Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
1. Представяне, обсъждане и гласуване на проект на Кодекс за застраховането, № 502-01-75, внесен от Министерски съвет на 02.09.2015 г. – за първо четене.
2. Изслушване на г-н Владислав Горанов – министър на финансите и г-н Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията по въпроси, свързани с финансовото осигуряване на законоустановени дейности в сектор „Транспорт“.
3. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
П Р О Т О К О Л
На 02 октомври 2015 година от 10.30 часа в зала Изток, пл. „Народно събрание” 2 се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на проект на Кодекс за застраховането, № 502-01-75, внесен от Министерски съвет на 02.09.2015 г. – за първо четене.
2. Изслушване на г-н Владислав Горанов – министър на финансите и г-н Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията по въпроси, свързани с финансовото осигуряване на законоустановени дейности в сектор „Транспорт“.
3. Разни.
Заседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Гроздан Караджов.
Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.
***
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Уважаеми народни представители, както знаете днес в рамките на нашето заседание са поканени министрите господин Ивайло Московски и господин Владислав Горанов.
Уважаеми господин министър, благодаря Ви че се отзовахте на нашата покана. Съжалявам, че не мога да ви дам причина, поради която министъра на финансите не уважава нашето събиране, но при наличие на кворум комисията е готова да започне днешното заседание. Тук искам да дам малко предистория. Поканата към двамата министри от страна на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения идва като единодушно решение на всичките й членове на предишното заседание, на което бяха разгледани редица въпроси, свързани с планът за оздравяване на Български държавни железници, с Оперативната програма Транспорт и липсата на дофинансиране по проектите, също така с липсата на държавни поръчки на двете държавни предприятия към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, а именно Транспортно строителство и възстановяване и Съобщително строителство и възстановяване, с възможностите за дофинансиране по така наречената програма „Кънектик юръп фасилити” и други въпроси, които са структуроопределящи за отрасъла.
През идващата седмица също така ще имаме среща с представители на Европейската комисия, по-специално с един от ръководителите на дирекции. Това всъщност е дирекцията, която отговаря за транспорта. Те повдигат много остро въпросът. Поискаха и официална среща с мен на един от форумите, които имахме на Световната банка във Варна. Те поставиха много остро въпросът за неизпълнение на ангажименти от страна на България за драгиране на опасните участъци на река Дунав и поредица от други въпроси, които породиха нуждата от пояснение затова има ли и може ли да се намерят средства за осигуряване на тези иначе законово установени дейности.
Моите сътрудници ме увериха, че министър Горанов е потвърдил участието си. Ако той не се появи още няколко минути, за което искрено се надявам, на практика ще обезмисли заседанието на тази комисия и за съжаление ще трябва да протоколираме за една следваща покана към господин министъра на финансите. Това го казвам само като информация. Ако някой иска да вземе отношение. Моля заповядайте.
Г-н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ:Благодаря, господин председател.
Уважаеми господин министър, уважаеми колеги, аз съм учуден и възмутен от това неприсъствие на министъра на финансите на заседанието на нашата комисия. Все пак България е парламентарна република и при положение, че заседанието на комисията е насрочено, обявено на сайта на Парламента, днес министъра на финансите да го няма.
Единствената ми препоръка, като гледам как се решават въпросите в държавата, е към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията е да подаде оставка и до обяд да направи среща с министър председателя, дано тези финансови въпроси бъдат решени, защото ние в продължение на една година като Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения заставаме зад Вас, господин Московски и зад мениджмънтът и управлението на транспортните дружествас единственото желание да помогнем на сектора без да политиканстваме, без да изваждаме политически дивиденти от цялата работа, въпреки че може много да се направи, особено в предизборна обстановка, каквато сме в момента. Ние тези неща сме ги загърбили като опозиционна сила.
Искаме да направим така, че в България да има и железници, да има и структури, които да поддържат тази инфраструктура и нещата в този тежък сектор да се развиват ако не спокойно, то поне нормално, за да бъдат сигурни и гражданите, когато използват Български държавни железници, а и който и да е ръководител, че когато управляващия има средства това да го прави. Разбира се всеки ден чуваме за закъсал влак, катастрофирал влак, излязъл от релси влак. Вече чуваме, че и персоналът започва да има здравословни проблеми, доколкото имам информация има нещастен случай.
Тези неща не са случайни и това, което си говорим от години за целенасоченото унищожаване на българските железници го виждаме вече във факти и в действия и може би след авиацията, не знам дали заедно или БДЖ ще загине преди българската авиация. Затова единствено колеги молбата ми е към всички кой с каквото може да направи така, ме тези сектори да бъдат оздравени и съответно отговорния човек, който трябва да направи това нещо, министъра на фирансите или министър председателя час по-скоро да се вземат в ръце и да си вършат действията, които сме им възложили, иначе вкупом ние, господин председател на комисия, мисля че сме излишни и няма смисъл да заседаваме, просто ние няма пред кой да подадем оставка като членове на комисията, за да решим финансовите проблеми на сектора. Благодаря Ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви .
Естествено, че това не е мястото да искаме оставки, от вече има някакъв такъв уклон в БСП Лява България.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Вчера това не е уклон, а си е искане на оставка. Министърът на отбраната трябва да си отиде час по-скоро, а аз посъветвах министъра на транспорта , нформационните технологии и съобщенията да си подаде оставка, просто виждайки как се решават въпросите.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Господин Кадиев, заповядайте.
