Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 554-01-178, внесен от н.п. Иван Вълков и група народни представители на 19.11. 2015 година – за първо четене.
2. Разни.
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
П Р О Т О К О Л
На 01 декември 2015 година от 10.20 часа в зала Запад сградата на пл. „Народно събрание” се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 554-01-178, внесен от н.п. Иван Вълков и група народни представители на 19.11. 2015 година – за първо четене.
2. Разни.
Заседанието беше открито и ръководено от председателят на комисията Гроздан Караджов.
Списъкът на присъствалите народни представители ще бъде приложен към протокола.
***
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми гости, откриваме заседанието на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, при следният предварително обявен дневен ред:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 554-01-178, внесен от н.п. Иван Вълков и група народни представители на 19.11.2015 г. – за второ четене.
2.Разни
Има ли процедура. Няма.
В такъв случай преминаваме към гласуване на дневния ред.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Пристъпваме към ТОЧКА ПЪРВА от дневния ред.
По тази точка представители от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията са:
Г-н Антон Гинев – заместник министър
Г-н Цветелин Цветанов – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация.
Наименованието на законопроекта:
Закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози.
Който е съгласен с текста за наименование на законопроекта, моля да гласува.
Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
§ 1.
Има постъпило предложение от народните представители Георги Свиленски, Димитър Горов и Георги Търновалийски.
Някой от вносителите ще направи ли разяснение.
Заповядайте, господин Свиленски.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател
Уважаеми господин председател, уважаеми гости, уважаеми колеги, става въпрос за предложението ни за изтегляне на срокът за влизане в сила на закона, т.е. отлагането на действието на закона не от 01 юли, а от 01 април. Мисля, че нови мотиви не трябва да излагам. Достатъчно беше коментирано няколко пъти в комисии и в зала.
Ако има въпроси по предложението, защо искаме да е от 01 април съм готов да отговоря. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Свиленски.
Заповядайте, господин Михов.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Искам да взема отношение по така направеното предложение. Както се разбрахме и предната седмица с колегите да не вкарваме излишна доза политика в този закон. Аз съм сигурен, че и датата да е 01 март или 01 април, или 01 август ефектът ще е един и същ. Да го сложим края на годината, те ще чакат до последният момент, разчитайки че дотогава ще се промени нещо. Така че аз напълно подкрепям датата 01 април.
Категорично ще подкрепя датата 01 април, която е внесена от колегите.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Господин Гинев, заповядайте.
Г-Н АНТОН ГИНЕВ: Становището на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията е, че ние ще се справим и с двата срока, но ние лично предпочитаме срока да е 01 юли, заради това да дадем възможност и на превозвачите да внесат своите документи и да се организират.
Проблемът не е толкова в Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, проблемът е в самите превозвачески фирми да подготвят своите документи и да ги внесат.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Гинев.
Заповядайте, господин Вълков.
Г-Н ИВАН ВЪЛКОВ: Благодаря, господин председател.
Аз правя изказване във връзка с предложението, което е дадено в законопроектът и внесената промяна за влизането в действие на промените, които бяха направени и везе влезли в сила през м. октомври. Предложението срокът да бъде отложен със 6 месеца се базира единствено на становището, което е представено от Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, че в срока който е подаден няма да могат да се справят и те са подали един срок от порядъка на около 6 месеца.
Това, което е подадено от колегите за 01 април, може със същата сила да се подаде и за 01 март, и за 01 май. Няма никаква мотивация за датата. Това беше основната причина да внесем този законопроект с отлагателен срок 6 месеца.
В това, което казват колегите има голяма доза истина, че в крайна сметка всяка една промяна, която се прави в закона, в последния момент винаги става едно натрупване на подаване на заявления, а през този преходен период не се подават своевременно. Аз смятам, че е нужно да приемем отлагането на срокът със 6 месеца, тъй като те са подадени от административният и контролният орган на тази дейност и ако ние не се съобразим с него, с това ще дадем възможност на тези, които не са готови да предявяват претенции, че ние не сме се справили, не сме уважили становището на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация. Това от една страна.
От друга страна имаме две възможност. Ние не трябва да мислим, че тези около 11 000 водачи на таксита всички ще станат превозвачи. Голяма част от тях могат да минат и на трудови договори и това да бъде направено във фирмите в един нормален срок, както има и определени изисквания, които трябва да бъдат изпълнени и които също могат да станат в този период от страна на данъчната администрация и от страна на администрациите в общините. Затова аз смятам, че първоначално внесения срок е по-коректно да бъде приет от комисията, макар че на практика това, което беше казано от страна на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, че могат да бъдат изпълнени и двата срока, тогава те трябва да си носят отговорността от тук нататък, ако се приеме другата дата. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря Ви, господин Вълков.
