Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, №502-01-3, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г. – за второ четене.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни, № 502-01-4, внесен от Министерски съвет на 21.01.2015 г. – за второ четене.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
П Р О Т О К О Л
На 18 март 2015 година от 14. 30 часа в зала 356 в сградата на пл. „Княз Александър ¬1” се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, №502-01-3, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г. – за второ четене.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни, № 502-01-4, внесен от Министерски съвет на 21.01.2015 г. – за второ четене.
3. Разни.
3аседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Гроздан Караджов.
Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.
***
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми заместник министър, уважаеми господин Божков, тъй като имаме вече кворум откривам днешното заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения при следния обявен дневен ред:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, №502-01-3, внесен от Министерски съвет на 8.01.2015 г. – за второ четене.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни, № 502-01-4, внесен от Министерски съвет на 21.01.2015 г. – за второ четене.
3. Разни.
Заповядайте за процедура.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Правя процедурно предложение тъй като с колегата Иван Вълков имахме предложение по Закона за електронните съобщения, който в момента не е в залата също и колегата Костадинов го няма, да отложим разглеждането на тази точка за следващото заседание.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Аз също има чисто процедурно предложение, което по някакъв начин е по-различно от вашето.
Аз бих предложил в дневният ред да остане като първа точка разглеждането на Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пространствените данни, а втора точка ода остане разглеждането на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, защото така или иначе е хубаво да обсъдим кои от разглежданите текстове се налага да отпаднат, защото така или иначе по тях сме правили консултации, а за другите можем да обсъдим как да бъдат формулирани, за да не продължаваме да губим време. Ако стигнем до някакво съгласие, това е закон с приоритет доколкото има висяща наказателна процедура не е хубаво да продължаваме да го отлагаме, ако не можем да стигнем тогава да го отложим.
Длъжен съм по реда на постъпване да подложа на гласуване предложението на господин Михов.
Моля, който е съгласен с предложението на господин Михов точка първа да отпадне, като бъде отложена за следващото ни заседание, а точка втора да стане първа, респективно точка трета да стане втора, да гласува.
Гласували „за” – 5, против – няма, въздържали се – 4.
Приема се.
Има мнозинство по предложението на господин Михов.
Второто предложение няма да бъде гласувано.
Заповядайте, господин Михов.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря, господин председател.
Аз мисля, че не трябва да бъде гласувано второто предложение, тъй като са взаимно изключващи се.
Имам една такава процедура към доктор Божков ако ми позволите. Тъй като все пак на следващото заседание ще гледаме Законът за електронни съобщения надявам се, тъй като наистина както каза и господин Караджов е от изключителна важност, аз бих желал да използвате тази една седмица и с доста осторожност да подготвите един вариант на вътрешен правилник на комисията, въз основа на който правилник да бъде упоменато как се вземат решенията в комисията, когато се налагат санкции. Просто ви помагам, за да не записваме в законът че колективния орган ще налага санкциите и да изпадаме в противоречие с други закони, да изпадаме в колизия, по-добрия вариант който аз ви предлагам е да направите един такъв вътрешен правилник, в който е записано, че наказателните постановления и санкциите, техния размер се определят след мнозинство или 2/3 мнозинство, както искате го предложете от всички комисари, които са членове на Комисията за регулиране на съобщенията. Ние спокойно в законът можем да запишем, че наказанията се налагат въз основа на вътрешен правилник или да го напишем в заключителни разпоредби и т.н.
Просто ви го давам като съвет, защото подозирам, че на следващото заседание на комисията ще изпаднем пак в спор между колегите и съответно с вас, тъй като юристите досега не успяха да ни подготвят възможно най-добрия текст, в който ограничаваме правомощията на председателя и ги прехвърляме на колективния орган като такъв. Затова ви моля най-искрено подгответе такъв вариант на вътрешен правилник, в който много добре да бъде упоменато, че всички имуществени санкции и наказателни постановления се налагат след решение на комисарите като колективен орган.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Понеже това е все пак малко диалогова форма, предлагам да продължим по дневния ред.