Г-Н ГЕОРГИ КАДИЕВ: Уважаеми колеги, аз също смятам, че БДЖ е тръгнало по пътя на ВВС и както имаме четири самолета и до година ще са два, и то ремонтирани от нелицензирана фирма в Полша, горе долу да не стане така, че да имаме и четири влака. Както аутсорстваме националната си сигурност на турски изтребители, да не започнем да аутсорстваме на външни фирми и БДЖ. Тук ролята на Министерство на финансите е абсолютно важна и ако министъра на финансите наистина е обещал да дойде и е поел ангажимента и не си го е с пазил, тогава ви предлагам просто да закриете комисията и да насрочите нова комисия, на която ние ще му зададем всички тези въпроси, защото той е човека, който трябва да отговаря сега. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Кадиев.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Виждам, че парламентарният секретар на господин министъра е в залата. Имате ли информация, господин Шарлетов.
Кажете , господин Шарлетов, ще дойде ли министъра или няма да дойде, защото става въпрос за народни представители, а те в момента така да се каже се делят на две, за да адресират едни проблеми, които са от финансово естество и за които вие сте известени преди повече от 7 – 8 дни. Уверенията ви от вчера, че ще дойде министърът и за което сме се събрали всички тук всъщност бихте ли ги потвърдили.
Г-Н ШАРЛЕТОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, да , имаме подготовка за днешното заседание, просто ми трябва малко време, за да проверя какво се случва.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: За съжаление вече нямам и формално основание да задържам комисията.
Заповядайте, господин Кадиев.
Г-Н ПЕТЪР КАДИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги, гости, аз ще отправя поредният си въпрос отново за ТОЛ таксите, понеже министъра е тук.Вярно, това днес не го разискваме, но аз мисля, че по този начин, чрез тези ТОЛ такси, които трябваше да тръгнат сега а не след две години, знаем какъв ще бъде икономическия ефект от тези ТОЛ такси и най-вече ще се получи оздравяване на жп транспорта, защото чрез ТОЛ таксите, аз съм сигурен, че и господин министъра ще го потвърди ще има съвсем друго пренасочване на сумите, които ще се събират. Първо ще се запазят нашите магистрали, които в момента строим и след 2017 година, когато ще тръгнат тези ТОЛ такси, аз мисля, че вече отново ще правим ремонт на магистралите, отделно от това до какво състояние ще бъде жп транспорта не се знае. Вие сами разбирате, че няма да бъде добре.
Искам да разбера ще се създаде ли възможност в скоро време да се случи това събитие, да се поставят съответните пунктове. Ето виждаме, че в момента на Кулата гърците поставиха такъв пункт, въпреки че между Серес и Кулата пътя е много лош и в най-скоро време те ще започнат да събират ТОЛ такси. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви и аз.
Господин Кадиев, аз ще Ви припомня, че този въпрос беше засегнат и на предишното ни заседание отново беше потвърдено, че това зависи до голяма степен и от волята на Министерство на финансите кога ще се въведат в България ТОЛ таксите. Може би като новина от участието ни на форума със Световната банка във Варна е, че в предварителните им доклади приблизително може до 1 млрд. лева при сегашния товаропоток да се генерира. Тук даже и министърът бих помолил, ако има по-коректна информация от моята да я представи . Това са страхотно много средства и ако тези средства не потънат в централния бюджет да бъдат пренасочени обратно за пътища и за магистрали. Ако ние разполагаме с този ресурс, не би трябвало да чакаме до 2018 година, а много по-рано да можем да го изтеглим. Това беше един от въпросите, които съм изпратил, заедно с цялата ни стенограма на министъра и за съжаление ще разбера защо не е успял да дойде.
Господин министър, желаете ли да вземете отношение, не.
В такъв случай някой друг ако иска думата за изказване.
Заповядайте.
Г-Н СПАС АТАНАСОВ: Казвам се Спас Атанасов, Браншова камера на таксиметровите водачи и превозвачи. Поканен съм за участие в комисията. Ако е удобно бих искал да задам няколко въпроса към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, а така също и към заместник министъра.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Не, защото не е по нашата тема. Темата ни е изслушване на двамата министри. Ние вече изслушахме нашият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията господин Московски и на база така да се каже на празноти в неговите отговори, предприехме това заседание на което съвместно с министъра на финансите да получим и финансовите отговори. Всъщност в момента нямаме процедура на изслушване на така нареченият блиц контрол на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Г-Н СПАС АТАНАСОВ: Ако е удобно тогава към Вас да отправя един въпрос.
На едно от предишните заседания взехте решение, че ще се предприемат законови мерки за въвеждане на патентен данък при такситата. Докъде са стигнали нещата.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Не мога да се спирам на този въпрос по същата причина. Не е предмет на днешното заседание. На следващото заседание ще Ви поканя.
Заповядайте, господин Ананиев.
Г-Н НЕСТИМИР АНАНИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги, аз бих предложил да направим едно закрито заседание, тъй като както виждате това заседание се използва и за политическо говорене, имайки предвид че сме в предизборна кампания.
Лично за мен като народен представител е важно да чуем какви са отговорите за решаването на конкретния проблем. Имаме много тежък проблем в сектора, очевидно налице е патова ситуация. Ако господин Горанов е ангажиран и не може да дойде, да поканим премиера Борисов, тъй като мисля , че самият сектор е ключов и е важно да знаем имат ли ангажимент към този сектор или нямат ангажимент и какъв е конкретния ангажимент. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви за предложението. Наистина една от възможностите, които ни остава като председател е да отправя до госпожа Цецка Цачева , председател на Народното събрание и до господин Бойко Борисов министър председател писмо с описание на днешния случай и с молба за съдействие от тях двамата за явяването на господин Горанов на следващото ни заседание. Благодаря ви.
Закривам заседанието. Приятен ден.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
/ Гроздан Караджов /