Заповядайте за реплика, господин Михов.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Благодаря, господин председател.
Аз пак казвам категорично, че колкото е по-малък срокът, толкова е по-добре. Самата агенция заяви, че за тях не е проблем и 01 март, и 01 април, така че от там насетне топката е в превозвачите. Колкото по-дълъг срок им давате, толкова повече няма да предприемат нищо. Ако не ме лъже паметта, бяха подадени 300 заявления, което означава, че ако напишем срок 01 юли към края на м. май ще бъдат подадени 500 заявления. Ще изчакат пак последният срок и ще кажат: „Депутатите може да решат нещо друго”. Те нямат ли желание сега да тръгнат да го правят това какъвто и срок да им дадем, те ще изчакат последния момент. Самият факт, че администрацията има възможността да го направи до 01 април, имайки капацитет да го направи, от тук насетне топката е в самите превозвачи.
Нашата работа е да определим срок за институцията, в който срок може да се справи, а пък самите превозвачи са длъжни да се съобразят с този срок. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Михов.
Заповядайте, господин Свиленски.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Господин председател, една реплика към господин Вълков, тъй като изказа притеснение, че няма мотиви в предложението, което сме направили с колегите да влизане в сила на закона от 01 април.
Мотивите, господин Вълков стъпват единствено на разискванията в Комисията по транспорт, информационните технологии и съобщенията, в които се включиха и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Изпълнителна агенция Автомобилна администрация, с които заедно изчислихме горе долу за колко време може да се случи това. Изчислихме, че това може да се случи за около 2 месеца, а ние предлагаме не 2 месеца, а 4 месеца – от 01 декември до 01 април са 4 месеца. Затова разбира се ако е 01 септември, 01 декември догодина ще е още по-лесно и още повече превозвачи може би ще влязат в законодателните норми, но все пак аз искам да напомня, че това предложение вие го бяхте направили на 04 юни 2014 година. Нормален бизнес, нормален превозвач, нормална фирма, когато се подготвя такова законодателство, ще започне ако трябва една седмица по-рано да си подготвя нещата, за да влезе в реда, такъв какъвто определя закона или такъв какъвто се подготвя.
Ние какво забелязахме обаче. На 01 декември, седем месеца след вашето предложение, което мина единодушно и в комисия, и в Парламент, ние виждаме, че от 11 000 само 300 са започнали тази инициатива при приет закон. Тук виждаме един явен отказ за спазване на законодателството. Аз казах, ако са подадени 10 800 заявления до днешна дата и администрацията не може да ги изпълни, дайте ще удължим срока с 2 години ако трябва, но виждаме желание, а ние не виждаме желание за спазване на закона, а виждаме желание за търсене на лоби в Парламента това нещо да не се приема или ако може въобще да отпадне. Затова ние трябва да покажем, че в тази държава има законодателна власт, която иска да се спазват законите, ако не по-добре да не приемаме нищо, да отменим Закона за автомобилните превози, кой където иска да си кара, кой каквото иска да си прави. Не виждам какъв знак виждаме в това, че го правим от 01 юли. Това бяха нашите аргументи. Технически може да се изпълни, все пак за 11 месеца едно дете се зачева, ражда се и проглежда, а един шофьор не може да си направи колата такси. Извинявайте, просто е несериозно, ако говорим истински неща. Ако трябва да дърпаме топката, можем да го направим и за 01 декември. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ:
Заповядайте, господин Михов.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Господин председател, наистина е важно това, което пропуснах да кажа.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Господин Вълков иска думата за процедура.
Г-Н ИВАН ВЪЛКОВ: Уважаеми колеги, аз съм съгласен, но тези знаци, които бяха дадени на бизнесът, бяха дадени с насоките за промяна на законодателството тук. Колкото и да са имали желание, те виждат, че се дават разнопосочни сигнали в последния месец. Това също оказва влияние върху самите превозвачи или водачите на таксита да подават такива заявления. Така че част от вината я носим ние, както и две седмици че се приема това изменение в законодателството, то изисква някакъв срок и не случайно е даден срок 01 юли, защото влизането в сила на закона няма да стане по-рано от средата или края на м.декември, т. е. това което предлагаме сега към настоящия момент. Тъй като сега го гледаме на второ четене, трябва да мине през съответно през зала и ако се приеме, така или иначе трябва да бъде приета една от датите, след това трябва да бъде обявено и в Държавен вестник. Така че това също изисква някакъв период от време и не случайно ако сметнем от началото на м. юни, когато беше внесен законопроекта и приет през м. октомври и всичко това доведе до едно сериозно удължение на срока с около 6 месеца. Така че според мен няма никакви конкретни мотиви за датата, която е дадена към 01 април. Благодаря.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Вълков.