Ще използвам процедура и аз ако може да или да прогласуваме или да проверим гласовете, защото мисля, че не сме ги изброили правилно.
Заповядайте.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател. Разбира се ваше право е да направите прегласуване. Ние не участвахме в гласуването, тъй като смятаме, че това е въпрос на управляващото мнозинство да се разберете дали да гледаме или не законопроекта.
Аз само искам да предложа тъй като виждам, че има някакви проблеми в подготовката, да бъдат внесени някакви текстове, те да бъдат дадени от комисията, давам само предложение, миналия мандат го бяхме направили, да се направи ако трябва работна група, която на експертно ниво, включваща и представители на комисията, да изясни тези проблеми , защото имам чувството че зацикляме в една процедура – операторите, регулатора, министерството, ние депутатите. В рамките на тази работна група да се поизчистят някои неща.
Правя това предложение, не държа да го гласувате, просто го давам като идея.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Оттеглям си предложението за прегласуване.
Ще кажа следното. Ние направихме такава неформална работна група, в която участваха референтите от Правна дирекция и специално в частта от диалога, който водихме миналия път с правомощията на органа, дали да е колективния, едноличен и т.н. Поне от тяхна страна категорично не се приема. Държа да го кажа, за да разберете, включително ако ние тръгнем в тази посока, това нека не обижда никой като народен представител, но те ще са длъжни да внесат своя докладна до председателя на Народното събрание, доколкото така да го кажа има сериозно смесване на процедурите то ЗАН и по ЗАП, което е недопустимо, противоречи на практиката на Върховния административен съд и т. н.
По вторият въпрос, който е висящ, това са внесените текстове от ваша страна и на господин Вълков и паралелно текста на господин Камен Костадинов. Там нещата са почти ясни, с изключение на една малка възможност операторите да използват това нещо като вратичка за безкрайни съдебни дела, не давайки право за взаимна свързаност на малките оператори, което е единственият в момента драйвер, единствената подтикваща сила за малките оператори да натискат върху пазара , за да стават все по-конкурентни услугите и на по-ниска цена, което е целта между другото на всеки закон, въобще обществената ни полза от законотворчеството. Тъй като не съм аз адвокат на всички тези хора, те ще имат възможността да го представят, ако имахме втора точка. Тъй като вече решихме да няма втора точка, ще остане за следващият път. Давам ви тази информация до размерът на това да имате представа какво е ставало през тази една седмица. На тези срещи са участвали господин Камен Костадинов, господин Иван Вълков и аз.
Заповядайте, господин Божков.
Г-Н ВЕСЕЛИН БОЖКОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Господин Михов, тъй като вие се обърнахте с конкретно предложение, аз искам само да кажа две неща. Да не забравяме за какво сме се събрали да изменяме този закон, то е избягването на инфрийджмънт процедурата и второ, че Европейската комисия е направила конкретни предложения по конкретните текстове, които се внасят от съответното ресорно министерство. Затова за Н-ти път аз казвам, че комисията няма нищо общо. Тя може да даде своето експертно мнение дали противоречи или не противоречи.
Второ това, което вие казахте. Мога само да кажа добри думи за експертизата на вашите експерти, защото нашето мнение съвпада с това, което току що вие представихме.
Трето по отношение предложението на господин Михов за вътрешни правила и т.н. никъде в законът това не се коментира и досега не е било предмет и проблем нито на Европейската комисия, нито на българското законодателство. Благодаря ви.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Аз не виждам защо беше дадена думата на г-н Божков, тъй като тази точка е отложена, но в края на краищата доктор Божков Вие ме провокирахте.
Има подобна съвет, който се казва Съвет за електронни медии, в който аналогично на Вашата комисия са изготвени вътрешни правила. Ако имате желание можете да почерпите по-добрият опит, да видите как са разписани при тях правилата, как се налагат санкциите и как се вземат решенията.
Ако вие все пак държите еднолично да налагате санкциите и „еднолично” да играете ролята на медиатор, жалко за амбициите Ви. Не зная вие дали сте участвали или не, но аз лично получих на е-мейла си предложение до Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и доколкото все още не ме лъжат очите Вие го бяхте подписали.
