оборудването на практика не струва нищо, ние ще продължим да ползваме това оборудване за наши, вътрешни нужди.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Колеги, да не преминаваме към разговори помежду си. Ако има някой, който желае да вземе думата за изказване.
    Ако няма аз съвсем накратко ще изразя мнението на нашата група. Ние ще подкрепим Законопроектът за изменение и допълнение на закона за гражданското въздухоплаване по няколко причини. Първата причина е, че тези промени трябваше да бъдат въведени доста по-рано, може би преди повече от година. Тъй като този въпрос е малко спорен, както беше казано от колегата, и беше вкаран и в другите законопроекти, добре ще е господин Пеев да изготви тази справка, която имате относно приходите и разходите от тази лаборатория, техническото състояние и т.н. Тази справка да бъде кратка, в рамките на една страница, да я имат народните представители, за да са убедени в това, което гласуват. Още веднъж казвам, че ние ще подкрепим законопроекта.
    Други изказвания ако има. Заповядайте, господин Веселинов.
    Г-Н ИСКРЕН ВЕСЕЛИНОВ: От името на нашата група аз също ще подкрепя законопроекта. Аз също държа на тези справки. Въпросът, който зададе господин Свиленски аз също щях да го задам. Нужно е да има яснота разбира се по него. Аз ще подкрепя законопроектът, като си запазваме правото след като получим справката да имаме някакво допълнително становище.
    ПРЕДС. ИВАН ВЪЛКОВ: Тъй като не виждам вдигнати ръце, предлагам да преминем към гласуване.
    Това е първо гласуване на Закона за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 502-01-11, внесен от Министерски съвет на 02.02.2015 година.
    Който е за, моля да гласува.
    Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – 1.
    Приема се.
    Преминаваме към ТОЧКА ВТОРА, а именно:
    Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015), №502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29.01.2015 г.
    Имат думата представителите на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията да представят програмата.
    Г-Н ВАЛЕРИ БОРИСОВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги, това което е залегнало в цитираният от господин Вълков документ , са две предложения.
    Едното предложение е за Регламент на Европейският парламент за определяне на мерки относно единния европейски пазар на електронни съобщителни услуги за изграждане на континентални мрежи.
    Предложението е изключително оспорвано и дебатите, които се провеждат както в работните групи, така и по време на Съвета на министрите по информационни и комуникационни технологии са наистина много продуктивни бих казал.
    След дълго обсъждане това предложение беше редуцирано до две теми. Едната е роуминг на цените на националните мобилни услуги и второто е за мрежова неутралност.
    По повод роумингът мнозинството от държави, включително и България подкрепят по принцип целта, която се поставя. Тя е да отпадне изцяло роумингът при разговори по мобилни телефони, но това е дългосрочната цел. Както казах България е сред по-голямата част от страните членки, които подкрепят по принцип това предложение, но се опасяват, че премахването на надценката за роуминг ще доведе до повишаване на националните услуги, тъй като в тези национални цени или в цените за националните услуги ще се скрие, образно казано цената на роуминга. Засега е постигнато съгласие да се въведе малка квота за услуги в роуминг на цената на националните услуги и когато тази квота бъде премината, операторите да могат да налагат надценка, която да не надвишава тавана на цените на едро, определени с действащия регламент за роуминг.
    Що се отнася до мрежовата неутралност е постигнато съгласие в регламентът да залегнат само основни принципи, да няма технически детайли, като все още се обсъждат предложения за конкретни законодателни разпоредби в тази посока.
    Второто предложение, за което вече споменах това е предложение за директива на Европейският парламент и на Съвета относно достъпността на уеб сайтовете на органите от обществения сектор. Работата по това предложение е започнала в началото на 2013 година в рамките на ирландското председателство, като в представеният на Юнския съвет през 2013 година доклад за напредъка са посочени основните въпроси, повдигнати от някои от делегациите, а тези въпроси са свързани с използването на стандартите, обхвата, правното основание, както и разходите и ползите от прилагането на едно такова предложение.
    По време на италианското председателство, което приключи в края на миналата година, беше обсъдено в работна група през м. октомври, въз основа на коментарите на държавите членки, италианското председателство предложи изменен текст, който предлага компромисни решения, касаещи обхвата на директивата и изискванията за достъпност на сайтовете, презумция за съответствие и стандарти, мониторинг и докладване и т.н.
    Предложените компромисни решения по главните дискусионни елементи на проектът на директивата смятаме, че са в положителна посока. Разширяването на обхватът на тази директива, така че да включва сайтовете на всички обществени органи с цялото им съдържание от една страна, ще позволи по-пълно да бъдат постигнати целите на директивата. От друга страна ще изисква повече средства и по-дълго време за реалното изпълнение. Това, което ние сме изразили като позиция по време на обсъжданията е, че трябва да се търси баланс между желанията и възможностите, така че да не се отлага прекалено дълго достъпа на хората с увреждания поне до най-необходимата информация на услуги, предоставени от уеб сайтовете на органите от обществения сектор. Благодаря Ви, господин председател.
    ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз. Колеги, имате думата за мнения и въпроси.
    След като няма въпроси или мнения, предлагам да пристъпим към гласуване.
    Моля, който е съгласен да приемем Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз (2015), №502-00-5, внесена от Министерски съвет на 29.01.2015 г., да гласува.
    Гласували „за” – 13, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се.
    С това втора точка е изчерпана.
    Колеги, имате ли нещо , което да кажете, да споделите в точка Разни. Няма.
    Закривам заседанието.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:


    /Гроздан Караджов/
    Форма за търсене
    Ключова дума