Заповядайте, господин Михов:
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ:
Аз като слушам дискусията, по-добре никакъв срок да не им даваме. Няма гаранция, че след 5 месеца, изтичайки там някакви срокове, няма да се появи друго предложение от някой.
Аз по стечение на обстоятелствата разговарях с много хора от бранша и какво се получава към момента. Тъй като знаете, че с една промяна в Законът за автомобилните превози от преди няколко години беше дадена възможност на общините да ограничат броят на таксиметровите лицензи, които оперират на територията на една община. Много от общините го направиха. Ограничени са на нивото, на което са били към този момент, дали са 200, 300, 500 и т. н., което означава, че бройката на лицензите във всяка една община е заета. Влизайки в сила на този закон, който с колегата Вълков внесохме, голяма част от така наречените самоосигуряващи лица си пуснаха документи да си извадят лицензии, отвориха си фирми, с всички съпътстващи разходи и т. н. Какво се получава на практика?
Тъй като ние отлагаме влизането на законът в сила, тези всички хора, които са подали заявления за вадене на собствен лиценз, не могат да си извадят такъв, защото бройката в общините остава все още заета. Тъй като големият вносител, който е бил на „кухите” лицензи, няма никакво основание тези лицензи да му бъдат отнети, тъй като все още важи стария закон. Тези всички хора, които са били съвестни, които са си подали заявления, които са изкарали курсове за професионална компетентност, които са си отворили фирми, с всички съпътстващи разходи, в един момент ние им казваме: „Вие ще чакате до м. юли, до тогава вие ще работите пак за този или за онзи и не може да си извадите собствен лиценз, тъй като общините са ограничили бройката на такситата, които са от съответната община. Изпадаме в хипотеза, при която на съвестните няма да им дадем възможност да упражняват дейността си по начин, по който предвижда закона, макар и след 2, 3 ,5 или 6 месеца. Това е уточнението, което исках да направя и мисля, че е много важно, защото наистина ние даваме лош знак и сигнал към тези, които са добросъвестни. Благодаря ви.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Михов.
Да, така е, абсолютно се солидаризирам с Вас, че тук вече въпросът стои какъв сигнал ще изпратим към сектора и се колебая между две възможности. Едната е да дадем ясен сигнал, че по никакъв начин няма да преосмисляме решението си по същество и че то ще се случи в обозримо бъдеще, а другия е че все пак трябва да откликнем на възможността този срок да бъде използван като фалшива причина да се казва, че не е имало възможност това нещо да се случи. Така че дебатираме върху това и бих искал да чуя мнението на Изпълнителна агенция Автомобилна Администрация във връзка с изказването на господин Михов.
Г-Н ЦВЕТЕЛИН ЦВЕТАНОВ: Аз бих искал малко да поясня – разрешението на общината е на автомобил, не на брой лиценз.
В наредбата, която регламентира таксиметровата дейност има един член, в който ние можем служебно да опишем автомобила от лицензът така да се каже на големият превозвач, за да може той да бъде свободен и да влезе в друг лиценз. Така е в сега действащата наредба.
Да го обясня малко в по-различен начин. Когато лицето Х като собственик на автомобил оттегля заявлението си, след като има нова фирма, нов лицензоносител ще трябва да го оттегли, това ни го дава като възможност служебно ние да го отпишем, за да не бъде автомобила така да се каже в големия лиценз. Това законът на нас ни го дава като възможност. Това само исках да поясня.
Изпълнителна агенция Автомобилна администрация води списък на автомобилите, които имат разрешение за извършване на таксиметрова дейност. Законът не предвижда да има списък на водачите към това разрешение. Ние имаме списък само на автомобилите към самия лиценз, който извършва таксиметрова дейност.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Господин Свиленски, сега задайте уточняващия въпрос.
Г-Н ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Благодаря, господин председател.
Въпросът ми беше когато такъв водач, когато се оттегли от превозвач затова, че си е направил собствена фирма, вие го заличавате служебно както казахте от лиценза на дадената компания, но общината освобождава ли едно място от лиценза си или този лиценз продължава да стои на фирмата превозвач и тя на негово място пуска следващият шофьор, който е вземал колата. Аз си оставам просто със заличен лиценз и с един автомобил, който при вас е регистриран като таксиметров, но той няма къде да кара, защото нямам разрешението от общината да изпълнявам тази дейност.