В това предложение, което Вие бяхте изпратили на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията бяхте предложил размер на санкциите такъв, какъвто вие сте решили. Мисля, че всички колеги са го получили на е-мейла си. Така че да говорим врели некипели кой в какво е участвал, кой какво е правил мисля, че най-малкото не е редно и човек когато има морал не ги говори тези работи.
Аз и колегите ми започваме да губим търпение. Вие като някакъв нравоучител ни държите тук тон, видиш ли ние колко сме глупави, Народното събрание не може да вземе решение.
Г-Н ВЕСЕЛИН БОЖКОВ: Господин председател, аз мисля, че лични нападки, въпреки че са от народен представител, са недопустими.
Второ. Това, което ние сме изпратили е с решение на комисията и всичко, което го изпращаме до вас минава през заседание на комисията. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Съжалявам, но повече няма да си водите лични диалози.
След като сме гласували да няма тази точка, минаваме към точка единствена, а именно:
Доклад относно законопроектът за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни, № 502 – 01 – 4, внесен от Министерски съвет на 21 януари 2015 година.
Наименование – Закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни.
Моля, които са съгласен с така прочетеното наименование на закона, да гласува .
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
§ 1.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА:
По отношение на § 1 предлагаме да се създаде нова точка 1, в която в ал.2 да се заменят „органите на власт или трети лица по чл.4, ал.1 и 2 с „лицата по чл.4, ал. 1 и 2”.
По отношение на ал.3 сме дали подобрена редакция.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Имате пред себе си редакциите.
Моля ако някой иска да вземе думата за предложение или изменение.
Изчитам текстът на редакцията.
§ 1. В чл. 1 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите „органи на власт или трети лица по чл.4, ал. 1 и 2” се заменят с „лицата по чл. 4, ал. 1 и 2”.
2. В ал. 3, т. 2 се изменя така:
„2. държат се от или от името на орган на публична власт, след като са създадени или получени от орган на публична власт или се управляват или актуализират от този орган и попадат в обхвата на публичните му функции или на трети лица, чиито масиви от пространствени данни и услуги са свързани с мрежата от услуги по реда на чл. 14, ал. 5”
Да гласуваме § 1.
Моля, която е съгласен, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се § 1.
§ 2.
По § 2 също се предлага корекция.
Имате думата.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: В § 2 предлагаме ал. 5, която се предлага от вносителят систематично да стане т.2 на ал.1, тъй като там се обяснява, че закона не се прилага за масивите от пространствени данни.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
По § 2 мнения, допълнения от страна на народните представители.
Чета § 2.
§2. В чл. 3, ал. 1 се изменя така:
„(1) Законът не се прилага за:
1. работа с документи на хартиен носител, свързани със създаването на публични регистри и масиви от пространствени данни на хартиен носител;
2.масивите от пространствени данни, държани от или от името на орган на местното самоуправление и местната администрация, освен когато тяхното събиране или разпространение е предвидено в закон”.
Моля, който е съгласен с така прочетения текст на § 2, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се с единодушие.
В § 3 няма изменения.
Моля, който подкрепя текста на § 3 както е бил на първо четене, да гласува.
Гласували „за” – 9, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
§ 4.
В § 4имаме предложения за правно техническа редакция.
Заповядайте.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: Става въпрос за т. 2, която касае ал. 3. В ал. 4 текстът „ Публичните власти и лицата по чл. 4, ал. 2” сме ги заменили с „лицата по чл. 4, ал. 1 и 2”. Подобрена е редакцията.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Изчитам новият текст на § 4.
§4. В чл. 10 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.2 след думата „поддържат” съюзът „и” се заменя със запетая, а след думите „актуализират” се добавя „и разпространяват”.
2. Създава се ал.3:
„(3) Лицата по чл. 4, ал. 1 и 2, чиито масиви от пространствени данни и услуги са свързани с мрежата от услуги по чл. 14, ал. 1, са длъжни да предоставят създадените по този закон метаданни на Националния портал за пространствени данни.”
Моля , който е съгласен с текста на § 4, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
§ 5.
Има правно технически редакции. Моля за Вашето становище.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА:
Правно техническата редакция касае т. 5, на ал.1 във връзка с регламента. По- нататък той е наричан регламент и са отпаднали всички последващи актове.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Изчитам текстът на променения параграф 5.
§ 5. В чл. 11 ал. 1 се изменя така:
„(1) Метаданните съдържат информация относно:
1. ключови думи;
2. класификации;
3. качествени показатели за масивите от пространствени данни;
4. валидност на масивите от пространствени данни;
5. съответствието на масивите от пространствени данни с правилата, съдържащи се в Регламент (ЕО) № 1089/2010 на Комисията от 23 ноември 2010 г. за прилагане на Директива 2007/2/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на оперативната съвместимост на масиви от пространствени данни и услуги за пространствени данни (ОВ, L 323/11 от 8 декември 2010 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 1089/2010”;
6. ограниченията на публичния достъп и основанията за тези ограничения в съответствие с чл.17;
7. условията за достъпа и използването на масивите от пространствени данни и услуги;
8. такси, когато такива са предвидени в специален закон;
9. лицата по чл.4, ал.1 и 2, отговорни за създаването, управлението, поддържането и разпространението на масиви от пространствени данни и услуги”.
Моля, който е съгласен с изчетения текст на § 5, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се § 5.
В § 6 моля да обясните направените промени.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: В ал. 1 в текста преди т. 1 думите „следните услуги” се заменят със „следната мрежа от услуги”. Аргументът ни е бил определението, което по вносител е дадено в § 1 от допълнителните разпоредби с т. 17 където се говори за мрежа от услуги.
Втората ни корекция е в ал. 5, където сме предложили да отпаднат всички последващи актове, които изменят, допълват или отменят регламентите.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Някакви въпроси или предложения от страна на народните представители. Няма.
Изчитам предложеният променен текст на § 6.
§ 6. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения: 1. В ал. 1 в текста преди т. 1 думите „следните услуги” се заменят със „следната мрежа от услуги”.
Създават се ал. 3, 4 и 5:
„(3) Изпълнителна агенция „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи” изгражда и управлява мрежата от услугите по ал. 1, свързани с масивите и услугите от/за пространствени данни, за които са създадени и публикувани метаданни.
(4) Изпълнителна агенция „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи” предоставя на органите на публична власт техническа възможност да свържат своите масиви от пространствени данни и услуги с мрежата от услуги.
(5) Изпълнителна агенция” Електронни съобщителни мрежи и информационни системи” предоставя техническа възможност на трети лица, при искане от тяхна страна, да свържат своите масиви от пространствени данни и услуги с мрежата от услуги, ако масивите и услугите отговарят на правилата съдържащи се в
Регламент (ЕО) № 976/2009 на Комисията от 19 октомври 2009 г. за прилагане на Директива 2007/2/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на мрежовите услуги (ОВ L 274/9 от 20 октомври 2009 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 976/2009”, Регламент (ЕО) № 1089/2010 и Регламент (ЕО) № 1205/2008 на Комисията от 3 декември 2008 г. за прилагане на Директива 2007/2/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на метаданните”.
Моля, който е съгласен с изчетения текст на § 6, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се § 6.
§ 7.
Също има правно технически редакции.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: Благодаря, господин председател.
В § 7, относно чл. 15. В измененията сме предложили ал. 2 и 4 да бъдат обединени в една алинея 2, поради което разпоредбата на чл. 15, алинеите стават четири, а не 5.
Другата ни корекция е чисто редакционна в ал. 5.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Имате ли въпроси и предложения по § 7. Няма.
Изчитам текстът на променения § 7.
§ 7. Член 15 се изменя така:
„Чл. 15. (1) Услугите по чл. 14, ал. 1 са публично достъпни и лесни за ползване. Услугите отчитат съответните изисквания на потребителите, ако изпълнението им е технически възможно.