Г-Н ЦВЕТЕЛИН ЦВЕТАНОВ: Разрешението на общината е на самия автомобил, а не на водача. Водачът няма разрешение от съответната община да извършва превоз, автомобила има разрешение и ако оттегли автомобила от лиценз, общината променя лицензоносителя така да се каже. Прехвърля го така да се каже от едната фирма на другата. Общината има тази възможност, но само на автомобила, на водачите няма разрешенията. Така че трябва да ги разграничаваме малко водачите и автомобилите.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Заповядайте, господин Михов.
След това господин Вълков.
Г-Н ЦВЕТОМИР МИХОВ: Наистина дебатът стана много специфичен, аз се опитвам през последните месеци да чета законът няколко пъти. Така е както казва господин Цветанов, но пък има и други пропуски в законът, например вие го отписвате, той може да не се яви, може да не се върне оригиналът на лиценза, започвате да го издирвате. Вие го заличавате служебно. Това всичко се свежда до различни игрички и така да се каже големите превозвачи са свикнали. Големите превозвачи искат парични средства и на малките, които са си извадили лицензи, за да им освободят квота в лицензите и т.н. Има даже пуснати жалби в Прокуратурата по този повод. Така че пак казвам колеги, колкото по-бързо действаме, колкото по-ясен сигнал дадем към обществото и към хората, толкова по-рано нещата ще влязат в норми. Да избегнем всякакви възможности за такива нерегламентирани действия на хората, които искат да запазят статуквото.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Благодаря, господин Михов.
Има ли други желаещи за въпроси, изказвания.
Заповядайте, господин Кадиев.
Г-Н ПЕТЪР КАДИЕВ: Аз всъщност не разбрах има ли възможност по-рано да се тръгне, както предлага колегата Свиленски.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Господин Кадиев, понеже Вие дойдохте малко по-късно, това беше първият въпрос, който зададохме към Изпълнителната агенция. Отговорът беше – да, Изпълнителната агенция няма да бъде затруднена да го изпълни и в единия, и в другия срок. Въпрос вече на желание и готовност на самите регистрирани превозвачи докога биха се справили. Има много хипотези тук естествено – каква част от тях ще се пререгистрират, дали няма да минат част от тях на трудов договор, т. е. не може да се даде супер ясен, фиксиран отговор.
Г-Н ПЕТЪР КАДИЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Изясниха ми се нещата.
ПРЕДС. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ: Идеята е, че и двата срока са възможни. Отново да повторя и за господин Веселинов, че в началото на заседанието беше зададен въпрос към заместник министър Гинев ще може ли администрацията да се справи в срок както е предложен от господин Свиленски и група народни представители да бъде заменен м. юли с м. април като по-ранен срок на приключване на тези пререгистрации, дали този срок от гледна точка на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация работи. Да, работи срокът м. април. Единствено се изразява от страна на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията една загриженост дали самите превозвачи, предвид спецификата на всеки един от тях ще може да се организира толкова бързо до м. април.
Дебатът беше достатъчно изчерпателен и ако няма други мнения и въпроси да прекратим разискванията.
Предвид на това, че се прекратяват дебатите по това предложение в § 1, трябва да гласуваме първо направеното предложение от народните представители Георги Свиленски, Димитър Горов и Георги Търновалийски, а именно в § 1 думата „юли” да се замени с „април”.
Който е за предложението на колегите, моля да гласува.
Гласували „за” – 7, против – няма, въздържали се – 3.
Приема се.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 1 и предлага следната редакция:
„§ 1. В Заключителните разпоредби на Законът за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози В § 3 думите „един месец след обнародването му в Държавен вестник се заменят с „от 01 април 2016 година”.
Това е окончателният текст. Моля още веднъж да се гласува.
Който е за, моля да гласува.
Гласували „за” – 7, против – няма, въздържали се - 3.
Предложението е прието.
Преминаваме към заключителната разпоредба.
Наименованието на подразделението Заключителна разпоредба.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
§2.
„§2. Законът влиза в сила от 20 ноември 2015 година”.
Който е съгласен с редакцията на § 2, която току що прочетох, моля да гласува.
Гласували „за” – 10, против – няма, въздържали се – няма.
Приема се.
С изчерпване на точка 1 закривам дебатите по нея.
Преминаваме към точка 2 – Разни.
Има ли предложения, въпроси, мнения. Няма.
Закривам заседанието.
Край на заседанието: 10. 40 часа
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
/ Гроздан Караджов /