(2) Услугите за пространствени данни по чл. 14, ал. 1, т.1 са безплатни, а по чл. 14, ал. 1, т. 2- 6 са безплатни, освен ако в специален закон е предвидено друго.
(3) За услугите по чл. 14, ал. 1, т. 2 могат да се предвидят такси, когато чрез тях се осигурява поддържането на масиви от пространствени данни или услуги за такива данни, включително в случаите на много големи количества данни, които изискват често актуализиране.
(4) Лицата по чл. 4, ал. 1 са длъжни да предоставят услугите по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3 и 5 или чрез електронна търговия, в случаите когато за тях са предвидени такси. Услугите, предоставени чрез електронна търговия, могат да бъдат предмет на уговорка за освобождаване от отговорност по глава четвърта от Закона за електронната търговия, както и на разрешение за ползване на услугата”.
Моля, който е съгласен с изчетения текст на § 7, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 7.
§ 8.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: В § 8 корекциите, които сме предложили са само във връзка със съкратеното изписване на наименованието на регламента, тъй като в §5 относно чл. 11, ал. 1, т. 5 казахме, че по-нататък ще бъдат в закона със съкратеното наименование.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Въпроси или предложения по § 8. Няма.
Ще ви прочета текстът на § 8.
В чл. 16 се правят следните изменения:
1. В ал.1, т. 4 се изменя така:
„4. Степен на съответствие с правилата, съдържащи се в Регламент (ЕО) № 1089/2010”.
2. В ал.2 думите „правилата за прилагане, предвидени в актовете на Европейския съюз, въведени с този закон, определящи техническите изисквания за оперативна съвместимост на масивите от пространствени данни и услуги” се заменят с „правилата, съдържащи се в Регламент (ЕО) № 1089/2010”.
Моля, който е съгласен с изчетения текст на § 8, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 8.
§ 9.
Заповядайте.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: Поправките са чисто технически думите „органите на власт” са заменени с „органите на публичната власт”. Това е чисто редакционно предложение.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ
Имате ли въпроси или предложения по § 9. Няма.
Изчитам целият текст на § 9.
§9. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1.Алинея 1 се изменя така:
„(1) Лицата по чл. 4, ал. 1 и 2 могат да ограничат публичния достъп до масивите от пространствени данни и услугите за такива данни посредством услугите по чл. 14, ал. 1, т. 1 по изключение само ако този достъп би оказал неблагоприятно влияние върху международните отношения, обществената сигурност или националната отбрана”.
3. В ал. 2 :
а) в текста преди т. 1 след думите „чл. 4, ал. 1 и 2” запетаята се заличава и се добавя „по изключение, а думата „когато” се заменя със „само ако”;
б) в т. 1 думите „органите на властта” се заменят с „органите на публичната власт”;
в) в т. 2 думите „националната сигурност или обществения ред” се заменят с „обществената сигурност или националната отбрана”;
г) в т. 4 след думата „закон” се добавя „или акт на Европейския съюз с цел защита на законен икономически интерес, включително обществен интерес във връзка с опазването на статистическа или данъчна тайна”.
Моля, който е съгласен с изчетения текст на § 9, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 9.
§ 10.
Моля да докладвате правно техническите редакции.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА:
Те са свързани със съкратеното изписване на наименованието на регламента.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Изчитам поправеният текст на § 10.
§ 10. В чл. 18 , ал. 2 думите „правото на Европейския съюз в тази област” се заменят с „правилата, съдържащи се в Регламент (ЕО) № 1089/2010”.
Моля, който е съгласен с изчетения текст на § 10, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 10.
§ 11.
Отново има правно технически поправки.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: В чл. 20, ал. 3, т. 1 думите „доставчиците” са заменени с „лицата по чл. 4, ал. 1 и 2”, което го има в целия законопроект.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Имате ли предложения или въпроси по § 11. Няма.
Ще ви изчета променения текст на § 11.
§ 11. В чл. 20, ал. 3, т. 1 думите „доставчиците” се заменят с „лицата по чл. 4 , ал. 1 и 2”, а след думите „такива данни” се добавя „и посредническите органи”.
Моля, който е съгласен с така изчетения текст на § 11, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 11.
По § 12 и § 13 няма постъпили предложения.
Предлагам да бъдат гласувани амблок.
Моля, който е съгласен с предложените от вносителя текстове по § 12 и § 13, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приемат се § 12 и § 13.
§ 14.
Преминаваме към § 14, където има правно технически редакции.
Заповядайте.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА:
Правно техническите редакции са свързани с думите „орган на власт”, които навсякъде в допълнителните разпоредби са заменени с „орган на публична власт”.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви.
Ще ви изчета текстът на целия § 14.
§ 14. В § 1 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 думите „орган на власт” се заменят с орган на публична власт”.
2. В т. 5:
а) в текста преди буква ”а” думите „Орган на власт” , се заменят с „Орган на публична власт”.
б) в буква „а” след думите „орган на изпълнителната власт или на местното самоуправление” се добавя „ако събирането или разпространението на масивите от пространствени данни е предвидено в закон”;
в) в буква „б” след думата „изпълнява” се добавя „административни”;
г) в буква „в” след думите „юридическо лице” запетаята се заличава и се добавя „ с публични правомощия или функции или”.
3. В т. 8 думите „органи на власт” се заменят с „органи на публична власт”.
4. В т. 10 думите „орган на власт” се заменят с „орган на публична власт”.
5. Създават се т. 16 и 17:
„16. „Услуга с добавена стойност” е услуга, предоставена в съответствие с изисквания на потребител, при която начинът на представяне на съдържанието е различен от определения в Регламент (ЕО) № 976/2009.
17. „Мрежата от услуги” са услугите, свързани с масивите и услугите от/за пространствени данни, за които са създадени и публикувани метаданни – мрежови услуги, и представляват интегрирана среда, достъпна чрез интернет или чрез други подходящи електронни съобщителни мрежи”.
Имате ли въпроси или предложения по така прочетения текст.
Г-Н КРАСИМИР СИМОНСКИ: Искам да направя едно уточнение по тази точка. По принцип не възразяваме за промяната на тази част от текста, но начинът по който е написано : „чрез интернет или чрез други подходящи електронни съобщителни мрежи” на практика приравняват като термин интернет като електронно съобщителна мрежа. На практика той е среда.
В този смисъл предлагаме да отпадне „чрез интернет” и да остане: „достъпни чрез подходящи електронни съобщителни мрежи”. На практика думите ”електронни съобщителни мрежи” покриват и целия интернет.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Моля да изчетете целият текст.
Г-Н КРАСИМИР СИМОНСКИ: „ 17. „Мрежата от услуги” са услугите, свързани с масивите и услугите от/за пространствени данни, за който са създадени и публикувани метаданни – мрежови услуги, и представляват интегрирана среда, достъпна чрез подходящи електронно съобщителни мрежи”.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Да, но ако интернет е среда не е ли по-правилно да си остане: „чрез интернет или чрез подходящи електронни съобщителни мрежи”.
Г-Н КРАСИМИР СИМОНСКИ: Да, това е също вариант.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Това ми се струва по-вярно, защото едното е среда, а другото са мрежи.
Съгласни ли сте да отпадне думата „други”.
Изчитам точка 17 в този вид.
17. „Мрежата от услуги” са услугите, свързани с масивите и услугите от/за пространствени данни, за които са създадени и публикувани метаданни – мрежови услуги, и представляват интегрирана среда, достъпна чрез интернет или чрез подходящи електронни съобщителни мрежи”.
Моля, който е съгласен с така изчетената редакция на § 14, да гласува.
Гласували „за” – 12, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 14.
По § 15 и § 16 няма направени предложения.
Имате ли вие някакви предложения. Няма.
Предлагам да ги гласуваме амблок.
Моля, който е съгласен с текста на § 15 и § 16, да гласува.
Гласували „за” – 13, против – няма, въздържали се – няма.
Приемат се .
§ 17.
Заповядайте.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА:
В § 17, в т. 7 отново сме заменили думите „органите на власт” с думите „органите на публична власт”.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Ще ви изчета текстът на § 17 с направените промени.
§ 17. В приложение № 3 към чл. 1, ал. 3, т. 3 и чл. 10 , ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 7 думите „органите на власт” се заменят с „органите на публична власт”
2. Създава се нова т. 15 :
„15. Океанографски географски характеристики
Физическо състояние на океаните (течения, соленост, височина на вълните и други)”.
3. Досегашните т. 15, 16, 17, 18, 19 и 20 стават съответно т. 16, 17, 18, 19, 20 и 21.
Моля, който подкрепя този текст, да гласува.
Гласували „за” – 13, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се текста на § 17.
Г-ЖА АННА ЕМАНУИЛОВА: Моля да бъде отхвърлена Допълнителната разпоредба във връзка с предложението ни за § 18, който също следва да бъде отхвърлен, тъй като навсякъде в закона ние заменихме думите „орган на власт” с „органи на публична власт”.
Ние направихме корекциите и поради това не е необходимо съществуването на § 18.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Предложението е да отпадне наименованието на раздела Допълнителна разпоредба и да отпадне текста на § 18.
Имате ли въпроси и предложения. Няма.
Моля, който е съгласен да отпадне наименованието на раздела „Допълнителна разпоредба” и текста на § 18, да гласува.
Гласували „за” – 13, против – няма, въздържали се – няма.
С това законопроектът за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни е приет на второ четене.
Преминаваме към точка Разни.
Пропуснах да прочета гостите на днешното заседание на комисията.
Г-н Валери Борисов – заместник министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Г-н Красимир Симонски – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция ЕСМИС
Г-жа Красимира Стоянова – директор на дирекция Правна и и.д. началник на кабинета на министъра
Г-н Николай Петров – директор на дирекция в Изпълнителна агенция ЕСМИС
Г-жа Свилена Василева – началник на отдел Правен в Изпълнителна агенция ЕСМИС
Благодаря на всички вас за участието в заседанието на комисията.
Заповядайте, господин Свиленски.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря.
Аз в точка Разни искам да помоля представителите на министерство, не виждам тук господин Гинев, да изяснят следния въпрос. Тъй като през последната седмица на две – три места вече виждам коментар по медиите на Стратегията за БДЖ, което значи че някаква Стратегия е дадена на тези медии, за да се коментира и да се публикува. Някак си изпадаме в неловка ситуация ние като народни представители да не знаем за какво става въпрос, а в медиите да има публикувани откъси от тази стратегия. Не знам дали това е част от пиара на министерството, но молбата ми е ако може ако не едновременно, поне два дни след това да ни предоставите тази Стратегия и на нас, за да знаем за какво става въпрос все пак. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Заповядайте, госпожо Стоянова.
Г-ЖА КРАСИМИРА СТОЯНОВА: Благодаря Ви.
Все още министерството не разполага с официалната Стратегия за развитие на железниците, така както условно сме я нарекли. Аз говорих с ръководството на НКЖИ и на БДЖ, тъй като тя е съвместна и за двете предприятия. Те се ангажираха да твърдят, че официално никога не са предоставяли проект на Стратегия. Тя все още не е готова в окончателният й вид.
Г-Н ВАЛЕРИ БОРИСОВ: Искам да допълня нещо.
Миналата седмица министър Московски седеше на този стол и той обеща пред народните представители, че вие сте първите, които ще получите окончателния вариант на Стратегията. Ние не сме се отказали от това си намерение, така че вие ще го получите този документ, когато е готов.
Със сигурност журналистите имат контакти и в двете предприятия. На никой от работещите в тези предприятия не можем да забраним да говори и да коментира. Предполагам, че това е източник на частица от информацията, която се съдържа в работния документ, но категорично няма окончателна версия, която да ви бъде представена.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Това ли са предложенията.
Закривам заседанието.
Край на заседанието: 15.40 часа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
/Гроздан Караджов/